Liigan kurinpitopäätökset 2017–2018

  • 408 070
  • 3 018
Erittäin hyvä tuo Sailion tuomio. Ei tuota mielestäni rankaisemattakaan voinut jättää, mutta olisihan esim. samat 5 peliä kuin Kunykille ollut täysi vitsi. Se on sitten eri keskustelu, onko linja vieläkään hyvä. Parempi olisi ollut Kunykille 8-10 peliä ja Sailiolle 5-6 peliä. Olisi ollut selvä viesti, ettei edes huolimattomuuttaan kannata ajella ketään kupoliin.
 

Yeap

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Saatiin näköjään jääkiekkoon uusi käsite: huolimattomuus. Toki kiekon kanssa voidaan olla huolimaton, jos syöttö meneekin vastustajalle tai ei pysy kiekko lavassa. Mutta jos eteenpäin luistelee, niin ilmeisesti siinäkin voi olla huolimaton ettei kykene väistämään suoraan päin luistelevaa vastustajaa. Melkoisen huolimattomasti tuo HPK:n pelaajakin ryntäilee tuossa päin Sailiota. Jospa nyt sitten seuraavassa pelissä pelaajat ovat sen verran kilttejä että väistelevät kentällä vastustajan pelaajia. Kaikille kolmio -liikennemerkki silmien eteen.
 

Hypodermic

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Minkäs sille voi, vahinkoja sattuu. Sailion kaltaisille pelaajille huolimattomuus on ominainen luonteenpiirre, ja vahinkoja sattuu siten vähän useammin.
 

MurhaaMenoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo ja JokiPo sekä HyväPeli
Sano nyt että tää on trollia tai että teksti on edes kirjoitettu aivan tuhannen päissään?
Mikäli taklattavalla ei tulisi olla mitään vastuuta kentällä, niin siellähän voisi kivasta kyykätä ja kääntää selkäänsä aina juuri ennen taklausta. Toki siinä voi ikävästi sattua, mutta ainakin voi onnitella itseään, kuinka oli itse syytön tilanteeseen.
Lueskelehan kunnolla nuo tekstini. En missään väitä että "... taklattavalla ei tulisi olla mitään vastuuta kentällä..." kuten tuossa kysyt. Sellaista vastuuttomuutta kutsuttaisiin myöskin syyntekeettomuudeksi eli ymmärrystä vailla olemiseksi. Jos luet nuo tekstit uudelleen niin kenties huomaat että käsittelen erikseen vastuukysymystä ja vertaan sitä teon rangaistavuuteen. Näissä kahdessa piilee se ero, joka täällä helposti unohtuu kun puhutaan vastuusta, teosta ja rangaistuksesta.

Huomaa myös se, että tiedostan taklauksien "opettajien" vastuun kun juniorit saavat alkaa taklata. Siellä on opetettava taklaaminen, taklauksen vastaanottaminen, vastataklaus ja myös vastuu sekä vastustajan kunnioittaminen. En missään vaiheessa ole kertonut kannattavani taklausen väistämistä niin että pyritään menemään sen ali. Taklaus on väisettävä ainoastaa pyrkimällä sen sivuun eli sen alta pois. Ja jos ei ehdi väistää oikein on vastattava taklaukseen. Tässä on taklattavan vastuu. Valitettavasti taklattava ei aina pysty tähän.
 
Suosikkijoukkue
KK
Minusta tuntuu, että "Lätkis" ei nyt pääse yli siitä, ettei tullut 10 peliä. Leprassa katsellaan jo eteenpäin.
Olen minä, kunhan pistin vain ilmi, ettei moni värilasittomienkaan lasien takaa katsoja on minun kanssani samaa mieltä. Ihan "ok" tuomio, mutta mielestäni kurinpidon uusi linjaus on aivan kuten ennenkin. Voihan se olla, että uusijoille rangaistukset sitten ovat kovempia. No on tuolla Ikakin ottanut kantaa kurinpitoon. Ei ollut tyytyväinen hänään.

kyllä tuo uusi linjaus on pelkkää sanan helinää. Sailiokin sai vain 3 vaikka uusija.
 

peruspata

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Pesäkarhut, UP-V, FT Ulvila, Karhut
kyllä tuo uusi linjaus on pelkkää sanan helinää. Sailiokin sai vain 3 vaikka uusija.

Uusija Sailio on, mutta kun Ikosen niittäminen oli täysin hinnatonta, ei lopulta taida olla tarkasteluaikana vastaavasta teosta kurinpitohistoriaa. Näin ollen tapaus käsitellään kuin ensikertalaisen osalta. Tähän nyt loppuun lause, että saatoin katsoa väärinkin, mutta tulkitsin nyt näin.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Huulirasvaselitys meni läpi Sailiolta. Ei sentään laittanut kaikkea vastuuta lääkärille. Eipä tuo liigan linjanveto oikein vakuuta.
 

k0l1kk0

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
No ainakin nyt tuli Säiliölle sitä historiaakin, hyvä koska en usko että jää viimeiseksi kerraksi. Huolimaton Sailio on ollut aina, nyt siitä rangaistiin.
 

aceman81

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät. Pesäkarhut.
Kaikki faktat huomioon ottaen, eikö nää tuomiot ole ihan ok? Menee raameihin ja rajoihin. Ei pään taputuksia, mutta rikkojatkaan ei joudu sijaiskärsijöiks.

Toki, jatko taas määrittää ison kuvan. Oon saanu tarpeekseni vastustajaa kunnioittamattomista taklauksista ja teoista, mutta samalla kyllästynyt pelikielto-lässytyksiin ja niihin, joiden mielestä kurinpito on heti perseestä ja mikään ei riitä. Olen tässä siis Sihvos Petteri-linjalla, ei lähe tässä aiheessa ryntäilemään ja vauhkoontumaan herkästi.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Kyllä on taas Liiga vetänyt alta riman. Ensin tullaan isosti julki kuinka kovenee rangaistukset ja sitten vedotaan huolimattomuuteen ja annetaan samanlainen tuomio kuin aina aiemminkin. Toiset vaan on huolimattomampia, kuin toiset. Nyt siis tätä voidaan pitää jopa lieventävänä asianhaarana. Hyvin vedetty Liiga, 2 kierrosta ja jo haisee housuissa.

Luulitteko te oikeasti siellä, että ne pelaajat lopettaa taklaamisen kun te ilmoitatte kovenevista tuomioista? Missä teot?
 
Suosikkijoukkue
Kärpät
Minkäs sille voi, vahinkoja sattuu. Sailion kaltaisille pelaajille huolimattomuus on ominainen luonteenpiirre, ja vahinkoja sattuu siten vähän useammin.

Kyllä. Mutta toisaalta "Sailiolla ei ole tältä tai viime kausilta kurinpitohistoriaa", kuten Jatkoaika tietää kertoa. Nythän tilanne on siinä mielessä hyvä, että jos sekoilu jatkuu, niin kakutkin pitenee.
 

H P K

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Eniten tuossa Sailion tilanteessa ihmetyttää kommentti tavoitteli kiekkoa, kiekkohan oli Sailiolla ja veti ns. vastataklauksen kyynärpäällä suoraan kaverin naamaan. Ja laita lähellä sekä muut sepustukset on todella pelkkää sanan helinää, Laavainen oli päätyviivalla.
 

juhahujanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hyvä jääkiekko
Eniten tuossa Sailion tilanteessa ihmetyttää kommentti tavoitteli kiekkoa, kiekkohan oli Sailiolla ja veti ns. vastataklauksen kyynärpäällä suoraan kaverin naamaan. Ja laita lähellä sekä muut sepustukset on todella pelkkää sanan helinää, Laavainen oli päätyviivalla.
Näin ilman kummankaan joukkueen värilaseja, niin minusta tuomio oli varsin hyvä. Itse katsoin tuon videon monta kertaa ja Sailio tuo kiekkoa itseään kohti, jolloin yläkäsi nousee automaattisesti. Olen melko varma (ilman Sailion pään sisään pääsyä), että tilanne oli tahaton.
Kun katsoin videon, niin mietin miten tässä voi tehdä kurinpitopäätöksen, ettei paskaa lennä jompaan kumpaan suuntaan. Nyt tässä mielestäni onnistuttiin varsin hyvin.
Minun on helppo hyväksyä tulkita, että vaikka tahallisuutta ei todettu, niin jokainen on vastuussa kyynärpäästään kuten mailastaan. Mutta jos tässä olisi yksiselitteisesti tuomittu joko vapauttava tai tahallinen teko, olisi päätöksen hyväksyminen ollut vaikeaa.

Enemmän kysymysmerkkejä herätti tuo toinen pelikiellon tuonut taklaus. jätkä lanasi ensin ohi ja kaatui itse. Kostoksi sitten lanasi ylikovaa kuolleesta kulmasta juuri vetämässä olevan pelaajan.
 

JPriest

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Mielestäni hyvät tuomiot. Sailio pelaa selkeästi kiekkoa jonka seurauksena kyynärpää nousi ja osui vastaan tulevaa pelaajaa päähän, jonka seurauksena pelaaja loukkaantui. Kunyk taas ajaa päähän pelaajaa jonka näkee olevan korpossa laukauksen jälkeen.
 

oukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Mikko Kaukokari
Eniten tuossa Sailion tilanteessa ihmetyttää kommentti tavoitteli kiekkoa, kiekkohan oli Sailiolla ja veti ns. vastataklauksen kyynärpäällä suoraan kaverin naamaan. Ja laita lähellä sekä muut sepustukset on todella pelkkää sanan helinää, Laavainen oli päätyviivalla.

No nyt jotain rajaa värilaseillekin. Mitään vastataklausta tuossa ei voi nähdä ja päätyviivallekin on aika pitkästi.
 

Ralph

Jäsen
Mutta jos eteenpäin luistelee, niin ilmeisesti siinäkin voi olla huolimaton ettei kykene väistämään suoraan päin luistelevaa vastustajaa. Melkoisen huolimattomasti tuo HPK:n pelaajakin ryntäilee tuossa päin Sailiota.
Laavainen ja Sailio eivät olisi törmänneet, joten Sailion kyynerpää ei olisi ollut ylhäällä. Eli HPK-pelaajan huolimattomuutta oli se, ettei havainnut vastustajan nostavan kyynerpäätä puoli sekuntia ennen kuin osuvat vastakkain?
 

JPL

Jäsen
Olen minä, kunhan pistin vain ilmi, ettei moni värilasittomienkaan lasien takaa katsoja on minun kanssani samaa mieltä. Ihan "ok" tuomio, mutta mielestäni kurinpidon uusi linjaus on aivan kuten ennenkin. Voihan se olla, että uusijoille rangaistukset sitten ovat kovempia. No on tuolla Ikakin ottanut kantaa kurinpitoon. Ei ollut tyytyväinen hänään.

kyllä tuo uusi linjaus on pelkkää sanan helinää. Sailiokin sai vain 3 vaikka uusija.

Värilasit on vähän suhteellinen käsite. Yleensä omat puolustelee temppuja ja kaikki muut sitten tuomitsee. Objektiivisuutta näkee hyvin vähän. Liigan kurinpito lienee se objektiivisin kaikkineen, koska he ajattelevat jääkiekkoa, eivätkä pelkästään tiettyä joukkuetta (toki virheitä sielläkin on tehty).

Sailiolla ei ole tuomioita päähän kohdistuneista taklauksista viimeisen kolmen kauden ajalta. Mihin mielestäsi raja vedetään? Pitäisikö kurinpidon ottaa huomioon myös keskustelupalstojen jeesusten kuvitelmat, mitä heidän mielestään pelaaja on myös tehnyt?

Kurinpito lienee jääkiekosta perillä paremmin kuin sinä tai minä, joten heillä on hyvä ymmärrys, voiko kyseisessä tilanteessa tapahtua vahinko ja onko se jopa todennäköistä. Minä väitän, että vahinko on paljon todennäköisempi skenaario kuin tahallisuus. Tämä pätee lähes kaikkiin tapauksiin. Toisten pelaajien intensiteetti ja pelitapa aiheuttaa vain suuremmalla todennäköisyydellä vahinkoja kuin toisten ja Sailio varmasti kuuluu tähän ryhmään. Samaan ryhmään voi luetella paljonkin pelaajia (esimerkiksi Juho Keränen tulee nyt Kerhosta mieleen). Tuohon pelitapaan nähden noilla yllämainituilla on itse asiassa aika kohtuullinen määrä tilanteita, missä vastapuoli on loukkaantunut. Nyt on linjattu, että pelitiltanteessa, puhtaasta vahingosta tulee kolme ottelua kakkua. Oikeastaan tämä on nyt loukkaantumiseen johtaneiden päätööttien minimirangaistus.
 

Walkin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Ei toi Kunykin niitti kyllä päähän osu, mutta tietenkin Keräsen ollessa huonossa asennossa juuri kiekkoa laukoneena niin kyseenalainen taklaus. En itse lähtisi kyllä tuosta antamaan peliä pidempää kieltoa kun tosiaan ei päähän osu, pelin nyt voi ymmärtää kun polviasennossa olevaa mennään taklaamaan.

Eli siis kuollut kulma ja huono peliasento toi viisi peliä pelikieltoa nyt Kunykille? Ja kyseessä oli Liigan mukaan myös päähän kohdistunut taklaus (olen itse eri mieltä tästä). Eli mitenköhän tämä nyt Liigan puolesta meni, kolme peliä koska päähän kohdistunut taklaus + peli koska Keränen huonossa asennossa = vastustajan kunnioittamattomuus + peli koska taklaus tuli kuolleesta kulmasta? Jos ja kun Liigan mukaan nuo kaikki toteutui niin on tuo viisi peliä aika vähän. Itse en kyllä näe tuota päähän kohdistuneena taklauksena jonka takia itse olisin antanut vain pelin tai pari.

Sailion tuomio hyvä, mahdoton tuosta on sanoa, että onko se tahallinen vai ei.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Onkohan jatkossa sitten vahinko kampitkin vaan minuutin mittasia, kun kerran vahingossa päähän on vähemmän arvokasta kuin muutoin päähän? Kovalla vauhdilla, vastapalloon, kynnärpää ainoa osuva kohta ja ainoa osumakohta suoraan päässä. Mutta hyvä tietää, että Liigan kurinpito osaa lukea ajatuksia ja tietää, että kyseessä oli vahinko. Ei siis törkeää piittaamattomuutta toisten pelaajien terveyttä kohtaan ja täten voidaan jatkossakin tällä samalla ajatustenluvulla pitää ratkaisut samoissa muutamassa pelissä missä aiemmillakin kausilla.

Toinen tän viikonlopun taklauksista olisi voinut päättää uran ja se ei ole tuo Keräseen kohdistunut muutoin vartalo täysin suorana tehty ajattelematon ratkaisu. Sinänsä täysin puhdas pommi, mutta kun toisen peliasento muuttui, niin itse olisi pitänyt siihen Kunykin reagoida. Ja vielä meni nämä oikein jonkun mielestä.

Kurinpidolle suosittelen, että kannattaa kysellä vähän muita hommia. Ajatuksenlukijoille on tässä maailmassa pikkusen paljon kysyntää ja sieltä saa huomattavasti paremmat rahat, kuin Liigan kurinpitäjänä toimimisesta.
 

palle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Minnesota Wild, HIFK
Ei hätää! Sihvosella on ratkaisu ongelmaan:

Sihvonen: taklaamista kitkettävä jääkiekosta


Linkki vie MTV:n artikkeliin.

Lyhyesti: Sihvonen haluaisi rankalla kädellä muuttaa sääntöjä taklauksien suhteen, käytännössä kitkemällä esimerkiksi avojäätaklaukset kokonaan pois, ne kun eivät tuo mitään lisäarvoa peliin. Myös keskialueen paitsio olisi ratkaisevan oloinen lääke asiaan - tästä kuulemma kaikki alkavat olemaan samaa mieltä. Keskialueella ei saisi myöskään taklata edes laitojen lähettyvillä, vaan ikään kuin kiilata itsensä kiekon ja vastustajan väliin. Myös kovat rangaistukset ovat Sihvosen mielestä höpöhöpö-juttuja, eikä niistä ole mitään hyötyä.

Johtavahan on suorastaan liekeissä.
 

H P K

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Näin ilman kummankaan joukkueen värilaseja, niin minusta tuomio oli varsin hyvä. Itse katsoin tuon videon monta kertaa ja Sailio tuo kiekkoa itseään kohti, jolloin yläkäsi nousee automaattisesti. Olen melko varma (ilman Sailion pään sisään pääsyä), että tilanne oli tahaton.
.
Vai olisko niin että Sailio nostaa kyynerpäätään kohti Laavaista ja kiekko lavassa tulee sen takia lähemmäs.
 
Onkohan jatkossa sitten vahinko kampitkin vaan minuutin mittasia, kun kerran vahingossa päähän on vähemmän arvokasta kuin muutoin päähän? Kovalla vauhdilla, vastapalloon, kynnärpää ainoa osuva kohta ja ainoa osumakohta suoraan päässä. Mutta hyvä tietää, että Liigan kurinpito osaa lukea ajatuksia ja tietää, että kyseessä oli vahinko. Ei siis törkeää piittaamattomuutta toisten pelaajien terveyttä kohtaan ja täten voidaan jatkossakin tällä samalla ajatustenluvulla pitää ratkaisut samoissa muutamassa pelissä missä aiemmillakin kausilla.

Toinen tän viikonlopun taklauksista olisi voinut päättää uran ja se ei ole tuo Keräseen kohdistunut muutoin vartalo täysin suorana tehty ajattelematon ratkaisu. Sinänsä täysin puhdas pommi, mutta kun toisen peliasento muuttui, niin itse olisi pitänyt siihen Kunykin reagoida. Ja vielä meni nämä oikein jonkun mielestä.

Kurinpidolle suosittelen, että kannattaa kysellä vähän muita hommia. Ajatuksenlukijoille on tässä maailmassa pikkusen paljon kysyntää ja sieltä saa huomattavasti paremmat rahat, kuin Liigan kurinpitäjänä toimimisesta.
Myös korkeissa mailoissa pitäisi katsella ehdottomasti ohi teon tahattomuuden. Lassilan ja Palveen teot ihan verrattavissa toisiinsa ja käytännössä yhtä törkeitä. Noiden seurauksena toiselta lähti kolme hammasta ja toiselta melkein näkö. Mitä sitten jos toinen oli vahinko ja toinen ei?

Eiku.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös