Matkakohteenne

  • 2 462 074
  • 14 549

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Olisi piakkoin lähtö pyörähtämään Saksaan ja Tsekkiin, tarkemmin sanoen Berliiniin ja Prahaan. Osaavatko arvon palstalaiset antaa vinkkejä, missä kannattaa ehdottomasti käydä? Kaikki perusnähtävyydet ym. hommat googlettaa aika nopeaan, mutta jos on löytynyt omilla matkoilla jotain muita hienoja mestoja tms. niin mielelläni kuulen ideoita. Julkisilla liikutaan pääosin, eikä tarkoitus ole lähteä paljon kaupunkia pidemmälle kikkailemaan välttämättä.

Berliinin visiitille ei ole mitään erityisiä suunnitelmia vielä. Prahassa varmaankin pyörähdetään risteilyllä, mutta muuten ohjelma on auki. Hyviä ruokapaikkoja ja kahviloita olisi hyvä tietää etukäteen.
Tämä ketju on täynnä Berliinin ja Prahan vinkkejä. Käytä vaikka googlea, jos palstan haku ei toimi kunnolla. Eli hakusanojen perään site:jatkoaika.com
 

Buddha

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyhjäntoimittajan sijaisnäyttelijä Nybondas.
Matkustan vaimoni kanssa Riikaan viettämään...

Ketju on täynnä vinkkejä ja vähän vaikea sanoa, kun en tiedä, että mikä kiinnostaa.
Keskustassa on se ( kylän korkein rakennus) hotelli ja sen huipulla ihan siisti ravintola, jossa kannattaa käydä katselemassa maisemia. Vanhassa kaupungissa riittää katseltavaa, mutta kuten sielläkin, niin muuallakin joka toinen kauppa on kenkäkauppa, joten varaa kärsivällisyyttä messiin, jos naistasi kiinnostaa kengät... Tai sovi etukäteen tulevan vaimosi kanssa, että hän saa shoppailla tossuja ihan rauhassa, mikäli itse saat istua sen ajan oluella, rauhassa. Vaikkakaan olut-kulttuuria siellä ei ole.

Miehitysajan museo on pysäyttävä kokemus ( helvetin ruma neliö, jonka löytää varmasti), suosittelen ja myös zeppelin-hallit keskustassa, missä nykyään kaupataan kaikkea ( kalahalli, vihanneshalli jne).
Nopeasti nähty mesta, mutta jos kiinnostaa rantaelämä, niin kyytiä Jurmalan suuntaan.
En muista noita Air Balticin rajoja, eikä itselläni ainakaan ole ollut mitään ongelmaa. Pienet potkurikoneet, joten turbulenssia hiukan matkalle odotettavissa.
Muista maistaa Riga-Balsamia. Ensimmäisen ja viimeisen kerran.
 

StopTheRock

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Onko kukaan jatkislainen viettänyt talven (Suomen talven) etelässä? Tai viettääkö? Puolisen vuotta sitten putkahti päähän ajatus, josko viettäis aina talven lämpimässä. Töissä talvet ovat melko hiljaista aikaa kesän ollessa sesonkia, joten senkin puolesta homma onnistuisi. Lähinnä Aasian suuntaan tekisi mieli lähteä katselemaan paikkoja, mitä kannattaisi suunnitellessa ottaa huomioon? Ensi talveksi ei vielä millään ehdi lähteä, mutta mahdollisesti jo reilun vuoden päästä homma voisi onnistua! Lähes untuvikko olen "travellauksen" suhteen, joten ihan itsestäänselvimmätkin vinkit ovat tarpeen.
 

Fordél

Jäsen
Berliinin visiitille ei ole mitään erityisiä suunnitelmia vielä. Prahassa varmaankin pyörähdetään risteilyllä, mutta muuten ohjelma on auki. Hyviä ruokapaikkoja ja kahviloita olisi hyvä tietää etukäteen.

Suosittelen lainaamaan kirjastosta matkailukirjoja kuten WSOY:n kustantamano TOP10 Berliini -opus, josta löytyy eri kaupunginosien parhaat ruokapaikat, kahvilat jne. Niissä on tullut itse käytyä ja aina ovat olleet hyviä tai ainakaan pettymyksiä ei ole tullut. Juuri kävin Berliinissä kyseisen oppaan opastamana mm.

-Schwarzes Cafe (Kantstrasse 148): Tunnelmallinen ja todella rento rockhenkinen paikka, jossa saa mm. aamupalaa 24h. Sumpinjuojat kehuivat kahvia.

-Alex Cafe (TV-tornin juuressa, Alexanderplatz): Hyvä aamupala- ja brunssipaikka, jossa aamupala maksoi 6,65 € ja sunnuntain brunssi 9,95 €.

-Kantstrasselta kun lähdetään "ylöspäin" Savignyplatzille ja Grolmanstrasselle niin siellä oli ihan mukavia ravinteleita, mm. muutama italialainen ravintola.
 

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
Ja toiseksi, onko kenelläkään kokemuksia airBaltic-yhtiöstä? Huomasin, että yhdestä matkalaukuista (max. 20kg) peritään 30 euroa/per suunta. Jos maksun maksaa netissä ennen matkaa, hinta on 20 euroa. Mitenköhän tarkkaan ne seuraavat laukkujen ylipainoa, varsinkin paluumatkalla?

Miksi helvetissä ottaisit viikonloppumatkalle matkalaukun?? Itselle on ainakin lyhyillä matkoilla riittänyt aina hyvin lentolaukku, joka sisältyy aina lennonhintaan.
 

Surprise Me

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gus Polinski - Polka king of the midwest
Miksi helvetissä ottaisit viikonloppumatkalle matkalaukun?? Itselle on ainakin lyhyillä matkoilla riittänyt aina hyvin lentolaukku, joka sisältyy aina lennonhintaan.
En minä sitä matkalaukkua tarvitse, vaan hallituksen puheenjohtaja.. :)
 

obi-wan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hammarby IF, HC Andersen, HC Jatkoaika
Miksi helvetissä ottaisit viikonloppumatkalle matkalaukun?? Itselle on ainakin lyhyillä matkoilla riittänyt aina hyvin lentolaukku, joka sisältyy aina lennonhintaan.

Minä en ole saanut yhteenkään lentoon tätä maksuun kuuluvaa lentolaukkua.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Joo mä olen jo pitkään ihmetellyt sitä, mihin ihmeeseen ihmiset tarvitsevat niin paljon kaikkea tavaraa. Reppu mulla on lähes aina selässä kun jossakin reissaan.

Itse asiassa mä olen aika tarkka pakkaamisen suhteen. Mulla on repussa kolme taskua. Isoimpaan tulee vaatteet, keskimmäiseen hammasharja, shampoo ja muut vastaavat purnukat ja pienimpään sitten paperit ja muut pienemmät jutut.
 
Wien ja Bratislava

Lokakuun alkupuolella duunireissu noihin kahteen pääkaupunkiin.
Kummassakaan en ole aikaisemmin käynyt.
Vien parinkymmenen hengen äijäporukan "palkintoreissulle" noille mestoille.
Onko suosituksia lähinä ruokailin ja pubien suhteen?
Saksa ja slovakki taipuu kyllä kielenä.
 

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
En minä sitä matkalaukkua tarvitse, vaan hallituksen puheenjohtaja.. :)

No ylipuhu se ottamaan vain lentolaukku mukaan matkalle. Näppärää kun ei tarvitse jäädä odottelemaan laukkua hihnalle, vaan voi samantien koneesta hypätä taksiin/bussiin/junaan....

Minä en ole saanut yhteenkään lentoon tätä maksuun kuuluvaa lentolaukkua.

Ei edes hymyillyttänyt.
 

julle-jr

Jäsen
No ylipuhu se ottamaan vain lentolaukku mukaan matkalle. Näppärää kun ei tarvitse jäädä odottelemaan laukkua hihnalle, vaan voi samantien koneesta hypätä taksiin/bussiin/junaan....
Toisaalta jos lomareissulle lähtee, niin silloin on luultavasti aikaa shoppailla jne. Pelkkään pikkutrolliin ei välttämättä mahdu kaikki mitä haluaisi ostaa tai sitten ei saa tuoda matkustamoon kaikkea mitä haluaisi. Sitten pitääkin ostaa joku tilapäislaukku kohdemaasta, jotta saa esimerkiksi haluamansa vodkapullon kotiin. Minä laitan aika usein työreissullekin lähtiessä ylimääräisen lähes tyhjän kovakuorisen laukun ruumaan. Tämän voi sitten täyttää mm. haluamillaan juomilla, jolloin ei tarvitse kiukutella kun Suomessa nostellaan alkoholiveroa :)
 

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
Toisaalta jos lomareissulle lähtee, niin silloin on luultavasti aikaa shoppailla jne.

Otan minäkin pitemmille lomille matkalaukun mutta näillä lyhyillä kaupunkilomilla pyrin vetämään lentolaukun kanssa. Helpottaa huomattavasti jos joutuu jostain juna-asemalta kävelemään hotellille, kun ei tarvitse vetää isoa laukkua perässä. Ja paras seikka on juuri se, että kun toiset jäävät odottelemaan laukkua hihnalta (joskus menee helposti 30-40min) niin itse on jo taksissa tai bussissa menossa kohti hotellia :)

Satunnaisen vodka/viskipullon ostan paluumatkalla kentältä ja tämä tulee nätisti mukana käsimatkatavaroissa.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
No ylipuhu se ottamaan vain lentolaukku mukaan matkalle. Näppärää kun ei tarvitse jäädä odottelemaan laukkua hihnalle, vaan voi samantien koneesta hypätä taksiin/bussiin/junaan....
Miksi lomalla pitäisi olla noin kiire? Matkalaukku on parempi, jos vähänkin aikoo shoppailla. Jo yhdet kengät ovat niin iso ostos, etteivät ne mihinkään lentolaukkuun mahdu.

Edit: tuohon alla olevaan kommenttiin: niin köyhä ei pidä olla, että ei olisi varaa maksaa laukusta jos shoppailumielellä on liikenteessä. Muutenkin rasittaa ne tollot kassialmat, jotka tunkevat kabiiniin lentolaukun, ostoskassin, repun ja käsilaukun kanssa ja tukkivat kaikki tilan rojuillansa. Käsittämätöntä, että lentoyhtiöt antavat porukan roudata järjettömän määrän kasseja matkustamoon.
 
Viimeksi muokattu:

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
Miksi lomalla pitäisi olla noin kiire? Matkalaukku on parempi, jos vähänkin aikoo shoppailla. Jo yhdet kengät ovat niin iso ostos, etteivät ne mihinkään lentolaukkuun mahdu.

Aikamoiset bootsit saa olla, ettei mahdu lentolaukkuun parin päivän vaatteiden kanssa...

Mutta jokainen tyylillään, on sitä Tallinnan laivallakin porukkaa nähty helvetillisten matkalaukkujen kanssa! :) Jos on pakkelia mukana kuin Tukiaisella niin eihän siinä silloin pienempi arkku riitä...
 

Veikko40

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC TPS, FC Ilves, SC Classic, BC Pyrintö
Lokakuun alkupuolella duunireissu noihin kahteen pääkaupunkiin.
Kummassakaan en ole aikaisemmin käynyt.
Vien parinkymmenen hengen äijäporukan "palkintoreissulle" noille mestoille.
Onko suosituksia lähinä ruokailin ja pubien suhteen?
Saksa ja slovakki taipuu kyllä kielenä.

Pari viikkoa sitten saavuin Budapest, Bratislava ja Wien -kiertueelta.
Oma reissuni oli enemmänkin suoritusloma, jossa käytiin nähtävyyksiä ym. läpi välillä niin tiuhaan tahtiin, että se rokotti ruokailuun keskittymistä.

Bratislavasta voin kyllä suositella vanhankaupungin Obchodná-kävelykadun 1.Slovak Pub -ravintelia. Paikka on nimensä mukaisesti kaupungin vanhin säilynyt ruokapulju, josta saa hyvää Slovakialaista ruokaa. Yhteensä 15€ 10%-tippeineen maksettiin kahden hengen perinteisistä slovakialaismurkinoista oluen, limun ja yllättävän hyvän Kofola-juoman kera.
Toki vanhassa kaupungissa on ruokalaa toisen perään; laatua ja hintaa laidasta toiseen. Ja vanhankaupunhin ulkopuolella ei tunnu mitään elämää olevankaan muuta kuin Eurovea-ostoskeskuksessa idässä Tonavan varrella, jossa erinomaisten kauppojen lisäksi yläkerrassa ruokatarjontaa jos jonkinlaista.

Wien on Bratislavaan verrattuna noin 2,5 kertaa kalliimpi ruoan suhteen. Suositeltava on kuitenkin historiallista Brezl Gwölb -ravintolaa Innere Stadtissa. Perinteiset Wieniläispöperöt vehnäoluen ja viinilasin kanssa sekä 2€/kpl bretzelit yht. kahdelle 35€ tippeineen.
En taasen voi suositella Schönbrunnin Linnan varjossa olevaa kahvilaravintolaa, joka ilmeeltään ja palvelutavaltaan edustaa hieman kalliimpaa tyyliä, mutta asiakaskunta on kuitenkin perusjanaria ja linnaturistia farkuissa ja verkkareissa. Palvelu on aivan kaameeta, tilaukset menee sekaisin, ruoka on tylsähköä, "kuuluisat" apfelstrudelit kuraa ja maksettavaa koko lystistä 37€.

Jos agenda ja kiinnostus antaa myöden, niin menkää Budapestiin. Varsinkin pieneen Bratislavaan verrattuna moninkertaisesti koettavaa, mutta halvemmalla. Pari tuntia junalla.
 

Lahna

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Onkos palstan porukasta kukaan käynyt Gambiassa? Järkeilen tässä häämatkaa ja Gambia vaikuttaisi aika potentiaaliselta paikalta.
 

Veikko40

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC TPS, FC Ilves, SC Classic, BC Pyrintö
Onkos palstan porukasta kukaan käynyt Gambiassa? Järkeilen tässä häämatkaa ja Gambia vaikuttaisi aika potentiaaliselta paikalta.

En ole henk.koht. käynyt, mutta olen katsastellut itsekin Gambiaa ihan perus talvireissun näkökulmasta.
Muutama tuttavani on kylläkin käynyt ja heidän kertomansa mukaan Gambian turistikohteet ovat aikalailla köyhänpuoleisia kaikilta kanteilta ja varsinkin iholla koko ajan pörräävät lapset ja muut hössöttävät palveluiden tarjoajat nostavat verenpainetta. Heidän lukumäärä ja toiminta on kuulemma todella paljon räikeämpää kuin esim. Thaimaassa tms. useat ovat tottuneet.
En siis itse kovin kepeästi lähtisi häämatkalle kyseiseen maahan. Tosin, kuten sanottu, en ole siellä itse käynyt ja toisaalta kai sieltäkin sitä aitoa loistoa ja rauhaa sekä rakkautta jostain löytyy - ainakin paksulla lompakolla avitettuna.
 

Jabbbe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim Ducks, Oulun Kärpät
Syksyllä taas lienee reissu ulkomaille tiedossa. Suunnitelmissa siis lähteä lämpimään rantalomalle ja vaatimuksina ainakin seuraavat asiat:

-Lämmintä reippaasti +20
-Yöelämän virikkeitä, mielellään kohtuullisen edullisesti
-Paljon rantaa ja laadukkaat beach volley -kentät
-Mahdollisuus harrastaa muutakin lomaurheilua (tennistä, sukellusta, golfia etc.) ettei mene pelkäksi juopotteluksi

Egypti, Turkki ja Bulgaria ovat vahvimmin harkintalistalla, mutta mieluusti kuulisin vinkkejä ja kokemuksia mikäli jollain on niitä heittää!
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Olisiko Espanja ja Costa Blanca mitään? En ole paikalla käynyt, mutta kaverit ovat, ja lämpöä pitäisi olla päälle 25 vielä tuohon aikaan. Alicantea ja Torreviejaa tuolta löytyy, joten ei aivan keskellä peltoa ole, Rainerilla pääsee, joten lennotkaan eivät maksa mansikoita. Vaan en minä mitään tiedä.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Thaimaa ja Aasia alkaa olla kierretty. Tai no 5 kk on tullut reissattua rinkan kanssa siellä viime vuosina. Nyt olen sitten alkanut miettimään joulu-tammikuussa karibiaa matkakohteena.
Barbados on yksi varteen otettava vaihtoehto, koska nyt sinne pääsisi suoralla lennolla.
Kenelläkään palstaveljellä kokemusta paikasta? Etelä- vai länsirannikko?
Muutkin vinkit otetaan vastaan.
 

Lahna

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
En ole henk.koht. käynyt, mutta olen katsastellut itsekin Gambiaa ihan perus talvireissun näkökulmasta.
Muutama tuttavani on kylläkin käynyt ja heidän kertomansa mukaan Gambian turistikohteet ovat aikalailla köyhänpuoleisia kaikilta kanteilta ja varsinkin iholla koko ajan pörräävät lapset ja muut hössöttävät palveluiden tarjoajat nostavat verenpainetta. Heidän lukumäärä ja toiminta on kuulemma todella paljon räikeämpää kuin esim. Thaimaassa tms. useat ovat tottuneet.
En siis itse kovin kepeästi lähtisi häämatkalle kyseiseen maahan. Tosin, kuten sanottu, en ole siellä itse käynyt ja toisaalta kai sieltäkin sitä aitoa loistoa ja rauhaa sekä rakkautta jostain löytyy - ainakin paksulla lompakolla avitettuna.
Kieltämättä nuo kaupustelijat ja bumsterit on laittanut hieman miettimään tuon paikan järkevyyttä. Toisaalta Gambia olisi ainakin erilainen paikka ja siellä olisi hienot kelit joulukuussa jolloin reissu olisi tarkoitus tehdä.

Ei noita potentiaalisia vaihtoehtoja kumminkaan kovin paljon ole koska viikkoa pitempään ei voida reissussa olla eli koneessa istumisen pitää jäädä minimiin. Toisaalta pitäisi olla myös lämmintä ja "uusi" paikka eli Etelä-Euroopan kohteet ei käy.
 

Buddha

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyhjäntoimittajan sijaisnäyttelijä Nybondas.
Toisaalta Gambia olisi ainakin erilainen paikka ja siellä olisi hienot kelit joulukuussa jolloin reissu olisi tarkoitus tehdä.

Suunnilleen samat lentoajat olisi Kap Verdelle ja jos ilmoja haette tuolta suunnalta, niin ehdottomasti Kap Verdelle vaan.
Gambiassa en ole käynyt, mutta palaute tutuilta on juuri tuota aikaisemmin kuvattua ja lisäksi naiset tuntuvat hakevan sieltä noita rantapoikia, enemmän siis kuin muualta. Linkki Iltalehden juttuun aiheesta.
 

Lahna

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Suunnilleen samat lentoajat olisi Kap Verdelle ja jos ilmoja haette tuolta suunnalta, niin ehdottomasti Kap Verdelle vaan.
Gambiassa en ole käynyt, mutta palaute tutuilta on juuri tuota aikaisemmin kuvattua ja lisäksi naiset tuntuvat hakevan sieltä noita rantapoikia, enemmän siis kuin muualta. Linkki Iltalehden juttuun aiheesta.
Olen kyllä tuotakin harkinnut, mutta tuo vasta vaikuttaakin paikalta missä ei ole mitään ihmeempää tekemistä tai nähtävää. Oletko kenties käynyt Kap Verdessä kun sitä suosittelet?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös