Linux – nappaako pingviinikäyttis?

  • 17 016
  • 118

Huerzo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Donnerwetter S.p.A.
Kun taas käytössä olevalla hakutoiminnolla (kiitos siitä, jokohan tietokantasotkut ovat ohi?) ei löytynyt omaa nörttienergian hengentuotetta - Linuxia - käsittelevää ketjua, niin lienee aika laittaa sellainen pystyyn.

Reilu kuukausi sitten asensin tämän "suomalaisen käyttöjärjestelmän" koneelleni windowsmaisen Mandrake-jakelupaketin muodossa. Ajattelin paatuneen Windows-käyttäjän olevan aika tutustua IT-maailmaan myös pingviinin silmin. Tähän mennessä kaikki on sujunut peruskäytössä suuremmitta ongelmitta; tosin en ole hirveän syvälle Linuxin sisuksiin viitsinyt vielä kaivautua ja pääkäyttiksenä on selvästi Windows XP.

Ennakkoluulot Linuxin asennuksen ja käytön mahdottomuudesta näyttävät kuitenkin olevan puppua (tällä hetkellä), joten kysyisinkin muilta minkälaisia kokemuksia tai havaintoja Jatkoaikalaisilla on Linux-käytöstä _kotikoneissa_?
 

pasil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Vuodesta 1996 on tullut enemmän ja vähemmän pelailtua ko. käyttöjärjestelmän kanssa. Ihan kiva ja hyvin on yleisesti ottaen toiminut, kaatumaan en ole saanut muuten kuin omalla virheellä (esmes kääntää softia jollain bleeding-edge gcc:llä). Alkaa olemaan aika karkki jo nykyään, eli se keveys alkaa olemaan ainakin KDE/Gnome-ympyröissä aika näennäistä. Viime aikoina olen tyytynyt Fluxboxin hienoon funktionaalisuuten, tosin _jouduin_ rautarikon takia ottamaan leffakoneen pöytäkäyttöön ja samalla xp tuli takaisin. Suosittelen kyllä kaikille joka a) ei pelaile muutamaa poikkeusta lukuunottamatta b) pärjää openofficella c) tietää mitä osia koneessa on ja d) ei kaipaa esim. h&m:n webstorea.

Distrot on liikkunut jotakuinkin näin: Slackware -> RedHat/Mandrake -> Gentoo, "paremmuuteen" en viitsi alkaa puuttumaan.
 

redcougar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liigan Svedut
Jossain vaiheessa kiinnosti enemmänkin, nyt on jäänyt hieman taka-alalle kun parempi vaihtoehto itselle on löytynyt, eli Mac OS X joka on tällä hetkellä töissä käytössä. Toki tässäkin on omat ongelmansa, mutta peruskäyttö toimii Linuxia paremmin IMHO. Lähinnä ongelmat tulivat windows verkkoon liittymisessä jne, mutta nyt pelittää jotenkin. Eli uuttaa käyttisversiota odotellessa joka on tulossa.

Mutta ettei mene ihan OT:ksi, Linux on jo ihan hyvä vaihtoehto kotikäytössäkin winkulle, kunhan ei odota että kone toimii heti ekasta bootista niinkuin itse haluaa, se vaatii paljon työtä, mutta se tarvitsee tehdä vain kerran ja Linux tuskin sekoaa kuten windows tekee ajan myötä.
 

MadMan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues, LFC
Viestin lähetti redcougar
Mutta ettei mene ihan OT:ksi, Linux on jo ihan hyvä vaihtoehto kotikäytössäkin winkulle, kunhan ei odota että kone toimii heti ekasta bootista niinkuin itse haluaa, se vaatii paljon työtä, mutta se tarvitsee tehdä vain kerran ja Linux tuskin sekoaa kuten windows tekee ajan myötä.
Itse asentelin koneelle SuSe Linux 8.2:sta, niin nopeammin sain sen pystyyn lisälaitteineen kuin W2K:n (mukana siis oli tulostin, skanneri, nVidian näutönohjain, äänet). Windows ei näistä mitään tunnistanut suoraan, mutta Linuxissa toimivat asennuksen jälkeen kaikki muut paitsi 3D-kiihdytys (tämänkin sai toimimaan nVidian ajureilla). Tosin sitten nämä perinteisemmät linuxit kuten Debian, Slackware ja Gentoo ovat hieman vaikeampia, enkä niitä suosittelisikaan aloittelijoille.

Nykyään joidenkin distrojen päivitys on tehty lapsellisen helpoksi. Esimerkiksi SuSe:ssä YasT2:n hulehtii siitä, että linux pysyy ajantasalla. Päivittämisessä ei periaatteessa tarvitse osata mitään muuta kuin painaa next:ä. Sitten taas Debianin päivittely on hieman vaikeampaa - tosin atp-get on ominaisuuksiltaan loistava paketinhallintasofta. Kerran asennat jonkun ohjelman, niin voit päivitellä sitä ikuisesti ilman mitään erikoisempia uudelleenasennuksia.

Viestin lähetti pasil
Alkaa olemaan aika karkki jo nykyään, eli se keveys alkaa olemaan ainakin KDE/Gnome-ympyröissä aika näennäistä.
Ainahan on fvwm2, ym. kevyemmät vaihtoehdot x:si ;)
 

Huerzo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Donnerwetter S.p.A.
Viestin lähetti redcougar
...clip...Linux on jo ihan hyvä vaihtoehto kotikäytössäkin winkulle, kunhan ei odota että kone toimii heti ekasta bootista niinkuin itse haluaa...clip

Omat tuntemukseni Linux-maailmasta ovat hatarat, mutta eikö tuo väite ole ainakin näillä "pehmopaketeilla" kuten Mandrake ja SuSE jo menneen talven lumia? Toisaalta, jos kone ei toimi ensimmäisellä käyttökerralla, niin eipä vähemmän tietokoneita tunteva sellaista paketointia valitsekaan joka vaatii zen-buddhistin itsehillintää ja laajaa rinkiä asiasta kiinnostunutta ystäväpiiriä...Päivittäminenkin on MadManin kuvailemalla tavalla helppoa, ainakin edellä kuvatuissa paketeissa.

Jottei liian ruusuista kuvaa kuitenkaan tulisi, niin omat ongelmani koskevat äänipuolta - vaikka ajurit ovat oikeat, niin emolevylle pultatusta AC97-äänipiiristä ei tule pihaustakaan. Uusien ajurien asennus on edelleen pieni mysteeri - tämä puoli on Windowsissa kehittynyt selvästi parempaan suuntaan viime vuosina. Toivottavasti tähän paneudutaan jatkossa enemmän...

Eniten Linuxin käytön yleistymistä taitavat jarruttaa koneissa jo valmiina olevat Windowsit - vaikka asennus ei olisikaan iso homma, niin kovalevyn osiointi ja tietojen varmuuskopiointi on sellaista puuhaa, ettei tähän löydy työkaluja (-haluja) ihan joka pojalta...ainakin ne olivat minulla pitkään syynä olla asentamatta Linuxia.

Nyt omalla koneella majailevat XP ja Mandrake samalla kovalevyllä, joten ei se mahdotonta ole. Mutta näytöllä olevien ohjeiden lukutaito ja esitietojen hankkiminen ennen asennusta ovat must...pelkällä seikkailumielellä varustautuminen kun johtaa ennemmin tai myöhemmin itkuun...
 

eh

Jäsen
Suosikkijoukkue
Frank Turner Hockey Club
Linux on ollut pääasiallisena käyttöjärjestelmänä kotikoneissani jo useamman vuoden, vaikka ensikosketus (Debianin asentaminen lahjana saatuun (lue: ennestään täysin tuntemattomaan) ilmeisesti raudaltaankin osin rikkinäiseen nelikasikutoseen) olikin vähemmän onnistunut. (No, toimi se tekstitilassa ihan kivasti...)

Sittemmin Linux on kyllä ottanut valtavia askeleita peruskäyttäjän työpöytää kohti: asennus ja peruskonffaus onnistuu nykyään vähintäänkin yhtä helposti kuin Windowsinkin, käytettävyydeltään ja laadultaan hyvää softaa alkaa olla riittämiin, pelejäkin ilmestyy pikku hiljaa enemmän (vaikka edelleen joutuu pitämään Windows-partition kovolla CM:n ja kohta EHM:FE:n takia...)

Toki ylläpitämisessä on edelleen omat niksinsä, joiden sisäistäminen voi olla paatuneelle Windows-käyttäjälle yllättävänkin suuri kynnys. Yllättävän monet olettavat esimerkiksi uuden softan asentamisen olevan yhtä hallitsematonta ja hölmöä kuin Windowsissa (hakee netistä sopivalta vaikuttavan sovelluksen, menee sen kotisivulle, lataa sieltä asennuspaketin, ajaa sen ja vastailee tyhmiin kysymyksiin jne.), vaikka distrot suorastaan pullistelevat softaa ja yleensä kaikki tarvittava löytyy jonkun kolmannen osapuolen ylläpitämistä softavarastoista (esimerkiksi mp3-tuki Redhattiin (ja nyttemmin Fedoraan), sekä monet muut lailliselta asemaltaan hiukan kyseenalaiset softat (mplayer jne.)).

Itse ylläpidän kotonani konetta, jota käyttävät myös muut asukit. Joskus harvoin joudun joko neuvomaan jotakuta tai tekemään jonkun pikkujutun tämän puolesta (esimerkiksi diskettien käyttäminen Gnomessa ei ole aivan triviaalia), mutta peruskäytössä ei tumpeloimmillakaan kämppiksillä ole ollut sen suurempia ongelmia. Välillä DVD:t eivät pyöri, TV-ulostuloa en ole itsekään saanut Linuxissa toimimaan (lähinnä ajurikysymys) ja Alsaan siirtymisen keskeneräisyys näkyy vielä mikserikikkailuissa (joutuu chmoddaamaan /dev/mixeriä jne., toivottavasti nämä ongelmat ovat ikuisesti historiaa 2.6-kernelin tullessa distrojen vakiokamaksi), mutta muuten käyttäjät ovat vaikuttaneet tyytyväisiltä.

Olen kokeillut edellisen vuoden aikana (kun uskollinen RH 7.3 jäi auttamattomasti vanhaksi) myös SuSEa (ihan kiva, mutta isojen puuttuminen häiritsee, eikä YaSTin epävapaus (sic) ole ainakaan myönteinen asia) ja Mandrakea (ihan kiva tämäkin, mutta liian "bleeding edge", eikä suomennoksen taso oikein häikäissyt), mutta olen päätynyt takaisin Redhattiin, sen 9-versioon.

Seuraavaksi pitäisi sitten varmaankin kokeilla Fedoraa. Vaikka osaisin varmasti asentaa "vaikeammankin" distron (Debian, Slackware, Gentoo, ...), arvostan helppokäyttöisyyttä ja tykkään (toimivista) graafisista ylläpitokikkareista. Komentorivikin kyllä taipuu ja on monissa tapauksissa kätevämpikin, mutta silti... Jos joku distro olisi hyvin suomennettu, olisi se minun näkökulmastani iso plussa; valitettavasti mikään ei taida olla.
 

MadMan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues, LFC
Viestin lähetti Huerzo
Jottei liian ruusuista kuvaa kuitenkaan tulisi, niin omat ongelmani koskevat äänipuolta - vaikka ajurit ovat oikeat, niin emolevylle pultatusta AC97-äänipiiristä ei tule pihaustakaan.
Itselläni oli Debianin kanssa sama ongelma, mutta SuSe löysi kyseisen piirisarjan kortin heti asennuksessa. Debianissa saa toimimaan, kun hakee ALSA:n ja kääntää kernelin uudelleen siten, että ALSA on kernelin modulina. Tuota suosittelen kokeilemaan muissakin distroissa. Tarkista vielä että käyttäjätunnuksesi kuuluu ryhmään "sound" (tjms.) - tämä vaaditaan jotta kyseisellä käyttäjällä olisi oikeudet käyttää äänikorttia. Google Groups on kuitenkin hyvä ystävä lähes kaikissa tietotekniikkaan liittyvissä ongelmissa, joten kannattaa myös etsiä sieltä - todennäköisesti jollain muullakin on ollut sama ongelma.
 

bisnesman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tässä juuri harjoittelen Linuxin käyttöä Ubuntun livecd:llä.
Näppärähän tämä on, ja ennenkaikkea ilmainen. Surffauskoneeseen ehdoton valinta.

Ykköskoneessa pysyy XP, mutta kakkosläppäriin voisi kokeilla linuxia ehkä jopa ainoana käyttiksenä.
Ubuntua ei taida tuollainen 400 mhz ja 128mt mylly kovin hyvin pyörittää, eli mikähän olisi hieman kevyempi versio? Graafisena tietenkin.
 

eh

Jäsen
Suosikkijoukkue
Frank Turner Hockey Club
bisnesman kirjoitti:
Ubuntua ei taida tuollainen 400 mhz ja 128mt mylly kovin hyvin pyörittää, eli mikähän olisi hieman kevyempi versio? Graafisena tietenkin.
Ubuntussa ongelmallinen on lähinnä Gnome, joka on varsinainen muistisyöppö. Itse en ole kokeillut, mutta voisin kuvitella, että XFCE-pohjainen Xubuntu olisi tutun oloinen ja sopivan kevyt tuolle muistimäärälle.
 

Stingray

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Jokunen kuukausi sitten, kun Windows oli syöttänyt ties kuinka monennen tuhannen kerran "Virhe komentorivillä 74, suoritetaanko komento k/e?" tyylisen ilmoituksen, ajattelin että mikä ettei, tämä poika asentaa jonkun lukuisista linux distroista Windowsin rinnalle. Huolellisten tutkimusten ja tutustumisten jälkeen päädyin Ubuntuun, se vaikutti oikein pätevältä aloittavalle linuxin käyttäjälle.

Asennus sujui ongelmitta, ollen myös ajallisestikin nopea, ehkä puoli tuntia meni koko asennuksessa. Päivitysten lataaminen myös kävi jouhevasti. Alussa ohjelmien hommaaminen tuntui yliluonnollisen vaikealta, kun paksuun kallooni ei tahtonut upota ajatus "pakettikeskuksesta", paikasta mistä pystyy hakemaan kaikki tarvittavat ohjelmat.

Päätteen käyttäminen oli myöskin alussa melko vieras käsite, mutta totuteltuani siihen sillä jotkut asiat käyvät jopa jouhevammin kuin graafista käyttöliittymää käyttämällä, kuten ohjelmien käynnistys yms.

Nykyisellään Ubuntu on lähes kaikkien laitteiden osalta säädetty, ainoastaan webcameraa en ole saanut toimimaan, ja wlanin pystyttämiseen en vielä ole perehtynyt. Pätevä käyttöjärjestelmä kerta kaikkiaan.
 

Harri2001

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Nyt tulee nostettua hieman vanhempi säie, mutta teen se silti.

Olen ollut Linuxin (tai tarkemmin Ubuntun) käyttäjä yli kaksi vuotta. Nykyään en enää käytä Windows XP:tä kuin töissä. Enkä oikeesti tiedä, että miksi sielläkään. Nyt olen puoli vuotta tehnyt töitä eikä vielä ole tullut yhtään asiaa vastaan, mitä en olisi Ubuntun puolella pystynyt tekemään.

No miksi ylipäätänsä käytän vain Ubuntua? Helppous. Tämä on pyritty niin automatisoimaan, että loppukäyttäjälle peruskäyttö on helppoa. Toki tietoturva-asiat yms. painavat taustalla, mutta kun ei mene kirjoittamaan pankkitunnuksia väärille sivuille, voi olla 99% varma, että tiedot ei leviä väärille tahoille. Päivitys. Pystyn super userina käytännössä päivittään kaikki softat yksinkertaisen paketinhallinnan kautta sekä estämään sen, että peruskäyttäjät eivät pääse asenteleen mitä tahansa, kuten Windows (XP):n puolella. Tehokkuus. Vanhan koneen omistajan olen huomannu, että tällä pystyy vielä kaikkeen siihen, mihin Vista-koneet vaatii 2Gb muistia + uusimmat härpäkkeet.

On totta, että Linuxin puolella on ajuriongelmia, mutta tässä voi syyttävä sormi osoittaa laitevalmistajia. Ja mitä nyt olen asentanut Ubuntun kolmeen eri konekokoonpanoon, niin kaikki ovat toimineet onglemitta. Myös kysymyksiä herättää oikeusasteiden päätökset tekijänoikeusestojen purkauksista/kierroista, mutta onko se loppukäyttäjän ongelma? Jos laittaa DVD:n koneeseen ja se alkaa näkymään, olenko hyljeksittävä kriminaali? Noh, nämä kuuluvat toisiin keskusteluihin.

Henkilökohtaisesti uskallan nykyään suositella Linuxia myös ei-niin-nörtteilystä-kiinnostuneille ja niin olen myös tehnytkin. Pari tuttua ovat tyytyväisiä ( ja satoja euroja rikkaampia, kun säästivät Win-lisenssit...)
 
Suosikkijoukkue
Susanna Pöykiö
Henkilökohtaisesti uskallan nykyään suositella Linuxia myös ei-niin-nörtteilystä-kiinnostuneille ja niin olen myös tehnytkin. Pari tuttua ovat tyytyväisiä ( ja satoja euroja rikkaampia, kun säästivät Win-lisenssit...)
Silloin edellisellä vuosituhannella kun olin todellakin nörttiyteen vihkiytynyt, puuhasteltiin oman distron parissakin jopa. Noh, siitä viisastui.

Riippuu hyvin pitkälti siitä, että mitä vaatii käyttöjärjestelmältään. Hallinnoin tällä hetkellä sellaista pientä verkkoa koneineen, joissa on sekaisin Gentoota ja Windows XP:tä. Tarpeita on monenmoisia.

Pidän W2k3serveristä, sen helppoudesta, kuin myös Linuxin muokattavuudesta. Tosin, kotikoneessani on vuonna 2003 asennettu Windows XP edelleenkin. Syynä ovat pelit, jos pelaat useita FPS-pelejä (joitain jopa semi-prona), valinta on ikävä kyllä luonnollinen.

Kunhan laitevalmistajat, sekä pelinkehittäjät pääsevät tälle vuosituhannelle (tai mielellään takaisin edelliselle, silloin kun ei pelejä launchattu 1/3 valmiina, mutta se onkin eri topicin asia se), siirryn mielihyvin pysyvästi linukkaan.
 

Harri2001

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Riippuu hyvin pitkälti siitä, että mitä vaatii käyttöjärjestelmältään. Hallinnoin tällä hetkellä sellaista pientä verkkoa koneineen, joissa on sekaisin Gentoota ja Windows XP:tä. Tarpeita on monenmoisia.

Nimenomaan. Tietääkseni tällä hetkellä suurimmat puutteet Linux-softista painottuu kuva- ja videoeditoinnin pariin. Itse en harrasta kumpaakaan, mutta näin olen antanut itse itseni ymmärstää.

Pelaan myös hyvin vähän PC:llä, joten ei tule seurattua sitäkään sekvenssiä. Käsittääkseni vielä pelit tehdään hyvinpitkälti Windows-pelaajien (=DirectX:n käyttäjien?) tarpeita tyydyttäen. Pelaamisen hoidan PS3:lla (johon on myös mahdollista asentaa Ubuntu :) varsinkin nyt, kun EA lopettaa NHL-pelien teon PC:n puolelle.
 

Worrell

Jäsen
Suosikkijoukkue
RIP Coyotes 1996-2024
Riippuu hyvin pitkälti siitä, että mitä vaatii käyttöjärjestelmältään. Hallinnoin tällä hetkellä sellaista pientä verkkoa koneineen, joissa on sekaisin Gentoota ja Windows XP:tä. Tarpeita on monenmoisia.

Mikäli tykkää pelata PC:llä, niin sitten käyttöjärjestelmän valitseminen kallistuu automaattisesti Windowsiin. Se on totta, että käyttiksen valitseminen tapahtuu ensisijaisesti tarpeiden perusteella, mutta itse vähän kummastelen, että miksi jotkin ostavat kalliin Windowsin, jos eivät pelaile tai käytä kalliita kuvan ja videon editointiin tarkotettuja yms. softia jotka välttämätttä haluavat käyttöönsä. Noh, jokaisen oma valinta enkä ala tästä sen enempää purnaamaan. Tosin eipä nuo tietokoneita myyvät kauppiaat koskaan edes puhu sanallakaan Linuxista.

Itse olen käyttänyt Linuxia ensimmäisen kerran vuonna 2003 ja distrona oli silloin Susen 9.x. Liekö kyseessä ollut 9.3 tai 9.2. Kyllä tuota silloin tuli käytettyä jonkin aikaa ja Linuxiin hurahdin täysin. Sitten kuluikin noin vuoden verran ja päätin kokeilla Ubuntua ja myöhemmässä vaiheessa Kubuntua.

Nykyään kun omistan kaksi tietokonetta, niin aina jommassa kummassa pyörii Linux. Pöytäkoneessa pääasiassa Windows XP, kun tulee jonkin verran kuitenkin pelattua eikä emulaattoreiden kanssa säätäminen hirveästi nappaa. Läppärissäni on ollut suurimman osan ajasta Ubuntu, vaikka siinäkin on käynyt useampi distro. Ubuntu on nykyään todella hyvä perus käyttis, varsinkin ajurituki on ottanut askelia eteenpäin. Tämän takia Ubuntua tuleekin käytettyä tuossa läppärissä, kun ei tarvi leikkiä wlanin ajureiden kanssa, kun ne napsahtaa nykyään asennuksessa heti paikalleen, eikä tarvitse erikseen alkaa säätämään niiden kanssa.

Tulevaisuudessa olen ajatellut heivata Windows XP:n pois tästä pöytäkoneesta, kun nykypäivänä tuo pelaaminen on hyvin vähäistä ja se hoituu hyvin Xbox360:lla. Sitten kun aikaa löytyy tarpeeksi ja mielenkiintoisen distribuution tälle pöytäkoneelle löydän, niin eiköhän se tule jossain vaiheessa istutettua tähän.

Tähän loppuun voisin vielä mainita, että onhan noita distroja tullut vuosien varrella koitettua yhtä ja toista. On kokeiltua Mandrivaa, SuSea, Debiania, Sabayonia, Mepistä, Gentoota, Fedoraa, Ubuntua ja sen johdannaisia Kubuntua ja Xubuntua... Onhan noita tullut testailtua kohtuu paljon, kun kiinnostusta näihin on sen verran paljon.

Vastaus topicin aiheeseen on, että todellakin nappaa. Linuxia on miellyttävä käyttää eri tarkoituksiin ja nykypäivänä ajurituki on ottanut eri distroissa harppauksia eteenpäin. Myös Pertti Perusjampoillekin löytyy helppokäyttöisiä distroja. Ei se Linux enää nykyään niin hirveästi ole pelkästään nörteille, kuten täälläkin joku jo mainitsi.
 

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Osaisiko joku ketjusta kertoa minkä paremman WLANien hallinnointi GUI:n saisin Xfce4:hen? Mieluusti sellainen, joka etsii verkot automaattisesti eikä niiden SSID:tä sun muita joudu käsin arpomaan.
 

Worrell

Jäsen
Suosikkijoukkue
RIP Coyotes 1996-2024
Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein
Kerran kokeilin Linuxia ja olin heti koukussa. Siitä on nyt 4 vuotta ja Windowsin olen silloin tällöin pitkin hampain sen jälkeenkin käynnistänyt. Odotan kovasti Ubuntu-puhelimia ja jos minulta joskus "älytelkkari" löytyy niin todennäköisesti myös siinä pyörii Ubuntu.

On monta asiaa jotka tekevät mielestäni Ubuntusta parhaan käyttöjärjestelmän, mutta luettelen muutamia.
-Ikkunan hallinta (ctrl + alt + numpad) komennoilla voin sijoitella ikkunoita sinne minne haluan ja sen kokoisiksi kun haluan.
-Viruksia taitaa olla puolisen sataa ja eivät ole muodostaneet suuria ongelmia
-Käyttöjärjestelmän kaikki ohjelmat ja ajurit päivittyvät yhdellä klikkauksella
-Muokattavissa juuri sellaiseksi kuin käyttöjärjestelmänsä haluaa
-Nopeiten kasvava desktop OS
-Nykyään 9/10 kone toimii mainiosti heti ensi asennuksesta
-Mahtava yhteisö ja tuen/avun tarjoaminen on kunnia asia
-Koko ajan kasvava valikoima myös kaupallisia pelejä sekä sovelluksia
-Linux on suomalainen keksintö
-Helppokäyttöinen joten sopii niin lapsille kuin ikääntyneillekin
-ILMAINEN
 
Viimeksi muokattu:

Amerikanihme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vegas Golden Knights, TPS, Florida Gators
-Ikkunan hallinta (ctrl + alt + numpad) komennoilla voin sijoitella ikkunoita sinne minne haluan ja sen kokoisiksi kun haluan.
Eipä näytä olevan minulla käytössä.

Action Bronson kirjoitti:
-Käyttöjärjestelmän kaikki ohjelmat ja ajurit päivittyvät yhdellä klikkauksella
Jaahas, mikäs se klikkaus olisi?
Action Bronson kirjoitti:
-Linux on suomalainen keksintö
Niin no joo, Linuxhan on suurimmalta osin = UNIX, mutta vaan PC:eille sovellettu.
Action Bronson kirjoitti:
-Helppokäyttöinen joten sopii niin lapsille kuin ikääntyneillekin
Tuosta voi olla montaa mieltä. UNIXia/Linuxia olen käyttänyt yli 25 vuotta ja vieläkin olen ihan pihalla. Ehkä se ei sitten sovi keski-ikäisille.
 
Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein
Eipä näytä olevan minulla käytössä.
Onhan sinulla käytössä Ubuntu? Viimeisimmissä versiossa näppäinoikopolkuja on voinut luntata painamalla win/super keytä hetken pohjassa. Sieltä löydät komennot ikkunan liikuttamisesta ruudun vasemmalla tai oikealla puolella. Mikäli sinulle, kuten minulle tämä ei vielä riitä voi software centeristä hakea hakusanalla compiz manager ohjelman joka antaa vielä lisää mahdollisuuksia ikkunasijoitteluun. Tämän ohjelman avulla ikkunanhallinnasta löydät grid työkalun jolla voit asettaa haluamasi pikanäppäimet esimerkiksi 1-9 sijainteihin.

Jaahas, mikäs se klikkaus olisi?
Esimerkiksi kirjoitat dashiin (vähän niinkuin startti, mutta parempi) ohjelmistopäivitykset, mutta tosiasiassa tämä vaatii sinulta kolme klikkausta ja vähän näpyttelyä. Tietenkin tämä hoituu myös automaattisesti haluamallasi aikataululla.
Niin no joo, Linuxhan on suurimmalta osin = UNIX, mutta vaan PC:eille sovellettu.
En nyt tiedä mitä tarkoitat vain PC:eille? Onhan esimerkiksi Android ja Meego linuxpohjainen. Lisäksi Ubuntu tekee tuloaan markkinoille.

Tuosta voi olla montaa mieltä. UNIXia/Linuxia olen käyttänyt yli 25 vuotta ja vieläkin olen ihan pihalla. Ehkä se ei sitten sovi keski-ikäisille.

Monesta asiasta voidaan olla erimieltä, mutta luulen sinunkin pitävän tämän päivän Ubuntua todella helppokäyttöisenä.
 

Amerikanihme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vegas Golden Knights, TPS, Florida Gators
Onhan sinulla käytössä Ubuntu?
Ubuntu kyllä, mutta ei ole viimeisin versio, vaan 11.10. Pelkään, että pitää laittaa kaikki säädökset taas alusta alkaen uusiksi kun upgreidaa tuohon uusimpaan.

Action Bronson kirjoitti:
Viimeisimmissä versiossa näppäinoikopolkuja on voinut luntata painamalla win/super keytä hetken pohjassa. Sieltä löydät komennot ikkunan liikuttamisesta ruudun vasemmalla tai oikealla puolella.
Juu, ei näytä toimivan tässä versiossa.
Action Bronson kirjoitti:
Mikäli sinulle, kuten minulle tämä ei vielä riitä voi software centeristä hakea hakusanalla compiz manager ohjelman joka antaa vielä lisää mahdollisuuksia ikkunasijoitteluun.
Muistaakseni laitoin tuon compizin pois päältä kun se jotenkin haittasi muita toimintoja.

Action Bronson kirjoitti:
Esimerkiksi kirjoitat dashiin (vähän niinkuin startti, mutta parempi) ohjelmistopäivitykset, mutta tosiasiassa tämä vaatii sinulta kolme klikkausta ja vähän näpyttelyä. Tietenkin tämä hoituu myös automaattisesti haluamallasi aikataululla.
Taitaa olla taas jotain Ubuntu 12.04:n hommia.

Action Bronson kirjoitti:
En nyt tiedä mitä tarkoitat vain PC:eille? Onhan esimerkiksi Android ja Meego linuxpohjainen. Lisäksi Ubuntu tekee tuloaan markkinoille.
Mille markkinoille? Mutta joo, oikeassa varmaan olet, käytetään sitä paljon muissakin laitteissa kuin PC:eissä nykyään.

Action Bronson kirjoitti:
Monesta asiasta voidaan olla erimieltä, mutta luulen sinunkin pitävän tämän päivän Ubuntua todella helppokäyttöisenä.
Varmaan helpompi kuin ennen, mutta tämä on eka kerta kun olen ns. "system manager", koska työpaikka ei tue Ubuntua, joten lähes kaiken joutuu tekemään itse. Oli siinä sormi suussa useamman kerran kun yritin saada sen toimimaan suunnilleen sillä tavalla, mihin olen Linuxin/UNIXin kanssa tottunut. Mutta kai se helppokäyttöisempi on kuin monet entiset ja muut Linuxin variaatiot, kun tällainen idioottikin jotenkin saa sen toimimaan.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Kesällä kyrpiinnyin totaalisesti melko tuoreen miniläppärin Windows 7:n kanssa tappelemiseen. Käynnistyminen vei tolkuttomasti aikaa, Opera-selain jymähti joka käytöllä "ei vastaa"-tilaan minuuteiksi ja youtube-tasoiset videot pyörivät ainoastaan slideshowna. Asensin rinnalle Lubuntun, mikä meni käytännössä ihan heittämällä sisään ja sen jälkeen ei ole tarvinut kertaakaan käydä Win7-puolella. Toimii ihan loistavasti ja peruskäyttöön kuuluvat ohjelmat ovat löytyneet vaivattomasti. Elokuviakin voi nyt katsoa. Käsittämätön ero resurssien hyödyntämisessä! Nyt pitää jo tosissaan harkita Pinkkua myös pöytäkoneeseen - ainakin rinnalle.
 

Plätsis

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Neljä vuotta sitten asensin Ubuntu Karmic Koalan Windows XP:n tilalle vanhaan läppäriini ja käyttelin satunnaisesti, noin puoli vuotta. Ubuntu ei tuolloin lopulta iskenyt, ja viimeistään seuraavan version asennettuani päätin asentaa XP:n takaisin. Ubuntu tuntui XP:hen verrattuna "tunkkaiselta", ja varsinkin Windowsilla resurssienhallinta oli selkeästi parempi.

Nyt taas olen miettinyt edelleen samalle vanhalle kannettavalle asentaa Ubuntua. Varmaankin paljon on tapahtunut versioiden 9 ja 13 välillä, mutta tietyt asiat mietityttävät:
- toimiiko wlan hyvin
- toimiiko kuvan jako tv:lle (automaattisesti kuten Windowsilla)
- toimiiko spotify
- jaksanko kuunnella vaimon urputusta siitä kuinka taas on niin kauhean vaikeaa

Myös olen harkinnut muita "ubuntuja": Lubuntu, Xubuntu (koneen vanhuuden takia), Edubuntu (ekaluokkalaiselle ja pienemmälle ajanvietteeksi). Miten näissä toimii ylhäällä mainitut kohdat.

Ei viitsisi sokkona lähteä kokeilemaan koska nuo asennukset edestakaisin kuitenkin vievät aikaa, mutta jos jollakin on näistä kokemusta niin olisi varmempi olo lähteä vaihtamaan.

Lähinnä tuolla koneella katsotaan tv:n kautta Yle Areenaa ja YouTubea, sekä jonkin verran kevyttä nettisurffailua ja musiikkia Spotifysta.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
tietyt asiat mietityttävät:
- toimiiko wlan hyvin
- toimiiko kuvan jako tv:lle (automaattisesti kuten Windowsilla)
- toimiiko spotify
- jaksanko kuunnella vaimon urputusta siitä kuinka taas on niin kauhean vaikeaa

Lubuntu:

- wlan toimii erinomaisesti ja yhdistyy nopeammin kuin Winin kanssa
- ei default-näppäimillä, jokin kiertosysteemi kai on, mutta on kokeilematta
- toimii
- testaamatta, lähetä vaimo kokeiltavaksi
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Pari projektikonetta on tullut laitettua Ubuntuksi tässä vuoden sisään. Kotiläppärissä on pakko olla winukka, koska Canonin DPP ei viime tarkistuksella ollut vielä Ubuntu-yhteensopiva. Ja kun siitä korkkasi kovalevy (vissiin wintoosan boottisektori oli ottanut nokkiinsa), vaihdoin siihen väliaikaisesti Ubuntun, kunnes sain kovon vaihdettua. Kokeilusta rohkaistuneena pistin siihen kaikkien taiteen sääntöjen mukaan dual-bootin. Mutta jostain kumman syystä Ubuntu-puoli antaa odottaa itseään välillä minuuttitolkulla käynnistyksessä. Kirjautumisen jälkeen ei ole mitään ongelmia. Eikä ole ongelmia win7:n bootissakaan, mitä nyt joskus dual bootin valintarivi ei liikahda Ubuntun päältä minnekään. Mitä tein väärin, vai voiko tuolle tehdä mitään? Joskus se boottaa kuin unelma, joten aika ymmälläni tuon kanssa olen. Sen sijaan eläkkeelle päässyt työläppäri sai sisuksiinsa pelkän Ubuntun ja se toimii toki kuin unelma.

Ubuntun yhteisöstä ei löytynyt pienellä tonkimisella mitään asiaan viittaavaa vinkkiä.
 
Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein
Vanhemmille koneille kannattaa harkita Ubuntun sijaan harkita Xubuntua tai Lubuntua. Niissä työpöytäympäristönä toimii Unityn sijasta Xfce ja LXDE ja vanhemmasta raudasta saa enemmän irti. Toisaalta työympäristönä voi käyttää myös Unity 2d mikä sekin on kevyt.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös