Matkalla alkoholismiin?

  • 411 478
  • 1 406

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Maksa-arvot normaalit, huh huh. Kauan oli aikanaan GT eli liiallisesta pitkäaikaisesta alkoholinkäytöstä kertova arvo koholla, jota on muutamakin lääkäri vuorollaan kauhistellut. Mistäs sitä ikinä tietää kaukanako tässä on oltu maksasairaudesta, ellei jonkinasteista rasvoittumista ole jo ollut. En tiedä kauanko ja paljonko pitää juoda, että tulee jotain vakavampaa, joskin hyvin yksilöllistähän se on. Eivät nuo lääkärit sinällään tilanteeseen juurikaan puuttuneet, koska en ole vaikuttanut koskaan spurgulta tms, vaan ihan perusjamppahan minä. Mutta niinhän me kaikki, ja kaikki osaavat valehdella tarpeen tullen.

Pelotti vähän googletella, mutta varmaan tässä saa huokaista helpotuksesta tilanteen suhteen, kun olen nyt ottanut hommasta niskalenkin. Pelkään ihan rutosti näitä sisäelinsairauksia nykyään, myös haimaa, mutta varsinkin nyt motivaatio pysyä raittiina on vieläkin voimakkaampi, kun kaikki on oletettavasti ihan OK :)
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Sittenhän se alkaisi uusi vuosi uusvanhoin kujein. Eilen oli karmea olo koko päivän, mutta tänään on uutta virtaa. Tuohon oloon ei tule mitään ryyppykeinoja edes mieleen, vaan se on vain lusittava kaikki se ahdistus mikä vaivaa, eikä siihen auta usein kuin hyvät yöunet. Ja on muuten sitä myöten saletti, ettei se olon surkeus johdu juomattomuudesta, koska olo vaihtelee toisinaan aivan mielivaltaisesti laidasta laitaan riippumatta tuleeko vastaan muistoja menneisyydestä. Eli tuossa nyt selkeä todiste siitä mistä myös @Ujcik#11 sanoi jotenkin tuossa joskus aiemmin, niin kyllä ne aivot sitten unohtavat jossain vaiheessa kaivata alkoholia.

Muija ajatteli, että koettaisi tipatonta ja mietin, että mahtaako jatkiksessa olla kokeilijoita tai vielä asiaa harkitsevia? Kuten todettua, sehän on ihan ilmaista. Ei tarvitse maksaa pennin latia siitä, että pitää vähän taukoa :)

Joka tapauksessa hyvää uutta vuotta tämänkin ketjun lukijoille!
 
Suosikkijoukkue
Mestaruuden jälkeinen krapula 2022-
Muija ajatteli, että koettaisi tipatonta ja mietin, että mahtaako jatkiksessa olla kokeilijoita tai vielä asiaa harkitsevia? Kuten todettua, sehän on ihan ilmaista. Ei tarvitse maksaa pennin latia siitä, että pitää vähän taukoa :)

Joka tapauksessa hyvää uutta vuotta tämänkin ketjun lukijoille!

Joulukuusta tuli melkein tipaton, eilen meni hyvä putki rikki, mutta vedetään nyt sitte sellainen tipaton tammikuu, JOS pystytyään.
Mitään menojakaan ei ole ja töihinkin pääsee lauantaisin notkumaan. Säästyy rahat ja mieli virkistyy, se tuli tässä joulukuussa huomattua. Myös kropasta lähti nesteitä ihan urakalla, saattoipa sitä ihan aidosti jopa laihtua.
Eli näillä sössötyksillä projektissa mukana! :)
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Minun kohdallani on muutamankin kerran mietitty ADHD:n mahdollisuutta, joka vuosien juomiseen olisi ajanut, mutta ei se ole elämäni ongelmissa todennäköinen tekijä, tai ainakaan piirteet eivät diagnoosin tekemistä varten täyty. Siinä tarvitsisi olla lapsuudesta asti poikkeavaa käytöstä ja oloa, tai ainakin kyettävä analysoimaan pidemmänkin ajan kuluttua missä on kehityksen suhteen menty.

Ihan helpolla tai väkisin itselleen ei kannata alkaa puhua näitä diagnooseja, koska lääkkeetkään eivät sovellu sellaiselle, jolla ei ole aivoissa suoraan todennettavaa neuropsykiatrista vikaa. Pitää luottaa testeihin ja lääkärien arvioihin näissä asioissa, sillä monesti ihmiset lukee vaan jutut netistä ja diagnosoi itselleen koko kirjon häiriöitä. Älkää tehkö niin, koska meillä kaikilla on tietysti eri häiriöistä eriasteisia piirteitä, mutta koko värisuora näihin kuitenkin vaaditaan. Eikä noista diagnooseista pääse herkästi eroon, jos alkaa kaduttaan tai vaikka diagnoosi olisi yksiselitteisesti väärä.

Kaksisuuntainen taas on ollut alusta asti sikäli ilmiselvä asia minulla, että kaksisuuntaisista helposti puolella on myös päihdeongelma laajamittaisten mielenterveysongelmien lisäksi. Mania ja masennus kummatkin kelpaavat erinomaisesti syiksi juoda ja monesti myös sellainen "perusolo" voi saada korkin narahtamaan auki, koska ihmiset ristiriitaisesti haluavat niitä nousevia ja mielialaa tuhoavia oloja, eli haluavat käytännössä myös ihan suoraan sanoen ryypätä. Itsetuhoisuus on siis hyvin yleistä vähintään epäsuorassa muodossa.

Kaksisuuntaiseen liittyy toki siis tavallaan samanlaista levottomuutta kuin ADHD:hen, ja myös siitä kärsivä voi masentua pahasti tai vaikuttaa joskus jopa maaniselta. Eli ymmärrän miksi minullekin kuntouttavassa työtoiminnassa vuosia sitten sanottiin, että teetä ADHD-testit psykiatrian polilla. No, ne sitten tehtiin, eikä siinä sitten mitään erityistä noussut pintaan. Kaksisuuntainen taas osuu kohdallani niin nappiin kuin voi vaan mikään osua ja selittää hyvin, miksi alkoholi on ollut minun juttuni aina. Se alkuun rauhoittaa menoa ja tuntuu, että aivot asettuu uomiinsa, mutta pidemmän päälle tuloksena on riehaantumista ja kaikenlaista alkoholistille tyypillistä sekavaa käytöstä. Kuka nyt muutamaa joisi, kun voi juoda saavillisen.

Vuosi on vaihtunut ja tässä on vähän sellaista symbolistakin meininkiä, kun saa aloittaa täysin puhtaalta pöydältä alusta asti. Kyllä minä annan arvoa tällaisille tunteille ja kokemuksille kuten uuden vuoden aloittaminen, sillä minun mielestäni kaikkeen saa ladata voimaa mikä vaan ikinä auttaakin juomattomuuden ylläpidossa. Ihan kivaa olla, kun ei tarvitse juoda.
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Se olisi perjantai ja pelipäiväkin monessa mielessä!

147 päivää on nyt tarkka luku. Kova halu, into ja tarve tähän raportointiin edelleen on, sillä kirjoittaminen on jotenkin sellanen harrastus, että se ei varmaan keinovalikoimastani katoa koskaan. Olen vähän varautunut siihen, että tätä se sitten tulee olemaan vielä pitkään, sillä addiktiot ovat sen luonteisia, että pitää tehdä jatkuvasti töitä. Laskurista minä tosin nämä päivät ja muut mittarit aina katson, eli sinällään sellainen jokaisen aamun toteamus missä mennään ei kuulu rutiineihini, kun alkoholia ei ajattele vielä pitkään aikaan heräämisen jälkeen. Katson sitten laskurista, jos katson.

Ehkä voi sanoa, että koskaan ei ole ollut lähelläkään sortuminen muuten kuin että ajatuksen tasolla on voinut tehdä pelko perseessä mieli. Yksi kiveen hakattu ajatus on kestänyt, eli on pitäytynyt riskeeraavasta ostamisesta itselle. Ei edes alkoholitonta, sillä se kuuluu pelon piiriin, että ostaako sitten pian myös alkoholillista itselleen. Kaikki oikeastaan on lähtenyt siitä päälaellaan olevasta ideasta liikkeelle, että osta vaikka koko suvulle ja mene kaljahyllyille ja vietä siellä aikaa, mutta älä osta sieltä itsellesi mitään. Voi kuulostaa hölmöltä, mutta minulla tällainen siedätyshoito toimii. Kun ei vaan osta itselleen ja keskittää voimavaroja sen asian psyykkaamiseen, niin helpotusta on luvassa. Älä osta.

Minua myös jotenkin rauhoittaa, jos joku muu ottaa saunan jälkeen muutaman kaljan tai maistelee muuten vaan. Ei tunnu ollenkaan pahalta. En tiedä onko tällaiseen kokemisen muotoon jotain termiä tai onko asiaa tutkittu, mutta tosiaan saan alkoholin ostamisesta jonkin terapeuttisen kokemuksen. Tai tosiaan kun joku muu juo muutaman. Kännijuomista en jaksa katsella eli siihen pisteeseen asti ei saa mennä, joskin silloin muistan hyvin miksi itse en enää juo. Tavallaan siis parin tollasen kännin todistaminen on ollut myös hyväksi. Ei enää koskaan sellaista, kun se on aika surullista, jos ihminen on juonut järjen äänen puheistaan.

Eli vuosi on alkanut hyvin ja harjoitellaan rauhassa raitista kesää varten. Ties kuinka pitkällä silloin jo ollaan!
 

Nahkasohva

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Ronnie O'Sullivan, Sunderland
Pikkuisen olen käyttäjää @godspeed jäljessä, mutta yli sata päivää raittiutta on jo takana. Olo on kaikin puolin hyvä, jos entiseen vertaa. Liikunta maistuu edelleen, ja kilojakin on lähtenyt varresta reilusti. Ehkä eniten matkan varrella jännitti joulu, koska moniin siihen liittyviin hyviin muistoihin liittyi myös tavalla tai toisella alkoholi. Kaikki kuitenkin meni paremmin kuin hyvin, eikä tilanne aiheuttanut mitään voimakkaita tunteita, vaikka seurueessa muut nauttivat alkoholia – kohtuullisesti jokainen. Alkoholin sijasta tulikin hyvällä omallatunnolla huhmittua lohta, kalkkunaa ja konvehteja enemmän kuin laki ja kohtuus sallisivat.

Kyllä alkoholi edelleen käy useinkin mielessä, mutta yhä enemmän negatiivisessa valossa kuin jonkinlaisena houkutteena. Toivon sen olevan mahdollisesti merkki siitä, että entinen elämä jää yhä kauemmas taakse. Näin on hyvä, ja näin haluan jatkaa.
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Toisille iskee juoppohulluus, minulle selvinpäinolohulluus. Ehkä tämä on stressiä kelistä tai jostain, mutta päässä viheltää nyt aika lujaa. En oikein ymmärrä edes täysin tuota viimeisintä kirjoittamaani äläostakaljaaviestiä. Se on jotenkin outo (?).

Pitäisikö ihan oikeasti tänään katsoa illalla vaikka joku kunnon mättöelokuva ja jättää jääkiekko hetkeksi sivuun. Jääkiekko aiheuttaa nyt vähän kanssa jotain kihinää. No, tänään on onneksi sauna, se tekee yleensä hyvää!
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Ei tämä voi olla psykoosiakaan, kun kerran tajuan missä mennään. Kauhea vauhti päällä, mutta mitään ei kuitenkaan saa aikaan. Sekamuotoisuutta, voisi joku sanoa. Se tarkoittaa sitä, että tulee viinanhimoa, kun yrittää jotenkin jäsennellä oloaan. Ajattelee, että se viina rauhottaisi. No tuosta himosta ei ole pelkoa, kuten aiemmin aivan oikein kirjoitin, mutta se aiheuttaa levottomuutta vähän joka suuntaan. Ehkä minun on kirjoitettava tämä viesti, jotta hommasta katoaa vähän latinki ja rauhoitutaan illanviettoon.

Sekamuotoisuus siis tarkoittaa kaksisuuntaisen mielialahäiriön sekamuotoista tilaa, jossa yleensä on jollain asteella sekä maanisuutta että depressiivisyyttä yhtä aikaa. Esimerkiksi saattaa ajatus kulkea vimmaisesti ja häärää kaikenlaisia omia juttujaan, mutta sitten kuitenkin masentaa ja olo on saamaton. Nykyään tämän sentään tajuaa ja lääkkeistä huolimatta on tätä tällaista, mutta eivät nämä kestä kauaa. Voi olla, että huomenna on jo erilainen vääntö koneessa ja hyvät yöunet torppaa pahat olot. Normaalisti nämä ovat olleet niitä helvetillisiä olotiloja, joissa on ennen pitkää kaljapäissään napsinut pillereitä itsemurha-aikeissa. Mutta niin oli siinä edellisessä elämässä, nythän minä olen niin järjissäni kuin maailman mielettömyyden ja kaaoksen tiedostaessaan voi ollakaan.

Kaikki on siis ihan okei, kirjoitan sitten mitä tahansa, koska tiedostan tämän olotilan. Toivottavasti parempaa illanjatkoa kaikille!
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Näin se homma toimii. Nyt on ihan eri ääni kellossa ja olo on ollut ihan tasainen, kun sai kauppareissun tehtyä ja hyvää ruokaa. Enkä tiedä miksi kirjoitan tähän ketjuun, kun voisin perustaa sellaisen, jossa ei ketään haittaa, vaikka ainoa uusi viestin kirjoittanut olisikin godspeed ja se jauhaisi miljoonatta kertaa, kuinka alkoholista ei ole enää uhkaa. Mutta toisaalta, joskus kuukausia sitten omaksuin sellaisen toimintatavan, että kyllä tähänkin ketjuun tekstiä mahtuu. Internet nielee aikamoisia lasteja tarpeen tullen.

No, pyydän anteeksi, jos otin tämän ajatuksen hieman liian tosissani. Mutta onhan tämä ollut hieno, monilta osin suuri seikkailu. Jos joku sanoo, että ihmisen arki on vaan tylsää säätöä, eikä mitään tapahdu maailmalla eikä korvien välissä, niin vaihdetaanpa kalsareita joksikin aikaa päikseen ja pääset tutustumaan hullun elämään. Tylsää ei ole, mutta tuskaa voi olla senkin edestä, eikä se johdu useinkaan jääkiekosta. Tosin sen tuskan jälkeen jossain vaiheessa yleensä helpottaa, joten tavallaan kärsimyksenkin kautta voi luovia pitkälle, vaikka ongelma olisi minkälainen tahansa. Aivan kuten Sylvester Stallonen elokuvissa, kuten kun Rockyä hakataan kuin vierasta sikaa puoli tuntia ja viimeisen viiden minuutin aikana se voittaa. Story of my Life.

Kiitoksia en ole tainnut lausua ääneen vähän aikaan, joten jotta ei jää huomioimatta kanssapalstalaisten panos omaankin hyvinvointiin, niin sanotaan pitkästä aikaa se kiitos. Kiitos.
 

Vanden Plas

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, sympatiat Pelicans ja HPK
Mä olen tän ketjun lukenut läpi parisen kertaa, ja muutaman vuoden seuraillutkin tarkasti.

Mulla on nyt viikko takana, etten ole ottanut mitään. Tätä ennen edellinen selvä päivä oli lokakuun alussa, sitä edellinen elokuussa. Kaiken kaikkiaan ei varmasti kymmentä kännitöntä päivää ole viimeisen vuoden ajalta.

Mistä sitten kaikki alkoi? Olen toki koko aikuisikäni (n. 20 vuotta) alkoholia käyttänyt melko säännöllisesti. Viimeisen kymmenen vuoden aikana sitten hiljalleen enemmän ja enemmän. Kun erosin reilu pari vuotta sitten pitkähköstä parisuhteesta ja jäin itsekseni, olin että jes, nyt ei ole enää kukaan kieltämässä. Antaa mennä vaan. Aluksi se oli pääosin viikonloppuihin ja loma-ajoille ajoittunutta ryyppäämistä, mutta viime vuonna sitten karkasi lapasesta ihan kunnolla.

Pikkuhiljaa päädyin tilanteeseen, jossa join joka päivä itseni kunnon humalaan. Töissä olen käynyt koko ajan. Jossain vaiheessa viime kesänä huomasin, etten edes uskalla lopettaa, koska pelkäsin sitä ensimmäistä juomatonta iltaa seuraavaa yötä. Söin kaiken kaikkiaan ehkä 2-3 lämmintä ateriaa viikossa. Saattoi mennä monta päivää siten, että en syönyt mitään. Kärvistelin työpäivän, kipin kapin alkoon ja joko pieni salmari tai minttu ensihätään (+ sitten illan muut juomiset, joko kirkasta viinaa tai pari pulloa valkkaria). Sillä pikkupullolla lähti mukavasti iltapäivä käyntiin, eikä sitten enää ollutkaan nälkä. Tätä se oli koko viime loppuvuosi. Rinse and repeat.

Moni tuttu ihmetteli, että oletpas laihtunut (olin pari vuotta sitten aika tukevassa kunnossa), milläs metodilla paino on tippunut? Noh minäpä siihen että pääosin ruokavalion muutoksella - mikä itse asiassa piti täysin paikkansa :) 20kg lähti puolessatoista vuodessa.

Olen muutaman kanssakirjoittelijan kanssa samassa onnellisessa ja myös onnettomassa tilanteessa, että mulle ei tule koskaan krapulaa. Loppuvaiheessa pahat vieroitusoireet kylläkin, pieniä vihreitä hahmoja juoksentelemassa seiniä pitkin, käsien tärinää, kehon kramppeja, jollen siis aloittanut riittävän ajoissa iltapäivällä juomaan.

Nyt vuodenvaihteessa alkoi tulla mitta täyteen, ainakin toistaiseksi. Tähän mennessä en ole edes harkinnut lopettamista, koska en ole halunnut. Mulla on niin vitun tylsää selvin päin, eikä ole oikein muuta tekemistä vapaa-ajalla kuin ottaa hapanta. Enkä halua kokonaan lopettaa nytkään, kännissä on vaan niin mukavaa, vaikka ongelmia se juopottelu aiheuttaakin.

Katsotaan kuinka käy.
 

Siisel1

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Juuso Mäenpää, Arsenal FC
Aiemmin voitettu alkoholismi nostaa taas päätään. Kaikki alkoi marraskuusta taas uudestaan, kun sain sain lopputilin töistä. En edes siis alkoholin takia vain ihan ilman syytä. Koeajalla irtisanottiin ilman mitään oikeita syytä. Nyt sitten olen taas vetänyt melkein kaksi kuukautta joka päivä märkää.

Kello on 9:59 ja mietin menenkö nukkumaan vai ostamaan lisää kaljaa.
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Nyt vuodenvaihteessa alkoi tulla mitta täyteen, ainakin toistaiseksi. Tähän mennessä en ole edes harkinnut lopettamista, koska en ole halunnut. Mulla on niin vitun tylsää selvin päin, eikä ole oikein muuta tekemistä vapaa-ajalla kuin ottaa hapanta. Enkä halua kokonaan lopettaa nytkään, kännissä on vaan niin mukavaa, vaikka ongelmia se juopottelu aiheuttaakin.

Katsotaan kuinka käy.

Tässä on sanottu ne asiat ääneen, joiden keskinäisen ristiriidan minäkin tunnistan. Tekee siis mieli juoda ja tulee se hyvä olo, eli aina on fiilis kuin miljoona taalaa kun pääsee juomaan, mutta samalla (jonkin moraalin kautta?) tiedostaa, että välillä tulee se mittakin täyteen. Mahdollisesti siis kyllästyttää se kaikki juomisen eteen nähty vaiva, mutta se jokin saa jatkamaan. Aika varmasti näyttää miten asia selkiytyy tuossa kohdallasi, mutta sanoisin, että on varmaan ihan paikallaan ottaa taukoakin välillä :)

Aiemmin voitettu alkoholismi nostaa taas päätään. Kaikki alkoi marraskuusta taas uudestaan, kun sain sain lopputilin töistä. En edes siis alkoholin takia vain ihan ilman syytä. Koeajalla irtisanottiin ilman mitään oikeita syytä. Nyt sitten olen taas vetänyt melkein kaksi kuukautta joka päivä märkää.

Kello on 9:59 ja mietin menenkö nukkumaan vai ostamaan lisää kaljaa.

No perhana. Tähän on hankala sanoa oikein mitään. Mutta aina saat kirjoittaa lisääkin, jos yhtään siltä tuntuu. Itsellä on kanssa välillä pelkona, että mitä jos tapahtuu jotain, joka saa tarttumaan taas pulloon. Mitä jos, mitä jos...

Sitä ei koskaan tiedä yhden yksilön paikkaa tässä arvaamattomassa maailmassa, mutta ehkä ehdottaisin sinulle, että koettaa ainakin pitää päivärytmistä jotenkin kiinni. Muistan itsekin, kun aamuseitsemältä aikanaan sai vielä kaljaa, niin silloin oltiin heti kaupan oven takana jatkamassa iltaa. Ruotsissa kun asuin, niin kakkoskaljaa sai huoltikselta vaikka keskellä yötä. Kyllä se kakkonenkin kelpas, kun oli jo valmiiksi pienessä hönössä :)
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Sehän olisi taas perjantai! Miten tämä aika oikein lentääkään, kun juurihan minä totesin muutama viesti sitten saman asian!

Se on tietysti sen merkki, että monessa suhteessa alkaa olemaan sinut asioiden kanssa. Kun alkoholismissa kyse ei ole suoraan mielensairaudesta, niin sitä on hieman erilaista käsitellä. Ei vain juo ja kaikki kyllä sujuu raittiuden kanssa, eikä kyllä ole janokaan. Tosi kova tunne, kun ei yhtään himota. Näin on tässä vaiheessa urakkaa aika helppo todeta, vaikka ehkä joskus niin ei ollut. Mutta lupaan ihmisille, että epätoivokin kääntyy siitä vielä muuksi. Niin se on minullekin käynyt. Toivon mukaan mikään ei kurssia käännä koskaan.

Tänään olisi Ilves - Pelicans -huippumatsi, mutta kuten olen aikaisemmissa viesteissä ohimennen jääkiekosta vihjannut, niin minulle tulee pelien seuraamisesta nykyään henkisesti hieman huono tai jotenkin levoton olo. Ei niinkään varmaan lopputuloksista tai sinällään "huonosta" pelistä, vaan jääkiekon ahnaasta taisteluluontoisesta pelaamisesta, jossa pelitavoista ja systeemeistä riippumatta pelataan aika kaoottista reagointipeliä. Se on minun herkälle mielelleni nyt vähän liikaa.

Peli ei siis ole jokaiselta osa-alueeltaan niin sanotusti pikkuhiottua ja tarkkaan mietittyä, vaan mikään ei ole kenenkään käsissä ja klassisesti ajateltuna vaan jahdataan sekavasti mustaa kuminpalaa. Tilanteet jääkiekossa muuttuvat välillä liian nopeasti ja välillä liian hitaasti, mutta aina ne kuitenkin rassaavat samalla tavalla. En osaa nauttia katsomisesta, joskaan en osaa myöskään analysoida, vaikka jotain pohdintaa mielessäni teenkin ahkerasti. Ehkä en ymmärrä lajia niin hyvin kuin muut.

Katsonkin toisinaan snookeria tms rauhallista lajia, koska siinä mieli vastaanottaa erilaisia ärsykkeitä rauhoittavammin. En tiedä johtuuko tämä nykyinen urheilun seuraamiseni siitä, etten juo. Tämä ajatteluni on tullut kuitenkin vasta kun on ollut selvinpäin. Juomattomuus on voinut tehdä mielelleni sen, että kontrollia asioihin pitää olla konkreettisemmin, ja jos peli tai laji on jotenkin sellanen, ettei siinä ole hallittuja tekoja tai liikesarjoja, niin voi tulla ahdistusta, josta vaan haluaa sitten eroon. Tulee jopa masennusoireita, mikä ei yleensä muissa yhteyksissä minua enää haittaa, mutta urheilussa sitä ei oikein kestä.

Mutta onhan tuossa niin herkullinen ottelu lähihistorian valossa, että varmaan koetan katsoa. Sitten jos tulee jokin reaktio, niin pitää vaan seurata tulospalvelua.

(Tasan 5 kuukautta täynnä tänään!)
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö




Ollapa tuollainen asenne juomiseen kuin Juicella tässä videossa, jossa kertoo muun muassa maksakirroosistaan. Ei paljoa pelko tai muukaan paista kirjavista puheista, vaan säilä viuhuu. Irwin ei ole läheskään niin kiinnostava tyyppi, joten jos haluaa vaan Juicea kuunnella niin hän on heti alkuun vuorossa.

Enhän minäkään koskaan ole dokannut, sillä olin aina selvinpäin juovuksissa. Joka saatanan kerta.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: kopo

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö

"Elintapani ovat hyvin epäterveelliset. Juon liikaa, poltan liikaa. Kaikki ovat koko ajan huolissaan, miten mä pärjään. Mutta mulla ei ole merkitystä, vaan sillä, mitä mä oon tehnyt. Kun minusta aika jättää, ne teokset jäävät elämään, ja se on se tärkein, Juice sanoi Ylen haastattelussa 2003."

Jos olisin samanlainen fatalisti kuin Juice oli, niin mikäs tässä olisi ollessa. Ei muuta kuin hattu täyteen vaan. Juicesta lukiessa tulee tavallaan se riitaisa ja kaihoisa olo, että voisipa painaa meneen täyttä häkää viinan voimalla, mutta toinen puoli minusta toteaa kylmästi siihen perään, että surullistahan se lopulta olisi, vaikka vauhdikas elämä sinällään on aina houkutellutkin. Historiassani on alkoholista aiheutunut selvästi enemmän pahaa kuin hyvää.

Surkean alkoholistin minusta tekeekin vain se pohjaton historiaan tukeutuva halu juoda, vaikka toki järjellä ajatellen en haluaisi juoda. Sen olen onneksi nykyään sisäistänyt, ettei tarvitse juoda, vaikka välillä kävisikin mielessä. Sama asia se on kaikkien muidenkin aineiden kanssa, että jos ihminen välittäisi yhtään järjellä ajatellen terveydestään, niin eihän se mitään käyttäisi. Mutta kun ei välitä. Kaikenlaista syytä kyllä keksitään miksi juoda, mutta ehkä Juice oli siinä oikeassa, mikä myös monia muita kaltaisiaan vaivaa, ettei hän kestänyt itseään selvinpäin. Tuon takia terveyskin jää paitsioon.

"Juhani sanoi sen suoraan, että hän ei tykkää itsestään selvin päin. Yleensä oli raitis viikon mittainen putki ja sitten viikon humalainen putki. Molempien loppupäässä hänestä tuli tosi ahdistunut ja raittiin kauden loppupäässä aloin jo itsekin toivoa, että ryyppyputki alkaisi ja tilanne laukeaisi, ex-vaimo Annele sanoi Risainen elämä -kirjassa."

Minä pidän sinällään itsestäni, vaikka kaikenlaista pientä vikaa tässä onkin. Ei ole itseinhoa tai vihaa, enkä kadu varsinaisesti mitään, mutta tuo ahdistus on kyllä ollut sellainen, mihin sitten myös joi. Häpeän toisaalta kaikenlaisia asioita aika helposti, koska haluan joidenkin asioiden menevän itsekkäästi tai tietyllä tavalla perfektionistisesti. Jos ei ole tehnyt oikein tai hyvin jotain suoritetta, vaikka olo olisi ollut sellainen, että kaappaan vaikka kuun taivaalta, niin se olisi vituttanut.

Jossain vaiheessa oli helposti tosin noita aikoja ja tiloja, että mikään ei auttanut mihinkään. Ei edes se alkoholi. Kotona kun olin yksin vaikka tuon kuuluisan viikon, niin joka päivä aamusta iltaan mentiin. Tässä siis voi sanoa niinkin, että oma avovaimo on pitänyt minut myös hengissä ihan sillä, että on ollut viimeiset vuodet olemassa. Humalassahan minä hänet löysin, joten jotain hyvää siitäkin rellestämisestä seurasi.

Mutta noin yleensä tässä on hyvin henkilökohtaisella tasolla huomannut, kuten tämä tekstinpätkäkin osoittaa, että en minä ole sen erilaisempi tai varsinkaan huonompi persoona kun olen selvinpäin. Osa piirteistä vaan korostuu eri tavoin. Mitä sillä alkoholilla oikeastaan on tehnyt? Sanoihan Heikki Silvennoinenkin niin, että kun oppi pois tupakasta ja viinasta niin alkoi miettiä, että mihin niitä on alkuunsakaan tarvinnut. Tuohon ajatukseen on sen verran matkaa, että vielä pitää asiaa purkaa kirjoittamalla. Onnistuu se selvinpäinkin.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Mutta noin yleensä tässä on hyvin henkilökohtaisella tasolla huomannut, kuten tämä tekstinpätkäkin osoittaa, että en minä ole sen erilaisempi tai varsinkaan huonompi persoona kun olen selvinpäin. Osa piirteistä vaan korostuu eri tavoin. Mitä sillä alkoholilla oikeastaan on tehnyt? Sanoihan Heikki Silvennoinenkin niin, että kun oppi pois tupakasta ja viinasta niin alkoi miettiä, että mihin niitä on alkuunsakaan tarvinnut. Tuohon ajatukseen on sen verran matkaa, että vielä pitää asiaa purkaa kirjoittamalla. Onnistuu se selvinpäinkin.
Sitä ainakin itsestään on huomannut sen, että sellainen oikea persoona tulee esiin. Se on sitä itsensä kohtaamista paljon tämä selvällä kuupalla eläminen.

Minulla ainakin sieltä taustalta löytyi hyvin heikko itsetunto. Omaa lapsuuttaan kun eli alkoholistikodissa, ja siinä oli vielä kaikenmoista koulukiusaamista päälle, niin ei sitä lapsena oikein voinutkaan mitään kovin vahvaa omanarvontuntoa rakentaa. Etenkin, kun on vielä niin herkkä ihminen, kuin minä olen. Sitä ei ole kokenut olevansa rakastettava, ja tämän pitkälti tiedostamattoman uskomuksen ohjaamana sitä on myös sitten elämäänsä pitkään elänyt. Nämä on olleet juuri niitä asioita, mitä on pitänyt sitten käsitellä ja käydä läpi, kun ne riippuvuudet ensin jää siitä tieltä pois.

Silloin kun vielä itsekin olin juomamies, niin ei sitä nähnyt ollenkaan, että miten v-mäinen ja vaikea ihminen sitä on osannut olla myös ympäristölleen. Silloin loppuaikoina etenkin, kun itsellä oli kaiken aikaa aivan helvetin paha olla, niin ei siihen maailmaan vaan mahdu se, että miltä se oma olemus ja toiminta muista ihmisistä mahtaa tuntua. Sitä oli täysin vakuuttunut siitä, että kukaan kuitenkaan välitä, eikä ymmärrä, niin mitä väliä?

Ja nuo tunnepuolen ja oman ajatusmaailman jutut ovat olleet semmoisia, että ei se muutos tosiaankaan hetkessä tapahdu. Kun sitä omaa tunne-elämää ja ajatusmaailmaa on tosi pitkään vääntänyt solmuun, ja tietyt kiemurat menevät todella syvälle tuonne sisimpään, niin se ei sormia napsauttamalla tapahdu. Onneksi kiire ei kuitenkaan olekaan mihinkään. Jollain tavalla eteenpäin kuitenkin olisi hyvä mennä. Vaikka sitten hyvin pienin askelin.

Tuon terveen itsetunnon kokoamista on sitten todellakin saanut harjoitella. Nykyään sitä voi kuitenkin jo sanoa, että elämä on aivan hiton paljon parempaa, kuin mitä se ikinä oli silloin juodessa. Se dokaaminen oli joo parhaimmillaan ihan uskomattoman hauskaa, mutta sen hauskuuden kylkiäisinä tuli aina tosi lasku, jonka maksaminen ei vaan ole tosiaankaan sen arvoista.

Semmoinen piilottelu, salailu, kiertelu, kaartelu ja vääntely sekä kääntely. Nämä on semmoisia juttuja, mistä on pitänyt opetella pois. Sitä kun oppii puhumaan, käsittelemään ja kohtaamaan niitä kaikkia omia mörköjään, mitä siihen addiktioon on paennut, niin tuolta sen sisäistäminen rupeaa tulemaan, että omaa arvoaan ihmisenä ei tarvitse jahdata jostain päättymättömästä tunnelista, mistä sitä ei oikeasti koskaan löydä. Tuolla se sisällä meissä on kaikissa.

Tupakoinnin lopettamisella en itsekään koe täydellä 100%:lla menettäneeni mitään, tai jääneeni mistään paitsi. Se röökin imeminen on oikeasti täysin mielenvikaista hommaa, ja siinä ei ole mitään muuta kuin miinusmerkkisiä puolia.

Alkoholissa on kuitenkin se tietty sosiaalinen ulottuvuus, ja kun selvinpäin käy tuolla jossain tilaisuuksissa, missä ihmiset juo, niin kyllä siinä ihan kaiken rehellisyyden nimissä aina välillä itse koen jostain jääväni paitsi. Mutta jos puntariin asettaa sen, että mitä kaikkea hyvää se raitistuminen on tuonut ihan jo lähtien siitä, että olen saanut kokonaan toisen mahdollisuuden rakentaa onnellisempaa elämää, niin ei kyse silloin ole edes minkäänlaisesta kilpailusta, että onko se juomattomuus tuonut enemmän hyvää kuin huonoa elämääni.

Se itse juomisen lopettaminen oli minulle erittäin helppoa. Kun se loppui, niin se loppui, eikä minun tarvinnut käydä mitään vieroitusoireiden tai mielitekojen sävyttämää taistelua läpi. Mutta näiden kaikkien asioiden tunnustaminen itselleen, ja tuon polun kulkeminen on ollut aivan ylivoimaisesti vaikein asia, mitä olen ikinä elämässäni tehnyt. Se on repinyt minusta ne kaikkein syvimmät ja hauraimmat pelon ja häpeän tunteet esiin, joita olen väistellyt jostain ihan pikkulapsesta asti.

Se itsensä kohtaaminen. Se on aivan heittämällä se vaikein asia. Ei se itse dokaamisen lopettaminen. Mutta jos siihen itsensä kohtaamiseen vilpittömästi suostuu, niin se rupeaa myös palkitsemaan aivan ihanilla tavoilla.

Hemmetin yksinkertaisesta asiasta on loppujen lopuksi kysymys. Yksinkertaisesta asiasta, jonka toteuttaminen vaan kysyy hyvin paljon rohkeutta. Ja meistä hyvin monille jonkinlaista ulkoa päin tulevaa apua ja tukea. Itse voin ainakin käsi sydämellä sanoa, että en kuuna päivänä olisi tähän muutokseen pelkästään omin voimin kyennyt. Eikä sen sanomisessa ole mitään häpeällistä, vaan se on ihan vaan tervettä.

Ja se muutos muuten jatkuu edelleen, koska mitään päätepistettä tai perille pääsyä tuossa ei ole. Elämä on kasvumatka, joka jatkuu niin pitkään, kunnes kuolema koittaa.
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Semmoinen piilottelu, salailu, kiertelu, kaartelu ja vääntely sekä kääntely. Nämä on semmoisia juttuja, mistä on pitänyt opetella pois.

Otan ansiokkaasta tekstistä tämän käytännön asioita valaisevan kohdan hieman erilleen, mutta kaikki nämä sanat pitävät sisällään sen mikä minut pitää juomisesta erossa tällä hetkellä. Täydellinen kyllästyminen kaikkeen säätämiseen mitä juominen tuo tullessaan, kun pitää ennen kaikkea itselleen selitellä ummet ja lammet milloin mitäkin. Vaikka jotain mieliteon kaltaisia ajatuksia nykyään onkin, niin ne ovat enemmän jonkinlaisia muistoja menneisyydestä, joita varmaan kuitenkin pitää kantaa mukanaan hamaan asti. Eivät ole varsinaisesti vaaraksi, ja kyllä nekin ajan mittaan haalenevat. Uskon ja tiedän, ettei tätä taistelua tarvitse kirjaimellisesti loppuelämää käydä.

Ehkä on tosiaan myös hyvä tiedostaa, että ei sitä juomattomuutta tarvitse pelätä. Ei, vaikka olisi millainen historia taakkana. Siinä ei ole mitään pelättävää, ettei juo. Tietysti jos elämäntavat ovat sidoksissa ihan siihen itseensä eli kovaan ryyppäämiseen, niin varmasti voisi olla stressaavaa juomatta. Ainakin niin se alkuun helposti menee, vaikka ei oltaisi pohjallakaan käyty. Aika hassua siis itseasiassa, että juomattomuus voi stressata enemmän kuin juominen. Eikö sen pitäisi mennä toisinpäin? Kaikki meistä eivät pakene itseään, tai eivät ole alkoholistin lapsia, tai mitä ikinä traumoja esimerkiksi onkaan, joten mikä siinä dokaamisessa pitelee ihmistä kynsissään?

Joskus alkoholismi voi olla niinkin kiero sairaus, ettei mitään selkeää sormella osoitettavaa syytä ole, vaikka toisaalta siellä päänupissa voi olla paljon jotain pieniä juttuja, joista tulee sitten se iso kimppu jossain vaiheessa. Sairaus ei aina katso syytä, niin vain erinäisistä syistä käy, ja voi käydä kelle tahansa. Minä taisin olla se kaveri, joka vaan tykkäsi ryypätä, kunnes sitten lopulta juotiin kaiken aikaa, kun tarpeeksi kauan harjoitteli. Ei välttämättä aina mitään känniä, vaan sikspäkki päivässä mentiin pitkään. Mutta kyllä sekin on alkoholismia, joka sitten koputtelee kokoajan kupolissa, vaikka sitä koettaisi puhua muuksi. Tuliko minusta alkoholisti juomalla vai genetiikan kautta, niin en tiedä onko sillä mitään väliä. Varmaan kummatkin tekivät sen, että aina maistui.

Ehkä tämäkin viesti on merkki sellaisesta sekavasta välimallin tilasta, jossa prosessi vielä vahvasti etenee ja jalat vie aina välillä vähän eri suuntiin. Aika tekee kyllä aina tehtävänsä, siihen pitää vaan lujasti luottaa.
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Turvallisuus on muuten aika iso juttu tässä alkoholismiasiassa. Kuinkahan paljon ihmiset hukuttavat pulloon sitä, että pelottaa muuten olla ja elää. Ihan vaan olla. Sellainen perustavanlaatuinen ongelma siis voi olla, että ei uskalla elää ilman viinaa. Vielä aikuisenakin, tai juurikin vasta aikuisena. Tarvitsee sen ryypyn, että voi tehdä jotain. Mitä kaikkea siellä voikaan olla taustalla, koska tunnistan muissakin sellaista epävarmuutta siitä syystä, että itsekin olen varsin epävarma ihminen. Itsetunnossani on jotain korjattavaa kaiken aikaa, mutta se on onneksi sellainen korjattava asia, eikä lopullisesti hajalla. Psyykeni on hauras, mutta siihen nähden myös yllättävän vahva. Kyllä, ajattelen niin, että minä olen vahva, mutta ehkä siitä syystä, että kun tarpeeksi hakataan, niin muodostuu arpikudosta, joka kestää entistä enemmän hakkaamista.

Aloin miettimään tätä turvallisuusasiaa hieman jälkijunassa ja itselläkin on tietysti lapsuudessa sellaisia asioita, jotka varmasti ovat traumatisoineet ja tehneet elämästä sellaista, että on saanut olla jonkin verran kaiken aikaa varpaillaan. Sanon aika usein itsellenikin nykyisyydessä, että varmaan mitään suurtakaan ei ole aina tapahtunut, mutta kuitenkin se tarvittava ja vaadittu turvallisuuden tunne on hajonnut, katkeillut tai miten ikinä kokenutkaan kolhuja, joita sitten aikuisuudessakin pitää perata ihan kunnolla. Mielessään menee aina lapsuuteen ja kaipaa niitä aikoja, vaikka nyt aikuisena minulla olisi vapaat kädet tehdä aikuisesta elämästä turvallista ja tasapainoista. Vaan se ei onnistu, koska henkisesti olen osittain jäänyt menneisyyteen, eli tässä on traumataustaa sikäli olemassa. Traumaperäistä stressihäiriötä ei siis ole kokonaisuudessaan, vaan jotain piirteitä siitä. Mieleni on myös sulkenut asioita pois niin paljon suojellakseen itseään, että muistan enemmän hyviä kuin huonoja aikoja.

Isäni oli alkoholisti ja kuoli viinaan, enkä tietysti avioeron jälkeen hänen luonaan aina käynyt, kun siinä ukossa oli jotain pielessä. En tiennyt mitä, paitsi sitten myöhemmällä iällä toki tajusin, että viina tekee ihmisistä erilaisia kuin mitä he muuten olisivat. Opin tietämään mitä viina on. En minä häntä ole enää vuosikymmeniin kaivannut varsinaisesti, mutta ristiriitaisesti hän olisi ollut sellainen ihminen, jonka kanssa olisi ollut mielenkiintoista tällä iällä keskustella, että missä oikein mennään. Missä hän menee ja missä minä menen. Hän olisi saattanut ymmärtää mitä asiaa minulla on, koska minun on ollut hyvin vaikea löytää juttukaveria näille asioille. Sen takia minä nytkin kirjoitan tätä viestiä Jatkoaikaan. Kyllä tämäkin auttaa!

Ja kuten meistä useimmat tiedämme, jotkut alkoholistit ovat saattaneet olla menetettyjä tapauksia. Voi olla julmaa sanoa näin suoraan, mutta jokainen meistä on jossain yhteydessä kohdannut sellaisen. Tutun tai tuntemattoman. Alkoholismi on siitä ihan silmin sinisinkin havaittava ruma sairaus, että se ei jätä jälkeensä kuin vapisevia ruumiita. Jos nyt ruumis voi vapista. Joka tapauksessa, toivon, että ihmiset löytäisivät jotain juttuseuraa näiden asioiden keskellä, koska kenenkään meistä ei tarvitse olla yksin. Se vaatii vaan sitä, että suu aukeaa, eikä siksi, että sinne kaadetaan jotain, vaan siksi, että sieltä tulee ulos jotain järkevää.

Turvallinen elämä kuuluu ihan ihmisen perustarpeisiin, eikä sitä koskaan sopisi ottaa itsestäänselvyytenä.
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Päiväkirjani kertoo tänään tarinaa siitä, että olenkohan minä jollain tasolla pysyvästi paha ihminen. Ihan sinällään tällaisenaan paha kaiken menneisyyteni vuoksi. Tai tehnyt jotain pahuuksia jopa silloin kun on ajatellut olevansa ihan normaalilla meiningillä liikenteessä, kuten nyt kirjoittaessani tässäkin viestissä asioista.

Kun nyt on ollut juomatta kohta puoli vuotta, niin miettii, että loukkaako ihmisiä, jos pyrkii kertomaan suhteellisen suoraa kieltä asioista, joita on itse kokenut ja joita paraikaa muutkin ihmiset kokee. Pitäisikö heitä taputtaa kaikesta huolimatta niin sanotusti päähän? Vai kertoa stoori mistä tässä kaikessa on kyse? Eihän alkoholismissa pitäisi olla mitään sellaista hienoa tai iloista, josta kertoa, vaikka minulla toki on ihan hyvääkin sanottavaa alkoholinkäytöstä, sillä tietystikin se on "pieni" luku prosentuaalisesti, jotka viinaan jäävät kiikkiin. Heitä tai meitä toki on sitten muussa mielessä kuten lukumäärällisesti paljon, ja yhdenkin alkoholistin elämässä on monesti tietysti myös sijaiskärsijöitä. Voiko alkoholistia pitää pahana, vaikka hän ei niin sanotusti tahallaan olisikaan raskas tyyppi?

Palaan tuohon pahuuteen omalla kohdallani sen verran, että varmasti olen tehnyt myös rikoksia päihteiden vuoksi. Siihen se on joskus vuosia sitten ollut ajautuneena, enkä todellakaan ole ylpeä tekemisistäni, koska niiden takia on kärsinyt myös moni muu ihminen. En kuitenkaan häpeänikään vuoksi kerro mitä olen tehnyt, mutta kyllä ne ihan rikoksen tunnusmerkistöt täyttävät. Pienikin "mitätön" rikollisuus on pahuutta, ei missään raamatullisessa mielessä, mutta pahuutta, koska se on itsekästä, olkoonkin, että se on osalla puhdas selviytymiskeino. Se on silti yhteiskunnan mielestä pahantekoa ja niin pitää ollakin, eikä siitä pidä päästä kuin koira veräjästä.

Toki nämä rikolliset tekoni ovat olleet pienimuotoisempia kuin vaikkapa todella syvässä kuilussa olevilla huumerikollisilla, sillä minähän olen ollut vain rauhanomaisempi juoppo, joka on kotonaan, mökillä tai pääasiassa loppuvaiheissa uraa jossain muiden silmiltä piilossa kittaillut juomaa. Välillä on tehty jotain typerää, kun on seisty siinä kuilun äärellä. Mutta tuokin jo riittää siihen, että herään ajattelemaan tekojeni moraalista puolta, koska en tunne kauhean hyvää mieltä siitä, että omaa itseään runtelee ja pahoinpitelee, jonka jälkeen sitten aiheuttaa myös vähintään välillisesti jotain vaikeuksia muille. Ensisijaisesti juomisen tai rellestämisen mielekkyyttä ajatellessa ja muita huonosti kohdelleena voin sanoa olleeni aika paha tyyppi. Se sanottuna siten, että todellakin hävettää. Olen aiheuttanut rutkasti pahaa mieltä, joten ehkä tämä pyristely irti juomisesta on sitten se minun rangaistukseni.

Okei, tiedän, että saatoin sohaista tällä viestillä ampiaispesää, ja varmasti joku minuakin pitää säälittävänä juoppona, joka selittää täällä surkeaa elämäänsä. No, se on täysin sallittua ja ymmärrettävä reaktio :) En minä täällä mitään synninpäästöä ole hakemassakaan, mutta kuten veli @Glove minulle kerran totesi, niin olen saattanut löytää omat keinoni ja sanani rytmittää tätä elämää ja ajatuksiani. Tämä on poikinut kaikenlaista hämmentävältäkin tuntuvaa selittämistä, mutta tällaista kroonista mielenterveysongelmapotilasta se auttaa.

Olen huomannut, että tästä kirjoittamisesta saa aika hyvät kiksit!
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Rehellisyys ei ole kyllä tämän juopposairauden kanssa mikään helppo rasti, se on tullut huomattua. Tuosta edellisestä viestistäni tuli todella huono olo pitkäksi aikaa. Nyt vasta alan toipua siitä mitä kirjoitin, häpeä on niin kova, ja tietysti se vielä, että mitä jos lukija tuomitsee minut? Hän saa sen tehdä, mutta sen mahdollisuuskin kouraisee oikein kunnolla. Mutta se piti kirjoittaa, annoin sitten omista menneistä asioistani sitten millaisen kuvan tahansa.

Monesta lähteesta olen lukenut tai kuunnellut, että tässä pitääkin tulla itselleen niin rehelliseksi kuin voi, tai hommasta ei tule mitään. Persoonaa pitää kaivella. No, ehkä se nyt alkaa jo sujua, kun ei tarvitse selitellä pyöreitä joka suuntaan, vaan oikeastaan harrastan vaan tätä kirjoittamista. En kulje kylillä selittämässä. Ja tarkoitan tällä tuhertamisen tarpeella sitä, että selittää niin kuin asiat ovat, vaikka vieläkin tuollainen tietty vaikeus myöntää alkoholismin vaarallisuutta aiheuttaa hieman liian turvallisia ajatuksia. Pelkään toki edelleen retkahtamista, ja varmaan sellanen pelko pitää aina säilyttääkin. Mutta jos ei pelätä herraa, niin pelätään sitten pirua!

Se, että kirjoitan paljon ja teen tällaista raporttia aina välíllä ties mistä mielen syövereistä, ei vielä itsessään siis riitä siihen, että tiedostan, tajuan ja sisäistän täysin tämän polun lopullisuuden. Ehkä se vaan vaatii kirjainta toisensa perään, ja se toimii minulle. Siitäkin olen lukenut ja videoita katsellut, että ihmiset vaan tulee sinuiksi asioiden kanssa, jos niitä ei kuitenkaan koskaan täysin unohda. En tiedä yritänkö minä turhaan unohtaa, vai mitä tämä on mitä teen?

No, tänään on sauna, tänään katsotaan elokuvaa ja tänään tarjoillaan hyvää ruokaa ja juomaa. Mitä muuta tarvitsee viikonloppuiltaan?
 

Vanden Plas

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, sympatiat Pelicans ja HPK
Yhdyn täysin edelliseen kirjoittajaan. Se mitä palstaveli godspeed tuottaa säännöllisesti tälle alustalle, varmasti antaa voimaa ja posia meille muille asian kanssa kamppaileville.

Itsellä ei nyt niin vahvasti mene tän dokaamisen suhteen, mutta yritetään nyt jatkossa olla edes viikolla selvin päin. Vitun tylsää ja turhauttavaa paskaa on elämä ilman promilleja.
 

Greffin

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Pittsburgh Penguins
Yhdyn täysin edelliseen kirjoittajaan. Se mitä palstaveli godspeed tuottaa säännöllisesti tälle alustalle, varmasti antaa voimaa ja posia meille muille asian kanssa kamppaileville.

Itsellä ei nyt niin vahvasti mene tän dokaamisen suhteen, mutta yritetään nyt jatkossa olla edes viikolla selvin päin. Vitun tylsää ja turhauttavaa paskaa on elämä ilman promilleja.

Dopamiinitasoja kun on kauan keinotekoisesti nostanut, niin menee jonkun aikaa, että aivot ja mieli saadaan ns. perustilaan.

Kun tarpeeksi kauan on ilman keskushermostoon vaikuttavia päihteitä, niin arjesta ja pienistä asioista alkaa taas löytämään hyvää oloa ja mieltä tuottavia asioita. Eli se tylsältä tuntuva elämä ei ole ikuisesti niin tylsää miltä alkuun tuntuu, vaan se muuttuu mukavaksi. Esimerkiksi aamuista tulee monesti nautinnollisia.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
@godspeed

Tuollainen asioiden tekeminen itselleen selviksi taitaa olla meidän kaikkien osanamme, jotka alkoholismista lähdemme toipumaan. AA:n ohjelman tekijät ovat myös tämän viisauden aikanaan ymmärtäneet. Mutta kuten tapauksessasi ilmeisesti on, niin ihminen voi tehdä tämän inventaarion käymättä koskaan AA:ssa. Näyttäisi vaan olevan tosi tärkeää, että se jollain tavalla tulee tehdyksi. Ne mieltä ja tunne-elämää kalvavat asiat sieltä addiktion takaa tulee jollakin tapaa kohdata ja purkaa läpi. Se vapauttaa niistä henkisistä kahleista, joka ainakin minulle on koko tämän problematiikan ratkaisun ideana.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös