Kotiruoka vai roskaruoka?

  • 6 481
  • 51

Kotiruoka vai roskaruoka?

  • Kotiruoka

    Ääniä: 284 82,3%
  • Roskaruoka

    Ääniä: 61 17,7%

  • Äänestäjiä
    345

Igor33

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Mitkä ovat jatkoaikalaisten ruokailutottumukset? Nykypäivänä kun kaikki pyritään tarjoamaan kuluttajille valmiina, on myös "roskaruoan" kulutus kasvanut räjähdysmäisesti. Helppoa ja syntistä, rasvaista ja epäterveellistä eli toisin sanoen herkullista roskaruokaa tarjotaan joka korttelin kulmassa kaupunkioloissa.

Suositko kotiruokaa, vai tyydytkö helppoon ja nopeaan roskaruokaan? Valmisruoat ja mikroruoat laskettakoon roskaruoan puolelle.
 

mtuq

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mitkä ovat jatkoaikalaisten ruokailutottumukset? Nykypäivänä kun kaikki pyritään tarjoamaan kuluttajille valmiina, on myös "roskaruoan" kulutus kasvanut räjähdysmäisesti. Helppoa ja syntistä, rasvaista ja epäterveellistä eli toisin sanoen herkullista roskaruokaa tarjotaan joka korttelin kulmassa kaupunkioloissa.

Suositko kotiruokaa, vai tyydytkö helppoon ja nopeaan roskaruokaan? Valmisruoat ja mikroruoat laskettakoon roskaruoan puolelle.

Kotiruoka ehdottomasti. Roskaruoka on ihan ok välillä, mutta maistuu liian usein nautittuna aika paskalle.

Kaikki itse tehdyt ns. "perinteiset" kotiruoat ovat hyviä, joskus jopa liian hyviä, kun tulee tehtyä vaikkapa jotain keittoa iso kattilallinen, ja sitten on pakko syödä aina "vähän".

Itse tavallaan rakastan ruoanlaittoa, ja tykkään tehdä näitä perinteisiä ruokia, välillä vähän kokeellisesti, ja välillä aika pitkälti perinteisiä reseptejä noudattaen, mutta kyllä se perinteinen resepti on useimmiten se, jota jaksaisi syödä useamminkin.

Kyllähän hampurilaisketjujen hampparit maistuivat hyvälle joskus 80-luvulla ollessani nuorukainen, kun joka nurkasta ei löytynyt McDonaldsia tai vastaavaa, ja kyseisen tyyppinen hampurilainen oli vähän harvinaisempaa purtavaa. Nykyään ei kyllä hirveästi nappaa..
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Kotiruoka, ehdottomasti. Perheenisä kun olen, yritän suosia mahdollisimman monipuolista kotiruokaa. Vaimolla ei juuri ole asiaa keittiöön.

Vaikka en metsästä, enkä usein nykyisin ennätä kalallekaan, kokkaan mieluusti riista- ja kalaruokia. Salaatteja vääntää emäntä enemmän, ja toki jotain jauhelihasoosia ja muutakin helpompaa meillä syödään. Silti, kun kunnon kalan, sienien, riistalintujen tms. kanssa pääsee taikinoimaan, on tämä poika onnensa kukkuloilla.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Onko tämä kysely joku vitsi, vai?

Ei tässä pitäisi olla mitään kyseltävää. Jos ihmisellä on yhtään älyä päässään, niin tajuaa, että kotiruoan voittanutta ei ole. Se on ravitsevinta ja loppupelissä taloudellisinta, jos organisoi järkevästi.

Olen itse aivan helvetin tyytyväinen, että on tullut ruoanlaiton perusteita harjoiteltua sen verran, että saan itse aikaan ihan perushyvää ja ravitsevaa kotiruokaa.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Kyllä se kotiruokaan painottuu, vaikka joku kaupan maksalaatikko taitaa kerätä pisteitä hiukan roskaruoan puolelle. Tyttö kun tykkää siitä tolkuttomasti ja muutenkin se on helppoa ja nopeaa, tulee maksalootaa syötyä eniten valmisruoista. Ja onhan se ihan hyvää voilla paistettuna ja puolukkahillon kera tarjoiltuna. Muita valmisruokia tulee ostettua todella harvoin.

Pizzalla tuli käytyä syksyllä jonkin verran, kun kiinnosti uuden kotikaupungin tarjonta, mutta tämän vuoden puolella en ole käynyt kertaakaan lättyjä hakemassa, vaan tehnyt kotona. Hampurilaisia ja grillisafkaa tulee syötyä todella harvoin, ja hyvä niin. Maistuu paremmalta, kun ei kyllästy.

Keskimäärin arkiruoka on jotain suht nopeaa, tyyliin kanaa tai jauhelihakastiketta, kasviksia ja salaattia. Perunoista en ole koskaan erityisemmin pitänyt ja siksipä meillä ei kovin paljon niitä keitelläkään. Aivan kaikista perinteisistä suomalaisruoista en ole kovin innostunut juuri tuon perunavoittoisuuden takia, mutta toki esim. maukas jauhelihakeitto on hyvää perunoista huolimatta. Kyseessä ei ole mikään low carp-meininki, en vain ole perunan ystävä, enkä ole koskaan ymmärtänyt sitä, kun jotkut kaverit täyttävät lautasen kymmenellä perunalla. Ehkä juuri tästä lievästä antipatiastani johtuen edellinen valmistamani perinneruoka oli kaalilaatikko, ja vaikka itse sanonkin, tolkuttoman hyvää se oli.

Viikonloppuisin tai vapaapäivisin tulee ruoantekoon käytettyä enemmän aikaa, vaikka tuntikaupalla en silloinkaan aikaani ruokaan halua uhrata kuin satunnaisesti. Kana on se helpoin vaihtoehto, josta saan sovellettua mielestäni parhaimmat sapuskat. Tykkään kokeilla erilaisia yhdistelmiä, ja usein riisin, nuudelien ja/tai kasvisten kanssa tarjottuun kanaan isken pähkinöitä, siemeniä, hedelmiä, jogurttia, kermaa tai mitä nyt sattuu tarjolla olemaan. Mikään mestari en ole, mutta joskus onnistaa. Reseptejä tulee selailtua harvoin. Se on toisaalta hyvä, kun siten eri sovellukset jäävät paremmin mieleen, mutta toisaalta taas tulee turvauduttua helposti niihin samantyylisiin ratkaisuihin, kun ei ole muka aikaa jonkin kiinnostavan ohjeen kokeiluun.

Kaiken tämän lässytyksen jälkeen voinen todeta, että ruokamme tehdään pääasiassa kotona, mutta aivan perinteistä se on harvemmin.

Edit: No perssilmä. Unohdin äänestään, joten palasin tohkeissani tänne ja äänestin jostain syystä roskaruokaa. Olisi ehkä aika mennä nukkumaan tai jotain.
 
Viimeksi muokattu:

peruspata

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Pesäkarhut, UP-V, FT Ulvila, Karhut
Töissä Helsingissä keskustassa ruokapaikkoja riittää, mutta alle viikossa aloin arvostaa työmaan ruokalaa. Ranskanputken palasiin ja kebabiin vaan kyllästyi. Eli vaikka toki roskaruokailua noin yleisellä tasolla harrastan, pyrin pitämään sen sivuosassa.

Voimakas painotus sanalla pyrin....
 

mtuq

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Onko tämä kysely joku vitsi, vai?

Ei tässä pitäisi olla mitään kyseltävää. Jos ihmisellä on yhtään älyä päässään, niin tajuaa, että kotiruoan voittanutta ei ole. Se on ravitsevinta ja loppupelissä taloudellisinta, jos organisoi järkevästi.

Olen itse aivan helvetin tyytyväinen, että on tullut ruoanlaiton perusteita harjoiteltua sen verran, että saan itse aikaan ihan perushyvää ja ravitsevaa kotiruokaa.

Nykyinen "pullamössösukupolvi" tarvinnee tällaisenkin kyselyn. :)

Tosin jos itseltä olisi kysytty samaa joskus 15-vuotiaana, niin olisi varmaankin joutunut miettimään kertaalleen. Nykyinen roskaruoka ei ollut silloin jokapäiväistä herkkua.

Täytyy sanoa, että oli nuorena onni kasvaa perheessä, mistä löytyi loistava kokki, ja yhtä hienoa oli myös se, että allekirjoittanut opetettiin lähes kädestä pitäen tekemään ruokaa.
 

Tep

Jäsen
Lakto-ovovegetaristi ei roskaruualla kovin pitkälle pötki.

Kotiruoka. Tiedät mitä saat, miten ruoka on valmistettu, mistä ainekset on hankittu. Ja on se kokkaaminen kuitenkin ihan hauskaa puuhaa.
 

konna_kuittaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Kotiruoka, tosin roskaruokaakin uppoaa ihan kiitettävään tahtiin. Saarioisten roiskeläppiä ei voi olla syömättä.
Lakto-ovovegetaristi ei roskaruualla kovin pitkälle pötki.

Kotiruoka. Tiedät mitä saat, miten ruoka on valmistettu, mistä ainekset on hankittu. Ja on se kokkaaminen kuitenkin ihan hauskaa puuhaa.
Ensin pitäisi kysyä, että mikä *piip* lakto-ovovegetaristi? Epäilisin jotain lihaa karttava, maidosta piereskelevä, jäniksen ruokaa popsiva ... 2g rasvoja, 10g hiilihydraatteja päivässä mittaileva ihmislaji.

Sitten pitää hieman ihmetellä tuota, että jotkut jaksavat kyttäillä noita aineksien kotipaikkoja sun muita tarpeettomia hömpötyksiä. Mitä *piip* väliä sillä on, onko perunat Lemiltä vaiko 15km pohjoiseen Lemiltä vaiko Itä-Timorista Mohammedilta. No, ehkä sillä on joillekin väliä, itseäni se ei voisi vähempää kiinnostaa.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Ensin pitäisi kysyä, että mikä *piip* lakto-ovovegetaristi?
Kasvissyöjä, joka käyttää sekä kanamunia, että maitotuotteita. Ts. järkevin kasvissyöjätyyppi, jos minulta kysytään. Jokainen tyylillään toki, mutta veganismi on mielestäni aikamoista hidasta itsemurhaa. Ihminen ei pelkällä salaatilla pärjääväksi muutu, vaikka kuinka toivoisi.
 

konna_kuittaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Kasvissyöjä, joka käyttää sekä kanamunia, että maitotuotteita. Ts. järkevin kasvissyöjätyyppi, jos minulta kysytään. Jokainen tyylillään toki, mutta veganismi on mielestäni aikamoista hidasta itsemurhaa. Ihminen ei pelkällä salaatilla pärjääväksi muutu, vaikka kuinka toivoisi.
Kiitos määrityksestä. Samaa mieltä olen tuosta lopustakin tekstistä. Mitäs ovat ne "wannabevegetaristit", jotka vetävät wannabekasvismakkaroita ja -pihvetä. Varmaan lihansyöjäwannabevegetaristeja ;) Eihän ilman lihaa voi elää. Kuvitelkaapa elämä ilman HK-sinistä, kanankoipia, possua, roiskeläppiä...
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Lässynlässynlää, ja vielä vähän lisää, lässynlää.

Viimeisen noin vuoden aikana, ei ihan joka päivä, mutta varmaankin yli joka toinen päivä, mä olen syönyt yhden safkan himassa, ja toisen ulkona, mutta se on yleensä ollut jotain melko pientä ja nopeaa.

Mun mielestä noi on ihan höpöhöpö-juttuja noi "roskaruoka"-jutut. Tietenkin sitä voi vetää ton touhun ihan överiksi, mutta lässylässynlää.
 

scholl

Jäsen
En vedä valmisruokia, mutta fastfoodia toki, mitä joku runkkari pitää roskaruokana. Minun mielestäni niissä ei ole mitään vikaa. Siis jos välillä tekee safkaa kotona ja välillä syö ulkona niin mitä eroa siinä on, että vetääkö gourmet-annoksen vai vetääkö fastfoodia. Itse nautin tiettyjen fastfood-ruokien mausta, joten silloin tällöin käyn niitä ostamassa vaikka himassa olisikin safkaa.

En ymmärrä tällaisia jokotaijuttuja. Kokonaisuushan ratkaisee ja se koostuu useista osa-alueista ja tässä tapauksessa sekä kotiruoasta että ulkonasyömisestä.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Sitten pitää hieman ihmetellä tuota, että jotkut jaksavat kyttäillä noita aineksien kotipaikkoja sun muita tarpeettomia hömpötyksiä. Mitä *piip* väliä sillä on, onko perunat Lemiltä vaiko 15km pohjoiseen Lemiltä vaiko Itä-Timorista Mohammedilta. No, ehkä sillä on joillekin väliä, itseäni se ei voisi vähempää kiinnostaa.


Niinpä. Jotenkin tuntuu, että samaan lajiin (ihminen) kuuluvat yksilöt toisellakin puolella Tellusta syövät sellaista muonaa, joka pääpiirteissään kelpaa meillekin. Ja tuskin ne sielläkään myrkyttelevät eineksiään nuin hupina vaan.
 

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Niinpä. Jotenkin tuntuu, että samaan lajiin (ihminen) kuuluvat yksilöt toisellakin puolella Tellusta syövät sellaista muonaa, joka pääpiirteissään kelpaa meillekin. Ja tuskin ne sielläkään myrkyttelevät eineksiään nuin hupina vaan.

No ideana lähiruoan suosimisessa lienee se, että ympäristöä ei turhaan kuormiteta ruoan tänne kuljettamisella. Ja kyllä, joissain paikoissa maailmaa ihan oikeasti joudutaan käyttämään enemmän hyönteismyrkkyjä sun muita kuin Suomessa. Ja lisäksi joitain tuotteita suojataan matkaa varten.

Mulle ihan sama, mä syön hedelmät ja vihannekset oli ne mistä päin vaan.

Ja topiciin sen verran että kotiruoka on hyvää, niin kauan kuin sillä ei tarkoiteta väsyneitä makkarakastikkeita, karjalanpaisteja, makaroonilaatikoita sun muita perinteisiä kotiruokia. Kotona osaan onneksi itse tehdä hyvääkin ruokaa ja se on vielä hauskaakin.

Roskaruokaa sitten joskus kun tarvii, krapulassa, kiireessä tai jurrissa. Tai ihan muuten vaan.
 

Master God

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallokerho
Nykyisellään pääosin työpaikan ruokalan ruokaa, vastannee lähinnä kotiruokaa. Myös illalla tulee kotona syötyä useimmiten ihan itse tehtyä ruokaa, roskaruokaa ehkä keskimäärin kerran-kaksi viikossa.
 
Sitten pitää hieman ihmetellä tuota, että jotkut jaksavat kyttäillä noita aineksien kotipaikkoja sun muita tarpeettomia hömpötyksiä. Mitä *piip* väliä sillä on, onko perunat Lemiltä vaiko 15km pohjoiseen Lemiltä vaiko Itä-Timorista Mohammedilta. No, ehkä sillä on joillekin väliä, itseäni se ei voisi vähempää kiinnostaa.
Niinpä. Jotenkin tuntuu, että samaan lajiin (ihminen) kuuluvat yksilöt toisellakin puolella Tellusta syövät sellaista muonaa, joka pääpiirteissään kelpaa meillekin. Ja tuskin ne sielläkään myrkyttelevät eineksiään nuin hupina vaan.
Kunpa tietäisit miten paljon myrkkyjä ruiskutetaan esim. riisikonttiin joka lähetetään Shanghaista tänne. Esim. hollantilaiset ja jopa tanskalaiset vihannekset sisältävät runsaasti enemmän erinäisiä myrkkyjä kuin suomalaiset. Argentiinalaisen lihan ostaminen on myös kyseenalaista, sillä sademetsiä kaadetaan laidunmaan tieltä.

Itse ostan talvisin lähinnä ulkomaisia vihanneksia, koska ne ovat yli puolet halvempia kuin kotimaiset. Kesällä en sitten juuri muuta ulkolaista enää juuri ostakaan kuin hedelmiä.

Ja vastauksena kysymykseen, totta kai kotiruoka. Grillillä käyn ehkä kerran pari vuodessa, pizzalla hiukan useammin. Ainakin itselläni roskaruoan jatkuva syöminen alentaa niin vireyttä kuin muutakin henkistä hyvinvointia.
 

teemu73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Opiskeluaikana tuli harrastettua roskaruokakulttuuria liiankin kanssa, jopa useita kertoja viikossa. Nykyään ehkä 1-2 kertaa kuukaudessa, ja yleensä silloinkin pizzaa, koska mielestäni se on sentään vähiten roskaruokaa jos vertaa vaikkapa hampurilaisiin ja kebabbeihin.

Parasta on ehdottomasti kotona tehdyt ruoat, myös ne pizzat ja hampurilaiset maistuvat itse tehtyinä paljon paremmilta.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
No ideana lähiruoan suosimisessa lienee se, että ympäristöä ei turhaan kuormiteta ruoan tänne kuljettamisella. Ja kyllä, joissain paikoissa maailmaa ihan oikeasti joudutaan käyttämään enemmän hyönteismyrkkyjä sun muita kuin Suomessa. Ja lisäksi joitain tuotteita suojataan matkaa varten.
Tähän liittyen, taisi olla viime viikolla joku päivä Hesarissa juttua ympäristöystävällisestä lounaasta. En jaksa muistaa ihanneaterian koostumusta, mutta sen verran kuitenkin, että jutussa mainittiin parhaimmaksi vaihtoehdoksi kotimaiset avomaan tuotteet, kuten porkkanat ja perunat. Kotimaiset kasvihuonetuotteet kuormittavat enemmän ympäristöä kuin vastaavien tuotteiden tuonti Espanjasta, tosin niiden varjopuoli on erilaisten myrkkyjen käyttö. Mielenkiintoinen pointti oli myös se, että maito ja naudanliha ovat ekologisen kuluttajan pannassa, koska märehtiminen tuottaa suuret määrät metaania ja lehmien hyödyntämistä tulisi näin ollen vähentää.
 

ervatsalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
ХПК ja Tuukka "T-73" Mäkelä
Tyhmän, saamattoman ja laiskan valinta

Niin, itse näkisin, että roskaruoka on tyhmän, laiskan ja saamattoman kansanosan valinta.

Korkein totuus nimittäin on, että jokainen osaa laittaa ruokaa, jos haluaa. Em. halun puute johtuu laiskuudesta, tyhmyydestä ja saamattomuudesta.

Roskaruoan alhainen laatu nähdäkseni vielä stimuloi ihmistä entistä syvemmälle, saamattomuuteen, tyhmyyteen ja laiskuuteen.

Kannattaa siis olla tarkkana, ettei laiskuus, saamattomuus ja tyhmyys saa teitä pauloihinsa.

Täältä tähän
 

Bone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Buccaneers, Lightning
Kotiruokaa toki. Teen usein kotona töitten jälkeen jotain sörsseliä. Suosin kyllä ruokaa, joka valmistuu alle tunnissa. Ei mitään 4 h haudutuksia uunissa, kun kuitenkin on jonkinverran nälkä kun kotiutuu.
Yleensä tulee heitettyä jotain suikaleita (kana,nauta,porsas,kala) pannulle, joku vihannespussi perään, mausteet ja lisukkeet rinnalla. Puoli tuntia ja ruoka on valmis. Ja saa sellaista mistä itse tykkää.

Töissä tulee syötyä eväitä. Ja aika usein valmisruokaa. Ellei kotona tehdystä jää eväitä. Harvemmin tulee käytyä nykyään enää missään syömässä, lähinnä töissä pitää kiirettä että ei ehdi.

Roskaruokaa tulee syötyä ehkä 1½ kertaa viikossa. Aika usein menee siipi hommiksi. Hyvän yhteistyön merkeissä.
Aidolla grillillä käyn tosi harvoin, mäkkärillä baari-illan päätteeksi. Jostain syystä kebab ei putoa kännissä.
 

Rocco

Jäsen
Heti kun joku oikeasti osaa määritellä että mikä on roskaruokaa, sitten osallistun äänestykseen.

Määritelmä "roskaruoka" tulee muuten pikaruokaloiden (ennen) synnyttämästä jätteen määrästä, ei siitä että itse ruoka olisi roskaa.

Se, että sanoo "hampurilaiset ja ranskalaiset ja pizzat" ei tosiaan riitä. Monesti kotiruoka tehdään paljon huonommista raaka-aineista ja tehdään paljon huonomissa olosuhteissa yms. kuin joku pizza tai hampurilainen. Veikkaan että valta-osa joistakin hampurilaisketjujen ruuista on terveellisempiä kuin jonkun perus ruokaravintolan annos.

Itse määrittelen roskaruuan lähinnä noiden vanhan ajan kadunvarsigrillien tuotoksiksi. Tehdään umpipaskaisten pariloiden välissä kaikki ruuat, käytetään halpoja raaka-aineita, huonolaatuisia lisukkeita yms.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Kiitos määrityksestä. Samaa mieltä olen tuosta lopustakin tekstistä. Mitäs ovat ne "wannabevegetaristit", jotka vetävät wannabekasvismakkaroita ja -pihvetä. Varmaan lihansyöjäwannabevegetaristeja ;) Eihän ilman lihaa voi elää. Kuvitelkaapa elämä ilman HK-sinistä, kanankoipia, possua, roiskeläppiä...
Mitä se sinun napaasi kaivaa, jos jonkun ruokavalio on erilainen kuin sinun? Listaamistasi ruokalajeista ei pidä yhdestäkään, muttei minulla ole mitään tarvetta toitottaa sitä joka puolelle. Ilman lihaa voi elää ja voida ihan hyvin ja jokainen syökööt sitä, mistä eniten pitää.
 

Doodson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves, TamU, ManU, Punasiivet
Opiskeluaikana tuli harrastettua roskaruokakulttuuria liiankin kanssa, jopa useita kertoja viikossa. Nykyään ehkä 1-2 kertaa kuukaudessa, ja yleensä silloinkin pizzaa, koska mielestäni se on sentään vähiten roskaruokaa jos vertaa vaikkapa hampurilaisiin ja kebabbeihin.

Eikös juuri pizzassa ole kaloreita enemmän kuin kebabissa tai hampurilaisessa..? Korjatkaa jos olen väärässä.

Mietin kyllä tarkkaan, ennen kuin pistin oman vastaukseni. Ulkona tulee syötyä yllättävän usein, mutta en määrittele sitä roskaruuaksi ellen syö jotakin mäkkärin purkeria tai hesen ranskalaisia tms. Citymarketista, Stockmannin ruokaosastolta ja muualta tulee ostettua kyseisten jamppojen tekemää ruokaa valmiiksi, saa sitten kotona lämmittää ja syödä hyvällä halulla. Kotona tulee myös kokkailtua ja niitä tuleekin suurimman osan aikaa syötyä. Vastaan että kotiruoka, koska en millään voi sanoa esim. mustaamakkaraa tai Citymarketin lihapullia ja muusia roskaruoaksi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös