Yksi henkilötyövuosi riittää hoitamaan rekisteröinnit, valvonnan ja maksuliikenteen suuntaan ja toiseen? Hienoa, jos niin on. Varmaan valtion tehokkainta työtä.
Käsittääkseni siellä ei tällä hetkellä kukaan ole erikseen hoitamassa rekisteröintiä. Se tehdään ihan omatoimisesti yrityksen toimesta. Toki ei tämä systeemi ole mitenkään automaattisesti ilmestynyt, vaan tälläinen atk-järjestelmä on aikoinaan luotu. Toisaalta kun se on nyt olemassa, niin ei siihen mahdottomasti tarvitse mahdottomasti voimavaroja varata.
Maksuliikenne suuntaan ja toiseen? Mitä tarkoitat tällä? Sähkönmyyjä hoitaa verojen tilityksen eteenpäin sen etukäteen tehdyn rekisteröinnin mukaan, joka näkyy sillä sähkölaskulla. Johonkin toiseen suuntaan tuskin maksuliikennettä tarvitsee hoitaa.
Valvonta on tosiaan oma asiansa ja sitä on aina syytä toteuttaa sopivissa määrin. Toisaalta, liittyykö valvonta suoraan tähän kyseiseen yritystuen olemassaoloon vai yleiseen valvontaan väärinkäytösten suhteen on tietenkin omanlaisensa arvoitus.
Lisään tähän vielä lisäksi asian, jota et listannut, eli ohjeistuksen. Korotan siis siksi touhuun toisen henkilötyövuoden.
Pahaa pelkään, että jossain majailee virasto, mikä tätä asiaa hoitaa tai vähintään oma osasto jossain virastossa ja työntekijöitä on kymmeniä. Pelkkä mykkänä pysyvä tiedotusosasto lienee usean henkilön kokoinen.
No tietenkin. Ja tulevaisuudessa sinne palkataan väkeä lisää.