Kuka murhasi Olof Palmen?

  • 10 479
  • 48

PeteX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Töölön Vesa/Jokerit, Leeds Utd, Only Oranje
Henk. koht olin kyllä silloin Ruotsissa, mutta suomalaisten Kalevalan päivän bileissä, joten alibi löytyy. Osa suomalaisista muuten itki, kun viesti murhasta kerrottiin juhlissa. Se oli hieman yllättävää.

Kallistun kyllä Pettersonin syyllisyyden kannalle.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Itse olin tuolloin kuuden vanha, ja olin tuolloin Suomessa, joten minäkään en murhaaja ollut. Muistan silti melko hyvin tuon tapauksen. Meillä oli kotosalla radio päällä, ja sieltä tulleissa ylimääräisissä uutisissa kerrottiin tapauksesta. Muistan vaan, kun kuulin isäni toteavan kuuluvalla äänellä jotain tyyliin: "Voi hemmetti!". Kävin sitten pikkupojan uteliaisuudella kysymässä, mitä oikein on tapahtunut. Äijä siinä selitti hämmästyksissään, että Ruotsin pääministeri on murhattu.

Muistan sitten, kuinka asiaa pyöriteltiin uutisissa. Erityisen hyvin mieleen ovat jääneet sen ajan TV-uutisten lopuksi tullut tiivistelmä: "Uutistemme pääaiheita olivat tänään...". Palmen tapauksen yhteydessä kaikki pääaiheet taisivat liittyä tuohon murhaan. Silloin pikkupoikakin tajusi, että jotain suurta on tosiaan tapahtunut.

Muistan myös hyvin, että murhasta otettiin ensin kiinni joku epäilty, joka vapautettiin melko pian. Hänen kuvansa näytettiin kuitenkin jo Suomenkin mediassa. Sen jälkeen otettiinkin kiinni toinen epäilty, joka vangittiinkin muistaakseni joksikin aikaa. Otaksun tämän olleen Pettersson. Kun tämän kasvokuva näytettiin televisiossa, muistan mummoni tokaisseen: "Katos kun on ihan murhaajan näköinenkin!".

Noh, varmuutta murhaajasta ei tosiaan saatu millään. Palmen murha vaikutti kuitenkin paljon minun ja kavereitteni leikkeihin. Isä kertoi jokunen vuosi sitten nieleskelleensä tuona kesänä muutamaan kertaan, kun oli hakenut minua päiväkerhosta... olin siellä pihalla leikkinyt kavereiden kanssa ilmeisesti jotain salapoliisileikkiä ja huutanut kuuluvalla äänellä: "Katsokaa! Tuossa on Olof Palmen hyytynyttä verta!". Parin kaverin kanssa muistan meidän olleen ihan varmoja, että murhaaja oli eräs meidän kylän persoonallinen kylähullu... ja ihmettelimme, kun poliisi ei ole vieläkään häntä osannut epäillä...

Kaikenlaisia asioita minä vaan muistan... 25 vuotta tuostakin... niin se aika rientää.
 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Kaikenlaisia asioita minä vaan muistan... 25 vuotta tuostakin... niin se aika rientää.

Kuusivuotias minäkin olen tuolloin ja muistan hyvin samankaltaisesti tuon. Christer Petterssonin nimen muistan jo tuolta ajalta ja muistan, kun hän haastattelussa vapauttamisensa jälkeen kertoi lähtevänsä juhlimaan.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Kyllä mä lähtisin siitä, että murhaaja oli Kai Rautio.

Kai? Yhtä vahvan epäilevällä linjallahan se on ollut koko Ruotsin poliisikin jo 25 vuotta. Nyt ei kuulkaas sherlockit kaivata enää mitään ehkiä, kaita tai muitakaan arvailuja.

Veikkaan että pääset tällä ruotsalaislehdistön lööppeihin ja kohta mobilisoivat erikoisryhmän tutkimaan taustojasi Ruotsin poliisissa?

Hyvässä lykyssä kuulustelutkin on edessä jo joskus kymmenen vuoden päästä, kunhan ovat ensin ehtineet selvitellä taustojasi kaikilla voimavaroillaan.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Oma teoriani on, että se murhaaja oli "en finne igen".

Muistan ehkä kymmenen vuoden takaa (ellei kauempaakin) toisen iltapäivälehdistämme kirkuneen lööpeissään jotain tyyliin: "Uusi johtolanka Palme-murhaan! Murhaaja suomalainen?". Noh, itse uutinen oli kyllä melkoisen kaukaa haettua shittiä. Uutisessa kaksi Tukholmassa tuolloin ollutta suomalaisnaista kertoi tarinaansa. Olivat olleet jossain kuppilassa, missä vihainen mies oli keskustellut jotain suomeksi puhelimessa. Puhe oli päättynyt sanoihin: "Hittoako siitä? Sä teet niin kuin me sovittiin!". Kun naiset olivat poistuneet kahvilasta, he olivat kuulleet kaukaa laukaukset ja aamulla lukeneet lehdistä, mitä oli tapahtunut.

Näyttää siis siltä, että BitterX voi ollä lähempänä totuutta, kuin uskommekaan. Muistelen tosin, että Ruotsin poliisi ei olisi kuulustellut naisia tuon tiimoilta... Ehkä he uskovat siihen Balkan-teoriaansa. Anna Lindin murhaajallahan oli serbialaiset sukujuuret. Olisi kohtalon ivaa, jos Palmen murhassakin mentäisiin samalle Euroopan kolkalle.
 

kovalev

Jäsen
Palmen murha on jäänyt mieleen. Meidän sukupolvemme Kennedy. Joskus tuli luettua erittäin laadukas Palme-elämäkerta ja kyllähän sen perusteella vihamiehiä ainakin riitti niin oikealla kuin vasemmallakin. Murhasta on ainakin kaksi elokuvaakin tehty.
 
Suosikkijoukkue
JYP, NY Rangers
Tämä on yksi niistä harvoista asioista, joihin en tiennyt keksineeni vastausta, mutta juuri äsken kun tulin Jatkoajan keskustelun etusivulle, se pomppasi silmiini ja tajuntaani:

Kuka murhasi Olof Palmen?
kovalev

Case closed, ketju kiinni ja kovalev ruotsalaiseen vankilaan.
 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Näyttää siis siltä, että BitterX voi ollä lähempänä totuutta, kuin uskommekaan. Muistelen tosin, että Ruotsin poliisi ei olisi kuulustellut naisia tuon tiimoilta... Ehkä he uskovat siihen Balkan-teoriaansa. Anna Lindin murhaajallahan oli serbialaiset sukujuuret. Olisi kohtalon ivaa, jos Palmen murhassakin mentäisiin samalle Euroopan kolkalle.

Anna Lindhin murhassakin muistaakseni väläyteltiin "en finne igenin" mahdollisuutta. Mutta se ei sitten kuitenkaan ollut syyllinen.

Todennäköisestihän tämä sama kaveri on tehnyt kaikki Ruotsin tähän asti selvittämättömät rikokset.

Oliks Valjakkala tuolloin muuten vapaalla jalalla? Jos hän nyt ei sentään Palmen murhaaja ollut, niin hyvinkin potentiaalinen bestis Christer Petterssonille...
 

ukkometso

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
En minä. Vaihdoin silloin juuri vaippoja kolmannelle lapselleni, oli tuolloin n. parikuukautinen. Me vaan odotettiin Tsernobylin pamahtamista. Kyllä olikin vaiherikas kevät. Kaikin puolin.
 

magnum37

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tulevaisuuden Sport
Menee jo niin kinkkiseksi, että Wallander tai Beck alkanee tutkia asiaa jatkoaikalaisten osalta. Säpon työtä helpottaa onneksi se, että meidän suomalaisten dataliikenne kulkee Ruotsin kautta, mutta olisihan se ihan hienoa jos itsensä Kurt Wallander tai vielä enemmänkin Martin Beck näin ihan virtuaalisesti ilmaantuisi aloittamaan tutkinnat. Avattais tää case ihan perusteellisesti, naturligt på svenska, ja ja men.

Mutta näin kun asiaa jälkikäteen miettii, niin onhan täällä Jatkoajassa selkeästi jokin synkkä salaisuus olemassa. Saletisti liittyy tähän Palmen caseen.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ihmettelen muuten, että tätä herraa ei ole vielä mainittu Palmen murhaan liittyvissä spekuloinneissa:

http://fi.wikipedia.org/wiki/Hans_Assman

Oheinen linkki vie siis Wikipediaan, ja Hans Assman -nimisestä miehestä kertovaan artikkeliin. Olen lukenut artikkelissa mainitun Palon ja Paloaron kirjan, ja sen mukaan Assman vietti viimeiset elinvuotensa Ruotsissa... en tosin muista, olisiko asunut siellä jo Palmen murhan aikoihin. Mieshän yhdistettiin kirjassa Bodominjärven, Tulilahden ja Kyllikki Saaren murhiin sekä ministeri Penna Tervon outoon kuolemaan... ja taisi hänellä olla jotain tekemistä Lee Harvey Oswaldin kouluttamisessakin, ja siten myös Kennedyn murhassa...
 
Oliks Valjakkala tuolloin muuten vapaalla jalalla? Jos hän nyt ei sentään Palmen murhaaja ollut, niin hyvinkin potentiaalinen bestis Christer Petterssonille...

Kai tämä Porin poika oli silloin vapaalla. Pari vuotta myöhemminhän sitten jatkoi valitsemallaan uralla.

Edit. Onkos tämä Hans Assman muuten jotain sukua amerikanitalialaiselle ohjaajalle, Buttmanille? Tätä älyvapaata aasinsiltaa pitkin päästäisiin myös Virpi Buttiin, joka ei myöskään ole vähäpätöinen tekijä pohjoismaisessa henkirikoshistoriassa.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Kyllähän Palmen poisti kartalta CIA:n salamurhaaja. Jenkeillä oli totaalinen motiivi poistaa länsimaalainen "totuudentorvi" kartalta varsinkin kun ajanjakso oli eräs kylmän sodan kärjistetyin. CIA toimi vahvasti kuitenkin koko pohjolassa tuolloin.
 

Mac^

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara & Suomi lajista riippumatta
Stieg Larssonin kirjoja on tullut ahmittua ehkä liiankin totisesti, joten veikataan Ruotsin omaa salaista poliisia, kun Palme osoittautui neukkujen vakoojaksi.
 

hanu

Jäsen
Suosikkijoukkue
raitapaita
Stieg Larssonin kirjoja on tullut ahmittua ehkä liiankin totisesti, joten veikataan Ruotsin omaa salaista poliisia, kun Palme osoittautui neukkujen vakoojaksi.

Meniköhän nyt Larsson ja Persson sekaisin. Leif GW Perssonin joku tiiliskivihän tuo tarina oli, ihan luettava, vaikkei Larssonin Millenium trilogian eeppisiin sfääreihin ylläkään.

t. hanu
 

Mac^

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara & Suomi lajista riippumatta
Meniköhän nyt Larsson ja Persson sekaisin. Leif GW Perssonin joku tiiliskivihän tuo tarina oli, ihan luettava, vaikkei Larssonin Millenium trilogian eeppisiin sfääreihin ylläkään.

t. hanu


Perssonia en ole lukenut. Muistaakseni Larssonin trilogian jossain osassa ihan sivumennen puhutaan tuosta aiemmin ehdottomastani skenaarioista.
 
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Varjotuuli
Perssonia en ole lukenut. Muistaakseni Larssonin trilogian jossain osassa ihan sivumennen puhutaan tuosta aiemmin ehdottomastani skenaarioista.

Perssonin "Kesän kaipuusta hyiseen viimaan" ja "Putoaa vapaasti kuin unessa" pyörivät Palmen murhan ympärillä.

Larssonin ja Perssonin vertaaminen sinänsä on hieman vaikeaa. Larsson on rakentanut hienon fiktiivisen tarinan, kun taas Perssonin tarinat kulkevat oikeiden tapahtumien kyljessä.

Kirjoittajana Leif GW Persson hakkaa Stieg Larssonin mielestäni 100-0.
 

Baldrick

Jäsen
En se ollut minä... Ja sitäpaitsi se oli vahinko.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Tuukka Mäntylä on poissuljettu vaihtoehto. Silminnäkijähavainnot kertovat täysikasvuisesta ampujasta.

Olen itsekin suuri ruotsalaisdekkarien ystävä ja yhteensummattuna kaikista näistä näkisin, että Palmen surmasi salainen järjestö, jonka muodostavat fasistiset, sovinistiset, prostituutiota ylläpitävät, naisia alistavat, päättävässä asemassa toimivat miehet. Epäiltyjen listalta tulee siis samantien vapauttaa: naiset, köyhät, ulkomaalaiset (rasismikortti), perustavikset ja syrjäytyneet. Tähän haaviin kuuluu 90% ruotsalaisista. Jäljelle jäävästä 10%:sta vapautetaan ne, joilla oli alibi ja lopulta line-upissa on kuusi miestä: Jönssön, Persson, Pettersson, Larsson, Hermansson ja Olsson. Se oli joku niistä. Siilitukkaisten feministien partio saa teloittaa kaikki.

Oikeasti olen hieman samoilla linjoilla kuin Gags. Täälläpäin tehdyissä murhissa syyllinen on 99% varmuudella joku murhatun lähipiiristä tai sitten julkisella paikalla seonnut hullu (Porvoon McDonalds). Pettersson uppoaa kategoriaan kaksi. Yleensä syyllinen on se, joka on nähty murhapaikan lähistöllä aseen kanssa. Ihme homma. Joten kaikessa tylsyydessään Pettersson on syyllinen.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Musta tuntuu, että Jatkoajan foorumi ratkaisee murhan nopeammin kuin Ruotsin poliisit 25-vuodessa :)

Tiedä sitten kertooko se kumman paremmuudesta sitten..
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös