Maalivahdit

  • 1 299 746
  • 5 812

Brewer

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK,ARSENAL
Ehdottomasti

JHag kirjoitti:
Arvoitukseksi jää se, olisiko oikeanlainen valmennus hionut tästä teknisesti erinomaisesta ja kooltaan ihanteellisesta maalivahdista jotain paljon suurempaa kuin hän on nyt. Hän on nyt vakaata liigatasoa oleva pelaaja, joka ei ole lähelläkään esimerkiksi maajoukkuekomennusta/kokeilua.

Maalivahti on yksilöurheilija joukkuelajissa. Maalivahti tarvitsee oman henkilökohtaisen ja pätevän valmentajan aivan samalla lailla kuin esimerkiksi nyrkkeilijä, painija, juoksija tai hiihtäjä. Tällaista valmentajaa Jannella ei tällä hetkellä ole.
Mistä joukkueesta tulevat Suomen parhaat maalivahdit? TPS, jossa maalivahtivalmentajana on jo ties monettako kautta Urpo Ylönen. Sattumaako? Ei todellakaan!
 

Metukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Brewer kirjoitti:
Maalivahti on yksilöurheilija joukkuelajissa. Maalivahti tarvitsee oman henkilökohtaisen ja pätevän valmentajan aivan samalla lailla kuin esimerkiksi nyrkkeilijä, painija, juoksija tai hiihtäjä. Tällaista valmentajaa Jannella ei tällä hetkellä ole.
Mistä joukkueesta tulevat Suomen parhaat maalivahdit? TPS, jossa maalivahtivalmentajana on jo ties monettako kautta Urpo Ylönen. Sattumaako? Ei todellakaan!
Eikös Sakke hoida myös maalivahtivalmentajan-hommia?
Siis ottamatta kantaa onko hän pätevä siihen.
 

Brewer

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK,ARSENAL
Metukka kirjoitti:
Eikös Sakke hoida myös maalivahtivalmentajan-hommia?
Siis ottamatta kantaa onko hän pätevä siihen.


Eiköhän tuo kysymys sinällään anna myös vastauksen?
Myös maalivahtien scouttaus on IFKssa ollut aina esikouluasteella. Vai osaako joku mainita (Ari Ahosen lisäksi) edes jonkun kohtalaisen löydön?
Saken hehkuttama löytö oli Timo Laaksoharju eli tällä tasolla tässä nyt hommia hoidellaan.
 

Bigreds.

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, ei lajil' väliä
Brewer kirjoitti:
Eiköhän tuo kysymys sinällään anna myös vastauksen?
Myös maalivahtien scouttaus on IFKssa ollut aina esikouluasteella. Vai osaako joku mainita (Ari Ahosen lisäksi) edes jonkun kohtalaisen löydön?
Saken hehkuttama löytö oli Timo Laaksoharju eli tällä tasolla tässä nyt hommia hoidellaan.


Tim Thomas?
 

Brewer

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK,ARSENAL
Bigreds. kirjoitti:
Tim Thomas?

Tim Thomas vm. 1998 oli aivan kohtalainen maalivahti. Tosin IFKn puolustus oli silloin sitä tasoa, ettei liikaa töitä ollut. Mm. finaaleissa Ilvestä vastaan taidot jäivät lähes kokonaan 'piiloon'.

Tim Thomas vm. 1999 oli aivan tavallinen tallaajaa. Finaaleissa TPS'iä vastaan imuroi ratkaisevan leijan, joka ratkaisi mestaruuden Turkuun.
 

Lawless

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Brewer kirjoitti:
Tim Thomas vm. 1999 oli aivan tavallinen tallaajaa. Finaaleissa TPS'iä vastaan imuroi ratkaisevan leijan, joka ratkaisi mestaruuden Turkuun.
Itse en voi käsittää, että tästä vedosta puhutaan aina imurointina. Mielestäni kyseessä oli kuitenkin keskialueelta lähtenyt kova veto, joka muutti ratkaisevasti suuntaa Jani Nikon mailasta. Toki Thomas olisi voinut tuon ottaa, koska veto ei muuttanut suuntaa aivan silmien edessä, mutta maalivahtia tuosta on mielestäni turhaa syyllistää.

Mutta vaikka Thomasin edessä oli hyvä puolustus, niin olihan hän sentään keskivertoliigaveskaria selvästi parempi.
 

wezq

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Bigreds. kirjoitti:
Tim Thomas?
Olikos Thomas muuten aikoinaan Kekäläisen suhteilla hankittu, vai kuka näytteli pääosaa? Taidoiltaan, asenteeltaan ja meriiteiltään SM-liigan yksi kaikkien aikojen maalivahdeista. Tosin puhkesi todelliseen kukkaan vasta Jokeri-kaudellaan ja siirtyi sinne pelaamaan jonne kuuluukin. Pystyy voittamaan yksin otteluita vaikka muu joukkue olisi ihan pihalla. Tälläinen ominaisuus puuttuu suurelta osalta liigaveskoista.
 

Brewer

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK,ARSENAL
Lawless kirjoitti:
Itse en voi käsittää, että tästä vedosta puhutaan aina imurointina. Mielestäni kyseessä oli kuitenkin keskialueelta lähtenyt kova veto, joka muutti ratkaisevasti suuntaa Jani Nikon mailasta.

Niin tai näin. Juuri tällaisten laukausten torjumisesta, tai siitä, ettei niitä maaliin päästetä, syntyy käsite VOITTAVA maalivahti. Sellaista minä (yhä) IFKhon kaipaan.
 

ultrar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Arsenal
Lawless kirjoitti:
Itse en voi käsittää, että tästä vedosta puhutaan aina imurointina. Mielestäni kyseessä oli kuitenkin keskialueelta lähtenyt kova veto, joka muutti ratkaisevasti suuntaa Jani Nikon mailasta. Toki Thomas olisi voinut tuon ottaa, koska veto ei muuttanut suuntaa aivan silmien edessä, mutta maalivahtia tuosta on mielestäni turhaa syyllistää.

Mutta vaikka Thomasin edessä oli hyvä puolustus, niin olihan hän sentään keskivertoliigaveskaria selvästi parempi.

Eihän Thomasin kyvyistä keväällä mestaruuden voittaneessa joukkueessa saanut mitään näyttöä, me olisimme silloin voittaneet nykyisellä Lundellilla. Jos ei taas se seuraavan vuoden ratkaiseva maali ollut maalivahdin maali, niin mikä sitten on? Thomas nukkui tilanteessa ja teki Salot (silloinhan sanonta ei ollut vielä käytössä), vaikka kiekko kuinka muuttaisi suuntaa, niin tuolta etäisyydeltä kaikki on otettava. Thomas oli silloin vielä "raakile" maalivahtina ja nousi mielestäni vasta narrivuosinaan lähelle nykyistä tasoaan.

Ketjun aiheeseen, niin edelleen ja entistä vankemmin sitä mieltä, että Lundell olisi loistava kakkosveskari joukkueeseen, joka tavoittelee menestystä. Se onkin sitten toinen juttu onko HIFK se joukkue, joka tavoittelee menestystä. Nyt meillä on kaksi hyvää kakkosvahtia ja se kertoo jotain joukkueen rakentamisesta, samaan aikaan meiltä puuttuu maalivahtivalmentaja joka veisi kakkosveskarit uudelle tasolle.
 

Dennis

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Puhdasta tulee.

Lawless kirjoitti:
Itse en voi käsittää, että tästä vedosta puhutaan aina imurointina. Mielestäni kyseessä oli kuitenkin keskialueelta lähtenyt kova veto, joka muutti ratkaisevasti suuntaa Jani Nikon mailasta. Toki Thomas olisi voinut tuon ottaa, koska veto ei muuttanut suuntaa aivan silmien edessä, mutta maalivahtia tuosta on mielestäni turhaa syyllistää.

Mutta vaikka Thomasin edessä oli hyvä puolustus, niin olihan hän sentään keskivertoliigaveskaria selvästi parempi.
Kannattanee muistaa, että nyt ollaan kuitenkin netin keskustelupalstalla, jossa joillain faneilla katoaa joskus vähän suhteelilsuudentaju. Jos esim. Lundellin läpiajoista (!) Bluesia vastaan pääsettyjä kahta maalia tai viime vuoden viidennessä välierän ratkaissutta maalia pidetään imurointeina, niin kyllä tuokin veto menee aika kevyesti samaan kategoriaan.

Itseasiassa, jos samoja kriteereitä käytetään, niin oli Thomaksella imuri sen verran kovalla teholla, että on suorastaan ihme, ettei mennyt pari pelaajaa siinä mukana verkon perukoille. Työtapaturmahan se maali todellisuudessa oli. The Voittaville Maalivahdeillekin menee tuollaisia joskus myös ratkaisupaikoissa.

Ja tosiaankin - Lundellin perustekniikka ja fyysiset ominaisuudet maalivahtina ovat nykyliigaan jopa erinomaisella tasolla. Tuohon kun saataisiin joku osaava ihminen sparraamaan esim. mailapelissä ja peliin reagoinnissa, niin ties mihin Janne tuosta vielä kehittyisi. Kuten aiemmin totesin - ei Wallinheimokaan ole noussut nykytasolle kuin vasta parina viime vuonna ja on Jannea vanhempi. Maalivahdeilla kestää monesti vähän kauemmin kypsyä kuin kenttäpelaajilla.

Edit. Vaihtaisikohan Jyp "Kenkä" Siekkisen meidän Sakkeen.
 

Wiltord

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Lawless kirjoitti:
Itse en voi käsittää, että tästä vedosta puhutaan aina imurointina. Mielestäni kyseessä oli kuitenkin keskialueelta lähtenyt kova veto, joka muutti ratkaisevasti suuntaa Jani Nikon mailasta. Toki Thomas olisi voinut tuon ottaa, koska veto ei muuttanut suuntaa aivan silmien edessä, mutta maalivahtia tuosta on mielestäni turhaa syyllistää.

Jos tuo maali ei ollut helppo, niin Lundell ei ole tällä kaudella päästänyt ainuttakaan helppoa maalia / imuroinut. Niin veskarin maali kuin voi olla. Vaikka muuttaa suuntaa, niin aikaa on tunti reagoida. Noita sattuu, mutta Lundell olisi laitettu kaulakiikkuun samanlaisesta mokasta.
 

Brewer

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK,ARSENAL
Dennis kirjoitti:
Edit. Vaihtaisikohan Jyp "Kenkä" Siekkisen meidän Sakkeen.

Niin IFKssa on tilanne, ettei maalivahtivalmennusta edes oteta tosissaan. Sakke hoitaa nyt vähän niinkuin 'oto' hommina tätä joukkueen erästä tärkeintä valmennuksellista jobia. Myös junnujoukkueissa maalivahtivalmennus on vähän niinkuin 'mee sä, mä en viitti' hommaa.
Mun mielestäni tämä on surullista.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Brewer kirjoitti:
Mun mielestäni tämä on surullista.

Sama. Mitäköhän Ylösen Upi olisi saanut irti Lundellista, Riksmanista, Bäckströmistä, Ahosesta, ulkomaanpelleistä tai itse parvekepygmi Lindforsista?
 

Brewer

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK,ARSENAL
Sledge Hammer! kirjoitti:
Sama. Mitäköhän Ylösen Upi olisi saanut irti Lundellista, Riksmanista, Bäckströmistä, Ahosesta, ulkomaanpelleistä tai itse parvekepygmi Lindforsista?

Lahjakkaimpien maalivahtien lista IFKn osalta on vielä paljon, paljon pidempi. Matti Lehmusmies, Jarmo Uronen, Pertti Packalen, Matti Mäkäräinen,Janne Ohralahti, Aram Karagöz etc.etc. moni vielä puuttuu. Traagisinta on, ettei yhtään ole saatu ajettua sisään IFKhon. Luulisi, että edes tsägällä yksi olisi breikannut, mutta ei, niin ei.
 

Rambo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK, New York Rangers
ultrar kirjoitti:
Eihän Thomasin kyvyistä keväällä mestaruuden voittaneessa joukkueessa saanut mitään näyttöä, me olisimme silloin voittaneet nykyisellä Lundellilla.

...meiltä puuttuu maalivahtivalmentaja joka veisi kakkosveskarit uudelle tasolle.

Olen eri mieltä. Peli menee sekaisin, jos ei voi luottaa veskariin. Thomasiin luotettiin.

Miksi muuten Kaakku potkittiin aikanaan pois? Osana valmennuskolmikkoa, siksi, että Sakelle piti löytää duuni vai oliko joku muu syy?
 

Kyynikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK / HJK + Porin Ässien sympatiakannattaja
tant gredulin kirjoitti:
Sanooko vielä käsipäivää :)

Missähän se Askeyn Tomppa btw vaikuttaa?

Fribourgin jälkeen kadonnut kuin tuhka tuuleen. Ei löydy tietoja nykyisestä seurasta. Liekö pistänyt hokkarit nurkkaan ja keskittymään kitarointiin?

Oli hyvä byyrari. Olisi kelvannut mulle nytkin!
 

Brewer

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK,ARSENAL
Rambo kirjoitti:
Miksi muuten Kaakku potkittiin aikanaan pois? Osana valmennuskolmikkoa, siksi, että Sakelle piti löytää duuni vai oliko joku muu syy?

Softa Kaarelan ei annettu hoitaa hommaa minkä osasi kaikkein parhaiten eli maalivahtivalmennus. Hänelle tungettiin myös joukkueenjohtajan hommat, joten varmaan arvaattekin, mikä homma jäi tekemättä? Varmaan osasyy oli myöskin, että Sakarille piti hommia löytää.
 

Brewer

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK,ARSENAL
Kyynikko kirjoitti:
Oli hyvä byyrari. Olisi kelvannut mulle nytkin!

Ehdottomasti samaa mieltä. Vieläkin muistan Askeyn pelin viime syksyltä Espoosta, jossa torjui IFKlle voiton. Eräs parhaista IFKn maalivahtipeleistä koskaan. Ne on nimittäin helppo muistaa.
 

VT

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Rambo kirjoitti:
Olen eri mieltä. Peli menee sekaisin, jos ei voi luottaa veskariin. Thomasiin luotettiin.
Todellakin. Mitähän sen mestaruusjengin pelistä olisi tullut ilman Thomasia? Niin kokematon nippu varsinkin puolustuspäässä (Karalahti, Linna, Nikko, Halkidis, Timonen, Rafalski, Lehtonen, Kultanen), että sekaisinhan se peli olisi pakosti mennyt.
 

Tuzzi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
tant gredulin kirjoitti:
Sanooko vielä käsipäivää :)

Missähän se Askeyn Tomppa btw vaikuttaa?

Kalamazoo Wings (UHL) seuraavat kaksi vuotta. Lähde: eurohockey.net
 

ultrar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Arsenal
Rambo kirjoitti:
Olen eri mieltä. Peli menee sekaisin, jos ei voi luottaa veskariin. Thomasiin luotettiin.

Miksi muuten Kaakku potkittiin aikanaan pois? Osana valmennuskolmikkoa, siksi, että Sakelle piti löytää duuni vai oliko joku muu syy?

Enhän sanonutkaan, etteikö Timiin olisi luotettu, varmasti luotettiin, mutta sen mestaruuden olisi torjunut moni muukin joukkue. Kuka niitä pelejä muistaa tai yleensä sen kevään pelejä, niin ei siellä Thomasia laitettu todella koville. HIFK oli sinä keväänä murskaavan ylivoimainen ja maalivahdille se oli normaalia helpompi tilanne. Joku täällä onkin sanonut, ettei HIFK:lla ole ollut todellista luottovahtia sitten Stigun (ei meidän nikin) ja olen siinä itse täysin samaa mieltä. Meillä on ollut hyviä maalivahteja, mutta ei niitä ihan parhaita, jotka loistavat tasaisilla otteillaan myös ratkaisupeleissä, Vokoun tosin näytti keväällä vielä siltä huipun veljekseltä, mutta lopun kaikki muistavatkin.
 

Brewer

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK,ARSENAL
VT kirjoitti:
Todellakin. Mitähän sen mestaruusjengin pelistä olisi tullut ilman Thomasia? Niin kokematon nippu varsinkin puolustuspäässä (Karalahti, Linna, Nikko, Halkidis, Timonen, Rafalski, Lehtonen, Kultanen), että sekaisinhan se peli olisi pakosti mennyt.

Kyllä Mr.Rambo on aivan oikeassa tuossa, että koko joukkueen peli perustuu maalivahtiin. Jos maalivahti epäonnistuu (lue:joukkue ei enää luota) koko joukkueen peli menee sekoiluksi ja viimein laiva uppoaa. Hyvänä IFK esimerkkinä tästä on toissa keväinen tapaus Vokoun.
 

Pärde

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Colorado Avalanche
Tuzzi kirjoitti:
Kalamazoo Wings (UHL) seuraavat kaksi vuotta. Lähde: eurohockey.net

Tuoltahan saattaisi jamppa jopa irrota pienellä käteismaksulla. Oliskohan Penalla faksissa paperia?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös