Kuinka häätää kyykäärmeet?

  • 79 585
  • 127

Rööri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Masculine

Eikös käärmeet lähde karkuun kovaa meteliä , eli mitäs jos kannat jostain hirvittävät kaiuttimet ja soitat jotain saksalaista bassohumppaa pari päivää niin luulisi käärmeiden kaikkoavan ?


Saatoit heittää tuon melusaasteella häätämisen ns. tsöykkina, mutta kyseessä on käytännönkokeissa toimivaksi havaittu menetelmä.

Hyvä ystäväni Pentti nimittäin kärsi tuossa edelliskeväänä mökkinsä kattovilloissa kotia leikkineestä näätäpesueesta. Miehissä pohdimme mikä olisi kätevin keino hankkiutua haisevista alivuokralaisista eroon rakenteita rikkomatta. Päädyimme palaverissamme potikat kaakossa soitettuun kahden viikon rautaisannokseen Meiju Suvaksen Pure Mua –biisiä. Pentti tosin epäili miksi kukaan niinkin hyvän musiikin parista poituisi vapaaehtoisesti, sillä kaveri jumaloi Meijua ja hän musiikkiaan. Kuuri sikäli jäi kyllä kesken, koska paikallinen poliisimies soitteli Pentille jo puolenviikon maissa, että naapurit olivat tehneet useita ilmoituksia öiseen aikaan huudatetusta musiikista, joka estää kuulemma kalan käymisen pyydyksiin, joten Pentin oli jo seuraavana viikonloppuna vaiennettava Meijun purettelu. Penttiä ei sen koomin ole kutsuttu hirvipeijaisiin eikä rantakalailtamiin, mutta Näädät siirtyivät seesteisempiin tiloihin pesän pitoon, ja sehän oli pääasia.

Meinaan, jos Meijulla näädät häädetään, niin miksei kärmeksetkin kaikkoa? Kannattaa ainakin kokeilla, varsinkin jos rantakala ja hirvisoppa ei maita muutenkaan.

Itse olen pääsyt mökillämme käärmeistä eroon yksinkertaisesti tappamalla ne. Minä pelkään käärmeitä.

Juohtuipa vaan mieleeni.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Viestin lähetti Rööri
Saatoit heittää tuon melusaasteella häätämisen ns. tsöykkina, mutta kyseessä on käytännönkokeissa toimivaksi havaittu menetelmä.

Kannattaa varoa sitten, ettei tästä tule Teoston uutta rahastusmuotoa...
 

Milanista

Jäsen
Suosikkijoukkue
AC Milan
Kaarmeet ovat kuuroja(aistivat kylla tarinan) eli subbarin volumet kaakkoon.
;-) Suomessa ei valitettavasti :) ela sellaisia kaarmelajeja, jotka syovat toisia kaarmeita. Taalla italiassa tontilta loytyy pilvin pimein Coluber Viridiflavusta, joka kylla pitaa kyyt loitolla. Itse en kylla enaa kyita tapa.

Tuon pesan "havittaminen" kuulostaa kylla haastavalta tehtavalta.

Loppuraporttia odotellaan Juhannukseen mennessa.
 

V-man

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Voiko sitä mökin kivijalkaa täyttää jotenkin esim. sepelillä?
 

Aatos

Jäsen
Viestin lähetti V-man
Voiko sitä mökin kivijalkaa täyttää jotenkin esim. sepelillä?

Ajattelin tukkia sokkelin aukot kunhan vastarinta on kukistettu. Sepelikään ei liene hassumpi vaihtoehto, mutta ilmeisesti laasti lentää..
 

sivurauta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, sympatiat ylipäätään tamperelaiselle jääkie
Viestin lähetti Aatos
Ajattelin tukkia sokkelin aukot kunhan vastarinta on kukistettu. Sepelikään ei liene hassumpi vaihtoehto, mutta ilmeisesti laasti lentää..

Öööö... tuota noin. Itse en lähtisi tukkimaan ilmanottoaukkoja ja suosittelisin vaikka taajasilmäistä ritiläverkkoa esteeksi siihen tuuletusluukun kohdalle. Uskoisin että niin pienisilmäisen löytää jostain mistä kärmes ei enää pääse lävitse.

Noista muurahaisista. Uskoisin että levittämällä pesältä pihaasi päin jotain ainetta mistä muurahaiset tykkäävät voisit saada heidät pihapiiriisi. Eläimillä (kuten ainakin miehillä) on taipumus kulkea vaikka kauempaakin hyvän tavaran perässä ihan mihin vaan...
 

Tuusa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Viestin lähetti Aatos
Ajattelin tukkia sokkelin aukot kunhan vastarinta on kukistettu. Sepelikään ei liene hassumpi vaihtoehto, mutta ilmeisesti laasti lentää..

En suosittelisi tukkimista. Saat muutaman vuoden päästä remontoida mökkiäs kunnolla, jos ilma ei pääse kiertämään.
 

Slite

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves
Viestin lähetti Kotkafani
Koetappas saada neuvoa vaikkapa Radion Luontoillassta. Siellä istuu vastaamassa tukku sellaisia ukkoja joilla on kaikenmoinen tieto luonnosta halussa.

Yritetty on, mutta eivätpä ole oldtimerit vastailleet. Eivät ilmeisesti pidä ongelmaa järin suurena, tai sitten heillä ei ole ongelmaan tiedossa minkäänlaista ratkaisua, ja eivät siksi ole ottaneet asiaa esiin. Ehkä auttaisi, jos äijiä pommittaisi tuolla kysymyksellä riittävän tiheällä frekvenssillä?

Itse kyselin asiasta lähinnä sen vuoksi, että systerin maatilan läheisyydessä kärmeksiä on pyörinyt viime kesinä runsaasti. Kun perheessä on pieniä lapsia, olisi kiva saada nuo veikeät kaverit hakemaan lääninsä jostain muualta.
 

L4E

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauma Luk
Tuosta kaasuttamisesta tuli mieleen, että joudut varmaan tilkitsemään sen sokkelisi jos meinaat siitä kaasukammion tehdä. Mitenköhän mahtaa muuten olla tuo käärmeiden hengityksen laita horroksessa? Tuskin kovin tiheää on. Lisäksi varmistuisin, että mökin pohja on tiivis, sillä muuten saattaa käydä niin että mökistä tuleekin se kaasukammio.

Itse kyllä suosittelisin käärmeiden keräämistä talteen ja siirtämään riittävän kauas mökistä, jotta reviiri vaihtuu(muistaakseni joitain kilometrejä). Ei pitäisi olla niin paha rasti, kun kerran ovat nyt horroksesa. Varmasti jonkun "lanan" saa tuosta 30cm:n sokkelistakin tungettua sisään, kun vain viitsii vähän käyttää mielikuvitusta.

Noita muurahaisia en kyllä muuten suosittelisi, sillä niistä tulee seuraava riesa ja niiden hävittäminen on vieläkin ongelmallisempaa.
 

teemu73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Viestin lähetti sivurauta
levittämällä pesältä pihaasi päin jotain ainetta mistä muurahaiset tykkäävät voisit saada heidät pihapiiriisi.

Eikös ne makeasta tykkää, joten hienoa sokeria muutama pussillinen ympäri tonttia. Sitä voisi kokeilla. Hunajaa varmaan ei kannata levitellä, koska sitten tulee riesa ampiaisista.
 

Germanicus

Jäsen
Suosikkijoukkue
*HIFK* Germanicus Julius Caesar Claudianus
Murkut

Meillä on mökillä useita muurahaispesiä pitkin ja poikin tonttia. Kuitenkin siellä luikertelee melko usein näitä sahalaitaisia veijareita. Miten tämä on mahdollista? Olen muutaman kerran pyydystänytkin niitä ja eukon kanssa olemme vieneet ne autolla pois juopon rauhaa häiritsemästä. En ole koskaan tappanut käärmeitä, koska en pidä minkään eläimen teurastamisesta.

Tuosta muistuikin mieleeni yksi tapaus, joka sattui kaverini mökillä. Heräsin aamulla hirveään darraan ja siihen kun joku ammuskeli siellä mökin pihalla. Mökin omistaja ja broidini siellä olivat ammuskelemassa tikkaa. Punertavin silmin katsoin kun tikka sai osuman ja tippui sieltä puusta alas.

Nämä kaksi perkeleen pelleä vain naureskelivat kun kysyin syytä moiseen murhaamiseen. Tämä jälkeen väänsin sen saatanan piekkarin sen murhaajan käsistä ja vetäsin häntä turpaan.
 

lakimies

Jäsen
Viestin lähetti teemu73
Eikös ne makeasta tykkää, joten hienoa sokeria muutama pussillinen ympäri tonttia. Sitä voisi kokeilla. Hunajaa varmaan ei kannata levitellä, koska sitten tulee riesa ampiaisista.

Hunaja tuo paikalla myös karhuja!
 

bozik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Viestin lähetti lakimies
Hunaja tuo paikalla myös karhuja!
Karhut on kuitenkin aika helppo häätää, sillä ne eivät luikertele turhan pieniin koloihin. Kun niitä tökkii jollakin kepillä, niin eiköhän ne näkösälle ilmesty. Hunaja voisi kyllä olla aika ovela ansa, vaikka ei murkkuja tulisikaan, niin voisi tulla niitä kuuluisia hunaja-pupuja. Sitten mennään kaikki Aatokselle kylään ja unohdetaan Valamo hetkeksi.

Näistä luontoillan ja muistakin asiantuntijoista. Ne eivät yleensä koskaan vastaa näihin hävittämis- tahi tappamiskysymyksiin. Taitavat olla ns. luontoihmisiä. Toki jos koettaa kysellä, kannattaa varmaan muotoilla kysymys niin, että kuinka esim. kärmeksiä voisi hellävaraisesti siirtää. Tällaiseen saattavat vaikka vastata.
 
Viimeksi muokattu:

Slite

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves
Ainakin allekirjoittaneen kysymyksessä tiedusteltiin nimenomaan sitä millä käärmeet saisi luonnonmukaisesti pois pihapiiristä. Hävittämisestä ei siinä puhuttu sanaakaan.
 

Olkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen mestarit 20-21
Viestin lähetti Slite
Ainakin allekirjoittaneen kysymyksessä tiedusteltiin nimenomaan sitä millä käärmeet saisi luonnonmukaisesti pois pihapiiristä. Hävittämisestä ei siinä puhuttu sanaakaan.

Nyky-yhteiskunta ja EU-dirktiivit huomioonottaen, tiedän pettämättömän keinon käärmeen karkoitukseen.

Otetaan puutappi, siihen kiinnitetään esim. 50cmx20cm vanerilevy. No tähän levyyn selkeällä käsialalla kirjoitetaan.
"Käärmeiden oleskelu alueella KIELLETTY !"

Jollei tämä tehoa, niin virkavalta paikalle ja soitto brysseliin, on se perkele, jollei ne byrokraatit saa asiaan rotia.
 

Aatos

Jäsen
Milanist kirjoitti:
Taalla italiassa tontilta loytyy pilvin pimein Coluber Viridiflavusta, joka kylla pitaa kyyt loitolla. Itse en kylla enaa kyita tapa.

Tuon pesan "havittaminen" kuulostaa kylla haastavalta tehtavalta.

Loppuraporttia odotellaan Juhannukseen mennessa.

Loppuraportti vähän venyi, mutta onnistunut kaasutus toteutettiin kesällä. Eli kahdella autolla 8 tuntia pakokaasua suoraan sokkeliin teki tehtävänsä. Päälle on heitetty tiheäsilmäinen verkko, josta kärmekset eivät pääse läpi. Ei suuntaan eikä toiseen.

Kesän aikana ei näkynyt kuin 2 kyytä, molemmat saivat iskun pistolapiosta.

Pakokaasu on kyllä sellainen myrkky, että jos joku ryhtyy samaan operaatioon, kannattaa muistaa kunnon tuuletus homman jälkeen. Mutta toimii..

Kiitos vinkeistä.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Aatos kirjoitti:
Loppuraportti vähän venyi, mutta onnistunut kaasutus toteutettiin kesällä. Eli kahdella autolla 8 tuntia pakokaasua suoraan sokkeliin teki tehtävänsä. Päälle on heitetty tiheäsilmäinen verkko, josta kärmekset eivät pääse läpi. Ei suuntaan eikä toiseen.

Kesän aikana ei näkynyt kuin 2 kyytä, molemmat saivat iskun pistolapiosta.

Pakokaasu on kyllä sellainen myrkky, että jos joku ryhtyy samaan operaatioon, kannattaa muistaa kunnon tuuletus homman jälkeen. Mutta toimii..

Kiitos vinkeistä.
Kelasin tossa lukiessani että ei varmaan depsi käärmiäiset pakokaasuun, mutta olinpa vaihteeksi väärässä.

Hyvä tietää jos ongelma tulee itsellä vastaan, itse olisin todennäköisesti kaatanut tärpättiä päälle.
 

tiki10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nybbe Ja Tobbe All-Stars
Kyykäärme

Tästä meidän "rakkaasta" suomalaisesta kyykäärmeestä on kuullut milloin mitäkin juttuja, mutta onko Jatkoaikalaisillia millaisia kokemuksia kohtaamisista kyyn kanssa?

Meille tuli kavereiden kanssa puheeksi kyy ja se tunteeko joku jonkun jota oikeasti kyy on purrut. Nähtävästi parhaat osumat oli tullut golf-kentällä. Parilla kaverilla oli mennyt lyönnit metsään ja siellä sitten palloa hakiessa kyy purrut.

Minulle kyy on ollut pikkupojasta asti kammottava asia jota Porvoon saariston mökkipaikalla joka kesä aina vähintään yksi ollaan tapettu. Aina tapetaan ainakin meillä.

Kokemuksia!?! Tarinoita?
 

Jii

Jäsen
Suosikkijoukkue
musta & valkoinen
Kokemuksia!?! Tarinoita?
Valkjärvi, joskus syksyllä 1994. RUK204 oli kaupunkitaisteluharjoituksessa ja joku ups.oppilas hyppäsi juoksuhautaan ja törmäsi 40 senttiseen kyyhyn. Eikun RK62:lla kyy hengiltä. Seuraavaksi joku neropatti sai päähänsä grillata kyyn ja itsekin maistoin. Maistui kanalta. Syötävää oli kyllä kovin vähän.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Muutaman kyyn olen listinyt ja elävää kyytä pitänyt kädessä...käärmekammoa kun ei ole. Hämähäkkejä ja rottia kammoan.

Kun olin pieni niin isäni ryntäsi yhtäkkiä niitylle ja tuli takaisin roikottaen kyytä kädessä. Sanoi "tällaiseen et sitten koske ja jos näet niin juokse karkuun". Muistan tuon vain puoliksi mutta äitini vahvisti lopun

Muutama vuosi sitten olimme kaverini mökillä Rymättylässä. Lähdimme kalastamaan ja starttailimme Busteria käyntiin. Kone hieman yskähteli eikä lähtenyt käymään. Aloin irroittamaan koneen suojusta kun kaveri äkkiä sanoi "ota katesi pois". Koneen kannen alle akselin juureen oli kietoutunut valtava kyy, joka oli jotenkin jäänyt sinne nalkkiin. Ei siis pystynyt irrottautumaan vaan oli kerällä. Yritettiin siinä sitten koneen trimmiä säädellen päästää kaveri pälkähästä ja sitten jo ruuvimeisselilläkin yritin kammeta. Kaveri sähisi aika kuuluvasti. Ei siinä muu auttanut kuin poistua veneestä ja pitämään neuvottelua, millä snake saataisiin pois niin ettei tarvitsisi listiä. Grillailtiin siinä sitten kun tuli nälkä ja lähdimme taas takaisin veneelle.

Kun tulimme paikalle niin käärmes oli päässyt irti ja haihtunut kuin pieru saharaan. Ennenkuin lähdettin merelle niin tutkittiin kyllä vene aika tarkaan. Parasta tässä kuitenkin oli se, että kun olin irroittamassa koneen koteloa niin käteni oli muutaman sentin päässä kyystä. Ei sillä...kyy ei ole tappavan myrkyllinen mutta silti...
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Kyllähän kyy lähtee aina "hornaan" jos vastaan tulee. Olen myös maistanut ja tosiaan suurinpiirtein kanalle maistuu.

Onneksi mökki on saaressa ja siellä ei ikinä näitä käärmeitä ole näkynyt. Rauhassa saavat lapset leikkiä.

Muistan kuitenkin lapsuuden mummolareissut. Siellä oli sellainen kivikko maakellarin vieressä. Sinne en uskaltanut mennä yksin. Ainakin 10 kärmestä faija sieltä onki vuosien aikana.
 

Eino_Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Tuli taas älytön tarve ryhtyä palstapoliisiksi ja löysin aihetta käsittelevän ketjun.

Itse en onneksi ole kyytä tai muita vastaavia otuksia tavannut lähietäisyydeltä. "Kyy" Palo kyllä muistuu mieleen.
 

Hejony

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Suomi
Mökillähän noita on tullut tavattua. Itse olen tainnut vain yhden poikkaista lapiolla, mökkiä useammin käyttävät isä ja äiti ovat sitten murjoneet useamman.

Itse en noita mitenkään kammoa, vaikka sellaisia oikeasti vaarallisia lieroja takuulla pelkäisin ja pahasti jos niitä Suomessa olisi. Kyyn purema kun ei mitenkään tappava ole, niin turha sitä sen kummemin pelätä. Lääkäriin vaan sitten jos kohdalle napsahtaa. Eniten nuo vituttavat koiran takia, ei voi karvaturria oikein vapaana pitää mökillä kun eikös koiralle kyynpurema ole hyvin vaarallinen?

Toki sitten jos saan joskus lapsia niin suhtautuminen varmasti muuttuu vähän huolestuneemmaksi.
 

Mr. Walker

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Mutsi puhui joku aika sitten, että on ihmisiä jotka eivät koskaan näe käärmettä, vaikka niitä ympäristössä olisikin. Hän on nimittäin itse sellainen. Hän vietti lapsuutensa maaseudulla missä niitä liikkui paljonkin, mutta ei koskaan nähnyt. Samanlainen oli hänen äitinsä, eli minun mummoni. Hänkään ei koskaan nähnyt käärmettä muualla kuin minun kanssani korkeasaaressa.
Minä olen kerran nähnyt kyyn luonnossa. Se oli armeijassa, eräällä metsäkeikalla, kun jätkät pistivät sen pulloon ja tappoivat sitten.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös