Lidl ja muut halpiskaupat

  • 150 812
  • 688

Artsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Twite kirjoitti:
Saksassa kuten Espanjassakin on poikkeuksellista ostaa tuoretta maitoa. Valtavirta ostaa iskukuumennettua maitoa joka säilyy huoneenlämmössä 'vaikka kuinka kauan'. Ilmeisesti pelkästään kysynnän ja tarjonnan suhteen vuoksi Suomessa UHT-maito on kalliimpaa kuin tuore maito.

Suomalaisissakin kaupoissa hyla-maidot ovat lämpimissä tiloissa.
 

Twite

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hämeenlinnan Pallokerho
Artsi kirjoitti:
Suomalaisissakin kaupoissa hyla-maidot ovat lämpimissä tiloissa.
Tottakai Suomessakin UHT-maito on muualla kuin kylmässä. Pointti oli se että Suomessa UHT on poikkeus ja tuore on valtavirta, Saksassa päinvastoin.

Vähälaktoosisuus (HYLA) ei kylmäsäilytysasiaan liity mitenkään.
 

Pasanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho
Artsi kirjoitti:
Suomalaisissakin kaupoissa hyla-maidot ovat lämpimissä tiloissa.
Siis UHT Hyla maidot. Normi hyla maidot (http://www.valio.fi/images/tuotetiedot/tuote/1113.jpg) ovat kylmässä. Faktat kuntoon.

Alkuun olin liiteristä aivan innoissani, enää ei tarvinnut matkustaa päästäkseen ulkomaille; käynti lintissä on loistava simulaatio. Osa tuotteista ei ole yhteensopivia makunystyröideni kanssa, mutta kyllä siellä ihmisravinnoksi kelpaavaakin on. Lidlin tuleminen suomeen oli hyvä asia, ruuan hinnasta on lähtenyt vähän löysiä pois ja samalla joidenkin suomalaisten itsetunto on noussut, ainakin tämän ketjun perusteella. Voi joko päivitellä että "en minä siellä tuulipukujen/alkomahoolistien kanssa käy" tai sitten voi käydä siellä toteamassa kuinka onnekas sitä on ollutkaan kun on se kultalusikka ollut suupielessä syntymässä.

Ehdotan kolminkertaista Liideli-huutoa.
 

Rixa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Twite kirjoitti:
Tottakai Suomessakin UHT-maito on muualla kuin kylmässä. Pointti oli se että Suomessa UHT on poikkeus ja tuore on valtavirta, Saksassa päinvastoin.

Vähälaktoosisuus (HYLA) ei kylmäsäilytysasiaan liity mitenkään.

Juuh, normaalia maitoa meinasin enkä näitä iskukuumennettuja. Toki meiän taloudessa maidon kulutus rasvattoman ja UHT välillä on 50%/50%. Lähinnä tuolla totesin että ei kylmää maito löytynyt.
 

JuVii

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoo Blues
Tuli ostettua valkosipulin makuista kevytmeetwurstia. Valmistaja Freshvale.
Onpahan jumalattoman hyvää, puoli pakettia meni niiin, että hujahti.
En ole ikinä syönyt näin hyvää meetwurstia, vaikka eri makuja onkin tullut kokeilua. Nämä siivut ovat "ohuen ohuita", mutta ne saa silti paketista yksitellen.

Pitäisiköhän sitä lähteä hakemaan toinenkin paketti?
 

Huerzo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Donnerwetter S.p.A.
Lidl pitää ovet kiinni jouluaattona

...kertoo Taloussanomat. Nostan hattua tälle teolle! Lidliä on syytetty milloin mistäkin (ja osin aiheesta), mutta hieno päätös pitää ovet säpissä jouluaattona. Imagovoitto muihin kauppoihin (minun silmissäni) luvuin 5-0.
 

TM

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Huerzo kirjoitti:
...kertoo Taloussanomat. Nostan hattua tälle teolle!

Jep, ihan hyvä teko. Hakekoot ne Matti ja Maija Myöhäiset ruokansa vaikkapa Siwasta.
 

Pressiboxi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Palloseura
Huerzo kirjoitti:
...kertoo Taloussanomat. Nostan hattua tälle teolle! Lidliä on syytetty milloin mistäkin (ja osin aiheesta), mutta hieno päätös pitää ovet säpissä jouluaattona. Imagovoitto muihin kauppoihin (minun silmissäni) luvuin 5-0.

Kansa nauraa ja taputtaa jouluaaton kiinniololle ja samaan aikaan kuukautiskierron keskellä olevat Lidlin naisduunarit pitävät "epäpuhtaana" aikana Daavidin tähteä ja minimipalkkajärjestelmästä muistuttaminen johtaa johdon puhutteluun. Kahvitaukoja pitää luultavasti anoa kirjallisesti ja kotireitti varmistaa esimiehelle. Mediayhteiskunnassa on niin kovin helppo jymäyttää ihmisiä. Toivottavasti tämä oli sarkasmia.
 

scholl

Jäsen
Tuollaisille snadeille laatikkomyymälille jouluaaton muutaman tunnin tuoma kassavirta on niin pientä ja kun ottaa huomioon henkilökunnan palkat niin ihan järkevä päätös, joka perustuu tod.näk. kannattavuuteen.
 

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aidosti Sysipaska
scholl kirjoitti:
Tuollaisille snadeille laatikkomyymälille jouluaaton muutaman tunnin tuoma kassavirta on niin pientä ja kun ottaa huomioon henkilökunnan palkat niin ihan järkevä päätös, joka perustuu tod.näk. kannattavuuteen.

Kaksi kärpästä yhdellä iskulla. Kustannustehokasta sekä imagorakennusta. Ei paha.

Niin ja mielestäni päivittäistavarakaupat saisivat ehdottomasti olla jouluaattona kiinni. Oli viikonpäivä mikä tahansa. Monille joulu on kuitenkin niitä harvoja hetkiä, milloin voi olla rauhassa perheen kanssa ja sitä se on siis monelle kassantädillekin.
 

Huerzo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Donnerwetter S.p.A.
Pressiboxi kirjoitti:
Toivottavasti tämä oli sarkasmia.
Ei ollut. Kuten kirjoitin, niin Lidliä on haukuttu monesta syystä (ja aiheesta), mutta tästä on vaikea löytää huonoja puolia. Tai no ehkäpä osa porukoista menetti muhkeat pyhäpalkkiot, mutta kaikkia ei voi miellyttää.

Varmasti kiinnioloon vaikuttavat kannattavuussyyt, en epäile ollenkaan. Tosin eivätkös Siwat ym. pienemmät kaupat ole aatona auki (sen tiedon mukaan, mitä minulla on)? Tuskin noissakaan yhtiöissä halutaan pitää ovia auki huvin vuoksi tai katsella tilinauhan viimeisellä rivillä punasävyä vain siksi, että kyseessä on niin jouluinen väri...Toisaalta kyseessä voi olla myös kädenojennus henkilökunnan suuntaan ja yritys parantaa säröillyttä yrityskuvaa/työilmapiiriä?

Mutta kuten sanoin, imago-voitto Lidlille (olivat syyt mitä tahansa). Toivottavasti myös muut puljut ottavat tästä päätöksestä oppia. Ehtii ne ostoksen tehdä aiemminkin.
 

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aidosti Sysipaska
Huerzo kirjoitti:
Varmasti kiinnioloon vaikuttavat kannattavuussyyt, en epäile ollenkaan. Tosin eivätkös Siwat ym. pienemmät kaupat ole aatona auki (sen tiedon mukaan, mitä minulla on)? Tuskin noissakaan yhtiöissä halutaan pitää ovia auki huvin vuoksi tai katsella tilinauhan viimeisellä rivillä punasävyä vain siksi, että kyseessä on niin jouluinen väri...

Uskoisin, että Siwa ketjuna vain on tehnyt oman strategisen linjauksen siitä, että aattona aukioleminen on asiakkaiden palvelua ja näinollen he saavat paremman imagovoiton olemalla auki kuin kiinni. Makuasioita.

On tosin mahdollista, että jotkin puljut tekisivät jopa katetta sinä päivänä, kun onhan aina mattimyöhäisiä, mutta en kyllä osaa sanoa. En ole ollut koskaan jouluaattona kaupassa asiakkaana niin en tiedä väkimääriä. Vähän uskoisin, että persnettoa tekee moni paikka.
 

steepler

Jäsen
Suosikkijoukkue
chelsea, The Ohio State Buckeyes
Huerzo kirjoitti:
Mutta kuten sanoin, imago-voitto Lidlille (olivat syyt mitä tahansa). Toivottavasti myös muut puljut ottavat tästä päätöksestä oppia. Ehtii ne ostoksen tehdä aiemminkin.

En nyt oikein ymmärrä mitä hyötyä siitä on kenellekään että kaupat ovat kiinni, tai miksi se että kaupat ovat kiinni olisi jotenkin toivottavaa. Asiakkaille ainakin huono asia että palvelu ei pelaa ja ollaan kiinni. Toki jotkut työntekijät eivät ehkä haluaisi silloin olla töissä, mutta varmasti osa ainakin ihan mielellään on koska ilmeisesti siitä saa kuitenkin parempaa palkkaa ja varmasti monissa paikossa pystytään sopimaan työajoista koska tuskin aivan täyttä miehitystä tarvitaan. No tietenkin aina on sitten joitain jotka joutuvat olemaan vastoin tahtoaan töissä, mutta en nyt tiedä onko tämä ryhmä mikään valtavan suuri että siitä noin yleisellä tasolla olisi hyötyä että kaupat ovat kiinni.
 

scholl

Jäsen
Siwa on lähikauppa, joka sijaitsee usein kivijalassa ihan asiakkaan lähellä. Sinne mennään ostamaan jotain, jos huomataan, että jotain on unohtunut. Toki huoltoasemat ajaisivat lähes saman asian.

Itselleni se on aivan sama ovatko kaupat auki aattona vai eivät. Kyllä periaatteessa ostokset pitää pystyä suorittamaan aiemmin ja jos jotain unohtuu niin lähikaupan tai bensiksen pitäisi riittää. Toisaalta olen myöskin sitä mieltä, että kauppiaan luulisi voivan hoitaa työvuorolistoilla asia niin, että lisätuloja haluavat opiskelijat olisivat aattona töissä ja ne perheelliset kassatädit koristelemassa himassa joulukuusta. Itse taas nukun mieluusti pitkään ja jätän yleensä menemättä ostoksille ko. päivänä.
 

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aidosti Sysipaska
steepler kirjoitti:
En nyt oikein ymmärrä mitä hyötyä siitä on kenellekään että kaupat ovat kiinni, tai miksi se että kaupat ovat kiinni olisi jotenkin toivottavaa. Asiakkaille ainakin huono asia että palvelu ei pelaa ja ollaan kiinni. Toki jotkut työntekijät eivät ehkä haluaisi silloin olla töissä, mutta varmasti osa ainakin ihan mielellään on koska ilmeisesti siitä saa kuitenkin parempaa palkkaa

Siitä nyt on noussut haloo siksi, kun monet työntekijät haluaisivat olla silloin juurikin vapaalla enkä kyllä ihmettele yhtään, että miksi. Joulu on monille perheille harvoja hetkiä vuodesta täysin yhdessä ja silloin vielä pitäisi äipän mennä kaupan kassalle aamupäiväksi heiluttelemaan tuotteita koodinlukijan eteen. Siitä tässä nyt kai oli kyse. Ihmiset arvostavat enemmän omaa vapaata kuin rahaa. Ja mitä tulee asiakkaisiin niin tässä nyt on ilmeisesti monet asiakaskunnan edustajatkin nostaneet ns. myötätuntohaloon ja sen myötä on sitten jotkin puljut päättäneet, että imagonsa vuoksi he pysyvät kiinni. Tämä nyt on tilanne, jossa ei voi miellyttää kaikkia millään. Mutta siksi toiset pysyvätkin auki ja miellyttävät sitä toista puoliskoa.
 

Mane

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves
avatar kirjoitti:
Siitä nyt on noussut haloo siksi, kun monet työntekijät haluaisivat olla silloin juurikin vapaalla enkä kyllä ihmettele yhtään, että miksi. Joulu on monille perheille harvoja hetkiä vuodesta täysin yhdessä ja silloin vielä pitäisi äipän mennä kaupan kassalle aamupäiväksi heiluttelemaan tuotteita koodinlukijan eteen. Siitä tässä nyt kai oli kyse. Ihmiset arvostavat enemmän omaa vapaata kuin rahaa.

Sunnuntaisin ainakin kassoilla näkyy enimmäkseen parikymppisiä koltiaisia ja tyttösiä. Jouluaattona varmasti oikein mielellään olisivat sinne klo 13 tms. töissä nämä kaverit. Eiköhän nämä äipät vapaata voisi pitää aivan vapaasti. Lidleissä varsinkaan näitä äippiä paljon näy kassalla, joten eiköhän tässä imagovoitossa ole kyse ihan rahansäästämisestä. Lidlin myyjät varmasti olisivat äänestäneet aukiolon ja muutaman tunnin työstä mehukkaan palkkakuitin puolesta.

Kyllä sitä itse on aatonaamuna joinakin vuosina huomannut sittenkin vielä puutteita ruokarepertuaarissa, joten en itse kyllä kannata totaalista kiinnioloa, niin kuin tässä ketjussa joku jo toivoi.
 

steepler

Jäsen
Suosikkijoukkue
chelsea, The Ohio State Buckeyes
avatar kirjoitti:
Siitä nyt on noussut haloo siksi, kun monet työntekijät haluaisivat olla silloin juurikin vapaalla enkä kyllä ihmettele yhtään, että miksi. Joulu on monille perheille harvoja hetkiä vuodesta täysin yhdessä ja silloin vielä pitäisi äipän mennä kaupan kassalle aamupäiväksi heiluttelemaan tuotteita koodinlukijan eteen. Siitä tässä nyt kai oli kyse. Ihmiset arvostavat enemmän omaa vapaata kuin rahaa. Ja mitä tulee asiakkaisiin niin tässä nyt on ilmeisesti monet asiakaskunnan edustajatkin nostaneet ns. myötätuntohaloon ja sen myötä on sitten jotkin puljut päättäneet, että imagonsa vuoksi he pysyvät kiinni. Tämä nyt on tilanne, jossa ei voi miellyttää kaikkia millään. Mutta siksi toiset pysyvätkin auki ja miellyttävät sitä toista puoliskoa.

Niinkuin tuossa muutama muukin todennut niin tuskin niitä kovin paljon on jotka tavallaan vastoin tahtoaan joutuvat töissä olemaan. Veikkaisin että melkein enemmän on niitä jotka ihan mielellään ovat lisätienestin takia töissä, mutta toki tilanne nyt voi olla eri, mitään tarkkaa tietoa minulla ei ole. Muutenkaan ei siellä nyt mitään koko joulua tarvitse olla, menevät kuitenkin aattonakin aika aikaisin kiinni ja joulupäivänä kaiketi on kaikki kiinni.

No eipä se minulla mitenkään ongelma olisi vaikka kiinni olisivatkin aattona, mutta parempi kyllä niin että ovat auki.
 

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aidosti Sysipaska
No oli miten oli, niin ainakin meidän paikallisessa lehdessämme on ollut parin työntekijän kirjoitusta yleisönosastolle tästä asiasta ja niistä ainakin ilmeni, että moni kuka on aattona töissä, olisi mieluummin kotona. Voi olla, että kyseinen käsitys päässäni nyt ei ole sitten valtaosan mielipide vaan enemmänkin esille tullut mielipide. Itse kyllä olisin kuvitellut, että monikaan ei haluaisi olla jouluaattona kaupan kassalla töissä kun noita rauhoittumisen hetkiä on sen verta vähän tänä päivänä kiireisillä ihmisillä.
 
Itse olen ainakin ilmoittautunut vapaaehtoiseksi töihin aattona. Kauppa on auki 8-12. Opiskelijalle kyllä kelpaa se tuplapalkka. Ja jouluhan vasta alkaa silloin 12:lta, kun joulurauha julistetaan. (Meidän putiikin käytäntö on aina ollut, ettei olla siihen sallittuun yhteen asti auki.) Kyllä se on pikkasen eri asia, kun on lapsesta saakka tottunut, että poliisi-iskä voi mennä aattona töihin iltaseitsemältä tai vaikka päästä vasta kymmeneltä. Tänä joulunakin sillä on työvuoro. Mutta eivät taida poliisit, sairaanhoitajat jne. valittaa, vaikka on pakko olla töissä ihan oikeasti jouluna ja muinakin pyhinä. Kyllä siellä kaupassa nyt on tottunut kuulemaan liittoon kuuluvilta urputusta muutenkin kaikista olemattomista asioista, joiden myötä yhteishenki yms. on vain huonontunut, vaikka oikeasti kaikki asiat ovat olleet todella hyvin.

Ja jotta ei menisi ihan otsikon vierestä, niin itse en ole koskaan käynyt Lirissä. Mummulassa on kyllä tullut joitain tuotteita testattua ja olen niistä oppinut kieltäytymään, koska eivät maistu meikäläiselle.
 

scholl

Jäsen
Jos työantaja sekä työntekijä saavat itse päättää, milloin töitä tekevät niin olkoon auki vaikka 24/7 ympäri vuoden kuten huoltoasemat. En itse sinänsä usko holhoukseen, mutta hankalampi tilanne on julkisuudessa esiintyneet caset, missä kauppakeskuksen kaikkien yrittäjien pitää olla auki aina kun kauppakeskus on auki. Ja se voi olla jonkinlainen ongelma pienille putiikeille, joilla ei ehkä ole juuri muita työntekijöitä kuin se yrittäjä. Mutta tosiaan jos jouluaattona on tilanne sellainen, että saa olla joko auki tai kiinni niin kukaan ei häviä.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
scholl kirjoitti:
Jos työantaja sekä työntekijä saavat itse päättää, milloin töitä tekevät niin olkoon auki vaikka 24/7 ympäri vuoden kuten huoltoasemat. En itse sinänsä usko holhoukseen, mutta hankalampi tilanne on julkisuudessa esiintyneet caset, missä kauppakeskuksen kaikkien yrittäjien pitää olla auki aina kun kauppakeskus on auki. Ja se voi olla jonkinlainen ongelma pienille putiikeille, joilla ei ehkä ole juuri muita työntekijöitä kuin se yrittäjä. Mutta tosiaan jos jouluaattona on tilanne sellainen, että saa olla joko auki tai kiinni niin kukaan ei häviä.

Olen kääntynyt itse tähän seitsemänä päivänä viikossa auki, en sentään lähtisi linjalle 24/7 ympäri, muutoin rajoituksia saisi mielestäni poistaa aivan vapaasti kun käsittääkseni melkoinen osa osa-aikaisista työntekijöistä on mielellään töissä lauantait ja pyhät.

Nuo ovat kyllä ongelmallisia tapauksia joissa kauppakeskuksen ollessa auki kaikkien liikkeiden on myös oltava auki, järjetöntä etenkin juuri niissä tapauksissa jolloin yrittäjä toimii ainoana työntekijänä - omien havaintojeni mukaan tilanne on kuitenkin helpottumassa, varsin monen kauppakeskuksen kohdalla ollaan siirrytty joustavampaan käytäntöön, jolloin pienemmät liikkeet ovat auki yittäjän (omistajan) näkemyksen mukaan. Joustavuus onkin mielestäni näissä tapauksissa fiksuinta.

vlad.
 

Vekurinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki altavastaajat
vlad kirjoitti:
Nuo ovat kyllä ongelmallisia tapauksia joissa kauppakeskuksen ollessa auki kaikkien liikkeiden on myös oltava auki, järjetöntä etenkin juuri niissä tapauksissa jolloin yrittäjä toimii ainoana työntekijänä - omien havaintojeni mukaan tilanne on kuitenkin helpottumassa, varsin monen kauppakeskuksen kohdalla ollaan siirrytty joustavampaan käytäntöön, jolloin pienemmät liikkeet ovat auki yittäjän (omistajan) näkemyksen mukaan. Joustavuus onkin mielestäni näissä tapauksissa fiksuinta.

vlad.

Aah, mielenkiintoista, tiedätkö perustuuko tämä johonkin sääntelyyn/hallinnolliseen ohjaukseen vai kauppakeskuksen ja kauppiaiden välisiin sopimuksiin? Mulla on jäänyt tuo vähittäiskaupan seuraaminen pikkasen vähemmälle.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Vekurinen kirjoitti:
Aah, mielenkiintoista, tiedätkö perustuuko tämä johonkin sääntelyyn/hallinnolliseen ohjaukseen vai kauppakeskuksen ja kauppiaiden välisiin sopimuksiin? Mulla on jäänyt tuo vähittäiskaupan seuraaminen pikkasen vähemmälle.

Ilmeisesti kyseessä on kauppakeskuksen ja sen kauppiaiden välinen sopimus, ainakin eräässä vaiheessa tätä systeemiä viljeltiin varsin paljon - poikkeuksen liikkeistä kauppakeskuksessa muodosti Alko, jolla on omat säännellyt aukioloajat - muiden liikeiden oli noudatettava "sovittua" aukioloaikaa, mikä usein tarkoitti kauppakeskuksen suurimman vuokralaisen/(omistajan) aukioloaikaa.

Esim. L:rannassa kun Prisma avattiin niin pienemmät liikkeenharjoittajat olivat näreissään sille kun alkuaikoina liikettä piti pitää auki silloin kun kauppakeskus oli avoinna - ts. Prisman aukioloaikoina (poikkeuksena Alko). Tässä taisi olla eräs syy sille miksi silloinen Sonera veti kauppakeskuksesta pois pienen Telering-myymälänsä. Prisman nykyisestä käytännöstä minulla ei ole enää tietoa kun asuinpakkaini on parin sadan kilometrin päässä.

Nykyään tosin järki taitaa voittaa ja usein kauppiaiden on mahdollista sopia erikseen omista aukioloajoista, näin olen ollut havaitsevinani.

vlad.
 

Vekurinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki altavastaajat
vlad kirjoitti:
Ilmeisesti kyseessä on kauppakeskuksen ja sen kauppiaiden välinen sopimus, ainakin eräässä vaiheessa tätä systeemiä viljeltiin varsin paljon - poikkeuksen liikkeistä kauppakeskuksessa muodosti Alko, jolla on omat säännellyt aukioloajat - muiden liikeiden oli noudatettava "sovittua" aukioloaikaa, mikä usein tarkoitti kauppakeskuksen suurimman vuokralaisen/(omistajan) aukioloaikaa.

vlad.

OK, kiitos tiedosta. Tältä osin voisi tietysti ajatella, että (pääsääntöisesti) sopimusvapaudesta nauttivilla yrittäjillä on mahdollisuus jättää tekemättä sellainen sopimus, jonka ehdot eivät miellytä. Tavallaan turha rutista sellaisesta, johon on itse nimenomaisesti suostunut. Toinen asia on tietysti se, onko näissä (ilmeisesti kauppakeskuksen vaatimissa) aukioloaikamääräyksissä mitään mieltä edes ko. keskuksen kannalta. Mutta siihen minun on vaikea sanoa mitään.
 

Bird

Jäsen
Suosikkijoukkue
Urheilullisesti avoimet sarjat
Vecchia Volpe kirjoitti:
Mutta eivät taida poliisit, sairaanhoitajat jne. valittaa, vaikka on pakko olla töissä ihan oikeasti jouluna ja muinakin pyhinä.
Näinpä. On tiettyjä ammatteja, joissa nyt vaan on pakko jonkun olla aina töissä.

Mitä jouluaaton aukioloaikoihin tulee, niin on täysin ymmärrettävää, etteivät vaikkapa perheelliset ihmiset halua välttämättä olla jouluaattona töissä. Mutta vastaavasti varmasti löytyy työntekijöitä, joille käy hyvin käydä töissä jouluaattona. Jos/kun se on kaupan työntekijöiden keskuudessa ns. paskanakki, niin lyödään sitten vaikka 4x palkka normivuoroihin. Ehkä sitten jo tekijöitä löytyisi? Tai sitten jos kaupan pitäjien ei kelpaa maksaa kunnon liksaa, niin pidetään puljut kiinni aattona.

Noh, Lidlistä kai tässä ketjussa oli lopulta kyse. Myönnän käyneeni siellä ostoksilla reilu viikko sitten. Tuulipukukansan seassa oli ihan haastavaa vaeltaa. Kassalla sitä jo koki maallisuutensa, prkl ne halvat pitsat, vessapaperit sun muut. Tuli ostettua. Nyt varmaan melkeen pitäs jo hävetä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös