Mikkelin ihme 5.12.2016 – nousun alku?

  • 145 831
  • 831

Petr T.

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blackhawks | Kärpät | SoJy
Onhan se mahdollista, että Kalapudas ja Mäenalanen ovet tehneet sopparit muualle jo alkukaudesta. Kuinka moni täällä olisi kiitellyt Ahoa, jos tuolloin olisi julkaistu monivuotiset sopparit em. kaksikon kanssa? Tämä kaikki tietysti vain spekulointia, toivottavasti pojat pysyvät Kärpissä.

Kyllä nämä ovat juuri niitä runkojätkiä, ketkä tulisi kiinnittää hyvissä ajoin kohtuullisella palkalla. Mikäli palkkakin on siinä ok-tasolla, niin eihän näiltä mitään jättimäistä läpimurtoa edes tarvittaisi. 2-3 ketjun taso riittäisi jo mainiosti ja mikäli saataisiin enemmän, olisi se lottovoitto. Varmoja liigapelaajia olisivat joka tapauksessa. Nämä hitaammin kypsyvät omat pojat ovat nykyliigassa juuri niitä, joiden avulla pärjätään. Vaikeahko alkukausihan heillä on ollut, mutta siitä ei saisi liian isoja johtopäätöksiä vetää etenkään nuorten pelaajien kohdalla. Ja ovathan he jo junnunäyttöjen perusteella keskimääräistä parempia lahjakkuuksia.

Kiitos Aho jälleen kerran, mikäli nämä jätkät on päästetty muualle. Vittu.
 

Zinetula

Jäsen
Vaikeahko alkukausihan heillä on ollut, mutta siitä ei saisi liian isoja johtopäätöksiä vetää etenkään nuorten pelaajien kohdalla. Ja ovathan he jo junnunäyttöjen perusteella keskimääräistä parempia lahjakkuuksia.

Kiitos Aho jälleen kerran, mikäli nämä jätkät on päästetty muualle. Vittu.
Toivottavasti eivät ole menneet muualle. Mutta kyllähän tässä nyt pitää ymmärtää kaikkien myös pelaajien omat urat/halut/tuntemukset. Jos homma ei ole käyttänyt, kyllä sielläkin on inhimillistä ajatella, josko ura lähtisi muualla urkenemaan. Kyllä Aho on varmasti ollut valmis esim. Kalaputaalle tarjoamaan tonttia alemmista ketjuista tai vähintään rotaatiosta vaikka ennen tätä Mikkelin ihmettä. Kysymys kuuluukin onko Kalis itse ollut lähtemisen kannalla. Nyt ei varmasti olisi kun homma natsaa.
 

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
Tämä on huvittanut minua itseänikin.... Olenkin kovin pyytänyt Käyttäjänimettömältä perusteluja noihin realistisuushuuteluihin, turhaan.
Olen kertonut asian jo ties kuinka monta kertaa, enkä enää jaksaisi kertoa. Pidän kyllä varsin ala-arvoisena, että jos et itse käsitä tilastotieteen alkeitakaan, niin täällä levittelet tuollaisia puheita, etten muka olisi perustellut.

5.12. - 28.12. Kärpät pelasi joukkueita vastaan, joiden tämän hetken sijoitukset ovat: 11, 14, 6, 11, 10, 13. Noista tuo sijalla 6 nyt oleva oli kohdatessa paljon alempana, siis JYP. Noiden jälkeen on kohdattu sijoilla 1, 15, 8, 14, 7, 4, 3 olevat joukkueet. McTorson mielestä tuo ensimmäinen listaus on ok, vaikka kaikki näkevät, että siinä on kohdattu jämäjengejä, kun taisipa oikeasti olla sijalla 8 korkeimmalla ollut joukkue. Ja sitten kritisoi minun listaani, että siinä on liikaa liian hyviä joukkueita. Voi kun saisikin pelata koko kauden vaan tuollaista McTorson aloitusajankohdan joukkuelistaa vastaan. Kaiken lisäksi suurin osa peleistä oli kotona. Tuo jälkimmäinen lista on paljon tasaisempi ja sisältää mahdollisimman tasaisen jakauman koti- ja vieraspelejä. Jos jakaa kärkipään, keskikastin ja häntäpään mukaan tilastot, niin McTorson alkupätkällä jakauma menee kärkipäästä aloittaen näin: 0-1-5. Ja sitten vielä tosiaan kotona paljon pelejä. Minun aloittamassa kohdassa jakauma menee näin: 3-2-2. Jakauma on mitä tasaisin, lievästi kärkipääpainotteinen, mutta kärkipeleistä kaksi viimeisintä oli sentään kotona.

Tietenkin keskiarvot lähenevät, mutta McTorson aloitusajankohta on härskin tarkoitushakuinen ja antaa väärän kuvan. Sen kertovat jo pistekeskiarvot. Minun aloituskohdasta 30.12.2016 alkaen Kärpät on pelannut pistekeskiarvolla 1,28. Siinä sitä realismia McTorson hötön sijaan.

Ei kai minun enää tarvitse tätä selittää ja McTorso jos ei tajua vieläkään, niin älkää te muut sentään menkö hänen propagandansa ansaan.
 

Erätauko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Onhan se mahdollista, että Kalapudas ja Mäenalanen ovet tehneet sopparit muualle jo alkukaudesta. Kuinka moni täällä olisi kiitellyt Ahoa, jos tuolloin olisi julkaistu monivuotiset sopparit em. kaksikon kanssa? Tämä kaikki tietysti vain spekulointia, toivottavasti pojat pysyvät Kärpissä.

Minä olisin aivan varmasti kiittänyt kaksivuotisista soppareista. En tosin tiedä kuinka ison kiitoksen paikka tuollainen itsestäänselvyys olisi ollut, mutta hyvilläni olisin ollut. Olen kyllä ihmeissäni, että löytyy kannattajia, jotka eivät pidä tärkeinä tuontasoisten omien nuorten kiinnittämistä.

Siis Kalapudas taitaa jakaa Ahon kanssa nuorten liigan A18-ennätyksen (siis eniten pisteitä) jos oikein muistan, ja lisäksi hänellä on rutkasti kokemusta nuorten maajoukkueesta. Mäenalanen oli A-junnuissa muistaakseni pistepörssin kakkonen ja oli U20-kisojen tehokkain maalintekijä. Mäenalanen väläytti jo aiemmin sellaista peli-ilmettä, että mielestäni vaaditaan vähän puusilmää jos ei näe, että hänestä tulee vähintään kova liigatason peluri. Anteeksi nyt puusilmäilmaisusta, kaikkihan me ollaan sellaisia välillä, mutta kyllä Mäenalanen vaan on ollut aika selvä tapaus. Tuohon kun laitetaan päälle se, että Leskinen ja Mäenalanen ovat vanha tutkapari ja muutenkin kaverit tuntevat toisensa, oli mielestäni vain ajan kysymys kun tämä kenttä alkaa tehoilemaan.

Leskinen pelasi heikon syksyn ja oli osaltaan vaikuttamassa siihen, ettei tehoja vielä löytynyt. Mäenalanenhan oli myös loukkaantuneena pitkään. Siellä oli syksyllä niin monenlaista kaveria epäonnistumassa, että on vaikea kuvitella, että ensi kaudeksi löydettäisiin kolme (tai ehkä edes yhtä) kenttää, jotka olisi parempia kuin tämä kolmikko. Ja ketä kiinnostaa jos siellä on taas palkkakavereita joukkue täynnä, ei minua ainakaan. Taas selitellään kun joukkue hajosi eikä voinut mitään, ettei Mäenalanen ja Kalapudaskaan halunneet jatkaa Oulussa. Jos nämä kaverit (etenkin Mäenalanen) pelaavat ensi kaudella muualla lopahtaa itseltäni kiinnostus totaalisesti. Alkaa kyrsimään jo pelkkä ajattelu siitä, minkälaista joukkuetta Aho taas taitaa suunnitella.
 

Erätauko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Kyllä nämä ovat juuri niitä runkojätkiä, ketkä tulisi kiinnittää hyvissä ajoin kohtuullisella palkalla. Mikäli palkkakin on siinä ok-tasolla, niin eihän näiltä mitään jättimäistä läpimurtoa edes tarvittaisi. 2-3 ketjun taso riittäisi jo mainiosti ja mikäli saataisiin enemmän, olisi se lottovoitto. Varmoja liigapelaajia olisivat joka tapauksessa. Nämä hitaammin kypsyvät omat pojat ovat nykyliigassa juuri niitä, joiden avulla pärjätään. Vaikeahko alkukausihan heillä on ollut, mutta siitä ei saisi liian isoja johtopäätöksiä vetää etenkään nuorten pelaajien kohdalla. Ja ovathan he jo junnunäyttöjen perusteella keskimääräistä parempia lahjakkuuksia.

Kiitos Aho jälleen kerran, mikäli nämä jätkät on päästetty muualle. Vittu.

Näen asian juuri samoin. Ei nämä olleet ainoita kavereita joiden alkukausi oli vaikea. Lehtonen, Leskinen, Saarinen, Albert, Hagman, Tlusty, Kähkönen, Hruska, junnuhyökkääjät, useat puolustajat... Aika monella tosiaan oli vaikea alkukausi, mutta isommalla palkalla, ilman Kärppäsydäntä sekä Mäenalasen ja Kalapudaksen omaavaa potentiaalia. Rahaa ei kuitenkaan ole kolmeen ykkösluokan ketjuun, joten kohtuuhintainen huippulupaava kolmonen (tai nimellinen kakkonen) antaisi hyvät mahdollisuudet menestykselle.

Juuri tällä hetkellä tuntuu, että jos nuo kaksi tosiaan pelaavat ensi kaudella muualla, ja jos Aho ei hommaa uskomatonta joukkuetta, jossa on hyvin Kärppien kasvatteja, minä yritän pitää välivuoden kiekosta. Märempää rättiä ei voisi juuri kasvoilleni iskeä kuin vaikkapa Kuokkasen, Saarijärven ja nyt mahdollisesti Mäenalasen ja Kalapudaksen päästäminen muualle. Kahta ensimmäistä seliteltiin monella asialla, mutta kohta tuntuu jo siltä, ettei Aho (ja Junno) yksinkertaisesti usko omiin junnuihin tarpeeksi.
 

Erätauko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Entä jos harmaana marraskuun päivänä on tarjottu roolia ja merkittävää sopimusta jostakin muusta joukkueesta?

Ei pojat varmasti olisi pienestä syystä lähteneet Kärpistä eikä varsinkaan neuvottelematta ensin Ahon kanssa. Eiköhän syynä olisi se, ettei Kärpät olisi voinut luvata kunnon pelipaikkaa eikä olisi vastannut esimerkiksi Lukon tarjoamaan palkkaan. Vastaavilla ehdoilla pojat olisivat lähes varmasti jatkaneet Oulussa. Pahoin pelkään, ettei Kärpät ole osoittanut oikein kiinnostusta. Aholla oli täysi työ paikkoa joukkuetta ja käydä välillä rapakon takana seuraamassa pojan otteita, joten ehkä nämä kaksi eivät olleet intresseissä kovin korkealla. Nyt päästään taas siihen potentiaalin huomaamiseen tai huomaamattomuuteen.

Toki toivon, että olen väärässä ja jostain syystä jo aikoja sitten tehtyjä sopimuksia vaan pihtaillaan.
 

Epätietoinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät. Sievin Sisu, Barcelona
Ei pojat varmasti olisi pienestä syystä lähteneet Kärpistä eikä varsinkaan neuvottelematta ensin Ahon kanssa. Eiköhän syynä olisi se, ettei Kärpät olisi voinut luvata kunnon pelipaikkaa eikä olisi vastannut esimerkiksi Lukon tarjoamaan palkkaan. Vastaavilla ehdoilla pojat olisivat lähes varmasti jatkaneet Oulussa. Pahoin pelkään, ettei Kärpät ole osoittanut oikein kiinnostusta. Aholla oli täysi työ paikkoa joukkuetta ja käydä välillä rapakon takana seuraamassa pojan otteita, joten ehkä nämä kaksi eivät olleet intresseissä kovin korkealla. Nyt päästään taas siihen potentiaalin huomaamiseen tai huomaamattomuuteen.

Toki toivon, että olen väärässä ja jostain syystä jo aikoja sitten tehtyjä sopimuksia vaan pihtaillaan.
Juuri näin. Itse pelkään juuri samanlaista skenaariota. Ja tämä kertoo vain siitä kuuluisasta Ahon ammattilaisuudesta kaiken olennaisen. Aho on täysin väärä jätkä tuohon hommaan, en voi käsittää miten Junno ja Kärppien hallitus ei tätä sisäistä/suostu hyväksymään.
 

Tepa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Joukkuehan ei tule siten, että äijä sisään äijä ulos. Palstalla ollaan oltu laittamassa pihalle montaa pelaajaa. Esimerkkinä tässä Kalapudas ei kelvannut monen mielestä kokoopanoon, kun kaikki on kunnossa. Nyt sitten valitellaan, että ei ole sopimusta ja Ahoa ollaan laittamassa pihalle.

Yleisesti: Ahohan ei noita päätöksiä yksin tee. Esimerkiksi mainitussa Kalaputaan tapauksessa on pakko keskutella päävalmentajan kanssa mikä on rooli ja miten hän se näkee. Vaikka Kalapudas on pelannut ns. kakkoskentässä voi hän silti olla valmennuksen näkökulmasta joukkueen heikko lenkki. (Täällä kirjoiteltiin, että Kalaputaan kenttä on päästänyt huomattavan osan maaleista viime otteluissa.) Toisinsanoen Ahon kengittäminen ei mitään muuta, mielestäni ratkaisevampaa on valmennus. Pelajat vaihtuivat, kun Marjamäki vaihtui Suikkaseen. Aho ja Junno on vaihdelleet toimarin paikalla, mutta se ei muuttanut juuri tilannetta.

Kalaputaan ja Mäenalaisen ja muiden nuorien pelaajien valinnoista ja heille tarjottavista sopimusksista. Toimitusjohatajan ainoa keino vaikuttaa jäämiseen on tarjota erittäin varteenotettava (=lue kallis) sopimus. Pelaajat tietää, että hän ei tee peluutusvalintoja. Eli Ahon mahdollisuudet casessa on toimia on huonot toimi niin tai näin. Jos hän tarjoaa kallista sopimusta, se ei ole taloudellisesti järkevää, koska raha on poissa muista hankinnoista. Taas tarjottaessa normaalisopparia aj joku tarjoaa isompaa niin varmasti helposti pelaajalle ja kannatajille tulee olo, että Kärpät ei halua pitää. Tässä on kuitenkin tilanne, että toiset seurat lähtee liikkellee vaatimatomammin tavoittein, vaatimattomalla materiaalilla jolloin isompaan rooliin voidaan ottaa vaatimattomampi pelaaja kehittymään. Siinä tapauksessa vain nuoren pelaajan ja toisen seuran odotukset kohtaavat paremmin.

Muistan hyvin vielä täällä Ahon saavn kovasti puukkoa, kun muuan Sebastian Aho sai pelata ja Pulju istui vaihdossa tai poppari osastolla. Pikkuhiljaa puheet on hiljentyneet ja herrat pelaavat eri sarjaa, vaikka molemmat lähti samaan sarjaan toinen suurin odotuksin. Tässä on nyt useampi valmentaja tehnyt valinnan, Aho mennyt useassa joukkue valinnassa samoin Puljun edelle. Tämä ei tarkoita ettei tilanne voi kääntyä, mutta pelaajien välillä on ilmeinen ero. Puljulla on jotain puutteita, mitä Aholta löytyy.

Kärppiehän pitää rakentaa joukkue niinkuin parhaaksi näkee, ei siten, että kaikkille lupaaville junnumaajoukkuemiehille on pelipaikka. Esimerkkinä Leskinen kävi Sportissa ja nyt takaisin Kärpissä. Minusta hyvä, jos pelaajia lähtee osa muualle hakemaan ponnahduspaikkaa uudelle tasolle ja Kärpät sen mahdollistaa. Ei kausi muualla tarkoita, että never ever ei ole Kärppien mies. Vuosituhannen alussa aina katseltiin paluumuuttajia. Esimerkkinä Kalaputaan tapauksessa minusta samoista tonteista nyt kilpailee Jesse Koskenkorva ja Kalapudas. Mielestäni Kärppien ratkaisukenttien senttereiksi kaksikko kahdestaan on vielä liian kevyt toiselle suon mahdollisuuden yrittää. Yleisesti pitää olla varasuunnitelma ja kilpailua pelipaikoista.
 

JPL

Jäsen
Minä vaan jaksan ihmetellä tuota, että kuvitellaan kaikkien pelaajien vain haluavan pelata juuri Kärpissä ja juuri xxx:n alaisuudessa jne. Ei se ole noin simppeliä. Joku pelaaja haluaa lähteä katsomaan maailmaa, toinen haluaa erilaisen roolin ja toinen erilaisen valmentajan jne. Myös palkka vaikuttaa, mutta nuorten kohdalla monesti ei niinkään paljon.

Ei niitä sopimuksia tehdä yksipuolisella ilmoituksella, vaan ainoastaan tarjoukset. Pelaaja + agentti saattavat heittää vastatarjouksen, perustuen toisen joukkueen tarjoukseen tai sitten ihan omaan haluun, millä pelaaja jäisi joukkueeseen. Se voi olla sitten joukkueelle niin kallis, että kyseistä pelaajaa ei sillä hinnalla haluta pitää - oli oma kasvatti tai ei. Lisäksi valmentaja saattaa nähdä pelaajan roolin aivan toisena kuin pelaaja itse. Monesti pelaaja kuvittelee ansaitsevansa paljon isomman roolin, kuin mihin hänellä on sillä hetkellä rahkeita ja silloin tarjottu lappu on monesti selvästi heikompi kuin mitä pelaaja itse odottaa saavansa ja yleensä silloin lähdetään kyselemään muualta parempia tarjouksia. Näihin vaikuttaa myös paljon ne asiat, mitkä on meiltä piilossa. Pelaajan luonne, asenne jne. Jos valmentaja näkee, että kyseisellä pelaajalla ei ole riittävästi intohimoa kehittää itseään, niin ei hänelle kannata tarjota kovinkaan kummoista paperia, koska se voisi olla pois sellaiselta pelaajalta, jolla himoa riittää.

En minäkään kaikesta joukkueen johtoa syytä. Ahoa (ja Junnoa) voi syyttää ainoastaan sen jälkeen kun todetaan, että käytössä oleva joukkue on huono, kuten tänä vuonna kävi. Ensi vuoden tarina on sitten taas uusi ja sitä voi arvostella vasta vuoden päästä.

Tietenkin itsekin haluan nähdä "omia" junioreita joukkueessa, mutta ei sen varjolla saa rakentaa huonoa joukkuetta, kuten tänä vuonna kävi. Tänä vuonna tuli huono joukkue ilmeisesti lähinnä sen takia, että laskettiin niiden omien junioreiden varaan liian paljon (Aho+Pulju+Kuokkanen). Täällä olisi ollut hirveä sota päällä, jos he olisivat tehneet kesällä sopimuksen jonkin HIFK:n tai Tapparan tms. kanssa (näistähän huhuiltiin silloin). Mutta lopputulemana olisi ollut, että herrat ei olisi pelanneet kuitenkaan suomessa ja Kärppien joukkueen rakentaminen ajoissa olisi ollut paljon helpompaa ja ehkä nyt pelattaisiin paljon parempaa lätkää ja taisteltaisiin mahdollisesti kotiedusta.
 

hessum63

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalpa, Jokipojat ja SuKiKa
Olisko kaksikosta Mäenalanen & Kalapudas jompikumpi solminut ensi kautta koskevan sopimuksen Kalpan kanssa? Paikka kahdessa kärkikentässä olis tarjolla, sitä kautta yv-vastuuta myös runsaasti. Kärpät hankkii kuitenkin selkävaivaisia tai muita jokerikortteja kärkikenttiin.
 

Paksuerkkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
JPL hyvä teksti. En tiedä olisiko siinä ajatuksessa ollut mitään järkeä että kärpät uskoi liikkaa urheilulliseen vetovoimaan isojen hankintojen kohdalla ja siksi myös laski junnujen varaan paljon. Eli siis, pidetään kovat junnut halvalla joukkuueessa pelaamassa kovalla yksilötasolla kuten donskoi, aho, pulju, nuti.

Kärppien urheilullinen vetovoimaa ei kuitenkaan enää ole niin kuin Marjamäen aikana joka siihen vetovoimaan oli syy ja perusteet. Uskon että Lehtonen, Kähkönen, Tlusty ja Hagman tulivat osin siitä urheilullisesta syystä (kun marjamäen kärpissä pelaajat nosti tasoa), eli huonojen kausien ja loukkaantumisien jälkeen urheilullisessa seurassa saadaan taas uraa nostettua + etenkin taloudellisesti joka kuitenkin se suurin vetonaula kärppiin on. Oulu on pieni kaupunki jossa vapaa-ajan elämä on hyvin rajoittunutta mutta onneksi on kohtuu hyvä palkka. Ongelma tulee olemaan ensi kauden joukkueen kokoamisen kanssa koska Suikkanen ei tarjoa urheilullista vetovoimaa tämän kauden meriiteillä joten jos runko hajoaa taas niin Suikkasen kärpät tulee olemaan sitä samaa kuin Suikkasen tepsi eli palkkasotureita mutta ei sitoutumista tai motivaatiota.
 

GT

Jäsen
Suosikkijoukkue
ACO
Jos Mäenalanen tai Kalapudas vaihtaa maisemaa tämän kauden jälkeen, on tuo ratkaisu tehty jo hyvissä ajoin ennen joulukuuta tai he ovat totaalisen vittuuntuneita Suikkasen valmennukseen. Ihan yhtä realistisia vaihtoehtoja ihan kumpainenkin. Tässä en ihan suorilta lähtisi Kärppiä seurana vielä roviolle heittämään.En usko, että muualla peliaikaa tai palkkaa on luvassa näille kavereille enemmän kuin mitä Kärpät pystyy tarjoamaan.

Mäenalanen ja Kalapudas ovat molemmat puhuneet julkisesti, että se vaatimustason nousu ja extratreeni on vaikuttanut erityisesti heidän arkeensa. Jokuhan voi tuon kokea myös epäluottamuslauseena.

Mene ja tiedä, ihan omaa mutua tämä siltä osin.
 

Erätauko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Juuri näin. Itse pelkään juuri samanlaista skenaariota. Ja tämä kertoo vain siitä kuuluisasta Ahon ammattilaisuudesta kaiken olennaisen. Aho on täysin väärä jätkä tuohon hommaan, en voi käsittää miten Junno ja Kärppien hallitus ei tätä sisäistä/suostu hyväksymään.

Näkeehän täällä edes jotkut homman samalla tavoin kanssani. Aika monelle taitaa olla suunnilleen sama onko joukkueessa omia kasvatteja vai täytetäänkö joukkue vierastyöläisillä. Itse kuulun siihen vähemmistöön(?) jolle merkkaa eniten seuraavat asiat:

1. Urheiluromantiikka, jonka termin lainasin McTorsolta. Minulle merkitsee kovasti se, että suuri osa joukkueesta on omia kasvatteja ja että lahjakkaimmista kasvateista kasvatetaan rauhassa ratkaisupelaajia. Nyt änärilähtijöiden ohella neljästä suurimmasta lupauksesta (Kuokkanen, Saarijärvi, Mäenalanen(?), Kalapudas (?) on luovuttu minun silmissä aivan liian helposti.

2. Menestys. En pidä mahdollisena, että Kärppien järkyttävän huonolla scouttaussaldolla hankitaan kolmeen ylimpään kenttään yhdeksää huikeaa hyökkääjää. Siksi paras keino menestykseen on kasvattaa omista lahjakkaimmista pelaajista ratkaisupelaajia ja hankkia vahvistuksiksi mahdollisimman varmoja tekijöitä. Mennee taas kauan, että Kärpät saa kasvatettua pelaajia, jotka ovat valmiit suunnilleen piste per peli-saldoon. Näillä kavereilla olisi vielä etunaan se, että he ovat tottuneet pelaamaan yhdessä. Tuokin etu menetetään muiden pelaajien kanssa.

Ahosta olen samaa mieltä, kuten myös Junnon ja hallituksen toiminnasta tässä asiassa. Kyllähän organisaatiomallin myötä Junno kantaa muutenkin osaltaan vastuuta siitä, ettei omia lahjakkuuksia ilmeisesti saada pysymään Oulussa.
 

Erätauko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Minä vaan jaksan ihmetellä tuota, että kuvitellaan kaikkien pelaajien vain haluavan pelata juuri Kärpissä ja juuri xxx:n alaisuudessa jne. Ei se ole noin simppeliä. Joku pelaaja haluaa lähteä katsomaan maailmaa, toinen haluaa erilaisen roolin ja toinen erilaisen valmentajan jne. Myös palkka vaikuttaa, mutta nuorten kohdalla monesti ei niinkään paljon.

Minä puolestani en näe sattumana sitä, että lähes jokaisen lupaavan nuoren kohdalla joudutaan etsimään syitä siihen, miksi hän ei jäänytkään Kärppiin. Jos Mäenalanen ja Kalapudas todellakin siirtyvät muualle pidän itse tuota vahvistuksena sille, ettei Saarijärvestä ja Kuokkasestakaan oltu aikanaan tarpeeksi kiinnostuneita.

Kyse taitaa vaan olla näkemyksestä, ettei omille kasvateille tarjota vapaiden markkinoiden hintaa eikä heille luvata sellaista näytönpaikkaa, minkä joku toinen seura voi olla valmis tarjoamaan. Onhan moni kannattajakin sitä mieltä, ettei nuorille pidä luvata oikein mitään tai ettei Mäenalaselle tai Kalapudakselle voida tarjota jatkosopparia elleivät he ole erottuneet edukseen muuhun joukkueeseen verrattuna. Näkemyskysymyksiä nämä on ja oma näkemykseni taitaa vaan olla aika erilainen Kärppien linjaan nähden.

Viime kauden lopulla kirjoitin, että itselleni kaikista kiinnostavin yksittäinen tekijä olisi Kuokkasen uran seuraaminen. No ei tullut Kärppiin ja sopimuskin saatiin tehtyä ihmeellisesti vasta kauden jälkeen, joten mielestäni kuvio haiskahti vähän oudolta. Nyt lohtuna ensi kautta ajatellen oli juuri tämä kolmikko ja ennen kaikkea Mäenalanen, jolla uskon olevan potentiaalia vieläkin parempaan. Kirjoitin Mäenalasen potentiaalista syksyllä (kuten aiemminkin), joten en todellakaan saanut sitä päähäni nyt kun sopimusasiasta on alettu kohisemaan.

Sanon kuitenkin vielä, että mielestäni Mäenalasen potentiaali on ollut niin selvä, etten vieläkään oikein jaksa uskoa Ahon hukanneen tuota mahdollisuutta. Jospa Aho vaan naureskelisi partaansa ja panttaisi jo kuukausia sitten tehtyjä sopimuksia.
 
H

Hidas_ja_kankea

Näkeehän täällä edes jotkut homman samalla tavoin kanssani. Aika monelle taitaa olla suunnilleen sama onko joukkueessa omia kasvatteja vai täytetäänkö joukkue vierastyöläisillä. Itse kuulun siihen vähemmistöön(?) jolle merkkaa eniten seuraavat asiat:

Et hitossa kuulu vähemmistöön ja mitä pidempään on Kärppiä seurannut, sitä varmemmin samat periaatteet painavat vaakakupissa. Yksi suola seurata jääkiekkoseuraa, on nähdä pelaajan kehitys vaihe vaiheelta. Joissakin tapauksissa voisi sen taantumisvaiheen jättää välistä, jos ymmärrätte viittauksen johonkin nimeltä mainitsemattomaan pelaajaan. Tämän kauden syntilista Toimistolle on jo niin pitkä, että Kalaputaan ja Mäenalasen siirtyminen toiseen seuraan voisi katkaista kamelin selän. En tiedä omia henkilökohtaisia toimenpiteitä, mutta seuraaminen jäisi tosi vähäiseksi ja odotellen parempia aikoja.

Tässä ei vaan jaksa jatkuvasti huutaa omaa tyytymättömyyttään Toimistoa kohtaan. Se on kuin tuuleen huutamista tai parempi vertaus olisi vastatuuleen kuseminen, kun lopputulos tulee päin omaa näköä.
 

Huml71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Toivottavasti edes Hruskalle ja Bambille on jatkosopparit sorvattuna..
 

Petr T.

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blackhawks | Kärpät | SoJy
Minä puolestani en näe sattumana sitä, että lähes jokaisen lupaavan nuoren kohdalla joudutaan etsimään syitä siihen, miksi hän ei jäänytkään Kärppiin. Jos Mäenalanen ja Kalapudas todellakin siirtyvät muualle pidän itse tuota vahvistuksena sille, ettei Saarijärvestä ja Kuokkasestakaan oltu aikanaan tarpeeksi kiinnostuneita.

Kyse taitaa vaan olla näkemyksestä, ettei omille kasvateille tarjota vapaiden markkinoiden hintaa eikä heille luvata sellaista näytönpaikkaa, minkä joku toinen seura voi olla valmis tarjoamaan. Onhan moni kannattajakin sitä mieltä, ettei nuorille pidä luvata oikein mitään tai ettei Mäenalaselle tai Kalapudakselle voida tarjota jatkosopparia elleivät he ole erottuneet edukseen muuhun joukkueeseen verrattuna. Näkemyskysymyksiä nämä on ja oma näkemykseni taitaa vaan olla aika erilainen Kärppien linjaan nähden.

Viime kauden lopulla kirjoitin, että itselleni kaikista kiinnostavin yksittäinen tekijä olisi Kuokkasen uran seuraaminen. No ei tullut Kärppiin ja sopimuskin saatiin tehtyä ihmeellisesti vasta kauden jälkeen, joten mielestäni kuvio haiskahti vähän oudolta. Nyt lohtuna ensi kautta ajatellen oli juuri tämä kolmikko ja ennen kaikkea Mäenalanen, jolla uskon olevan potentiaalia vieläkin parempaan. Kirjoitin Mäenalasen potentiaalista syksyllä (kuten aiemminkin), joten en todellakaan saanut sitä päähäni nyt kun sopimusasiasta on alettu kohisemaan.

Sanon kuitenkin vielä, että mielestäni Mäenalasen potentiaali on ollut niin selvä, etten vieläkään oikein jaksa uskoa Ahon hukanneen tuota mahdollisuutta. Jospa Aho vaan naureskelisi partaansa ja panttaisi jo kuukausia sitten tehtyjä sopimuksia.

Hieno tekstiä, allekirjoitan!

Minä myös ihmettelen tuota, että miksi joidenkin mielestä jokaiselle pelipaikalle pitäisi olla ns. täysin valmis pelaaja. Ja toiseksi se ei, kuten sanoit, ole edes mahdollista Kärppien pelaajaskouttauksen tasolla. Ainahan yrittää voi, mutta lopputulos tulee olemaan huono. Tämän joukkueen kanssa olisi nyt tärkeää pitää vaihtuvuus niin pienenä kuin mahdollista ja prioriteettina tulisi olla omat pojat. Jo senkin takia, että tämän kauden joukkueeseen ulkopuolelta tulleille ei voi näillä näkymin monelle jatkosopimusta sorvata. Kirjoittelin aiemmin, että Saarisen ja Lehtosen kohdalla tähän olisi mahdollisuus, mutta tilannetta tulisi heidän kohdallaan katsoa vähän pidemmälle. Nyt näyttäisi siltä, että sopimuksia ei kannattane tarjota. Näiden lisäksi myös Kähkönen ja Albert taitavat poistua, kuten myös ehkä Pyörälä. No mitäpä sitten jääkään jäljelle? Eipä juuri mitään, ostetaan taas koko hyökkäys uusiksi.

Jos Mäenalanen ja Kalapudas haluavat lähteä muualle, niin kyllä siinäkin tapauksessa pitää UTJ:n katsoa peiliin. Miksi näin on käynyt? Ei kaikkia pelaajia voida pitää, kuten esimerkiksi Suorannan, Keräsen ja Mannisen kohdalla lähdön on ihan eri tavalla pystynyt ymmärtämään. Nyt tilanne on kuitenkin ihan eri, koska Mäenalaselle ja Kalaputaalle olisi tarjota roolia tuleville kausille. Ainakin sitä pitäisi tarjota.

@JPL - Sitäkään nyt ei voi tähän tilanteeseen verrata mitenkään, jos on luotettu Ahon, Puljujärven tai Kuokkasen jäävän Kärppiin ja sen vuoksi joukkueen kasaamisessa on tullut ongelmia. Näistä Ahon ja Puljujärven lähtö oli selviö ja eiköhän Kuokkasenkin tilanteesta ole pitänyt olla tietoa. Jos heidän jäämiseen on luotettu, se on silkkaa ammattitaidottomuutta, eikä liity mitenkään siihen, miten paljon omien varaan lasketaan.
 

Erätauko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Tämän kauden syntilista Toimistolle on jo niin pitkä, että Kalaputaan ja Mäenalasen siirtyminen toiseen seuraan voisi katkaista kamelin selän. En tiedä omia henkilökohtaisia toimenpiteitä, mutta seuraaminen jäisi tosi vähäiseksi ja odotellen parempia aikoja.

Tässä ei vaan jaksa jatkuvasti huutaa omaa tyytymättömyyttään Toimistoa kohtaan. Se on kuin tuuleen huutamista tai parempi vertaus olisi vastatuuleen kuseminen, kun lopputulos tulee päin omaa näköä.

Tässä se on se oma fiiliskin kiteytettynä, ikävä kyllä.

Joskus vaan tuntuu, että aina kun harmittelee vahvasti omien lupausten "karkaamista" muualle saa vaan niskaansa viestejä, joissa puolustellaan toimiston toimintaa. Siitä alkoi syntymään fiilis, että olisin vähemmistössä omien toiveideni kanssa. Ehkä se vaan on niin, että moni on hiljaa kun on samaa mieltä, mutta älähtää kun näkökanta on eri.

Kyllä minä kestän yksittäiset virheet, niitähän sattuu kaikille. Toistuvat virheet ja liikut, jotka ovat itselleni kaikkein arimpia (omien lupausten ajattaminen muualle) saavat näkemään punaista. Tai oikeastaan tuovat nykään voimattoman fiiliksen. Uskon, että ensi kaudeksi voitaisiin saada mainio joukkue jos tämä kolmikko jatkaisi yhdessä. Sitten vielä muutama huippuvahvistus ja toivottavasti Pyörälän pysyminen Oulussa vaikka hyvällä palkankorotuksella.
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
VKO 3
Ilves - Kärpät 1-2 (1,86 ppo. 26p/14o. Sarjasijoitus 9.)
Kärpät - KalPa

Tässä pikkaisen vertailua Kärppien tuloksellisuudesta ennen ja jälkeen Mikkelin ihmeen:
Alkukausi: 27 ottelua, 30 pistettä; 1,11 ppo
Mikkelin ihmeestä lähtien: 14 ottelua, 26 pistettä; 1,86 ppo
 
H

Hidas_ja_kankea

Muistaakos kukaan tai osaako käyttää aikakonetta, paljonko oli piste-ero Mikkelin ihmeen alkuhetkellä sijoitukseen kuusi?

Tällä hetkellä eroa 9 pistettä ja juuri seuraavana sarjataulukossa HIFK 6 pisteen päässä, vaikka keskinäiset pisteet ovat menneet 1/12.
Jotenkin tuntuu tavoitteen ja tilanteen pysyneen paikallaan, vaikka sijoitus on noussut.
 

Raksilan mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Voitosta huolimatta nyt rupeaa näyttämään siltä, että Kärppien mestaruus on 9. sija tällä kaudella. Pikkuisen liikaa rupeaa olemaan takamatkaa ylempänä oleviin ilman hillitöntä voittoputkea, eikä tämän illan peliesityksillä moista ole näköpiirissä. Jyppi hirveässä lennossa, Ässätkin näyttää saaneen juonesta jälleen kiinni ja IFK nyt tulee suorittamaan tasaisen varmasti. Maksimissaan itse laskin, että Pelsujen ohi jonkinnäköinen teoreettinen mahdollisuus.

Tästä 9. sijasta pitäisi kyllä nyt kynsin hampain pitää kiinni. Näin siis vältettäisiin (muoks: pienellä todennäköisyyydellä) Tappara puolivälierissä, jos siis jollain ihmeen kaupalla sääleistä eteenpäin selvittäisiin. Muut joukkueet olisivat jopa mahdollisesti klaarattavissa jos jotain rotia seuraavan puolentoista kuukauden aikaan otteisiin saataisiin. Toki tuskin mikään pronssimatsi tai sen lopputulos ketään lämmittäisi, sillä niin vihkoon on tämä kausi mennyt kaikin tavoin koko organisaation tasolla. Itseasiassa tämä voisi ollakin pahin mahdollinen lopputulema seuraavia kausia ajatellen.

Siltikin ensi viikko on jälleen erittäin tärkeä kahden kuuden pisteen ottelun kera (Sport, Jukurit). Hengittämistä hieman helpottaisi, jos kalakukoilta saataisiin edes piste-kaksi ryöstettyä nyt tulevana lauantaina. Jännän äärellä ollaan ja omalla tavallaan mukavaakin välillä, että "pleijarit" on joka matsi, tässä ja nyt vaikka peli olisikin kuraa.
 
Viimeksi muokattu:

Teroin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaukokiikarin lopputili
Tästä 9. sijasta pitäisi kyllä nyt kynsin hampain pitää kiinni. Näin siis vältettäisiin hyvin todennäköisesti Tappara puolivälierissä, jos siis jollain ihmeen kaupalla sääleistä eteenpäin selvittäisiin.

Eikös tuo edellyttäisi, että runkkarin kymmenes voittaisi seiskan sääleissä? Siis jos Tapparan välttämisestä puhutaan. Vai muistankohan mä nyt jotain väärin?
 

Raksilan mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Eikös tuo edellyttäisi, että runkkarin kymmenes voittaisi seiskan sääleissä? Siis jos Tapparan välttämisestä puhutaan. Vai muistankohan mä nyt jotain väärin?

Joo et, kun itse sekoilin asiassani. Eli tarkoitus oli sanoa, että pienellä todennäköisyydellä. Kymppisijalta tulee salettiin se 4-0,4-1 lauluun lähtö.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Tästä 9. sijasta pitäisi kyllä nyt kynsin hampain pitää kiinni. Näin siis vältettäisiin hyvin todennäköisesti Tappara puolivälierissä
Olisiko perustelua miten niin vältettäisiin 9. sijalla "hyvin todennäköisesti" Tappara puolivälierissä? Jos säälien kautta mennään, niin ysisijalla vältetään Tappara ainoastaan silloin jos runkosarjan kymmenes menee myös sääleistä jatkoon. Toki ysisijalla vältetään Tappara puolivälierissä silloinkin jos lähdetään itse säälien kautta lauluun, ei tarvitse ainakaan Tapparaa kohdata!
 

Numero13

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Kyllähän tuo 7. sija olisi äärimmäisen tärkeä minimissään saavuttaa. Siitä jatkoon etenemällä vältettäisiin Tappara heti ensimmäisellä kierroksella. TPS/KalPa olisi täysin lyötävissä, ja sillä oltaisiin jo mitalipeleissä. Toki pitäisi ensin se säälivastustajakin selvittää :) Mutta pointtina se, että Tapparaa vastaan kyyti on jokatapauksessa kylmää joten olisi enemmän kuin sata jänistä jos se onnistuttaisiin skippaamaan heti ensimmäisenä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös