Miten saadaan yleisömäärät nousuun?

  • 728 957
  • 3 722

kopo

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Erittäin arvokas ja hieno "puheenvuoro" UnenNukkujalta. Naiselta se usein tulee niin optimaalisessa ja silmiä aukovassa muodossa. Arvostan isosti, kuten nimimerkin takana olevaa bändiäkin . Sen verran tosiaan otsikkoon täältäkin että tietenkin pelin taso on olennaisin asia. Ja jos Tepsi pelaisi kuten vaikkapa Jukurit näinä aikoina (peli-ilmeen puolesta), täältä matkojen takaa itsekin tulisi hallille lähdettyä säännöllisin väliajoin. Kiinnostavat pelaajapersoonat aina hyvä bonus tietysti.
 

eki likanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Albijon Muzaci
Hohhoijjaa. Täältä yleisömäärätopicista on saanut parin viime viikon ajan siis lukea että:

1) Uutta hallia ei kannata rakentaa koska sinne ei pääse ajamaan corollalla sisään.

2) Homot takaisin kaappiin.

Eivätköhän ne yleisömäärät lähde 2020, 30 ja 40 –luvuilla näillä opeilla nousuun. Hyvää pohdintaa hessut!


FB:ssa joku kysyi hienosti, koska ottelutapahtumassa huomioidaan valkoihoinen lihaa syövä heteromies.

:D Mietin tätä jo kaksi vuotta sitten. Aika vähän ovat asiat muuttuneet siinä ajassa, joten Pride-peli on enemmän kuin tarpeellinen:

Viesti viestiketjussa 'TPS, media ja julkisuus' TPS, media ja julkisuus
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Kiitos @kopo ja @eki likanen

Olen näköjään jälkimmäisen viestistä tykännyt. Hieno idea, hyppään mukaan! Ainiin, edustan naisia ja paria muutakin vähemmistöä. Mutta siis eikö tuollainen kommentoija ole juuri se, joka ajaa autolla lähes ovelle, syö nakkimukillisen ja juo oluen (että ajokunto pysyisi)? Vai onko sieltä sohvan pohjalta vaan helpompi huutaa kommentteja, kun kaljaa voikin kiskoa samalla kun katsoo matsia?

Tuosta hallin sijainnistakin saisin pitkän avautumisen, joka perustuisi tähän samaan vähemmistö-näkökulmaan, mutten jaksa nyt. Kuten eräässä Turku-ryhmässä joku tokaisi: edustanhan vähemmistöä, jota ei kaikessa päätännässä voi asettaa kärkeen.
 

A - P

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Nyt oli hyvä, veikkaan että nämä suurimmat kitisijät ovat juuri näitä jotka eivät peleissä käy mutta silti pitäisi hankkia sitä ja tätä mutta itse ei ole valmis pistämään latiakaan paitsi ehkä finaaleissa.
 

Oskar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turkulaiset joukkueet, Rantasmikko, Gordon Bombay.
Nyt oli hyvä, veikkaan että nämä suurimmat kitisijät ovat juuri näitä jotka eivät peleissä käy mutta silti pitäisi hankkia sitä ja tätä mutta itse ei ole valmis pistämään latiakaan paitsi ehkä finaaleissa.

"PiTäÄ rAkEnTaa 15 000 IhMiSeN HaLLi eTtÄ KaIkKi HaLuKkAaT PääSeVäT SiSäÄn FiNaaLeiSsa"

Ja nämä samat ihmiset saapuvat ehkä sinne finaaliin, jos sinne päästään kerran vuosikymmennessä.
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Ja nämä samat ihmiset saapuvat ehkä sinne finaaliin, jos sinne päästään kerran vuosikymmennessä.

Siksi keskustelua yleisömääristä pitäisikin käydä niin, että kysyttäisiin niiltä kotikatsojilta, mikseivät hallille lähde. Tai niiltä, jotka eivät katso kotonakaan.

Vastaavaa siis keskustellaan monissa järjestöissä: miksi jäsenmäärä vähenee eikä tapahtumissa näe niitä harvojakaan? Näissä voi olla ihmeen paljon samoja tekijöitä: Sen saman voi duunata netissä. Siellä tapahtumissa on ne samat jarrut. On liiaksi kiireitä perheiden ja töiden kanssa. Ja nyt tosiaan korona varmasti saanut jotain vanhempaa väkeä jämähtämään kotiinsa. Näiden poisjääntiä ei pitäisi itkeä ja raivota vaan miettiä, miten ikähaitarin toisesta päästä porukka kiinnostuisi.

Itselläkin todella helpot bussiyhteydet hallille, mutta tällaisen väen keskelle ei vaan osaa asettua tänä päivänä. Joskus katsoin eräässä nuoremman väen kuppilassa matsia ja tulin parin nuoremman miehen kanssa hyvin juttuun. Eivät katsoneet niin pitkin nenän vartta, kun tällainen tyttö tiesikin jotain kiekosta.
 

SirBallWax

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Liput hallussa, jälkikasvulle herkkuja, fiilis hyvä. Tänään on hyvä päivä. Toivotaan, että pelikin kääntyy vielä Seuralle.
Kiekon lisäksi joka ainut kerta hallilla nähnyt vanhoja ystäviä urheilupiireistä ja niiden ulkopuolelta. Se on myös ihan hiton siistiä ja yksi syy käydä siellä.

Yleisömäärä kääntyy ylös sillä tavalla, että kääntää nokan kohti Artukaista.

Ihmisten pualest! Meidän Tepsi! TKOP!
 

alessi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Markus Nurmi, Leevi Teissala, Lukas Wernblom
Siksi keskustelua yleisömääristä pitäisikin käydä niin, että kysyttäisiin niiltä kotikatsojilta, mikseivät hallille lähde. Tai niiltä, jotka eivät katso kotonakaan.

Vastaavaa siis keskustellaan monissa järjestöissä: miksi jäsenmäärä vähenee eikä tapahtumissa näe niitä harvojakaan? Näissä voi olla ihmeen paljon samoja tekijöitä: Sen saman voi duunata netissä. Siellä tapahtumissa on ne samat jarrut. On liiaksi kiireitä perheiden ja töiden kanssa. Ja nyt tosiaan korona varmasti saanut jotain vanhempaa väkeä jämähtämään kotiinsa. Näiden poisjääntiä ei pitäisi itkeä ja raivota vaan miettiä, miten ikähaitarin toisesta päästä porukka kiinnostuisi.

Itselläkin todella helpot bussiyhteydet hallille, mutta tällaisen väen keskelle ei vaan osaa asettua tänä päivänä. Joskus katsoin eräässä nuoremman väen kuppilassa matsia ja tulin parin nuoremman miehen kanssa hyvin juttuun. Eivät katsoneet niin pitkin nenän vartta, kun tällainen tyttö tiesikin jotain kiekosta.

Tähän täytyy tarttua sen verran että itse olen 25 vuotias ja monikaan frendi ei käy hallilla. Välillä saan houkuteltua jokusen kaverin hallille (vaikka varmasti tulevat enemmän hengailun ja oluen vuoksi) mutta harvassa on mun ikäiset tutut jotka matseissa käy.

edit; olen myös miettinyt, että miksi helvetissä TPS ei rummuta vaikka joka kotipelin yhteydessä siitä, että opiskelijat pääsee kympillä kotimatseihin? Täysin käsittämätöntä. Pienintäkään mainintaa ei missään, vaan tämä pitää itse tietää
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Tähän täytyy tarttua sen verran että itse olen 25 vuotias ja monikaan frendi ei käy hallilla. Välillä saan houkuteltua jokusen kaverin hallille (vaikka varmasti tulevat enemmän hengailun ja oluen vuoksi) mutta harvassa on mun ikäiset tutut jotka matseissa käy.

edit; olen myös miettinyt, että miksi helvetissä TPS ei rummuta vaikka joka kotipelin yhteydessä siitä, että opiskelijat pääsee kympillä kotimatseihin? Täysin käsittämätöntä. Pienintäkään mainintaa ei missään, vaan tämä pitää itse tietää

Tähän pieni kiitokseni. Vahvistaa paljon tuota, mitä ajoin takaa. Turussa yleisesti luotetaan liikaa siihen jo juurtuneeseen porukkaan. Uudet näkökulmat muutenkin kaupungin asioissa otetaan todella varovasti. Ja hyvä huomio tuo puutteellisuus mitä tulee markkinointiin.

"Sitten halli on aivan liian täynnä opiskelijoita, nehän vie meidän setämiesten paikat..."
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: kopo

SirBallWax

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Tähän täytyy tarttua sen verran että itse olen 25 vuotias ja monikaan frendi ei käy hallilla. Välillä saan houkuteltua jokusen kaverin hallille (vaikka varmasti tulevat enemmän hengailun ja oluen vuoksi) mutta harvassa on mun ikäiset tutut jotka matseissa käy.
Tähän pieni kiitokseni. Vahvistaa paljon tuota, mitä ajoin takaa. Turussa yleisesti luotetaan liikaa siihen jo juurtuneeseen porukkaan. Uudet näkökulmat muutenkin kaupungin asioissa otetaan todella varovasti. Ja hyvä huomio tuo puutteellisuus mitä tulee markkinointiin.

"Sitten halli on aivan liian täynnä opiskelijoita, nehän vie meidän setämiesten paikat..."
Juu ja hitto ne saattaa pitää ääntä. Yäk!

Raumalla on asia hoidettu mahtavasti, Killerille kiitos. Ja jos kotivoitto, niin ilta jatkui edullisesti tappiin. Jos tappio, niin ilta jatkui tappiin, mutta kustannus oli piirun isompi.

Siellä kyllä hallin sijainti (ja myös halli itsessään) vaikuttaa. Iisisti kampukselta joko jalan, fillarilla tai taksilla ees-taas.

Meillä Turussa tosin opiskelijayhdistykset saa järkihintaan bussikyydityksiä vaikka kampus (valitse haluamasi) - halli - takas.

Mutta kyllä noita iloisia opiskelijoita sinne kannattaisi naarata tukia kurlaamaan. TPS-Sport taas sen osoitti, heillä näytti olevan pirun kivaa ja ongelmia ei ainakaan omaan silmään osunut. Iloisia nuoria ihmisiä.

Mutta huonohan tuokin peräkammarin ummehtuneelle boomerille ois. Parempi mököttää kotona Silvennoisen seurassa. Muistella siinä sivussa markkaa ja Jortikkaa.
 

jelnausen

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Tähän täytyy tarttua sen verran että itse olen 25 vuotias ja monikaan frendi ei käy hallilla. Välillä saan houkuteltua jokusen kaverin hallille (vaikka varmasti tulevat enemmän hengailun ja oluen vuoksi) mutta harvassa on mun ikäiset tutut jotka matseissa käy.

edit; olen myös miettinyt, että miksi helvetissä TPS ei rummuta vaikka joka kotipelin yhteydessä siitä, että opiskelijat pääsee kympillä kotimatseihin? Täysin käsittämätöntä. Pienintäkään mainintaa ei missään, vaan tämä pitää itse tietää

Sama juttu paitsi, että olen 31-vuotias. Ei taida kukaan puolituttu omasta ikäryhmästä käydä peleissä. Korostuu lähinnä töissä, että siellä lähinnä vittuillaan, että onko TPS voittanu ja oks tänää Jukureita vastaa peli. Ihan turha saada peliin käymään, vaikka Gatoradessa lounaalla usein käydään. Kellekkään ei tuu edes mieleen, että tämän täyden lounaspassin vaihtaisi ilmaiseen matsilippuun. Vanhoja pelituttuja silloin talloin näkee hallilla mutta ei muita. Eikä muita edes saa vaikka kysyy. Enkä varmaan itekkään kävis, jos en ois pelannu kiekkoa.

Ja se täytyy kyllä todeta, että 20-40vuotiaita ei kyllä yritetä mitenkään markkinoida peliin tai saada kiinnostumaan kiekosta, jotta kävisi jatkossa. Sama oikeastaan pätee koko suomeen. Ainoat mainokset joita itsekkin kohtaa niin on väsyneet twiitit ja facebookissa, että tänään ois peli.

Sitä en tiedä, että miten tämä ikäluokka saadaan hallille. Mutta väittäisin, että pohja on siinä että pitää saada kiinnostumaan itse pelistä ja sitten seurasta. Tässäkin toimii 'network effects', varmasti useampi hallille lähtee jos frendit kysyy ja sitä kautta tuo lisäarvoa matsissa käymiselle. Toki, jos siellä pelissä on 2000-4000 hallissa, johon mahtuu 11820 niin tunnelmaa ei saa millään eli satunnaiselle katsojalle jää taatusti paska kokemus. Ja jos seura ei toissaan kiinnosta vaan haluaa katsoa jääkiekkoa niin eise TPS:n voittokaan todennäköisesti takaisin tuo jos itse tapahtuma ei viihdy..

Ja mitä tapahtumaan tulee niin se harmittaa itseä eniten, että jos pelin ottaa pois niin ei siellä hallissa tapahdu mitään. Ainut mitä voit tehdä, on juoda ylihintaista olutta ja syödä ylihintaista ruokaa. Etkä edes kovin viihtyvässä tilassa kun isot valkoiseksi maalatut tiiliseinät valtaavat tilan. Akustiikkakin aika huono, että vaikea pelissä tai käytävillä kenenkään kanssa puhua. Toivoisin siis, että TPS panostaisi tuohon ottelutapahtumaan niin pelin sisällä kun tauoilla.

Ei ihmiset tule enää pelkästään katsomaan jääkiekkoa, sen voi tehdä kotonakin. He haluavat viihtyä ja rahalleen vastinetta.
 

HC Hetu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
Tämä ummehtunut boomeri kyllä muistelee ysäriä lämmöllä kun silloin markkinoitiin juurikin 20-40 vuotiaita miehiä ja poikia Mustilla Kobrilla. Ai että miten Heistä puhuttiin kavereiden kanssa baarien pöydissä työpaikoilla, harrastuksissa ja jätkät joita ei lätkä kiinnostanut, odotti lauantaita että päästäisiin Typhooniin katselemaan, toiset peliä, toiset Kobria ja jotkut jopa molempia. En mä oikein keksi mikä olis parempi markkinointikeino juuri tuolle ikäluokalle kuin tissit ja perse. Toki tämän illan teema kertoo sen ettei se nykypäivänä enää ole mahdollista.
 

JohnVeiNe

Jäsen
Suosikkijoukkue
TURKU - ÅBO
Liigan kyllä pitäis oikeesti enemmäm panostaa, ei pelkästään yksittäisen seuran.
Lähtisin siitä, että viikonloppupelit olis oikeesti porrastettu. Peli vois alkaa esim jo klo 14 tai 15, ja se vois olla perheille suunnattu. Vastaavasti vois olla "aikuisten" pelejä jotka alkaa vaikka klo 19:30. Näin saatais porrastettua, liiga sais enemmän näkyvyyttä, ja uskon että enemmän olis porukkaa hallissakin. Tietty katsojakuntaan suunnattua ohjelmaa kylkeen, ei aina samaa settiä. Pystyis katsomaan useemman pelin illassa (viikonloppu), ja voishan se studiokin olla "koko päivän", ja sisältää katsojakisaa yms..
Ja tietty pihinä miehenä toivon, että ottelulipusta sais alennusta, jos on liiga-paketti ostettuna.
 

Jay Low

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, SHL
Hyvä jytä saatiin tuollakin määrällä aikaan, kiitos Tepsi ja kiitos Gatoraden yleisö loistoillasta! Voittopeli näiden vaikeiden ajanjaksojen jälkeen paikan päällä oli aika kova juttu.
 

septi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Itse asiassa ei. Kaikilla pitää olla istuin, eli lähellä loppuunmyytyä oltiin. Istumapaikkoja on reilut 8000.

Istumapaikkoja alakatsomossa 3700 + Istumapaikkoja yläkatsomossa 3800 + aitiot.

Kaikilla pitää olla istumapaikka, mutta koskeeko 50% rajoitus kuitenkin kokonaiskapasiteettia? Jos hallin kokonaiskapasiteetista saa ottaa puolet, eli n. 5900 niin kaikille riittää kuitenkin istuin. Tätä tuli juuri eilen mietittyä miten menee, mutta eipä sillä sikäli suurta merkitystä ole että tuskin nuo rajat ennen pleijareita tulevat vastaan ja siihen mennessä toivottavasti rajoituksista on luovuttu
 

Ewald

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Florida Panthers, Magpies
Onko Suomi tässäkin jäljessä? Maailmalla pelataan täysille katsomoille kaikissa lajeissa, mutta Suomessa pelleillän näiden rajoitusten kanss?
 

Kanada-malja

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, NYR, COL
Onko Suomi tässäkin jäljessä? Maailmalla pelataan täysille katsomoille kaikissa lajeissa, mutta Suomessa pelleillän näiden rajoitusten kanss?
Ihmettelen noita NHL-katsomoita. Täydeltä näyttää miljoonakaupungeissa katsomot ja täällä spedeillään.....
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös