Liigan kurinpitopäätökset 2017–2018

  • 410 256
  • 3 018
Alkaa ihan tosissaan vituttamaan tämä ettei porukkaa laiteta pihalle mikäli ei jäädä makoilemaan. Tässä on nyt lyhyen ajan sisään ollut pari hakemalla haettua pääniittiä ja eilinen polvitaklaus, missä Kärppien pelaaja on noussut heti ylös, joten tuomio on ollu joko 2min tai maksimissaan 2+10. Pitääkö tuolla ihan oikeasti jonkun kuolla, ennen kuin ulosajo on perusteltu?

Edit: Tarkoitin noilla pääniiteillä Strömbergin ja Flinckin taklauksia. Molemmista tuomittiin 2+10 ja molemmat johti pelikieltoon.
 
Viimeksi muokattu:

MSU

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Onko tietoa menikö Åstenin eilinen polvitaklaus käsittelyyn? Niemelällä jäi ainakin peli kesken.

Meni Åsten käsittelyyn. Lähde: Liigan twitter.

Alkaa ihan tosissaan vituttamaan tämä ettei porukkaa laiteta pihalle mikäli ei jäädä makoilemaan. Tässä on nyt lyhyen ajan sisään ollut pari hakemalla haettua pääniittiä ja eilinen polvitaklaus, missä Kärppien pelaaja on noussut heti ylös, joten tuomio on ollu joko 2min tai maksimissaan 2+10. Pitääkö tuolla ihan oikeasti jonkun kuolla, ennen kuin ulosajo on perusteltu?

Edit: Tarkoitin noilla pääniiteillä Strömbergin ja Flinckin taklauksia. Molemmista tuomittiin 2+10 ja molemmat johti pelikieltoon.

Jos tuosta tulee enemmän kuin yksi matsi niin kyseessä on farssi. Kärpät harrasti eilen jatkuvasti sitä että hypitään puhtaiden taklauksien alta pois ja riskeerataan tällä itse koko tilanne. Niin Muulin kuin Tyrväisen tilanteessa hypittiin pois alta.

Kyllä, Muulin taklaus täytti polvitaklauksen kriteerit mutta vain koska Kärppä-peluri itse hyppäsi sivuun.
 

Hauntti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins, TPS
Jos tuosta tulee enemmän kuin yksi matsi niin kyseessä on farssi. Kärpät harrasti eilen jatkuvasti sitä että hypitään puhtaiden taklauksien alta pois ja riskeerataan tällä itse koko tilanne. Niin Muulin kuin Tyrväisen tilanteessa hypittiin pois alta.

Kyllä, Muulin taklaus täytti polvitaklauksen kriteerit mutta vain koska Kärppä-peluri itse hyppäsi sivuun.
Oli miten oli, niin ulos tuosta olisi joutanut joka tapauksessa. Ja ihan varmasti olisi lentänytkin, jos Niemelä olisi jäänyt pötköttelemään.
 

AaTee

Jäsen
Suosikkijoukkue
lunettes couleurs
Alkaa ihan tosissaan vituttamaan tämä ettei porukkaa laiteta pihalle mikäli ei jäädä makoilemaan. Tässä on nyt lyhyen ajan sisään ollut pari hakemalla haettua pääniittiä ja eilinen polvitaklaus, missä Kärppien pelaaja on noussut heti ylös, joten tuomio on ollu joko 2min tai maksimissaan 2+10. Pitääkö tuolla ihan oikeasti jonkun kuolla, ennen kuin ulosajo on perusteltu?

Edit: Tarkoitin noilla pääniiteillä Strömbergin ja Flinckin taklauksia. Molemmista tuomittiin 2+10 ja molemmat johti pelikieltoon.


Ei tarvitse kuolla. Riittää, että makoilee jonkun aikaa ja talutettuna käy kopin kautta kunnes seuraavaan vaihtoon kentälle. Sitä en sitten tiedä kenen mielestä tämä on hyvä suunta.
 

oukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Mikko Kaukokari
Alkaa ihan tosissaan vituttamaan tämä ettei porukkaa laiteta pihalle mikäli ei jäädä makoilemaan. Tässä on nyt lyhyen ajan sisään ollut pari hakemalla haettua pääniittiä ja eilinen polvitaklaus, missä Kärppien pelaaja on noussut heti ylös, joten tuomio on ollu joko 2min tai maksimissaan 2+10. Pitääkö tuolla ihan oikeasti jonkun kuolla, ennen kuin ulosajo on perusteltu?

Edit: Tarkoitin noilla pääniiteillä Strömbergin ja Flinckin taklauksia. Molemmista tuomittiin 2+10 ja molemmat johti pelikieltoon.

Samaa olen ihmetellyt. Strömberg, Flinck ja Åsten ovat vielä moninkertaisia rikoksenuusijoita, ja ei kun silitellään vain. Kaikista noista tilanteista olisi pitänyt paiskata saman tien suihkuun ja pitkä kakku perään.
 

AaTee

Jäsen
Suosikkijoukkue
lunettes couleurs

No sehän meni kuin trömssöössä.
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Kyllä, Muulin taklaus täytti polvitaklauksen kriteerit mutta vain koska Kärppä-peluri itse hyppäsi sivuun.
Huhuh! Huhuu? Niemelä lähtee kiekollisena nostamaan peliä ja haastaa harhautuksella Åstenin. Åsten on myöhässä ja suorittaa niin tyylipuhtaan polvitaklauksen kuin olla voi. Teossa ei ole mitään puolusteltavaa. Åsten selvisi tuomarivirheen seurauksena kahden minuutin rangaistuksella. Onneksi on olemassa kurinpito, joka rankoo näin jälkikäteen.
 

Beagle Boy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Luomuteurastajat (RIP)
Samaa olen ihmetellyt. Strömberg, Flinck ja Åsten ovat vielä moninkertaisia rikoksenuusijoita, ja ei kun silitellään vain. Kaikista noista tilanteista olisi pitänyt paiskata saman tien suihkuun ja pitkä kakku perään.

Åstenin kohdalla toistuvasti puhutaan historiasta. Kun historiasta on kysytty, niin en ole huomannut kysymykseen annettavan vastausta. Ehkä sinulta saa.

Millaisia "rikoksia" Åstenilla on Liigasta?

Kysyn vain Liigan liittyviä, koska ymmärtääkseni vain Liigan kurinpitohistoria on merkityksellinen Liigan kurinpidossa. Tiedän myös Åstenin saaneen marraskuussa 2014 seitsemän ottelun pelikiellon tapaus Tuohilammen johdosta.
 

Epätietoinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät. Sievin Sisu, Barcelona
Jos tuosta tulee enemmän kuin yksi matsi niin kyseessä on farssi. Kärpät harrasti eilen jatkuvasti sitä että hypitään puhtaiden taklauksien alta pois ja riskeerataan tällä itse koko tilanne. Niin Muulin kuin Tyrväisen tilanteessa hypittiin pois alta.

Kyllä, Muulin taklaus täytti polvitaklauksen kriteerit mutta vain koska Kärppä-peluri itse hyppäsi sivuun.
Täydellinen puusilmäkommentti. Värilasien paksuus hakee vertaistaan jos tuon saa Niemelän syyksi. Åsten teki tuon ihan itse.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Ihmeellisiä ja varmaan tunteisiin perustuvia kommentteja. Omasta mielestäni:
  • Ästenin polvitaklaus oli törkeä ja olisi ansainnut ulosajon.
  • Åsten ei todellakaan ole likainen pelaaja. Vittumainen ärsyttäjä toki, jonka kaltaisia pelaajia jokainen menestystä hakeva jengi tarvitsee. Suomessa tämän roolin pelaajista taiteen on tehnyt herra Komarov. Itse näen näissä pelaajissa aika paljon samoja piirteitä.
  • Itse ainakin uskon, että polvitaklaus oli vahinko. Pelikieltoa voi antaa varomattomuudesta 1-2 peliä.
  • Toivottavasti Niemelä, joka pelaa elämänsä parasta kautta, toipuu vahingosta mahdollisimman nopeasti.
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Tyrväisen ääliömäiseen poikittaisen liittyen voisi todeta, että Kärppien kannalta mahdollisimman lyhyt pelikielto olisi poikaa. HIFK kohtaa puolivälierissä joko Tapparan tai JYPin. Kärppien kannalta olisi parasta, että HIFK pystyisi antamaan mahdollisimman kovan vastuksen Kärppien tulevalle välierävastukselle. Tyrväinen osaa kuitenkin pelatakin ja hän voisi vaikka teloa pari vastustajan kärkimiestä tuossa puolivälieräsarjassa. Näin se on hullua!
 

peruspata

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Pesäkarhut, UP-V, FT Ulvila, Karhut
Kysyn vain Liigan liittyviä, koska ymmärtääkseni vain Liigan kurinpitohistoria on merkityksellinen Liigan kurinpidossa. Tiedän myös Åstenin saaneen marraskuussa 2014 seitsemän ottelun pelikiellon tapaus Tuohilammen johdosta.

Olen ollut näissä kujalla ennenkin, mutta luullakseni Liigan kurinpitohistoriaakin katsotaan samankaltaisten tekojen osalta. Toisin sanoen jalkapyyhkäisy ei korota päätaklauksen tuomiota. Googlesta katsoin, että oli näköjään selästä taklaaminen Beagle Boyn mainitsemassa tapauksessa.

Juhani Tyrväisestä tulee ihan klassikkotapaus. Kohu vaikutti asiaan, mutta sitten mietitään seurataustaa, pelaajan merkitystä joukkueelleen ja vaihetta, jota eletään. Pudotuspeleistä ei ison joukkueen avainpelaaja niin vain pääse tai joudu pois. Finaaleissa saa jo vetää viikatteita samaan kohtaan kuin nyt poikittaista mailaa, eikä vaikuta mihinkään.

Näin ollen Tyrväinen huilaa maksimissaan runkosarjan loppuun asti.
 

spaceman

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, #26, #15, #11, #45
Veikkaan Tyrväisen saavan 3-4 peliä. Runkosarjan loppu luonnollisesti pois ja vähän pelotellaan pleijareistakin, mutta ei mitään todellista sanktiota kumminkaan.
 

Epätietoinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät. Sievin Sisu, Barcelona
Veikkaan Tyrväisen saavan 3-4 peliä. Runkosarjan loppu luonnollisesti pois ja vähän pelotellaan pleijareistakin, mutta ei mitään todellista sanktiota kumminkaan.
Jotakin tämmöistä uskon itsekin sieltä tulevan. Loppu runkosarjasta sivussa ja pleijareista joku kaksi peliä.
 

Mighty Mickey

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Anaheim Ducks, SaPKo, Los Blancos
Voisi luulla Jatkoaikaa selatessa, että nyt on maailman törkein temppu tehty! Tota kuitenkin kun aikansa kelailee ja katsoo eri kulmista, niin itse pidän "mahdollista" 10 pelin pelikieltoa täysin typeränä ylilyöntinä. Tuosta saan itse sen kuvan, että laittaa vähän poikkaria taipeisiin tarkoituksena horjuttaa Vesalaista. Tuota näkemystä tukee myös Tyrväisen mailan asento poikittaisen osumakohdassa. Tuossa tilanteessa Vesalainen epäonnisesti kääntää jalkaa juuri, kun maila on osumassa taipeeseen ja tämän takia poikkari hieman sivuun osuu..

Jos itse istuisin päättäjänä, niin tästä voisi ihan maksimissaan antaa 3 peliä. Ei olisi oikeusmurha jättää tuomitsemattakaan.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Tuossa tilanteessa Vesalainen epäonnisesti kääntää jalkaa juuri, kun maila on osumassa taipeeseen ja tämän takia poikkari hieman sivuun osuu..
Eli pitäisikö Vesalaisen olla valmiina ottamaan poikkaria myös niinkin luonnolliseen kohteeseen kuin polveen? On se saatana tyhmä kun ei tajunnut. Pidä polvet ylhäällä tai jotain, jääkiekon uusi slogan.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Rupesin vain pohtimaan, että on se onni, että Sailio pelaa juuri Kärpissä. Netti räjähtäisi, jos pelaisi vaikka HIFKissä. Puoli Suomea olisi oitis vaatimassa elinkautista joka pelin jälkeen.
 

Mighty Mickey

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Anaheim Ducks, SaPKo, Los Blancos
Eli pitäisikö Vesalaisen olla valmiina ottamaan poikkaria myös niinkin luonnolliseen kohteeseen kuin polveen? On se saatana tyhmä kun ei tajunnut. Pidä polvet ylhäällä tai jotain, jääkiekon uusi slogan.

En tiedä ymmärsitkö tuota pointtia vai toinko sen vain todella huonosti esille. Tuolla tarkoitin, ettei Tyrväisen yritys ollut todennäköisesti vahingoittaa, vaan vetää jalat alta. Pelaaja tosin on vastuussa omasta mailasta, enkä tuossa mielestäni Vesalaista syyllistänyt?
 

R & L

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Voisi luulla Jatkoaikaa selatessa, että nyt on maailman törkein temppu tehty! Tota kuitenkin kun aikansa kelailee ja katsoo eri kulmista, niin itse pidän "mahdollista" 10 pelin pelikieltoa täysin typeränä ylilyöntinä. Tuosta saan itse sen kuvan, että laittaa vähän poikkaria taipeisiin tarkoituksena horjuttaa Vesalaista. Tuota näkemystä tukee myös Tyrväisen mailan asento poikittaisen osumakohdassa. Tuossa tilanteessa Vesalainen epäonnisesti kääntää jalkaa juuri, kun maila on osumassa taipeeseen ja tämän takia poikkari hieman sivuun osuu..

Jos itse istuisin päättäjänä, niin tästä voisi ihan maksimissaan antaa 3 peliä. Ei olisi oikeusmurha jättää tuomitsemattakaan.

Törkeän tästä juurikin tekee tuo teon selvä suunnitelmallisuus iskeä jalkoihin. Monella tuntuu unohtuvan että kyseinen temppu ei ollut vaarallinen ainoastaan lyötyä jalkaa kohtaan, vaan myös vaarallinen oikealle jalalle millä paino oli. Jos oikea luistin olisi ollut pahemmassa kulmassa tai railossa olisi myös oikea polvi voinut sanoa herkästi poks kovan kiertoliikkeen ja sille kohdistuvan kovan painon vuoksi.

5 peliä on oma veikkaus. En tosin ihmettele jos tulee enemmänkin.
 
Viimeksi muokattu:

Yeap

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Veikkaan 10-12 peliä penalttia, sillä tuossa olisi ihan hyvin voinut tulla puolen vuoden sairasloma Vesalaiselle. Paikallaan kun ollaan ja selkä rikoksen tekijään päin ,niin tuollainen huitominen on verrattavissa puukotukseen tai muuhun ennalta arvaamattomaan voimankäyttöön, jota et voi nähdä etukäteen eli toisinsanoen Vesalainen oli täysin puolustuskyvytön. Jos pelitilannetta ajatellaan niin Vesalainen oli vieläpä kiekoton mies ja pelitilanteen ulkopuolella. Tilanne ei ollut ede mikään pelitilanne vaan sama kuin selästä päin joku olisi hyökännyt viikatteella vaihtoaitiossa tai pukukoppikäytävällä.
 

Epätietoinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät. Sievin Sisu, Barcelona
Veikkaan 10-12 peliä penalttia, sillä tuossa olisi ihan hyvin voinut tulla puolen vuoden sairasloma Vesalaiselle. Paikallaan kun ollaan ja selkä rikoksen tekijään päin ,niin tuollainen huitominen on verrattavissa puukotukseen tai muuhun ennalta arvaamattomaan voimankäyttöön, jota et voi nähdä etukäteen eli toisinsanoen Vesalainen oli täysin puolustuskyvytön. Jos pelitilannetta ajatellaan niin Vesalainen oli vieläpä kiekoton mies ja pelitilanteen ulkopuolella. Tilanne ei ollut ede mikään pelitilanne vaan sama kuin selästä päin joku olisi hyökännyt viikatteella vaihtoaitiossa tai pukukoppikäytävällä.
Hyvä huomio, Vesalainen on tilanteessa kaiken lisäksi vielä kiekoton pelaaja. Ja entiedä mitä hidastuksia muut täällä on katsonut mutta kyllähän tuo osuu polven seudulle ja nimenomaan sivulle, ei polvitaipeeseen. Ihan sama yrittikö Tyrväinen todellisuudessa sivulle vai polvitaipeesee, koska todellisuutta ei saada ikinä tietää. Isku on jokatapauksessa tarkoituksella tehty vaaralliselle alueelle, täydellistä vastustajan kunnioittamuutta.
 

Masculine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tuosta saan itse sen kuvan, että laittaa vähän poikkaria taipeisiin tarkoituksena horjuttaa Vesalaista.

Tämähän tässä nimenomaan on se rangaistava osuus, ei niinkään teossa käytetty voima tai seuraamus. Tyrväinen joutuu muuttamaan omaa peliasentoaan, että saa iskunsa kohdistettua tuommoiseen paikkaan, joka kertoo jotain teon tahallisuudesta. Mielestäni juuri tämä tarkoituksellisuus on tässä se mistä rangasitaan, sillä sattumalla ei tässä tapauksessa ole muuta tekemistä, kuin korkeintaan se ettei Vesalaiselle käynyt mitään. En usko, että Julle koitti rikkoa uhrinsa polvea, mutta en myöskään usko mihinkään jalkojen alta vetämisiin, koska se on paljon helpompi tehdä koukkaamalla tai pistämällä lapa luistimiin. Tyrväisen tarkoitus oli satuttaa, mutta hän teki sen todella tyhmällä ja vaarallisella tavalla. Toivotaan että tästä rangaistaan ihan kunnolla, eikä tehdä mitään hevonpaskakompromisseja, että saadaan media hiljaiseksi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös