Läheisenpäivä tai kodinpäivä vs isät ja äidit

  • 5 840
  • 57

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Iltalehti kirjoitti:
75-vuotiaan lapsettoman leskimiehen mielestä isän- ja äitienpäivät ovat historiallisia jäänteitä, jotka pitäisi lakkauttaa. Hän toivoisi, että laajempana "kodinpäivänä" otettaisiin huomioon kaikenlaisissa elämäntilanteissa elävät kodin sankarit.

Hänen mielestään perheiden monimuotoisuuden huomioimiseen tähtäävä läheisenpäivä on askel oikeaan suuntaan, vaikka hän näkee senkin vielä liian suppeana käsitteenä.

- Elämänmuotojen monipuolistuminen tulisi ottaa huomioon, ja lakkauttaa sekä äitien- että isänpäivä. Läheisenpäivä ei ole huono ehdotus, mutta sekin on ehkä vähän rajaava käsite, mies sanoo.

- Kaikilla on kuitenkin koti, vaikka veneen alla. Tilalle tulisikin perustaa kodinpäivä, jolloin liput liehuisivat kaikkien kotien kunniaksi, ja lapset voisivat väsätä kortteja vaikka naapurin sedälle. Presidentti jakaisi kunniamerkkejä kotien sankareille sukupuoleen ja ikään katsomatta, hän ehdottaa.

Miehen mukaan isän- ja äitienpäivät ovat historiallisia jäänteitä, jotka eivät huomioi nykypäivän monimuotoisempaa tilannetta perheissä ja yhteiskunnassa yleensä. Hän ei esiinny julkisuudessa omalla nimellään, sillä ei toivo ehdotuksensa henkilöityvän juuri häneen itseensä.

- Äitienpäivä on jäänne menneiltä ajoilta. Nykymaailmassa on lapsia, joilla lähipiirissä ei ole äitiä, tai niitä on kaksi. Kaikilla on biologinen äiti, joka joillekin saattaa olla noita-akka, jolle väkisin pitää pusertaa äitienpäiväkortteja elämän loppuun saakka. Lisäksi äitienpäivä on traumaattinen etenkin tahattomasta lapsettomuudesta kärsiville naisille.

- Isänpäivä ei ole ehkä samalla lailla tunnelatautunut, mutta samat ongelmat liittyvät siihenkin, ja se on alun perinkin mielestäni aika kaupallinen juhla. Molempiin päiviin liittyy vielä illuusio "koko perheestä", vaikka monet ihmiset asuvat yksin omasta tahdostaan, tai ovat eronneita ja leskiä, mies pohtii.

Äitien- tai isänpäivät voivat miehen mukaan muuttua viettäjilleen kiusallisiksi ja raskaiksi, etenkin kun lapset ovat jo aikuisia ja heillä on omia lapsia.

- Kodinpäivä ei syrjisi eikä traumatisoisi ketään, arvelen.

Lapseton leskimies, 75, ehdottaa: Läheisenpäiväkin on liian rajoittava - isän- ja äitienpäivien sijaan pitäisi juhlistaa ”kodinpäivää”
--

Yleensä tälläisiä muutoksia pidetään turhana hippeilynä, mutta nyt täytyy olla koko lailla samaa mieltä oikeastaan kaikesta. Maailma on yksinkertaisesti muuttunut. Ala-asteella muistan kuinka kuiskittiin "ton vanhemmat on eronneet". Se ei vain oikein vedellyt sellainen peli 80-luvulla. Nykyään varmaan kuiskitaan tuolla ei ole isää.

Isäni on edesmennyt, mutta ei tämä päivä minua ahdista. Sen sijaan äitienpäivä jonkun verran, vaikka välit ovatkin kunnossa, mutta hieman etäiset ehkä. Se on aina sellainen projekti laittaa se viesti äidille tai jopa jonain vuonna soittaa.

Voidaan tietysti todeta, että minulle on aivan sama sinänsä mitkä noiden päivien nimet on tai onko niitä ollenkaan, mutta kerrankin ei ole typerä ehdotus, jos muutoksia tarvitsee tehdä.
 
Suosikkijoukkue
Pelicans, Karhubasket KEspoo sekä Crocodiles
Nykyään kun tämä joka asiasta mielensä pahoittaminen on pop niin minulla on ehdotus. Lopetetaan kaikki juhlapäivät tai nimetään ne juoksevalla numerolla. Juhlapäivän numerolla ei saa olla mitään linkkiä mihinkään eli ei ole mitään tiettyä numeroa äitienpäivällä.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
No minäpä otan vahvasti nyt eriävän kannan tähän keskusteluun.

Riippumatta perhesuhteista isyys ja äiteys ovat mielestäni niitä yhteiskunnan peruspilareita joita ei vähemmistön tarpeista huolimatta kannata häivyttää. Isyyden ja äitiyden merkitystä ja vastuuta lapsista ei voi käsittää jos niitä ei ole itse kokenut. Sama koskee lapsia. Isät ja äidit ovat maailman tärkeimmät ihmiset ennen kuin oma elämä kannattelee. Tämä ei sulje pois muita merkittäviä läheisiä jotka paikkaavat tarpeen mukaan isän/äidin puuttuessa.

Opettaja kun olen niin koulussa asia ei ole koskaan lähes 20 vuotta kestäneellä uralla aiheuttanut parranpärinää. Kortteja on tehty sitten mummoille ja papoille jos jompikumpi vanhempi ei ole elämässä enää mukana.

Siis tiivistetysti. Täyttä roskaa tällaisten instituutioiden painaminen taka-alalle. Isien-ja äitienpäivät kunniaan jatkossakin.
 

JjZz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit. Sympatiat kaikille paskoille.
Itse olen ollut pitkään sitä mieltä, että kaikkien isäin-, äitien-, naisten- yms. päivien viettämisen voisi lopettaa kokonaan. Tai ainakin niiden pakkosyöttämisen. Jos se välittäminen ei näy niinä 364:nä muuna päivänä, ei se yksi erikseen nimetty päivä tilannetta pelasta. Ja esimerkiksi jos ei naistenpäivänä ostele naiselleen kukkakimppuja tai muuta krääsää, olet vapaata riistaa kaikenlaiselle syyllistämiselle. Ihan sama mitä teet niinä vuoden muina päivinä, se yksi päivä ratkaisee sen, kuinka hyvä ihminen olet.

Paitsi että niiden lopettaminen ratkaisisi nämä minun esittämäni ongelmat, se ratkaisisi myös tuossa artikkelissa manitut ongelmat.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP
Olin juuri tulossa kirjoittamaan, että eikö "Kodinpäivä" loukkaa asunnottomia ja kaikkia sillan alla, sekä konteissa asuvia, mutta tuossa ehdotuksessahan on heidätkin huomioitu. Itse, samoin kuin koko sisarusparvi on ollut vanhempieni arjessa läsnä. Autamme äiskää ja vierailemme hänen luonaan. Toki minulla se on kaikkein helpompaa kun asun samassa kaupungissa. Samoin silloin kun isänikin vielä eli. Äitienpäivät, isänpäivät, syntymäpäivät.. ne ovat niitä extra-juttuja, jolloin näitä perhesuhteita voi juhlistaa. Niin kuin pienenä juhlana arjen keskellä. En ole mikään piinkova parisuhteiden asiantuntija, mutta luulisin, että jos se välittäminen ei näy kuin yhtenä päivänä vuodessa, niin on jotain muutakin vialla siinä suhteessa.
 

Undrafted

Jäsen
Suomessa ei taida merkkipäiväkäytäntö olla ihan yhtä laajaa kuin Yhdysvalloissa, mistä jäänyt mieleen kansallisia pannukakkupäiviä yms. Mitä sitten erilaiset merkkipäivät kullekin merkitsee on toinen juttu. Lasten koulussa on erilaisia teemapäiviä ja -viikkoja pitkin vuotta, mutta muuten aika vähiin jää itsellä merkkipäivien viettäminen.

Jos nyt isän/äitienpäivä nimettäisiin uusiksi, niin suurin osa viettäisi sitä varmaan entiseen malliin välittämättä muutoksesta. Mikäli kalenteriin lisättäisiin lähimmäisenpäivä tai kodinpäivä, niin veikkaa että harva sitä huomioisi mitenkään.

Huomenna on muuten wikipedian mukaan Maailman postiliiton päivä sekä Maailman näkökyvyn päivä. Miten ihmiset ajattelitte viettää näitä päivä, mitkä meistä jokainen toki tiesi ja oli omaan kalenteriin merkanneet hyvissä ajoin?
 

Huerzo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Donnerwetter S.p.A.
Huomenna on muuten wikipedian mukaan Maailman postiliiton päivä sekä Maailman näkökyvyn päivä.
Harmi ettei postiliiton päivän osunut tiistaille...

Luultavasti työryhmäratkaisu on "Älä vietä mitään päivää"-päivä, joka kiinnittää huomion siihen, kuinka erilaisten päiviten juhlistaminen loukkaa niitä, jotka eivät koe voivansa viettää kyseistä päivää. Suositellaan liputuspäiväksi.
 

Tuamas

Jäsen
Nähdäkseni tässä tulee erottaa yksityisten ihmisten sekä julkisyhteisöjen toiminta.

Eli keskustelu ennen kaikkea siitä kuinka yhteiskunnan toimijoiden osalta toimitaan, jokainen yksilönä toimikoon parhaaksi katsomallaan tavalla.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Eli keskustelu ennen kaikkea siitä kuinka yhteiskunnan toimijoiden osalta toimitaan, jokainen yksilönä toimikoon parhaaksi katsomallaan tavalla.

Niin, ei mene enää kauaa, kun jouluna ryyppäys -ketju nousee pinnalle ja osa tekee sitä, osa on neutraali ja osa pahoittaa mielensä.
 

Undrafted

Jäsen
Kai tässä perusteena on, että ellei joku halua/voi jotain merkkipäivää viettää, niin onko se häneltä pois tai loukkaako se tuon yksilön oikeuksia? Suurinta osaa merkkipäiviä ei kuitenkaan liiemmin noteerata mitenkään. Työläiset ottavat osasta annetut vapaat ja muutaman juhlan kohdalla on jotain yleisiä tapoja, mutta suurin osa menee ohi vähällä huomiolla.
 

Aces High

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Red Wings, HIFK Gimmat, THFC
Onhan nämä ”juhlapäivät” ainakin omalla kohdalla kokeneet lievän inflaation, markkinavoimat yrittävät kovasti tuotteistaa erilaisia Halloweeneja, isänpäiviä tms. Mun puolesta näitä tulisi karsia julkisyhteisöjen toiminnoista, yksilöt voivat tietenkin viettää kaikkia haluamiaan Muumi-päiviä tms...
 
Yleensä tälläisiä muutoksia pidetään turhana hippeilynä, mutta nyt täytyy olla koko lailla samaa mieltä oikeastaan kaikesta. Maailma on yksinkertaisesti muuttunut. Ala-asteella muistan kuinka kuiskittiin "ton vanhemmat on eronneet". Se ei vain oikein vedellyt sellainen peli 80-luvulla. Nykyään varmaan kuiskitaan tuolla ei ole isää.

Isän ja äidin erittäin tärkeää roolia lapsen kehityksessä ei poista tällainen termikikkailu. Ja todella syvälle pöpelikköön mennään, jos kuvitellaan, että isän ja/tai äidin voi korvata joku mummo, eno tai naapurin setä. Ei voi.

Yleensä tälläisiä muutoksia pidetään turhana hippeilynä, mutta nyt täytyy olla koko lailla samaa mieltä oikeastaan kaikesta. Maailma on yksinkertaisesti muuttunut.

"Kodinpäivä ei syrjisi eikä traumatisoisi ketään", toteaa leskimies. Ei pidä paikkaansa. Minusta kodinpäivä tuntuisi ikävältä, koska suurin osa suomalaisista asuu paljon hienommassa kämpässä/talossa kuin minä. Myös omistusasujat kodinpäivä asettaisi hyvin eriarvoiseen asemaan vuokralla asuvien kanssa. Ja asunnottomille tuollainen päivä olisi erityisen ikävä.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Entäs ne lapset jotka eivät käy päiväkotia? Eikö tämä kaikki merkkipäivien vietto aiheuta samalla logiikalla sen, että hekin ovat eriarvoisessa asemassa? Kuka huolehtii heidän lähimmäisenpäiväkorteistaan?

Kenties peräti perheet ja vanhemmat/huoltajat itse?
 

sinikettu

Jäsen
Virallisesti äitienpäivät ja isänpäivät on parasta pitää ihan samanlaisena kuin ne ovatkin. Jos päiväkodit tai muut niitä haluavat kutsua sitä erillä nimellä, se heille suotakoon.

Kaiken maailman uhriutujille ja valittajille voitaisiin perustaa oma yleinen pyhäpäivä, niin kenenkään ei tarvitsisi erikseen joka kerta ulista ja itkeä, ettei nallekarkkeja ole aina jaettu tasan jokaisen ihmisen kesken. Olkoon sen nimi vaikka syrjittyjen ja vähäosaisten päivä.

Tällainen älytön uhrimentaliteetti on belsebuubin anusaukosta.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Nykyään kun tämä joka asiasta mielensä pahoittaminen on pop niin minulla on ehdotus. Lopetetaan kaikki juhlapäivät tai nimetään ne juoksevalla numerolla. Juhlapäivän numerolla ei saa olla mitään linkkiä mihinkään eli ei ole mitään tiettyä numeroa äitienpäivällä.

Esim. muutosehdotuksista mielensä pahoittavat ylireagoijat ja kaikenlopettajat ovat juuri tällaisia.
 

Saxon-747

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chelsea
15.5 on muuten Kansainvälinen perheiden päivä. 1.6 löytyy Kansainvälinen vanhemmuuden päivä. 23.6 voidaan juhlia alun uutisessa lainattua leskimiestä, kun on Kansainvälinen leskien päivä. Löytyyhän näitä aiheen tiimoiltakin useampi, mutta kun eivät ole tunnettuja tai vietettyjä.

Kansainvälisiä merkkipäiviä
Hauskat merkkipäivät

Näitä juhlimalla 75v lapseton leskimies ei olisi päässyt tilittämään lehteen. Nyt sai oivan tilaisuuden purkaa katkeroitumistaan... Elämä on valintoja täynnä ja leskimies jos olisi halunnut isänpäivää viettää niin mahdollisuuksia puitteiden luontiin hällä on ollu sellaiset 60 vuotta.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Itse olen ollut pitkään sitä mieltä, että kaikkien isäin-, äitien-, naisten- yms. päivien viettämisen voisi lopettaa kokonaan. Tai ainakin niiden pakkosyöttämisen. Jos se välittäminen ei näy niinä 364:nä muuna päivänä, ei se yksi erikseen nimetty päivä tilannetta pelasta.
Olen harvinaisen samaa mieltä tästä. Ei elämää kantsi elää sillä tavalla että lataa kaikki panokset vain joillekin yhdessä sovituille päiville.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Kolumni eräästä maakuntalehdestä. Aika osuva. Asia on juuri näin!


"Isänpäivää vietetään 12. marraskuuta. Isänpäivä merkittiin almanakkoihin vuonna 1970. Virallinen liputuspäivä siitä tuli vuonna 1987. Helsingissä osassa päiväkodeista kokeillaan tänä syksynä isänpäivän sijasta neutraalimpaa läheisenpäivää.

Päätöstä perustellaan lapsen edulla. Puhutaan, että isänpäiväkorttien askartelu saattaa olla traumaattista lapselle, jolla ei ole isää. Isättömyys voi liittyä esimerkiksi kuolemaan, välinpitämättömyyteen, vanhempien tulehtuneisiin suhteisiin tai rapajuoppouteen.

Jokaisen ihmisen on helppo myötäelää isättömän lapsen kipua. Ei kahta sanaa.

Isänpäivän muuttaminen läheisenpäiväksi on kuitenkin osoitus aikuisten ongelmasta. Se on osoitus valheellisesta todellisuudesta ja isättömän lapsen hylkäämisestä. Se on osoitus kyvyttömyydestä käsitellä lapsen surua. Se on osoitus pakkoneutralisoinnista, aikuisten ihmisten käsien pesusta. Todellisuuden desinfioinnista.

Isänpäivässä ei ole kyse lasten tekemistä korteista, ei aamuisesta onnittelulaulusta, ei katetusta aamupalasta. Siinä ei ole kyse viisikymppisen miehen puhelinsoitosta palvelutalossa makaavalle isälleen. Isänpäivässä ei ole kyse siitä, murjaisevatko puolille päiville nukkuvat teinit puoliväkinäisen onnea-sanan vai eivät. Isänpäivä ei kysy, miten hyvä isä on. Se ei kysy, kenellä on isä ja kenellä ei. Kaikilla on. Jokaisella on isä.

Isänpäivä on huuto isyydelle. Isänpäivä on isyyden arvostamista, isyyden suojelua. Se on viesti jakamattomasta kasvatusvastuusta, vaatimuksesta rakastaa ja seistä vierellä. Isänpäivä on lapsen oikeutta isään, lapsen oikeutta kaivata isää, lapsen oikeutta surra isää. Isänpäivä on isyyden armoa, syyllisyyden sietämistä ja pohjatonta keskeneräisyyttä. Isänpäivä on ajassa kulkemista, lapsesta luopumista ja loputonta anteeksiantoa.

Isänpäivä ei kysy sukupuolineutraalia maailmaa, eikä uusia perhemalleja. Se kysyy isyyttä.

Suomalaisissa päiväkodeissa ja kouluissa on kautta vuosien käsitelty isyyteen liittyvää problematiikkaa. Isättömyyttä ei ole väistelty, eikä sitä ole piilotettu läheisyyshömppään. Pienet ihmiset ovat olleet mukana askartelemassa korttia, joku paapalleen joku isäpuolelleen. Kasvattajat ovat olleet vierellä, mutta ilman meteliä.

Helsingin kaupunki alkoi perääntyä kohun ilmetessä. Ilmoitettiin, että kyseessä on kokeilu, jossa sallitaan harkinta. Ensin tuli puheet, sitten ajattelu. Läheisenpäivä on kaunis ajatus – varmasti vilpitön – mutta isänpäivää sillä ei voi korvata.

Elämään kuuluu, valitettavasti, pelikorttien epäreilu jako. Isossa kuvassa isät tekevät parhaansa, rakastavat lapsiaan, koettavat pysyä hengissä ja olla läsnä. Pienempi kuva on synkempi. Me kuolemme, haavoitumme ja mokaamme.

Silti meillä jokaisella on isä."
 

scholl

Jäsen
Siis tiivistetysti. Täyttä roskaa tällaisten instituutioiden painaminen taka-alalle. Isien-ja äitienpäivät kunniaan jatkossakin.

Täsmälleen samaa mieltä. Kommarit keskittyvät kaikkiin huuhaajuttuihin ja pyrkivät muuttamaan kaiken normaalin epänormaaliksi ja toistepäin. Tämä on samanlaista roskaa kuin tasa-arvoinen avioliittolaki. Täyttä hevonpaskaa
 

Petri1981

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, NFL, NBA, Valioliiga, UCL
Isänpäivä pahoittaa mieleni, koska en ole isä.
Äitienpäivä pahoittaa mieleni, koska en ole äiti.
Joulu pahoittaa mieleni, koska olen juutalainen.
Aleksis Kiven päivä pahoittaa mieleni, koska minulla on lukihäiriö.
Naisten päivä pahoittaa mieleni, koska olen mies.
Ruotsalaisuuden päivä pahoittaa mieleni, koska en ole ruotsalainen.
Veteraanipäivä pahoittaa mieleni, koska en ole veteraani.
Kaatuneitten muistopäivä pahoittaa mieleni, koska olen elossa.

Mitään ei saisi olla eikä tehdä, koska se voi pahoittaa jonkun mielen. Kävelin äsken kotiin ja vastaan rullasi mies pyörätuolissa. Pahoitin varmaan hänen mielensä, koska kävelin. En saisi minäkään kävellä.
 

Tupu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, JHT
No minäpä otan vahvasti nyt eriävän kannan tähän keskusteluun.

Riippumatta perhesuhteista isyys ja äiteys ovat mielestäni niitä yhteiskunnan peruspilareita joita ei vähemmistön tarpeista huolimatta kannata häivyttää. Isyyden ja äitiyden merkitystä ja vastuuta lapsista ei voi käsittää jos niitä ei ole itse kokenut. Sama koskee lapsia. Isät ja äidit ovat maailman tärkeimmät ihmiset ennen kuin oma elämä kannattelee. Tämä ei sulje pois muita merkittäviä läheisiä jotka paikkaavat tarpeen mukaan isän/äidin puuttuessa.

Opettaja kun olen niin koulussa asia ei ole koskaan lähes 20 vuotta kestäneellä uralla aiheuttanut parranpärinää. Kortteja on tehty sitten mummoille ja papoille jos jompikumpi vanhempi ei ole elämässä enää mukana.

Siis tiivistetysti. Täyttä roskaa tällaisten instituutioiden painaminen taka-alalle. Isien-ja äitienpäivät kunniaan jatkossakin.

Täsmälleen samaa mieltä. Kommarit keskittyvät kaikkiin huuhaajuttuihin ja pyrkivät muuttamaan kaiken normaalin epänormaaliksi ja toistepäin. Tämä on samanlaista roskaa kuin tasa-arvoinen avioliittolaki. Täyttä hevonpaskaa

Onneksi en ole sentään ihan yksin ihmettelemässä ja vastustamassa tällaisia "instituutioiden painamisia taka-alalle". Näin vanhoillisena pohjoissuomalaisena maalaisena välillä suorastaan ahdistaa kaikki tuon tyyppiset ehdotukset, joissa omassa mielessäni mukaviksi koetuista perinteistä, kuten vaikkapa suvivirsi keväisin koulujen päättyessä, tai juuri tämä isänpäivä on tullutkin jotenkin paheksuttavia asioita. Tuntuu, että kaikki asiat pitäisi neutralisoida harmaaksi massaksi. Surettaa tämä nykymeno.
 

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Isänpäivä ei kysy sukupuolineutraalia maailmaa, eikä uusia perhemalleja. Se kysyy isyyttä.
Asian pihvi on näissä muutamissa sanoissa. Miksi poistaa tai muuttaa isänpäivä kalenterista? Mikäli tarvetta läheisen/ottoisän/sateenkaari-isän/"toinenvanhemmistaniontransvestiitti!"/whatever- niin kalenterista löytyy kolmattasataa päivää vapaita slotteja tällaisen päivän viettoon. Miksi muuttaa jo olemassaoleva vakiintunut käytäntö? Tehdään mieluummin kalenteriin uusi päivä näille, jotka eivät perinteisempään muottiin sopivaksi itseään koe, jos sille nähdään tarvetta.
 

Aleksandros

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Nykyään on muodikasta "uhriutumisen" lisäksi myös jatkuvasti valittaa "uhriutujista". Kyllä tämäkin keskustelunaiheena oleva asia on keskustelemisen arvoinen, vaikkei maailman isoimmalta asialta tunnukaan aikuisen silmin. Onhan se fakta, että isättömälle ja/tai äidittömälle lapselle näiden juhlapäivien vietto ja huomioiminen päiväkodissa ja koulussa on usein kiusallinen ja kipeä paikka, vaikka varmasti käytäntö onkin se, että paikalle saa tuoda kenet tahansa aikuisen ja kortin saa askarrella kenelle haluaa. Toisaalta on huomionarvoista, että eihän oikein mitään tässä maailmassa voida tehdä kenenkään loukkaantumatta tai pahoittamatta mieltään. Ei minulla tähän asiaan mitään selvää kantaa ole, mutta kyllä aiheesta keskustella saa ja pitää. Erityisesti julkisten laitosten kohdalla on näiden asioiden suhteen oltava krittiinen.

Jos nyt oletetaan, että liputuspäiviä ei muuteta. Tällöin mielestäni julkisissa laitoksissa voidaan normaalin kuvaamataito-opetuksen puitteissa askarrella kortti näiden juhlapäivien alla. Jos juhlapäivä ei suoraan kosketa itseään, voidaan lapsi ohjata (varmaankin nykyisen käytännön mukaisesti) tekemään kortti jollekin toiselle. Samalla koulussa ja päiväkodissa pitäisi keskustella erilaisista perheistä ja elämäntilanteista. Itse en opettajana järjestäisi erikseen isän- tai äitienpäivää koulussa, vaan vaikka kerran tai kaksi vuodessa juuri läheisen päivän tai muun vastaavan (ajankohta saisi olla jokin muu kuin viralliset isän- tai äitienpäivät). En oikein näe edes syytä, miksi vaikka isänpäivää pitää juhlistaa tuomalla isä päivähoitopaikkaan. Kotonahan perheet saavat juhlia mitä lystäävät vaikka vuoden jokaisena päivänä.

Sama keskustelu liittyy esimerkiksi suvivirteen, ruokarukouksiin, seurakunnan aamunavauksiin ja muuhun uskonnollisuuteen kouluissa. Kyllä julkisissa pakkolaitoksissa uskonnolliselta aivopesulta pitäisi nykypäivänä saada kaikkien välttyä ilman mitään erillisjärjestelyjä. Eri uskontoja (myös niiden tapoja, tunnuksia ja vaikkapa niihin liittyviä lauluja) ja muitakin maailmankatsomuksia (ainakin ateismia) tulee toki käsitellä koulussa joko omana oppiaineenaan tai vaikka osana historian opetusta, mutta en keksi oikeastaan ainoatakaan kestävää syytä, miksi kristinuskoa pitäisi harjoittaa millään tavalla koulussa. Muuta kun että vanhemmat saavat jokavuotisen suvivirtensä, joka nostaa menetetyn nuoruuden tunteet hetkeksi pintaan.

Sitähän emme pakoon pääse, että joulua ja pääsiäistä vietetään Suomessa ja niiden perusta on (ainakin virallisesti) kristillinen. Juhlien kristilliset taustat tulee toki lapsille yleissivistyksen nimissä opettaa, mutta kyllä joulujuhlakin voidaan viettää ilman kristillistä hapatusta. Jotka sitä kaipaavat, löytävät varmasti tiensä seurakuntien omiin tilaisuuksiin ja joulukirkkoihin. Eihän esimerkiksi suvivirsi kovinkaan iso asia itsessään ole, mutta eipä sen laulamatta jättäminenkään sitä olisi kuin korkeintaan lasten vanhemmille traditionaalisista syistä.

Jatkan vielä kilometrin mittaista viestiäni aihetta sivuten. Nimittäin, sama keskusteluhan liittyy myös sukupuolineutraaliin kieleen. Ei tunnu "tavallisesta" ihmisestä isolta asialta, kutsutaanko palomiestä palomieheksi vai vaikka palopelastajaksi (saa keksiä toisenkin termin) tai kutsutaanko lautamiestä lautamieheksi vai maallikkotuomariksi. Silti keskustelu on aivan paikallaan. On tutkimusnäyttöä, että maskuliiniset virkanimikkeet ohjaavat alalle enemmän miehiä kuin naisia (ei tämä mikään ainoa tekijä tietenkään ole, totta kai esim. fyysiset erot suosivat miehiä palomiehiksi jne). Ja vaikka monet kivenkovaan väittävät, että asialla ei ole ollut mitään vaikutusta, on se silti todennäköisesti vaikuttanut mielikuviin. Toisaalta, monessa tapauksessa sukupuolineutraali termi on huomattavasti parempi ja kuvaavampi (esim. lautamies vs. maallikkotuomari) kuin sen perinteinen versio. Asia ei tunnu isolta, mutta tuollaiseen kieleen tullaan joka tapauksessa menemään, koska mitään aidosti järkevää perustelua ei ole pitää virkanimikettä, jossa naista kutsutaan mieheksi (tai miestä naiseksi, vaikka historiallisista syistä tällaisia nimikkeitä ei taida ollakaan tai niiden rinnalle on kehitetty miehille oma termi).

Eikä tässäkään keskustelussa olla poistamassa sukupuolia muualta kuin virallisesti käytetystä kirjakielestä. Itse olen opettaja ja pyrin koulussa käyttämään mahdollisimman sukupuolineutraalia kieltä (en toki ole täydellinen tässäkään asiassa). En pyri poistamaan sukupuolia, mutta en myöskään pyri sukupuolittamaan oppilaita. Kutsun heitä heidän nimillään (ei minua haittaisi, vaikka Petteri haluaisi itseään kutsuttavan Tuijaksi, noudattaisin luonnollisesti nuoren omaa toivetta, toki maalaisjärkeä käyttäen esimerkiksi pelkän huulenheiton suhteen) ja pyrin olemaan johdonmukainen esimerkiksi siinä, millainen käytös on oppilailta hyväksyttävää (eikä siten, että pojat ovat poikia, mutta tunnilla kaverin kanssa puhuva tyttö on kauhistus tai että pärjäävä poika on aina lahjakas, mutta pärjäävä tyttö on "vain" ahkera). En nimitä oppilasjoukkoa pojiksi tai tytöiksi, vaan pääosin nimillä jne. Tästä on kyse sukupuolineutraalissa kielessä. Toki myös on hyvä kiinnittää huomiota siihen, että kaikki fysiikan koetehtävät eivät käsittele autoja, muita koneita ja urheilua, vaan että siellä voisi olla feminiinisempiäkin tehtäviä. Tämä siksi, että tutkitusti KESKIMÄÄRIN poikia kiinnostaa erilaiset asiat kuin tyttöjä, eikä ole mitään järkevää syytä, että fysiikkaa pitäisi aina käsitellä vain KESKIMÄÄRIN poikia kiinnostavissa, maskuliinisissa konteksteissa.

Tunnistan kyllä hyvin tämän naurun pehmeisiin ja ei-tärkeältä tuntuviin asioihin liittyen. Minusta siihen liittyy konservatiivinen elämänasenne sekä hyvin usein myös varsin alhainen koulutustaso. Itse olen perusduunariperheestä ja myös muu tuttavapiiri edusti pääosin samaa yhteiskuntaluokkaa. Näissä ihmisissä ei sinänsä ole mitään vikaa ja vietin (ja vietän edelleen) mielelläni heidän kanssaan aikaa, mutta kyllähän he pääosin antavat tieteelle hyvin vähän painoarvoa ja monet jopa varsin avoimesti vähättelevät "tekotieteellistä lässytystä". Itse pyrin katsomaan maailmaa aika rationaalisten lasien läpi, vaikka varmaan tässäkin olisi paljon parannettavaa.
 
Viimeksi muokattu:

kende

Jäsen
Suosikkijoukkue
sport
En nimitä oppilasjoukkoa pojiksi tai tytöiksi, vaan pääosin nimillä jne. Tästä on kyse sukupuolineutraalissa kielessä. Toki myös on hyvä kiinnittää huomiota siihen, että kaikki fysiikan koetehtävät eivät käsittele autoja, muita koneita ja urheilua, vaan että siellä voisi olla feminiinisempiäkin tehtäviä. Tämä siksi, että tutkitusti KESKIMÄÄRIN poikia kiinnostaa erilaiset asiat kuin tyttöjä, eikä ole mitään järkevää syytä, että fysiikkaa pitäisi aina käsitellä vain KESKIMÄÄRIN poikia kiinnostavissa, maskuliinisissa konteksteissa.
@Aleksandros

Magaad mikä vuodatus. Otetaan kantaa aluksi hieman siihen. Naurattaa kyllä tämä taiteilu sukupuolineutraaliuden siveysvyön hellässä puristuksessa.

Jaa, eli kun takapenkin neljä poikaa säätävät keskenään jotain, huomautat Iisakki, Bojan, Freddy ja Veeti, nyt rauha siellä. Okei. Käytännöllistä, edistyksellistä ja hienoa. Fysiikka nyt liittyy taas varsin elimellisesti koneisiin, uudet tekniset ratkaisut nyt sattuvat olemaan lähes poikkeuksetta ko-nei-ta tai metodeja, jotka liittyvät ko-nei-siin. Se perus fysiikka, jossa nyt sitten käydään läpi painopiste ja liike-energia on jo nykyään havainnollistettu usein vaikkapa taitoluistelu tai ballerina-esimerkein. On söpöä, että luulet saavasi naisia kiinnostumaan yhtään sen enempää, jos koneet ja urheilu (LoL, ei kiinnosta keskimäärin naisia! Muistakaa, että tämä perusoletus on sellainen, jota taas ei kuulu yrittää rikkoa). Onko avaruus kiinnostuksenkohteiden keskimääräisyyden suhteen riittävän sukupuolineutraali onko? Mennäänkö sinne avaruuteen/tutkitaanko sitä avaruutta koneilla vai ... Hmm.

Te tulette aina olemaan puun ja kuoren välissä neutraaliusfantasioinenne.

Nykyään on muodikasta "uhriutumisen" lisäksi myös jatkuvasti valittaa "uhriutujista". Kyllä tämäkin keskustelunaiheena oleva asia on keskustelemisen arvoinen, vaikkei maailman isoimmalta asialta tunnukaan aikuisen silmin

Niin, nyt valitan uhriutujista valittajien valittajasta. On tämä vain yksinkertaisesti niin surullista huomata, kuinka uhriutujien ehdoilla media nykyään pyörii. Ikäänkuin annetaan "ääni kuuluviin" ja siksi se kritiikittä julkaistaan, jotta saadaan "keskustelua" aikaan. Kyllä näissä on osassa oikeasti selvästi nähtävissä yhteiskuntarakenteita murtava halukkuus tai motiivi. Eihän siinä mitään väärää ole, mutta kun yhteiskunnan koulii mahdollisimman moniääniseksi, se ei vain pysy kasassa. Yhteiskunnan erilaisille uhreille on jäänyt uhristatus jyskyttämään päähän eivätkä he halua osallistua yhteiskunnan rakentamiseen. Mikään yhteiskunta ei ole täydellinen, mutta Ruotsin seitsämänkymmentäluvun muumimaailma (väkivaltarikollisuus todella vähäistä jne) oli kontekstuaalisesti varsin lähellä sitä ainakin omiin ideaaleihini peilaten.

@opelix postasikin erittäin hyvän kirjoituksen asiaan liittyen. Isät totisesti ansaitsevat juhlapäivän ja korttien askartelu ei ole mitenkään kaupallista. Se, että tarvitseeko mennä kaupallisuuteen mukaan on sitten hc-juhlijoiden tai mököttäjien oma valinta. Tuollaisissa tarhoissa yms. ei voi olla sen mielekkäämpää tekemistä kuin väsätä se kortti siinä päivää ennen. Niin, onhan se itsenäisyyspäiväkin monesta paskaa jne. Ne rikkaat siellä vaan... Miksi ihmeessä on edes vapaapäivä? :( Moni maa ei edes ole itsenäinen! (Onko toisaalta Suomikaan enää...

Kannatan epäironisesti kansainvälistä tekopyhyyden & uhriutumisen päivää. Voitaisiin juhlia vaikkapa karkauspäivänä koska vanha perinne on vanhentunut.

(vanha traditio: Perinteen mukaan karkauspäivänä nainen saa kosia miestä. Edelleen perinteen mukaan kosinnasta kieltäytyvän miehen pitää vastineeksi ostaa hamekangas kosineelle naiselle. Presidentti Kekkonen sai useita kosintakirjeitä leskeksi jäätyään ja vastasi kohteliaasti kieltävästi jokaiseen niistä hamekankaan kera.)
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös