Miten saadaan yleisömäärät nousuun?

  • 732 020
  • 3 722

Emu1

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Itse miellän sijainnin kyllä tosi hankalaksi, mikäli ei omista autoa. Arkisin otteluun lähteminen on todella iso kynnys, mikäli ei asu keskustas tai omista autoa. Ja nuoria on vaikea houkutella paikalle jos se vaatii kahden eri bussin käyttöä tai auton omistamista.

Tuo parkkimaksun lunastaminen on vähän kakspiippuinen juttu. Olishan se tietysti kätevää kun samaan lippuun kuuluu kaikki maksut. Mutta sitten julkisilla tai pyörillä tulevat katsojat maksavat ekstraa siitä, että autolla tulevat saavat pysäköidä autonsa ilman parkkimaksua hallille. Se ei mielestäni kuulosta tasavertaiselta tai että kaikki saavat lipunhinnalle katetta
Tässä se ongelma juuri on. Miksi lähteä 1t enen peliä hallille kahdella bussilla ja maksaa siitä sen 6€ yhteensä ja sen jälkeen ottelu lippu joka maksaa sen 18-39€ ja siihen menee koko vapaa arki-ilta. Kun saman voi katsoa kotona sohvalta 15 eurolla ja samalla nähdä koko kuukauden kaikki Tepsin liiga pelit. Ja se peli ei vielä ole mikään elämys koska hallilla on se 4000 tai alle paikalla. Vika ei musta ole Tepsin ottelutapahtumassa tai siinä että peli olisi huonon tasoista, vaan liigassa on liikaa otteluita minkä johdosta yhden ottelun merkitys ei ole mikään suuri. Tänäänkin jos Tepsi häviää se ei ole mikään mailmanlopou vaikka sen siltä melkein pitäisi tuntua. Sitten on vielä aivan liian monta joukkuetta, esim. Jukurit, Kookoo ja Sport voisivat lähteä liigasta jotta saataisiin 12 joukkueen luuga ja vähennettäisiin pelejä 50 ottelun tiennoille joka automaattisesti nostaa yhden ottelun tärkeyttä. Kannattaa miettiä miten Play-off otteluissa on halli täynnä ja hyvä tunnelma ja otteluun tulee mielellään kahdella bussilla ja paljon ennen peliä, koska jokaisen ottelun panos on aivan maksimaalinen. Kaikki riippuu siitä onko ottelussa panosta. Ja kyllä ne Play-off ottelut näkyy ihan yhtä lailla sieltä Tv:stä ( sori kirjotusvirheistä)
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Tässä se ongelma juuri on. Miksi lähteä 1t enen peliä hallille kahdella bussilla ja maksaa siitä sen 6€ yhteensä - - -
Olen vuosikaudet puhunut palstalla kahdesta asiasta:
1) yläkertaan 99EUR kausikortit
2) matsipäivinä kausikorttia/ennakkolippua vilauttamalla ilmaiset bussikuljetukset vaikkapa 2h ennen matsia ja 3h matsin jälkeen

Ne kaupungin bussit kulkevat joka tapauksessa aikataulunsa mukaisesti. Mä en näe mitään ongelmaa siinä, etteivätkö Turun kaupunki ja HC TPS Turku Oy voisi neuvotella jonkinlaista yhteistyökuviota kyseisestä käytännöstä.
 

Emu1

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Olen vuosikaudet puhunut palstalla kahdesta asiasta:
1) yläkertaan 99EUR kausikortit
2) matsipäivinä kausikorttia/ennakkolippua vilauttamalla ilmaiset bussikuljetukset vaikkapa 2h ennen matsia ja 3h matsin jälkeen

Ne kaupungin bussit kulkevat joka tapauksessa aikataulunsa mukaisesti. Mä en näe mitään ongelmaa siinä, etteivätkö Turun kaupunki ja HC TPS Turku Oy voisi neuvotella jonkinlaista yhteistyökuviota kyseisestä käytännöstä.
No joo voisi toimia, mutta musta tätä ongelmaa ei ratkaista sillä että avataan joku katsomo, bussila pääsee halvemmalla tai ottelutapahtumas pitäis parantaa vaan juuri siitä kun ottelussa ei ole suurta panosta. Miksi urheilua tullaan katsomaan? Koska se tarjoaa jännitystä, odottamattomia käänteitä ja siinä on paljon panosta mitä tämän hetken liigan runkosarja ei anna. Ja se että runkosarja otteluissa ei ole panosta heijastaa automaattisesti myös Play-off otteluiden yleisömääriin. Ja tähän viellä se, muistatteko kun tässä muutama vuosi sitten Tepsin piti voittaa viimeinen ottelu jotta se ei joudu liiga karsintaan? Tuossa ottelussa oli halli melkein täynnä mutta miksi? Koska ottelussa oli suuri panos.
 

aurajoki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TPS
Kannattaa muistaa, että suurin katsojapotentiaali on perheellisissä. He kulkevat henkilöautoilla eikä millään busseilla. Bussilinjat ovat Turussa mitä ovat eli ei arki-iltoina ollenkaan relevantti vaihtoehto perheellisille.
 

manttu

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Omaa nuoruuttani muistellen sehän oli ihan luonnollista, että kahdella bussilla mentiin matsiin. Nuorisohan (ja eläkeläiset) ovat bussien pääasiallisia käyttäjiä? Sellainen muistikuva mulla ainakin on, että en mä tainnut koskaan 90-luvulla mennä matsiin esim. mopolla, vaikka sillä sitten pärrättiinkin läpi talven muuten kaikkialla.
Luulen, että nykyään se nähdään liian vaivalloisena lähteä peliin toiselle puolella kaupunkia kun on paljon enemmän vaihtoehtoisempaa tekemistä nykyään.

Noista joukkueista olen samaa mieltä. Varsin hajuttomia eikä herätä mitään mielenkiintoa mihinkään suuntaan. Toisaalta tps ei näytä yrittävän edes saada mitään vastakkainasettelua somessa tai missään haastatteluissa. Koska sarja nyt on mitä on, ottelutapahtumaa pitäisi kehittää entistä enemmän viihteen ja elämyksen suuntaan eikä pelkästään jääkiekko tai urheilu edellä etteivät katsojamäärät olisivat niin paljon riippuvaisia pelin tuloksesta. Vapaa-ajan viettopaikka, missä näkee kavereita ja tuttavia. Ja siinä samalla näkee vauhtia, vaarallisia tilanteita ja hienoja yksilösuorituksia. Ja plussaa vielä jos tepsi sattuu voittamaan.
 

Värilasiton

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kannattaa muistaa, että suurin katsojapotentiaali on perheellisissä. He kulkevat henkilöautoilla eikä millään busseilla. Bussilinjat ovat Turussa mitä ovat eli ei arki-iltoina ollenkaan relevantti vaihtoehto perheellisille.
Kuljetaan me perheelliset busseillakin.
 

MustaHaukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, #24
Olen vuosikaudet puhunut palstalla kahdesta asiasta:
1) yläkertaan 99EUR kausikortit
2) matsipäivinä kausikorttia/ennakkolippua vilauttamalla ilmaiset bussikuljetukset vaikkapa 2h ennen matsia ja 3h matsin jälkeen

Ne kaupungin bussit kulkevat joka tapauksessa aikataulunsa mukaisesti. Mä en näe mitään ongelmaa siinä, etteivätkö Turun kaupunki ja HC TPS Turku Oy voisi neuvotella jonkinlaista yhteistyökuviota kyseisestä käytännöstä.

Niin en sitten tiedä onko tuossa bussi jutussa se ongelma, että eri linjoilla on eri liikennöijät.
Toisaalta itse käyn hallilla pääosin autolla ihan vain juuri sen takia, että pysäköinti ja bussiliput edestakaisin maksavat saman verran. Poikkeuksena tietty viikonloppu pelit, jolloin ei oikein autolla voi tulla paikalle.
 

Jaakko

Jäsen
Suosikkijoukkue
RFC Liege
Silti vähän jaksaa vähän ihmetyttää aina, että väki jättää ottelun väliin, koska odotus arvoisesi tunnelma on suhteellisen heikko. Kuitenkin tunnelma ottelussa on ylivoimaisesti eniten kiinni mitä siellä itse tekee. Jos vetää matsin mutkassa, niin ei se tunnelma välttämättä ole huikaiseva, mutta varsin kelvollinen varmasti tiistainakin.
 

Jaakko

Jäsen
Suosikkijoukkue
RFC Liege
2) matsipäivinä kausikorttia/ennakkolippua vilauttamalla ilmaiset bussikuljetukset vaikkapa 2h ennen matsia ja 3h matsin jälkeen

Ne kaupungin bussit kulkevat joka tapauksessa aikataulunsa mukaisesti. Mä en näe mitään ongelmaa siinä, etteivätkö Turun kaupunki ja HC TPS Turku Oy voisi neuvotella jonkinlaista yhteistyökuviota kyseisestä käytännöstä.

Tähän vahva sama. Toki vaatinee jonkun kolmen mukaan yhteistyökumppaniksi, koska maksaa kymmeniä tuhansia, mutta laskisi radikaalisti otteluun lähtökynnystä ja olisi myytävissä ekotekona yhteistyökumppanille. Saksassa futiksessa ainakin tämä on. Toki siihen kuuluu kaikki julkiset eli pääsee myös ilmaiseksi esim junalla vierasotteluihin.
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
No joo voisi toimia, mutta musta tätä ongelmaa ei ratkaista sillä että avataan joku katsomo, bussila pääsee halvemmalla tai ottelutapahtumas pitäis parantaa - - -
Eivät varmasti ratkaise koko ongelmaa, mutta olisivat jo huomattavan suuria askeleita oikeaan suuntaan!

Mikä se ongelma sitten sun mielestäsi on?

- - - vaan juuri siitä kun ottelussa ei ole suurta panosta. - - - Ja tähän viellä se, muistatteko kun tässä muutama vuosi sitten Tepsin piti voittaa viimeinen ottelu jotta se ei joudu liiga karsintaan? Tuossa ottelussa oli halli melkein täynnä mutta miksi? Koska ottelussa oli suuri panos.
Jokainen urheilua seuraava varmasti ymmärtää, että jokainen ottelu ei voi olla finaalisarjan Game Seven...

Miksi urheilua tullaan katsomaan? Koska se tarjoaa jännitystä, odottamattomia käänteitä ja siinä on paljon panosta mitä tämän hetken liigan runkosarja ei anna.
Tästä voisi heittää useitakin päinvastaisia esimerkkejä maailmalta! Mun mielestäni mennään katsomaan sen oman suosikin/kannatuksen kohteen otteita oli laji sitten mikä tahansa.

Hyvän esimerkin nähdäkseen ei Turusta tarvitse mennä kuin 145km kasitietä pohjoiseen (joskin itse ajaisin Säkylä-Eura -reittiä). Porissa tehdään jo kolmatta kautta juuri sitä työtä, josta mä olen meuhkannut palstalla jo vuosikausia. Esimerkki:

Ke 13.09.2017 ÄSS-JUK - Isomäki veti lehtereille 4.003 katsojaa
Ti 12.09.2017 TPS-SPO - Turkuhallissa haukotteli 3.598 katsojaa

Oliko Isomäen illassa jotenkin suurempi panos? Miksi väkiluvultaan huomattavasti Turkua pienemmässä Porissa hallille saapui monta sataa katsojaa enemmän? Vastustajat olivat suunnilleen saman tasoisia - molemmat ovat viime kausien kabinettinousijajoukkueita. Jos syyskuisena keskiviikkoiltana Jukurit vetää Isomäen lehtereille 4.000+ katsojaa, niin mun nähdäkseni syyskuisena tiistai-iltana Sportin pitäisi vetää Turkuhallin jakkaroille helposti 5.000+ katsojaa.

Ja se että runkosarja otteluissa ei ole panosta heijastaa automaattisesti myös Play-off otteluiden yleisömääriin.
Heijastaa mielestäsi positiivisesti vai negatiivisesti?
 

manttu

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
2) matsipäivinä kausikorttia/ennakkolippua vilauttamalla ilmaiset bussikuljetukset vaikkapa 2h ennen matsia ja 3h matsin jälkeen

Ne kaupungin bussit kulkevat joka tapauksessa aikataulunsa mukaisesti. Mä en näe mitään ongelmaa siinä, etteivätkö Turun kaupunki ja HC TPS Turku Oy voisi neuvotella jonkinlaista yhteistyökuviota kyseisestä käytännöstä.
Se olisi kyllä aikamoinen kädenojennus, jos TPS tai Turku tarjoaisi ilmaisen kuljetuksen peliin julkisilla. Näissä vaan täytyy olla tarkkana kun on kyseessä veronmaksajien rahoja. Sen verran siellä ollaan tultu vastaan, että on sentään perustettu erillinen matsilinja pelipäivinä
 

The Priest

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS Turku
Niin en sitten tiedä onko tuossa bussi jutussa se ongelma, että eri linjoilla on eri liikennöijät.

Tässä tilanteessa voisi jopa hyvin kilpailuttaa Turussa liikennöivät linja-autoyhtiöt. LS-Liikennelinjat Oy ajaa tällä hetkellä linjaa 100 kauppatorilta hallille.

Fölin sivuilta kävin lukemassa äsken, että yhdeksän eri firmaa ajaa Fölin reittejä ja Föli myös itse kilpailuttaa seutuliikenteen liikennöitsijät.

Jalo toimii sitäpaitsi Tepsin sponsorina, niin kai heidänkin kanssaan saisi jonkunnäköisen sopimuksen sorvattua? En tiedä.
 

Emu1

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Ke 13.09.2017 ÄSS-JUK - Isomäki veti lehtereille 4.003 katsojaa
Ti 12.09.2017 TPS-SPO - Turkuhallissa haukotteli 3.598 katsojaa

Oliko Isomäen illassa jotenkin suurempi panos? Miksi väkiluvultaan huomattavasti Turkua pienemmässä Porissa hallille saapui monta sataa katsojaa enemmän? Vastustajat olivat suunnilleen saman tasoisia - molemmat ovat viime kausien kabinettinousijajoukkueita. Jos syyskuisena keskiviikkoiltana Jukurit vetää Isomäen lehtereille 4.000+ katsojaa, niin mun nähdäkseni syyskuisena tiistai-iltana Sportin pitäisi vetää Turkuhallin jakkaroille helposti 5.000+ katsojaa.
Panos ja ottelun tunnelma vaikuttavat eniten siihen lähdenkö hallille vai ei. Turussa kun hallissa ei ole tunnelmaa niin ottelun panos on melkeen ainoa asia joka vaikuttaa siihen täällä hetkellä. Toivottavasti liigasta päästäisiin siihen, että kaikki suomalaiset ajattelisivat ennen pelin alkua, että tänään on mökki täynnä ja loustava tunnelma ja että tänään on kyllä pakkovoittaa. Liigassa niitä ns. Pakkovoittoja tulee vasta kun on se 5 peliä jäljellä.
 

kausi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Westendin työväenpalloilijat
Pitää olla oikealla tavalla ylimielisiä silloin kun siihen on aihetta. Esimerkiksi 90-luvulla kun mestaruuksia tuli solkenaan niin logoon lisättiin kultalehvät

TPS on aina ollut helvetin ylimielinen ja kannattajat myös. Koko homma kumpuaa siitä. Olen osa palapeliä, täysi mulkku. Mut silloin, kun/jos ei toimi me näytetään nakkikioskin typerimmiltä vätyksiltä soittelemassa exille että saisko säälipillua vielä kerran ja makkaraperunat maassa. Ns Foxin rakastama termi, voittamisen kylttyyri housut kintuissa pusikossa paskalla. Aikansa kutakin, noin 20- vuotta opetti minut nauttimaan jokaisesta la-illan voitosta. Keväällä kun emme näillä jaoilla voita ketään emmekä mitään. Sorry.
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Niin en sitten tiedä onko tuossa bussi jutussa se ongelma, että eri linjoilla on eri liikennöijät.
Saattaa olla, en tiedä, mutta missään nimessä en näe mitään ratkaisematonta asiassa!

"Turun seudun joukkoliikenteen päätöksenteosta vastaa Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta. Joukkoliikennelautakunta koostuu 12 jäsenestä, joista seitsemän nimittää Turun kaupunki. Kaarinan, Raision, Naantalin, Liedon ja Ruskon valtuustot valitsevat kukin yhden jäsenen. Kullakin jäsenellä on henkilökohtainen varajäsen."

Toisin sanoen - HC TPS Turku Oy:n edustaja menee tekemään esityksen Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnalle.

"Föli-busseja liikennöi seuraavat yhdeksän liikennöitsijää:
- Turun Kaupunkiliikenne
- Länsilinjat
- SL-Autolinjat
- Turun Linja-autoilijain Osakeyhtiö
- LS-Liikennelinjat
- V-S Bussipalvelut
- J&M Launokorpi
- Vesman Liikenne/Jalobus
- Vainion Liikenne
"

Nämä liikennöitsijät ajavat Turun kaupungin joukkoliikennetoimiston tilaamaa sopimusliikennettä. Jos HC TPS Turku Oy:n esittämä ehdotus menisi läpi Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnassa, niin tuollainen pykälähän olisi helppoa sorvata näihin kilpailutettaviin liikennöintisopimuksiin. Jos jollekin liikennöitsijälle tällainen sopimusehto ei käy, niin ei muuta kuin uutta liikennöitsijää kehiin. Kyse on kuitenkin vain 30+ illasta vuodessa - pudotuspeleineen ehkä 40 iltaa. Harjoitus- ja CHL-ottelut mukaan lukien maksimissaan 50 iltaa vuodessa. Jotenkin tuntuu merkilliseltä, jos jollekin liikennöitsijälle on tärkeämpää ajaa puolityhjiä busseja kyseisinä iltoina kuin saada busseihinsa porukkaa.

Korostan vielä sitä, että mitään tarvettahan ei ole lisätä liikennettä. Noin 50 hengen bussit ajavat joka tapauksessa aikataulujensa mukaisesti. Tällä hetkellä ne vaan ajavat matsipäivinäkin puolityhjinä. Jos jengi alkaisi käyttää tätä hyväkseen niin paljon, että vuoroja pitää lisätä, niin siinä vaiheessa kulupuolikin nousisi, ja rahaa pitäisi liikkua liikennöitsijöiden suuntaan. Mä en ymmärrä sitä, että mikä ongelma liikennöitsijälle tulisi muutoksesta. Tällä hetkellä busseissa istuu kymmenen matkustajaa. Entä sitten, jos busseissa istuisikin ne samat kymmenen matkustajaa + 30 TPS-kannattajaa matkalla matsiin tai matsista kotiin?

Tähän vahva sama. Toki vaatinee jonkun kolmen mukaan yhteistyökumppaniksi, koska maksaa kymmeniä tuhansia - - -
Mä en vielä ole keksinyt, että kenelle tämä ehdotus maksaa.

EDIT: lainausten lähde
30.09.2017 - Wikipedia: Föli

30.09.2017 - Turku: Föli - Turun seudun joukkoliikenne

Lisätään vielä yksi lainaus toisesta lähteestä:
"Föliin kuuluvat Turku, Kaarina, Raisio, Naantali, Lieto ja Rusko. Kaikkien kuuden kunnan alueella on voimassa tasataksa eli hinta on sama matkan pituudesta riippumatta."

Tällainen sopimusehto (tasataksa) ollaan joka tapauksessa saatu sorvattua liikennöintisopimuksiin. Mikä ongelma olisi sorvata myös erillinen TPS-ehto?
 
Viimeksi muokattu:

Jaakko

Jäsen
Suosikkijoukkue
RFC Liege
Mä en vielä ole keksinyt, että kenelle tämä ehdotus maksaa.
Kyllä bussifirmat saavat tuloja ottelukyydeistä, jotka ne nyt ajaa. Jos ne olisivat ilmaisia, niin rahat jäisivät saamatta. Toki tämä toisi lisää bussin käyttäjiä, jotka ehkä oppisivat käyttämään busseja enemmän, joten jos menetetty tulot saataisiin korvattua, niin kaikki olisi voittajia.
 

Iso-Olli

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Tässähän aletaan olemaan jo niillä rajoilla, että yläkatsomot kannattaa pitää suljettuina myös viikonloppuna. Saadaan parempi tunnelma, kun katsojat ovat tiiviisti alakerrassa ja samalla säästetään henkilöstökuluissa.
 
Suosikkijoukkue
TPS
Tässähän aletaan olemaan jo niillä rajoilla, että yläkatsomot kannattaa pitää suljettuina myös viikonloppuna. Saadaan parempi tunnelma, kun katsojat ovat tiiviisti alakerrassa ja samalla säästetään henkilöstökuluissa.
Mikäli tällaisena jatkuu, on väistämätöntä, että kuluja ryhdytään karsimaan joka puolelta. Olisi mielenkiintoista tietää, että miten yritysmyynti on sujunut viime vuoteen verrattuna. Toimiston henkilövahvuus on kuitenkin kasvanut.
 

M.O.R.O

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
Mikäli tällaisena jatkuu, on väistämätöntä, että kuluja ryhdytään karsimaan joka puolelta.
Tämä on totta, papat kun kauden jälkeen lopettaa niin heistä liikeneviä euroja ei välttämättä sijoiteta uusiin tähtipelaajiin vaan junnut tulevat tilalle ja pelaajabudjetti pienenee kun katsojia ei saada houkuteltua edes tähdillä varustettua joukkuetta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös