Kuka murhasi Olof Palmen?

  • 10 448
  • 48

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Olof Palmen murhasta on kulunut 25 vuotta. Muistan tuon uutislähetyksen, vaikka olin aivan kakara.

Sosialistisella pääministerillä, joka käyttäytyi suurvaltajohtajan tavoin, oli paljon vihollisia. Yksittäisistä sekopäistä tavallisiin tallaajiin. Kansankodista syrjäytyneistä sekakäyttäjistä USA:n hallitukseen.

Näppituntumalla voisi sanoa, että Ruotsin poliisi oli tuolloin yhtä valmis selvittämään kovan luokan henkirikoksia, kuin Suomen poliisi nykyään. Lintukodoissahan ei tarvita mitään kovan luokan rikostutkintaorganisaatiota. Ruotsin poliisi sen sijaan on nykyään paljon kovemman luokan organisaation - pitkälti juuri Palmen murhan seurauksena.

Palmen murhatutkinnassa tehtiin aikanaan niin hirveä määrä amatöörimäisiä kämmejä ja Ruotsin poliisi joutui naurunalaiseksi. Jokainenhan meistä siis tietää Ruotsin poliisia paremmin, kuka murhasi pääministerin.

Vaikka murha on asioista vakavimpia, voidaan kai asiasta jo laskea hieman leikkiäkin (kun 25 vuotta on kulunut). Kommentoi siis huumoripitoisesti tai vakavasti.

Selvitetään nyt vihdoinkin, kuka murhasi Olof Palmen.
 

Jeepeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Islanders
Kaveri sai juuri noihin aikoihin TIETOkoneen, oisko ollu c64, me tietenkin kysyimme siltä. Kirjoitimme "Kuka murhasi Olof Palmen?". Murhaajan nimi on Syntax Error. Viranomaisille emme tietoamme ilmoittaneet.
 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
"Syntax error - Ready" on muuten hyvä teoria. En ole tosin varma, oliko tuo Syntax error vaarallinen kaveri, mutta ainakin perin vittumainen.

Oma teoriani on, että se murhaaja oli "en finne igen".

Piti lisätä tähän äänestys, mutta en sitten osannut, vaan tuo äänestys on nyt testialueella :)... Pystyisivätkö moderaattorit ystävällisesti yhdistämään tuon äänestyksen tähän? Onko se edes mahdollista? Jos ei ole, niin ei sillä niin väliä ole - rajoittaahan tuommoinen vaihtoehtojen asettelu murhatutkimusta ehkä ratkaisevastikin (ei tehdä samaa virhettä, kuin Ruotsin poliisi). Esimerkiksi pääepäiltyjen joukkoon noussut "syntax error" ei edes ollut tuolla suunnittelemallani vaihtoehtolistalla.
 

Major Julli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Puttosen, Järvelän ja Ranniston potkut
Jatkoajan perussyyllislista on Tuukka Mäntylä, Kalervo Kummola, René Fasel, Tom Laaksonen, Mika Toivola ja Petteri Sihvonen. Lukitsen vastauksen Kummola.
 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Oma teoriani on, että se murhaaja oli "en finne igen".

Puolustan kantaani sillä, että muutama todistaja oli kuullut murhapaikan läheisyydessä kiivasta suomenkielistä sananvaihtoa sekä kiroilua.

Niinhän se on, että Ruotsissa ainakin joku todistaja on kuullut kiivasta suomenkielistä sananvaihtoa sekä kiroilua rikospaikan läheisyydessä. Minun kantani on siis se, että tämä en finne igen tulisi pidättää viipymättä.
 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Jatkoajan perussyyllislista on Tuukka Mäntylä, Kalervo Kummola, René Fasel, Tom Laaksonen, Mika Toivola ja Petteri Sihvonen. Lukitsen vastauksen Kummola.

Näistä vaihtoehdoista selvästi epäilyttävin on Tuukka Mäntylä, koska rikospaikan läheisyydessä on nähty jonkun käyttävän jalkojaan ikäänkuin pumppuina.
 

Jeepeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Islanders
Mites sen erään ex-Jugoslavian kansalaisen tunnustuksen kanssa kävi, eikös sitä Ruottin poliisit käyneet ihan ulkomailla kuulemassa?
 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Tämä voisi olla myös linjassa sen kanssa, että Palmen samanniminen setä oli valkoporvariston puolella tekemässä Suomesta Saksan vasallia keväällä 1918.

Voi perhana. En muuten tuota ollut tiennytkään.

Kieltämättä mielenkiintoinen juttu. Tämä Olof Palme sekä syntyi, että kuoli Suomessa. Kuoli Tampereen taistelussa 1918.

Wikipedia-artikkeli
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Ajatelkaa, kuinka paljon Ruotsin poliisia helpottaisi, jos kaikki ~52.000 jatkoaikalaista kertoisi tässä syyttömyytensä. Säästäisi varmaan monta ihmistyövuotta. Ja miehän aloitan saman tien, kun minut on opetettu auttamaan naapureita tarvittaessa:


Hejssan!

En murhannut Olof Palmea.
Olin tuolloin kotona.

T: Everton
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Hejssan!

En murhannut Olof Palmea.
Olin tuolloin kotona.

T: Everton

Minullakin on alibi. Muutin Ruotsiin vasta murhavuoden joulukuussa.

P.S. Uskon, että murhaajalla oli lähinnä henkilökohtainen - varmaankin poliittinen - motiivi tekoonsa. Jos taustalla olisi ollut jokin järjestö tms., eivät olisi malttaneet pitää mölyjä mahassaan.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Hovimestari. Murhaaja on aina hovimestari.
 

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Toisin kun joku edellä väitti, murhaaja oli Christer Pettersson. Murhan ainoa elossa oleva silminnäkijä hänet tunnisti ja käräjäoikeus tuomitsi.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Kyllä mä lähtisin siitä, että murhaaja oli Kai Rautio.

Itsehän se en voinut olla, sillä synnyin tuosta vasta kuukauden päästä.
 

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
Kysymys on turha, sillä Palmehan ei ole kuollut vaan elää Elviksen ja Adolf Hitlerin (121 v.) kanssa Antarktiksen terveellisessä ilmastossa. Elvis olisi jo palannut estradeille, samoin Aatu, mutta Palme kunnon sosiaalidemokraattisena ruotsalaisena on halunnut jatkaa paluuseen liittyviä diskuteerauksia hieman pidempään ja syvällisemmin.

Jään odottamaan kumpi tapahtuu aiemmin, Pohjoismainen jääkiekkoliiga vai edm. herrojen paluu.

PS. Sain Commodore 64:n samana päivänä, jolloin Palme "kuoli".
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Nyt kun tällainen mahdollisuus aukeni, niin olkoon menneeksi - minä murhasin Olof Palmen. Taustalla ei ollut mitään sen syvällisempää, ohitse kävellessäni vain roiskaisin. Kerroin kyllä eskarissa teostani, mutta kun eivät uskoneet, niin ajattelin, että antaa olla.
 

Gellner

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Toisin kun joku edellä väitti, murhaaja oli Christer Pettersson. Murhan ainoa elossa oleva silminnäkijä hänet tunnisti ja käräjäoikeus tuomitsi.

Näin itsekin ennen ajattelin. Mutta nyt kun olen aiheeseen perehtynyt enemmänkin, niin tuntuu kyllä, ettei murhaaja ollut ollut Petterson. Ja Lisbeth Palmehan tunnisti rivistöstä nimenomaan alkoholistin, ei välttämättä murhaajaa.

Toinen silminnäkijä myös kuvaili murhapaikalta ja Tunnelgatanin rappusissa juossutta miestä ulkomaalaisen näköiseksi ja huusi vielä perään "helvetin mutakuono" kun tämä juoksija meinasi törmätä silminnäkijään.
 

Laakamato

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers (Jokerit)
Ruotsin poliisi on jo saanut selville että tekoväline jolla Anna Lindh puukotettiin ja Palme ammuttiin, ei ole sama. Tästä on hyvä jatkaa.

Iltapaskaa luin sairaalassa odotellessani ja siinä oli mainittu montako tunnustusta Palmen murhaan on tullut, olisiko niitä ollut 13?
 

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Nyt kun tällainen mahdollisuus aukeni, niin olkoon menneeksi - minä murhasin Olof Palmen.
Veikkaan että pääset tällä ruotsalaislehdistön lööppeihin ja kohta mobilisoivat erikoisryhmän tutkimaan taustojasi Ruotsin poliisissa?

Ja Lisbeth Palmehan tunnisti rivistöstä nimenomaan alkoholistin, ei välttämättä murhaajaa.
Kuka näin väittää? Todistuksen oikeudellinen pätevyys käräjäoikeuden mielestä mitätöityi koska syyttäjä oli mennyt Lissulle möläyttämään pidätetystä Petterssonista moista, mutta missä Lissu on sanonut rivistöstä poimineen alkoholistin, eikä murhaajaa?

Edit: itse asiassa näyttää kuulustelupöytäkirjojen mukaan itse todennen että rivistöstä tunnistaa ainakin alkoholistin, mutta vahvistaneen sitten tämän samaisen numeron kahdeksikon murhaajaksi.
 
Viimeksi muokattu:

magnum37

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tulevaisuuden Sport
Ruotsin poliisivoimien ilman muuta suurin skandaali. Palme ajoi tasa-arvoisemman ja oikeudenmukaisemman maailman asiaa, mikä saattoi olla tietyissä piireissä motiivi murhalle. Välttämättä tässäkään murhassa olennaista ei ollut se, kuka liipasinta painoi.

Itse olin tuolloin pikkupoika, mutta muistan edesmenneen isoisäni puheista, että hänen mielestään Palmen politiikan olleen uhkarohkeaa touhua. Hän totesi "Palmen vielä pääsevän hengestään", vaikkei paapalla tosiaankaan mitään syväkurkkutietoa ollutkaan. Paappa riutui pois pari kuukautta ennen Palmen murhaa. Tästä syystä on jäänyt mieleen ko. tapahtuma ja paapan näkemykset varsin hyvin.
 

Chambza

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Flyers
Uskon kyllä, että syyllinen on joku tai jotkut nimimerkeistä Mr.Fox, obi-wan ja Nokkis.
 

Ralph

Jäsen
Uskon kyllä, että syyllinen on joku tai jotkut nimimerkeistä Mr.Fox, obi-wan ja Nokkis.

Tai sitten HCH joka pitää matalaa profiilia ettei juttu ratkeaisi.

Minä se en ollut, tai jos olin niin ei se ainakaan ollut minun vikani.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös