Liigajoukkueiden voimasuhteet kaudella 2017–2018

  • 827 721
  • 3 252

Prt Sc

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Salminen-McRae-Korhonen
Lähteenmäki-Makkonen-Laganiere
Suoranta-Kärki-Kotkaniemi
Varttinen/Insam-Kuparinen/Saha-Salmio/Juhola

Jos vaikka tuon näköinen olisi parhaimmillaan, niin ei voi puhua kovin huonosta hyökkäyksestä. Matushkin antaa vielä hyvää tukea viivalta, niin pitäisi tulosta Ässissä syntyä. Kuitenkin lähtökohtaisesti kolme tulosta tekevää ketjua ja ylivoimaankin alkaa olemaan variaatioita. Puolustus nyt on se heikoin lenkki selkeästi, varsinkin omassa päässä.
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Reilu kolmannes runkosarjaa on takana. Otan tähän väliin lyhyen katsannon siihen, miten voimasuhdearvioni on osunut alkukauden osalta kohdilleen. En palaa perusteluihin, pelkästään sijoutusarvioon.
Ennen kauden alkua arvelin kymmenen parhaan sijoitukset näin:
1. Kärpät
2. JYP
3. Tappara
4. HIFK
5. HPK
6. Ässät
7. TPS
8. Sport
9. Pelicans
10.Ilves

Yksi uusi joukkue on syytä nostaa tälle 10-listalle eli Lukko. Lukolle tilaa tekee Sport. Tässäpä päivitetty lista: (suluissa muutos ennen kauden alkua tekemääni listaukseen)
1. Kärpät (-)
2. JYP (-)
3. Tappara (-)
4. Pelicans (+5)
5. TPS (+2)
6. Ässät (-)
7. Lukko (*)
8. HIFK (-4)
9. HPK (-4)
10 Ilves (-)
*listan ulkopuolelta nousija

Uskon Lukon, Pelicansin ja TPS:n suoriutuvan paremmin kuin alkujaan veikkasin. Sport, HIFK ja HPK puolestaan tuottanevat minulle pettymyksen. KalPa voi vielä yllättää. SaiPaan en usko edelleenkään, vaikka alkukausi on ollut heiltä tuloksekas.
 

A - P

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Etkö McTorso ymmärrä sitä mitä monet muutkin täällä ovat kirjoitelleet että olet saman virren laulanut jo ainakin viime vuodesta vaikka kaikki muut näkivät että päin helvettiä menee, joskushan se väkisin osuu, niin kun nyt, mutta entäs jos siellä olis pari sentteriä pois...
 
Suosikkijoukkue
Tappara, LA Kings, Raiders, Concordia Stingers
Etkö McTorso ymmärrä sitä mitä monet muutkin täällä ovat kirjoitelleet että olet saman virren laulanut jo ainakin viime vuodesta vaikka kaikki muut näkivät että päin helvettiä menee, joskushan se väkisin osuu, niin kun nyt, mutta entäs jos siellä olis pari sentteriä pois...
Ala nyt riko pilvilinnoja ja kanna lisaa faktoja keskusteluun, juuri kaymassa mielenkiintoiseksi. Jos vuodesta toiseen pistaa Karpat karkeen niin joskus voi jopa osua noilla resursseilla
 
Nii justiisa McTorso. Mikset laittanu herranjumala Tapparaa karkeen niinku kaikki muutki vai pitaa pahaa Tappara on sinulle tehnyt kun et laittanu heita karkeen?
 
Suosikkijoukkue
Kärpät
Muistelenko nyt ihan väärin, vai eikö tämä ole nyt niin, että McTorso on vain parina viime kautena veikannut Kärppiä kärkeen ja aikaisemmin ei ole ollenkaan veikannut? Voin olla väärässä ja todennäköisesti olenkin, mutta silti tällainen muistikuva on olemassa.
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Etkö McTorso ymmärrä sitä mitä monet muutkin täällä ovat kirjoitelleet että olet saman virren laulanut jo ainakin viime vuodesta vaikka kaikki muut näkivät että päin helvettiä menee, joskushan se väkisin osuu, niin kun nyt, mutta entäs jos siellä olis pari sentteriä pois...
Ala nyt riko pilvilinnoja ja kanna lisaa faktoja keskusteluun, juuri kaymassa mielenkiintoiseksi. Jos vuodesta toiseen pistaa Karpat karkeen niin joskus voi jopa osua noilla resursseilla
Olen kirjoittanut aika paljon tälläkin kaudella mielipiteitäni liigajoukkueiden voimasuhteista. Osa perusteluistani on osunut kohdilleen, osa ei. Mitenkäs nuo teidän voimasuhdepohdintanne? Oletteko kenties tehnyt moisia, vai keskityttekö vain keskustelemaan meikäläisestä? Ei siinä, onhan se kiva, että minua noin nostatte esille.

Välillä olisi mukava käydä keskustelua ihan noista joukkueiden välisistä voimasuhteista. Mitä mieltä olette tuosta tuoreesta TOP-10 listastani? Laittakaahan muutkin esille omaa TOP-10 listaa tällä hetkellä!
 

AaTee

Jäsen
Suosikkijoukkue
lunettes couleurs
Olen kirjoittanut aika paljon tälläkin kaudella mielipiteitäni liigajoukkueiden voimasuhteista. Osa perusteluistani on osunut kohdilleen, osa ei. Mitenkäs nuo teidän voimasuhdepohdintanne? Oletteko kenties tehnyt moisia, vai keskityttekö vain keskustelemaan meikäläisestä? Ei siinä, onhan se kiva, että minua noin nostatte esille.

Välillä olisi mukava käydä keskustelua ihan noista joukkueiden välisistä voimasuhteista. Mitä mieltä olette tuosta tuoreesta TOP-10 listastani? Laittakaahan muutkin esille omaa TOP-10 listaa tällä hetkellä!


Boldaus minun.

Kerrankin jotakin järkevää tekstiä tästä suunnasta ainaisen vänkäämisen sijaan.

Tämä on ihan täysin lukukelvotonta paskaa koko ketju noin random lukijan silmissä, viimeset kymmenen sivua Mctorspo vastaan muu maailma Tappara kärpät tappara tappara tappara kärpät tappara kärpät tappara tappara.... voi vittu!

Torso nälvii Tapparaa joka suhteessa ja käänteessä, ihan kuin olisi hiekkaa siellä enemmänkin, vänkää vänkäämisestä päästyään vaikka miten koitetaan argumentoida toisista suunnista. Perusteluita kaipaa ja ne vain jotka kelpaa, mutta sitten ne ei kuitenkaan kelpaa. Joko ne on fanipoikailua, värilaseilua, puuta heinää, hellyttävää tms. muuten vähättelemällä lytättyä. Itsehän toki aina kirjaimelleen kertoo vain fakta perusteluja. Savosta vissiin kotoisin, ikinä ei väärässä, aina voi asiaa jotenkin käännellä ja väännellä ja vängätä vänkäämisenkin perään, mutta helvetissä ei voi vain joskus antaa perin tai olla väärässä. Ei.

Mutta oliskos tän otsikon alla jotain muutakin joskus, en ole tiennytkään että liigassa on vain Kärpät ja Tappara Tappara Tappara, tai niiden voimasuhteet.


Minun mielestä lista näyttää nyt aika pitkälti siltä mitä se on lopussakin. JYP, HPK ja IFK tulee todennäköisesti nousemaan jossain määrin jokainen, SaiPa tulee alaspäin reilummin, tuo tuuri kun loppuu joskus ja vahvistuksia ei näemmä hankita. Muut vahvistaa joukkueitaan, ja tosiaan ainakin noilla kolmella on mennyt homma hiukan yössä, kunhan lähtee kunnolla toimimaan niin siitä epäilen nousut johtuvan. Muutoin veikkaan, että sijoitus sinne, sijoitus tänne lopuilla.
MIkähän siellä Pennasella on nyt oikein mennyt sivuraiteelle, joku tietää tarkemmin?
 
Jyp on minimissaan ollut koko ajan tasoissa Tapparan kanssa.
No eikä ole. Kyllä ennen kautta Tappara oli selvä ennakkosuosikki. Nyt ei ehkä enää niin selvä.

Boldaus minun.

Kerrankin jotakin järkevää tekstiä tästä suunnasta ainaisen vänkäämisen sijaan.

Tämä on ihan täysin lukukelvotonta paskaa koko ketju noin random lukijan silmissä, viimeset kymmenen sivua Mctorspo vastaan muu maailma Tappara kärpät tappara tappara tappara kärpät tappara kärpät tappara tappara.... voi vittu!

Torso nälvii Tapparaa joka suhteessa ja käänteessä, ihan kuin olisi hiekkaa siellä enemmänkin, vänkää vänkäämisestä päästyään vaikka miten koitetaan argumentoida toisista suunnista. Perusteluita kaipaa ja ne vain jotka kelpaa, mutta sitten ne ei kuitenkaan kelpaa. Joko ne on fanipoikailua, värilaseilua, puuta heinää, hellyttävää tms. muuten vähättelemällä lytättyä. Itsehän toki aina kirjaimelleen kertoo vain fakta perusteluja. Savosta vissiin kotoisin, ikinä ei väärässä, aina voi asiaa jotenkin käännellä ja väännellä ja vängätä vänkäämisenkin perään, mutta helvetissä ei voi vain joskus antaa perin tai olla väärässä. Ei.

Mutta oliskos tän otsikon alla jotain muutakin joskus, en ole tiennytkään että liigassa on vain Kärpät ja Tappara Tappara Tappara, tai niiden voimasuhteet.


Minun mielestä lista näyttää nyt aika pitkälti siltä mitä se on lopussakin. JYP, HPK ja IFK tulee todennäköisesti nousemaan jossain määrin jokainen, SaiPa tulee alaspäin reilummin, tuo tuuri kun loppuu joskus ja vahvistuksia ei näemmä hankita. Muut vahvistaa joukkueitaan, ja tosiaan ainakin noilla kolmella on mennyt homma hiukan yössä, kunhan lähtee kunnolla toimimaan niin siitä epäilen nousut johtuvan. Muutoin veikkaan, että sijoitus sinne, sijoitus tänne lopuilla.
MIkähän siellä Pennasella on nyt oikein mennyt sivuraiteelle, joku tietää tarkemmin?
Kärpät vs Tappara vääntöähän tämä ketju on ollut jo monta vuotta, pl. viime kausi Kärppien taaperruksesta johtuen. Syy siihen on tietenkin se, että molempien joukkueiden kannattajat ovat eniten äänessä tässä ketjussa.

Aina silloin tällöin joku joukkueen X kannattaja tulee tänne itkemään, kun muista joukkueista ei keskustella. Herranen aika keskustelkaa. Sinä, AaTee, toki näin teitkin sen sijaan, että olisit keskittynyt vain valittamaan asiasta.
 

PataJaska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, sympatiat HPK ja Kiekko-Espoo
Aina silloin tällöin joku joukkueen X kannattaja tulee tänne itkemään, kun muista joukkueista ei keskustella. Herranen aika keskustelkaa. Sinä, AaTee, toki näin teitkin sen sijaan, että olisit keskittynyt vain valittamaan asiasta.

No puhutaan tosiaan jostain muusta joukkueesta, haastan oikein tarkoituksella: Porin Ässät on tämän viikon aikana virallisesti ilmoittanut olevansa kevään musta hevonen. Vai onko? Ainakin tätä varustautumiskilpaa kesken kauden Ässät hallitsee tällä hetkellä suvereenisti..

Kärjen kohdalla homma on nyt peli-ilon löytymisestä kiinni. Tampereelta tuli alkukaudesta mielestäni sellaista viestiä, että Kärki pelaa hyvin, mutta tehot vain kiertävät miestä. Viimeiset kymmenkunta peliä eivät sitten enää ilmeisesti menneet niin hyvin, koska lätkä vain on niin pitkälle ihan pelkästä korvienvälistä kiinni. Onkin mielenkiintoista nähdä, minkä muutoksen paluu mamman lihapatojen ääreen aiheutta..

Ja sitten luonnollisesti siinä ovat Junttilat paperia, kun vanha kunnon Dominaattori on taas in da house :) Salminen sanoi jossain yhteydessä jo, että jopa yllättyi potkuista, koska mielestään oli kuitenkin pelannut ihan hyvin. En tiedä koskiko tämä lausunto vain alkukautta Dynamossa, vai myös viime kautta Narreissa. Joka tapauksessa hän on supertähti tason hankinta liigaan, mutta lopullisen kunnon näyttävät sitten lähiajat..

Ässillä on nyt hyökkäyksessä sen luokan tähtisikermä, ettei Porissa ole vuosikausiin nähty. Pakisto riittää jopa mitalijoukkueen tarpeisiin, kunhan se vain pelaisi omalla tasollaan. Ja hiukan yllättäen se kaikkein varmin osasto on viime aikoina hiukan lipsunut, vaikka esimerkiksi kaikissa ennakoissa todettiin että maalivahteihin Ässät ei kaadu. Ei tässä mitään maalivahtiongelmaa ole, mutta ei silti aivan putkeenkaan ole mennyt jos katsotaan alkukautta kokonaisuutena

Mutta yleisesti ottaen on sanottava, että nyt ei Ässillä voi olla muuta tavoitetta kuin välierät. Rima on kuitenkin oltava ihan aidosti kunnianhimoisessa, mutta kuitenkin saavutettavissa olevassa tavoitteessa. Porissa sen ison menestyksen vuodet tulevat 5-7 vuoden sykleissä, laskeskelin itse että kevät 2019 olisi iskun paikka. Mutta hiukan puun takaa pöytä onkin katettu isollekin menestyksellä jo nyt.. ei ole mistään muusta kuin itsestä kiinni, välineet ovat olemassa
 

Lepranmies

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Vaasan Sport, Philadelphia Flyers
Täytyy kyllä sanoa, että mielestäni on aikamoista aliarviointia sanoa SaiPan voittojen olevan tuuria. SaiPa puolustaa tällä hetkellä todella kurinalaisesti ja on kokoajan aktiivinen kiekolla. Vastustajan tila otetaan heti pois kun saapuvat SaiPan alueelle ja siellä ei paljon pyörimiselle ole tilaa. Hyökkäyspeli ei ole vielä ihmeemmin vakuuttanut mutta Lehterän selkeä suuntaus on ollu lähteä parantamaan peliä puolustuksen kautta joka oli viime kaudella aivan karsean näköistä.
Nyt viime peleissä on hyökkäyspelistäkin saatu jo osviittaa paremmasta eikä tämä uusi pelaaja nyt ainakaan huononna sitä. SaiPalla tulee vielä loukkaantuneet pelaajatkin takaisin maajoukkuetauon jälkeen joten saa nähdä miltä peli näyttää kun rosteri alkaa olemaan paras mahdollinen.

Jos joukkue on viimeisestä 12 pelistä voittanut 10 ja sinne mahtuu 7 ottelun voittoputki ja 8 ottelun voittoputki kotona (joka muuten jatkuu vieläkin) niin silloin joukkueessa tehdään jo jotain muutakin oikein kun vaan kakataan housuun ja toivotaan kädet ristissä voittoa. Enkä nyt väitä, että kausi jatkuu samanlaisena kokoajan mutta itse en ainakaan mihinkään järjettömään romahdukseen usko. SaiPalla on kuitenkin yksi liigan parhaista maalivahdeista ja puolustus on aika kovalla tasolla tällä hetkellä. Lehterän seuraava urakka on hyökkäyspeli ja saa nyt nähdä onko siihen jotain saatu aikaan tauon aikana.

Kannattaa myös pitää mielessä että jos ylivoima on ollut aivan paskaa ja joukkue porskuttaa silti voittoputkessa niin se ylivoima on vielä aika pieni murhe.
 

L4E

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauma Luk
Yksi uusi joukkue on syytä nostaa tälle 10-listalle eli Lukko.
Mitäs Lukko muka nyt on tehnyt, että vaikuttaisi voimasuhteisiin. Ainut peliliike on yhden pelurin myynti. Vaikuttaa että peilaat hommaa sarjatilanteeseen etkä oikeisiin voimasuhteisiin.
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Boldaus minun.
Torso nälvii Tapparaa joka suhteessa ja käänteessä, ihan kuin olisi hiekkaa siellä enemmänkin, vänkää vänkäämisestä päästyään vaikka miten koitetaan argumentoida toisista suunnista. Perusteluita kaipaa ja ne vain jotka kelpaa, mutta sitten ne ei kuitenkaan kelpaa. Joko ne on fanipoikailua, värilaseilua, puuta heinää, hellyttävää tms. muuten vähättelemällä lytättyä. Itsehän toki aina kirjaimelleen kertoo vain fakta perusteluja. Savosta vissiin kotoisin, ikinä ei väärässä, aina voi asiaa jotenkin käännellä ja väännellä ja vängätä vänkäämisenkin perään, mutta helvetissä ei voi vain joskus antaa perin tai olla väärässä. Ei.
Tappara on tullut minulle tässä viime vuosina kaikkein tutuimmaksi joukkueeksi Kärppien jälkeen. Tämä johtunee siitä, että Tappara on ollut niin pirun kova. Kyllä tuollaista huippujoukkuetta on mukava seurata ja verrata Kärppiin.

En oikein tunnista itseäni noista värilasitteluista, fanipojitteluista ja lyttäämisistä. Arvostan toisten tekemiä voimasuhdepohdintoja liian paljon sortuakseni moiseen. Koska itsekin voimasuhdearviointeja teen, tiedän kuinka vaikeaa se on. Tiedän, kuinka helppoa on mennä metsään. Toisaalta on mielenkiintoista miettiä, miksi sinä ja varmasti monet muutkin nimimerkit kokevat kirjoitukseni mainitunlaisina lyttäämisinä. Toki silloin, kun kirjoittelu koskee vain ja ainoastaan nimimerkkiäni, eikä kyseessä ole enää mikään heittäytyminen voimasuhdepohdintaan, voi sananparteni olla liian töykeä. Siitä olen pahoillani.

Olen syntyisin Pyhäjärveltä, joka sijaitsee Pohjois-Pohjanmaan, Keski-Pohjanmaan, Keski-Suomen ja Savon risteyskohdassa. Tokihan maailman tuulet ovat minut sieltä jo vuosikymmenet sitten pois puhaltaneet. Aikamoinen sekamelska siis. No, kuitenkin väärässä olen usein. Olin väärässä lähes koko viime kauden voimasuhdearviossani, eikä minulla ole ollut mitään vaikeuksia sitä tunnistaa ja tunnustaa. Tästä huolimatta olen katsonut rohkeasti eteenpäin ja tehnyt arvion myös tälle kaudelle.

Vaikuttaa siltä, että joidenkin mielestä en olisi saanut Kärpät kärkeen nostavaa voimasuhdearvioita tehdä, koska yleisen mielipiteen mukaan Kärppien ei pitänyt pärjätä tuolla nipulla. Vaikuttaa siltä, että joidenkin mielestä arviossani on nyt täytynyt olla värilasihöpöttöjän tuuria, kun ei se viime kaudellakaan mitään tiennyt. Tällaisista lähtökohdista asiakeskustelua on hivenen hankala käydä. Mielelläni vastaisin enemmän asiapohjalta tuleviin kysymyksiin. Asiapohjalla tarkoitan keskustelua ja perusteluja tämän kauden voimasuhteista.

Edit. Kirjoitusvirhe
 
Viimeksi muokattu:

Lintta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
No puhutaan tosiaan jostain muusta joukkueesta, haastan oikein tarkoituksella: Porin Ässät on tämän viikon aikana virallisesti ilmoittanut olevansa kevään musta hevonen. Vai onko? Ainakin tätä varustautumiskilpaa kesken kauden Ässät hallitsee tällä hetkellä suvereenisti..

Kärjen kohdalla homma on nyt peli-ilon löytymisestä kiinni. Tampereelta tuli alkukaudesta mielestäni sellaista viestiä, että Kärki pelaa hyvin, mutta tehot vain kiertävät miestä. Viimeiset kymmenkunta peliä eivät sitten enää ilmeisesti menneet niin hyvin, koska lätkä vain on niin pitkälle ihan pelkästä korvienvälistä kiinni. Onkin mielenkiintoista nähdä, minkä muutoksen paluu mamman lihapatojen ääreen aiheutta..

Ja sitten luonnollisesti siinä ovat Junttilat paperia, kun vanha kunnon Dominaattori on taas in da house :) Salminen sanoi jossain yhteydessä jo, että jopa yllättyi potkuista, koska mielestään oli kuitenkin pelannut ihan hyvin. En tiedä koskiko tämä lausunto vain alkukautta Dynamossa, vai myös viime kautta Narreissa. Joka tapauksessa hän on supertähti tason hankinta liigaan, mutta lopullisen kunnon näyttävät sitten lähiajat..

Ässillä on nyt hyökkäyksessä sen luokan tähtisikermä, ettei Porissa ole vuosikausiin nähty. Pakisto riittää jopa mitalijoukkueen tarpeisiin, kunhan se vain pelaisi omalla tasollaan. Ja hiukan yllättäen se kaikkein varmin osasto on viime aikoina hiukan lipsunut, vaikka esimerkiksi kaikissa ennakoissa todettiin että maalivahteihin Ässät ei kaadu. Ei tässä mitään maalivahtiongelmaa ole, mutta ei silti aivan putkeenkaan ole mennyt jos katsotaan alkukautta kokonaisuutena

Mutta yleisesti ottaen on sanottava, että nyt ei Ässillä voi olla muuta tavoitetta kuin välierät. Rima on kuitenkin oltava ihan aidosti kunnianhimoisessa, mutta kuitenkin saavutettavissa olevassa tavoitteessa. Porissa sen ison menestyksen vuodet tulevat 5-7 vuoden sykleissä, laskeskelin itse että kevät 2019 olisi iskun paikka. Mutta hiukan puun takaa pöytä onkin katettu isollekin menestyksellä jo nyt.. ei ole mistään muusta kuin itsestä kiinni, välineet ovat olemassa


Uskoisin Ässien maalivahtipelin parantuvan nyt, kun joukkue merkittävästi vahvistui. Kaikki kuitenkin vaikuttaa kaikkeen ja kummasti se puolustuspeli koko joukkueenakin monesti parantuu, kun jengi on alati vaarallinen myös hyökkäyssuuntaan. Se alitajunnaisesti vaikuttaa koko joukkueen tekemiseen.

Kaikki on nyt kiinni valmennuspelistä, että miten se osaa resurssit hyödyntää.

Omissa papereissa uskon ässien hilaavan itsensä nyt top 6 joukkueeksi.
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Mitäs Lukko muka nyt on tehnyt, että vaikuttaisi voimasuhteisiin. Ainut peliliike on yhden pelurin myynti. Vaikuttaa että peilaat hommaa sarjatilanteeseen etkä oikeisiin voimasuhteisiin.
Ei Lukko ole muuta tehnyt kuin pelannut paljon paremmin kuin ennen kauden alkua ennakoin. Uskoin, että Virta epäonnistuu jälleen Kuopion ulkopuolella, mutta onneksi näin ei käynyt. Arvostan Virtaa sen verran paljon, että olen onnellinen hänen puolestaan. Tärkeä onnistuminen hänelle. Lukon aliarvioin ennen kauden alkua pahiten.
 

Jugger77

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
McTorsolta kaipaisin perusteluja sille miksi Ilves ja HPK ovat voimasuhteissa SaiPan edellä. HPK vahvistui Viitaluoman ja Morinin myötä ja Ilvekseen tuli lähtökohtaisesti hyvä puolustaja. Toisaalta SaiPa on saanut nuo pisteensä ilman Löfmania ja Taipalusta ja molemmat palanevat nyt kehiin. Tuo SaiPan uusin haku on arpa, mutta esim Oksasen korvaamiseksi ei vaadita paljoa jotta vahvistuksen kriteerit täyttyisivät. Minä en vaan näe niitä syitä miksi HPK ja Ilves ohittavat SaiPan.
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
McTorsolta kaipaisin perusteluja sille miksi Ilves ja HPK ovat voimasuhteissa SaiPan edellä. HPK vahvistui Viitaluoman ja Morinin myötä ja Ilvekseen tuli lähtökohtaisesti hyvä puolustaja. Toisaalta SaiPa on saanut nuo pisteensä ilman Löfmania ja Taipalusta ja molemmat palanevat nyt kehiin. Tuo SaiPan uusin haku on arpa, mutta esim Oksasen korvaamiseksi ei vaadita paljoa jotta vahvistuksen kriteerit täyttyisivät. Minä en vaan näe niitä syitä miksi HPK ja Ilves ohittavat SaiPan.
Tällaisen maallikon, kuten minä, voimasuhdepohdinnoissa on se hankala puoli, että oman suosikkijoukkueen ulkopuolelta otteluja tulee katsottua perin rajallinen määrä. Tässä suhteessa joutuu sitten turvautumaan omiin mielikuviin, jotka ovat muotoutuneet vuosien varrella. Tarkoitan siis mielikuvia pelaajista, valmentajista ja heidän muodostamista kokonaisuuksista.

Lehterä on minulle niin tuore tuttavuus, etten hänestä valmentajana paljon tiedä. Hänen persoonassaan on jotain erityistä. Se voi viedä hänet erittäin pitkälle tai sitten erittäin lyhyelle. Minä olen lähtökohtaisesti taipuvainen uskomaan jälkimmäiseen. Sen verran, mitä olen SaiPaa nähnyt, niin en ole ollut ollenkaan vakuuttunut. Tulosta on tullut, mutta näen myös romahduksen vaaran. Materiaali on heikohko, eikä valmennuskaan vakuuta minua, niinkuin tuossa jo totesin. Materiaalista voidaan jatkaa SaiPan osalta myöhemmin, nyt en ehdi. Yhtäkaikki, tämä on siis täysin maallikon näkemys. Ei minua haittaa, vaikka SaiPa pärjääkin.

HPK:n valmennus on loistava. Myös HPK:n suoritukset Kärppiä vastaan ovat olleet hyviä. Kärpät ja HPK ovat kohdanneet kolmesti ja kaksi kertaa HPK on ollut parempi. Toki HPK ei ole niin kova kuin ennen kauden alkua ennakoin, vaikka vahvistuksia on nyt joukkueeseen tullut. Ilveksen nousu perustuu puhtaasti Kiveen ja hänen kykyynsä kaivaa tuosta nipusta paljon irti. Ilves laittoi Kärpät ahtaalle Raksilassa ja pelasi kyllä hyvin. Ilveksen edesottamuksista saan lisätietoa ylihuomenna, kun Ilves ja Kärpät Hakametsässä kohtaavat.

Edit. HPK, ei HKP
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
HPK
McTorsolta kaipaisin perusteluja sille miksi Ilves ja HPK ovat voimasuhteissa SaiPan edellä. HPK vahvistui Viitaluoman ja Morinin myötä ja Ilvekseen tuli lähtökohtaisesti hyvä puolustaja. Toisaalta SaiPa on saanut nuo pisteensä ilman Löfmania ja Taipalusta ja molemmat palanevat nyt kehiin. Tuo SaiPan uusin haku on arpa, mutta esim Oksasen korvaamiseksi ei vaadita paljoa jotta vahvistuksen kriteerit täyttyisivät. Minä en vaan näe niitä syitä miksi HPK ja Ilves ohittavat SaiPan.

Kerholta on puuttunut lähes koko kauden 5-8 avauskokoonpanon pelaajaa. Loukkaantumiset ja sairastelut ovat koetelleet aika kovalla kädellä.

Alkukaudesta Kerhon peli oli aika heikkoa, mutta viimeiset n. 10 peliä ovat näyttäneet jo varsin hyvältä.

Pidän todennäköisenä, että HPK tuolta nousee, siihen en ota kantaa, että kenen ohi ja kuinka korkealle. Alkukaudesta arvioin HPK'n sijoille 6-8, tuon 6. sijan ollessa se absoluuttinen maksimi mihin joukkue voi yltää.

SaiPan pelejä olen nähnyt vain 2x vs HPK ja ne olivat aika tasaisia vääntöjä molemmat, vaikka pisteet menivät HPK:lle 6-0. Samoista sijoista kamppailevat edelleen.
 

Blackie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ilveksellä on tietysti se, että Lehtonen loukkaantui ja joutuivat peluuttamaan Markus Ruusua. Ilveksen maalivahtien torjuntaprosentti on tasakentällisin 86,6, kun se SaiPalla on 93,1. En sano, että Ilves tulee SaiPaa ohittamaan, mutta ihan puhtaasti numeroita katsomalla siellä on jonkinlaista orastavaa potentiaalia alkaa keräämään kovemmalla tahdilla pisteitä kuin ensimmäisellä kolmanneksella. Ässiä vastaan pelasivat kyllä todella hyvin viimeisellä viikolla ennen maju-taukoa.

Toki Ilves on omassa päässä ollut välillä pehmeähkö verrattuna juuri SaiPaan, mitä on pelejä tullut nähtyä. Siinä mielessä ihan oikeaa osa-aluetta ovat vahvistaneet syksyn aikana.
 

teude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings/Lions, Jokerit, SaiPa
Kerholta on puuttunut lähes koko kauden 5-8 avauskokoonpanon pelaajaa. Loukkaantumiset ja sairastelut ovat koetelleet aika kovalla kädellä.

Eli oikeastaan sama kuin SaiPalla, ei SaiPa ole parhaalla rosterilla pelannut vielä peliäkään.
 

Juteeni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avalanche ja Tappara
McTorsolta kaipaisin perusteluja sille miksi Ilves ja HPK ovat voimasuhteissa SaiPan edellä. HPK vahvistui Viitaluoman ja Morinin myötä ja Ilvekseen tuli lähtökohtaisesti hyvä puolustaja. Toisaalta SaiPa on saanut nuo pisteensä ilman Löfmania ja Taipalusta ja molemmat palanevat nyt kehiin. Tuo SaiPan uusin haku on arpa, mutta esim Oksasen korvaamiseksi ei vaadita paljoa jotta vahvistuksen kriteerit täyttyisivät. Minä en vaan näe niitä syitä miksi HPK ja Ilves ohittavat SaiPan.

Tuskin Oksanen mitenkään helposti on korvattavissa. Miehen ollessa jäällä SaiPa luo hyvin laukauksia vastustajan päätyyn ja omissa soi erittäin harvoin (Oksasen ollessa jäällä maalivahdin torjuntarprosentti on 96,6, SaiPan hyökkääjistä paras).
 

Swift

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Philadelphia Eagles, Flyers
Tuskin Oksanen mitenkään helposti on korvattavissa. Miehen ollessa jäällä SaiPa luo hyvin laukauksia vastustajan päätyyn ja omissa soi erittäin harvoin (Oksasen ollessa jäällä maalivahdin torjuntarprosentti on 96,6, SaiPan hyökkääjistä paras).

Hyvä huomio. Ahtihan pelasi vielä viimeisen a-junnukautensakin Espoossa puolustajana ennenkuin hänet jenkeissä vaihdettiin hyökkääjäksi, joten se puolustusvalmius on hänellä hyvin alitajunnassa. Maalintekijänä Oksanen ollut itselleni pettymys, ei ole paikoista uponnut ja sanoisin että vähintään joka toinen hänen kuti mennyt ohi.

Ketjun aiheeseen sen verran, että SaiPa saa huomenna Jukureita vastaan oikeastaan parhaan kokoonpanonsa jäälle ensimmäistä kertaa tällä kaudella. Taipalus, Löfman ja Koski palaavat kokoonpanoon. Näkee vähän onko meistä mihinkään kun on koko arsenaali kehissä.
 

Jugger77

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Tuskin Oksanen mitenkään helposti on korvattavissa. Miehen ollessa jäällä SaiPa luo hyvin laukauksia vastustajan päätyyn ja omissa soi erittäin harvoin (Oksasen ollessa jäällä maalivahdin torjuntarprosentti on 96,6, SaiPan hyökkääjistä paras).
Tämä on hyvä huomio, mutta Oksanen hankittiin SaiPaan maalintekijäksi. Kaveri itsekin sanoi, että maalinteko on vahvuus. Ja näin ei käynyt. Oksanen on pelannut ihan hyvin, mutta ei ole vaan onnistunut maaleja tekemään. Ja siksi hänet hankittiin. Oksanen on monipuolinen pelaaja joka on onnistunut ihan hyvin, mutta ei hän ole se maalintekijä, jota haettiin.
 

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
En tiedä, miten SaiPa ja Ilves ovat rytmittäneet kauden treeniä, mutta ainakin SaiPa on pelannut todella nihilististä ja raskasta kiekkoa. Se, että SaiPa on voittanut paljon on iloinen asia Liigalle, mutta talven pidentyessä ja ilottelun loputtua tuo on aika raskas tapa pelata pelaajille. SaiPan tämän hetken maalintekovoima on siinä 1-2 per peli - omasta mielestäni. Silloin ei omiin saa mennä yhtään.

Lehterä on onnistunut erinomaisesti, mutta ilman hankintoja on vaikea nähdä, että SaiPa pystyisi rakenteellistamaan hyökkäämistä niin paljon tuolla materiaalilla, että se pääsisi paljon maaleja tekemään. Tältä osin kauden kaava juoksee hieman SaiPaa vastaan. Ja Karri Kivellä Ilveksestä on kovat näytöt olemassa jo nyt, että varsin vaatimattomasta materiaalista saa kyllä ihmeellisiä asioita näkyviin. Ilves on parhaimmillaan pelottavan tulivoimainen materiaaliin suhteutettuna.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös