Mitkä lentokentät olet valloittanut?

  • 92 927
  • 730
Suosikkijoukkue
Haukat
Kokeillaan nyt sitten. Isäni purjelentoharrastuksen vuoksi hieman valtavirrasta poikkeaviakin kenttiä on tullut kierrettyä. Lentonäytöksissä käynnitkin kasvattavat hieman pottia.

Suomi:
Reittilennot:
Helsinki-Vantaa
Kuusamo
Kittilä
Oulu
Jyväskylä-Tikkakoski
Muut nousut ja laskut:
Helsinki-Malmi
Menkijärvi
Räyskälä
Hyvinkää
Kauhava
Ei lentokoneen kyydissä:
Mäntsälä
Lappeenranta
Turku
Jämijärvi

Ulkomaat:
Kööpenhamina
Frankfurt
Praha
Iraklion
Faro
Funchal
Chicago
New York, se pienempi kenttä
München
Burgas
Malaga

Muuta ei ainakaan nyt tule mieleen.

Yksi kummallisin kokemus oli Mäntsälän kentällä järjestetty lentonäytös joskus 1990-luvun alkupuolella. Kiitorata oli nurmikkoa, meininki oli kylämäinen.

Julkkiksia en ole käsittääkseni nähnyt. Koneissa.
 

Dynamo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kenttiä en jaksa listata. Omituisin juttu tapahtui kotoisella Helsinki-Vantaalla WTC iskujen jälkeen. Turvatarkastukset olivat tiukat ja niiden jälkeen kentän tax-free -aluella myytiin Leathermanejä. Hieman ihmetytti.
 

Rolf Paski

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Raittiuslegioona & FC Kraak
Tuossa listaa:

Helsinki-Vantaa
Tampere
Tukholma Arlanda
Tukholma Skavsta
Örnsköldsvik
Östersund
Kööpenhamina
Lontoo Heathrow
Dublin
Amsterdam
Hampuri
Hannover
Frankfurt
Hahn
Stuttgart
Munchen
Wien
Salzburg
Zurich
Milano Malpensa
Pariisi Charles de Gaulle
Faro
Teneriffa
Istanbul Ataturk
Dalaman
Antalya
Rhodos
Varsova
Gdansk
Katowice
Krakova
Poznan
Wroclaw
Chisinau (Moldova)
Chicago O'Hare
Detroit Metro
Phoenix

Viimeisen 1,5 vuoden aikana on Puolan kentät tullut tutuiksi ja niiden eroista ja kokemuksista voisin viljellä tarinaa laajemminkin. Kerrottakoon nyt kuitenkin pari koomista turvatarkastusta Krakovasta.

Panin pilottisalkkuni käsimatkatavaran läpivalaisuun ja tulin itse metallinpaljastuksen läpi. Odottelin laukkuani saapuvaksi myllystä ja totesin läpivalaisukaverin lukevan sanomalehteä peittäen koko monitorin tyylikkäästi. Ei tuntunut kaveria kiinnostavan laukkujen sisällöt.

Toinen kerta ja samainen paikka. Tulin metallinpaljastimesta läpi, jolloin Martensieni steel capit aiheuttivat tutusti värkin piipityksen. Siinä rauhassa pysähdyin ja jäin odottelemaan tarkempaa syyniä tapahtuvaksi. Kaveri pälyili ympärilleen parin metrin päässä, muttei tehnyt elettäkään tullakseen tutkimaan käsipelillä tarkemmin. Odottelin hölmistyneenä kymmenisen sekuntia, mutta eipä kaveria kiinnostanut, jotin otin kaikessa rauhassa laukkuni ja panuin gatelle.

Matkoillani ollaan oltu koneessa ainakin The Rasmuksen, Riitta Uosukaisen ja Itävallan mäkimaajoukkueen kanssa. Parhaimman vaikutuksen kuitenkin teki taannoin Tsekin tyttöjen lentopallomaajoukkue viehkeissä edustusasuissaan.
 

Cosmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
JB & KG
-01 MM-kisoihin mennessämme piipahdimme Prahassa ensin. Prahasta Hannoveriin pyrähdettiin sellaisella söpöllä ATR-72 potkurikoneella. No, lähtöä odotellessamme ja vihdoin liikkelle nytkähdettyämme edessämme oleva vanha pariskunta hätääntyi ja he pyysivät lentoemon paikalle: "lähdemmekö nyt, meidän matkatavaroitamme on vielä tuolla ulkona, katsokaa!" "kyllä me lähdemme, ne eivät vain mahtuneet mukaan. Kone on pieni, olen pahoillani, ne tulevat myöhemmin perästä". Hihiteltiin siinä ja spekulointiin, kuinka perseestä se olisikaan jos kamat jäisivät tänne.

Päästiin perille ja ruvettiin keräilemään matkalaukkuja. Hihna tyhjeni ja sitten huomasinkin tutun pariskunnan siinä toiveikkaana odottavan epätoivoisesti laukkuaan. Jäi sitten minunkin laukkuni Prahaan, ja päällä oli joku suomipaita ja sortsit ja käsikamoissa pari votkulipulloa. No, matkavakuutukseen sai laittaa vaatteita jos kamat häviää, ja kävinkin niitä sitten jossain välissä ostamassa. Sain halvan T-paidan, jos ei muuta.

No, T-paita kosti, sillä toinen sekoilu tapahtui JFK:lla vuotta myöhemmin. Olin tulossa Salt Lake Cityn olumpialaisista ja hengaillut erään michiganinpojan kanssa New Yorkissa muutaman päivän. Edellisenä syksynä oltiin samalla porukalla oltu Roomassa, ja silloin sellainen yltiöpäinen varovaisuus kävi okein hermoille. Rautatieasemalle piti mennä monta tuntia aiemmin ja kysyä kaikilta vastaantulijoilta, että onko tämä se oikea juna nyt varmasti, ettei siinä junan kyljessä vain ole väärää määränpäätä jne.

No, nyt sitten Nykin reissulla päätin näyttää, miten toimitaan kuten kunnon huithapeli: "ei kiirettä ja on tässä aikaa". Lähdin sitten metrolla puskemaan JFK:lle päin, mutta kas kun sitä oikean vaihtoehtoa lilasta (?) junasta ei vaan tullut. Oli tainnut juuri mennä, mutta kun piti pysähtyä siinä mennessä nopeasti ostamaan joku väsynyt T-paita. No, juna tuli, eikä aikaa ollut koneen lähtöön kuin muistaakseni 2 tuntia. Kerkiän kerkiän, ajattelin, ja pieni toivonkipinä oli kun parkkialueelle pääsin. Siinä sitten istuin bussissa 15min, ennen kuin lähdettiin liikkeelle, sitten joku vitun JR oli tukkeena 5 minuuttia siinä parkkialueen portilla ja sen lisäksi se satanan bussi kiersi vielä aivan väärää reittiä, jolloin minun terminaalini oli se viimeinen stoppi. Kipin kapin tiskille, koneen lähtöön joku puoli tuntia. Jonoa ei ollut, eikä kyllä check-iniäkään. Air Francen pimu siinä jotain surffaili, ja kysyin, että kerkiääkö vielä. Huikea lentokenttältyylinen naputtelu siihen, ja "sorry, You've missed your flight, bye". Lippu oli ei-siirrettävää mallia, joten se siitä sitten.

No, kiertelin tovin terminaaleja ja loppujen lopuksi Luftwaffe toi pojan kotiin. 550e maksoi, mutta olipahan Jumbo ainakin ja lähtö vain n. 1,5 h päästä. Sain oman penkkirivin, vedin pöperöt nassuun muutaman punkkupullon ja votkakolan kera ja katselin, että Kanadan rannikko jää juuri taakse. Otin penkkirivin häiriöttömään haltuun ja vedin täyttä häkää sikeitä siihen saakka kunnes söpö lentoemo tuli tarjoamaan aamiaissämpylöitään, ja oltiinkin jo Euroopan puolella. Mukavin lento koskaan. Minnekään. Muistoksi ostettu I <3 NY-paita juuri ennen laiturille menoa on koitunut ehkä kalleimmaksi koskaan.

Pidän silti T-paitoja melko usein.
 

muaddib

Jäsen
Suosikkijoukkue
Mimosanherkät Itkupillit ja Setämiehet
Suomi:
Helsinki
Tampere
Turku
Oulu
Kuusamo
Rovaniemi

Eurooppa:
Oslo
Bergen
Tukholma (Arlanda)
Göteborg
Kööpenhamina (Karlstrup)
Düsseldorf
Frankfurt
München
Amsterdam
Lontoo (Heathrow, Gatwick)
Stansted
Dublin
Milano (Malpensa, Linate)
Rooma (Fiumicino, Leonardo da Vinci)
Firenze (Galileo Galilei)
Verona
Amsterdam
Brysseli
Pariisi (Charles de Gaulle)
Nizza
Teneriffa
Mallorca
Korfu
Budapest
Madrid
Wien
Salzburg
Innsbruck

Etelä-Amerikka:
Rio de Janeiro
Sao Paulo
Recife
Buenos Aires
Santiago de Chile

Pohjois-Amerikka:
New York (La Guardia, JFK)
Chicago (O'Hare)
Indianapolis
Atlanta
Dallas/Fort Worth
New Orleans

Aasia/Lähi-Itä:
Dubai
New Delhi
Islamabad
Singapore (Changi)
Bangkok
Phuket
Beijing
Tokio (Narita)
Manila

muaddib
 

mice

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Flames, Juventus, Parma
Suomi:
Helsinki-Vantaa
Kittilä

Muu maailma:
Kööpenhamina
Frankfurt
Antalya
Malpensa(Milano)
Teneriffa
Tel Aviv
Kreetalla joku kenttä
Pohjois-Kreikassa joku kenttä

Tuo Pohjois-Kreikan kenttä oli mielenkiintoisin. Hemmetin pieni kiitorata, joka oli pienellä saarella. Ehti juuri ja juuri jarruttaa ennen vettä. Sieltä sitten lautalla mantereelle ja kohti Pargaa :)

EDIT. Ja Milanossa myös Linaten kentällä on tullut käytyä senverran, että vuokra-auto palautettiin sinne.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
- Kreikka/Kreeta/Agios Nikolaos
- Espanja/Kanarian saaret/Las Palmas
- Unkari/Budapest
- Saksa/Hampuri
- Portugali/Portimao
- Hollanti/Amsterdam
- Meksiko/Playa del Carmen
- USA/Bangor
- Puola/Varsova
- Puola/Krakova
- Arabiemiraattien liitto/Dubai
- Thaimaa/Bangkok
- Kambodza/Siem Reap
- Itävalta/Wien
- Egypti/Hurghada
 
Viimeksi muokattu:

Centre Bell

Jäsen
Suosikkijoukkue
Entisaikojen TPS.
Olen bongannut 83 eri lentokenttää 30 eri maassa Suomi mukaan luettuna.
En jaksa ruveta erittelemään tässä kenttien nimiä.
Kaikissa muissa maanosissa on tullut käytyä paitsi Australia ja Antarktis.
Olen istunut lentokoneessa joka on ilmassa (maassa olo tai kentällä odotus aikoja ei ole laskettu mukaan) yhteensä 1750 h joka tekee jotakuinkin 73 päivää.
Olen käyttänyt 27 eri lentoyhtiötä.
Atlantin ylityksiä on yhteensä 39 kpl ja Aasiaan suuntautuneita matkoja 13 kpl.
Olen bongannut 19 eri Yhdysvaltojen osavaltiota sekä 5 Canadan provinssia.
Matkoista noin 95 % ovat olleet puhtaasti työmatkoja.

Julkkiksia samalla lennolla tietääkseni on ollut mm:
Prinsessa Victoria, Jorma Ollila, Martti Ahtisaari (matkalla Tokiosta-Helsinkiin), Hannele Lauri (oli kauhean näköinen luonnossa), Ari Vatanen, Antero Kekkonen, Henna Raita (vielä hirveämmän näköinen luonnossa kuin kuvissa ja nenärengas on suurin syyllinen), Tanja Poutiainen, Anja Pärson, koko MoDo:n 2001 kiekkojoukkue (matkalla Örnsköldsvikistä-Tukholmaan)
 

flatfoot

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Kirkkonummen Salamat
Voihan höö minkälaisia globetrottereita täältä löytyy, kateeks käy!

Tässä vaatimaton "saaliini":

Hki-Vantaa
Kos
New York ( JFK )
Las Palmas
Frankfurt
Praha
 
Itse en ole kuin käynyt Kokkola/Pietarsaari kentällä vaikka Kokkolassa asunkin.

Mutta lista se on pienikin lista:

-Helsinki/Vantaa
-Palma de Mallorca
-Göteborg (tulee huomenna)
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Lentäminen ja lentokoneessa olo kun ovat niitä suurimpia haaveitani niin hivenen kadehtien katselen heidän listoja jotka ovat päässeet kiertämään maailmaa koneilla oikein kunnolla - oma listani on kovin vaatimaton näihin verrattuna:

Kotimaa:

-Lappeenranta.
-Helsinki-Vantaa.
-Utti.
-Joensuu (Onttola tjsp).

Ulkomaat:

-Arlanda.
-Newark (New York).
-Lontoo (Heathrow).
-Detroit (Metro tjsp.)
-Belleville (Michigan - USA).

vlad.

edit: tarkennuksia.
 
Viimeksi muokattu:

Svante

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, FC Bayern
Cosmo kirjoitti:
No, kiertelin tovin terminaaleja ja loppujen lopuksi Luftwaffe toi pojan kotiin. ... Otin penkkirivin häiriöttömään haltuun ja vedin täyttä häkää sikeitä siihen saakka kunnes söpö lentoemo tuli tarjoamaan aamiaissämpylöitään..

Tällä reissulla olisin halunut olla mukana. Poika ja lentoemännän sämpylät. Yess! ;-)

No onhan noita kenttiä kulutettu ja "valloitettu", mutta exoottisin taitaa olla Ulan Batorin kenttä Mongoliassa ja eteläisin Hobartin kenttä Tasmaniassa.
Niin, ja yksi unohtumaton reissu oli -77 kun mentiin Nashvilleen muuan suomalaisen Country Express -ryhmän kanssa. Muuten matkoillani on ollut vaatimattoman tasoisia "julkimoita" kuten viime viikolla Frankfurtiin mentäessä koneeseen asteli Mauri "Tupee" Pekkarinen. On se muuteen tosi snadi gubbe.
 

Teacup

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
No muutama löytyy.

Suomesta:

Helsinki-Vantaa
Selänpää kirjaimellisesti vallotettu kuten jollain aiemmallakin

Muu maailma:

Lontoo (Heathrow)
Kööpenhamina
Budapest
Innsbruck
Chicago (O'Hare)
Minneapolis

Mitään ihmeellistä ei ole tapahtunut. Kerran sain kyllä juosta vaihtaessa pitkään täysillä, että kerkesin Heathrowlla toiselle puolelle kenttää. Onneksi koneessa sai ilmaista ja kylmää Coca-Colaa jolla sitten sai jäähdyteltyä.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
- Tukholma Arlanda
- Göteborg
- Lontoo Heathrow
- Palma de mallorca
- Palermo
- Zürich
- Salzburg
- Cairo
 

Centre Bell

Jäsen
Suosikkijoukkue
Entisaikojen TPS.
vlad kirjoitti:
Lentäminen ja lentokoneessa olo kun ovat niitä suurimpia haaveitani niin hivenen kadehtien katselen heidän listoja jotka ovat päässeet kiertämään maailmaa koneilla oikein kunnolla QUOTE]

Älä turhaan ole kateellinen. Ei se lentäminen pitkän päälle ole mitään herkkua. Ei todellakaan.
Varsinkin kun ylittelee aikavyöhykkeitä itään päin etkä saa nukutuksi koneessa.
Tämä on ainakin allekirjoittaneella ongelma.
Seuraava päivä on yhtä tuskaa kun sinnittelet ja odottelet että tulisipa ilta että pääsee nukkumaan. Sitten kun on ilta niin yllätys yllätys eipä nukutakaan.
Olen kokeillut nukahtamispillereiden syöntiä mutta siinä tulee niin tokkurainen olo että olen jättänyt niidenkin syömiset muille.
Pahimpia ovat ne palaveri reissut joita esim. itse olen tehnyt muutaman kerran että lähdet Montrealiin tiistai aamuna ja olet takaisin kotisuomessa perjantai iltana. Siinä ei kroppa muutamaan päivään tiedä että onko ilta vai aamu vai yö vaiko päivä.

Ei sen puoleen ennen kuin itse aloitin reissuhommat niin itsekin kateellisena ajattelin että voi kun pääsisikin matkustamaan.
Ja täytyy sanoa että ei ne muutaman viikon / kuukauden yhtämittaiset työkomennukset Pohjois-Amerikassa yhtään hullumpia ole.
Mutta edelleen viitaten tuohon lentokoneessa istumiseen, sitä ei kannata kadehtia.
Varsinkin jos lentää turistiluokassa niin kuin allekirjoittanut joutuu työnantajan määräyksestä tekemään.
 

Cosmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
JB & KG
Svante kirjoitti:
Tällä reissulla olisin halunut olla mukana. Poika ja lentoemännän sämpylät. Yess! ;-)

No mä yritin pikku knopeilla saada vaan tarinasta kiinnostavamman. Totuushan on, että sämpyläkin oli melko vetinen ja vähän liian muhkea heti siihen aamuunavaukseksi - joku pikkusuolainen olisi paremmin maistunut siinä vaiheessa. Eikä ne mojovat kinkunsuikaleetkaan (kunnon baijerilaiset) tahtoneet pysyä oikein siellä välissä, vaan tursuilivat uteliaina ulos kuin juuri kuoriutuneet linnunpoikaset. Mutta kyllä siihen miellyttävä herätä on pikkukangessa, kun sellaista naaman edessä huljutellaan ja polveen samalla vienosti läpsitään.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Centre Bell kirjoitti:
vlad kirjoitti:
Mutta edelleen viitaten tuohon lentokoneessa istumiseen, sitä ei kannata kadehtia.

Ei todellakaan. Lentokone on kulkuväline jolla pääsee nopeasti paikasta toiseen, ja lentämiseen käytetyn ajan viettäisi huomattavasti mieluummin matkan päätepysäkillä. 14-15 tunnin lentomatkat ovat lähes sietämättömiä mutta ne kestää, kun on jotain mitä odottaa...
 
Viimeksi muokattu:

Teacup

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Itse kuulun niihin jotka pitävät myöskin itse lentämisestä. Toki määränpää on tärkein, mutta lentely paikasta toiseen on ihan hauskaa puuhaa. Varmasti alkaisi tympiä pidemmän päälle, mutta satunnaisesti suoritettuna pidän kyllä touhua oikein mukavana.
 

Cosmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
JB & KG
Teacup kirjoitti:
Itse kuulun niihin jotka pitävät myöskin itse lentämisestä. Toki määränpää on tärkein, mutta lentely paikasta toiseen on ihan hauskaa puuhaa. Varmasti alkaisi tympiä pidemmän päälle, mutta satunnaisesti suoritettuna pidän kyllä touhua oikein mukavana.

Tiedän myös yhden heppulin, joka pitää lentämisestä ja lentokoneista aika paljonkin. Esitteli kerran turvaohjeläpyskäkokoelmiaan, joita oli nyysinyt koneista joilla oli kulkenut. Niitä oli joku 120 erilaista. Lisäksi kun heppu matkustaa jonnekin, niin alle viiden vaihdon siirtymiset eivät kelpaa, vaan jonnekin Barcelonaan pitää mennä ties mitä reittiä. Kaikki mahdollinen lentokoneessa myytävä brändikrääsä löytää tiensä myös aina tämä miehen kokoelmiin.

Tuli samalla mieleeni, että aika hassua kun lentokoneessa lukee jokaisessa esineessä, mitä sille pitää tehdä. Jossain ikkunaverhossa lukee "curtain must be opened before take-off" tai jossain remmissä lukee "remove before flight". Kelle nämä on kohdistettu nämä ohjeet, ilmailualan ammattilaisille? Ettei vaaaaan unohdu.
 

forrest

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Blue Jackets, Panthers
Eipä niitä kovin montaa ole:

- Helsinki-Vantaa
- Kos
- Palermo
- Pariisi
- Praha
- Rhodos

Jommalta kummalta Kreikan saarelta tultaessa oli samassa koneessa Pekka "Löki" Laksola.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Teacup kirjoitti:
Mitään ihmeellistä ei ole tapahtunut. Kerran sain kyllä juosta vaihtaessa pitkään täysillä, että kerkesin Heathrowlla toiselle puolelle kenttää. Onneksi koneessa sai ilmaista ja kylmää Coca-Colaa jolla sitten sai jäähdyteltyä.

Sinäkin olet joutunut juoksuharjoituksiin Heathrowlla! Minulle kävi tismalleen samoin kun lento Detroitista Lontooseen joutui jäämään platalle koska jonkun yhtiön kone oli hyytynyt terminaalin lastausputken (mikä tube tjsp se nyt onkaan) kohdalle. Siinä sitten ensin odotettiin puolisen tuntia platalla kunnes lopulta konetta päätettiin ruveta purkamaan siellä, matkustajat kuljetettiin busseilla terminaaliin (kolmoseen muistaakseni) josta sitten siirryttiin toisilla busseilla toiseen (ykkönen muistaakseni) terminaaliin josta lähti lento Helsinkiin.

Tähän koko siirto ruljanssiin meni aikaa todella ruhtinaallisesti, jos mitään ongelmia ei olisi tullut, ei minullakaan olisi ollut kiire minnekään mutta nyt sitten molemmissa terminaaleissa pääsin juoksemaan oikein kunnolla - kaikki oli ihan minuuteista kiinni - lopulta kuitenkin ehdin koneeseen hengästyneenä ja hikisenä. Minkä jälkeen kiire loppuikin kun kone "yllättäen" olikin aikataulustaan myöhässä - kävellenkin olisin ehtinyt perille. Eihän sitä kiireessä kun katsoi lipusta aikatauluja ja katseli kelloa ja yritti selviytyä ruuhkista mahdollisimman nopeasti ollut aikaa jäädä katselemaan lähtöaikatauluja näytöiltä. kaikesta huolimatta oli oikein mukava ja antoisa reissu - pikanttina lisänä tämä kiirehtiminen Heathrowlla.

vlad.
 

Jouni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Big River Prospects
Wish my luggage was here..

Atlantin ylityksiä nopeasti laskettuna noin 70. En voi sanoa pitäväni lentämisestä. Kotiin tuleminen on kaikissa reissuissa aina parasta. Jostain syystä vietän lentoreissuni useimmiten nukkuen, en herää edes laskeutumisiin, vaan vasta sitten kun muut matkustajat alkavat poistua koneesta, heh. Kenttiä on nähty ainakin seuraavasti:

Edmonton
Red Deer
Calgary
Kelowna
Vancouver
Victoria
Seattle
Los Angeles LAX
San Diego
Salt Lake City
Saskatoon
Winnipeg
Toronto
Dallas
Boston Logan
Minneapolis
Chicago O´Hare
Newark
New York La Guardia
New York JFK
Dallas
Hampuri
Frankfurt
Oslo
Tukholma
Helsinki
Turku
Kuopio
Rovaniemi
Oulu
Ivalo
Lontoo Heathrow

Suosikkikenttiä ehdottomasti Vancouver ja Kelowna kauniitten maisemien vuoksi sekä kotikenttä Edmonton International, koska se on sopivan pieni, siisti ja kotoinen.
Inhokkikenttä Frankfurt; ruma, kaikki polttavat joka paikassa, kiireinen, pahaa ruokaa ja kallis.

Julkkiksia on tullut bongattua reissuilla muutaman kerran. Kerran koneeseen menevässä jonossa Seattlen Sea-Tac-kentällä aloin jutustelemaan Bryan Adamsin kanssa, joka kutsui ykkösluokkaan heittämään lisää juttua pariksi tunniksi koneen noustua ilmaan. Olipa mukava jätkä ottaen huomioon kuka oli kyseessä. LA-reissuilla on nähty muutama tuttu näyttelijä TV:stä ja elokuvista. Vaclav Nedomansky sattui kerran samaan odottelutilaan Franfurtissa.
 
Viimeksi muokattu:

Davey

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Vaatimaton listani!!!


Kotimaa

Hki-Vantaa
Pirkkala
Joensuu
Malmin lentokenttä

Ulkomaat

Tukholma (Arlanda)
Tukholma (skavsta)
Frankfurt
Calgary
Malaga
Hania
Hurghada
Phuket
Ahmalabad(Intia,Pakistan????)
Las Palmas
 
Lentokenttiä on aika monta. Sattumuksia onneksi vain muutama, nekin liittyy lähinnä lentämiseen eikä terminaaleihin.

Moskova - Helsinki, Aeroflotin joku pienempi suhina otti kolme kunnon pomppua ennen laskeutumista kentälle. Pelotti vitusti.

Helsinki - Moskova (Sheremetjevo 2, suunnilleen vuonna 1994), Finskin kone ajoi matkustajaputken viereen. Porukka koneessa nousi jalkeille ja alkoi odottaa koneesta pääsyä. Pienen odottelun jälkeen putki alkoikin liikkua kohti konetta. Mutta hetken liikuttuaan normaalisti se alkoi äkkiä heilahdella puolelta toiselle noin puolen metrin edestakaista liikettä. Sitten liike jatkui pituussuunnassa ulos ja sisään samalla kun hätääntyneen näköinen venakko huusi ja heilutti käsillään ohjaimissa. Lopulta ohjauspulpetin ääressä oli kolmekin venäläistä mutta pillastunutta putkea ei saatu kuntoon.
Sitten odoteltiin bussia. Kun bussi puolen tunnin päästä laskeutumisesta saatiin paikalle, koko koneen väki tungettiin yhteen 40 hengen ikarukseen - porukka oli kuin sardiinit tölkissä. Ja lopulta bussi ajoi vain 10 metrin matkan koneen ovelta terminaalin seinustalle josta päästiin sisälle.
Toisaalta tämä oli ensimmäinen kerta kun Sheremetjevossa matkalaukku ehti hihnalle ennen matkustajaa.

Arrecifeen laskeuduttaessa Finskin DC10:n perä otti kiitorataan kiinni. Meitä se ei haitannut mutta paluumatkaa odottaneet saivatkin odottaa pitkään. Juttu taisi päästä ainakin hesariin.

Joskus Munchenistä lähdettyä koneen laskutelineet ei menneet sisään, kolme tuntia lentelyä saksan taivaalla - takaisin samalle kentälle ja sitten koko koneellinen väkeä busseilla hotelliin yöksi. Aamulla lähtö onnistui sitten paremmin.

Tanskasta Helsinkiin tullessa oli kova pyry ja Köpiksen de-ice yksikkö oli ylikuormitettu. Kahden tunnin sulatusjonon jälkeen kone saatiin putsattua, päästiin kiitoradan päähän kun Helsingistä tuli tieto että Seutula pannaan kahdeksi tunniksi kiinni kiitoratojen aurausta varten. Ja taas jonon päähän. Pisin ventta taitaa olla 12 tuntia kentällä, Teneriffalla joskus lapsuudessa.
 

Nshr

Jäsen
Moskova - Beirut, 7.10.2004

Kolmen tunnin odottelun jalkeen kone loppujen lopuksi myohastelyjen jalkeen lahti. Kone oli katastorfi, todella pieni. Lisaksi istuin moottorin vieressa koneen perassa. Aeroflotin koneethan eivat tunnetusti paase laheskaan kaikille Euroopan kentille juuri moottorin voimakkuuden takia. Noh, alku sujui mallikaasti, kunnes vetta alkoi tippua paalleni katosta. Housut markana sitten siina istuin, kunnes ruokaa alettiin tarjoamaan. Ruokana oli pelkkaa makaroonia leivan ja juoman kera. Taman jalkeen erilaisia juomia alettiin tarjoamaan, ja paatin ottaa kahvin. Kyseessa oli kieltamatta pahin kahvi, mita koskaan olen maistanut. Pinnani alkoi jo pikkuhiljaa tayttya, kunnes eteen tuli n. puolen minuutin ilmakuoppa. Otin hadissani edessa olevasta penkista kiinni, jossa ei istunut ketaan, mutta penkkihan hajosi ja lojahti suoraan kaytavalle!
Loppumatka menikin jo odotellessa laskeutumista eika mitaan jarisyttavaa matkan aikana enaa tapahtunut...

Matkan jalkeen paatin, etta Aeroflotin koneeseen en enaa astu sisaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös