Koronavirus (COVID-19) – pelkkä räkäyskä vai ihmiskunnan loppu?

  • 8 965 060
  • 81 128

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Se on helppoa tulla täältä takamatkalta, kun tietää että tuskin itse on niiden ensimmäisten rokotettavien joukossa. Siinä tulee tehdyksi aikamoinen turvallisuustesti ihan virallisten kirjojen ulkopuolellakin, kun katsotaan, että rupeaako vanhuksilta ja terveydenhoitohenkilökunnalta kädet putoilemaan.

Ollaan mekin vissiin niitä jotakin kriittisiä ammattiryhmiä, vai mitä helvettejä ne nyt olikaan, mutta en millään usko, että ainakaan ihan ekassa aallossa meille tuota pistetään.

Ymmärrän kyllä sen, että ihmistä arveluttaa tuon ottaminen, jos oikeasti on "pakotettuna" ottamaan tuon heti siinä ensimmäisten joukossa, kun täältä lähipiiristä ei ole mitään kokemusta siitä, että mitä tuosta seuraa. Toivon mukaan kansalle tuodaan julkiseksi, niin paljon rokotteesta tehtyä yksityiskohtaista tutkimusdataa, kuin vain mahdollista. Sellaisen näkeminen ainakin itselläni hälventäisi kaikenlaisia epäilyksiä.
 
F

Flonaldo

Jos tuo rokote on mittari vastuulliselle työskentelylle niin hoitajiin on pumpattava kaikki maailman rokotteet heti.
Tämä nyt on melkoinen olkiukko. Korona on riskiryhmille ja erityisesti iäkkäille erityisen vaarallinen tauti ja se leviää erityisen helposti. Influenssarokotteet nyt esimerkiksi eivät myöskään tarjoa sellaista suojaa ja estä tartuntoja kuin miltä ensimmäisten tulosten perusteella koronarokotteet mahdollisesti tekevät.

E.(Myöhemmin liittämääsi tekstiin) Tarkoitin että rokotteen todellinen vaikutus nähdään vasta kun se on käytössä. Myös mahdolliset haitat. Onhan noita muitakin rokotteita testattu useilla ihmisillä ennenkin, kunnes on löytynyt jotain miksi testit keskeytetty. Ja onhan niitä ongelmia tullut rokotteiden käyttöönoton jälkeenkin.
Eihän tämä pidä paikkaansa. Rokotteiden todellinen vaikutus nähdään juurikin laajamittaisissa ihmiskokeissa. Jos jokin koronarokotteista olisi aiheuttanut haittoja ihmisissä, myös nämä testit olisi keskeytetty - näin ei ole tapahtunut. Pfizerin turvallisuusdata on käytettävissä muutamien viikkojen sisään.

Nämä eri koronarokotteiden yhtäaikaiset testiryhmät ovat massiivisia. Ihmettelen miten silti säännöllisesti esiin pompsahtelee kommentteja siitä, että rokote olisi "testaamaton".

Totta kai on silti mahdollista, että jotain haitallisia sivuvaikutuksia nousee esille, kun rokotuksia lisätään vielä suurempiin ryhmiin. Jos nyt on testattu kymmeniätuhansia, ei siinä ole välttämättä vielä noussut esille "kerran miljoonasta" tapauksia. Kuitenkin se että mitään tällaista ei ole ollut ja on menty jo useita kuukausia ensimmäisistä rokotuksista, tekee niidenkin esille nousemisesta koko ajan epätodennäköisempää.

Mutta jos sitä ei joku ota niin en käy heitä myöskään "potkimaan", koska se ei lisää omaa turvallisuuden tunnettani.
Kun puhe oli hoitajista, sinun, minun tai naapurin Penan turvallisuuden tunteella ei ole hirveästi merkitystä. Joku kotihoitaja voi olla työpäivänsä aikana lähikontaktissa helposti vaikkapa kymmenkunnan erityisen hauraan vanhuksen kanssa. Jos he ovat koronaviruksen oireeton kantajia (mikä oireettomus isolla osalla on vielä yksi tämän viruksen erityispiirteistä), saattavat vaikutukset olla erittäin ikävät. Itse en siinä tilanteessa voisi kuvitella sitä syyllisyyden tuntoa, jos olisin mahdollisesti omalla toiminnallani aiheuttanut ihmisten kuolemia.

***

Ja tästä kaikesta huolimatta mistään pakottamisesta ei pitäisi vielä puhua mitään. Kerrotaan ensin kaikki tieto avoimesti: mikä rokote on, miten se toimii, miten se on kehitetty, miksi se on pystytty kehittämään näin nopeasti, mitä sivuvaikutuksia sillä voi olla, miksi sen ottaminen on tärkeää jne.

Sitten jos kaiken tämän jälkeen olisi suuri osa terveydenhuollon henkilöstä, jotka eivät suostu rokotetta ottamaan, mietitään seuraavia toimenpiteitä.
 

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
Oma veikkaukseni on, että näistä oireettomista suurin osa on joko niitä, joilla oireet alkavat parin päivän sisään, tai niitä, joilla oireet ovat niin lieviä, että menevät normaalien pikkuvaivojen piikkiin (väsymys, lievät vatsavaivat, pieni nuha, joku kipeä paikka yms.).

Sitten niitä, joilla oireet jäävät kokonaan väliin, on varmasti todella pieni osa.
Tähän ”oireettomuuteen ” piti vielä myös sanomani, että tämä on todella veteen piirretty viiva. Jos sitä noinkin tiukasti alkaa tulkita, niin maailmassa ei ole juuri oireetonta ihmistä.

itse en kyllä edes muista sellaista hetkeä, milloin esim. Ei olisi vähän väsyttänyt tai jotain paikkaa vähän kolottanut. Nenässäkin aina joku pieni räkä jossain kiinni ja on vain 90% auki, eikä 100%. Kurkussakin voi vähän tuntua, muttei pääse selville, onko se nyt sisäpuolella vai jokin lihaskipu ulkopuolella. Puhumattakaan ihan normaaleista, urheilun tuomista lihaskivuista.

Vai olenko vain raihnainen? Voiko joku sanoa, että olisi 100% oireeton usein?
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tähän ”oireettomuuteen ” piti vielä myös sanomani, että tämä on todella veteen piirretty viiva. Jos sitä noinkin tiukasti alkaa tulkita, niin maailmassa ei ole juuri oireetonta ihmistä.

itse en kyllä edes muista sellaista hetkeä, milloin esim. Ei olisi vähän väsyttänyt tai jotain paikkaa vähän kolottanut. Nenässäkin aina joku pieni räkä jossain kiinni ja on vain 90% auki, eikä 100%. Kurkussakin voi vähän tuntua, muttei pääse selville, onko se nyt sisäpuolella vai jokin lihaskipu ulkopuolella. Puhumattakaan ihan normaaleista, urheilun tuomista lihaskivuista.

Vai olenko vain raihnainen? Voiko joku sanoa, että olisi 100% oireeton usein?

Itse laskeskelin joskus kesällä, että jos olisin noudattanut kirjaimellisesti ohjeita, olisin parin viikon lomani aikana joutunut menemään 20 kertaa koronatesteihin. En mennyt kertaakaan.

Ja en ollut kipeä, vaan kaikille noista oireista oli ihan luonnollinen selitys. Allergia selitti jo ison osan.

Selkeä flunssa on toki asia erikseen. Sellaista ei minulla tuolloin ollut. Olen vuosien saatossa oppinut tunnistamaan, milloin oire on allergiaa, milloin flunssaa. Olen esimerkiksi sairastunut joitain kertoja flunssaan pahimpaan koivuaikaan, ja sen kyllä huomaa olossa. Yksi hyvä tuntomerkki on myös se, että allergian oireet helpottavat antihistamiinilla, mutta flunssan eivät. Ne myös tuntuvat erilaisilta hengitysteissä, vaikka molemmissa onkin ärsytystä.

Minua huvitti ja ihmetytti, kun allergia-aikaan luin mediasta erään lääkärin kommentteja, että kukaan ei tunnista, ovatko oireet allergiasta vai koronasta johtuvia, ja allergiaoireista kärsivänkin pitäisi hakeutua testiin.
 

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
Itse laskeskelin joskus kesällä, että jos olisin noudattanut kirjaimellisesti ohjeita, olisin parin viikon lomani aikana joutunut menemään 20 kertaa koronatesteihin. En mennyt kertaakaan.

Ja en ollut kipeä, vaan kaikille noista oireista oli ihan luonnollinen selitys. Allergia selitti jo ison osan.

Selkeä flunssa on toki asia erikseen. Sellaista ei minulla tuolloin ollut. Olen vuosien saatossa oppinut tunnistamaan, milloin oire on allergiaa, milloin flunssaa. Olen esimerkiksi sairastunut joitain kertoja flunssaan pahimpaan koivuaikaan, ja sen kyllä huomaa olossa. Yksi hyvä tuntomerkki on myös se, että allergian oireet helpottavat antihistamiinilla, mutta flunssan eivät. Ne myös tuntuvat erilaisilta hengitysteissä, vaikka molemmissa onkin ärsytystä.

Minua huvitti ja ihmetytti, kun allergia-aikaan luin mediasta erään lääkärin kommentteja, että kukaan ei tunnista, ovatko oireet allergiasta vai koronasta johtuvia, ja allergiaoireista kärsivänkin pitäisi hakeutua testiin.
Joo, tuo oli aika pölö lausahdus. Itsekin allergikkona (tosin siedätyshoidon jälkeen huomattavasti lievempänä) väitän, että allergikko vuosien kokemuksella käytännössä kerta kerrasta tietää, johtuuko oireet allergiasta vaiko jostain muusta.

Näin offtopicina suosittelisin sinullekin koivun siedätyshoitoa. Itselläni oireet vähenivät todella pahoista (en ollut ~20 vuoteen voinut hengästyä siitepölyaikana) käytännössä nollaan. Paras päätös ikinä ja siitäkin seurasi osaltaan vitutus, että miksen tehnyt tätä paljon aikaisemmin.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Joo, tuo oli aika pölö lausahdus. Itsekin allergikkona (tosin siedätyshoidon jälkeen huomattavasti lievempänä) väitän, että allergikko vuosien kokemuksella käytännössä kerta kerrasta tietää, johtuuko oireet allergiasta vaiko jostain muusta.

Näin offtopicina suosittelisin sinullekin koivun siedätyshoitoa. Itselläni oireet vähenivät todella pahoista (en ollut ~20 vuoteen voinut hengästyä siitepölyaikana) käytännössä nollaan. Paras päätös ikinä ja siitäkin seurasi osaltaan vitutus, että miksen tehnyt tätä paljon aikaisemmin.

Tuo on ollut mielessä. Kollegakin sitä suositteli hiljattain ihan samoilla perusteluilla. Ajattelin ottaa projektiksi tuon heti pandemian jälkeen.

On toki mahdollista, että jokunen allergian takia testeihin mennyt olisi antanut positiivisen koronanäytteen, ja pidän jopa todennäköisenä että näin olisi käynyt. Mutta se ei olisi johtunut allergiaoireiden ja koronaoireiden samankaltaisuudesta, vaan siitä, että allergikolla oli samaan aikaan oireeton tai hyvin lieväoireinen korona. Tähän ei kuitenkaan ole ratkaisuna se, että allergikot alkavat käydä päivittäin testeissä, koska sitten samaan hengenvetoon voisi velvoittaa ihan kaikki oireettomatkin testeihin. Ihan yhtä lailla heilläkin voi olla oireeton korona.
 

mekabyte

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilmajoki HT, sympatiat Kärpille
Tuosta rokotteesta vielä. Esim Pfizerin rokote on ensimmäinen tai ensimmäisiä hyväksyttyjä RNA rokotteita markkinoilla. Perinteisesti RNA rokotteilla on ollut heikko tehoavuus. Jollakin apuaineella on nyt saatu tehoja aikaiseksi. Aika monia varmaan kiinnostaa millä tehoaineella se on saatu aikaan ja mitä vaikutuksia sillä on. Se voi hieman kuumottaa kun edellinen rokote case tuli tehosteaineesta. Toki isossa kuvassa kyse on tilastomatematiikasta ja hyväksytystä määrästä sivuvaikutuksia, mutta ymmärrän hyvin että kaikki ei tosiaan ole into pinkeänä ekana jonossa.
 
Suosikkijoukkue
IFK
Itse toivoisin rokotekriittisyyden ulottuvan viinan ja tupakan käyttöönkin. Niiden haittapuolia ei tarvitse omassa pienessä mielessään arvailla, vaan tutkimus ja käytännön kenttäkokeet ovat todistaneet haitallisuuden. Mutta onhan kännissä kivempi olla, vittuun oma terveys ja terve järki...
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Se voi hieman kuumottaa kun edellinen rokote case tuli tehosteaineesta.

Tämäkin on ymmärtääkseni nykytieteen valossa todettu vääräksi tiedoksi, mutta sitkeästi tämä käsitys on jäänyt elämään.

Aihetta käsiteltiin tuolla rokote-keskustelussa jossain vaiheessa tätä kesää. Siellä nostettiin esiin artikkeleita, joiden perusteella syyllinen oli rokotteessa ollut heikennetty sikainfluenssavirus. Ja rokottamaton sopivan geneettisen alttiuden omaava henkilö olisi voinut saada narkolepsian myös sairastamalla sikainfluenssan.
 
F

Flonaldo

Tuosta rokotteesta vielä. Esim Pfizerin rokote on ensimmäinen tai ensimmäisiä hyväksyttyjä RNA rokotteita markkinoilla. Perinteisesti RNA rokotteilla on ollut heikko tehoavuus. Jollakin apuaineella on nyt saatu tehoja aikaiseksi. Aika monia varmaan kiinnostaa millä tehoaineella se on saatu aikaan ja mitä vaikutuksia sillä on. Se voi hieman kuumottaa kun edellinen rokote case tuli tehosteaineesta. Toki isossa kuvassa kyse on tilastomatematiikasta ja hyväksytystä määrästä sivuvaikutuksia, mutta ymmärrän hyvin että kaikki ei tosiaan ole into pinkeänä ekana jonossa.
Maailmanhistoriassa ei ole yhtään hyväksyttyä ja ihmiskäyttöön otettua mRNA-rokotetta. Niiden "perinteisestä" tehoavuudesta ei voida siis sanoa yhtään mitään.

Biontech/Pfizerin rokotteessa ei käytetä mitään apuainetta. Ylipäänsä mRNA-rokotteiden toimintamalliin ei yhdistetä näitä adjuvantteja, koska niiden toimintamalli on täysin erilainen kuin perinteisten rokotteiden.

mRNA-rokote saa ihmisen solut itse valmistamaan antigeenejä, joihin sitten immuunijärjestelmä vastaa. Perinteisemmässä rokotteessa rokote sisältää ne antigeenit.

Adjuvantteja käytetään ensisijaisesti perinteisissä rokotteissa, missä immuunijärjestelmä ei välttämättä reagoi kovin vahvasti esim. heikennettyyn / inaktivoituun virukseen, jota rokote sisältää, vaan se tarvitsee vähän herättelyä.

Se on ihan hyväksyttävää ja ymmärrettävää, että tässä kohdin ihmisillä ei ole tietoa tällaisesta täysin uudenlaisesta rokotteesta. Ja se on valtioiden ja terveysviranomaisten tehtävä kasvattaa tätä tietoa. Jos kuitenkaan ei tiedä n. yhtään mitään asiasta, en näe kovin järkevänä alkaa jakaa virheellistä tietoa.
 

444

Jäsen
Tuo on ollut mielessä. Kollegakin sitä suositteli hiljattain ihan samoilla perusteluilla. Ajattelin ottaa projektiksi tuon heti pandemian jälkeen.

On toki mahdollista, että jokunen allergian takia testeihin mennyt olisi antanut positiivisen koronanäytteen, ja pidän jopa todennäköisenä että näin olisi käynyt. Mutta se ei olisi johtunut allergiaoireiden ja koronaoireiden samankaltaisuudesta, vaan siitä, että allergikolla oli samaan aikaan oireeton tai hyvin lieväoireinen korona. Tähän ei kuitenkaan ole ratkaisuna se, että allergikot alkavat käydä päivittäin testeissä, koska sitten samaan hengenvetoon voisi velvoittaa ihan kaikki oireettomatkin testeihin. Ihan yhtä lailla heilläkin voi olla oireeton korona.
Mulla olisi tuossa pihassa muutama kuutio koivuklapia odottamassa, että joku lappaisi ne varaston puolelle. Kai siinä jonkinlaista siedätystä saa. Eikä tarvitse edes maksaa mitään.

Äänestin tänään ensimmäistä kertaa jaloillani maskin vuoksi. Olin käymässä Hakaniemen Levykauppa Äxässä ja olin yksin siellä alakerrassa penkomassa vinyylejä. Myyjä sitten jossain vaiheessa huikkasi sieltä tiskin takaa, että heillä on tuo ”maskisuositus” eli jos ei omaa ole mukana niin kertakäyttöinen tulee noutaa yläkerrasta. Ilman sitä ei ole asiaa liikkeeseen. Melkoinen suositus. Kymmeniä neliöitä tilaa ympärillä, minun ja myyjän välillä kymmenisen metriä eikä ketään muuta näköpiirissä. Toisaalta heillä on oikeus sitä vaatia ja minulla on mahdollisuus nostaa kytkintä, jos heidän käytäntönsä ei miellytä. Eli kaikki voittivat.
 

Jakedeus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Mulla olisi tuossa pihassa muutama kuutio koivuklapia odottamassa, että joku lappaisi ne varaston puolelle. Kai siinä jonkinlaista siedätystä saa. Eikä tarvitse edes maksaa mitään.

Äänestin tänään ensimmäistä kertaa jaloillani maskin vuoksi. Olin käymässä Hakaniemen Levykauppa Äxässä ja olin yksin siellä alakerrassa penkomassa vinyylejä. Myyjä sitten jossain vaiheessa huikkasi sieltä tiskin takaa, että heillä on tuo ”maskisuositus” eli jos ei omaa ole mukana niin kertakäyttöinen tulee noutaa yläkerrasta. Ilman sitä ei ole asiaa liikkeeseen. Melkoinen suositus. Kymmeniä neliöitä tilaa ympärillä, minun ja myyjän välillä kymmenisen metriä eikä ketään muuta näköpiirissä. Toisaalta heillä on oikeus sitä vaatia ja minulla on mahdollisuus nostaa kytkintä, jos heidän käytäntönsä ei miellytä. Eli kaikki voittivat.

Ehkä ne haluaa sinne muita näköpiiriin ja siinä auttaa se, että jo sillä yhdellä on maski. Ja kun tartuntoja joka tapauksessa tulee, niin ehkä on helpompi viestittää suositusten mukaisesta maskilinjasta ja voimakkaasta vastuun ottamisesta ilman poikkeuksia kuin "kyllä me yleensä maskeja suositellaan paitsi jos on yksin tai jos ei haluta" (vai olisitko muka luikkinut myyjää karkuun, jos olisi tullut viereen tai jos olisit mennyt ostamaan, niin siinä vaiheessako olisit maskin laittanut?) Mutta, ei siinä mitään, olet sankari.
 

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars Kärpät Joensuun Kiekkopojat ManU
Suomen 316 uutta koronavirustartuntaa jakaantuivat seuraavasti:

Helsinki ja Uusimaa 167
Helsinki 76
Espoo 43
Vantaa 31
Järvenpää 2
Kirkkonummi 1
Nurmijärvi 3
Hyvinkää 4
Porvoo 2
Lohja 1
Vihti 3
Loviisa 1

Varsinais-Suomi 24
Turku 19
Salo 1
Raisio 1
Naantali 1
Parainen 1
Kemiönsaari 1

Vaasa (alue) 6
Vaasa 1
Pietarsaari 2
Pedersören kunta 2
Vöyri 1

Pirkanmaa 3
Tampere 3

Keski-Suomi 2
Jyväskylä 2

Pohjois-Pohjanmaa 9
Oulu 7
Liminka 2

Etelä-Pohjanmaa 1
ei kuntatietoja 1

Keski-Pohjanmaa 5
Kokkola 2
Kruunupyy 3

Pohjois-Savo 1
Kuopio 1

Etelä-Savo 63
Mikkeli 53
Pieksämäki 10

Kanta-Häme 1
Loppi 1

Päijät-Häme 2
Lahti 2

Länsi-Pohja 10
Tornio 4
Kemi 5
Tervola 1

Lappi 3
Sodankylä 2
ei kuntatietoja 1

Kymenlaakso 4
Kouvola 1
Kotka 2
Hamina 1

Satakunta 3
Pori 1
Rauma 2

Pohjois-Karjala 1
ei kuntatietoja 1

Etelä-Karjala 4
Lappeenranta 3
Imatra 1

Kainuu 7
Sotkamo 7

Kontiolahdella on Katso, missä maissa tartuntojen kasvu on juuri nyt suurinta – grafiikkaa näyttää maailman ja Suomen tilanteen mukaan ilmoitettu 5 tartuntaa. Näin ollen Pohjois-Pohjanmaan Kauhajoki siirtyi Suomen suurimmaksi kunnaksi, jossa koronatartuntoja on alle 5.

Suomessa ilmoitettiin tänään 4 uutta koronavirukseen liittyvää kuolemantapausta (yhteensä 369). Sairaalahoidossa on yhteensä 73 (+0), joista tehohoidossa on 15 (+1).
 

444

Jäsen
Ehkä ne haluaa sinne muita näköpiiriin ja siinä auttaa se, että jo sillä yhdellä on maski. Ja kun tartuntoja joka tapauksessa tulee, niin ehkä on helpompi viestittää suositusten mukaisesta maskilinjasta ja voimakkaasta vastuun ottamisesta ilman poikkeuksia kuin "kyllä me yleensä maskeja suositellaan paitsi jos on yksin tai jos ei haluta" (vai olisitko muka luikkinut myyjää karkuun, jos olisi tullut viereen tai jos olisit mennyt ostamaan, niin siinä vaiheessako olisit maskin laittanut?) Mutta, ei siinä mitään, olet sankari.
Mikä tän purkauksen pointti oli? Höllää vähän pipoa ja yritä lukea uudestaan sitten, kun veri kiertää aivoissa asti.
Kuten sanoin, tuossa tilanteessa kaikki voittivat. He halusivat maskipakon kauppaansa, minä en halunnut sitä pukea. En jäänyt kiukuttelemaan kauppaan enkä soittanut iltapuluun ja itkenyt kurjaa kohtaloani. Kunnioitin heidän tahtoaan poistumalla kaupasta. Pointti kokonaisuudessaan oli se, että aiemmin tällaista pakkoa en ole kaupoissa tavannut, sairaaloissa toki kyllä. Olen myös sitä mieltä, että mikäli kauppa haluaa tällaista linjaa käyttää, niin asiakkaiden on sitä syytä kunnioittaa; joko pukemalla maski tai poistumalla paikalta. Ei ole sen vaikeampaa.

Mutta pahoita toki mielesi.
 
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Todellako?

Itse työskentelen sote-alan läheisyydessä ja perhe sekä suku on täynnä sote-alalla työskenteleviä ja ainakin meilläpäin työnantajat vastaavat henkilökuntien rokottamisesta. Rokotesuojaa vaaditaan henkikökunnalta ja se on kirjattu lakiin. Rokotuksesta kieltäytyminen voi johtaa työsuhteen päättymiseen. Ainakin meidän perheessä kausirokotteet (ja muut) käydään kiltisti ottamassa määrättyinä aikoina. Ja ottaisimme kyllä muutenkin.

Teillä sitten ilmeisesti erilaiset käytänteet. Sairaanhoitopiiri leväperäisempi kenties. Tai yksityinen. En tiedä enkä spekuloi enempää.

Siis kyllähän tuota "valvotaan". Mitään todistusta, että on influenssarokotuksen ottanut, ei tietenkään tarvitse työnantajalle antaa. Vaan siinä riittää sanallinen, että sen on ottanut. Ja niinhän se riittää joka paikassa, ympäri Suomen. Ja kyllä meilläkin työnantajan puolesta rokotteen saa ottaa, mutta moni "ottaa" sen muualla.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ruotsissa, jonka mystistä mallia on tännekin haikailtu jopa tässä ketjussa, mennään kovaa vauhtia kohti helvettiä. Tegnell on myös ymmällään tilanteesta. Sitä usein puheissa esiintyvää "Ruotsin mallia", mikä kai viittaa siihen alkuperäiseen laumasuojan tavoitteluun, ei toki ole edes Ruotsi noudattanut aikoihin.

Ohessa Ilta-Sanomien artikkeli:


Pari mielenkiintoista kohtaa:

Karoliinisen instituutin lääketieteellisen epidemiologian professorin Jonas F. Ludvigssonin mukaan syy ei näytä olevan tiukkojen rajoitustoimien puutteessa, sillä niitä käyttöön ottaneissa Belgiassa, Ranskassa tai Britanniassa tilanne on vielä Ruotsiakin huonompi.

Tämä kohta on täysin käsittämätön. Nuo maat ottivat tiukat rajoitukset käyttöön vasta hiljattain, kun tilanne oli päässyt pahaksi. Sen jälkeen Belgiassa tartunnat ovat olleet jo 70% laskussa, mikä on helvetin nopea pudotus. Ranskassa lasku on ollut vielä pientä. Britanniassa taas tilanne on stabiloitunut. Rajoitukset näyttävät siis epidemian suunnan, kun taas tilanne riippuu myös rajoituksia edeltävästä ajasta. Ruotsissa nimenomaan suunta on se ongelma. Siinä se häviää noille verrokeille.

Norjan kansanterveysviraston tartuntatautijohtaja Frode Forland arvioi uutistoimisto TT:lle tartuntojen muhineen laajoina pahojen koronamaiden väestössä kesän aikana ja ryöpsähtäneen uudelleen syksyllä ihmisten siirtyessä enemmän sisätiloihin.

Tämä vaikuttaisi loogiselta selitykseltä. Se selittäisi myös sitä, miksi moni keväällä pahasti kärsinyt maa on kärsinyt nytkin. Ja moni keväällä pärjännyt on nytkin ollut hyvässä asemassa. Toki poikkeuksiakin löytyy, Tšekki ehkä parhaana esimerkkinä.

Tartuntatautien torjuntaan erikoistunut professori Jan Albert Karoliinisesta instituutista arvioi, että Suomen ja Norjan nopeammat ja tehokkaammat toimet keväällä selittävät maiden välisiä eroja.

– Naapurimaamme saivat tartuntojen leviämisen kuriin keväällä, ja on mahdollista, että sen vaikutus tuntuu yhä, Albert sanoo Aftonbladet-lehdelle.

Juuri näin. Kiitos edelleen hallitukselle. Toimet keväällä olivat oikeita. Ja normaaliin päästiin kesäksi.
 

Pleksi(t)

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Testaus tuntuu ainakin Espoossa toimivan: Pojalla kurkkukipua ja lentsua, eilen viiden jälkeen ajanvaraus Otaniemen HUS:in Drive Inniin botin kautta seiskaksi, aikoja olisi ollut viiden minuutin välein koko illaksi. Testitulos tekstarina 7h myöhemmin tästä eli n. Klo 02:00. Arvostan.
 

Jakedeus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Mikä tän purkauksen pointti oli? Höllää vähän pipoa ja yritä lukea uudestaan sitten, kun veri kiertää aivoissa asti.
Kuten sanoin, tuossa tilanteessa kaikki voittivat. He halusivat maskipakon kauppaansa, minä en halunnut sitä pukea. En jäänyt kiukuttelemaan kauppaan enkä soittanut iltapuluun ja itkenyt kurjaa kohtaloani. Kunnioitin heidän tahtoaan poistumalla kaupasta. Pointti kokonaisuudessaan oli se, että aiemmin tällaista pakkoa en ole kaupoissa tavannut, sairaaloissa toki kyllä. Olen myös sitä mieltä, että mikäli kauppa haluaa tällaista linjaa käyttää, niin asiakkaiden on sitä syytä kunnioittaa; joko pukemalla maski tai poistumalla paikalta. Ei ole sen vaikeampaa.

Mutta pahoita toki mielesi.

Kirjoitit: "minulla on mahdollisuus nostaa kytkintä, jos heidän käytäntönsä ei miellytä."

Miksi ei miellytä. Avasin mitä perusteita sillä käytännöllä oli.

Toi sinun "pointti" ei kyl auennut, koska keskityit vain omaan vastahankaan asettumisen suurieleiseen esittelyyn.
 

444

Jäsen
Kirjoitit: "minulla on mahdollisuus nostaa kytkintä, jos heidän käytäntönsä ei miellytä."

Miksi ei miellytä. Avasin mitä perusteita sillä käytännöllä oli.

Toi sinun "pointti" ei kyl auennut, koska keskityit vain omaan vastahankaan asettumisen suurieleiseen esittelyyn.
Höhö. Jatka vain valitsemallasi linjalla. Asia on kanssasi loppuun käsitelty.
 

Jakedeus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Höhö. Jatka vain valitsemallasi linjalla. Asia on kanssasi loppuun käsitelty.

Millä ihmeen linjalla? Kirjoitit: "minulla on mahdollisuus nostaa kytkintä, jos heidän käytäntönsä ei miellytä." Miksi ei miellytä? Jos tämä vain sinun henkilökohtainen preferenssi ilman minkäänlaista laajempaa kannanottoa, niin ketä luulet sen kiinnostavan? Anteeksi nyt vain kun kuvittelin, että viestissäsi olisi ollut jotain sisältöä, ja anteeksi vain, jos tämän esitin liian koukeroisella ja näin sinulle liian vaikealla tavalla.
 
Viimeksi muokattu:

Oles

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim Ducks, Leijonat
Jenkeissä tehdään kovia lukuja. Meneeköhän perjantaina yli 200k tartuntaa päivässä, kun tällä hetkellä mittari näyttää jo yli 180k.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Jenkeissä tehdään kovia lukuja. Meneeköhän perjantaina yli 200k tartuntaa päivässä, kun tällä hetkellä mittari näyttää jo yli 180k.

Onko siellä havaittavissa samaa kuin täällä, että tartuntamäärät kovia verrattuna kevääseen (kiitos testimäärien), mutta kuolemat eivät ole ainakaan vielä samalla tasolla kuin silloin? Varmaan sen jostain näkisi, mutta en jaksa keskittyä etsimiseen.
 

Artyukhin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна

Tämä tulee muodostumaan Etelä-Karjalassa vielä ongelmaksi, kun venäläiset käyvät moikkaamassa tuttujaan ja vanhuseläkettä saavat joutuvat kerran vuoteen ( myös korona-aikana käydä ilmoittautumassa paikalliseen toimistoon että ovat elossa. )
 

Barcelona

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Onko siellä havaittavissa samaa kuin täällä, että tartuntamäärät kovia verrattuna kevääseen (kiitos testimäärien), mutta kuolemat eivät ole ainakaan vielä samalla tasolla kuin silloin?
Päivittäiset kuolemat on taas olleet yli 1000 kpl vauhdissa. Sairaalat on tällä hetkellä ihan täynnä ja esim. Teksasissa potilaita hoidetaan tietyillä alueilla teltoissa.

Tässä on vähän enemmän tosta Jenkkien koronatilanteesta jos kiinnostaa.

 
Viimeksi muokattu:

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars Kärpät Joensuun Kiekkopojat ManU
Suomessa 244 uutta koronavirustartuntaa ja ne jakaantuivat seuraavasti:

Helsinki ja Uusimaa 172
Helsinki 75
Espoo 33
Vantaa 35
Järvenpää 1
Kirkkonummi 2
Hyvinkää 7
Nurmijärvi 1
Kerava 3
Sipoo 2
Tuusula 1
Vihti 11
Mäntsälä 1

Varsinais-Suomi 13
Turku 7
Kaarina 3
Aura 3

Vaasa (alue) 4
Vaasa 1
Pietarsaari 2
Luoto 1

Pirkanmaa 7
Tampere 7

Keski-Suomi 3
Jyväskylä 2
ei kuntatietoja 1

Pohjois-Pohjanmaa 7
Oulu 5
Kempele 1
Ii 1

Etelä-Pohjanmaa 4
Seinäjoki 1
ei kuntatietoja 3

Keski-Pohjanmaa 1
Kruunupyy 1

Kanta-Häme 2
Hämeenlinna1
Riihimäki 1

Päijät-Häme 8
Lahti 7
Asikkala 1

Pohjois-Savo 4
Kuopio 2
Iisalmi 1
Siilinjärvi 1

Etelä-Savo 1
Mikkeli 1

Lappi 2
Rovaniemi 2

Länsi-Pohja 6
Tornio 4
Kemi 1
Ylitornio 1

Kymenlaakso 5
Kouvola 4
Hamina 1

Satakunta 1
Rauma 1

Pohjois-Karjala 2
Joensuu 2

Etelä-Karjala 2
Lappeenranta 1
ei kuntatietoja 1
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös