Ei ne olekkaan, mutta ne reitit ja liikenteet muuttaa ajan mukana eri reiteille, kun uusia solmukohtia valmistuu.
Ja mulla on käsityksenä kyllä, että poikkeusreitit on Nyssen tietokannassa kyllä. Ja että pikkuhiljaa reitistömuutosten mukana se kiertäminen Viinikan kautta tulee pysyviksi reiteiksi, varsinkin kun ratikka jatkaa Härmälään ja ratikkasolmupiste rakennetaan Hatanpään tulevan asuinalueen kylkeen jne.
Kaikki nuo muutokset ovat vuosien tai jopa vuosikymmenen päässä ja sitä ennen tarvitaan vielä vihreää valoa valtuustossakin. Nykyisen sumpun kanssa pitäisi kuitenkin elää muutoksia odotellessa jo tämän viikon perjantaista lähtien.
Toi ongelmanpaisutus vaikuttaa oikeestaan vaan AL:n autosetämiesten jutuilta, jolla halutaan itkeä autoilun haittaamisesta (joka on pikkuhiljaa ALn linjassa kylä vähentynyt jotain MOROa lukuunottamatta).
..muttakunautollaajoahaitataan itkulta tää mulle näyttää
Ehkä näyttää, jos sen sellaisena haluaa nähdä. Olen kuitenkin kirjoittanut koko ajan joukkoliikenteestä. Yksityisautoilusta olen kirjoittanut vain siltä osin, miten se ruuhkautumisen kautta lisää häiriöitä samoja katuja käyttävälle bussiliikenteelle. Minuakin ärsyttää Tampereen lehdissä vuodesta toiseen jatkuva itku autoilijoiden kokemasta olemattomasta sorrosta. Jos areenan sulku koskisi vain yksityisautoilua ja Sorinsillan sekä Rautatienkadun bussilinjat saisivat ajaa sulkualueen läpi liikenteenohjauksen turvaamana sulkualueella asuvien tavoin, niin en edes kirjoittaisi tästä asiasta. Omalla kohdalla on onneksi mahdollista matkustaa peleihin alkumatka bussilla syöttölinjan kyydissä ja etenkin ratkaisevalla osalla keskustassa ratikalla katusulut kiertäen. Hakametsän peleihin kuljin päivän muusta ohjelmasta riippuen vaihtelevasti niin omalla autolla, bussilla kuin pyörälläkin.
Ite olen nähnyt niitä mallinnuksia ihmisten purkaantumisesta Areenalta, ja ei siä ny mitään hirveitä ruuhkia tule.
Jos katsojien purkautuminen ei aiheuta ruuhkia, niin miksi katuja tarvitsee edes sulkea? Aamulehti kertoo, että tämän viikon peleissä sulku kestää koko tapahtuman ajan. Perjantaina noin 4,5 tuntia klo 17.30-22.00 ja lauantaina noin 4 tuntia klo 15.00-19.00. Ei siis ole kyse mistään nopeasti ohimenevästä kulkueesta, jonka perässä bussit joutuvat matelemaan tai kiertämään poikkeusreiteillä vain ohimenevän hetken.
Ylipäätään pienikin häiriö saattaa heijastua bussien aikatauluihin vielä tuntien päästä alkuperäisen häiriön päättymisen jälkeen. Siksi poikkeusreittejä pitäisi välttää viimeiseen asti ja ottaa käyttöön vain painavasta sekä pakottavasta syystä. Poikkeusreitit aiheuttavat aikatauluja sotkevia viivästyksiä ja rikkovat matkaketjuja, kun poikkeusreiteillä olevat linjat eivät risteäkään, vaan tutun yhteisen pysäkin sijaan eri linjojen bussit saattavat ohittaa keskustan ihan eri puolilta. Iso matkustajamassa on todella vaikeaa tavoittaa kattavasti millään tiedotustavalla, vaan kaikki tavallisesta poikkeava yllättää monen matkustajan ikävällä tavalla. Jopa viikkoja etukäteen tiedotetut asiat pääsevät silti yllättämään monet matkustajat. Nopeat saman päivän aikana tapahtuvat muutokset tavoittavat vielä harvemman matkustajan. Ratikka on tältä osin selkeämpi kulkuväline. Se joko kulkee tiukasti rajattua reittiään tai sitten se ei kulje ollenkaan.
Ei sekään kovin optimaalista ole, jos areenan takia tulevaisuuden joukkoliikennereitit ohjataan Kalevantieltä pois.
Ehkä itse liputtaisin kuitenkin mieluummin niiden poikkeusreittien puolesta, kunhan reittiopas on niistä ajantasaisesti kartalla.
Tämäkin on kaksipiippuinen juttu. Toisaalta joka päivä samana pysyvät reitit olisivat kaikkien kannalta selkeimpiä, mutta hölmöähän se silti olisi suurin osa ajasta kiertää ylimääräisiä lenkkejä, kun suora reitti olisi vain satoja metrejä.
Poikkeusreittien kanssa on sitten noita aiemmin luettelemiani ongelmia. Toivottavasti areenasulun vuoksi ajettavat poikkeusreitit erotellaan normaaleista lähdöistä linjanumeron perässä edes jollain omalla kirjaimellaan vähän samaan tyyliin kuin yövuorojen osalta tehdään. Silloin ainakin osa matkustajista havahtuisi asiaan viimeistään siinä vaiheessa, kun bussi saapuu omalle pysäkille erikoisella linjatunnuksella. Toki siinäkin vaiheessa tieto saattaa tulla jo liian myöhään.