Lääppiminen ja ahdistelu, itse nähtyä, tehtyä ja koettua

  • 6 891
  • 31

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Minun kuplassani on ollut erittäin vähän lääppimistä. Kevyehköjä rivouksia saattoi tulla tytöille huudeltua, ja joskus tuli samalla mitalla takaisinkin. Poikalyseossa oli kaksi tyttöä, kumpaakaan ei lääpitty, mutta toinen änkesi jumppatunnin jälkeen poikien suihkuun. Pojat pelkäsivät kuollakseen jäykistyvänsä kauhusta. Kadun vieläkin, että letkautin kerran baarin terassilta Vicky Rostille jotain mukahauskaa. Pyytäisin anteeksi jos Vickyn kohtaisin. Opiskeluaikana ei lääpitty, vaan mentiin suoraan asiaan tyttöjen/naisten kanssa yhteisymmärryksessä. Nuoruusvuosinani en mielestäni koskaan nähnyt vihamielistä tai ahdistavaa naisten lääppimistä. Vaimonhakkaajia sentään tiesin muutamia, ei heitä minään kingeinä pidetty vaan säälittävinä idiootteina.
Pitkähkön työurani aikana naistyökaverit ovat lääppineet minua puolen tusinaa kertaa. En ole ahdistunut enkä pitänyt sellaisesta. Miesten tekeminä olen työpaikalla todistanut yhtä naisen takapuoleen tarttumista ja jonkin verran olkapäähän tai selkään taputtelua. Rintoja en ikinä ole nähnyt kourittavan, vaikka yksi valokuvaaja kuulemma harrasti arveluttavaa kuvausasentoon ohjaamista. Hänestä ei kuitenkaan naisille olisi ollut vastusta, oli hintelä, pelokas ja säälittävä.
Läksiäisissä ja jälleennäkemisissä tapahtuneita halauksia eivät kai naisetkaan pidä lääppimisenä. He ovat niissäkin enimmäkseen aloitteentekijöitä.

Hectorin Ake, Make, Pera ja mä on varsin osuva kuvaus nuoruuteni tapahtumista näissä asioissa. Aikuisena ollut sitten rauhallisempaa.
 

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
Mä en mielelläni edes katso suomalaiseen naiseen, ettei tuu sanomista. Varman päälle otan. Toki saan haukut, etten katso silmiin että mitä mä pelkään ja häpeen, mutta se on pienempi paha kuin ahdistelusyytös kättelyn jälkeen ("se koski mun kämmeneen"). Näiden mielisairaiden hullujen kanssa ei voi olla liian varovainen.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
No silloin joskus parikymppisenä tuli aika suoraan mentyä asiaan, mutta se kait on suht normaalia. Kättä suoraan peffaan kun kämpille päästiin jne. Tai tuntuu kait se muutenkin dorkalta jos joutuisi kysymään että saanko minä koskettaa kädelläni teidän takapuolta. No muutama tapaus nyt vähän harmitti myöhemmin jos tyttö vaikka tippa linssissä lähti ja meitsi heitti ovella röhönaurut.

Niiden 17-18 -vuotiaiden kanssa pystyi helposti seurustelemaan parinkin eri tytön kanssa samaan aikaan kun siinä iässä niille riittää että kerran viikossa näkee. Ensin paneskelu ja sitten tunti tai kaksi asiaa välittämisestä jne. Mä en minnekään leffoihin tai baareihin tai lätkämatseihin halunnut tyttöjen kanssa lähteä, kuten nykyään on vissiin tapana.

EDIT.
Niin siis kyllä mä oikeasti välitin niistä kaikista tytöistä. Mä en vaan hirveästi jaksanut miettiä niitä näkemisten välillä. Joo oon mä kyllä ollut lapsellinen silloin.

Kerran mut yritettiin raiskata ruotsinlaivan vessassa, mutta ei onnistunut.
 
Viimeksi muokattu:

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Mä olen joskus jossain kertonut, että itse olen kokenut varsin paljon seksuaalista häirintää, etenkin lapsuudessa ja aina tuonne parikymppiseksi asti.

Alle kymmenvuotiaana minulta on tultu kysymään Tapiolan Sokoksella, jotta lähdenkö satasesta vessaan katsomaan, kun setä vetää käteen. Muutamia vuosia myöhemmin Cafe Elielillä steissillä joku tyyppi runkkasi vieressäni laukeamiseen asti, tuijottaen suoraan kohti naamaani. Huomasin tämän vasta siinä laukeamisvaiheessa, ikävä kyllä.

Nuo kaksi tapausta ovat jääneet erikoisimpina juttuina mieleen.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Muutaman kerran olen joutunut ravintolassa ja laivalla lääppimisen/kähminnän kohteeksi. Tekijänä useimmiten keski-ikäinen, hyvin vahvasti juopunut nainen. Pari kertaa tosin on ollut nuorempi ja vähän viehättävämpikin nainen joka on napannut hanurista kiinni.

Itse olen aina pyrkinyt olemaan mieluummin ylivarovainen näissä asioissa, ettei tule mitään väärinkäsityksiä. Sen olen pistänyt merkille että 40-50-luvuilla syntyneet miehet ovat paljon rohkeampia (tai härskimpiä) näissä asioissa. Esim. työpaikalla pari vanhempaa herraa saattoivat tehdä aika ronskejakin ehdotuksia naispuolisille työntekijöille, ja kävivät välillä jopa kiinni. Ja nämä molemmat ihan tavallisia mukavia ukkoja, ei mitään erityisen pervoja tapauksia. Ehkä tuon ajan kasvateille tuo on ollut normaalia ja luonnollista kun taas nuoremmat kokevat tuon ahdisteluna.
 

Noitarumpu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Mitä tulee yleensäkin lääppimiseen ja ahdisteluun, niin siihen on kautta aikain humalaiset oikein orientoituneet. Kyllä kaveripiiri ja minä itsekin tietää monenmonta tapausta, joille ei ole antanut vihreää valoa millään tavoin ja silti tukitaan kii. Sit selitellään, et humalassa tuli oltua, sori, jos on joku tuttu. Yks jätkä kyllä totesi myöhemmin, että se on hyvä pistää kännin piikkiin, jos ei natsaakaan.

Itsellä ei näytä tuo ikäkään enää pelastavan ,kun eräillä kirjamessuilla ruuhkassa takana ollut mies käytti tilaisuutta hyväkseen ja alkoi kouria. Kirosin kovaa ja auttoi. Mut meinas paniikki tulla, kun ihmismassa oli niin sulloutunut, että tuntui, etten pääse millään irti siitä hyypiöstä. Olen vältellyt tollaisia ruuhkia jatkossakin, vaikka ehkei sama uusiudukaan. Sen verran inhottava kokemus oli. Vanhemmalla iällä on sentään saanut kohtuuhyvin olla rauhassa, nuorempana oli toisin.
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Mä olen joskus jossain kertonut, että itse olen kokenut varsin paljon seksuaalista häirintää, etenkin lapsuudessa ja aina tuonne parikymppiseksi asti.

Alle kymmenvuotiaana minulta on tultu kysymään Tapiolan Sokoksella, jotta lähdenkö satasesta vessaan katsomaan, kun setä vetää käteen. Muutamia vuosia myöhemmin Cafe Elielillä steissillä joku tyyppi runkkasi vieressäni laukeamiseen asti, tuijottaen suoraan kohti naamaani. Huomasin tämän vasta siinä laukeamisvaiheessa, ikävä kyllä.

Nuo kaksi tapausta ovat jääneet erikoisimpina juttuina mieleen.

Tämä vaikuttaisi enemmänkin humble brag -ketjun kamalta.

Ketjun aiheeseen liittyen on tullut sivummalta seuraajana koettua molemmat ääripäät. Läheiseeni kohdistunutta todella törkeää pedofiliaa ja toisessa päädyssä sitten pyrkimystä hyötyä "seksuaalisesta häirinnästä".
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Tämä vaikuttaisi enemmänkin humble brag -ketjun kamalta...

Miten lapsuudessa ja teini-iässä koettu namusetien ehdottelu ja runkkausharjoitukset on humble bragia?

Asia, mitä kokemusteni perusteella eniten olen funtsinut, niin ei tosiaan ihme, että niin usein kuulee näitä stooreja, joissa jotakuta lasta on pitkäänkin käytetty hyväksi, siis ilman että on kertonut edes vanhemmilleen tästä. Ei minullekaan olisi tullut edes mieleen mennä mutsille kertomaan, että tällaista muuten tapahtui Tapiolan Sokoksella tänään.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Aiheeseen liittyen, meillä oli eilen vaimon kanssa keskustelua tuosta Ruotsin lääppimiskohusta, kun poliisi oli jättänyt kertomatta jopa 11-vuotiaisiin tyttöihin kohdistuneesta seksuaalisesta häirinnästä.

Meille syntyy maaliskuussa pieni tyttö ja ainakin itse olisin aika järkyttynyt, jos tällaista paljastuisi sitten aikanaan, että ollaan oltu katsomassa jotain oman aikansa "robinia", mutta tapahtuma saikin erilaisen luonteen.
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Miten lapsuudessa ja teini-iässä koettu namusetien ehdottelu ja runkkausharjoitukset on humble bragia?

Asia, mitä kokemusteni perusteella eniten olen funtsinut, niin ei tosiaan ihme, että niin usein kuulee näitä stooreja, joissa jotakuta lasta on pitkäänkin käytetty hyväksi, siis ilman että on kertonut edes vanhemmilleen tästä. Ei minullekaan olisi tullut edes mieleen mennä mutsille kertomaan, että tällaista muuten tapahtui Tapiolan Sokoksella tänään.

Heittoni oli kevennys, mutta toisaalta myös kannanotto aiheeseen jonka raamit ovat ihan tolkuttoman isot ja tulkinnat varsin vapaita. Sinulla ei tullut tuossa toisessa tapauksessa mieleenkään kertoa asiasta ja veikkaisin sen liittyvän siihen että teininä osasit hahmottaa että kyseessä oli sairas pervo. Et imeisesti traumatisoitunut asiasta? Tuo toinen kokemasi juttu sai taasen näkemään punaista.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Heittoni oli kevennys, mutta toisaalta myös kannanotto aiheeseen jonka raamit ovat ihan tolkuttoman isot ja tulkinnat varsin vapaita. Sinulla ei tullut tuossa toisessa tapauksessa mieleenkään kertoa asiasta ja veikkaisin sen liittyvän siihen että teininä osasit hahmottaa että kyseessä oli sairas pervo. Et imeisesti traumatisoitunut asiasta? Tuo toinen kokemasi juttu sai taasen näkemään punaista.

Juu, en mitenkään traumatisoitunut näistä tapauksista. Outo tuo lapsen/nuoren mieli, kyllä sitä siinä helpostikin tajusi, että nyt on jotain vinossa, kun setä tuollaisia ehdottelee ja tilanteesta tajusi lähteä pois. Klassisesti muistan myös kokeneeni itse jonkinasteista "syyllisyyttä", joka taitaa olla aika normi näissä lapsiin kohdistuvissa tapauksissa (?), eli lapsi/nuori kokee itse tehneensä jotain väärää.

Samankaltaisia tapauksia oli muitakin, mm. bussissa kättä polvelle hierovalla liikkeellä jne. Nämä kaikki ovat jotenkin juolahtaneet mieleeni vasta näin vanhemmalla iällä, silloin nuorena näitä ei miettinyt.

Sellainenkin tuli mieleen, että sitten jotain 17-18-vuotiaana eräs tunnettu kirjailija ja julkihomo on tullut Akateemisen Kirjakaupan hyllyjen välissä pyytämään minua Strindbergille kahvilaan: jaetaan kokemuksia nuoruudesta oli tuolloin punchline. Herra oli silloin itse jo lähempänä kahdeksaakymmentä, näin arvioisin.
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Meillä on töissä tukeva, no sanotaan nyt suoraan että läski nainen, ulkonäöltään kynityn lyhyen hiuskuontalonsa kanssa vähemmän viehättävä tapaus ja siideripäissään jossain kesäpäivillä tai pikkujouluissa rasittavan äänekäs ja aina kimpussa.

Lukuisat kerrat ohimennen käynyt takapuoleen kiinni, joskus vähän hieroo olkapäiltä ohittaessaan tai tarttuu käsivarteen jne. Kerran alkoi duunipaikan kesäpäivillä yhdeltä tummaihoiselta lihaskimpulta nostaa paitaa ylös keskenkaiken ja toisella kädellään oli pyykkäävinään siinä sixpäkin päällä jne. Iltapäivän aikana näin sen varmaan kymmenen kertaa roikkuvan saman kundin lihaksissa kiinni, tosi kiva.

Monta kertaa olen miettinyt, että vastaavalla tavalla kun joku mies pidemmän aikaa käyttäytyisi työpaikan juhlissa naisten kanssa, herkemmät kohteet varmaan olisivat jo tehneet valituksen lääppimisestä ja sitä pääsisi koskettelija juhlien jälkeen luultavasti henkilöstöhallinnon puheillekin. Mua ei ainakaan toi käytös jaksa sen enempää harmittaa sinänsä vaikka koen sen aika rasittavaksi, ehkä eniten siinä vituttaa aina itse tilanteessa ihan vaan se siiderihuuruisen tekijän ulkonäkö ja koko hommahan olisi tosi jees jos se lääppijä sattuisi olla joku noista firman oikeasti hyvännäköisistä naisista.

Mutta ei tuon vakavampaa ahdistelua, homobaarissa kun tuli joskus vuosia sitten pari kertaa jostain syystä jossain porukassa käytyä niin joku kumipukuinen ukko kävi ihan tosissaan perseeseen kiinni ja halusi ostaa vielä juotavaa myöhemmin tiskillä, en ottanut sitä tarjousta vastaan ja ostin omani.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Asia, mitä kokemusteni perusteella eniten olen funtsinut, niin ei tosiaan ihme, että niin usein kuulee näitä stooreja, joissa jotakuta lasta on pitkäänkin käytetty hyväksi, siis ilman että on kertonut edes vanhemmilleen tästä. Ei minullekaan olisi tullut edes mieleen mennä mutsille kertomaan, että tällaista muuten tapahtui Tapiolan Sokoksella tänään.

Muistan oikein hyvin, kun kaikkialla painotettiin kuinka mitään karamellejä ei saa tuntemattomilta ottaa vastaan. Niin paljon sitä kerrottiin, että asia tuli aina mieleen, jos vaikka jossain tilaisuudessa jaettiin karkkia. "Tuntemattomilta ei saisi kyllä ottaa mitään" ja silti tosin aina otti. Tiedä sitten oliko siihen aikaan jotain isompaa ongelma vai meneekö vain samaan piikkiin kuin esimerkiksi huumevalistus siihen aikaan.
--

Onpahan minuakin lääpitty. Olin mennyt kihloihin joitakin päiviä aikaisemmin ja kaverin tytön kaveri tuli ihan kunnolla lääppimään. Hän tosin osoittautui myöhemmin henkisesti epätasapainoiseksi tapaukseksi. Kaverinsa tuli repimään pois ja ihmettelemään mitä tyttö oikein on tekemässä. Kyllä siinä kohtaa itse asiassa ihan haittasikin, vaikka erittäin hyvännäköinen olikin.
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Juu, en mitenkään traumatisoitunut näistä tapauksista. Outo tuo lapsen/nuoren mieli, kyllä sitä siinä helpostikin tajusi, että nyt on jotain vinossa, kun setä tuollaisia ehdottelee ja tilanteesta tajusi lähteä pois. Klassisesti muistan myös kokeneeni itse jonkinasteista "syyllisyyttä", joka taitaa olla aika normi näissä lapsiin kohdistuvissa tapauksissa (?), eli lapsi/nuori kokee itse tehneensä jotain väärää.

Lapsella ja nuorella pyörii miljoonat asiat mielessä ja väittäisin että tuollaiset namusedän ehdottelut useimmiten käsitellään kavereiden keskinäisissä "hei jätkät, yks vitun pervo alko ehottelee" -terapiasessioissa. Asia on sitten eri siinä kohdin jos jotain ehtii tapahtua ja henkinen tasapaino horjuu.

Otan taas kevyemmän otteen ja ihmettelen miehiä jotka kriisiytyvät jos esimerkiksi duunissa laardi-Laila ja seksi-Sirpa irstailevat. Sehän on kunnia jos sinut koetaan palana lihaa ja siinä vaiheessa kasvatetaan pallit jos homma karkaa levottomalle levelille. Eli vihelletään peli poikki.
 

Baldrick

Jäsen
Itse järkytyin siitä, kuinka paljon miehet heittelevät törkeyksiä tai köyrivät saatuaan pari kaljaa. Pidin erästä kesäravintolaa joitakin vuosia sitten ja mimmien käydessä pöytään viemässä ei ollut ilmeisesti ollenkaan harvinaista, että ainakin varsin roiseja ehdotuksia heitettiin päin naamaa ja ajoittain taputeltiin/tarrattiin perseeseen ihan muina miehinä.

Itse olen muutaman kerran joutunut pikkulääppimisen kohteeksi, mutta pääasiassa keski-ikäisiltä naisilta. Joitain kertoja omanikin ikäisiltä ja sitten kerran vai kaksi joiltain homomiesten toimesta. Näistä kaikista on selvitty sillä, että rauhallisesti vain jatkaa olemistaan ja on jopa hieman kylmä takaisinpäin, niin aina ovat ymmärtäneet. Tai no, joskus 18-20 vuotiaana itseni ikäisillä oli tapana loukkaantua ja jopa hieman hiiltyä. Eräs tongalainen homo ja muutama keski-ikäinen mamma on tarvinnut hieman selventelyä, että en ole heidän mukaansa lähdössä. Nuo tapaukset ovat kyllä enemmän naurattaneet ja varsinkin yltiöfeminiinen, lähes kaksi metrinen ja about 150 kiloinen tongalainen hompetti baarissa, joka oli "täysin vakuuttunut", että olisin homo ja toivoi, että lähtisin hänen mukaansa iltaa viettämään ja sen jälkeen heille. Ei vain tuollaisessa tilanteessa voi olla äkäinen, vaan lähinnä hämmentynyt ja nauraa rätkätin lähentely-yrityksille ja ehdotteluille.
 

Mazaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Karsinnat
Mutta ei tuon vakavampaa ahdistelua, homobaarissa kun tuli joskus vuosia sitten pari kertaa jostain syystä jossain porukassa käytyä niin joku kumipukuinen ukko kävi ihan tosissaan perseeseen kiinni ja halusi ostaa vielä juotavaa myöhemmin tiskillä, en ottanut sitä tarjousta vastaan ja ostin omani.
Oliko Batman? Sun Robin-asulla saattoi olla tekemistä asian kanssa.

Kerran jatkoilla kysyin yhdeltä naiselta joka yritti kiehnätä mua vasten, että lähdetäänkö meille? Jotain se sopersi, että ei lähdetä ja siirryin heti sivummalle, kun itseäni kyseinen eukko ei kovin paljoa kiinnostanut. Olin itse ajokunnossa ja nainen aika naamoissa. Seuraavan kerran näin sen eukon kaverin baarissa ja se kysyi, että mitä vittua teitte viimeksi. Mä ihmettelin siihen, että miten niin? Se sekopää eukko oli sanonut kaverilleen, että mä melkein yritin raiskata sen. Sepä kummaa, kun en edes suudellut tai itse koskenut siihen ollenkaan. Hermot meni saman tien ja kun kyseinen eukko oli samassa yökerhossa, niin menin kysymään suoraan siltä, että mitä vittua oot mennyt sanomaan. Sen vastaus oli: "se oli vitsi".

Totesin siihen, että anna vittu olla viimeinen kerta, kun kenenkään kustannuksella tuollaisella asialla vitsailet. Se meni heti täysin hiljaiseksi sitten. Sitten vedin sitä kuivana kakkoseen. Toiseksi viimeinen lause on vitsi.
 

Tiityy

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Habs, D Team + Maajoukkue
Uimahalleissa, ainakin siinä oman paikkakunnan, saivat sotaveteraanit alennusta (vai oliko sisäänpääsy jopa ilmainen). 70-lukua kun elettiin niin ei siitä nostettu melua että kaksi suihkussa istuvista herroista (Aallon suunnittelemassa hallissa oli silloin vielä kaakeliset kylpyjakkarat), mielellään hoitivat poikasten selänpesut ja vähän muutakin. Minullekin uintitreenien yhteydessä kerrottiin ettei tarvitse suostua "Sepon" pippelinpesutalkoisiin...

Ainoat traumat jäivät siitä, että sotaveteraaneja opetettiin kunnioittamaan ja perhetaustan johdosta olivat sankarin asemassa, näistä miehistä näki myös päällepäin että jossain oli oltu: "Sepolta" puuttui toinen käsi ja toisella kaverilla meni sarja arpia yläkehon poikki. Ehkäpä jälkikäteen auttoi ymmärtämään ette kukaan todellakaan ole täydellinen. Eikä siinä, hyvin pesi "Seppo" selän, etupuolta en kääntänyt.

Myöhemmin, 80-luvulla, pidettiinkin sitten turpiinvetotalkoita kun törmäsimme nuorempiin alan harrastajiin samassa hallissa pienimpien uimareiden suihkuilta.

p.s. Joskus juttelin asiasta vanhan kilpakumppanin kanssa asiasta ja heillä oli myös tiedossa omassa hallissaan ne vanhemmat miehet, jotka tykkäsivät silmänruoasta. Hänelle se oli kuulemma henkisesti hankalaa murrosiässä, me ihmiset ollaan erilaisia.
 
Viimeksi muokattu:

Trimmer

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Itsellä on kokemusta myös. Muutama vuosi takaperin eräässä Lappeenrannan yökerhossa erään kebabravintolan nuorin vesa lääppi silloista tyttöystävääni, nykyistä vaimoani ja ei suostunut lopettamaan useista kielloista huolimatta. No vaimohan sanoi asiasta minulle ja menin sitten antamaan palautetta tälle hepulle asiaan kuuluvin voimasanoin. Ei tykännyt ja yritti lyödä nyrkillä kasvoihin jonka onnistuin väistämään ja vastamaan kevyellä lämärillä korvaan. Äijä putosi ja seuraavaksi putosi Trimmer kun ovimestari tuli vääntämään lukkoa. Putkaanhan tie seuraavaksi vei, mutta ei tullut onneksi syytteitä koska silminnäkijöitä oli paljon.

Olen useamman kerran näinä päivinä kyllä sanonut vaimolle kun lähtee ulos kavereidensa kanssa että ole varovainen.
 

KiVi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nanna Karalahti
Töissä yksi kollega sanoi, että jos minä olisin nainen ja kolme-nelikymppiset naispuoliset työkaverini miehiä, heidän harjoittamaansa läpänheittoa katsottaisiin aika toisessa valossa kuin nyt. Totesin pohtineeni asiaa samoin lopputuloksin joskus.

Hyvin harmitonta ja imartelevaakin se toiminta on, eli en pidä asiaa ongelmana. Voin vain kuvitella, mitä nuoret naiset joutuvat töissä(kin) kokemaan.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Häiritsen itseäni seksuaalisesti silloin tällöin, yleensä puristelen perseestä. Aika kiusallista se on, mutta en jaksa välittää.

No ei vaines. Vaan inttipoikana ekoille lomille lähdin buranan voimilla, kotona oli 40 astetta kuumetta. Junassa kuumehouruissani yritin selvitä matkasta, kun joku kypsempi rouvashenkilö pikku pöhnässä tuli sössöttämään mitälie ja silitteli leukaperiäni. Olin noin koomassa ja häkeltynyt, etten saanut sanaa suustani. Onneksi lähti vetämään lopulta eikä käsittänyt hiljaisuutta myöntymiseksi.

Tuota miehiin kohdistuvaa fyysistä tai sanallista lääppimistä olen itsekin joskus ihmetellyt työkavereilleni. Vaikka meillä on ihan asiallinen duuniporukka, saa sielläkin toisinaan naisilta kuulla juttua, mikä toiseen suuntaan tulkittaisiin helposti ahdisteluksi. Ymmärrän toki, että miehen suhde naiseen on helposti alistavampi ja jonkinnäköistä historian taakkaa saamme kantaa asian suhteen.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Ei onneksi minun kohdalleni lapsena mitään sattunut, mutta lähialueen metsiköissä luuhasi parikin namusetää ja lapsille ehdottelijaa/runkkailijaa, jotka kyttäsivät erityisesti lukuisten metsäpolkujen varrella joita lapset käyttivät koulumatkojen oikoteinä. Eräskin tunnettiin nimellä "pussipää" lasten parissa. Kerran poliisitkin tätä herraa etsiskelivät koulun takana olevasta metsiköstä.

Todistin minäkin erään episodin, jossa päivähoitopuiston aidan taakse heilahti miekkonen, joka oikeaoppisesti asetteli paitansa pään päälle kuin turbaaniksi tai mytyksi (kenties hän sitten oli se kuuluisa "pussipää", jonka jälkeen ei kun vetskari auki ja molo käteen alakouluikäisten tyttöjen edessä. Heppu sentään onneksi pysyi aidan toisella puolella. Minä satuin tätä todistamaan siksi, että olin ystäväni kanssa ns. vaklaamassa näitä tyttöjä (ja kaikkia ohi meneviä) jonkun silloin huippuvakooja/supersankarileikkimme tiimoilta.

Pariakin koulukaveria oli jopa jahdattu edellä mainituilla metsäpoluilla, kun ties mitkä runkkarit olivat alkaneet seurata ja tulla perässä. Oi niitä kultaisen nuoruuden aikoja, jolloin metsissä oli namusetiä ja antikvariaattiin menevät poikalapset saattoivat tulla murhatuksi kännisen omistajan toimesta.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kouluvuosista on niin kauan aikaa, etten muistini kätköistä osaa kaivaa mitään yksilöityä tapahtumaa, jossa olisi ahdistelun piirteitä. Todennäköistä kuitenkin, että ainakin nykykriteerein mitattuna silloin olen ahdistellut ja minua on ahdisteltu. Ei kuitenkaan mitään älyttömän vakavaa, ehkä jotain perseelle taputtelua ja vihjailevia sanoja.

Kuitenkin tuossa vuosituhannen vaihteessa olin ruotsinlaivalla töissä ja kun ne vahtimiehen kamppeet poletteineen veti niskaan, niin oli aivan varma, että vähintäänkin sanallisia ehdotuksia lähteä panemaan tuli päivittäin. Usein käytiin myös kännisen itsevarmuudella suoraan haaroväliin tai vähintäänkin perseeseen kiinni. En osannut sitä silloin pitää seksuaalisena häirintänä, se ikään kuin kuului työnkuvaan. Enkä sano, ettenkö joskus olisi tarttunutkin johonkin tarjoukseen.

En tiedä oliko se vahtimiehen "univormu" kauluspaitoineen, kravatteineen, poletteineen ja suorine housuineen sitten vaan niin saatanan kiihottava, että se päällä sai tuollaista huomiota osakseen. Tai no tiedänpä, oli se, koska "normaaleissa" duunikuteissa tai siviilivaatteissa ollessa noi ehdottelut sun muut vähenivät dramaattisesti, vaikka kyllähän niitä silloin tällöin silloinkin osakseen sai.

Se oli hullua aikaa, kun parikymppiselle kundille käytännössä joka yö kaikenmoiset naiset suorastaan tarjosivat itseään ja kävivät suoraan asiaan, sen kun vain valitsi ns. parhaan päältä, jos sellainen fiilis oli. En mä sitä silti silloin osannut nähdä ahdistavana, korkeintaan huvittavana ja ehkä imartelevanakin asiana. Nykyään on varmasti toisin, silloin oli silloin ja nyt on nyt.
 

Massimo 1897

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Asiahan on niin että, ahdistelu on pieleen mennyt flirtti/ isku yritys.

Tätä harrastaa molemmat sukupuolet vain toisen tehdessä asiasta numeron.

Itse olen joutunut näiden pieleen menneiden iskujen uhriksi niin monta kertaa että ei laskuissa pysy. Toki siihen auttaa se että ex-ammatissani olin baarimestari jolloin humalatila vastakkaisessa sukupuolessa oli yleensä varsin voimakasta ja näinollen niitä tuli ihan jonossa. Annoin kuitenkin itseni ymmärtää että se on ihan ok jos kännissä vähän tuppaa panettamaan.

Ja kyllä olen itsekkin epäonnistunut isku yrityksessä jolloin henkilö on saattanut kokea tilanteen ahdistavana, tai ainakin itse koin tilanteen jälkikäteen jopa nolona.
(Käyks sä usein täällä? Ja onks sun vanhemmat simpukoita kun susta tuli noin helmi)

Joukko ahdistelut ja raiskaukset ovat sitten jo erilukunsa ja nämä kaksi asiaa kun pidettäisiin erillään toisista olisi meillä vähemmä raiskauksia tutkittavana.

Kysymys: Miten kahden ihmisen välille voi syntyä jotain jos flirttailu lopetetaan ahdiselemisen pelossa?

Ainakin itsellä on nykypäivänä vaikeampi mennä juttelemaan tuntemattomien naisten kanssa, verrattaen aikaisempaan. Johtuuko tuo sitten iän tuomasta kipsistä vaiko tuosta nyky trendistä missä saa raiskaus syytteen pelkästä keskustelun aloittamisesta.
 

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
En ole koskaan naisia lääppinyt kuin luvan kanssa ja onhan se mukavaa hommaa. Ei kuitenkaan koskaan ole tullut mieleen alkaa ketään lääppimään ilman lupaa. Tosin en minä koskaan ole kysynyt, että saanko lääppiä sinua, vaan kyllä se "lupa" on tullut jollain muilla merkeillä. Joskushan näitä merkkejä voi lukea väärin, mutta pitää myös osata lopettaa, jos huomaa tehneensä niin.
Minua on kyllä lääpitty joskus silloin, kun olin vielä nuori ja hoikka. Joskus se lääppiminen oli jopa ihan ok, mutta ex-avovaimoni naispuolinen kaveri puristeli aina mun persettä enkä tykännyt kyllä siitä yhtään, koska en tykännyt siitä ihmisestä ja kielloista huolimatta se ei tajunnut lopettaa. Kai mulla vaan oli niin tavattoman hyvä perse, silloin.
Lääppikää ihmiset toisianne, muttei vastoin toisen tahtoa.
 

KiVi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nanna Karalahti
Kysymys: Miten kahden ihmisen välille voi syntyä jotain jos flirttailu lopetetaan ahdiselemisen pelossa?

Ainakin itsellä on nykypäivänä vaikeampi mennä juttelemaan tuntemattomien naisten kanssa, verrattaen aikaisempaan. Johtuuko tuo sitten iän tuomasta kipsistä vaiko tuosta nyky trendistä missä saa raiskaus syytteen pelkästä keskustelun aloittamisesta.
Millä lailla sinä sen keskustelun aloitat? "Haiseeko tämä rätti teistäkin kloroformilta?"

Ei nimittäin pidä paikkaansa, että vastakkaisen sukupuolen kanssa ei voisi mennä jutustelemaan ilman pelkoa ahdistelusyytteistä. Aika moni osaa varmaan jo arkijärjellä miettiä, minkätyyppistä asiaa tuntemattomalle on kenties soveliasta ensiksi sanoa ja mitä ei ("Moro!" vs. "Haluisitsä imeä munaa?") Melkein yhtä moni osaa myös lukea toisen kehonkielestä, milloin lähestymisyritys on vähemmän haluttu ja ymmärtää lähteä.

Jos osaa nämä kaksi asiaa, vastakkaista sukupuolta voi lähestyä aivan turvallisin mielin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös