Lintubongarit – oliko se merikotka vai varis?

  • 15 267
  • 134

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Ollaan muutama vuosi käyty katselemassa lintuja pääkaupunkiseudun hyvillä lintupaikoilla, joista pari on onneksemme ihan kävelymatkan päässä. Mulla on kunnon lintukiikarit ja -kaukoputki, miehellä kamera kunnon putkella. Omaksi iloksemme ollaan osallistuttu myös Birdlifen 100 lintulajia -haasteeseen vuosittain ja joka vuosi on satanen paukkunut. Parasta antia ovat tietysti vähän harvinaisemmat lajit, jotka onnistuu näkemään. Muutamia aika hienoja lintukuviakin on mies ottanut.

Kiva harrastus ja tulee ulkoiltua ja liikuttua melkein huomaamatta. Joskus pitäisi lähteä reissuun ihan lintubongausmielessä.
 

Morgoth

Jäsen
Mulla on kunnon lintukiikarit ja -kaukoputki, miehellä kamera kunnon putkella.
Saako kysyä, että missä hintaluokassa liikutte kiikareiden ja kaukoputken osalta? Optiikassa hinta ja laatu ilmeisesti kulkevat käsi kädessä eikä se tekniikka (?) käytännössä edes vanhene. Lainassa ollut Swarovskin putki oli loistava, mutta aivan liian kallis. Mietin onko joku 1000 € putki riittävä vai haluaako vuoden päästä taas paremman jolloin olisi tullut halvemmaksi osta heti alkuunsa se kalliimpi. Kiikaritkin olisi toki uusittava, mutta mielummin panostaisin hyvään kaukoputkeen. En haluaisi lähteä mihinkään välineurheiluun, mutta onhan se vähän tuskaista huonoilla välineillä.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Saako kysyä, että missä hintaluokassa liikutte kiikareiden ja kaukoputken osalta? Optiikassa hinta ja laatu ilmeisesti kulkevat käsi kädessä eikä se tekniikka (?) käytännössä edes vanhene. Lainassa ollut Swarovskin putki oli loistava, mutta aivan liian kallis. Mietin onko joku 1000 € putki riittävä vai haluaako vuoden päästä taas paremman jolloin olisi tullut halvemmaksi osta heti alkuunsa se kalliimpi. Kiikaritkin olisi toki uusittava, mutta mielummin panostaisin hyvään kaukoputkeen. En haluaisi lähteä mihinkään välineurheiluun, mutta onhan se vähän tuskaista huonoilla välineillä.
Totta kai saa kysyä! Minullakaan ei ollut mahdollisuutta osta Swarovskin putkea tai kiikaria, ovat liian kalliita omalle budjetille ja käyttöaktiivisuuteen nähden. Lisäksi mun piti ottaa huomioon se, että kannan itse varusteeni eli kiikarit, putken ja jalustan. En ole maailman vahvin, joten tässä piti vähän tehdä kompromissia. Minulla on molemmat, koska kiikarilla saa hyvän yleiskuvan ja sitten kaukoputken voi kohdistaa tarkasti haluamaansa kohteeseen, kun on ensin kiikarilla sen havainnut. Lisäksi usein kerron myös miehelleni, mihin hänen kannattaa kameransa kohdistaa.

Lintukaukoputki on Kowa -merkkinen ja ostin sen koko settinä jalustoineen. Paketti taitaa olla about tällainen. Ostin sen Suomen Lintuvarusteesta (jalusta ja kiinnityspää ovat vähän erilaiset).
Kowa 601+20-60x zoom+pussi+Sirui R-2004 alumiinijalusta ja VH-10 videopää

Mun kiikarini ovat myös Kowat, eivät paljoa poikkea Swarovskin vastaavista (ovat vähän kevyemmät).

Suomen lintuvaruste on hyvä putiikki, jolla on tarjolla monipuolisesti eri tuotemerkkejä myös verkkokaupassa. Heidän liikkeensä on Viikissä, Hgissä. Siellä on myynnissä myös laadukkaita käytettyjä putkia, jollaiseen meinasin itsekin ensi päätyä. Tuohon Kowan settiin päädyin sen kevyemmän painon vuoksi.

Heilla on myös runsaasti lintukirjallisuutta. Esim. tämä opus on hyvin suositeltava hienon ja monipuolisen kuvituksen vuoksi.

Myös Foto Fennica myy myös useita laadukkaita merkkejä. Kauppa löytyy ainakin Ruoholahdesta Hgistä ja heillä on myös verkkokauppa.

Edit: typo
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Saako kysyä, että missä hintaluokassa liikutte kiikareiden ja kaukoputken osalta? Optiikassa hinta ja laatu ilmeisesti kulkevat käsi kädessä eikä se tekniikka (?) käytännössä edes vanhene.

Oma mielipiteeni on, että kiikareissa halvan ja keskihintaisen ero on ratkaisevan suuri, ja keskihintaisen ja kalliin välillä selvä, mutta paljon pienempi. Itselläni on Nikon Monarch 10x36, josta maksoin vuonna 2014 199€ Verkkokauppa.com:sta ostettuna. Ero muutaman kympin halpoihin kiikareihin on merkittävä. Joskus olen katsonut lapsuudenystävän huippukiikareilla, ja ovathan ne selvästi paremmat, mutta eroa ei ole enää läheskään niin paljoa kuin Nikonin ja halvan kiikarin välillä.

Olen itse pärjännyt hyvin tuolla Nikonilla.

Kaukoputki minulla on myös ollut jo vuosia, mutta se on ollut todella pitkään lainassa yhdellä kaverillani. Ostin sen joskus 1990-luvun alkupuolella käytettynä eräältä puolitutulta. Kowan putki (20-60x 60) ja laadukas Manfrotton jalusta. Maksoin noista silloin 900 markkaa. Iso raha teinipojalle, mutta kun miettii noiden hintoja liikkeessä, niin voisin sanoa tehneeni elämäni kaupat.

Itse olin teinipoikana innokas lintuharrastaja. Parin lapsuudenystävän kanssa tuli siinä ehkä 11-15 -vuotiaana harrastettua tuota kovastikin. Sitten kun ikää tuli lisää, harrastus jäi. Tuossa kolmenkymmenen ikävuoden jälkeen, eli noin kymmenisen vuotta sitten, elvytin harrastusta uudelleen, mutta kuitenkin teen sitä nyt hyvin eri tavalla. Nykyään kiikari kulkee mukana pyöräilenkeillä ja muutenkin ulkona retkeillessä. Ja mökillä istuskelen usein pitkiä aikoja rannassa kiikari kaulassa, mutta kuitenkin myös muutenkin rentoutuen (eli esim. kirjaa lukien).

Eli nykyään tuo harrastus on vähän kuin muiden harrastusten oheistoimintaa. Siihen tuo on oikein sopivaa puuhaa.

Pinnoja en kerää, mutta joskus laskeskelin niitä huvikseni. Elämäni aikana olin nähnyt noin 210 lintulajia (Suomessa). Vuositasolla pääsin noin 150:n pintaan.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Saako kysyä, että missä hintaluokassa liikutte kiikareiden ja kaukoputken osalta? Optiikassa hinta ja laatu ilmeisesti kulkevat käsi kädessä eikä se tekniikka (?) käytännössä edes vanhene. Lainassa ollut Swarovskin putki oli loistava, mutta aivan liian kallis. Mietin onko joku 1000 € putki riittävä vai haluaako vuoden päästä taas paremman jolloin olisi tullut halvemmaksi osta heti alkuunsa se kalliimpi. Kiikaritkin olisi toki uusittava, mutta mielummin panostaisin hyvään kaukoputkeen. En haluaisi lähteä mihinkään välineurheiluun, mutta onhan se vähän tuskaista huonoilla välineillä.
Kaukoputket vähän vähemmän tuttuja mutta tarkka-ampujahommissa on muut optiikat tullut tutuksi. Tosiaan keskihintaisen ja kalliin ero hinnassa on valtava, mutta normikäytössä ero aika marginaalinen. Isoin ero tulee jos optiikkaa käyttää hämärässä, jolloin kalliin eron huomaa heti. Kiikareista esim Vortex on hyvä hinta/laatu, esim tämä Vortex Optics Crossfire HD 8x42 Binocular, kiikari - STD - Kiikarit | XXL

Kaukoputkista sitten tätä on kehuttu noin 500€ hintaluokassa ja täällä on kova tarjous siitä juuri nyt.

Vortex tekee ampujille kiikaritähtäimiä ja omistan itsekin yhden heidän perusputkin noin 400€ hintaluokassa. Kaveri jolla yli tonnin putki kokeile ja totesi ettei näe mitään eroa. Vortexia kehutaan niissä piireissä a good bang for a buck, eli kohtuu hintaista mutta hyvää laatua.

Edit: Ja takuu, joko 25 vuotta tai elinikäinen ja Vortexin takuuta kehutaan aina. Eli homma hoituu ja rikkinäiset vaihdetaan tai korjataan ihan oikeasti.
 
Viimeksi muokattu:

Morgoth

Jäsen
@Sistis @Alamummo @SamSpade Kiitoksia loistavista neuvoista. Selvästikin järkevintä on hankkia keskitason kiikarit&kaukoputki. Käväisen jossakin välissä Lintuvarusteessa, kun näköjään tämä olikin mielenkiintoisempi harrastus kuin yhden kesä hupi.

Innostuin vasta loppukesästä pitämään kirjaa havainnostani. tiira.fi johon olen kirjaillut itselleni ylös havaintoja. Ei mitään harvinaisuuksia ja kaikkia en ole edes itse tunnistanut (lintutornissa joku kokeneempi vihjaissut). Mielenkiintoisin ehkä muuttohaukka, jonka pari kertaa olen nähnyt syksyllä lintutornista, mutta en tietenkään erityisen läheltä. Jälkikäteen selvittelin itselleni, että kyseessä maailman nopein eläin. Syöksyssä jopa 300-400 km/h.

Oma suosikki on ehkä ihan kodin lähellä vanhassa metsässä pesivä kanahaukka. Sen olen nähnyt ihan läheltäkin ja kuullut myös tietenkin usein. En ole ihan satavarma mutta luultavasti onnistuin paikallistamaan pesänkin. Ainakin näyttää hyvin paljon samanlaiselta risukasalta kuin mitä netissä kuvat. Paikalliset varikset toki voivat olla hieman eri mieltä siitä miten kivasta kaverista on kyse.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Liityin myös pari vuotta sitten Tringaan, joka on Hgin seudun lintuyhdistys. Lähettävät jäsenlehteä ja järjestävät jäsenretkiä (en ole vielä tohtinut mukaan). Yhdistykseltä sai liittymislahjaksi kirjan, jossa on pääkaupunkiseudun parhaita lintupaikkoja. Omat suosikkini ovat Kallahden niemi ja Vuosaaren täyttömäki Hgissä sekä Maarin torni ja Suomenojan lintuallas Espoossa. Mahtavia paikkoja, joissa näkee joka ikinen kerta jotain uutta. Suosittelen kyllä kaikille vähänkin aktiivisille liittymistä paikalliseen jäsenkerhoon ihan sen tietomäärän vuoksi, jota ne jakavat.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Itse aloin tässä illan ratoksi pohtia, että kuinka paljon linnustossa on tapahtunut muutoksia tässä kolmenkymmenen vuoden aikana. Kun muistelen havaintojani teinivuosiltani 1990-luvun alkupuoliskolta ja vertaan niitä nykyaikaan, niin kyllä yllättävänkin isoja muutoksia on tapahtunut. Tässä muutama konkreettisesti muuttunut asia:

1. 1990-luvun alussa oli paljon varpusia ja pikkuvarpunen oli harvinaisuus. Muistan vieläkin kun jälkimmäisen näki ensimmäistä kertaa. Sellainen pyöri kotikulmillani varpusten joukossa. Lintulaudallani noita rupesi myös käymään. Ensin yksi satunnaisesti, sitten pari, ja lopulta viisi...

Tänä päivänä pikkuvarpunen on selvästi yleisempi. Varpusia näkee kyllä edelleen selvästi useammin kuin pikkuvarpusia 1990-luvun alussa, mutta muutos on todella suuri.

2. Valkoposkihanhi ja merimetso ovat levittäytyneet Suomeen. 1990-luvun alussa niitä näki sisämaassa varsin harvoin ja vain muuttoaikaan. Nykyään meidän mökillä sisämaassa merinetsoja näkee usein useita kymmeniä ja näin syksyisin valkoposkihanhia yöpyy tuolla pienehköllä järvellä parhaimmillaan jopa useita tuhansia. Merimetsojen perässä ovat tulleet merikotkat. 1990-luvulla merikotkan näki lähinnä saaristossa. Pari viikkoa sitten näin taas mökillä samaan aikaan kolme yksilöä.

3. Monien lintulajien katoaminen on myös selvää. 1990-luvun alussa hömötiainen oli todella yleinen. Esimerkiksi enollani, joka asuu syvällä maaseudun rauhassa, oli noita kotipihassaan ruokinnassa samaan aikaan helposti kymmeniä. Nyt kun olen käynyt kylässä, olen huomannut, että noita ei juurikaan enää käy siellä, vaikka komeaa metsää on hehtaaritolkullla vieressä.

Enoni luona näin 1990-luvun alussa peltosirkun. Nyt sen kanta on niin pahasti romahtanut, että tuskin näen sellaista enää toiste. Kuhankeittäjän näin myös kertaalleen 1990-luvun alussa. Ihmettelin outoa ääntä läheisessä rantakoivikossa, ja menin katsomaan lähemmäs. Siellä tuo lauloi koivun latvassa. Nykyään tuo harvemmin eksyy Hämeeseen. Tai ainakaan minä en ole havainnut tuollaista.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tänään näin 52 elinvuoden jälkeen ensimmäisen kerran harmaapäätikan (onko nimeäjä ollut värisokea)?
https://i.postimg.cc/B63mf7D2/278-D5-DFE-F287-4091-970-A-A0618-F352-FA4.jpg

Ei, kyllähän sillä on harmaa pää. Naaraalla jopa kokoharmaa. Ja vihertikan nimi oli jo varattu. Tosin moni maallikko luulee näkemäänsä harmaapäätikkaa vihertikaksi. Eräs kollega väitti kivenkovaan, että hänen ikkunaansa oli lentänyt vuosia sitten vihertikka, joka oli sitten menehtynyt törmäykseen. Kyseenalaistin hienovaraisesti tuon, koska vihertikka on nähty Suomessa vain kymmenkunta kertaa, ja nuo havainnot ovat keskittyneet ymmärtääkseni itärajan suuntaan. Mutta kollega piti päänsä, ja oli sitä mieltä, että vihertikasta oli kyse.

No, kaikki on mahdollista. Mutta todennäköisyys kyllä puhuu erittäin vahvasti harmaapäätikan puolesta. Ei siinä, hieno lintu sekin on. Tuntuu, että se olisi yleistynyt viime vuosina. Tai sitten minä olen asunut viime vuodet alueilla, joissa noilla on elinvoimainen kanta.
 

skode

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Tänään näin 52 elinvuoden jälkeen ensimmäisen kerran harmaapäätikan (onko nimeäjä ollut värisokea)?
https://i.postimg.cc/B63mf7D2/278-D5-DFE-F287-4091-970-A-A0618-F352-FA4.jpg

Musta tuntuu että nämä on täällä Kymenlaaksossa ainakin hyvinkin yleistyneet. Näin itse bongailen töiden ohessa pihan lintuja, ja jokunen aika sitten ensimmäisen kerran ihan pihassa näin. Ääni tosin hyvinkin tuttu ja erottuva.

Vaikka en nyt bongailekkan mitenkään lintuja niin hauska noita on havainnoida. Ääniä enemmänkin koitan tunnistella, ja pakko myöntää että kaikkein ärsyttävin ääni on aamulla herätä fasaanin huuteluun. Onneksi pedot ja meidän koira harvensivat täällä pyörineen poikueen varsin nopeasti
 

Morgoth

Jäsen
Yksi omituinen lintu on myös käki. En ole ikinä nähnyt, vaikka kuullut lukemattomia kertoja. Luulisi että jossain vaiheessa elämää olisi jo nähnyt vanhingossakin, mutta viime vuosina en ole edes kuullut.
 

hooceebruins

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins, Janette Lepistö
Oli tuossa päivällä hämmentävä kohtaaminen jonkun haukkalajin kanssa. Olin portailla menossa sisälle, kun parin metrin päästä lensi iso lintu n. kymmenen metrin päähän maahan. Siinä se oleskeli pitkät ajat, eikä säikkynyt edes oven ääneä. Sitten kun lähti, niin huomasin, että matkassa oli ilmeisesti joku isompikin saalis, niin olisikohan väsähtänyt kesken lennon ja keräili hetken tuossa pihassa. En ole noin läheltä nähnyt koskaan tuollaista lintua.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Yksi omituinen lintu on myös käki. En ole ikinä nähnyt, vaikka kuullut lukemattomia kertoja. Luulisi että jossain vaiheessa elämää olisi jo nähnyt vanhingossakin, mutta viime vuosina en ole edes kuullut.
Toissa kesänä näin suhteellisen todistetusti mökillä käen. Lensi viereisen pellon yli kukkuen koko matkan. Kiikareita ei sattunut juuri sillä hetkellä olemaan, mutta kyllä mä tuon käen näkemiseksi lasken.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Toissa kesänä näin suhteellisen todistetusti mökillä käen. Lensi viereisen pellon yli kukkuen koko matkan. Kiikareita ei sattunut juuri sillä hetkellä olemaan, mutta kyllä mä tuon käen näkemiseksi lasken.

Käki on sellainen, että se muistuttaa todella paljon pientä haukkaa sillä erolla, että sen lento on ihan toisenlaista. Mutta monesti havainto on niin lyhytaikainen, että tuohon ei ehdi kiinnittää huomiota. Veikkaisin siksi, että käkiä nähdään kyllä useammin kuin uskotaan, mutta iso osa näköhavainnoista menee haukkojen piikkiin.
 

LiiAaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Itse myös kerran todistanut kun Haukka lehahti noin kolmen metrin päähän istumaan mökin rappusten kaiteelle. Itse istuskelin terassilla ja olin niin hölmistynyt, että jäin vain katsomaan lintua vaikka muistelisin puhelimen olleen kädessä ja mahdollisuus saada kuva. Lintu pyöritteli hetken päätään kuin saalista etsien ja lensi pois. Lieneekö samainen Haukka ollut joka vei yhtenä kesänä lennosta Västäräkin ja lopetti siten tämän vuosia samassa paikassa pesineen lintuperheen tarinan.

Mökin sähkökeskuksen päälle on tehnyt nyt kolme vuotta pesän Mustarastas. Tänä kesänä teki pesän kahteen kertaan, koska joko ensimmäinen tippui tai sitten se ei vain kelvannut. Tämä Mustarastaan pesä ei kyllä ole mikään taiteella tehty, eli jos haki parempaa, niin eipä se toinenkaan ollut mikään mestariteos. No poikaset se sai aikaan ja onhan noitakin hauskaa seurailla kun ahkerasti ruokaa hakevat pesälle. Tavallaan sitä aina odottaa noita samoja lintuja tulevan myös seuraavana kesänä vaikka en nyt mikään lintuharrastaja ole.

Yksi mikä tulee joka kesä käytyä katsomassa on se, että onko Kalasääksen pesälle tullut taas pariskunta. En siis mene saareen vaan uistellessa sen näkee. Myös toinen pesä on alueelle rakentunut, mutta tänä kesänä siellä ei näköhavaintojen mukaan ollut kyllä ketään kotona. Vaikka järvellä on tullut vietettyä aika paljon aikaa en ole koskaan nähnyt Kalasääksen ottavan saalista. Omiin havaintoihin perustuen lintu lähtee pesältä aina kauemmaksi sapuskaa hakemaan.
 

Introexpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, UKRAINA, LHF
Toissa kesänä näin suhteellisen todistetusti mökillä käen. Lensi viereisen pellon yli kukkuen koko matkan. Kiikareita ei sattunut juuri sillä hetkellä olemaan, mutta kyllä mä tuon käen näkemiseksi lasken.
Samanmoinen havainto toissa kesänä, kun havaitsin ensin kukkujan männyn latvustossa mökin vastarannalla. Ja sittenpä se vielä päätti lentää kukkuen mökin yli varmistaen että hänhän se tosiaan vastarannalla kukkui.
Jotenkin tuli mieleen sitten kotimatkalla kun jossain jyväskylän jälkeen lensi Käki tien yli, että kun löydät sen ekan Kanttarellin niin silmä harjaantuu ja lisää tulee.
 

Morgoth

Jäsen
Tulipahan vihdoin nähtyä maakotka. Melko kaukaa valitettavasti, mutta siipien alta erotti valkoista eli luultavasti nuori muuttava lintu kyseessä. Olisi mielenkiintoista nähdä näitä maakotkia lähempää, mutta ainakin etelässä vaikeaa, kun viihtyvät ilmeisesti erämaassa ja pohjoisessa. Muuttoaikoina sitten?

Merikotkat ovat täällä vastaavasti melko yleisiä ja pari muutaman kerran nähnyt läheltä niin että kotka ollut vielä maassa. Todella vaikuttava lintu.

Kiljukotkia kai mahdollista nähdä myös hyvällä tuurilla, vaikka eivät ilmeisesti Suomessa pesikään. Muut kotkat lienevät sitten jotain ihan harvinaisuuksia täällä meillä?
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kiljukotkia kai mahdollista nähdä myös hyvällä tuurilla, vaikka eivät ilmeisesti Suomessa pesikään. Muut kotkat lienevät sitten jotain ihan harvinaisuuksia täällä meillä?

Pikkukiljukotkaa havaitaan myös varsin säännöllisesti, ja arokotkakin kai melkein vuosittain, mutta sitten muut ovat mielestäni aika lailla suurharvinaisuuksia.

Edit: käärmekotka unohtui, hieman tavallisempi kuin arokotka.
 
Viimeksi muokattu:

Huono pakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä
Oli muuten tuossa sunnuntai-iltapäivänä mielenkiintoinen tilanne, kun sää oli sumuinen ja pilvet alhaalla. Tuossa lähipelloilla olleet hanhet lähtivät liikkeelle. Hanhien ääntä kuului vähän sieltä sun täältä, mutta juurikaan mitään ei näkynyt, vaikka lensivät ihan tuosta pihan ylitse. Hetkittäin saattoi pienen hetken nähdä jonkun hanhen, kun pilvet sen verran rakoilivat.
 
Viimeksi muokattu:

Morgoth

Jäsen
Pikkukiljukotkaa havaitaan myös varsin säännöllisesti, ja arokotkakin kai melkein vuosittain, mutta sitten muut ovat mielestäni aika lailla suurharvinaisuuksia. Edit: käärmekotka unohtui, hieman tavallisempi kuin arokotka.
Osaatko muuten suositella hyvää kirjaa petolintujen tunnistamiseen tai jotain muuta hyvää kirjaa petolinnuista? Yritin jotain googletella ja silmään osui ainakin Dick Forsmanin (ilmeisesti arvostettu suomalainen alallaan?) kirja "Flight Identification of Raptors of Europe, North Africa and the Middle East". Onkohan hyvä? Kirjaksi aika kallis, 50 €. Kotkien osalta varmaan valitettavasti jää pitkälti vain kahteen lajiin käytännössä, mutta erilaisia haukkoja on mukavasti Suomessa tarjolla.

Kehutaanpa (?) vielä, että piti käydä katsomassa vasta tänä vuonna ensimmäistä kertaa Suomessa havaittu pikkumerimetso. Sattui vielä mukavasti, että oli vierekkäin merimetson ja isokoskelon kanssa niin pystyi hyvin vertailemaan kokoa.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Lars Svensson - Lintuopas

Tuo on ns. pakollinen hankinta ja lajinsa paras.

Jep, juuri tuota olisin suositellut itsekin. Erinomainen petolintujen tunnistuksen lisäksi myös muiden lintujen tunnistamiseen. :)
 

Jeffrey

Jäsen
Nyt kun tämä ketju silmiin nousi, niin kysytäänpä viisaammilta - missä kohtaa mahtaa olla lintujen syysmuutot? Vanhempieni mökki sijaitsee tuollaisen lintujärven rannalla, eli rämeikköjärvi keskellä metsää. Linnuista mitään tietävänä tuo on ollut kuitenkin melko mukava paikka varsinkin syysmuuton aikaan käydä grillailemassa ja samalla terassilta katsoa järvellä kiihtyvää elämää - kurjen, joutsenen ja ankan jopa tunnistaen.

Yleensä en kuitenkaan osu noille kuhinaviikonlopuille, ja tänäkin vuonna se jo lienee takana. Joutsenet ei taida vielä olla lähteneet, mutta niitä nyt näkee Töölönlahdellakin.
 

Morgoth

Jäsen
Lars Svensson - Lintuopas

Tuo on ns. pakollinen hankinta ja lajinsa paras.
Tämä toki löytyy ja saahan tuosta toki hieman käsitystä miltä ne lentäessä näyttää. Kenties johtuu vain surkeista välineistä ja huonosta lajituntemuksesta. Satuin vain kerran olemaan lintutornissa samaan aikaan, jossa oli kokeneita harrastajia ja nämä tunnistelevat (ainakin olivat vakuuttavia...) haukkoja, jotka omassa kaukoputkessa näytti lähinnä kärpäsen paskalta eli olivat todella kaukana, korkealla ja vastavaloon jne. Ainoa mistä jotain pystyisi sanomaan on lentotyyli ja siluetti.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös