Matkakohteenne

  • 2 456 116
  • 14 538

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Joka paikkaan, mutta muutamaksi tunniksi ehkä siihen lähelle Weddingiin joka on kai aika hipster. En siis itse ole käynyt. Tosin ei esim. Kreuzbergiinkään kovin pitkästi tykittele metrolla. Weddingistä löytyy mm. tällainen kauppahalli, jota itse olen zoomaillut joskus käytäväksi. Branchen- Arminius Markthalle
Löytyy ruokaa eri lähtöön ja olutta yms.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Alexanderplatz on jees jos haluaa jonkin maamerkeistä nähdä ja palveluita siinä ympärillä on riittävästi. Lisäksi suurin julkisista kiertää sen kautta. Se vain on aika täynnä turisteja, joten jos haluaa ennemmin vain kuljeskella, ihmetellä ja kumota oluen tai pari, valitsisin itse jonkin toisen mestan.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Alexanderplatz on jees jos haluaa jonkin maamerkeistä nähdä
Joo, Berliinin peeusnähtävyydet on koluttu ja niitä en mieti nyt. Vaan nimenomaan joku mielenkiintoinen kaupunginosa/ravintola, jossa olisi mielekkäämpää viettää aikaa kuin Tegelillä. Tuo Wedding vaikuttaa ehkä enemmän slummilta kuin hipsterimestalta ainakin Wikipediasta katsottuna, mutta kiitos ehdotuksista (including. @tulevaton). Lisää vinkkejä saa laittaa jos joku keksii...
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Eikös se silloin ole hip jos se on slummi. No, Prenzlauer Berg sitten, siellä olen ihan ollutkin. Puistoja ja ravintoloita. Sunnuntaina Mauerpark, jos sattuisi lento tuolloin.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Berliini on ehkä Euroopan yliarvostetuin kaupunki. Mutta viimeksi siellä käydessäni mieleen jäi retropelimuseo, jossa kävin piipahtamassa.
 

#_6

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK '83, '98, '11 - Red Wings '97, '98, '02, '08
Berliini on ehkä Euroopan yliarvostetuin kaupunki. Mutta viimeksi siellä käydessäni mieleen jäi retropelimuseo, jossa kävin piipahtamassa.

En tiedä Berliinistä käytännössä mitään, mutta haluaisin silti kuulla, mitkä ovat mielestäsi aliarvostettuja (suur)kaupunkeja Euroopassa? Jos pysytään jollakin kokotasolla eli ihan mitään Yorkeja tai Brüggejä ei tarvitse luetella. Olisi ihan hauska kuulla, sillä lienet ensimmäinen Berliiniä lievästi tuomitseva, johon olen törmännyt.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
En tiedä Berliinistä käytännössä mitään, mutta haluaisin silti kuulla, mitkä ovat mielestäsi aliarvostettuja (suur)kaupunkeja Euroopassa? Jos pysytään jollakin kokotasolla eli ihan mitään Yorkeja tai Brüggejä ei tarvitse luetella. Olisi ihan hauska kuulla, sillä lienet ensimmäinen Berliiniä lievästi tuomitseva, johon olen törmännyt.

Berliini lienee suurin pettymys Euroopan kaupungeista missä olen käynyt. Ja olen käynyt siellä kahdesti. Pelkästään Saksasta löytyy mielenkiintoisempia kaupunkeja useampia missä olen käynyt (München, Düsseldorf, Köln). Berliini on tylsä, epäsiisti ja samaan aikaan sekä sekava että kokoonsa nähden varsin hiljainen.

Tämän vuoden puolella olen käynyt Euroopan kaupungeista Prahassa, Budapestissä, Berliinissä (ja Krakovassa sekä Varsovassa). Näistä Varsova ja Berliini ovat niitä joihin en ole enää menossa ellei ole jotain asiaa sinne.
 
K

kiwipilot

En tiedä Berliinistä käytännössä mitään, mutta haluaisin silti kuulla, mitkä ovat mielestäsi aliarvostettuja (suur)kaupunkeja Euroopassa? Jos pysytään jollakin kokotasolla eli ihan mitään Yorkeja tai Brüggejä ei tarvitse luetella. Olisi ihan hauska kuulla, sillä lienet ensimmäinen Berliiniä lievästi tuomitseva, johon olen törmännyt.

Jep, olisi myös hauska kuulla miksi Berliini on niin yliarvostettu. [Humble brag warning] Jonkun verran on tullut matkusteltua ja kyllä Berliini menee maailman mittakaavassa omalla suurkaupunkilistalla ihan kärkeen Nykin, Tokion, Hong Kongin, San Franciscon sekä Sydneyn kanssa [Humble brag warning]. Mielestäni suurkaupunkina lähes täydellinen: paljon erilaisia alueita koluttavaksi, historiaa löytyy, ihmiset ovat mukavia (vrt. Münchenin seipäännielleet nahkahousut) loistavat shoppailumahdollisuudet ja julkinen liikenne Welcome Berlin -kortteineen aivan maailmanluokkaa, ruokakulttuurista puhumattakaan. Jos jotain negatiivista haluaa hakea, niin Tegelin sekä Schönenfeldin lentokentät ovat lähinnä paska vitsi tuon kokoluokan kaupungissa.

Edit. perustelut tuossa ylempänä tulivatkin jo.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

Blöö

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Blues, Kiekko-Espoo
Alexanderplatz on jees jos haluaa jonkin maamerkeistä nähdä ja palveluita siinä ympärillä on riittävästi. Lisäksi suurin julkisista kiertää sen kautta. Se vain on aika täynnä turisteja, joten jos haluaa ennemmin vain kuljeskella, ihmetellä ja kumota oluen tai pari, valitsisin itse jonkin toisen mestan.
Alexanderplatz on paikallinen Hakaniemi. Ei mitään nähtävää ja arkkitehtuuri samasta sosialistisesta perslävestä molemmissa. No metro ja spora tosiaan skujaa molempien kautta, jippii. Toki esim. Prenzlauerberg ja Kastanien Alle ovat lähellä.
Berliini on monipuolinen mesta, joka tarjoaa "jokaiselle jotakin". Itseeni vetoaa loistavat taidemuseot, hyvä urheilutarjonta ja edulliset ravintolat. Ja yleisesti letkeä fiilis. Kesällä on lisäksi mahdollisuus viettää rantaelämääkin Nikolasseen uimalassa. Samalla voi tsekata Wannseen ja sen kuuluisan Haus der Wannseekonferenzin. Sitten voikin jo siirtyä vaikka kebab-kioskille.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Olisikohan jollakin antaa Lontoosta hyvää majoitusvinkkiä? Speksit: Ei mikään älyttömän kallis, ei aivan keskustassa, sijainti enemmänkin keskustasta hiukan pohjoiseen (esim. Watfordin suunnilta). Noita hotelleita on niin helvetisti tuolla, että ahdistaa vaan niiden etsiminen.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Onko Santorinista kokemuksia/vinkkejä kenelläkään? Perheen kanssa kesäkuun puolivälissä Kamariin Aegean Plaza-hotelliin. Kelit nyt jo pitäisi ainakin olla kohdallaan.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Onko Santorinista kokemuksia/vinkkejä kenelläkään? Perheen kanssa kesäkuun puolivälissä Kamariin Aegean Plaza-hotelliin. Kelit nyt jo pitäisi ainakin olla kohdallaan.
Pieni saari, viikossa kiertää vuokra-autolla helposti koko paikan läpikotaisin ja aikaa jää silti ihan rannalla/uima-altaalla makoiluun. Firasssa voi käydä turistipuodeissa shoppailemassa, Oiassa taas ihailemassa auringonlaskua tuhannen muun ihmisen kanssa ja itse Kamarissa voi keskittyä siihen lomailuun. Julkinen liikennekin on ihan toimivaa, jos ei uskallaudu ajamaan sinne mönkijöiden ja muiden kaahareiden sekaan.
 

J.Petke

Jäsen
Olisikohan jollakin antaa Lontoosta hyvää majoitusvinkkiä? Speksit: Ei mikään älyttömän kallis, ei aivan keskustassa, sijainti enemmänkin keskustasta hiukan pohjoiseen (esim. Watfordin suunnilta). Noita hotelleita on niin helvetisti tuolla, että ahdistaa vaan niiden etsiminen.

Ota Airbnb. Hemmetisti valikoimaa ja ihan hyvillä hinnoilla.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Pikku muistutus matkaajille. Tänään Lähi-itäkeskuksen läpi kävellessäni ihmettelin Forexin rahanvaihtopisteessä olleiden asiakkaiden määrää. Älkää nyt helvetissä langetko noihin järjettömiin ryöstökursseihin Forexissa tai lentokentällä. Mikä tahansa muu vaihtoehto siellä perillä kohteessä yleensä pesee 100-0 nuo rahanvaihtajiksi nimitetyt lailliset ryöstäjät täällä Suomessa.

Esim. jos vaihdat 1000€ Thaimaan bahteiksi Forexissa, kurssi on 36,41bht/€ ja Bangkokissa 39,70bht/€. Häviät siis Suomessa vaihtaessa 3290bht, joka tekee euroissa vajaa 83€. Tietysti jos haluaa hävitä tonnista melkein 10% palvelumaksuna, niin siitä vaan.
 
Viimeksi muokattu:

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Pikku muistutus matkaajille. Tänään Lähi-itäkeskuksen läpi kävellessäni ihmettelin Forexin rahanvaihtopisteessä olleiden asiakkaiden määrää. Älkää nyt helvetissä langetko noihin järjettömiin ryöstökursseihin Forexissa tai lentokentällä. Mikä tahansa muu vaihtoehto siellä perillä kohteessä yleensä pesee 100-0 nuo rahanvaihtajiksi nimitetyt lailliset ryöstäjät täällä Suomessa.

Esim. jos vaihdat 1000€ Thaimaan bahteiksi Forexissa, kurssi on 36,41bht/€ ja Bangkokissa 39,70bht/€. Häviät siis Suomessa vaihtaessa 3290bht, joka tekee euroissa vajaa 83€. Tietysti jos haluaa hävitä tonnista melkein 10% palvelumaksuna, niin siitä vaan.
Harvinaisen totta. Ihan sama homma Meksikossa. Pankin vaihtopisteessä siellä saa Eurolle selkeästi parhaan kurssin.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Good point, mutta joskus rahaa tarvitsee jo etukäteen turistiviisumin maksamiseksi maahan. En lähtisi luottamaan siihen, että kentällä toimii ATM tai sitä ylipäätään on. Kyllä näissä tapauksissa vaihtaisin vähän valuuttaa jo Suomessa.
 
Tämän kesän matkakohteeksi valikoituu todennäköisesti Rooma. Ja Jatkoajassa riittää varmasti Roomassa käyneitä henkilöitä, joten mistä päin Roomaa kannattaisi katsoa hotellia?
 
Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Roihuttaret, Kaljakylä Rangers, Fla
Ollaan perheineen menossa Rodoksen saarelle, tarkemmin Ialyssosiin ja kysyisin, että mahtaako tuolla alueella pärjätä vähemmällä rahalla kuin enemmällä rahalla, koska budjetti periaatteessa jo nyt miinuksella. Syöminen kiinostaa eniten, koska ruokaan menee viisihenkiseltä perheeltä aikasta paljon rahaa väkisinkin.
 

Lavis

Jäsen
Ollaan perheineen menossa Rodoksen saarelle, tarkemmin Ialyssosiin ja kysyisin, että mahtaako tuolla alueella pärjätä vähemmällä rahalla kuin enemmällä rahalla, koska budjetti periaatteessa jo nyt miinuksella. Syöminen kiinostaa eniten, koska ruokaan menee viisihenkiseltä perheeltä aikasta paljon rahaa väkisinkin.

En nyt tarkalleen tajunnut tuota "vähemmällä rahalla kuin enemmällä rahalla", mutta ei hinnat halpene vaikka meneekin Rodoksen keskustasta ulos. Viime elo-syyskuussa olin kaksi viikkoa Rodoksella ja mentiin autolla saari ympäri. Appolakian kylässä, keskellä saarta oli ravintolassa noin 20% halvempaa kuin ydinkeskustassa. Jos aikaa ja mielenkiintoa riittää, niin kannattaa ehdottomasti vuokrata auto! Käymisen arvoisia paikkoja ovat Lindos ja Tsambika beach. Molemmat sijaitsevat saman tien varrella, Tsambika ennen. Tsambikaan matkaa noin 20-30min keskustasta ja Lindosiin menee lähemmäs tunti autolla. Hyvä autovuokraamo on Margaritis car center. Luotettava ja Suomea puhuva henkilökunta. Eivät ota mitään satojen eurojen panttimaksuja, ei tarvitse maksaa siis kuin pelkästä autosta ja sen käytöstä.

Rodoksella on enemmän paskaa kuin hyvää ruokaa. Syynä se, että turisteja on niin paljon, että ravintola on aina täynnä vaikka teetkin surkeet ruuat nykyisille asiakkaillesi. Hyviäkin ravintoloita on, tässä muutama: Restaurant Red. Samalla kadulla, missä on norjalaisten ja suomalaisten baarit. Ns. "Nordic Street". Saattaa kuulostaa juntilta ja onhan sielä pubeissa sellanen meinkikin, mutta ruoka on hyvää ja ravintola on erillään tästä hulinasta eikä liity mitenkään em. toimintaan. Sitten on Tamam niminen ravintola. Aivan loistava ruokaa, joskin aina saa jonottaa pöytää, mutta jonottaessa henkilökunta tarjoilee shotteja jonottajille ilmaiseksi. Näyttää olevan myös TripAdvisorin listalla ensimmäisenä Rodokselta. Kolmas hyvä ravintola on El Toro Steak House. Rodoksen keskustasta Falirakin suuntaan noin 8km. Paikallisten asuttamalla alueella. Tilaat pihvin, niin ravintolan kokki tulee näyttämään lihaa kelpaako se ja pääset vielä halutessasi katsomaankin itse valmistusta. Älä mene perheesi kanssa ravintoloihin, joissa on ravintolan ulkopuolella tai seinissä tai missä ikinäkään kiinnitettynä hienoja kuvia annoksista.

Voin myös antaa yksityisviestillä vinkkiä Rodokseen liittyen. Löytyy paljon tietoa ja vinkkejä. Niin ja kun menette vanhaan kaupunkiin, niin ei kannata ottaa isoa olutta. Iso olut on sellainen lasikenkä, johon menee noin 10 kaljaa ja hinta on 30 euroa.

Sitten asiasta ja maasta toiseen. Onko kukaan palstalainen käynyt Gambiassa? Sinne olisi tarkoitus pian varata matka. Kaksi viikkoa ja joulun & uudenvuoden yli.

Edit. Niin ja kun hintojakin varmaat haluat tietää, niin 8-14€ maksaa hyvät ruuat hyvissä ravintoloissa. Yksi hyvä ravintola on myös Jack's. Ruotsalaisten suosimalla alueella ja aivan Hotel Helenan vieressä. Sieltä saa Ameriikan sapuskia. 6-10€ kaikki annokset, ovat isoja, hyviä ja nälkä lähtee.
 
Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Roihuttaret, Kaljakylä Rangers, Fla
En nyt tarkalleen tajunnut tuota "vähemmällä rahalla kuin enemmällä rahalla", mutta ei hinnat halpene vaikka meneekin Rodoksen keskustasta ulos. Viime elo-syyskuussa olin kaksi viikkoa Rodoksella ja mentiin autolla saari ympäri. Appolakian kylässä, keskellä saarta oli ravintolassa noin 20% halvempaa kuin ydinkeskustassa. Jos aikaa ja mielenkiintoa riittää, niin kannattaa ehdottomasti vuokrata auto! Käymisen arvoisia paikkoja ovat Lindos ja Tsambika beach. Molemmat sijaitsevat saman tien varrella, Tsambika ennen. Tsambikaan matkaa noin 20-30min keskustasta ja Lindosiin menee lähemmäs tunti autolla. Hyvä autovuokraamo on Margaritis car center. Luotettava ja Suomea puhuva henkilökunta. Eivät ota mitään satojen eurojen panttimaksuja, ei tarvitse maksaa siis kuin pelkästä autosta ja sen käytöstä.

Rodoksella on enemmän paskaa kuin hyvää ruokaa. Syynä se, että turisteja on niin paljon, että ravintola on aina täynnä vaikka teetkin surkeet ruuat nykyisille asiakkaillesi. Hyviäkin ravintoloita on, tässä muutama: Restaurant Red. Samalla kadulla, missä on norjalaisten ja suomalaisten baarit. Ns. "Nordic Street". Saattaa kuulostaa juntilta ja onhan sielä pubeissa sellanen meinkikin, mutta ruoka on hyvää ja ravintola on erillään tästä hulinasta eikä liity mitenkään em. toimintaan. Sitten on Tamam niminen ravintola. Aivan loistava ruokaa, joskin aina saa jonottaa pöytää, mutta jonottaessa henkilökunta tarjoilee shotteja jonottajille ilmaiseksi. Näyttää olevan myös TripAdvisorin listalla ensimmäisenä Rodokselta. Kolmas hyvä ravintola on El Toro Steak House. Rodoksen keskustasta Falirakin suuntaan noin 8km. Paikallisten asuttamalla alueella. Tilaat pihvin, niin ravintolan kokki tulee näyttämään lihaa kelpaako se ja pääset vielä halutessasi katsomaankin itse valmistusta. Älä mene perheesi kanssa ravintoloihin, joissa on ravintolan ulkopuolella tai seinissä tai missä ikinäkään kiinnitettynä hienoja kuvia annoksista.

Voin myös antaa yksityisviestillä vinkkiä Rodokseen liittyen. Löytyy paljon tietoa ja vinkkejä. Niin ja kun menette vanhaan kaupunkiin, niin ei kannata ottaa isoa olutta. Iso olut on sellainen lasikenkä, johon menee noin 10 kaljaa ja hinta on 30 euroa.
.
Juuri meinasin, että olisiko halvempää tuolla sivummassa kuin keskustassa. Itse olen Rodoksella pikkupoikana käynyt ja nyt olen viemässä omia lapsia lähes samaan paikkaan. Matkan kun tilasin, oli rahatilanne järjettömän paljon parempi kuin mitä se nyt on, niin kaikki säästövinkit siksi kiinnostaa. Eli ruuankin pitää valitettavasti olla mahdollisimman halpaa, että ei tartte nälissään kulkea.
Tuon ison tuopin tilaan takuulla, koska kyllä vaimolta helteää lupa yhteen isoon tuoppiin, mutta ei kolmeen pieneen. :D
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
ravintolan ulkopuolella tai seinissä tai missä ikinäkään kiinnitettynä hienoja kuvia annoksista.
Onko kukaan koskaan nähnyt hienoja kuvia annoksista ravintolan ulkopuolella? Itse olen törmännyt ainoastaan sellaisiin jotka pelkästään karkottavat nälkäisenkin asiakkaan. Kerran Kanarialla valittiin ravintola, jossa ei ollut mitään annosmainoksia ulkona, yllätys oli järkyttävä kun tarjoilija oikein ylpeänä kantoi pöytään tabletin josta ylpeänä esitteli niitä kauhuannosten kuvia. :-)
 

Lavis

Jäsen
Onko kukaan koskaan nähnyt hienoja kuvia annoksista ravintolan ulkopuolella? Itse olen törmännyt ainoastaan sellaisiin jotka pelkästään karkottavat nälkäisenkin asiakkaan. Kerran Kanarialla valittiin ravintola, jossa ei ollut mitään annosmainoksia ulkona, yllätys oli järkyttävä kun tarjoilija oikein ylpeänä kantoi pöytään tabletin josta ylpeänä esitteli niitä kauhuannosten kuvia. :-)

Kyllä ainakin Rodoksella usein on kuvia sellaisista mehevistä medium pihveistä ja kermaisista pippuri tai sienikastikkeista ja uuniperinoista. Sitten kun tilaat kyseisen annoksen, niin tulee aivan erilainen. Missäänhän ei tietenkään lue, että juuri sen annoksen saat siitä ravintolasta. Se vaan sattuu olemaan siinä ravintolan nimen perässä heti...
 

Vaughan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Tämän kesän matkakohteeksi valikoituu todennäköisesti Rooma. Ja Jatkoajassa riittää varmasti Roomassa käyneitä henkilöitä, joten mistä päin Roomaa kannattaisi katsoa hotellia?
Hienointahan olisi olla historiallisessa ytimessä, mutta se maksaa...

Päärautatieasema Terminin läheisyydessä on paljon hotelleja kaikista hintaluokista. Sinne on helppo saapua lentokentältä, ja ytimeenkin pääsee reipasjalkainen ihan kävelemällä. Julkinen liikenne on junia lukuun ottamatta vähän rajoittunutta, ja ruuhka-aikaan hidasta - ja ahtaampaa kuin Tokiossa! Taksit matelevat samoissa jonoissa bussien kanssa. Roomassa riittää nähtävää myös tunnetuimpien monumenttien ulkopuolella, joten siksikin uskallan suositella kävelyetäisyyttä - kukkaron ja jalkojen kestävyyden mukaan...
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Kreikan saarista joku kyseli niin mun suositus on saarihyppely Ateenasta käsin, cycklaadeja olen kierrellyt ja oli uskomattoman helppoa ja edullista mennä niillä saaristobotskeilla saarelta toiselle. Mun kohteet oli siis Ateena, Siros, Paros, Naxos ja Santorini. Aikaa tuohon on hyvä varata vähintään 2vk mieluummin kolme. Parhaita ellei paras loma mitä olen tehnyt välimerellä ja olen kiertänyt paljon turistirysiä/saaria sekä autolla rannikkoa.
Meille Santorini oli lievä pettymys juuri turistimassoista johtuen, en halua ylpistellä, itsekin olen turisti, mutta Santorinin vanha kaupunki kaupeine kujineen on täynnä loistoristeilijäturisteja kesäisin. Tuosta johtuen mitä rauhallisempi saari sitä parempi ja kyllä sielläkin on turisteja ja hommat hoituu rallienglannilla, muttei ole mitään isoja massoja. Toiseksi eniten oli turisteja ja joku iso hotellikin Naxoksella. Arvatekin parhaimmat kokemukset oli sitten tuolta Parokselta ja Sirokselta, Siroksen(Syros) Ermoupoli taitaa olla cycklaadien hallinnollinen keskus joten siellä oli mukavasti elämää, tyylikäs rantabulevardi mutta turisteja vain sen verran mitä nämä saaristolautat tuo. Saarella on ok julkinen liikenne ja löytyy upeita pikku hiekkarantoja ravinteleineen ja olet melkein VIP, kun kävijämäärät aika pieniä. Paros oli myös vastaavasta syystä mukavan rauhallinen, mutta ehkä hiukan liian iso ja puttui sitä paikallista elämää mitä oli tuolla Siroksella mikä luo tunnelmaa.

Ja yksi mainittava asia, en nähnyt pilviä taivalla kolmeen viikkoon ja asteet +30 ja eteenpäin, joten suosittelen ainakin ottamaan hotellit ilmastoinnilla niin saa ladattua akkuja yöllä.

Liitteenä pari fotoa Sirokselta.

_
 

Liitteet

  • IMG_0312uusi.jpg
    IMG_0312uusi.jpg
    157,6 KB · kertaa luettu: 388
  • IMG_0288uusi.jpg
    IMG_0288uusi.jpg
    237,5 KB · kertaa luettu: 380
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös