Kuinka häätää kyykäärmeet?

  • 79 874
  • 127

Monte-Cristo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Sens, sympatiat Kerholle
Jotkut kai sanoo Black Adder myös. Semmoinen luihun näköinen eläin. Muistuttaa vähän Rowan Atkinsonia.
Tämä Black Adder/Viper lienee kyyn melanistinen eli tumma muoto, jota esiintyy myös meillä. Kyyhän on koko Euroopassa esiintyvä kärmes. Wikipediasta (ylläri pylläri) löytyy hieno kuva kyyn kahdesta eri värimuodosta.

Pienenä meikäläisten markilla kyy oli tavattaessa tapettava, ja opin sitä pelkäämään. Kerran natiaisena törmäsin kuolleeseen kyyhyn nurmikolla kirmatessani ja säntäsin ensin pakoon kunnon sätkyt saaneena. Myöhemmällä iällä ei kyytä kohtaan ole enää minkäänlaista pelkoa ollut, mitä nyt ymmärtää olla varovainen kyseisen luiron kanssa. Se saa elää siinä missä muutkin otukset, kunhan on ensin karkotettu tiehensä, jos sattuu liian keskeiselle estradille luikertelemaan. Älämölinä ja huitominen eivät kyytä karkota, mutta kokeilkaapa tömistää maata. Siitä lähtee kärmes kuin Juti kaislikosta makkaran perään, sillä ne aistivat hyvin herkästi maan värähtelyjä, ja töminä ymmärtyy kyyn aivoissa tallautumisvaarana.
 

lade

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kerran meinasin muistaakseni 11-vuotiaana astua pienen kyyn päälle mökkilaiturilla. Joskus vielä pienempänä olen nähnyt myös autolla yliajetun kyyn, mutta siihen nuo kokemukset jäävät - onneksi. Käärmeet ovat epämiellyttäviä otuksia.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Enpä kyytä pelkää. Tässä missä asun ainakin viimekesänä sanoivat, että oli asfaltilla moinen otus kiemurrellut. Tiedä sitten. Ei ole näkynyt.

Enemmän pelkään ja kammoan punkkeja. Huomattavasti yleisempiä, huomaamattomampia ja voivat pirunmoista tautia levittää. Hrrrr. Kaameita otuksia.
 

narri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bruins ja Jokerit
Ymmärtääkseni jokseenkin kaikki muut pikkuotukset kuten sammakot, sisiliskot, ranta- ja kangaskäärmeet sekä muut vastaavat rauhoitettiin joskus 1980-l, mutta kyytä ei kai uskallettu rauhoittaa.

.

Eikö kyykäärme ole nykyään rauhoitettujen eläinten listoilla? Minun mielestäni näin on.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Eikö kyykäärme ole nykyään rauhoitettujen eläinten listoilla? Minun mielestäni näin on.

Ei ole.

http://www.ymparisto.fi/default.asp?contentid=22735#a3

Ohhoh(sakkojen ohjeellisia määriä):

Liito-orava 1009€ - eikös näitä ainakin rakennuslupavalitusten mukaan asu nykyään joka paikassa.

Naali: 7400€

Peltohiiri: 67€ - rahoitettu???

Saimaannorppa - 9755€ - tän kyllä ymmärtää mutta kova on sakkokin

Tammihiiri - 2355€ - mikä?

Kalalokki - 101€ - miksi tämä on rauhoitettu?
 
Viimeksi muokattu:

Rinksu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Eikö kyykäärme ole nykyään rauhoitettujen eläinten listoilla? Minun mielestäni näin on.

Jos wikipediaan on luottaminen, niin ei ole rauhoitettu.

Kyy

Itsellä ei ole mitään kaunoja kyitä kohtaan. Muutamasta kohtaamisestakin on selvitty poispäin kävelemällä. Päinvastoin kaikinpuolin hyödyllinen liero, joka omalta osaltaan pitää jyrsijäkantaa kurissa.

ipa rules kirjoitti:
Kalalokki - 101€ - miksi tämä on rauhoitettu?

Suoraan sanoen, tätä ihmettelen itsekin.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Korjatkaa jos olen väärässä mutta eikö se ole naurulokki joka on se yleisin lokki, harmaa- ja kalalokkeja taitaa olla paljon vähemmän.

Mutta peltohiiri?? Mitä vittua?
 
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
Korjatkaa jos olen väärässä mutta eikö se ole naurulokki joka on se yleisin lokki, harmaa- ja kalalokkeja taitaa olla paljon vähemmän.

Naurulokki on Wikipedian mukaan uhanalaistarkastelussa sijoitettu nykyään vaarantuneihin lajeihin. Laji on tämän lähteen mukaan vähentynyt merkittävästi, ja suuret yhdyskunnat lähes kadonneet.

Olen kyllä muistakin lähteistä kuullut samansuuntaista, mutta rohkenen olla eri mieltä. Kyllä ne täällä meilläpäin ainakin kirkuvat toreilla ja paskovat patsaiden päälle melko runsaslukuisina.
 

StevieY

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jos wikipediaan on luottaminen, niin ei ole rauhoitettu.

Mutta jos luotamme aikamme luotettavimpaan tiedonlähteeseen eli Pikku Kakkoseen, niin on rauhoitettu. Näin ainakin viime viikolla Pikku Kakkosen Milja-ohjelmassa väitettiin. Tosin en ehtinyt nähdä kyseisen ohjelman tekovuotta.

Itse olen törmännyt muutaman kerran ja toisiamme kunnioittan olemme tilanteesta väistyneet.

StevieY
 

Hemingway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sapko
Käärmeiden myrkyllisyys ja tappavuus ovat eri asioita. Jotkut maailman tappavimmista käärmeistä eivät puolustautuessaan eritä myrkkyä lainkaan tai erittävät sitä hyvin vähän, minkä vuoksi ne eivät ole ihmiselle likikään yhtä vaarallisia kuin myrkyn vaarallisuuden perusteella voisi arvella.

Suomessa tuttu kyy (Vipera berus) ei Suomen luonto -lehden mukaan ole myrkyn perusteella vaaraton. Sen sijaan sen erittämä myrkkymäärä on niin pieni, ettei Suomessa ole tainnut kuolla kyyn puremaan kuin yksi ihminen viimeisen 20 vuoden aikana.

Tämän listauksen perusteella, joka perustuu hiirillä tehtyyn LD50-testiin, Vipera beruksen (siis kyyn) myrkky on maailman kolmanneksitoista tappavinta. Tuo lista ja Suomen luonnon väite siis ovat samansuuntaisia. Kyy on myrkyllisyydessä varsin korkealla.
 

käki

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Naurulokki on Wikipedian mukaan uhanalaistarkastelussa sijoitettu nykyään vaarantuneihin lajeihin. Laji on tämän lähteen mukaan vähentynyt merkittävästi, ja suuret yhdyskunnat lähes kadonneet.

Olen kyllä muistakin lähteistä kuullut samansuuntaista, mutta rohkenen olla eri mieltä. Kyllä ne täällä meilläpäin ainakin kirkuvat toreilla ja paskovat patsaiden päälle melko runsaslukuisina.

Oletko aivan varma, että kyse on naurulokista? Siis tuosta ruskeapäisestä linnusta? Ainakin Helsingin kauppatorilla kalalokki on se viheliäinen loiseläjä, jota on yritetty karkoittaa milloin milläkin keinoin.
Reilun kolmenkymmenen vuoden havainnon perusteella naurulokki on vähentynyt myös "oikeassa luonnossa". Mökillämme, merellä saaressa, kalanperkuu jätteitä kärkkyy nykyään enää muutama naurulokki, jonkin verran useampia meri ja selkälokkeja ja valtava määrä naurulokkeja. Vielä parikymmentä vuotta sitte nauru- ja kalalokkeja oli suunnilleen saman verran.
 
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
Oletko aivan varma, että kyse on naurulokista? Siis tuosta ruskeapäisestä linnusta? Ainakin Helsingin kauppatorilla kalalokki on se viheliäinen loiseläjä, jota on yritetty karkoittaa milloin milläkin keinoin.
Reilun kolmenkymmenen vuoden havainnon perusteella naurulokki on vähentynyt myös "oikeassa luonnossa". Mökillämme, merellä saaressa, kalanperkuu jätteitä kärkkyy nykyään enää muutama naurulokki, jonkin verran useampia meri ja selkälokkeja ja valtava määrä naurulokkeja. Vielä parikymmentä vuotta sitte nauru- ja kalalokkeja oli suunnilleen saman verran.

Kyllä, nimenomaan sitä ruskeapäistä lokkia tarkoitan. Ei toki niin yleinen kuin ennen, mutta yleinen edelleen.
 

Pottakameli

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Joskus nuorempana otettiin yksi kyy kiinni ja lähinnä pidettiin sitä kädessä ja laskettiin sitten maahan. Sen kiinni ottaminen oli helppoa, koska tämä matonen oli ruokaillut suht lyhyen ajan sisään. Muutama vuosi myöhemmin yksi haukkasi lenkkariani, mutta ei sen kummempaa. Mökillä otin rantakäärmeen myös käteen ja hetken aikaa tutkittuani päästin myös sen menemään.
Mukavia otuksia nuo käärmet ovat.
 

Sir Justiina

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Viime viikonloppuna rouva sai ylipuhuttua minutkin mustikkametsälle Teiskoon. Mustikkaa löytyi kivasti, mutta reissu jäi enemmänkin mieleen näistä sahalaitaveikoista. Voimalinjan alla sattui niin hassusti että takaani alkoi aivan jumalaton kirkuminen. Hienoisessa kankkusessa mullahan valahti kakkia kalsareille, olin varma että karhu tai susi lopettaa elämämme tähän kesäpäivään. Alkushokista toivuttuani miehistyin ja otin elämämme haltuumme kääntyen kirkunan suuntaan. No eihän siellä ollut kuin jähmettynyt rakkaani kolmen kyyn seurassa risukkoisella mättäällä. Aikamme niitä toljotellen veijarit pikkuhiljaa katosivat risukkoon mutta paikalla oli neljäskin veijari joka oli kovin hiljainen pötkötellen "selällään" jota luulimme kuolleeksi. Aikansa koomailtuaan tämäkin heräili henkiin ja luikersi matkoihinsa. Täten aasinsiltana kysynkin tekeytyykö kyy kuolleeksi? Nimittäin tämä oli huomattavan pieni ja täysin ruskea, sahalaitaa ei näkynyt lainkaan. Oliko kyseessä mahdollisesti vaskitsa tai rantakäärme, muita lajejahan ei maassamme esiinny?
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Täten aasinsiltana kysynkin tekeytyykö kyy kuolleeksi? Nimittäin tämä oli huomattavan pieni ja täysin ruskea, sahalaitaa ei näkynyt lainkaan. Oliko kyseessä mahdollisesti vaskitsa tai rantakäärme, muita lajejahan ei maassamme esiinny?

Kangaskäärme esiintyy, mutta sekin vain Ahvenanmaalla.

Mutta mitä tulee tähän kysymykseen, niin kyyn käytöksistä en tiedä. Silti pieni koko ja väritys viittaisi vaskitsaan. Itse olen nähnyt kerran elämässäni tuon otuksen. Tuo tapahtui fillarilenkillä - ja juurikin vähän tuolla suunnalla, jossa sinäkin olet marjastamassa ollut.

Rantakäärme taas on täysin musta, pois lukien nuo keltaiset poskilaikut, jotka ovat silmiinpistävät ihan poikasellakin. Kerran pikkupoikana olen sellaisen nimittäin nähnyt. Rantakäärme tuskin viihtyy tuollaisessa maastossa...
 

calvin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maailman myrkyllisin jääkiekkojoukkue
Kuulostaa vaskitsalta, joitakin kertoja noita on tullut metsissä vastaan. Ruskealla (naaras)kyyllä ja siniharmaalla (koiras)kyyllä pitäisi ainakin oman käsitykseni mukaan olla sahalaitakuvio selässä, mustalla kyyllä sahalaitaa ei ole.

Keväällä kun kyyt luikertelevat esiin talvehtimiskoloistaan lämmittelemään niin on tullut käytyä tutulla "käärmemäellä" noita valokuvaamassa. Todella kuvauksellisia otuksia, ja lähikuvaamisessa on myös omanlaisensa jännitys...
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Eikös kyyn poikasilta vielä puutu tuo sahalaitakuvio?

Kuulin radion luontoillasta mielenkiintoisen tiedon, jonka mukaan viime kesän viileä ilma aiheutti harvinaisen ilmiön, joka on kai viimeksi käynyt joskus 30 vuotta sitten. Eli normaalisti kyyt nussivat keväällä ja naaras kantaa munasoluja noin 4 kk hautoen niitä auringon lämmössä, koska vaihtolämpöisenä ei itse pysty hautomiseen tarvittavaa lämpöä tuottamaan. Kyyt sitten syntyvät loppukesästä eli siinä elo-syyskuun vaihteessa. Viime kesänä hautominen ei kuitenkaan onnistunut, vaan kantavat naaraat vetäytyivät horrokseen kantavina ja kevään lämmetessä jatkoivat siitä, mihin syksyllä jäivät. Lämpimän toukokuun seurauksena kyyt sitten synnyttivät viime vuoden poikasensa vasta tänä keväänä.

Sitä tuossa ei sanottu, että saivatko kyymiekkoset pillua tänä vuonna laisinkaan.
 

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
Kuulin radion luontoillasta mielenkiintoisen tiedon, jonka mukaan viime kesän viileä ilma aiheutti harvinaisen ilmiön, joka on kai viimeksi käynyt joskus 30 vuotta sitten. Eli normaalisti kyyt nussivat keväällä ja naaras kantaa munasoluja noin 4 kk hautoen niitä auringon lämmössä, koska vaihtolämpöisenä ei itse pysty hautomiseen tarvittavaa lämpöä tuottamaan. Kyyt sitten syntyvät loppukesästä eli siinä elo-syyskuun vaihteessa. Viime kesänä hautominen ei kuitenkaan onnistunut, vaan kantavat naaraat vetäytyivät horrokseen kantavina ja kevään lämmetessä jatkoivat siitä, mihin syksyllä jäivät. Lämpimän toukokuun seurauksena kyyt sitten synnyttivät viime vuoden poikasensa vasta tänä keväänä.

Sitä tuossa ei sanottu, että saivatko kyymiekkoset pillua tänä vuonna laisinkaan.


Hyi helvetti että pelkään kärmeksiä, mutta jopa kyiden nussinta ynnä kyymiekkosten pillunsaanti nauratti. Hyvä juttu. Mielenkiintoisia tietoja tuossa.

Pentuna meilläpäin käärmeitä riitti, niitä molempia malleja. Kiva ajaa fillarilla kun havainnoi kyyn noin metrin päästä edestään ja toki on lenkkarien nauhat polkimessa kiinni. Ei ole tarhakäärmekään ihastuttava marjapuskain hämärtämällä polulla. Mutta läheltä piti on vainen, kertaakaan ei ole kyy pistänyt enkä ole astunut minkään kärmeksen päälle. Vastustan tappamista ja olen tehnyt kärmesten kanssa sopimuksen, että karttelemme toisiamme, kun minua ne niin hirvittävät. Ei se oo niiden vika. Vaan minun.
 

Lupine

Jäsen
Meikäläisten kesäpaikalla kyyt ovat ikävä kyllä saaneet poikkeuksetta siirron toisen hiippakuntaan sen jälkeen, kun vanhempien koiraa puri kerran kyy kuonoon.

Toki tuosta ei voi millään syyttää kyytä, jos koira tunkee uteliaan kuononsa liian lähelle, mutta ihmeellinen on tämä ihmismieli, sillä tontilla myöskin viihtyvät rantakäärmeet ovat täysin toisessa asemassa. Näitä "sympaattisia" käärmeitä meikäläinenkin jaksaa seurata niin kauan, kunnes käärme luikahtaa näkymättömiin, toisin kuin kyytä, joka saa tuta vanhan komposiittimailan iskun nahoissaan välittömästi.
 
Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein
Joskus nuorena poikana kaverin mökiltä hävitettiin kolme kyykäärmettä. Suhteellisen sadistisia keinoja sitä pienessäkin mielessä syntyy. Ensiksi yritettiin saada se puremaan uistinta. Lopuksi lyötiin halolla tajuttomaksi ja kannettiin muurahaispesään. Vähemmällä pääsi ne ilmakiväärillä teloitetut ja lapiolla pilkotut. Sen verran vastenmielinen eläin, että ei toi kyllä edes pahalta tuntunut. Onneksi meidän mökillä ei ole tiettävästi koskaan 25v aikana bongattu kyytä ja kyllä se on mukava, että käärmeistä ei tarvitse lapsien vuoksi olla huolissaan.
 

12961

Jäsen
Unettomana yönä tuli asiaa hautautuneeseen ketjuun.

Kyynperkeleitä on taas meidänkin mökillä. Edelliset on havainnoitu joskus 10 vuotta sitten, sitä edellisestä havainnosta kolmisen kymmentä vuotta.

Aikuisen oloinen koiraskyy tuli talon alta ja livahti karkuun työkaluja etsiessäni, poikanen taas tuli vastaan laiturilla mennessäni uimaan, eikä työkalusta ollut taaskaan tietoakaan.

Nyt on lapiot levitetty ympäri tonttia. Toivottavasti ehdin nitistää mahdollisimman monta ennen kuin turhankin utelias ja vauhdikas 2v sälli löytää... Onko mitään millä noita voisi houkutella?

Tarina kertoo, että ennen ihmisten tuloa tontille noita olisi ollut paljonkin, mutta ennen sähköliittymän tuloa käytetty, kalliolla pörissyt voimakone olisi karkoittanut tärinän herkästi aistivat elukat. Havainnot ovat kieltämättä olleet viimeisinä kymmeninä vuosina huomattavan harvassa. Pitäisköhän kokeilla huudattaa miehekkäästi tärisevää dieselaggregaattia suoraan kallioilla?
 

korkki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porilainen urheilu (ja yks raumalainenkin joukkue)
Eikös kyyn poikasilta vielä puutu tuo sahalaitakuvio?
Netissä kiersi just kuva missä oli 20 sentin raha ja sitä pienempi kyyn poikanen ja kyllä tuolla niin selkeä sahalaita oli että tuo teoriasi on sillä kumottu.
 

Remy Martin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Pitäisköhän kokeilla huudattaa miehekkäästi tärisevää dieselaggregaattia suoraan kallioilla?

Voi olla etteivät naapurisi katkoitusmenetelmää juuri arvosta. Mikäli saat kyyn hengiltä niin älä heitä raatoa menemään vaan jätä se jonnekin suht näkyvälle paikalle. Muut käärmeet ymmärtävän vinkin. Ainakin omalla torpalla kääermeet hävisivät tällä konstilla.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Pitäisköhän kokeilla huudattaa miehekkäästi tärisevää dieselaggregaattia suoraan kallioilla?

Kyllähän tuo hauskalta kuulostaa, mutta itse kokeilisin ensin sitä vanhojen tummujen tapaa eli levittäisin apulantakerroksen tontin rajoille. Maaseudulla vanha kaarti väittää, että apupaska polttaisi kyiden nahkaa, joten ne häipyvät toiseen suuntaan heti tätä haistettuaan.

Tiedä sitten, mutta kyyongelmaan ehkä ihan kokeilemisen arvoinen jippo.

Täytyy sanoa, että on siinä aikuisella miehellä ja lehmän kokoisella koiralla miehekäs olo, kun raavitaan päitä ja mietitään miten kyykäärme pihamaalta hävitettäisiin. Sitten tulee pieni kissa ja puree käärmeeltä niskat nurin.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös