Lahkolaiset – vähän niinku tyhmää jengiä

  • 80 520
  • 592

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Älkää nyt hyvät ihmiset menkö miinoihin, joita teille langettaa ihminen, joka ei edes usko jumaliin.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Kansanedustaja Antero Laukkanen on huolestunut suomalaisten suhtautumisesta kristinuskoon. Laukkanen kokee, että kristityiksi tunnustautuvat leimataan automaattisesti johonkin lohkoon, eikä heitä enää pidetä fiksuina. Tästä syystä Suomessa kuulemma elää paljon korkeassa asemassa olevia kristittyjä, jotka eivät uskalla puhua uskostaan. Perustelunaan lähteä puhutulle rukousaamiaiselle Amerikkaan Laukkanen käyttikin rohkaisun etsimistä.

Missähän kuplassa minä elän, kun en ole kuullut kaikkia kristittyjä leimattavan hörhöiksi. Huhtasaaret sitten erikseen, mutta edelleenkään ei puhuta kollektiivisesta ryhmästä.

http://www.aamulehti.fi/kotimaa/ruk...tujaa-hulluja-ja-aivan-tarahtaneita-24242549/ (Linkki Aamulehteen ja Laukkasen kommentteihin)
 
Uskovaisilla lienee muuten vielä vähemmän tarvetta koska heitä on enemmän ja tässäkin ketjussa on esitelty lukuja heidän vähäisestä osallistumisestaan.

Missä täällä sellaisia lukuja esiteltiin? Minä näin vain lukuja kirkkoon kuuluvista. Kuuluin minäkin pitkään ev.lut. kirkkoon, vaikken mikään uskovainen ole koskaan ollut. On tietysti ymmärrettävää, että kyseinen laitos mielellään värvää jäsenensä ihmisistä, jotka eivät vielä osaa lukea eivätkä edes puhua. Sillä konstilla he minustakin jäsenen saivat.
 

Klose16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Deutsche Nationalmannschaft
Missähän kuplassa minä elän, kun en ole kuullut kaikkia kristittyjä leimattavan hörhöiksi. Huhtasaaret sitten erikseen, mutta edelleenkään ei puhuta kollektiivisesta ryhmästä.

Heh, etkö tuossa juuri todista kyseisestä ilmiöstä? Mainitsepa yksi johtaja Suomessa joka puhuu avoimesti uskostaan joutumatta leimatuksi?
 

Klose16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Deutsche Nationalmannschaft
Missä täällä sellaisia lukuja esiteltiin? Minä näin vain lukuja kirkkoon kuuluvista. Kuuluin minäkin pitkään ev.lut. kirkkoon, vaikken mikään uskovainen ole koskaan ollut. On tietysti ymmärrettävää, että kyseinen laitos mielellään värvää jäsenensä ihmisistä, jotka eivät vielä osaa lukea eivätkä edes puhua. Sillä konstilla he minustakin jäsenen saivat.

Esim. Ruotsissa kirkkoon kuulutaan vähän samaan tapaan kuin Suomessakin, perinteen vuoksi ja vanhasta tottumuksesta. Kirkon jäseniä Ruotsin kantaväestöstä on todellakin n. 60 % (paljon vähemmän kuitenkin kuin suomessa), mutta vain n. 2 % heistä käy kirkossa säännöllisesti, ja n. 4 % ylipäätään, että se siitä!

Suomessa uskontokuntiin kuulumattomia on vain n. 24 % kantaväestöstä. Kirkossa ramppaaminen on onneksi täälläkin vähentynyt, mutta aktiivisia jäseniä on kuitenkin huomattavasti enemmän kuin esim. Ruotsissa, puhumattakaan Norjasta tai Tanskasta.
 

Ostoskassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Boston Bruins, suomalaiset
Missähän kuplassa minä elän, kun en ole kuullut kaikkia kristittyjä leimattavan hörhöiksi. Huhtasaaret sitten erikseen, mutta edelleenkään ei puhuta kollektiivisesta ryhmästä.

http://www.aamulehti.fi/kotimaa/ruk...tujaa-hulluja-ja-aivan-tarahtaneita-24242549/ (Linkki Aamulehteen ja Laukkasen kommentteihin)

Jokseenkin samaa mieltä, mutta mielestäni tässäkin ketjussa on nähty, että tällaista tosiaan tapahtuu. Esimerkiksi:

Mikä tuossa noin pelottaa? Ateisti on vain ja ainoastaan ihan tavallinen ihminen joka luottaa omiin aisteihinsa, järkeen ja tieteen tapaan tutkia jos jotain ilmiötä halutaan selvittää, siinä kaikki. Huuuuu pelottavaa?

Kyllähän tässä viitataan selvästi, että ateisti eroaa ihmisenä uskovaisesta siten, että ikään kuin ateistit ryhmänä olisivat rationaalisia ja uskovaiset ryhmänä tämän vastakohta. Muutoinhan tässä ei olisi mitään järkeä nostaa tällaista lausetta esiin, mikäli sillä ei tuotaisi esiin eroja uskovaisten ja ateistien välille.

Kyllähän oman uskontokunnan paljastaminen on aiheuttanut esimerkiksi Timo Soinille paljon lisäkysymyksiä, joita ei ilman tuota vakaumusta ja sen julkituomista oltaisi esitetty. Näihin päiviin asti Timo Soinin on saanut kertoa mielipiteitään abortista sekä hänen uskostaan ja sen yhdistämisestä (hänen ja puolueen tekemään) politiikkaan.

Jos olisin itse politiikassa, ja jos kuuluisin johonkin uskontokuntaan, niin en itse ainakaan siitä huutelisi turuilla ja toreilla.
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Uuden ateismin 4 ratsastajaa, eikun hevosmiestä. Siitä kai tässä keskustelunavauksessa on kysymys. New Atheism - Wikipedia
Tässä jo aiemmin tuli noita joitakin Hitchensiltä opittuja vuorolauseita, kuten haaste kertoa hyvä teko, jota ei ateisti tekisi jne.

Nämä 4 kaiffaria innokkaine opetuslapsineen ei ole (Hitchens toki jo kuollut) niin sofistikoituneita kuin "vanhat ateistit", esim. Bertrand Russell, mutta into juuria uskonnon rippeetkin yhteiskunnasta sapekkaiden pilkkapuheiden voimalla korvaa sen, mitä ehkä filosofisista argumenteistä jää puuttumaan. Dawkins esim. on varmasti pätevä omalla alallaan biologiassa, mutta filosofina koulupoikatasoa, kuten tuossa wikipedia-jutussakin kerrotaan.

No tämä keskustelu tulee varmaan jatkumaan niin kauan kuin ihmisiä on maan päällä. Toivottavasti kuitenkin pääosin rauhanomaisissa merkeissä ilman pakkokeinoja.
 

Petri1981

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, NFL, NBA, Valioliiga, UCL
Kyllä minä niin mieleni pahoitan oman uskonsa tuputtajista, kuin myös oldtimerin kaltaisista räyhääjistäkin, joille toisen uskonto on joku ongelma. Räyhääjille vinkiksi: Menkää käymään vaikka kuukauden reissu jossain Intiassa. Näkekää se kurjuus missä nämä ihmiset elävät joka päivä, asuvat kaiken maailman pahvilaatikoissa omissa eritteissään, ja ruuaksi syövät rotan raatoja ja joskus jopa riisiä jos sattuu rahat riittämään. Miten nämä ihmiset jaksavat elää ja hymyillä, olla jopa tyytyväisempiä ja onnellisempia ihmisiä kuin me? Uskon takia. Se, että vain syvästi uskoo johonkin, johonkin parempaan, että ehkä seuraavassa elämässäni joku Ganesha (tai muu mikä tahansa) tuo vaurauden minulle, kun tässä elämässä kunnialla siedän tätä kärsimystä, teen hyvää, olen iloinen, jatkan eteenpäin ja sitä kautta kerään hyvää karmaa. Menkää näille ihmisille sanomaan sitten, että vittuako te uskotte noihin satuolentoihin. Miten te kuvittelette, että nämä suoranaisesti helvetissä elävät ihmiset muuten jaksaisi tuolla? Uskon voima kyllä voi olla uskomaton.

Itse en siis Jumalaan usko, koska toistaiseksi minulla ei ole ollut siihen tarvetta. Olen psyykkisesti ja fyysisesti terve, hyvin toimeentuleva, perheellinen ja erittäin onnellinen mies. Mutta, jos joskus ajat kävisivät koviksi, esimerkiksi sattuisi vakavia sairastumisia / lähimmäisen kuolemantapauksia, niin en epäröisi hetkeäkään, etteikö jonkinlaisesta hengellisyydestä saisi merkittävää apua. Ehkä minun kohdalla se voisi olla vaikka buddhalainen meditaatio, kun en pesunkestävänä insinöörinä yksinkertaisesti jumalhahmoihin kykene uskomaan. Mutta arvostan ihmisiä, ketkä tälläiseen uskoon pystyy ja kykenee sen avulla saamaan elämään turvallisuuden tunnetta ja mielenrauhaa.
 
Viimeksi muokattu:

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
Kyllä minä ymmärrän miksi kastettu kuuluu kirkkoon, mutta minusta tämä on moraaliton tapa liittää kirkkoon ihmisiä, jotka eivät ole itse voineet tehdä päätöstä asian tiimoilta.

Ehkä käsitin tuon väärin, luulin ettet ymmärrä kasteen ja kirkkoon liittymisen yhteyttä.

Kysymys kasteesta on mielenkiintoinen, että millon.
 
Kysymys kasteesta on mielenkiintoinen, että millon.

Kaste pitää tehdä mahdollisimman nopeasti, sillä jos vauva sattuu kuolemaan ennen kastetta, se ei pääse taivaaseen. Voi kuulostaa julmalta mutta joku roti ja järjestys on jumalan pidettävä. Jos hän päästäisi yhden kastamattomana kuolleen pikkuvauvan taivaaseen, sitten pitäisi päästää kaikki muutkin. Ja eihän sellainen peli vetele.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Mikähän tämän ketjun funktio on? Joskus on puhuttu median homosaatiosta, mikä sittemmin on myös kumottu väitteenä. Jatkoajan palstalla on aika voimakas ateismisaatio.

Keksitään yhdessä uusia ketjuja aiheesta!
-Uskovaiset: tyhmiä vai mielisairaita?
-Iankaikkisuusvalhe
-Tässä ketjussa odotamme kirkon konkurssia
-Uskotko enemmän ufoihin vai Jeesukseen (äänestys)
-Herätysliikkeet; mafia?

Nyt ei enää riitä mielikuvitus enempään, mutta saa käyttää!
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Mikähän tämän ketjun funktio on?

Niin. Onhan se kai aika rakentavaa, että sellaiset ihmiset tappelee keskenään uskonnosta, jotka eivät edes usko. Teoriassa mitään pointtia ei silloin lienekään, vaan joku nyt vain sai päähänsä alkaa meuhkaamaan asiasta vaikka sen voisi tehdä jo tuolla olemassaolevassa ketjussa.
 

Klose16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Deutsche Nationalmannschaft
Niin. Onhan se kai aika rakentavaa, että sellaiset ihmiset tappelee keskenään uskonnosta, jotka eivät edes usko. Teoriassa mitään pointtia ei silloin lienekään, vaan joku nyt vain sai päähänsä alkaa meuhkaamaan asiasta vaikka sen voisi tehdä jo tuolla olemassaolevassa ketjussa.

No jos kerran ad hominemeihin mennään, niin se se vasta rakentavaa onkin että ketjuun tulee valittamaan aiheesta keskustelemisesta henkilö, joka lopetti aikoinaan aiheesta keskustelemisen erinäisistä syistä. Viitsisit sentään viisaudessasi pysytellä tosiasioissa.
 

Klose16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Deutsche Nationalmannschaft
Kaste pitää tehdä mahdollisimman nopeasti, sillä jos vauva sattuu kuolemaan ennen kastetta, se ei pääse taivaaseen. Voi kuulostaa julmalta mutta joku roti ja järjestys on jumalan pidettävä. Jos hän päästäisi yhden kastamattomana kuolleen pikkuvauvan taivaaseen, sitten pitäisi päästää kaikki muutkin. Ja eihän sellainen peli vetele.

Aina voi perustaa lahkon. Siinä hommassa saa olla älykäs, se on jopa etu.

Mutta ehkä et ole vain kysynyt asiantuntijalta? Mäkisen Kari vastaa näihin. Yhteystiedot:

arkkipiispa(at)evl.fi tai puhelimitse numerosta (02) 2797 031.
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
No jos kerran ad hominemeihin mennään, niin se se vasta rakentavaa onkin että ketjuun tulee valittamaan aiheesta keskustelemisesta henkilö, joka lopetti aikoinaan aiheesta keskustelemisen erinäisistä syistä. Viitsisit sentään viisaudessasi pysytellä tosiasioissa.

En ymmärtänyt.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Jumala on raju kundi kun tuhansia vuosia on kulunut ja vieläkin siitä väitellään että onko se olemassa vai ei. Myös hänen nimestään on tuhansia erilaisia versioita. Hän tykkää ilmeisesti olla salaperäinen tai sitten on vain mahdottoman ujo.

Mutta jos nyt ihan vakavasti otetaan niin kyllä mä ajattelen asian niin että ei siihen mitään jumalia tai jeesuksia tarvitse sotkemaan etteikö toista ihmistä voisi kohdella tasavertaisena, kunnioittaen ja jopa rakastaen. Omalta kohdaltani koen terveelliseksi että tunnustan jonkun itseäni suuremman voiman olemassa olon johon saattaa kokea esimerkiksi luonnon kautta yhteyttä. Lienee vahingollistakin että sitä tarvitsisi vangita jonkin ismin tai ideologian sisään.
 
Viimeksi muokattu:

Mikro

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Sharks
Minä en ymärrä miksi ihmisen pitäisi uskoa ylipäätään yhtään mihinkään. Kaikenlainen uskominen johtaa aina vääntöön oman uskon paremmuudesta. En usko mihinkään sillä jokainen joka uskoo johonkin samalla kieltää jonkun muun uskomuksen. Ja jokainen joka sanoo jokaisella olevan oikeus uskoa siihen mihin itse tahtoo samalla kieltää kaikki uskonnot.
Näin minä ajattelen! Väärin varmaan monenkin mielestä mutta mitäpä tuosta
 

Warrington

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Esim. Ruotsissa kirkkoon kuulutaan vähän samaan tapaan kuin Suomessakin, perinteen vuoksi ja vanhasta tottumuksesta. Kirkon jäseniä Ruotsin kantaväestöstä on todellakin n. 60 % (paljon vähemmän kuitenkin kuin suomessa), mutta vain n. 2 % heistä käy kirkossa säännöllisesti, ja n. 4 % ylipäätään, että se siitä!

Varmasti moni kuuluu vain ns. vanhasta tottumuksesta, mutta ei kirkossa käymisellä mitata mitään uskovaisten määrää. Minä en ole tietoinen kristinuskosta jossa kirkossa käynti on uskovaisuuden ehdoton edellytys, eiköhän ihminen voi uskoa jumalaan ja olla kristitty vaikkei kävisikään kirkossa, ja sitä ei mitkään muutamien pappien mielipiteet miksikään muuta.

Kristinusko on muuttunut jatkuvasti, ja se mikä itseäni hieman ihmetyttää, on että miksi kristinuskossa ollaan luovuttu tietyistä asioista jotka mainitaan esim. raamatussa. Ollaan ikäänkuin itse määritelty mikä on nykyaikana sopivaa ja mikä ei, monessa uskonnossa ihminen on asettunut jumalan asemaan ja se on mielestäni omituista. Jumala ja raamattu määrittelivät aikojen alussa uskonnon, jota ihminen on jälkikäteen lähtenyt vahvasti muokkaamaan. Muutenkin raamattu on tietyllä tapaa hyvin ristiriitainen, vanhan testamentin jumala oli paha ja kovalla kädellä tuomitsevainen, ja uudessa testamentissa sävy muuttui lievemmäksi. Kirjoittajia on luonnollisesti ollut paljon, joten sävykin on muuttunut, ja tietenkin ajat muuttuivat välissä, ja myös ne ajat vaikuttivat varmaankin kirjoittajiin.

Yksi lukunsa on uskovaisten tunkeutuminen politiikkaan ja sitä kautta meidän kaikkien elämään, halusimme sitä tai emme.

Mitä vikaa siinä on että uskovainen on politiikassa? Tuskinpa sinunkaan elämää uskonto hirveästi häiritsee, jos koet häiritsevänä uskonnot tai sen että joku on uskovainen, ei se vika ole uskonnossa tai uskovaisessa vaan siellä vastaanottavassa päässä.

Kysyn puolestani sinulta, mihin uskontoja tarvitaan? Kerro tai kuvaile minulle sellainen moraalinen todellinen arkipäivän teko toista ihmistä kohtaan täällä maanpäällä mihin esim. minä antiteistinä en kykene?

Epäilen ettei uskontoja välttämättä tarvita nykypäivänä mihinkään, aikojen saatossa uskonnosta on varmaankin ollut hyötyä ihmisille jotka ovat kokeneet vaikeita aikoja, ihminen on halunnut turvautua johonkin korkeampaan voimaan, lisäksi kuoleman jälkeistä aikaa ei ole koskaan pystytty todistamaan, ja se tietämättömyys ja kuoleman pelko ovat varmaankin luoneet uskontoihin niitä paratiiseja, taivaita ja muita onnellisia kuoleman jälkeisiä paikkoja. Lisäksi raamatun mm. käskyt ovat varmaan jonkin verran muovanneet ihmisten käsitystä hyvästä ja pahasta, oikeasta ja väärästä. Nyky yhteiskunnan järjestelmälliset lait ja rangaistukset ovat tehneet esim. kristinuskon opetuksesta ns. vanhan aikaista ja tarpeetonta. Vastaus toiseen kysymykseesi, ateisti, agnostikko ja muut ovat yksilöistä riippuen kykeneväisiä moraalisiin tekoihin siinä missä uskovaisetkin. En näe että uskonto määrittää ihmisen empatia kyvyn jne.

Ja esim. joku Raamatun luomiskertomus ja ihmisen luominen ja miten se siitä jatkuu on niin naurettavan hölmö, että vaikea kuvitella, että edes niiden kirjoittajat ovat niihin uskoneet.

Joo luomisteorian keksijöillä on ollut melkoisen vilkas mielikuvitus, kuten monilla raamatun kirjoittajilla ylipäätään. Ihmettelen myös miten jotku uskoo alkuräjädys -teoriaan, jossa on lukemattomia tieteellisiä aukkoja ja kysymyksiä joihin ei koskaan saada vastauksia. Muutenkin ajatus siitä, että kaikki tämä elämä olisi syntynyt jossain isossa räjähdyksessä, on ajatuksena aivan naurettava. Oli miten oli, kukaan ei voi täysin varmasti todistaa etteikö jumala ole maailmaa luonut, toisaalta kukaan ei voi myöskään todistaa että jumala olisi sen luonut, ja samat pätee alkuräjähdys -teoriaan ja moniin muihin.

Ateisti on vain ja ainoastaan ihan tavallinen ihminen joka luottaa omiin aisteihinsa, järkeen ja tieteen tapaan tutkia jos jotain ilmiötä halutaan selvittää, siinä kaikki.

Niinhän sitä luulisi, mutta sitten löytyy vielä hihhuleita jotka vähän niinkuin hyväksyvät sen että joku uskoo johonkin, mutta kuitenkin se ärsyttää ja sitä on pakko purkaa jossain keskustelupalstoilla.
 

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
Varmasti moni kuuluu vain ns. vanhasta tottumuksesta, mutta ei kirkossa käymisellä mitata mitään uskovaisten määrää. Minä en ole tietoinen kristinuskosta jossa kirkossa käynti on uskovaisuuden ehdoton edellytys, eiköhän ihminen voi uskoa jumalaan ja olla kristitty vaikkei kävisikään kirkossa, ja sitä ei mitkään muutamien pappien mielipiteet miksikään muuta.

Kristinusko on muuttunut jatkuvasti, ja se mikä itseäni hieman ihmetyttää, on että miksi kristinuskossa ollaan luovuttu tietyistä asioista jotka mainitaan esim. raamatussa. Ollaan ikäänkuin itse määritelty mikä on nykyaikana sopivaa ja mikä ei, monessa uskonnossa ihminen on asettunut jumalan asemaan ja se on mielestäni omituista. Jumala ja raamattu määrittelivät aikojen alussa uskonnon, jota ihminen on jälkikäteen lähtenyt vahvasti muokkaamaan. Muutenkin raamattu on tietyllä tapaa hyvin ristiriitainen, vanhan testamentin jumala oli paha ja kovalla kädellä tuomitsevainen, ja uudessa testamentissa sävy muuttui lievemmäksi. Kirjoittajia on luonnollisesti ollut paljon, joten sävykin on muuttunut, ja tietenkin ajat muuttuivat välissä, ja myös ne ajat vaikuttivat varmaankin kirjoittajiin.



Mitä vikaa siinä on että uskovainen on politiikassa? Tuskinpa sinunkaan elämää uskonto hirveästi häiritsee, jos koet häiritsevänä uskonnot tai sen että joku on uskovainen, ei se vika ole uskonnossa tai uskovaisessa vaan siellä vastaanottavassa päässä.



Epäilen ettei uskontoja välttämättä tarvita nykypäivänä mihinkään, aikojen saatossa uskonnosta on varmaankin ollut hyötyä ihmisille jotka ovat kokeneet vaikeita aikoja, ihminen on halunnut turvautua johonkin korkeampaan voimaan, lisäksi kuoleman jälkeistä aikaa ei ole koskaan pystytty todistamaan, ja se tietämättömyys ja kuoleman pelko ovat varmaankin luoneet uskontoihin niitä paratiiseja, taivaita ja muita onnellisia kuoleman jälkeisiä paikkoja. Lisäksi raamatun mm. käskyt ovat varmaan jonkin verran muovanneet ihmisten käsitystä hyvästä ja pahasta, oikeasta ja väärästä. Nyky yhteiskunnan järjestelmälliset lait ja rangaistukset ovat tehneet esim. kristinuskon opetuksesta ns. vanhan aikaista ja tarpeetonta. Vastaus toiseen kysymykseesi, ateisti, agnostikko ja muut ovat yksilöistä riippuen kykeneväisiä moraalisiin tekoihin siinä missä uskovaisetkin. En näe että uskonto määrittää ihmisen empatia kyvyn jne.



Joo luomisteorian keksijöillä on ollut melkoisen vilkas mielikuvitus, kuten monilla raamatun kirjoittajilla ylipäätään. Ihmettelen myös miten jotku uskoo alkuräjädys -teoriaan, jossa on lukemattomia tieteellisiä aukkoja ja kysymyksiä joihin ei koskaan saada vastauksia. Muutenkin ajatus siitä, että kaikki tämä elämä olisi syntynyt jossain isossa räjähdyksessä, on ajatuksena aivan naurettava. Oli miten oli, kukaan ei voi täysin varmasti todistaa etteikö jumala ole maailmaa luonut, toisaalta kukaan ei voi myöskään todistaa että jumala olisi sen luonut, ja samat pätee alkuräjähdys -teoriaan ja moniin muihin.



Niinhän sitä luulisi, mutta sitten löytyy vielä hihhuleita jotka vähän niinkuin hyväksyvät sen että joku uskoo johonkin, mutta kuitenkin se ärsyttää ja sitä on pakko purkaa jossain keskustelupalstoilla.

Aika jännää että nämä uuden oikeiston kannattajat ovat järjestään uskovaisia, kuka olisi uskonut. Mihin vittuun tämä maailma on menossa?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös