Minne menet, Oulun Kärpät?

  • 858 912
  • 3 163

vanukas

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Sebastian Ahon kiekkokoulu
Hieman keskustelu karkaa Mika Pyörälästä ja voisi ehkä olla syytä siirtää hyvä keskustelu johonkin toiseen topikkiin. Haluaisin kuitenkin kuulla McTorson näkemystä siitä miksi juuri oma juniorituotanto on Kärppien avain menestykseen. Miksi meillä floppaa suurella todennäköisyydellä muualta tulleet, erityisesti ulkomaalaiset? Onko kyseessä huonosta skouttauksesta vai onko Oulun vedessä jotain mikä ei sovi ulkopaikkakuntalaiselle? Onhan niitä mestaruuksia tullut muille joukkueille vierastyövoimallakin. Itsestäni tämä kuulostaa siltä, että vierasta talenttia ei osata haalita tänne ja se on nykyhetkellä Harri Ahon piikissä.
 

Frostbite

Jäsen
Suosikkijoukkue
Оулун Кäрпäт, Фц Барцелона, РоПС, Rive Kanerva
Hieman keskustelu karkaa Mika Pyörälästä ja voisi ehkä olla syytä siirtää hyvä keskustelu johonkin toiseen topikkiin. Haluaisin kuitenkin kuulla McTorson näkemystä siitä miksi juuri oma juniorituotanto on Kärppien avain menestykseen. Miksi meillä floppaa suurella todennäköisyydellä muualta tulleet, erityisesti ulkomaalaiset? Onko kyseessä huonosta skouttauksesta vai onko Oulun vedessä jotain mikä ei sovi ulkopaikkakuntalaiselle? Onhan niitä mestaruuksia tullut muille joukkueille vierastyövoimallakin. Itsestäni tämä kuulostaa siltä, että vierasta talenttia ei osata haalita tänne ja se on nykyhetkellä Harri Ahon piikissä.
Laittaisin kaiken kaamoksen piikkiin. Ja kaamos on Ahon syy.
 
Suosikkijoukkue
Tappara, LA Kings, Raiders, Concordia Stingers
Oletko oikeasti sitä mieltä, että Harri Aho on hyvä nykyisessä ammatissaan ja hoitanut uransa aikana tonttinsa mallikkaasti? Millaisen kouluarvosanan antaisit Harri Aholle hänen tekemisistään Kärppä-pestinsä aikana ja erityisesti menneellä kaudella?
Tama. @McTorso lle viela etta en epaile etteiko taustalla olisi perusasiat kunnossa mutta jossain mattaa jos menestys lepaa vain ja ainoastaan pohjoisesta haalittujen pelaajien varassa. Kylla niita pelureita pitaa loytaa muualtakin maasta ja maailmastakin, muuten on urheilutoimen puolella heikko pohja. Karpat ei ole pystynyt houkuttelemaan muualta pelaajia silloin kun omassa tuotannossa tulee valivaihe talentin osalta.
 
Suosikkijoukkue
Kärpät
Valtaosa vastakritiikistä on selkeää ja täysin ymmärrettävää, eikä aiheuta sen kummempia tunnetiloja. McTorson "Pohjois-Korean propagandaministerin lausunnot" saavat minut näkemään punaista. Toivottavasti sama kritiikittömyys ei ole pesiytynyt seuran sisällä, koska siinä tapauksessa uutta nousua saadaan odotella pitkään.

Sen verran haluan kommentoida tätä, kun olen keskustelua sivusilmällä seurannut, että eihän McTorson viesteissä ole kyse mistään kritiikittömyydestä, vaan siitä, että kaikki kritiikki ladataan niihin henkilöihin, jotka ovat eniten seuran kasvot, eli tässä tapauksessa päävalmentaja ja urheilutoimenjohtaja. McTorson mielestä kritiikki pitäisi ulottaa koskemaan koko organisaatiota ja sen eri tasoja.
 

Epätietoinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät. Sievin Sisu, Barcelona
Itse en vain voi käsittää miten McTorso pitää Ahoa työssään onnistuneena. Siis Ahon tärkein tehtävä on saada hyviä Oulun ulkopuolisia pelaajia tänne hyvillä sopimuksilla. Ja siinä hommassa Aho on resurssit huomioiden varmaan liigan surkeimpia. Junioripuoli rokkaa ja sen myötä olemme tähän asti joko menestyneet tai kaatuneet (sääleissä!!). Mielestäni Kärppien resurssit ovat sitä luokkaa, että ammattitaitoisen UTJ:n avulla voisimme myös laihoina vuosina kamppailla mestaruudesta tai edes mitaleista. Nyt emme pääse edes puolivälieriin..
 
H

Hidas_ja_kankea

Sen verran haluan kommentoida tätä, kun olen keskustelua sivusilmällä seurannut, että eihän McTorson viesteissä ole kyse mistään kritiikittömyydestä, vaan siitä, että kaikki kritiikki ladataan niihin henkilöihin, jotka ovat eniten seuran kasvot, eli tässä tapauksessa päävalmentaja ja urheilutoimenjohtaja. McTorson mielestä kritiikki pitäisi ulottaa koskemaan koko organisaatiota ja sen eri tasoja.

Itse ainakin viime aikoina olen osoittanut kritiikin kasvottomasti "Johdolle". Keväällä tuli tunnekuohuissa haukuttua H. Ahoa ihan puhtaasti henkilönä.

Suikkasta ei huvita enää haukkua, kun on joutunut jo vastuunsa kantamaan. Ihmisillä on paha taipumus henkilöidä ongelmat. Tekee asian käsittelyn helpommaksi ja yksikertaisemmaksi. Johtoon viitatessa osa arvostelusta väistämättä kalahtaa H. Ahoon. Niissä asioissa on pahasti epäonnistumisia, joiden katsotaan kuuluvan UTJ:n toimenkuvaan. Seuraan Kärpät minulla on vielä luottamus, mutta edustusjoukkuetta sivuavaan toimintaan se on koetuksella.

Sydämestäni toivon huolen häviävän syksyllä nopeasti, mutta samaan hengenvetoon ymmärrän monien hyvin maltillisen arvion Kärppien menestyksestä Yleisten Voimasuhdekeskustelussa.

Voihan sen tosiaan näinkin siirtää toiseen ketjuun. Pyörälän keskusteluun jäi pari sivua sinne kuulumatonta tavaraa.
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Valtaosa vastakritiikistä on selkeää ja täysin ymmärrettävää, eikä aiheuta sen kummempia tunnetiloja. McTorson "Pohjois-Korean propagandaministerin lausunnot" saavat minut näkemään punaista. Toivottavasti sama kritiikittömyys ei ole pesiytynyt seuran sisällä, koska siinä tapauksessa uutta nousua saadaan odotella pitkään. Tilanne oli ensin haasteellinen ja seuraavaksi vielä haasteellisempi. Huonolla johtamisella joudutaan helpommin haasteellisiin tilanteisiin. Toisaalta miten vakavasti voi ottaa nimimerkin, joka onnistui pisteyttämään Kärpät kauden 2017-18 kärkeen yleisellä puolella. Heh
Nämä kloriittipesu ja propagandaministeri -heitot ovat aika huvittavia. Kun omat argumentit eivät enää riitä, otetaan helposti käyttöön omasta mielipiteestä eriävän mielipiteen nollaaminen. Tätä nollausta ei tietenkään mitenkään perustella. Suosittelen asiallista keskustelua ja mielipiteidenvaihtoa, jossa omat näkemykset pyritään perustelemaan. Tällöin punaisen näkeminenkin voi hellittää. Kuinkahan tarkasti muuten seurasit tuota yleisen puolen keskustelua? Jäiköhän sinulta lukematta sana leikkimielinen tuon mainitsemasi pisteytyksen yhteydessä? Ota rennosti!
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Itse en vain voi käsittää miten McTorso pitää Ahoa työssään onnistuneena. Siis Ahon tärkein tehtävä on saada hyviä Oulun ulkopuolisia pelaajia tänne hyvillä sopimuksilla. Ja siinä hommassa Aho on resurssit huomioiden varmaan liigan surkeimpia. Junioripuoli rokkaa ja sen myötä olemme tähän asti joko menestyneet tai kaatuneet (sääleissä!!). Mielestäni Kärppien resurssit ovat sitä luokkaa, että ammattitaitoisen UTJ:n avulla voisimme myös laihoina vuosina kamppailla mestaruudesta tai edes mitaleista. Nyt emme pääse edes puolivälieriin..
Olet varmaan huomioinut, että olen tämän vallitsevankin keskustelun yhteydessä kirjoittanut Ahon tehneen virheitä ja Aholla olevan tällä kaudella näytönpaikan? Ahon tärkein tehtävä on yhdessä toimitusjohtajan ja valmennuksen kanssa kasata menestyksekäs joukkue noudattaen seuran pitkänlinjan suunnitelmaa ja hallituksen talouskuria. Viime vuonna menestyksekkään joukkueen kasaaminen ei erittäin haasteellisissa olosuhteissa onnistunut. Sitä ennen se onnistui kolme kertaa peräkkäin. Kyllä minä katson kokonaisuuden huomioon ottaen Ahon onnistuneen hyvin viime vuosina. Jos näin ei olisi, hän ei Kärpissä enää vaikuttaisi.

Alkava kausi on Kärppien näkövinkkelistä erittäin mielenkiintoinen. Sinä et usko menestykseen, minä uskon. Viritelläänkö muuten jokin leikkimielinen veto tuosta puolivälieriin pääsystä?
 
H

Hidas_ja_kankea

Kun omat argumentit eivät enää riitä, otetaan helposti käyttöön omasta mielipiteestä eriävän mielipiteen nollaaminen. Tätä nollausta ei tietenkään mitenkään perustella. Suosittelen asiallista keskustelua ja mielipiteidenvaihtoa, jossa omat näkemykset pyritään perustelemaan.

Koen tarpeettomana kovin perusteellisen argumentoinnin, kun asiat on perusteellisesti käyty läpi viime keväästä (oikeastaan jo aikaisimpana vuosina) lähtien ja usean nimimerkin voimalla. On esitetty taulukkona menestys UTJ-ajalta. On verrattu onnistuneiden hankintojen suhdetta epäonnistuneisiin. Pari viestiä aikaisemmin ihmettelin "housut kintuissa" yllätystä kolmen pelaajan poistumista NHL:ään. Jälkiviisaus on turhaa, mutta kahden osalta pidin tilannetta selviönä pitkän aikaa.

Voin niin halutessasi uudestaan kirjoittaa mielipiteeni H. Ahosta ja se ei ole "paras mahdollinen valinta Kärppien UTJ:ksi". Paremmin sanottuna se on paras mahdollinen valinta henkilökohtaisesti Harri Aholle eikä seuralle. Mitä se vain tässä vaiheessa hyödyttää uuteen kauteen valmistauduttaessa?

Miksi ihmeessä perusteellinen keskustelu tulisi käydä uudestaan, kun se on ennenkin valunut pois kuten hanhen selästä.
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Tama. @McTorso lle viela etta en epaile etteiko taustalla olisi perusasiat kunnossa mutta jossain mattaa jos menestys lepaa vain ja ainoastaan pohjoisesta haalittujen pelaajien varassa. Kylla niita pelureita pitaa loytaa muualtakin maasta ja maailmastakin, muuten on urheilutoimen puolella heikko pohja. Karpat ei ole pystynyt houkuttelemaan muualta pelaajia silloin kun omassa tuotannossa tulee valivaihe talentin osalta.
Kyllä sinä aiemmin epäilit Kärppien organisaation toimivuutta. Hienoa, että nyt myös jotain luottamusta löytyy. Kärpillä on oma strategiansa ja Tapparalla on omansa. Molemmat tavat ovat osoittaneet toimivuutensa, mutta myös haavoittuvaisuutensa. Ei suurseuran ajoittainen menestymättömyys ole mikään ihme, sillä ei mikään seura pysty loputtomiin dominoimaan. Urheiluun kuuluvat sekä reimuisat voitot että katkerat tappiot.

Kärppien menestystä on aina tullut silloin, kun juniorituotannon helmet ovat olleet edustusjoukkueen käytössä laajamittaisesti. Tällaiseen menestysmahdollisuuksien kannalta maksimaaliseen tilanteeseen Kärppien pitkänlinjan toimintasuunnitelma tähtää. Toki myös muissa olosuhteissa menestykseen pyritään. Kuitenkin pelkällä rahalla on vaikea ostaa menestystä varsinkin näillä lakeuksilla.
 
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
"Kyllä minä katson kokonaisuuden huomioon ottaen Ahon onnistuneen hyvin viime vuosina. Jos näin ei olisi, hän ei Kärpissä enää vaikuttaisi."

Ohhoh. Jopas kaveri vitsin murjaisi.
Joku meidän parhaimpia tilastonikkareita voisi varmaan luetella viimeiseltä neljältä vuodelta pelaajahankinnat.

1. Hyvin suoriutuneet pelaajat, myös pisteiden valossa (+)
2. Flopanneet pelaajat, myös pelaajat jotka potkaistiin kesken kauden ( - )

Todellakin, jos syksy menee penkin alle, kansa vaatii UTJ:n vaihtamista, ihan varmasti.[/QUOTE]
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Miksi ihmeessä perusteellinen keskustelu tulisi käydä uudestaan, kun se on ennenkin valunut pois kuten hanhen selästä.
Eipä siinä sitten mittään. Voit toki vapaasti jatkaa valitsemallasi tiellä. En kuitenkaan pysty arvostamaan tällä hetkellä harrastamaasi kirjoittelua ja kyse ei ole mielipide-erosta. Mielipide-erot pystyn hyväksymään helposti. Olen itseasiassa iloinen mielipiteiden runsaudesta. On hienoa, että meillä on täällä mahdollisuus esittää omia, välillä kovinkin muiden mietteistä eroavia ajatuksia. Toisin on Pohjois-Koreassa.
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
"Kyllä minä katson kokonaisuuden huomioon ottaen Ahon onnistuneen hyvin viime vuosina. Jos näin ei olisi, hän ei Kärpissä enää vaikuttaisi."

Ohhoh. Jopas kaveri vitsin murjaisi.
Joku meidän parhaimpia tilastonikkareita voisi varmaan luetella viimeiseltä neljältä vuodelta pelaajahankinnat.

1. Hyvin suoriutuneet pelaajat, myös pisteiden valossa (+)
2. Flopanneet pelaajat, myös pelaajat jotka potkaistiin kesken kauden ( - )
Kenen vastuulla on mielestäsi se, että Aho on jo usean vuoden ajan ollut merkittävässä roolissa Oulun Kärppien toiminnassa? Eikö tämä taho ole itseasiassa suurempi syyllinen kuin itse Aho?

Käytän pähkinänkuorta:
Mitä mieltä olet siitä näkemyksestäni, ettei pelaajahankinnat ole olleet yksin Ahon vastuulla? Mitä mieltä olet siitä näkemyksestäni, että urheilutoimenjohtajan toimenkuva on niin laaja-alainen, ettei onnistumista ole järkevää mitata pelkästään yksittäisten pelaajahankintojen onnistumisessa?

Edit. Kirjoitusvirhe
 
Viimeksi muokattu:

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Sen verran haluan kommentoida tätä, kun olen keskustelua sivusilmällä seurannut, että eihän McTorson viesteissä ole kyse mistään kritiikittömyydestä, vaan siitä, että kaikki kritiikki ladataan niihin henkilöihin, jotka ovat eniten seuran kasvot, eli tässä tapauksessa päävalmentaja ja urheilutoimenjohtaja. McTorson mielestä kritiikki pitäisi ulottaa koskemaan koko organisaatiota ja sen eri tasoja.
Kiitos ymmärtämyksestä! Pikkaisen haasteellinen keskusteluhan tämä on ollut.

Ketjun aiheeseen liittyen on hyvä todeta, että Kärppien tulevaisuuden suunta vaikuttaa menestyksekkäältä. Strategia on selvä, tavoitteet ovat selvät ja toimintaympäristö on kunnossa. Hyvä Kärpät!
 

JPL

Jäsen
Olet McTorso oikeilla jäljillä tuossa, että Kärppien menestys nojautuu hyvin vahvasti omaan juniorituotantoon ja silloin kun omista junnuista ei tule joukkueeseen kantavia voimia, joukkue ei menesty. Mutta omasta mielestä tämä lähinnä alleviivaa sitä tosiasiaa, että pelaajien skouttauksessa on epäonnistuttu jo pitkään, huolimatta kohtuullisen hyvästä menestyksestä. Syyt tähän saa jokainen miettiä itse, mutta jos miettii hankittuja pelaajia jotka eivät aiemmin ole Kärpissä pelanneet, niin saldo on ihan järkyttävän huono. Puhumattakaan, jos laitetaan rima siihen, että pelaaja ei ole pelannut aikaisemmin liigassa. Lähes poikkeuksetta ulkpuolelta saapuneet pelaajat pettävät heihin kohdistetut odotukset ja varmaan yli puolet näistä pelaajista ei ole täällä koko kautta pelanneetkaan. Ei kaikista tietenkään voi pelkästään Ahoa syyttää. Pelaajien hankinta on yhteispeliä toimarin, utj:n ja valmennuksen kesken, mutta urheilullinen vastuu on kuitenkin Aholla, joten hän on roolinsa puolesta tästä vastuullinen.

Minä en oikein osaa sanoa, että kuinka paljon noiden omien nuorten pitämisestä voi Aholle antaa krediittiä? Minun mielestä omista hyvistä junnuista pitää pitää kiinni kynsin ja hampain, koska vain sitä kautta voidaan oikeasti menestyä sekä taloudellisesti että urheilullisesti. Ja väitän, että ei ole hirveänä merkitystä, kuka ko. pallilla istuu, niin nuoret joko jäävät tänne tai eivät jää. Todennäköisesti paljon suurempi merkitys on valmentajalla ja sillä, uskooko nuori kehittyvänsä parhaalla mahdollisella tavalla ko. valmentajan alaisuudessa.

Tähän voisi listata vaikka viimeisen viiden vuoden varrelta kaikki sellaiset pelaajat, jotka eivät ole aikaisemmin Kärpissä pelanneet (mutta liigassa ovat) ja toinen lista pelaajista, jotka pelasivat Kärpissä ensimmäisen kautensa Suomessa. Mestisnostot voisi myös jättää huomiotta, koska ne tulee yleensä paikkaamaan loukkaantumista ja sitten onnistuvat tai epäonnistuvat. Saattaisi olla ihan mielenkiintoinen lista nimiä.
 
Suosikkijoukkue
Tappara, LA Kings, Raiders, Concordia Stingers
Kyllä sinä aiemmin epäilit Kärppien organisaation toimivuutta. Hienoa, että nyt myös jotain luottamusta löytyy. Kärpillä on oma strategiansa ja Tapparalla on omansa. Molemmat tavat ovat osoittaneet toimivuutensa, mutta myös haavoittuvaisuutensa. Ei suurseuran ajoittainen menestymättömyys ole mikään ihme, sillä ei mikään seura pysty loputtomiin dominoimaan. Urheiluun kuuluvat sekä reimuisat voitot että katkerat tappiot.

Kärppien menestystä on aina tullut silloin, kun juniorituotannon helmet ovat olleet edustusjoukkueen käytössä laajamittaisesti. Tällaiseen menestysmahdollisuuksien kannalta maksimaaliseen tilanteeseen Kärppien pitkänlinjan toimintasuunnitelma tähtää. Toki myös muissa olosuhteissa menestykseen pyritään. Kuitenkin pelkällä rahalla on vaikea ostaa menestystä varsinkin näillä lakeuksilla.
Hienoa asia on etta Karpat nojaa omiin junnuihin, eika sita kukaan kiista. Ulkopuolelta tulevien pelaajien hankinnassa ongelmia on. Jos ja kun on tiedossa etta omia junnuja ei ole juuri nyt tulossa niin silloin nousee urheilutoiminta isoon rooliin, eli pitaisi saada naarattua nuoria eteenpain menevia pelaajia muualta. Tama on se kriitikin karki, eli omaa tuotantovajetta ei ole pystytty paikkaamaan nalkaisilla ja kehittyvilla pelaajilla. Eli Karppien imu ulkopuolelta on heikko. Rahasta ei ole kyse
 
H

Hidas_ja_kankea

Eipä siinä sitten mittään. Voit toki vapaasti jatkaa valitsemallasi tiellä. En kuitenkaan pysty arvostamaan tällä hetkellä harrastamaasi kirjoittelua ja kyse ei ole mielipide-erosta.

Kiitokset kun annoit luvan pitkään Kärppien tarinaa seuranneen henkilön jatkaa linjallaan. Side on syntynyt muuten ennen syntymääsi ja en tällä tarkoita "Älä opeta isääsi kuselle". En kirjoita täällä miellyttääkseni joitakin nimimerkkejä tai arvostusta vaatien. Toisinaan kannan huolta seuran henkisen perinnön tärvelemisestä, jonka vuoksi kritiikki. Emme tosiaan ole P-Koreassa, joten voin olla Kärppien tilanteesta eri mieltä kanssasi. Toivottavasti ensi kaudella ei tarvitse odottamalla odottaa Mikkelin Ihmettä tapahtuvaksi.

Leikkimielisenä pyrin pitämään omalta osaltani kirjoittamiseni täällä epäilyistä huolimatta.

Tällä kertaa selvittiin ilmeisesti näinkin lyhyellä viestien vaihdolla.
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Olet McTorso oikeilla jäljillä tuossa, että Kärppien menestys nojautuu hyvin vahvasti omaan juniorituotantoon ja silloin kun omista junnuista ei tule joukkueeseen kantavia voimia, joukkue ei menesty. Mutta omasta mielestä tämä lähinnä alleviivaa sitä tosiasiaa, että pelaajien skouttauksessa on epäonnistuttu jo pitkään, huolimatta kohtuullisen hyvästä menestyksestä.
Olen samaa mieltä. Kärpät on epäonnistunut rakentamaan menestyksekästä joukkuetta niinä ajanjaksoina, jolloin omatuotanto ei ole ollut merkittävästi esillä edustusjoukkueessa. Siinä on parantamista ja alkava kausi on hyvä näytönpaikka.

Kärpät on pärjännyt vahvuuksillaan. Tappara pärjää parhaillaan oman strategiansa turvin. JYP niitti tulosta tukeutuen omaan toimintamallinsa. Myös HIFK voitti mestaruutensa kolmivuotisen projektinsa päätteeksi. Tällä vuosituhannella oikeastaan vain Ässien 2013 ja TPS:n 2010 mestaruudet ovat olleet ns. sattuman oikkuja. Enkä tällä tarkoita mitään negatiivista. Halusin vain sanoa, että omilla vahvuuksilla ja pitkänlinjan työllä niitä mestaruuksia on yleensä napattu. Jatkuvasti voittaminen on urheilussa mahdotonta.
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Toisinaan kannan huolta seuran henkisen perinnön tärvelemisestä, jonka vuoksi kritiikki.
Tämä virke ei täysin avaudu minulle. Olisin iloinen, jos vielä sen voisit minulle avata. Mihin suunnattua kritiikkiäsi tarkoitat, seurajohtoon vai nimimerkkiini? Kuka tai ketkä tärvelevät seuran henkistä perintöä, seurajohto vai nimimerkkini? Riippumatta kritiikkisi kohteesta, millä tavoin koet kritiikkisi suojelevan Oulun Kärppien henkistä perintöä?
 
H

Hidas_ja_kankea

Tämä virke ei täysin avaudu minulle. Olisin iloinen, jos vielä sen voisit minulle avata. Mihin suunnattua kritiikkiäsi tarkoitat, seurajohtoon vai nimimerkkiini? Kuka tai ketkä tärvelevät seuran henkistä perintöä, seurajohto vai nimimerkkini? Riippumatta kritiikkisi kohteesta, millä tavoin koet kritiikkisi suojelevan Oulun Kärppien henkistä perintöä?

En missään nimessä kohdista kritiikkiä sinuun. Päinvastoin kunnioitan sinua seuran kannattajana, samanlaisia saisi olla lisää. Itse en vain pysty samaan vaativana luonteena. Joukkueurheilussa olen ollut perseellepotkija, paitsi junnujen kanssa tosin. Pyrkinyt tekemään asiat paremmin.

Kyllä kritiikki kohdistuu puhtaasti edustuksen ympärillä tapahtuviin asioihin. Se tilanne josta konkurssin jälkeen noustiin yhteisöllisyyden avulla, on kaukana nykyisestä tilanteesta. En halua avautua sen enempää asiasta. Kähinää jo muutenkin tullut tarpeeksi.
 

sinikettu

Jäsen
Ei kyse ole siitä, että Aho olisi pystymetsästä Kärppiin raahattu täysin inkompetentti ihmisperse, vaan hän on yksinkertaisesti vain huono scouttaamaan ja hankkimaan Kärppiin rahanarvoisia pelaajia omien junnujen ulkopuolelta, eikä hänen pitäisi missään nimessä enää olla kyseisestä hommasta vastuussa. Kenkiminen on kenties liian raju vaihtoehto, eikä sille varmasti mitään tarvetta monien vuosien jälkeen ole, mutta siirto muihin tehtäviin ja uuden urheilutoimenjohtajan palkaaminen pitäisi tässä kohtaa olla melkeinpä itsestäänselvyys.

Harri Aho on väärä henkilö huolehtimaan Kärppien hankintapolitiikasta. Sen vuoksi joukkue menettää todella suuren edun monien muihin kärkijoukkueihin verrattuna. @McTorso voi jauhaa kuinka paljon tahansa siitä, kuinka Aho on oikea henkilö hommaan ja strategiat ovat huippuunsa hiottuja, mutta niin kauan kuin Ahon track-record pysyy samankaltaisena pelaajahankintojen suhteen kuin se on nyt, hänen panoksensa ja kompetenssinsa tehtävässään on liian pieni Kärppien kaltaiselle joukkueelle.
 
Viimeksi muokattu:

sinikettu

Jäsen
Kenen vastuulla on mielestäsi se, että Aho on jo usean vuoden ajan ollut merkittävässä roolissa Oulun Kärppien toiminnassa? Eikö tämä taho ole itseasiassa suurempi syyllinen kuin itse Aho?
En oikein ymmärrä, mitä haet tällä takaa. Pitäisikö siis Ahon palkannut taho kenkiä ja antaa Ahon jatkaa hommassaan, vai kenkiä molemmat tahot? Vastuussa on ollut Kärppien koko organisaatio, enkä mieluiten haluaisi nähdä sitä kokonaan hajotettavan. Tämä on kuitenkin naurettavaa, sillä virheliikkuja sattuu kokoajan kaikilla tahoilla. Laadukkaan tekemisen huomaa siitä, että ne virheliikut yritetään korjata ajoissa. Ahon palkkaaminen organisaatioon tuskin on sinänsä virheliikku, mutta urheilutoimenjohtajana jatkaminen on sellainen viime kausien tulosten perusteella.

Mitä mieltä olet siitä näkemyksestäni, ettei pelaajahankinnat ole olleet yksin Ahon vastuulla? Mitä mieltä olet siitä näkemyksestäni, että urheilutoimenjohtajan toimenkuva on niin laaja-alainen, ettei onnistumista ole järkevää mitata pelkästään yksittäisten pelaajahankintojen onnistumisessa?
Pelaajahankinnat eivät ole yksin Ahon vastuulla, mutta ne ovat niin tärkeä tehtävä miehen pestin kannalta, että usean vuoden epäonnistumisilla pitäisi olla seuraamuksia. Voit verrata sitä Kai Suikkasen vuoden pestiin. Ei joukkueen huono menestys ollut kokonaan Suikkasen syytä. Valmentaja on kuitenkin niin suuressa vastuussa siitä, mitä kentällä tapahtuu, että minkään joukkueen ei pidä sietää sellaista suorittamista, jota Kaitsulta menneellä kaudella nähtiin. Samoin kenenkään joukkueen ei pidä sietää sellaista suorittamista, johon Aho on kyennyt yhdessä tärkeimmässä tehtävässään urheilutoimenjohtajana useana vuonna peräkkäin.
 

1971

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Se tilanne josta konkurssin jälkeen noustiin yhteisöllisyyden avulla, on kaukana nykyisestä tilanteesta.
Ymmärrän kirjoittajan tuskan. Minä voin huoletta sanoa, että vanhat ajat ovat palanneet Kärppiin ja ne eivät ole niitä vanhoja, hyviä aikoja. Selänpesua, saunakaveria, klaaneja, nokittelua, kuppikuntia, kikkeleiden mittaamista jne jne. Kutsukoon jokainen tilannetta mielessään sopivalla ilmaisulla.

Aika paljon on nyt parina päivänä ollut keskustelua mm. Ahosta, seurajohdosta ja omista pojista. Tuonpas oman lusikkani tähän soppaan ja aloitan vaikka sillä, että Harri Aho on aivan surkea UTJ, jolta puuttuu visio, jolta puuttuu taito löytää hyviä pelaajia oman seuran ulkopuolelta sekä jolta puuttuu ymmärrys myöntää oma osaamattomuus hoitaa tehtäväänsä. Harri Aho on Juha Junnon luomus, jonka rakentaminen epäonnistui surkealla tavalla.

Juha Junnosta voin kans sanoa, että ei Junnokaan mikään Midas urheilupuolella oikeasti koskaan ole ollut. Juha Junno on Seppo Arposen luomus ja niin kauan kuin Arponen vaikutti Kärpissä, niin kauan Kärpillä meni urheilullisesti hyvin. Seuran talouspuolella Juha Junno on tehnyt loistavaa työtä. Henkilökohtaiset kontaktit yhteistyökumppaneiden kanssa ja tiukkaakin tiukempi €urojen käyttö ovat saaneet tämän rakastamamme seuran taloudellisen puolen sille tasolle, ettei tässä lamojen kourimassa maassa montaa ole. Junnon kultainen kravatti ehdottomasti joskus hallin kattoon. Arvostan suuresti miehen sitoutumista ja antaumuksellisuutta hoitaessaan Oulun Kärpät konkurssimätäpaiseesta yhdeksi Suomen huippuorganisaatioksi. Hieno mies.

No, mikä sitten on taustalla jokaisen 2000-luvun mitalin takana? (Ehkä pl. 2008-2009?) Vastaus on: kontrollifriikit valmentajat. Koutsit, jotka tiesivät, että minkälaisia pelaajia tarvitaan millekin pelipaikalle. Koutsit, jotka eivät koskaan tyytyneet keskenkertaisuuksiin. Koutsit, jotka saivat oman visionsa ja toimintaperiaatteensa markkinoitua ensin Junno-Arposelle ja myöhemmin Junno-Aho-Virkkuselle. Kaikkia mestarivalmentajia yhdistää nämä em. seikat. Kari Heikkilä, Kari Jalonen ja Lauri Marjamäki ovat jokainen valmentajia, joilla on kaikki pienimmätkin yksityiskohdat mietittynä niin joukkueen kuin toimintaympäristönkin suhteen ja se vaatimustasosta kiinnipitäminen... olette te kaikki kuulleet esimerkiksi JMA:n kertomukset Jalosesta ja juoksulenkistä+suihkusta. Tai Marjamäki ja poikien kauppareissut? Näillä valmentajilla oli kaikki langat käsissään. Jos Kake Heikkilä meni keskellä yötä pelaajan luokse ja kysyi jotain pelikuviota ja vastausta ei löytynyt, niin sitten treenattiin.

Heikkilän, Jalosen ja Marjamäen vaatimustaso ja pelikirjat ovat tietenkin aina tarvinneet sitoutuneet pelaajat niitä noudattamaan. Kukkonen, Viuhkola, Lehtonen, Mikkola, Palsola, Pyörälä, Jokinen, Donskoi jne jne. ovat/olivat kaikki pelaajia, jotka näyttivät esimerkkiä kopissa ja jäällä kaikille ja pitivät myös omalta osaltaan huolen siitä, että vaatimustaso oli koko ajan korkea, eikä lipsumisia kateltu hyvällä. Oululaisuus ja pohjois-suomalaisuus oli se "juttu", johon kaikki perustui. Suurin kiitos tästä identiteetistä ja siitä kiinnipitämisestä kuuluu Seppo Arposelle.

Kaikki kunnia Matti Alatalolle hopeamitalista 08-09, mutta kyllä Matti sai hieman ratsastaa Jalosen jälkiliukkailla ja Jalosen aikana tehdyillä pelaajahankinnoilla? Seuraavalla kaudella nähtiinkin sitten Matin omat kuviot, jotka päättyivät potkuihin. Haapakoski-saaga olikin sitten oma hävettävä lukunsa Kärppä-historiassa. Aravirta pelaili golfia ja ei nauttinut samanlaista luottamusta johtavien pelaajien kesken, kuin esim. Jalonen aikoinaan oli nauttinut. Suikkasen Kaitsusta onkin jo kaikki varmaan vuoden aikana sanottu, mitä sanottavaa on? Pointtini on siinä, ettei se ole aivan sama, kuka siellä penkin takana joukkoja johtaa. Pitää olla taktinen puoli kunnossa, pitää olla korkea vaatimustaso ja ennenkaikkea pitää olla tosissaan sitoutunut joukkueeseen. Kaikilla epäonnistuneilla valmentajilla on ollut ehkä yksi osa-alue kunnossa, mutta sitten tasonlaskua parissa seuraavassa.

Palaan tässä lopussa vielä Harri Ahoon ja aika ikävään lausumaani hänestä. Aho on ollut vuodesta 2009 asti hoitamassa UTJ:n pestiä. Mitkä ovat Harri Ahon meriitit olleet tehtäväänsäastumisen jälkeen? Kaapista löytyy kyllä kaksi kultaa ja yksi pronssi, mutta oliko niidenkin taustalla enemmänkin päävalmentajan visio hankinnoista sekä omien pelaajien jalostaminen huippulupauksista huippupelaajiksi, kuin UTJ:n tekemä scouttaus? Kahdeksaan UTJ-vuoteen mahtuu sijoitukset 8 (Alatalo/Haapakoski), 10 (Haapakoski/Aravirta), 8 (Aravirta), 9 (Aravirta), 1 (Marjamäki), 1 Marjamäki), 3 (Marjamäki), 10 (Suikkanen). Tuskin optimistisinkaan ihminen pystyy näkemään tuossa jotain positiivista? Ja ei, Aho ei toiminut yksin, vaan Juha Junno sekä hallituksen puheenjohtajat Pörhö/Virkkunen saavat ottaa tästäkin rapaa niskaansa ihan samalla tavalla kuin Ahokin. Ainut vain, että Aho on nimetty Kärpissä hoitamaan pelaajahankintoja, jotka nyt vain suurimmaksi osaksi ovat menneet huti. Tai ainakin taso on laskenut vähintäänkin keskinkertaiseksi? Puoli Suomea itkee Ahon hankintojen takia ja puolet Suomesta nauraa paskaista naurua loistoresurssit omaavan organisaation UTJ:lle.

Siinä vähän erillaista näkökulmaa Kärppien tilanteeseen ja menestysresepteihin.
 

Petr T.

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blackhawks | Kärpät | SoJy
@1971 loistavaa tekstiä. Aikalailla samoilla linjoilla vedellään, esim. tuosta valmentajien vaikutuksesta olen itsekin paljon puhunut. Silti sen tärkeyttä ei tunnuta ymmärtävän.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös