Mielipiteitä JYPin uudesta rätistä aka pelipaidasta

  • 156 480
  • 626

Hele

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Logo

Taiteilijan näkemys oli hakea J-kirjaimen ja tornadon yhdistelmä. Mielestäni logo on kaikessa yksinkertaisuudessan tyylikäs ja persoonallinen. Ei logon tarvitse olla mitään suurta taidetta. Logo on dynaaminen, ytimekäs ja yksinkertainen ja kuvastaa JYPiä.
 
Viimeksi muokattu:

snumi

Jäsen
Kiitos kommenteista, ja hyvää meininkiä Jypille, muistan Jypin kovana joukkueena jo siltä ajalta, kun nousivat liigaan. Vuonna 1989 taisi Jyppi olla finaalissa, olin paikanpäällä katsomassa. Halliin ei mahtunut kaikki halukkaat, siksi ujutin oman lippuni aidan välistä kaverille, tämänkin pääsi katsomaan. Tapahtui Turun vanhassa jääladossa Kupittaalla, jossa Tuto nykyisin pelailee.

Jyp on ollut minusta aina positiivinen ilmestys liigassa, vaikka budjetti olisi ollut pieni, niin luistelu ja taistelu ovat olleet tavaramerkkinä.
 

Tj

Jäsen
Suosikkijoukkue
Melchester Rovers

Shane

Jäsen
Viestin lähetti Tj
http://www.kolumbus.fi/tjdoupe/IMG_7218.JPG

Tuo sininen suttu istuu reippaasti kotipaitoja heikommin tuohon keskelle.
Uusi (mielestäni viime kauden vieraspaidoissa sitä ei ollut, vaikka en sitten kirveelläkään onnistunut löytämään kuvaa mistään) punamusta raita hihoissa toimii erittäin hyvin, mutta tuo sininen läiskä on kyllä maailman huonoin idea ikinä. Ikäänkuin mainoksia ei jo olisi tarpeeksi tyylikästä puna-musta-valkoinen -yhdistelmää sotkemassa, niin nyt sitten pitää iskeä vielä tuollainen mahdollisimman väärän värinen pläntti siihen ihan vapaaehtoisesti. Käsittämätöntä ajattelua ja "pelisilmää" suunnittelijalta, kuka ikinä lieneekään.
 

Groove Armada

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Starkin noutopihan parakki
Viestin lähetti Shane
Uusi (mielestäni viime kauden vieraspaidoissa sitä ei ollut, vaikka en sitten kirveelläkään onnistunut löytämään kuvaa mistään) punamusta raita hihoissa toimii erittäin hyvin, mutta tuo sininen läiskä on kyllä maailman huonoin idea ikinä. Ikäänkuin mainoksia ei jo olisi tarpeeksi tyylikästä puna-musta-valkoinen -yhdistelmää sotkemassa, niin nyt sitten pitää iskeä vielä tuollainen mahdollisimman väärän värinen pläntti siihen ihan vapaaehtoisesti. Käsittämätöntä ajattelua ja "pelisilmää" suunnittelijalta, kuka ikinä lieneekään.

Veit jalat suusta. Tuo sininen pläjäys kiekuran takana näyttää valkoisessa paidassa vielä kauheammalta.
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Katastofi

Viestin lähetti Tj
Mitäs mieltä olette vieraspaidoista?
Sehän näyttää aivan Porin Ässien vieraspaidalta. Se ei ole hyvä asia.

Minusta tuo sininen suttu sopi jotenkuten tuohon mustaan kotipelipaitaan, mutta tuossa valkoisessa se tosiaan näyttää kuin kavereilla olisi läikkynyt mustikkasoppaa rinnukselle. Johonkin hiihtoon tuollainen assosiaatio ehkä kävisi, mutta ei lätkään...

No, rumat vaatteilla koreilee ja meillä on rosterissa Ilari Filppula.

EDIT: Tjeu. Tuossa on Janne Hauhtonen JYPin vieraspaidassa ja tässä Ässien Teemu Virkkunen sen jengin vieraspaidassa
 
Viimeksi muokattu:

greatLeo

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Spurs
Re: Re: Katastofi

Viestin lähetti Siniviiva
Aikalailla Ässä-paidaltahan tuo näyttää, taitaa olla linkit vinossa.

Oletko koskaan törmännyt humoristisiin kuvapareihin "Hehän ovat kuin kaksi marjaa"?
 

salla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ciccobuccit
Re: Itkettää

Viestin lähetti Naughty_S
Olen joskus törmännyt johonkin selkeästi punamustiin JYP-paitoihin, oliko ne jotkut treenipaidat, vai?
Itse olisin nimittäin lähtenyt kehittämään paitaa juuri siihen suuntaan.
Ilmeisesti kyse on tästä luomuksesta?

Todellakin samaa mieltä, nuo ensimmäistä kertaa nähtyäni ehdin jo salaa toivoa niiden olevan uusia pelipaitoja. Pari vuottahan JYP on nyt noilla paidoilla painanut harkoissa menemään.

Tuosta valkoisesta rätistä en sitten sanokaan enää mitään. Mustaan värihelvettiin alkaa jo tottua hiljalleen, mutta valkoisesta en keksi mitään positiivista sanottavaa. Jopa ne edelliset valkoiset vieraspaidat hakkaavat tämän nykyisen tyylikkyydessä 6-0. Ja kaiken huipuksi näistä nykyisistä paidoista on kadotettu se punainen kylkilastakin johonkin Pieksämäen hirnuvan hevosen kitaan.

Miksi on pakko olla tyylitön, joku Tommi Turunenko tämän uuden paidan on suunnitellut?
 

Naughty_S

Jäsen
Re: Re: Itkettää

Viestin lähetti salla
Ilmeisesti kyse on tästä luomuksesta?

Todellakin samaa mieltä, nuo ensimmäistä kertaa nähtyäni ehdin jo salaa toivoa niiden olevan uusia pelipaitoja. Pari vuottahan JYP on nyt noilla paidoilla painanut harkoissa menemään.

Jees, noita tarkoitin vaikkakin ne olivat hivenen erinäköiset kuin muistin.. Tuohon vähän mustaa väriä hartioiden seudulle ja hyvä tulisi.

Vieraspaitoja pakko kommentoida sen verran, että näyttävät selkeästi fiksummalta kokonaisuudelta sentään kuin järkyttävät kotipaidat. Valtran logonkin värimaailma on näissä paidoissa jees. Ainoat asiat, joita en ed. kirjoittajien tapaan ymmärrä ovat tuo täysin out-of-place mustikkakeittotahra ja sen päälle lätkäisty "logo". Niin, ja onhan tuo selän tjsolutions.fi -hommelikin aika ruma.

[offtopic] TJ solutions näyttääkin olevan joku hankasalmelainen varsin "laadukkaan" oloinen it-firma, jolla onkin ehkä suuri kunnia tehdä seuraavat JYPin error error -verkkosivut... [/offtopic]
 

Tj

Jäsen
Suosikkijoukkue
Melchester Rovers
Ja ei, huhuista huolimatta se EI ole minun softafirmani.
 

Welton

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kauden 2006-2007 uudet kujeet

Näyttää siltä, että musta "kotipaita" on uudistunut hieman. Nähdäkseni pelinumerot ovat uudistuneet fontin ja värin osalta. Muutos on tehty luonnollisesti niin selkänumeroihin kuin hihanumeroihin (nykyään valkoiset ääriviivat löytyvät näköjään myös hihanumeroista). Lisäksi nimien ympärille näyttäisi ilmestyneen punainen ääriviivoitus. Muilta osin konsepti vaikuttaa kuvien perusteella säilyneen entisellään.

Vieraspaitaa en ole vielä missään nähnyt. Onko sillä saralla tapahtunut muutosta aikaisempaan?

Kokonaisuudessaan JYPin peliasu ei kovinkaan tyylikäs ole. Mainoksia on paljon eikä niiden väritys oikein istu kokonaisuuteen, mutta pitää sitä fyrkkaa tietysti jostain kaapia. Parannusta on toki tapahtunut sitten ensimmäisten väriuudistuksen jälkeisten paitojen.
 

Hele

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Welton kirjoitti:
Kokonaisuudessaan JYPin peliasu ei kovinkaan tyylikäs ole. Mainoksia on paljon eikä niiden väritys oikein istu kokonaisuuteen, mutta pitää sitä fyrkkaa tietysti jostain kaapia. Parannusta on toki tapahtunut sitten ensimmäisten väriuudistuksen jälkeisten paitojen.

Minusta peliasut ovat erittäin tyylikkäät ja yksinkertaiset. Tuo pelinumero-uudistus on onnistunut, jossa numeron sisältö on pelipaidan värinen eli musta. Numero näkyy selkeästi ja fontti on tyylikkään yksinkertainen. Hihanumerothan taitavat olla edelleen punaisia.

Edit. Mustat näyttävä olevan myös hihanumerot, vaikka sellaistakin versiota on ollut harkkapeleissä missä ne ovat punaiset.
 
Viimeksi muokattu:

Naughty_S

Jäsen
Hienojahan noista paidoista ei oikein saa tekemälläkään, sillä mainosten ja itse peliasun perusvärityksen välinen tasapaino ei ilmeisesti paidan suunnittelijaa (onko sellaista edes?) ole kiinnostanut.

Mielestäni kaikkein huvittavin yksityiskohta on tuo logon vasemmalla puolella kököttävä Tunturihotelli Saariselän mainos, joka lienee perua ko. lafkan edellisen johtajan ja Seppäsen tuttuudesta.

edit: On toki sanottava, että aika paljon hirveämpiäkin peliasuja SM-liigasta löytyy, joten kyllä tässä(kin?) suhteessa keskikastissa pysytään.
 

Siniviiva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, sympatiat JYP
Hele kirjoitti:
Tuo pelinumero-uudistus on onnistunut, jossa numeron sisältö on pelipaidan värinen eli musta. Numero näkyy selkeästi ja fontti on tyylikkään yksinkertainen.
Jos katsoo tuota toteutusta pelitapahtumien tilastoijien kannalta, niin taaksepäin mentiin kolmiloikkaa. Selkänumero hukkuu ja niin myös hihanumero, jos siitä yleensäkään näkee kukaan mitään. Seurauksena on joka maaliin vähntäänkin syöttäjien uudelleen ilmoittaminen ym tilastokalabaliikki.

Mutta nykyrosterilla taitaa olla etupäässä miinuspisteiden virhetilastointi kyseessä.
 

greatLeo

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Spurs
Siniviiva kirjoitti:
Jos katsoo tuota toteutusta pelitapahtumien tilastoijien kannalta, niin taaksepäin mentiin kolmiloikkaa. Selkänumero hukkuu ja niin myös hihanumero, jos siitä yleensäkään näkee kukaan mitään. Seurauksena on joka maaliin vähntäänkin syöttäjien uudelleen ilmoittaminen ym tilastokalabaliikki.

Mutta nykyrosterilla taitaa olla etupäässä miinuspisteiden virhetilastointi kyseessä.

Ja jos sitä katsoo Kärppien "pelipaidan" kannalta, niin itse ainakin olisin aika vitun hiljaa. Seura takoo hirmuvoittoja vuodesta toiseen, ja silti pelipaita on aina kaikista kamalin tilkkutäkki. Luulisi jo olevan varaa esim. HIFKin vetämään pelkistetympään linjaan.

Niin, ja onko noita mukahauskoja paskapiikkejä muuten kovinkin mieltäylentävää viljellä?


Aiheesta. Mielestäni nuo "ääriviivanumerot" vaativat totuttelua, mutta ovat ihan tylyn (=siis hienon) näköiset sinänsä. Hihoihin ne olisi voinut toteuttaa paremmin, mutta eipä noilla hihanumeroilla suurensuurta merkitystä sinänsä ole.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
greatLeo kirjoitti:
Ja jos sitä katsoo Kärppien "pelipaidan" kannalta, niin itse ainakin olisin aika vitun hiljaa. Seura takoo hirmuvoittoja vuodesta toiseen, ja silti pelipaita on aina kaikista kamalin tilkkutäkki. Luulisi jo olevan varaa esim. HIFKin vetämään pelkistetympään linjaan.

Kuinkas tuo asia nyt sitten Kärppiin liittyy?

Mitä itse numeroihin tulee, nuo ovat kyllä nopeasti lukemisen tilanteissa todella hankalat. Tilastoijille varmasti lisää päänvaivaa. Muutoin en pidä tuosta uudesta fontista, mutta samantekevää sinänsä numeroiden ulkoasu itselleni on. Niille, jotka niitä kyttäävät kaukalon reunalla palkkansa eteen uudistus oli todella iso hyppy taaksepäin.
 

bunghole

Jäsen
greatLeo kirjoitti:
Ja jos sitä katsoo Kärppien "pelipaidan" kannalta, niin itse ainakin olisin aika vitun hiljaa. Seura takoo hirmuvoittoja vuodesta toiseen, ja silti pelipaita on aina kaikista kamalin tilkkutäkki. Luulisi jo olevan varaa esim. HIFKin vetämään pelkistetympään linjaan.

Niin, ja onko noita mukahauskoja paskapiikkejä muuten kovinkin mieltäylentävää viljellä?


Aiheesta. Mielestäni nuo "ääriviivanumerot" vaativat totuttelua, mutta ovat ihan tylyn (=siis hienon) näköiset sinänsä. Hihoihin ne olisi voinut toteuttaa paremmin, mutta eipä noilla hihanumeroilla suurensuurta merkitystä sinänsä ole.

Ensinnäkin, mistä niitä hirmuvoittoja jos ei sponsoreilta? Toki myös muusta toiminnasta ja lipputulot jne. mutta aika merkittävän osan tuovat kyllä nuo mainokset. Toiseksi Kärpät on investoinut muutaman viime vuoden aikana 5 000 000 euroa joten eivät ne rahat missään tilillä makaa.

Kolmanneksi tuo asia ei alunperinkään liittynyt mitenkään Kärppiin. Tiedetään kyllä että pelipaita on tilkkutäkki mutta tärkeämpää on se millainen joukkue niitä paitoja kantaa sekä miehet niiden paitojen sisällä. Loppu on vain kosmetiikkaa. En ole yhtään kateellinen HIFK:n pelkistetyille pelipaidoille ja aivan tyytyväisenä olen katsellut menestystä hienojen pelipaitojen sijaan. Niin ja kyllähän nuo siltikin hienot ovat vaikka niissä paljon mainoksia on.

Ja vielä lopuksi itse aiheesta. Nuo vaikeastiluettavat numerot ovat tilastomiehen painajainen vaikka kuuluttaja työtä helpottaakin. Lisäksi isommissa halleissa kauempaa voi olla vaikeampaa seurata peliä kun ei näe numeroita kunnolla. Kärpistä tunnistan kyllä itse jokaisen kaverin numeroita katsomatta, suurimman osan luistelutyylistä jne. mutta vierasjoukkueen pelaajia on vaikeampi tuntea jos ei näe nimiä tai edes numeroita.
 

Kelpa

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, D Team, Diskos, JJK, JYP
bunghole kirjoitti:
Ja vielä lopuksi itse aiheesta. Nuo vaikeastiluettavat numerot ovat tilastomiehen painajainen vaikka kuuluttaja työtä helpottaakin. Lisäksi isommissa halleissa kauempaa voi olla vaikeampaa seurata peliä kun ei näe numeroita kunnolla. Kärpistä tunnistan kyllä itse jokaisen kaverin numeroita katsomatta, suurimman osan luistelutyylistä jne. mutta vierasjoukkueen pelaajia on vaikeampi tuntea jos ei näe nimiä tai edes numeroita.

Jos puhutaan virallisesta tilastoinnista niin useimmiten asia on toisin päin eli sille kuuluttajalle ne numerot tulevat toimitsijakatraalta, joka epätoivoisesti yrittää milloin mistäkin suunnalta bongailla näitä eri tavoilla kurtussa olevia ja paitasuunnittelullakin piilotettuja pelinumeroita. Tilkkutäkkisyydellä ei ole mitään väliä jos vain numero on näkyvällä paikalla ja riittävän selkeällä fontilla.

Kärppien liigapaidat ovat numeroiden luettavuudelta parhaammasta päästä. Musta, selkeä numero yksivärisellä pohjalla. Muistelisin hihanumeroidenkin olevan liigassa samantapaisesti selkeitä. A-junioireiden hihanumerothan Kärpillä on melko kauheita. Vähän JYP:n uusien paitojen tapainen kuningasidea, mustalla ääriviivalla eroitettu valkoinen numero valkoisella pohjalla.

Nyt kun päästään itse asiaan, eli JYP:n pelipaitaan niin mistähän sitä alottaisi. Ensiksikin on lähes paradoksaalista, että liian suuret numerot näkyvät paskimmin kuin ikinä koskaan. Saavutushan sekin on sinänsä. Sääntökirja määrittelee pelinumeron kooksi 25-30 cm ja joka kerta kun näen nuo numerot niin olen melkein valmis ottamaan mittanauhan ja katsomaan kuinka suuret nuo lähes koko selän täyttävät numerot oikein ovatkaan. Sitten jonkun älynväläyksen johdosta on tultu siihen tulokseen, että valkoiset ääriviivat mustalla pohjalla ovat hienot. On se ehkä ollut kiva siinä suunnittelupöydällä ja valmiin paidan koeversiossa katsella metrin päästä. Siihen asti se ajattelu sitten onkin yltänyt. Fontti on sellainen, että numeron yläosasta ei välttämättä voi päätellä mikä numero on kyseessä. Vanhoissa numeroissa pystyi havainnoimaan esimerkiksi kolmosen yläkaaren ja kakkosen yläkaaren eroavaisuuden. Ja ennen kaikkea se punainen väri näkyi ja kauas. Nyt numero on sen kokoinen ja sen mallinen, että se jää joka puolelta kurttuun. Osaksi rypistyy reunoilta ja puolet numerosta jää selkäsuojan alle piiloon. Pienempi numero, erottuvalla värityksella keskellä selkää ja tarpeeksi ylhäällä. Tällä reseptillä numero näkyisi aina. Ja hihanumerot samanmoisiksi. Tuosta paidasta ei saa oikein apuja hihanumeroistakaan. Miten ihmeellä ne ovat onnistuneet pilaamaan myös pelaajan nimifontin? Se on kumman suttuisen oloinen ja siitä nimen erottaminen on entistä pelipaitaa hankalampaa jos yrittää etsiä kauempana olevan pelaajan henkilöllisyydelle varmistusta numeron ollessa piilotettuna.

Vieraspelipaitoja en ole uusina versioina nähnyt, mutta voin kuvitella niiden olevan vastaavanlaisia vain värit toisin päin käännettyinä. Ne aiheuttanevat ympäri maata yhtä lailla lähes painokelvotonta avautumista kaikkien niiden osalta, joiden toimenkuvaan kuuluu niiden tiirailu mahdollisimman oikein.
 

Huerzo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Donnerwetter S.p.A.
Myös samaa mieltä noista pelinumeroista. Eivät näy minnekään ja kuten yllä tyhjentävästi kuvattiin, niin myös muut tunnisteet ovat enemmän tai vähemmän epäonnistuneita. Vaikeuttaa varmasti ottelurapsojen kirjoittamista ja eri pelaajien suoritusten seuraamista, kun alkukaudesta kaikkien pelaajien luistelutyylit (ja olemus kentällä) eivät ole tuttuja.
 

Suomi-Salama

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Se Tunturihotellin mainos on kyllä surkuhupainen, samoin ilmeisesti Elosen vinossa (toki tarkoituksellisesti) oleva pieni läpyskä selkäpuolella. Mitä tuommoisilla mainoksilla on virkaa, kun ei näy kuin hätäisesti kameralla zuumattaessa, eikä oikein kunnolla vielä silloinkaan? Ilmeisesti se, että niitä täällä spekuloidaan ja mainostajat saavat ilmaista palstatilaa...

Nooh, jos Seppänen on niistä muutaman rovon saanut nyhdettyä niin mainostajan hölmöyttähän se on, että tuollaisen hyväksyy.

Muutenkin samaa mieltä kuin aika moni palstaveli/sisar. Ne numerot ovat järkyttävät. Jotenkin se nimi punareunoineen vielä menee. Tulee mieleen joku teurastaja veritahroineen. Olisivatpa jäälläkin sellaisia!
 

-MMH-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Pari harjoituspeliä Hippoksella katsoneena voin sanoa ettei numeroiden erottamisessa ollut minkäänlaista ongelmaa. Jos tälläinen maallikko ne erottaa niin luulen että ammatikseen niitä katselevatkin saavat niistä selvää. Mäkisen Kalle pelasi muuten punafonttisella paidalla ja ainakin mun mielestä noi uudet olivat paremman näköiset. Mielipideasioitahan nämä tietenkin on.
 

Jarzki

Jäsen
-MMH- kirjoitti:
Pari harjoituspeliä Hippoksella katsoneena voin sanoa ettei numeroiden erottamisessa ollut minkäänlaista ongelmaa. Jos tälläinen maallikko ne erottaa niin luulen että ammatikseen niitä katselevatkin saavat niistä selvää. Mäkisen Kalle pelasi muuten punafonttisella paidalla ja ainakin mun mielestä noi uudet olivat paremman näköiset. Mielipideasioitahan nämä tietenkin on.

Samaa mieltä, yhden pelin perusteella, jonka Hippoksella olen nähnyt, ei minulla ainakaan mitään ongelmaa numeroiden suhteen ollut. Tietysti toimitsijoille voi tilanne voi hieman hankalampi olla, sillä he katsovat tilanteita lähes jään tasolta, joten pleksitkin tulevat hieman häiritsemään.

Ja mielestäni nämä uudistukset ovat hyvännäköiset, varsinkin nimen uusi tyyli miellyttää suuresti minua. Ne on tehty Jypin värejä myötäillen ja mielestäni onnistuneesti. Myös numeron uusi fontti on mielenkiintoisen näköinen, mutta sen aika näyttää miten kauden mittaan numeroista tykkää. Mutta tällä hetkellä minä ainakin olen täysin tyytyväinen Jypin nykyisiin paitoihin ja etenkin niiden nimeen ja numeroon.
 

Höyry

Jäsen
Hippoksella nyt näkee tottakai kun ollaan niin lähellä kaukaloa, mutta suurin osa liiga-halleista on isompia kuin hippos ja pelinumeroiden erottamisessa on todellakin hankaluuksia. JYPin pelejä vuodesta -82 asti seuranneena muistan toki sini-valkoisen menestyksen, mutta silti punainen-musta-valkoinen on mielestäni kaikkien aikojen hienoin paita liigassa. Kunhan se pidetään tarpeeksi puhtaana ja korjataan logon takaa se sininen pois, JYP teksti takaisin ja numerot selkeäksi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös