Kyseenalaiset taklaukset Liigassa 2015–2016

  • 197 296
  • 1 281

SjV

Jäsen
Eilisessä JYP-TPS pelissä oli muuten kolmannessa erässä paljon "häjympikin" tilanne, kun Hietanen antoi, vastaavalla etäisyydellä laitasta, poikittaisen mailan tepsiläiselle suoraan numeroihin, tuossa tilanteessa onneksi kohde ei mennyt leuka edellä pleksiin.
 

Hypodermic

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Typerä taklaus Tuppuraiselta, joku 3-6 matsia varmaan odotettavissa. Liigan tuntien toki voi olla melkein mitä vaan kurinpidon tuloksena. Tuppuraisellahan on taustaa erinäisistä rötöksistä, joten saas nähdä vaikuttaako se tällä kertaa päätökseen. Tuppuraiselta nähdään usein (ainakin kotipeleissä) todella kovia ja puhtaita, joskus hieman sääntöjen rajamailla meneviä taklauksia jotka on niitä harvoja nyky-JYPissä yleisöä herättäviä pommeja. Harmi että välillä sitten läikkyy yli, tuo eilinen vaikutti kovasti turhautuneen miehen typerääkin typerämmältä taklaukselta - Tuppuraisen alkukausi on ollut aika surkea ja joukkue taapertaa kotikaukalossa.

Samanmoisen idiootin leiman ansaitsee monien kommentit täällä, naamakirjasta puhumattakaan. Siinä nyt ei toki ole mitään uutta ja tajuaahan sen että jotkut on vielä kovimmassa finni-iässä, mutta onneksi jotkut osaa argumentoida tapausta fiksustikin.

Pahalta teki katsoa Tukosen tilannetta ja sitä seurannutta verilammikkoa jäällä. Oma veikkaus on että Tukoselle ei tuosta mitään kovin pitkää huilia tule, mutta paranemisia anyway.
 

JPriest

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ei ollut kauhealla voimalla suoritettu, mutta täysin idioottimainen ja turha tilanne, josta vastustajan terveyden kunnioittaminen on todella kaukana. Täysin vastaavanlainen taklaus jolla Tommi Huhtala päätti Tommi Kovasen jääkiekko uran. Toivottavasti seuraukset eivät nyt ole yhtä kamalat.

Täydellisestä kanssapelaajan kunnioittamattomuudesta tulee antaa sanktio ja koska kyseisen pelaajan rikoshistoria on pitkää luettavaa tulee mielestäni antaa kovat sanktiot, eli odotan minimissään 5 peliä. Enemmänkin tulisi antaa niin voisi miettiä pidempään vastustajan kunnioittamista ja kenties muistaisi jatkossa paremmin.
 

k0l1kk0

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Laittakaa joku vaihteeksi faktaa tiskiin ja tämä kuuluisa Tuppuraisen rikoshistoria?
 

SjV

Jäsen
Laittakaa joku vaihteeksi faktaa tiskiin ja tämä kuuluisa Tuppuraisen rikoshistoria?
Kukkonen tuli kolatuksi viime keväänä samalla tavalla, joskin vähän kovemmalla vauhdilla, mutta laidan lähellä ja suoraan numeroihin.
Tuon pelikiellon perusteluissa on kyllä mainittu "ei ole aiempia huomioon otettavia", joten sillä perusteella lyhyt historia.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Kyllä mun on pakko liittyä tähän vähemmistöön, jonka mielestä vastaavia taklauksia nähdään melkein jokaisessa pelissä. Mutta olenkin puolueeton tarkkailija, vihaan kumpaakin joukkuetta tasapuolisesti. Ja loppuun ne pakolliset jargonit: saas nähä, tuomitaanko teosta vai seurauksista, blaa-blaa-blaa.
 

k0l1kk0

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kukkonen tuli kolatuksi viime keväänä samalla tavalla, joskin vähän kovemmalla vauhdilla, mutta laidan lähellä ja suoraan numeroihin.
Tuon pelikiellon perusteluissa on kyllä mainittu "ei ole aiempia huomioon otettavia", joten sillä perusteella lyhyt historia.

Okei no oletko katsonut sen taklauksen? Kukkonenkin totesi että normaali pelitilanne, sen takia ei siitäkään kovempaa tuomiota tullut.
 

SjV

Jäsen
Okei no oletko katsonut sen taklauksen? Kukkonenkin totesi että normaali pelitilanne, sen takia ei siitäkään kovempaa tuomiota tullut.
Juuri äsken, kun varmistin tuon. Muuta eroa eilisellä ja Kukkosen tilanteella ei ole kuin se, että eilen Allu on "3-mies tilanteessa" ja Kukkosen tapauksessa ainoa. Molemmat tulee suoraan numeroihin, sanoi taklattu mitä tahansa.
 
Kyllä mun on pakko liittyä tähän vähemmistöön, jonka mielestä vastaavia taklauksia nähdään melkein jokaisessa pelissä. Mutta olenkin puolueeton tarkkailija, vihaan kumpaakin joukkuetta tasapuolisesti. Ja loppuun ne pakolliset jargonit: saas nähä, tuomitaanko teosta vai seurauksista, blaa-blaa-blaa.
En paskamyrskyn tietäen jaksanut lähteä sorkkimaan, mutta olen samaa mieltä. Vauhtia ei ole mitenkään erityisen paljon ja kyllä, olisi ehtinyt jättää taklaamattakin, helposti. Sekin on totta, että hyvin vastaavia nähdään lähes joka pelissä - nyt Tukosen leuka tms. napsahtaa vain pleksiin niin, että valot sammuvat. Yleensähän noissa taklatun vartalo ojentuu niin, ettei pää edellä laitaan mene. Mutta juu, joku kolme peliä varmaan on ihan passeli.
 

k0l1kk0

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Juuri äsken, kun varmistin tuon. Muuta eroa eilisellä ja Kukkosen tilanteella ei ole kuin se, että eilen Allu on "3-mies tilanteessa" ja Kukkosen tapauksessa ainoa. Molemmat tulee suoraan numeroihin, sanoi taklattu mitä tahansa.

Jos en aivan väärin muista niin Kukkosen tapauksessa ei olisi käynyt kuinkahan ellei kaveri olisi juuri horjahtanut ennen taklaus ta. Mutta jos löytyisi vähän parempi video tapauksesta kuin Youtubessa niin saa linkittää.

Tarkoitukseni ei siis ole vähätellä, vaihteeksi vaan olisi mukava saada faktaa eikä tunnepurkauksia.
 

Justice

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Cowboys, Man Utd, Devils, Jazz
Okei no oletko katsonut sen taklauksen? Kukkonenkin totesi että normaali pelitilanne, sen takia ei siitäkään kovempaa tuomiota tullut.

Ei kai Kukkosen sanomisilla ole mitään merkitystä keskusteltaessa siitä, onko Tuppuraisella kurinpitohistoriaa vai ei. Kukkos-casen jäljiltä Tuppuraisella on kurinpitohistoriaa, joten uusijana tuomitaan tai ainakin pitäisi tuomita.
 

k0l1kk0

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ei kai Kukkosen sanomisilla ole mitään merkitystä keskusteltaessa siitä, onko Tuppuraisella kurinpitohistoriaa vai ei. Kukkos-casen jäljiltä Tuppuraisella on kurinpitohistoriaa, joten uusijana tuomitaan tai ainakin pitäisi tuomita.

Tottakai. Mutta nämä Torres vertailut ja 10 ottelun pelikiellot koska kaveri tunnetaan rottana joka ajelee miten sattuu? Itse en millään saa Tuppuraisesta sellaista kuvaa tai löydä tietoa mitä täällä jauhetaan.
 

Justice

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Cowboys, Man Utd, Devils, Jazz
Tottakai. Mutta nämä Torres vertailut ja 10 ottelun pelikiellot koska kaveri tunnetaan rottana joka ajelee miten sattuu? Itse en millään saa Tuppuraisesta sellaista kuvaa tai löydä tietoa mitä täällä jauhetaan.

Se onkin sitten kokonaan eri asia. Itse lasken nuo mainitsemasi Torres-vertailut ja 10 ottelun pelikiellot tunnekuohun mukanaan tuomiksi ylilyönneiksi. Toki tämä on nyt lyhyen ajan sisällä toinen tälläinen temppu Tuppuraiselta, joten ei näitä huuteluita voi pelkällä olankohautuksella sivuuttaa. Itse en koe, että Tuppuraisen tarkoituksena olisi ollut vahingoittaa vastustajaa, mikä jo itsessään tekee ison eron Torresiin. Tökerö ja tarpeeton taklaus tuo kuitenkin oli, joten kyllähän Tuppuraisella on nyt itsetutkiskelun paikka; miksi taas kävi näin?

Jos Liigan ja pelaajayhdistyksen sopimus pelikieltoihin liittyvän palkanpidätyksen osalta olisi toisenlainen, voitaisiin täälläkin varmaan nähdä 10 ottelun pelikieltoja. Nyt jo pelkästään pelaajalle pitkästä pelikiellosta seuraava taloudellinen sanktio on sitä luokkaa, että pelikiellot tulevat pysymään lyhyinä.
 

k0l1kk0

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Olen aivan samaa mieltä siitä, että Tuppurainen voisi ottaa vähän oppia ja tajuta ettei jokaista tilannetta tarvitsee laidasta läpi viedä.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Mikäli linja säilyy, Tuppurainen saa neljän ottelun huilin. Teko vertautuu hyvin Bloodin tapaukseen eli kolme peliä plus yksi rangaistushistoriasta.

Kurinpitopäätös Ben Bloodin asiassa ottelussa KooKoo–Pelicans | Uutiset | Liiga
No eihän vertaudu. Teot eivät muistuta toisiaan kuin lievästi. Jos sinä et näe eroa, se on sinun asiasi. Ihan oikeasti, sellainen asia on olemassa kuin huono tuuri. Bloodin taklauksessa siitä ei ollut kyse, mutta Tuppuraisen taklauksessa oli.
 

floikkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Olen itse taipuvainen ajattelemaan, että kun vedetään verrattain kovalla vauhdilla pikkuisen laidasta itri olevaa taklaukseen valmistautumatonta kaveria suoraan selkään, niin se on hyvää tuuria aina kun selvitään ilman vammoja.

Mielipideasia toki samalla tapaa kuin se klassinen puolillaan olevan kupin määritelmä.

Mielestäni on kuitenkin huomattavasti terveempi lähestymistapa korostaa taklaajan törkeää tekoa (jollainen tahallinen selkään taklaus aina on) ja vastuuta kuin "tuurin" roolia tälläisissä tilanteissa. Mutta jokainen makunsa mukaan.
 

ultras

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara Tampere
En kyllä ymmärrä mistä tämä "ei törkeä ja vastaavia tilanteita näkee joka ottelussa"-kumpuaa. En minä ainakaan ole tälläisiä peleissä solkenaan ole nähnyt.

Mielestäni olennaista on se, että Tukonen on selvästi varautunut kamppailemaan tuon Jypin puolustajan kanssa eli Tuppurainen tulee kolmantena ja vetää suoraan selkään. Huonoa tuuria varmasti kun naama kolahtaa pleksiin, mutta näin voi käydä jos hölmöilee.

Levokari anto aikanaan poikkarin jollaisia näkee jokaisessa ottelussa, mutta jos aika ja paikka on väärä teon toteukselle, niin paha siinä on lieventäviä asianhaaroja etsiä.
 

Luke72

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hallitseva mestari
Vaikea sanoa miksi tuosta tuli niin pahaa jälkeä, taklaushan on varsin tavallinen pehmeähkö selänpuolelta niittaus joita tapahtuu joka pelissä. Rangaistavaa ilmanmuuta, mutta tahdon vain sanoa että ei todellakaan mikään kova niitti (selkäänkään) taklauksena. Sen tosiaan näkee myös pelaajien reaktioista.
 

Meiken

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Tuota tuota.. Mitenköhän asiaa yrittäisi s
Vaikea sanoa miksi tuosta tuli niin pahaa jälkeä, taklaushan on varsin tavallinen pehmeähkö selänpuolelta niittaus joita tapahtuu joka pelissä. Rangaistavaa ilmanmuuta, mutta tahdon vain sanoa että ei todellakaan mikään kova niitti (selkäänkään) taklauksena. Sen tosiaan näkee myös pelaajien reaktioista.

Vähän samanlaisia ajatuksia itsellä, mutta sen verran lisäisin tuohon törkeyttä, että tuo Tuppuraisen taklaus on aivan tarpeeton ja turha. Hän olisi hyvin voinut välttää tilanteen, mutta päätti ajaa selkään. Oli se sitten kova taklaus tai ei.
 

Kaukalonreuna

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Ei, näitä ei todellakaan satu joka pelissä. Huonossa jamassa olisi liiga jos näin olisi.

Tukonen on tosiaan varautunut kamppailemaan laidassa toisen JYP-miehen kanssa, Tuppurainen tulee ulkopuolisena tilanteeseen ja toiseksi, tuossa tilanteessa kuuluu ns. saattaa pelaaja laitaan, ei taklata niin kuin herra Tuppurainen teki. Noita "saattoja" tapahtuu varmastikkin joka pelissä. Ei tämmöisiä taklauksia niinkuin jotkut väittävät.
 

Urho-Matti

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Olen aivan samaa mieltä siitä, että Tuppurainen voisi ottaa vähän oppia ja tajuta ettei jokaista tilannetta tarvitsee laidasta läpi viedä.

Tuppurainen hakee kovia taklauksia varsinkin kotipeleissä. Olen pannut itse merkille
että verrattuna muiden pelaajien taklauksiin Tuppuraisen tilanteissa useammin
vastapuolen pelaaja on huonommassa asennossa esim. ajoittaa taklauksen juuri kun pelaa kurkottaa kiekkoa kulmasta ja tasapaino on yhdellä jalalla ja pelaaja hiukan irti laidasta jne..En tiedä varmaan ylimääräistä höntyilyä.. Mutta tämmöinen mielikuva jäänyt.
 

k0l1kk0

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tuppurainen hakee kovia taklauksia varsinkin kotipeleissä. Olen pannut itse merkille
että verrattuna muiden pelaajien taklauksiin Tuppuraisen tilanteissa useammin
vastapuolen pelaaja on huonommassa asennossa esim. ajoittaa taklauksen juuri kun pelaa kurkottaa kiekkoa kulmasta ja tasapaino on yhdellä jalalla ja pelaaja hiukan irti laidasta jne..En tiedä varmaan ylimääräistä höntyilyä.. Mutta tämmöinen mielikuva jäänyt.

Toisin sanoen kaverilta puuttuu täysin harkintakykyä.
 

Kulkija

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Heiltä, jotka näkevät samanlaisia taklauksia lähes joka ottelussa pyytäisinkin ihan videomateriaalia näistä taklauksista. Toivoisin siis videolta näkevän tilanteita, jossa täyttyvät 3 kohtaa. a) Taklaaja luistelee tilanteeseen eli nämä jo laidassa seisten tehdyt taklaukset eivät kelpaa b) Taklaaja tulee kolmantena osapuolena tilanteeseen c) Taklattu on koko tämän ajan selkä taklaajaa päin ja irti laidasta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös