Liigajoukkueiden voimasuhteet kaudella 2015–2016

  • 981 063
  • 3 965
Perinteisesti nousijajoukkueelle se nousun jälkeinen toinen kausi on ollut hankala. Kärpät on tähänkin raikas poikkeus - joskin pistesaldo kevään 2001 ja 2002 välillä ei noussut kuin kuusi pistettä (nykypistelaskulla käytännössä yhdeksän pistettä) ja runkosarjasijoitus kaksi sijaa (8 => 6).

Eikö Pelicans ole paljon raikkaampi poikkeus, 24->55 pistettä ja 12.->7. sijoitus?

Muutenkin taitaa olla järjestäen niin että toisella hankalalla kaudella on kerätty enemmän pistettä?
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Voi olla myös kun joukkuemäärä kuitenkin nousi, mutta saman verran joukkueita pääsee pudotuspeleihin että noita "tyhjennysmyyntejä" on ennätysmäärä jopa luvassa, varsinkin kun tuntuu vähän joka paikkakunnalla sponsoritilanne tiukka ja katsojamäärät laskussa. Taloudellisti harva seura plussaa tehnyt viimekausina joten kynnys TPS kaltaisiin tyhjennysmyynteihin kasvaa. Eli tasoerot kasvaa häntäpään ja kärjen välissä, varsinkin siirtorajan jälkeen. Tosin tuntuu että harvalla seuralla on oikeasti mitään maailmanluokan vahvistuksia tullut, että hyvän valmennuksen ja joukkuepelin merkitys kasvaa ja yllätyksiä voi suuntaan ja toiseen enemmän tulla runkosarjassa ja Kalpan muutaman kauden takaisen runkosarjan voiton kaltaisia yllätyksiä voi olla luvassa.
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Eikö Pelicans ole paljon raikkaampi poikkeus, 24->55 pistettä ja 12.->7. sijoitus?
En huomioinut tätä yhdestä ainoasta syystä: en muistanut!

Muutenkin taitaa olla järjestäen niin että toisella hankalalla kaudella on kerätty enemmän pistettä?
Mä muistaakseni perustin tänne ketjun muutama vuosi sitten, jossa kävin läpi noita liiganousuja sekä nousijajoukkueita. Mun muistaakseni tulos oli aika selkeä, että toinen kausi on perinteisesti ollut nousijajoukkueille hankala. Voi olla, että muistan päin persettä!

Suoraan sanottuna mä vedin nuo olettamukseni Sportin tulevista hankaluuksista alkavalla kaudella aika hatusta eli en käyttänyt käytännössä lainkaan minkäänlaista lähdemateriaalia. Pers'tuntumalla mä sanoisin, että Sport ei tule 70 pinnan rajaa rikkomaan kaudella 2015-16 - mutta pidätän kuitenkin oikeuden vaihtaa mielipidettäni lähempänä kauden alkua ja tutustuttuani paremmin lähdemateriaaleihin aiheesta: "nousijajoukkueen aina hankala toinen kausi".

EDIT: löytyihän kyseinen ketju - pitäneekin vähän lukea ajatuksella muidenkin tekstejä

11.04.2013 - SM-liigan nousijajoukkueet kautta aikojen
 
Mä muistaakseni perustin tänne ketjun muutama vuosi sitten, jossa kävin läpi noita liiganousuja sekä nousijajoukkueita. Mun muistaakseni tulos oli aika selkeä, että toinen kausi on perinteisesti ollut nousijajoukkueille hankala. Voi olla, että muistan päin persettä!

Pelicans, Kalpa ja Kärpät ovat nostaneet pistemääriään toiselle kaudelle. Aika huomattavastikin. Sen pidemmälle ei muisti riitä ja en sinänsä tiedä onko kuinka vertailukelpoisia viime vuosituhannella tapahtuneet. Ehkä sikäli että Liiga oli kovatasoisempi mutta epätasaisempi. Nyt heikompitasoisessa ja tasaisemmassa luulisi olevan helpompi nostaa pistemäärää.
 

Bobby

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Vastauksena edellisille aaseille. Miten Matikainen voisi kertoa pelitavasta tmv, kun ei tunne pelaajiaan vielä eikä ole ollut heidän kanssa jäällä vielä...?
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Kaudella 2014-15 kymppisijaan vaadittiin 88 pistettä.
Eihän vaadittu kuin 77 pistettä, koska 11. eli HPK saalisti 76 pistettä.

Tosin jos Ilves olisi jäänyt 77:ään pisteeseen, HPK:n pistesaalis olisi voinut olla suurempi.
 

kalma

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Samoilla linjoillahan tässä ollaan!

KooKoo veivannee sen 50 pistettä - ehkä vähän yli? - ja Vaasan Sport kasvattanee viime kautista pistepottiaan vajaalla 10 pisteellä. Mä näkisin näin, että tästä pistepotin lisäyksestä jopa 30 pistettä sataa muiden laariin. Tämä pistemäärän lisäys vaikuttaa erityisesti keskikastiin. Yhtenä syynä tälle mä näen lohkojaot sekä sen, että kärkijoukkueiden on huomattavasti vaikeampaa nostaa pistesaalistaan kuin keskikastin joukkueiden ottelumäärien pysyessä samana.

Lohkojaosta ja pistepotin lisäyksestä uskoisin eniten hyötyvän viiden joukkueen: BLU, IFK, PEL, SAI, TAP

HIFK:n ja Tapparan hyöty näkyy ennen kaikkea sarjataulukon TOP3 tasaisuudessa. Bluesin hyötynäkökohta asettaa paineita kuutossijaan, kun taas vastaavasti Pelicansin ja SaiPa:n edullinen otteluohjelma vaikuttaa kaikkein eniten säälipleijariviivan tuntumassa.
Osittain samoilla linjoilla joo. Tuo oma parin pisteen lisäys on tehty oletuksella, että Liiga olisi ensi kaudellakin keskikastistaan hyvin tasainen. Sääleihin on joskus menty huomattavasti pienemmälläkin pistemäärällä, kuin tuo viimekautinen, joten ehkä pitäisi niihinkin verrata, ennenku rupeaa suurempia ennustuksia tekemään.

Pelicans ja SaiPa toki pelaavat enemmän KooKoota vastaan kuin muut, mutta tuollainen parin pelin vaikutus katoaa kauden aikana aika tehokkaasti. Vaikka molemmat voittaisivat viidesti KooKoon ja pelaisivat keskinäiset pelit tasan, niin kun molemmat ottaa sitten neljästi turpaan HPK:lta, on kuudentoista ottelun otannalla pistekeskiarvo 1.5 ja ollaan takaisin siinä lähtöruudukossa.
Muutenkin näistä lohkoista voi oikeasti hyötyä mielestäni vain yksi joukkue per lohko, johon ehkä paras ehdokas onkin tuo Tappara, jonka selkään omissa papereissani hengittää Lukko, Blues ja SaiPa.

Ennen mennyttä kauttakin puhuttiin jonkunverran siitä, että kun Sport kerää paljon vähemmän pisteitä Jokereihin verraten, niin mihin nuo pisteet jakaantuu. Sport keräsikin sen 33pistettä lopulta vähemmän.
12-13 1. sija 111p 7.sija 93p ja 11.sija 83p
13-14 1. sija 131p 7. sija 93p ja 11.sija 84p
14-15 1. sija 115p 7.sija 96p ja 11. sija 76p
Ja vaikkei tilanne tulevaan kauteen olekaan täysin verrannollinen, niin voihan tuosta huomata että viime kaudelle tullut heikommin pisteitä kerännyt korvaaja ja runkosarjan voittajan pienempi pistesaldo aiheuttivat yhteensä 49p "potin" jaettavaksi muille, ja silti kymppisija heltisi selvästi pienemmällä pistemäärällä ja suoraan pudotuspelipaikkaankin vaadittiin vain 3pistettä enemmän (13-14 kaudella Blues ja Jokerit tasapisteissä sijoilla 6-7)
Joten siis tuollainen isompikin pistepotti jakaantuu todella helposti 13-14joukkueen kesken. Toivottavasti aliarvioit KooKoon ja Sportin pistemäärät ja sitten tuolta muita sakkeja pudotuspelien ulkopuolelta vähän lähemmäs, niin siinä ne pisteet melkein jo onkin.

Laitetaan vaikka oma näkemys voimasuhteista tähän pisteiden kera, kun on tekemisen puutetta.

1. Kärpät 120p
2. HIFK 115p
3. Lukko 110p
4. Blues 105p
5. Tappara 100p
6. SaiPa 98p
7. Ilves 95p
8. JYP 93p
9. TPS 92p
10. Ässät 90p
11. KalPa 85p
12. Pelicans 80p
13. Sport 75p
14. KooKoo 65p
15. HPK 60p

Noihinkin näimmä tuli 33pistettä ylimääräistä, niin on varaa jollain vähän kyykätä.
 
Suosikkijoukkue
Vaasan ylpeydet, punavalkoiset & Voittamaton Vaasa
Vastauksena edellisille aaseille. Miten Matikainen voisi kertoa pelitavasta tmv, kun ei tunne pelaajiaan vielä eikä ole ollut heidän kanssa jäällä vielä...?
Tätä samaa kyselin kovasti täällä ennen viime kauden alkua, koskien Valtosta. Koskaan siihen ei tullut yhtään vastausta. Ainoastaan täyslaidallinen kuraa niskaan.
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Eihän vaadittu kuin 77 pistettä, koska 11. eli HPK saalisti 76 pistettä.

Tosin jos Ilves olisi jäänyt 77:ään pisteeseen, HPK:n pistesaalis olisi voinut olla suurempi.
Niin, kysymyshän kuuluu onko lasi puolityhjä vai puolitäysi.

Jos HPK olisi kääntänyt yhden jatkoaikatappion voitokseen, niin HPK:n sijoitus olisi edelleen ollut 11.

Asiasta toiseen! Mä olen tässä pikkuhiljaa tehnyt pientä vertailua kaikista SM-liigan joukkueista ihan kylmästi rostereita vertailemalla. Hannu Jortikan wanha valmennusfilosofiahan on se, että menestyvällä joukkueella tulee olla selkeä ykkösmaalivahti, maalintekijä sekä ykköspakki. Todennäköisesti nämä mä pystyisin itsekin nimeämään lähes joka joukkueesta - hieman riippuen siitä kuinka esim. "ykköspakki" määritellään: puolustava/hyökkäävä jne.

Mä ajattelin kuitenkin viedä tätä hieman pidemmälle. Jokaiseen kategoriaan tulisi nimetä kaksi pelaajaa, joista yksikään ei saa esiintyä kahdessa kategoriassa yhtäaikaa. Mä en yksinkertaisesti osannut rostereita tuijottamalla löytää oikeita nimiä, joten ajattelin kysäistä apua jokaisen joukkueen kannattajilta. Samalla otin vielä pari kategoriaa lisää. Kenttäpelaajien osalta kategorioita on viisi, joten niihin on löydyttävä kymmenen eri pelaajaa: kuusi hyökkääjää sekä neljä puolustajaa. Tämän lisäksi vielä ykkös- ja kakkosmaalivahdit, joten käytännössähän oltaisiin rankattu puolet joukkueesta.

Eli kategoriat ovat (toivottavasti jokaisen joukkueen kannattajilta tulisi vastauksia):

1) ykkössentteri tai -kapellimestari - ketkä kaksi hyökkääjää keräävät joukkueestasi eniten syöttöpisteitä?
2) maalitykki - ketkä kaksi hyökkääjää tykittävät joukkueestasi eniten maaleja?
3) hyökkäävä puolustaja - ketkä kaksi puolustajaa voittavat joukkueesi sisäisen puolustajien pistepörssin?

Nämä ovat selkeästi mitattavissa olevia määreitä. Seuraavat ovat enemmän mielipidejuttuja, mutta mä yritän perustella selkeästi.

4) puolustava hyökkääjä - ketkä kaksi hyökkääjää haluat nähdä jäällä alivoimalla tai ottelun viimeisellä minuutilla joukkueesi puolustaessa maalin johtoa?
5) puolustava puolustaja - ketkä kaksi puolustajaa haluat nähdä jäällä alivoimalla tai ottelun viimeisellä minuutilla joukkueesei puolustaessa maalin johtoa?

Tämä on nimittäin yllättävän hankalaa, kun yrittää miettiä ei-niin-läheisiä joukkueita. Mä otan nyt esimerkiksi vaikkapa KalPa:n. Mä en osaa joukkueesta paljoa sanoa, mutta haluaisin ehdottomasti kuulla kuinka kuopiolaiset itse joukkuettansa ajattelevat. Mä vedän nyt suoraan hatusta nuo kymmenen pelaajaa noihin viiteen edellämainittuun kategoriaan. Voi olla, että nämä ovat aivan päin persettä kuopiolaisten mielestä, mutta toivottavasti korjaatte harhaluulojani.

1) ykkös-kakkossenttereinä häärivät ilmeisesti: Jaakko Rissanen ja Mikael Ruohomaa
2) maaliverkkoja venyttävät: Janne Keränen ja Jesse Mankinen (vai onko se Patrick Davis jo varma?)
3) puolustajien pistepörssissä korkealla ovat: Joonas Lyytinen ja Mikko Jokela
4) puolustava hyökkääjä on ainakin: Sami Mutanen, mutta... en osaa nimetä toista, koska sama pelaaja ei voi olla kahdessa eri kategoriassa
5) puolustava puolustaja: olisiko Antti Halonen & Jussi Timonen timanttinen kombo?

Siis tämä on todella hankalaa ja toivoisinkin näin kauniin heinäkuisen sadepäivän kunniaksi muiden joukkueiden kannattajilta vähän apuja.

Ei tämän listan luominen TPS:stakaan ollut helppoa...

1) kapellimestarit: Eric Perrin ja Tero Koskiranta
2) maalitykit: Lauri Tukonen ja Dave Spina
3) hyökkäävät puolustajat: Petteri Nummelin ja Harri Tikkanen
4) puolustavat hyökkääjät: Jonne Virtanen ja Jerry Ahtola
5) puolustavat puolustajat: Jani Forsström ja Niklas Friman

Siis joka joukkueesta kaksi hyökkääjää, jotka keräävät eniten syöttöjä, kaksi hyökkääjää, jotka tekevät eniten maaleja, kaksi puolustajaa, jotka tekevät eniten pisteitä sekä näiden lisäksi kaksi puolustajaa ja kaksi hyökkääjää, jotka ovat joukkueestasi eniten puolustusorientoituneita JA joita et tullut maininneeksi syöttö-, maali- tai puolustajien pistepörssin kärkiniminä.

EDIT: lisätään nyt sekin, että toivottavasti ketään ei kirjoita pelkkää nimilistaa, vaan avaa myös hieman taustoja, kertoo pelaajan ominaisuuksista jne. erityisesti noissa 4) ja 5) -kategorioissa
 

Apheu

Jäsen
Tapparasta näkisin;

1) kapellimestarit: Stephen Dixon ja Jan-Mikael Järvinen
2) maalitykit: Kristian Kuusela ja Patrik Laine (?)
3) hyökkäävät puolustajat: Nick Plastino ja Teemu Aalto
4) puolustavat hyökkääjät: Jukka Peltola ja Jani Lajunen
5) puolustavat puolustajat: Pekka Saravo ja Aleksi Elorinne

Toiseksi maalitykiksi on käytännössä nyt haussa laitureita ja siellä on nyt myös paikka monella pelaajalla nousta siihen +15 maalin sarjaan. Käytännössä kuitenkin se uusi laiturivahvistus tulee tuohon Laineen paikalle, näin uskoisin. Bonsaksen ja Kankaanperä ovat molemmat myös erinomaisia puolustajia, joten he voisivat aivan hyvin olla Saravon ja Elorinteen paikalla.
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Oululaisten kirjoittelu on kerrassaan hämmentävää. Joukkue, joka on voittanut kaksi mestaruutta seitsemännen ottelun jatkoajalla, on jostain syystä varmistanut jo seuraavankin mestaruuden.
Älä turhaan ainakaan minun sepustuksistani hämmenny. Kärpät, tuo minulle niin rakas joukkue, on voittanut kaksi mestaruutta putkeen seitsemännen pelin jatkoerässä niin kuin totesit. Jos seurasit kyseisiä finaalisarjoja, niitä edeltäviä pudotuspelejä ja runkosarjaa, ymmärrät, ettei kyseessä ollut sattuma. Kärpät oli molempina kausina suvereeni. Kaudella 2013-2014 Kärpät räjäytti lähes kaikki ennätyksen uusiksi; uusi runkosarjan piste-ennätys ja pisin voittopelien putki. Kärpät on ollut vailla pienintäkään epäilystä kaksi edellistä kautta Liigan paras joukkue. Game Sevenit eivät ole sattumalta Raksilassa kotijoukkueen voitoiksi kääntyneet. Mitä tulee kauden 2015-2016 mestaruuden varmistumiseen jo heinäkuussa 2015, ei kai kukaan ole tuollaista väittänyt.


Todetaan nyt kiistaton fakta. Kärppien viime kauden joukkueen sielu oli joukkueen erinomainen ykköskenttä. Tästä kyseisestä kentästä 2 pelaajaa on lähtenyt joukkueesta. Nämä kyseiset pelaajat valittiin edustamaan maataan kevään MM-kisoihin. Eli, voitaneen todeta, että kyseessä on kaksi kansainvälisen tason pelimiestä. Tätä väitettä tukee seurajoukkueen menestys, MM-kisat, NHL-sopimukset ja omat silmät. Heidän menetyksensä on tällä foorumilla käytännössä ohitettu olankohautuksella. Miksi?
Mahtavat pelimiehet olivat kyllä herrat Kemppainen ja Donskoi. Tästäkin huolimatta vielä ennen välieräsarjan alkua piti osalle jyväskyläläisistä kertoa minkälaisista pelimanneista on kyse. JYPillä oli heidän mielestään vähintään yhtä hyvä ketju kuin JJJ. No, se siitä. Totta puhut, että mahdoton on Kärppiin saada yhtä hyviä pelaajia valmiina kuin kyseinen duo on. Hyviä aihioita Kärpissä on kuitenkin jopa ylenmäärin. Saapas nähdä, mitä sieltä oikean ensikaudeksi valjastuu. Nimimerkki Mr.Fox toi jo aiemmin ansiokkaasti esille, minkälaisia menetyksiä Kärppien pahimmat vastustajat ovat kokeneet. Mielestäni Mr.Foxin väite siitä, että Kärpät on itseasiassa suhteellisesti vahvistunut, pitää paikkansa.

Heidät on korvattu 27-vuotiaalla yhden hyvän kauden pelanneella pelaajalla. On myös hankittu kiistatta lupaava pelaaja, jonka urakehitys on ollut kaikkea muuta kuin toivotunlainen. Tiedostan toki, että sinne hankittiin myös yksi potentiaalinen kaveri Espoosta. Ehkä hän nostaa edelleen tasoaan, tai sitten ei. Näistä kolmesta hyökkäyspään hankinnasta tuskin löytyy yhtä laadukkaita pelaajia kuin lähtijöistä. Ehkä joku muu tekee läpimurron, ehkä ei.
Mielestäni asiantuntematonta ja lapsellista on tuo Mka Niemen dissaaminen. Miehen näyttöt ovat sen verran kovat, että niillä voi surutta antaa hänelle lähtökohtaisesti Liigan parhaan kotimaisen sentterin tittelin. Ainoastaan Ramstedt ja Hirschovits voidaan laskea mukaan samaan kategoriaan Niemen kanssa. Ramstedt on kiistatta loistelias hyökkäyssuuntaan, muttei ole läheskään yhtä monipuolinen kuin Niemi. Hirschovits veti maagisen viime kauden ja on oiva pelimies. Mieluummin otan kuitenkin Kärppiin 27-vuotiaan Suomenmestarin, Mika Niemen. Kerrot Kärppien lupaavista hankinnoista. Olen samaa mieltä kanssasi heistä. Sinun on hyvä muistaa, että Kärpissä on heidän lisäkseen muitakin, jopa poikkeuksellisen lahjakkaita yksilöitä. Esimerkiksi Puljujärvi ei pelannut viime kauden playoffeissa. Tällä kaudella hän todennäköisesti viilettää tehokkaasti tulosketjuissa ja on täten top-3 porukassa NHL:n varaustilaisuudessa. Voin luvata sinulle, että Kärpissä tapahtuu ensi kaudeksi paljon luontaista sisäistä kasvua johtuen joukkueessa olevista poikkeuksellisista lahjakkuuksista. Harvoin Kärpilläkään on tässä suhteessa näin hyvin asiat. Nyt on, enkä sitä peittele.
 

Noutolokku

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Kanen Pate ja Dominaattori
KalPan
3. Koriin korjaisin Jokelan pois ja Juuso Riikolan tilalle. Nousi jo viime kaudella ok tasolle, mutta tällä kaudella odotan läpilyöntiä. Semmoista +20pinnaa hyvinkin yv-vastuulla. Mikäki Santeri Lukka ei tätä vie häneltä kokonaan.
4. Puolustava hyökkääjähän olosi Jaakko Rissanen. Taisi olla parhaita +/- tilastoja ja pelaa paljon avta+ tärkeitä aloituksia. Mutta kun ukko onjo käytössä niin nostetaan esille Nuorten Maailman Mestari Kinnunen. Pelaa välillä myös pakkina, mutta lähtökohtaisesti nelosen sentterinä. Toissa kauden KalPan umpi surkean kauden ainoita valopilkkuja. Viime kausi todella vaikea osittain loukkaantumisten mutta myös pakkinapelaamisen takia.
5.koriin puolustaviksi pakeiksi menevät Timonen ja Jokela/Halonen. Timonen tässä roolissa liigan jos ei eliittiä niin parempaa keskitasoa. Halonen allaa olla jo melko hidas, mutta ainut "alakerran isäntä" Jokela myös puolutussuuntaan tärkeämpi kuin hyökkäykseen. Alkaa hänkin vain jo liian hidas olemaan niin kostautuu liikaa.

Siinäpä KalPa-osioon pientä fiilausta.

Edit. Balasz Sebok voi olla pelintekijämaisteri Ruohomaan ohalla, mut on kolmossentteri. Hokissa kuitenkin +30 syöttöä. Täten Rissasen Jaakon voi nostaa puolustavaksi hyökkääjäksi.
 

Linden #16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Kyllähän Oululaisilla on ihan perusteltua olla itsevarmoja.
Ei ne mestaruudet ole isolla marginaalilla tulleet, mutta kokoajan näin Tamperelaisena on ollut sellainen olo noissa finaalisarjoissa, että enemmän on kynsin hampain roikuttu kelkassa. Vaikka toissakaudella voitot olivat jo 3-1 Tapparalle, niin silti siinä oli kokoajan sellainen olo, että Kärppiä ei ole lyöty mitenkään.

Enemmänkin tuo nousu silloin sillasta alleviivasi sitä, kuinka kova joukkue Kärpät on.
Lisäksi tuntuu nyt, että haastajat ovat pidemmällä takamatkalla kun edelliskausilla. Viimekaudella sekä Tapparalla, että Lukolla oli kovemmat joukkueet, kun mitä on lähtöönsä tällä hetkellä. Toki IFK on vahvistunut ja esim. Tappara, Lukko, Jyp nyt ainakin voivat vahvistua vielä. Kuitenkin muistettava se, että Kärpät voi vielä tarvittaessa hankkia vaikka kentällisen vahvistuksia.

Haastajien sauma piilee ensikaudella siinä, että Oulussa saattaa olla maha täynnä. Jos Kärpät suoriutuu kaudesta niissä puitteissa mitä on oletettavaa, niin kyllä se on hiton todennäköistä, että Oulussa juhlitaan jälleen.

Etenkin runkosarjassa, playoffseissa toki yllätyksien mahdollisuus kasvaa. Mutta sitä se on ja melko isosti jos Kärpät ei taas vie.
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Bonsaksen ja Kankaanperä ovat molemmat myös erinomaisia puolustajia, joten he voisivat aivan hyvin olla Saravon ja Elorinteen paikalla.
Tässä päästään juuri tähän rostereiden laajuuteen käsiksi. Mä olisin automaattisesti sijoittanut Markus Kankaanperän Tapparan ykköspuolustajaksi oman maalin varjelemiseen, mutta näemmä laajuutta löytyy sillä osastolla varsin mallikkaasti. Vastaavasti esim. KalPa:sta mä en osannut edes nimetä toista puolustavaa hyökkääjää.

Jonkun Bluesin kohdalla on jopa valinnanvaikeuksia, kun hyviä ukkoja olisi tarjolla enemmän kuin tarpeeksi lähes jokaiseen kategoriaan. Tästä - ja muutaman vuoden takaisesta mestarivalmentajasta - huolimatta Blues todennäköisesti rankataan tänäkin vuonna yllättävän matalalle enkä mä edelleenkään ymmärrä miksi. Ennen viime kauttakin 2014-15 Blues rankattiin lähes poikkeuksetta johonkin sijoille 8-10. Jo pelkkää rosteria tuijottamalla mä näin Bluesin taistelevan ihan tosissaan TOP6-paikasta, ja sijalle 5 espoolaiset loppujen lopuksi päätyivätkin. Niin mä uskon tänäkin vuonna, että Blues tullee sijoittumaan kevyestikin TOP6-sijoille.

1) kapellimestarit: Kim Hirschovits ja Jussi Makkonen (bubbling under: Siim Liivik)
2) maalitykit: Ville Korhonen ja Eero Somervuori (bubbling under: Kai Kantola)
3) hyökkäävät puolustajat: Otso Rantakari ja Kalle Kaijomaa (bubbling under: - - -)
4) puolustavat hyökkääjät: Siim Liivik ja Kai Kantola (bubbling under: Robert Rooba, Jari Sailio, Roope Talaja)
5) puolustavat puolustajat: Mikko Kuukka ja Olli Malmivaara (bubbling under: Kalle Kaijomaa, Mikko Kukkonen)

Tapparan listauksista huomataan maalintekijöiden puute, KalPa:n listauksista puolustavien hyökkääjien - tai ehkä enemmänkin pelintekijöiden puute, TPS:n listauksista puolustavien puolustajien puute jne. Vastaavasti Bluesin ongelmat saattavat näkyä kaikkein eniten hyökkäävien puolustajien puutteena. Espoosta röyhijää löytyy useampaankin kenttään eikä tulosyksikötkään aivan keveiltä näytä paitsi puolustajien osalta.

Siinäpä KalPa-osioon pientä fiilausta.
Loistavaa, kiitos!

Nämä ovat tärkeitä pikku palasia joukkueiden todellisten voimasuhteiden hahmottamiseksi. Toivottavasti tulee lisää.
 

Anu Saukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Lukko:

1) kapellimestarit: Ville Vahalahti ja Toni Koivisto
-
Ylivoimien pelinrakentajat. Vahalahti kerää tunnetusti suuren määrän syöttöpisteitä ja on yksi Liigan parhaita ylivoimapelaajia. Koivisto mahtuu tähän, koska hänelle pelataan kiekko kakkosylivoimassa sekä muita pelinrakentajia ei löydy.

2) maalitykit: Aaron Gagnon ja Janne Lahti
- Gagnon tekee maalit Vahan syötöistä, ylivoimalla lyö kiekkoa häkkiin neliön keskeltä. Lahden valitsin tähän, koska tunnetaan kovana maalintekijänä. Lukolla löytyisi tähän kategoriaan runsaasti pelaajia, Olavi Vauhkonen, Teemu Nurmi ja Sami Lähteenmäki olisivat kaikki ihan ok valintoja.

3) hyökkäävät puolustajat: Janne Niskala ja Miika Koivisto
- Janne "Rannikkotykki" Niskala on Lukon selvä ykköspakki ensi kaudella, Liigan kovin lämäri ja takuuvarma 30 pinnan mies. Koivisto mahtui tähän, koska on parempi hyökkäämään kuin Ilkka Mikkola ja Jesse Virtanen menee toiseen koriin.

4) puolustavat hyökkääjät: Filip Riska ja Olli Sipiläinen
-
Neloskentän kokeneet jyrät. Alivoiman luottoratsut. Myös Turo Asplund olisi voinut olla valinta tähän, mutta päätin ottaa "Rat Brothersit".

5) puolustavat puolustajat: Rony Ahonen ja Jesse Virtanen
- Ahonen, koska on ainut puolustaja Lukossa jonka tehtävä on ainoastaan puolustaa. Jesse Virtanen, koska on Lukon paras puolustaja puolustamaan, Virtaselta löytyy myös offenssiivisia avuja.
 

Kafrom

Jäsen
Ässät omasta mielestäni jotenkin näin.

1) kapellimestarit: Pat Mullane ja Matti Kuparinen (valitettavasti).
2) maalitykit: Michael Ryan (jos kunnossa) ja Aleksi Saarela
3) hyökkäävät puolustajat: Valtteri Viljanen ja Teemu Vuorisalo
4) puolustavat hyökkääjät: Juha Kiilholma ja Juho Lammikko (pelasi Amerikassa loistavasti puolustavassa roolissa).
5) puolustavat puolustajat: Jyri Marttinen ja Mikko Viitanen(?)

Kysymysmerkkejä on todella paljon, huojentavaa on sentään se, että eiköhän sieltä se maalintekijä vielä jostain hankita.
 

Kaukosäädin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves 365
Vastauksena edellisille aaseille. Miten Matikainen voisi kertoa pelitavasta tmv, kun ei tunne pelaajiaan vielä eikä ole ollut heidän kanssa jäällä vielä...?

Matikainen ei tunne pelaajiaan? Jumalauta minäkin tunnen Pelicansin pelaajien osaamisalueita ja vahvuuksia sen verran että osaisin kertoa millaista kiekkoa Pelicansini pyrkisi pelaamaan. En lähtisi peluuttamaan täyttä pystysuuntaa, en edes Kari Jalosen leijonien hieman kevennettyä pystysuuntaa tai kalpamaista kiekkokontrollia vaan pyrkisin Jalosmaiseen Meidän peliin jota mm. Kärpät ja Tappara pelaa.

Lisäksi jokaisella valmentajalla on oma pelitapansa, suosikkipelitapansa, jota muokataan ehkä hieman joukkueen materiaalin mukaan.

Pidän todella amatöörimäisenä jos UTJ ei tiedä millaista kiekkoa palkkaamansa valmentaja tulee peluuttamaan. Katastrofaalista sen sijaan on jos valmentaja ei itsekään tiedä.

Esimerkiksi Tuomas Tuokkola kertoi heti Ilvekseen tultuaan että alkaa peluuttaa silloisella puukäsilaumalla kiekkokontrollia Raipen pystysuunnankiekon sijaan menemättä kuitenkaan kalpamaisesti äärimmäisyyksiin.
 

Varjagi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat & Toronto Maple Leafs
HIFK

Tässä objektiivinen näkemykseni, saa korjata virheellisyyksiä.

1) kapellimestarit: Teemu Ramstedt, Corey Elkins
2) maalitykit: Tomas Zaborsky, Juuso Puustinen
3) hyökkäävät puolustajat: Lauri Taipalus, Tommi Taimi
4) puolustavat hyökkääjät: Arttu Luttinen, Thomas Nykopp
5) puolustavat puolustajat: Daniel Grillfors, Yohann Auvity

ja sitten perusteluja: Zabo saa rinnalleen Ramstedtin, josta saa kunnon playmakerin ja molempien tehot hinautuu ylös zabon voidessa enemmän pyrkiä maalintekopaikkoihin. Puustinen palaa rikkonaisen viime kauden jälkeen tasolleen ja hinaa samalla Elkinsin syöttöpörssissä ylöspäin. Sekä Taipalus ja Taimi tulevat saamaan paljon yv-aikaa ja onnistumisia. Taipalus nousi jo viime kaudella kiekollisten pakkien eliittiin ja parantaa vielä saadessaan lisää varmuutta siniviivapeliin ja Taimi myös pystyy pisteiden tekoon ja rightin pelaajana on käytetty pelaaja ylivoimalla. Sekä Luttinen että Nykopp ovat tärkeitä palasia alivoimalla pelaten paljon alivoimaa, ovat hyökkääjiä, jotka pelaavat fyysisesti oman maalin edessä pystyen myös hyökkäyspään tehoihin. Grillfors on ns. all round-puolustaja, joka on hyvä kaikilla osa-alueilla, Auvity +- tilaston kakkonen, sijoittuu mielestäni kentällä hyvin.

Siinä analyysiä, muullakin tavoin tämän listan olisi voinut koostaa, mutta mielestäni asiat on näin :)
 

Kaukosäädin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves 365
Tampereen Ilves

1) kapellimestarit: Sami Sandell ja Aleksi Mustonen
2) maalitykit: Teemu Rautiainen ja Joonas Vihko
3) hyökkäävät puolustajat: Blake Kessel ja Marcus Fagerudd
4) puolustavat hyökkääjät: Tapio Laakso ja Markku Flinck
5) puolustavat puolustajat: Jyri Niemi ja Jarkko Näppilä

2nd All-Stars

1) kapellimestarit: Eemeli Suomi ja Eero Savilahti
2) maalitykit: Matias Sointu ja Antti Tyrväinen
3) hyökkäävät puolustajat: Saku Salmela ja Konsta Mäkinen
4) puolustavat hyökkääjät: Jiri Veistola ja Joonas Riekkinen
5) puolustavat puolustajat: Veli-Matti Vittasmäki ja Aleksi Mäkelä

Supersub

Tommi Välimaa!
 
Viimeksi muokattu:

Raju Erkki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport & Vegas Golden knights & Jokerit
Tampereen Ilves

1) kapellimestarit: Sami Sandell ja Aleksi Mustonen
2) maalitykit: Teemu Rautiainen ja Joonas Vihko
3) hyökkäävät puolustajat: Blake Kessel ja Marcus Fagerudd
4) puolustavat hyökkääjät: Tapio Laakso ja Markku Flinck
5) puolustavat puolustajat: Jyri Niemi ja Jarkko Näppilä
Tämän listauksen mukaan Ilveksellä tuntuisi olevan hyvin roolitettu joukkue. Joka kategoriaan löytyy ihan ok pelaajia.
 

Jyyd

Jäsen
Suosikkijoukkue
♠️, Flyers
Ässät omasta mielestäni jotenkin näin.

1) kapellimestarit: Pat Mullane ja Matti Kuparinen (valitettavasti).


Kysymysmerkkejä on todella paljon, huojentavaa on sentään se, että eiköhän sieltä se maalintekijä vielä jostain hankita.
Sikäli huvittavaa että kapellimestareina on ECHL-arpa ja Kuparinen joka pelailee korkeintaan pleioffeissa (jos kuntoutu ennusteen mukaan) sielläkään tuskin 100% kunnossa. Mutta näinhän se menee Ässillä. No, altavastaajana on hyvä olla.
 

Ralph

Jäsen
Hämeenlinnan Pallokerho:

1) kapellimestarit: ei ole vielä hankittu
2) maalitykit: Antti Miettinen ja ei ole vielä hankittu
3) hyökkäävä puolustajat: Joni Tuulola ja ei ole vielä hankittu
4) puolustava hyökkääjät: Otto Paajanen ja Juha Koivisto
5) puolustava puolustaja: Petteri Nikkilä ja Henrik Forsberg
 

Noutolokku

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Kanen Pate ja Dominaattori
Kyllähän KalPan pelintekijät ovat selvästi Rissanen, Ruohomaa ja Sebok. Maalintekijät Mankinen, Keränen, Nikko (Nuutinen, Davis/X) ja alempien kenttien ukot eli puolustavat Harjama, Mutanen, Kinnnunen + X.
Pakeista hyökkäävät/pisteidentekijät ovat Lyytinen, Riikola sekä Lukka ja puolustavat Timonen, Jokela ja Halonen. Sit on hyökkäävä/puolustava pakkeja kaksi junnua Leskinen-Mikkola akselilla.

Näin sanottuna roolitukset siis jo aika selviöt, enää puuttuu ukkojen/kenttien kemiat että millä koostumuksilla kauteen lähdetään.
 

Anu Saukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Ässät omasta mielestäni jotenkin näin.

1) kapellimestarit: Pat Mullane ja Matti Kuparinen (valitettavasti).
2) maalitykit: Michael Ryan (jos kunnossa) ja Aleksi Saarela
3) hyökkäävät puolustajat: Valtteri Viljanen ja Teemu Vuorisalo
4) puolustavat hyökkääjät: Juha Kiilholma ja Juho Lammikko (pelasi Amerikassa loistavasti puolustavassa roolissa).
5) puolustavat puolustajat: Jyri Marttinen ja Mikko Viitanen(?)
Ei voi muuta sanoa kuin oho!

Kapellimestarina pelaaja, joka alkaa vasta joulu-tammikuussa ottamaan tuntumaa jääkiekkoon ja maalitykkinä pelaaja jonka ura(?) on jopa vaakalaudalla.

Lisäksi toinen kapellimestari on todellinen arpa ja toinen maalitykki on lähinnä playmaker tyyppinen pelaaja.

Ja hyökkäävät puolustajat ovat tehneet Liigassa yhteensä kolme maalia(!).
 

Barney

Jäsen
SaiPa:

1) Kapellimestarit: David McIntyre ja Matti Järvinen
- McIntyre ei nyt ole mikään puhdas pelintekijä, mutta sellaiseksi miellän hänet enemmän kuin maalintekijäksi. Järvinen on monipuolinen ja pehmeäkätinen sentteri. Joku voisi listata tähän myös Kohon, mutta hänellä lienee puolustavampi rooli ensi kaudella.

2) Maalitykit: hankkimatta
- Toinen on melko varmasti Chad Rau, jolla on vahvojen huhujen mukaan jatkosopimus SaiPan kanssa jo tehtynä. Toinen tulee olemaan Tuomenoksan nappihankinta.

3) Hyökkäävät puolustajat: Sam Lofquist ja Simo-Pekka Riikola
- Lofquist on Liigan parhaita puolustajia, jonka päätin kuitenkin rankata tähän kategoriaan. Riikola johti viime syksynä Liigan pakkien pistepörssiä, kunnes taas loukkaantui ja loppukausi pipariksi. Monta vuotta on odotettu sitä lopullista läpimurtoa Liigan kiekollisten pakkien eliittiin, mutta loukkaantumiset ovat sotkeneet kehitystä.

4) Puolustavat hyökkääjät: Ville Koho ja Tommi Jokinen
- Ville Kohoa tuskin tarvitsee edes perustella. Alivoimapelaajan ihan Liigan eliittiä. Tommi Jokinen on kehittynyt Lappeenrannassa melko yksipuolisesta mailataiturista erittäin kovaksi kahdensuunnan hyökkäjäksi.

5) Puolustavat puolustajat: X ja Simon Backman
- Joukkueen "ykkös" puolustava pakki on vielä hankkimatta. Toiseksi nimeksi on perusvarma Simon Backman, joka nappaa kaudesta toiseen hienot plussat +/- -tilastoon.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös