Li Andersson

  • 84 029
  • 505

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Toki Andersson on hyvä argumentoija, mutta Koski ja Tynkkynen eivät ole oikeita mittareita, kun puhutaan väittelytaidoista. Sensijaan halveksumasi Rydman on kyykyttänyt Litä väitteilyissä viileällä asiapitoisuudellaan siinä missä Li on pyrkinyt leimaamaan Willen ties miksi.

Yksi Anderssonin ongelma imo (tosin varmasti parantuu vanhetessaan): eli yleensähän Li pärjää erinomaisesti väittelyissä, mutta mikäli jostain syystä jää alakynteen, niin tuolloin saattaa hermostua. En muuten ota kantaa Andersson vrs. Rydmaniin, koska en muista tuollaista väittelyä nähneeni.

Puhuin siis yleisellä tasolla.
 

muaddib

Jäsen
Suosikkijoukkue
Mimosanherkät Itkupillit ja Setämiehet
Li Anderssonin ehdoton ansio on se, että suututtaa peräkammarijuntit poliittisen spektrin molemmissa päissä sanavalmiudellaan ja älykkyydellään. Tämä on helppo huomata ikineitsyt-osaston tytöttely-ja"hyvät tissit, panisin, ois vaan hiljaa" -kommenteista.

Lisäbonuksena hän houkuttelee melko viehkeällä olemuksellaan vasemmiston reppanamiehiä, joiden ainoat pariutumisvaihtoehdot ovat normaalisti suitsukkeelta, hieltä ja hampulta haisevat, hennavärjätyt sotamursut.

Vasemmistoliiton tuleva tähti, suuremmasta roolista on Lin silti turha haaveilla, koska vasurit ovat onneksi niin riidanhaluista ja yhteistyökyvytöntä sakkia, että tuskin saavat yhtä puoluetta aikaiseksi.

muaddib
 

Ahar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Pelicans, Suomi, Ruotsi, Columbus
Olisi mielenkiintoista nähdä Andersson vs Zyskowicz tai Andersson vs Halla-aho väittely, ihan sama mistä aiheesta. Ainakin toistaiseksi veikkaisin kyydin olevan vasemmiston terävimmälle kynälle kylmää.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Yksi Anderssonin ongelma imo (tosin varmasti parantuu vanhetessaan): eli yleensähän Li pärjää erinomaisesti väittelyissä, mutta mikäli jostain syystä jää alakynteen, niin tuolloin saattaa hermostua. En muuten ota kantaa Andersson vrs. Rydmaniin, koska en muista tuollaista väittelyä nähneeni.

Puhuin siis yleisellä tasolla.
Kyseessä oli eräs radiodebatti rasismista parin vuoden takaa, jossa mainitsemani kaksikko mitteli. Andersson keskeytti Rydmanin toistuvasti, ja pyrki pilkkaamaan kokkariherraa. Lin ongelma on siinä, ettei hän halua keskustella esim. maahanmuutosta vaan on yksi totuus, jota kaikkien tulisi noudattaa. Tuosta hänen on päästävä eroon, jos hän haluaa nostaa Vasemmistoliiton hallitukseen.
 
Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein
Kyseessä oli eräs radiodebatti rasismista parin vuoden takaa, jossa mainitsemani kaksikko mitteli. Andersson keskeytti Rydmanin toistuvasti, ja pyrki pilkkaamaan kokkariherraa. Lin ongelma on siinä, ettei hän halua keskustella esim. maahanmuutosta vaan on yksi totuus, jota kaikkien tulisi noudattaa. Tuosta hänen on päästävä eroon, jos hän haluaa nostaa Vasemmistoliiton hallitukseen.

Onko tämä Rydman koskaan puhunut mistään muusta kuin maahanmuutosta? Onko Halla-aho oikeasti hyvä väittelijä? Onko sekään koskaan väitellyt mistään muusta kuin maahanmuutosta?
 

Kanerva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vegas Golden Knights
Punasteleva pulloharteinen pälvikalju on se millä ad hominemina voisi Halla-ahoakin kuvailla. Myönnän myös kuvailleeni muttei se ota mitään pois hänen älykkyydestään.

Mulle tulee Halla-Ahon ulkonäöstä jotenkin mieleen Himmler, mutta minkäs sitä kukaan naamalleen voi.

Andersson on ihan jees piirre suomalaiseen poliittiseen piripienileikkiin. Älykäs ja sanavalmis nainen, joka on vielä kommari. En ihmettele, että heppuja jotka pitää Würthin tissikalentereita traktoritallin seinällä vituttaa.
 

blue line

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Oli pakko vilkaista tähän ketjuun, kun se tuntui olevan kauhean aktiivinen yhtäkkiä. Ajattelin, että ehkä tämä minulle aika tuntematon nuori nainen on näyttänyt tissit julkisesti. Ei näköjään ollut :/
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Rydman ei argumentoi faktoilla, vaan pseudojutuilla ja vääristelyillä. Ei miehen kanssa voi pärjätä väittelyssä, koska väitteiden faktinen kumoaminen ei muuta Rydmanin väitettä, vaan höpölöpö toisteaan ikäänkuin sitä ei olisi juuri kumottu. Ilmankos Li on kokemattomana hermostunut...

Halla-Aho on samaa maata, ja on moukka, kuten eilisen ykkösaamun Tuomiojakommentti osotti.

... niin, maahanmuuttokriitikoiden mielestä asioista ei saa keskustella... se johtuu siitä, että näiden rasistien perustelut on huuhaata, mutta silti niitä pitäisi saada toitottaa vääräksi todistettuinakin uudestaan ja uudestaa. Suurin osa viimepäivienkin malmö ym perusteluista on suoria loogisia virhepäätelmiä kuten jäätelönsyönti ja hukkumiset, mutta kun siitä saa hyvin vaahtoa suunpieleen ja ihanaa Vihan tunnetta, että korjaukset idiotismeihin unohtuu alle sekunnissa.

... mutta Li.stä... Li on Vassujen seuraava puheenjohtaja, ehkä jo ensikesänä. Sit nähään, knko naisesta vastaan odotuksiin.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Onko tämä Rydman koskaan puhunut mistään muusta kuin maahanmuutosta? Onko Halla-aho oikeasti hyvä väittelijä? Onko sekään koskaan väitellyt mistään muusta kuin maahanmuutosta?

Väittelystä en tiedä, mutta ennen viime eurovaaleja oli Hallis jonkin radiokanavan vieraana vähän pidemmänkin ajan ja ideana oli keskustella juurikin kaikesta muusta kuin maahanmuutosta. Ohjelma oli varsin mielenkiintoinen ja Hallis vaikutti mielestäni aika skarpilta ja hänellä oli kyllä tietoa ja mielipiteitä hyvin laajasti EU-politiikasta, myös muista aiheista kuin maahanmuutosta.

Hän taisi ohjelmassa jossain vaiheessa todeta, että kertoo kyllä mielellään näitäkin kantojaan, mutta harvemmin kukaan toimittaja vaivautuu kysymään.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
...

Halla-Aho on samaa maata, ja on moukka, kuten eilisen ykkösaamun Tuomiojakommentti osotti.
....

Jotenkin tuntuu, että tämä "totuus" on alkanut elää ihan omaa elämäänsä, eli kun tarpeeksi monta kertaa hoetaan, että Halliksen faktat ovat kaikki pielessä, niin sitten sen täytyy jo olla niin.

Sanotaan ensinnäkin se, ettei minulla ole hajuakaan siitä, kuinka faktaa tai fiktiota Halliksen puheet ovat, sillä mamu-politiikka ei ole mikään ykkösasia tai mielenkiintoni kohde. Toiseksi sanottakoon se, että Tarinankertojan ja monen muun toteamus Halliksen tietojen hataruudesta tuskin pitää paikkaansa, sillä muuten hänet olisi jo vuosien saatossa joku onnistuneesti ja faktoihin nojautuen haastanut.

Ainakaan meidän suuren yleisön tietoisuuteen (eli jotka eivät sanatarkasti mamu/humu-keskustelun jokaista uutista seuraa) ei ole kuitenkaan vielä kantautunut sellaisia tv-esiintymisiä tms, jotka Halla-aho olisi hävinnyt. Halla-ahon kiihkeimmät vastustajat sanovat tämän johtuvan siitä, että Hallista haastetaan väärällä tavalla, minä kysyn tähän, että miksi sitten haastetaan väärällä tavalla.
 
Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein
Väittelystä en tiedä, mutta ennen viime eurovaaleja oli Hallis jonkin radiokanavan vieraana vähän pidemmänkin ajan ja ideana oli keskustella juurikin kaikesta muusta kuin maahanmuutosta.

Väittely on kuitenkin täysin eri asia kuin puhua mukavia ilman että kukaan tulee kyseenalaistamaan tai haastamaan ajatuksia. Olenkin miettinyt ettei Halla-aho välttämättä edes ole erikoinen väittelijä silloin kun ollaan pois hänen mukavuusalueelta eli maahanmuuttoon liittyvistä asioista. Hän vaikuttaa tyypilliseltä aspergerilta jonka tiedot mielenkiinnonkohteestaan on erittäin hyvät ja mietiskelee asioita ainoastaan kylmällä logiikalla koska ei ollut siinä jonossa missä empatiaa jaettiin. One trick pony.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Väittely on kuitenkin täysin eri asia kuin puhua mukavia ilman että kukaan tulee kyseenalaistamaan tai haastamaan ajatuksia. Olenkin miettinyt ettei Halla-aho välttämättä edes ole erikoinen väittelijä silloin kun ollaan pois hänen mukavuusalueelta eli maahanmuuttoon liittyvistä asioista. Hän vaikuttaa tyypilliseltä aspergerilta jonka tiedot mielenkiinnonkohteestaan on erittäin hyvät ja mietiskelee asioita ainoastaan kylmällä logiikalla koska ei ollut siinä jonossa missä empatiaa jaettiin. One trick pony.

Tämä voi olla mahdollistakin, mistäs sitä tietää, sillä tosiaan niin vähän on Hallikselta tällaisia esityksiä näkynyt.

Itse kuitenkin osallistun aika paljon tietyntyyppisiin face to face-väittelyihin ja uskallanpa kehaista itseäni, että olen aika menestyksekkäästi jokusessa kisan tapaisessakin pärjännyt. Tältä pohjalta sanoisin, että jo Halliksen rauhallisuus ja ilmeettömyys ovat kovia valtteja, Risto Dufvaa mukaillen riittää se, että "olet paras paikallaolijoista".

Toinen seikka on sitten tuo, mistä yllä jo kirjoitin, eli on väitetty, ettei Hallis pärjäisi faktapohjaisessa väittelyssä, vaan häntä pyritään haastamaan tunteella. Mielestäni väite on täysin nurinkurinen, sillä kuka tahansa väittelyitä läpikäynyt tietää, että kovalla faktalla on huomattavasti helpompi haastaa, kuin vetoamalla tunteisiin ja ihmisten sosiaaliseen oikeudenmukaisuuteen. Jälkimmäistä varten tarvitsee myös karismaa ja sitä ei kaikilla ole.

Hyvä väittelijä tietysti osaa kummatkin.

En minä sitäkään usko, että Hallis olisi jotenkin absoluuttisen oikeassa väitteineen, mutta epäilen ettei häntä voi haastaa faktoilla sen takia, että ainakin osa pitää paikkansa, jolloin absoluuttinen ja ainoa sallittu totuus monikulttuurisuudesta kärsii lommon.
 

Ahar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Pelicans, Suomi, Ruotsi, Columbus
Itse kuitenkin osallistun aika paljon tietyntyyppisiin face to face-väittelyihin ja uskallanpa kehaista itseäni, että olen aika menestyksekkäästi jokusessa kisan tapaisessakin pärjännyt. Tältä pohjalta sanoisin, että jo Halliksen rauhallisuus ja ilmeettömyys ovat kovia valtteja, Risto Dufvaa mukaillen riittää se, että "olet paras paikallaolijoista".

On helppo uskoa menestykseesi väittelyissä, kun täälläkin kirjoitat rauhallisen oloisesti menemättä opponenttiesi tavoin henkilökohtaisuuksiin.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
On helppo uskoa menestykseesi väittelyissä, kun täälläkin kirjoitat rauhallisen oloisesti menemättä opponenttiesi tavoin henkilökohtaisuuksiin.

No kiitos nyt kohteliaisuudesta, vaikka itse asiassa tämän ketjun aiheesta - Li Anderssonista ja nyt vähän Hallistakin sivutaan - en edes usko olevani kovin eri mieltä, kuin vaikkapa @Action Bronson ...

Ikään kuin sivuhuomiona vain rupesin pohtimaan, että jos kerran Jussi Halla-ahon lyöminen väittelyssä faktoilla on helppoa, niin miksi tätä ei kukaan ole tehnyt. Vai onko? Minä katson ja kuuntelen aika paljon erilaisia poliittisia väittelyitä, mielestäni Halla-aho suoriutuu yleensä voittajana niistä.

En siis tulkitse argumentteja itseään, vaan kokonaisuutta, Halla-ahon rauhallisuus ja viileys ovat valttia.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Siis millä tavalla moukka? Molemmat kertoivat mitä ulkomailla puhutaan Suomeen liittyen.

Kyse lienee katsojan näkökannasta, kuinka moukkamaisena tuota voi pitää. Jonkun mielestä todella moukkamaisena, toisen mielestä lähinnä "pieni isku vyön alle", kolmannen mielestä oiva veto vastapalloon.

Minulle tuli lähinnä mieleen, ettei Halla-aho ollut ihan parhaassa iskussaan ja ehkä oli joutunut (varmasti oli) aika lyhyellä valmistautumisajalla tähän väittelyyn mukaan. Häneltä harvinaisempi, henkilökohtainen piikki.
 
Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein
Halla-ahon kanssa väittelyä myös vaikeuttaa se että häneltä tulee tilastoja kuin apteekin hyllyltä. Kesken väittelyn näiden todenmukaisuutta on vaikea tarkistaa. Lisäksi Jussilla on taipumus älylliseen epärehellisyyteen kertoen vain ne asiat jotka tukee hänen väitteitään ja jättäen kertomatta sen osan joka kumoaa häntä miellyttävän asian. Vale, emävale, tilasto.
 
Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein
Kyse lienee katsojan näkökannasta, kuinka moukkamaisena tuota voi pitää. Jonkun mielestä todella moukkamaisena, toisen mielestä lähinnä "pieni isku vyön alle", kolmannen mielestä oiva veto vastapalloon.

Perussuomalaisten ruma kupla — Petri Sarvamaa *

Sarvamaa vaikuttaa suhtautuvan vähän epäillen näihin Halla-ahon kuulemisiin ja kuulematta jäämisiin. Mutta joo tätä keskustelua voisi jatkaa Halla-ahon omassa ketjussa.

*linkki sarvamaan blogiin.
 

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
jonka tiedot mielenkiinnonkohteestaan on erittäin hyvät ja mietiskelee asioita ainoastaan kylmällä logiikalla koska ei ollut siinä jonossa missä empatiaa jaettiin. One trick pony.
Minulla on empatiaa esimerkiksi lapsia ja naisia kohtaan. Jos jonkun maahanmuuttajaryhmän raiskauskerroin on vaikkapa jotain 13 (fakta) ja tytöiltä leikellään pillut pois (klitoris, saivartelijoille tiedoksi), niin on erittäin epäempaattista toivoa heidänlaisiaan tyyppejä lisää Suomeen. Tai jos työllistymisprosentti on erittäin alhainen, niin senkin joutuvat kaikki maksamaan.

Aika psykopaattista, sosiopaattista ja aspergeria jättää nuo mainitsemani asiat huomioimatta. Halla-aho ei jätä noita mainitsemiani asioita huomioimatta.

Olen muuten opiskellut runsain määrin mm. kansantaloustiedettä, tilastotiedettä ja julkisoikeutta. Tenttinyt kriminologian, lukenut syistä ja seurauksista. Olen myös ollut maahanmuuttotyössä ministeriönkin alaisuudessa. Tämä Leijonakuningas79# -argumentti vaan siltä varalta, että olisin mielikuvissa essonbaarissa. Siellä henkisessä essonbaarissa ovat ennemminkin nuo eiliset mielenosoittajat.
 
En ihmettele, että heppuja jotka pitää Würthin tissikalentereita traktoritallin seinällä vituttaa.

Minun työpaikkani seiniltä löytyy noita tyttökalentereita (joissa tosin tissitkin on niukalla vaatetuksella peitetty), sillä siellä työntekijöistä yli 90 prosenttia on miehiä. Minä en sellaisia kalentereita työpaikalleni kaipaisi enkä oikein ymmärrä niiden funktiota, mutta en ole niistä mitään valitustakaan tekemässä.

Yhtä kaikki, on selvää että valitsemalla Anderssonin puheenjohtajakseen vasemmistoliitto haluaa pyrkiä entistä vahvemmin työpaikkani kaltaisissa mestoissa paskaduunia tekevien pienipalkkaisten ihmisten äänistä eroon. Sillä konstilla saadaan puolueelle tietenkin laadukkaampia ja varakkaampia äänestäjiä, mutta valitettavasti (jos siis oletetaan, että tavoitteena olisi saada ääniä mahdollisimman paljon) niitä äänestäjiä on vain kovin vähän, sillä kreikkalaisen savitaiteen maistereita ei ole Suomessa määräänsä enempää, ja valtaosa heistä äänestää kuitenkin jatkossakin vihreitä. Ei vasemmistoliitto kuitenkaan pysty vihreille pärjäämään siinä kisassa, että kumpi halveksii kovemmin junttia paskaduunaria.

Älykäs ja sanavalmis nainen

Mä en edelleenkään ymmärrä, miksi ihmiset olettavat, että sujuva poliittisen liturgian osaaminen edellyttäisi älykkyyttä. Minä löisin vetoa sen puolesta, että sekä Li Andersson että Jussi Halla-aho jäisivät aika kauaksi Mensan sisäänpääsyrajasta. Eikä se ole poliitikolle todellakaan mikään puute, että äo ei ole kovin kummoinen. Päinvastoin.
 
Viimeksi muokattu:

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers, Miami Heat, Trevor Gillies
En pidä Anderssonista yhtään. Vastenmielinen henkilö, sillä on julkisesti myöntänyt pitäneensä Leninin kuvaa työpöydällään.
Harmi, etten ole politiikassa mukana. Minulla oli joku kirpparilöytö Stalin-veistos esillä (hävisi muutossa, nyyh) ja kirjahyllyssä kunniapaikalla luonnollisesti Maon punainen kirja. Olisi siinä persuilla ja kukkahatuilla paskat housussa.
 

Ahar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Pelicans, Suomi, Ruotsi, Columbus
Mao ja Stalin tapattivat yhteensä enemmän ihmisiä kuin Hitler edes ehti uneksimaan, mutta siltikin Maon ja Stalinin kuvien/tuotosten esillä pitämistä pidetään tietyissä piireissä kunnia-asiana ja sillä jopa ylpeillään. Pieni kaksoistandardi sen suhteen, mitä tapahtuisi, jos joku kertoisi pitävänsä Hitlerin kuvaa seinällään ja ylpeilisi sillä. Tästähän on muutaman vuoden takainen esimerkki suvaitsevaisuuden kehdosta, eli Helsingistä, missä joku individualisti laittoi parvekkeelleen hakaristilipun ja aiheutti useita päiviä kestäneen kakkahalvauksen alueellaan ja joutui lopullta poistamaan lippunsa. Sirppi ja vasara ei jostakin kumman syystä aiheuta samanlaista reaktiota, vaikka Hitler oli vain pieni puuhastelija tuon aatteen sankareihin verrattuna.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
...

Mä en edelleenkään ymmärrä, miksi ihmiset olettavat, että sujuva poliittisen liturgian osaaminen edellyttäisi älykkyyttä. Minä löisin vetoa sen puolesta, että sekä Li Andersson että Jussi Halla-aho jäisivät aika kauaksi Mensan sisäänpääsyrajasta. Eikä se ole poliitikolle todellakaan mikään puute, että äo ei ole kovin kummoinen. Päinvastoin.

Ymmärtääkseni on jo varsin yleisesti tiedossa, ettei klassinen äo-testi (jota Mensa ymmärtääkseni yhä käyttää?) kerro vastausta siihen, kuinka älykäs - sikäli mikäli ymmärrämme "älykkyyden" vähän laajemmin kuin vaikkapa matemaattisena tai kielellisenä älykkyytenä - henkilö on.

Mensan ja ylipäätään klassisessa mielessä huippuälykkäiden ihmisten joukossa on paljon sellaisia, joilla arkipäivän askareista selviäminen ja yhteiskunnan produktiivisena osana toimiminen on vähän niin ja näin. Puhumattakaan jostain natsien älykkyysosamääristä, mm. Göring 138, en kuitenkaan päästäisi heitä uudestaan parlamentaarisen vallan huipulle.

Enemmän ihmettelen Halla-ahon kohdalla sitä, että noinkin vähäisellä karismalla ja mitättömillä sosiaalisilla taidoilla on päästy noin pitkälle, tuota ihmettelen enemmän, kuin Halliksen älykkyyttä, joka lienee aika hyvällä tasolla kuitenkin. Ehkä uralla etenemisen selittää sittenkin Halliksen sanoma, jolla nähtävästi on tilausta suomalaisessa yhteiskunnassa.

Mitä Anderssoniin tulee, niin hän vaikuttaa kyllä ihan älykkäältä tyypiltä. Persuja solvataan monesti (oikeutetusti) populisteiksi, mutta kyllä pienen vasemmistopuolueen johtohahmon pitää myös olla omalla tavallaan populisti. Kosiskeltava ihmisryhmä tosin Anderssonilla lienee eri kuin persuilla, kuten jo totesitkin.
 

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
Minulla oli joku kirpparilöytö Stalin-veistos esillä (hävisi muutossa, nyyh) ja kirjahyllyssä kunniapaikalla luonnollisesti Maon punainen kirja. Olisi siinä persuilla ja kukkahatuilla paskat housussa.
Paskat housuissa? Täh. Jos sinulla olisi joku ihmiskunnalle huomattavasti vähemmän haitallisemman henkilön kuva yöpöydälläsi - esim. Jammu Siltavuoren kuva - niin pitäisin sitä terveempänä kuin noita massamurhaajien kuvatuksia ja patsaita.

Mutta oma häpeäsihän se, miksi minulla siitä menisi paskat housuihin. Aivan omituinen ajatus.
 

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers, Miami Heat, Trevor Gillies
Paskat housuissa? Täh. Jos sinulla olisi joku ihmiskunnalle huomattavasti vähemmän haitallisemman henkilön kuva yöpöydälläsi - esim. Jammu Siltavuoren kuva - niin pitäisin sitä terveempänä kuin noita massamurhaajien kuvatuksia ja patsaita.

Mutta oma häpeäsihän se, miksi minulla siitä menisi paskat housuihin. Aivan omituinen ajatus.
Tuntuu se osalla Leninistäkin menevän.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös