Kokoomus

  • 1 527 980
  • 12 731

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
Ja tässä tullaan jälleen siihen kohtaan, jolloin jo nykyisessä tilanteessa mietittäisiin vanhemman kyvykkyttä toimia huoltajana.

Kyvykkyys mitataan siis ansiotasossa. Sinulla lienee mielessä jokin kuukausiansio, jonka jälkeen lastenhoitopalvelujen ostaminen yksityiseltä sektorilta kahdelle lapselle onnistuu ilman suurempaa tuskaa?
 
Perustuu aika pitkälti havainnointiin. Ihmisillä, joilla ei ole ns. varaa mihinkään on kuitenkin yllättävästi varaa käydä konserteissa ja ostella kaikkea pientä.

Valmius tarjota tuonlaatuista palvelua nousisi siinä vaiheessa, kun nykyinen systeemi purettaisiin. Nyt tuolle valmiudelle ei ole samanlaista tarvetta, koska asia on ulkoistettu yhteiskunnalle. Kyllä ihminen osaa nälän tunteeseenkin reagoida, vaikka yhteiskunta ei toisikaan valmisateriaa suoraan lautasella pöytään.
 

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
Perustuu aika pitkälti havainnointiin. Ihmisillä, joilla ei ole ns. varaa mihinkään on kuitenkin yllättävästi varaa käydä konserteissa ja ostella kaikkea pientä.

Mielipiteesi perustuu siis pelkkään oletukseen, ilman tiedon hiventäkään.
 

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
Ei, vaan havainnointeihin. Kuten juuri mainitsin.

Kuuluuko havaintoihisi siis, myös tieto konserteissa käyvän ja kaikkea pientä ostelevan todellisesta taloudellisesta tilanteesta?

Sivuutit kokonaan kysymykseni olettamastasi ansiotasosta, joka sallii lastenhoitopalvelujen ostamisen yksityiseltä sektorilta. Kai sinulla on siitä jokin näkemys, jotta päästää vähitellen metsästämään sitä elintasoa, jonka alle jäävät ovat kyvyttömiä vanhemmiksi?
 

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
Kärsiikö muuten Yhdysvaltojen ulkomaankauppa sen vuoksi, että se ei ole ns. hyvinvointivaltio?

Vain puolittain. Tuonti vetää hienosti. Yhdysvaltojen kauppatase on ollut negatiivinen kohta puoli vuosisataa.
 
Kuuluuko havaintoihisi siis, myös tieto konserteissa käyvän ja kaikkea pientä ostelevan todellisesta taloudellisesta tilanteesta?
Kuuluu.

Sivuutit kokonaan kysymykseni olettamastasi ansiotasosta, joka sallii lastenhoitopalvelujen ostamisen yksityiseltä sektorilta.
Vertailua on tarpeentonta tehdä nykytilanteeseen, jossa yhteiskunta hoitaa valtaosan tarjonnasta. Mikäli lastenhoitopalvelun ostaminen on jollekin taloudellisesti mahdotonta, hänellä on mahdollisuus itse vaikuttaa hintatasoon myymällä samaa palvelua.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Kärsiikö muuten Yhdysvaltojen ulkomaankauppa sen vuoksi, että se ei ole ns. hyvinvointivaltio?

Yhdysvallat ei elä viennistä. Yhdysvaltojen BKT on kotimarkkinavetoinen. 75% BKT:stä syntyy kotimaassa, ei viennistä. Aikaisemmin USA: oli jopa Japania enemmän riippuvainen kotimarkkinoista, mutta nyt Japanin velkaantumisen seurauksena (Japani on velkaantunut omille kansalaisilleen, 95% velasta on kotimaista) jäänyt Japanin jälkeen, jossa kotimarkkinat vastaa 80% BKT:stä.

Suomessa 55% BKT:sta on kotimarkkinoilta, alle 40% vientisektorilta.
 

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.


Just :)


Vertailua on tarpeentonta tehdä nykytilanteeseen, jossa yhteiskunta hoitaa valtaosan tarjonnasta. Mikäli lastenhoitopalvelun ostaminen on jollekin taloudellisesti mahdotonta, hänellä on mahdollisuus itse vaikuttaa hintatasoon myymällä samaa palvelua.

Kai sinulla on jotain faktoja väitteittesi ja mielipiteitesi tueksi?

Toistaiseksi on jäänyt maku pelkästä aatteellisesta hurahtaneisuudesta. Aivan samaan tapaan, kuin kanssasi päinvastoin asioihin suhtautuvilla vassareilla.
 

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
Yhdysvallat ei elä viennistä. Yhdysvaltojen BKT on kotimarkkinavetoinen. 75% BKT:stä syntyy kotimaassa, ei viennistä. Aikaisemmin USA: oli jopa Japania enemmän riippuvainen kotimarkkinoista, mutta nyt Japanin velkaantumisen seurauksena (Japani on velkaantunut omille kansalaisilleen, 95% velasta on kotimaista) jäänyt Japanin jälkeen, jossa kotimarkkinat vastaa 80% BKT:stä.

Suomessa 55% BKT:sta on kotimarkkinoilta, alle 40% vientisektorilta.

Yhdysvallat eivät elä kotimarkkinoillaan, vaan velalla.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Yhdysvallat eivät elä kotimarkkinoillaan, vaan velalla.

No jos on lyhyt historian taju, voisi noin ajatella. Mutta tämä on siis DeFacto tuolta toisen maailmansodan jälkeisestä ajasta, jolloin USA nousi maailman talousveturiksi. Velkaantuminen on ollut viimevuosien asia, ja velkaantumisestaan huolimatta USA on maailman isoin talous, eikä sen velanhoitokykyyn ole epäluottamusta (realistisesta maksumahdottomuudesta huolimatta). Kansantalous näet ei koskaan lopu, toisin kuin yritys tai yksityistalous.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Huvikseenko USA ottaa lainaa?

Ei, mutta miten se liittyy siihen, millainen talousrakenne USA:ssa on ollut 60+ vuotta? Tai miten se on tuottanut hyvinvointinsa? Kansantaloudet on jatkumoita, niiden rakennetta ei muuteta nopeasti missään. Se että tässä haettiin jotain korrelaatioita USA:n hyvinvoinnin tuottotavalle vs. Suomen vastaavalle, niin näissä on eroja. Samoin kuin siinä mantrassa, että Suomi elää viennistä, joka siis ei pidä paikkaansa. Suomi elää kotimarkkinoista ja saa hyvin mennessä lisätuloja viennistä (nyt ei saa). Näin yleisesti länsimaissa, jossa EU keskiarvo viennin osuudelle BKT:stä on 28%. Pienillä mailla kuten Suomi toki isompi, lähes 40%.

Yrityksen ja yksityisen velka on vähän eri kuin kansantalouden velka.
 
Kai sinulla on jotain faktoja väitteittesi ja mielipiteitesi tueksi?
Valitettavasti ei ole. Minulla ei ole myöskään faktaa siitä, että yksilö osaa mennä itse kuselle ilman, että yhteiskunta palkkaa saattajan viemään kerran tunnissa pytylle.
Mielestäni on kuitenkin perusteltua uskoa ihmisen osaavan ratkaista perusasiat ilman asioiden ulkoistamista muille.
 

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
Valitettavasti ei ole. Minulla ei ole myöskään faktaa siitä, että yksilö osaa mennä itse kuselle ilman, että yhteiskunta palkkaa saattajan viemään kerran tunnissa pytylle.
Mielestäni on kuitenkin perusteltua uskoa ihmisen osaavan ratkaista perusasiat ilman asioiden ulkoistamista muille.


Kusella käyminenhän se vasta loistava esimerkki onkin.

Kuinka itse ratkoit perusasiasi? Voimakkaista mielipiteistäsi päätellen olet lähtenyt liikkeelle tyhjän päältä ja luonut elintasosi ilman kenenkään apua.
 

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
Valitettavasti ei ole. Minulla ei ole myöskään faktaa siitä, että yksilö osaa mennä itse kuselle ilman, että yhteiskunta palkkaa saattajan viemään kerran tunnissa pytylle.

Ok, anti olla sitten vaan. Täällä on erilaisia keskustelutyylejä. Myönnän taipuvaisuuteni faktojen pyytämiseen silloin, kun esiintyy väittämiä.
 
Geezer kirjoitti:
Kusella käyminenhän se vasta loistava esimerkki onkin.

Kuinka itse ratkoit perusasiasi? Voimakkaista mielipiteistäsi päätellen olet lähtenyt liikkeelle tyhjän päältä ja luonut elintasosi ilman kenenkään apua.

Ok, anti olla sitten vaan. Täällä on erilaisia keskustelutyylejä. Myönnän taipuvaisuuteni faktojen pyytämiseen silloin, kun esiintyy väittämiä.

LOL :D
Faktoja saa pyytää ja pyrin antamaan niitä mahdollisuuksien mukaan. Kuitenkin on asioita, joissa faktoja ei välttämättä ole esitettävissä, mutta vankka oletus ohjaa käsityksiä, kuten kusellakäynti-esimerkkini pyrki osoittamaan.
Ratkaisen perusasiat tilanteen mukaan. Jos asioiden ratkaisua on mahdollista ulkoistaa, ulkoistan asioiden ratkaisua. Mikäli tuo ei ole mahdollista, pitää asiat ratkaista itse.
 

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
LOL :D
Faktoja saa pyytää ja pyrin antamaan niitä mahdollisuuksien mukaan. Kuitenkin on asioita, joissa faktoja ei välttämättä ole esitettävissä, mutta vankka oletus ohjaa käsityksiä, kuten kusellakäynti-esimerkkini pyrki osoittamaan.

Eli, vahva oletus korvaa fatktat.

Ok, minä menen nyt kuselle - ihan itse.
 
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Varjotuuli
Mielestäni kokoomusnuorten ohjelma on pääpiirteittäin typerä, jopa vaarallinen, mutta löytyy sieltä jonkun verran ihan mielenkiintoistakin näkemystä joka herättää ainakin toivottua keskustelua.

Toejoen Veikon esille nostaman päivähoitokysymyksen myötä palaan samaan asiaan jota olen pohtinut ääneen jo ennemminkin. Ensinnäkin, subjektiivisen päivähoito-oikeuden hylkääminen on mielestäni ainoastaan välttämätön päätös. Koko päivähoitoasiassa itseäni on vanhemman lapseni ensimmäisestä hoitopäivästä asti hieman pohdituttanut se fakta, että yllättävän suuri osa lastemme hoitokavereiden vanhemmista on työttömiä. Ovat olleet työttömiä ennen lasten hankkimista, ovat edelleen ja osa tulee aina olemaankin.

En valita hoitomaksuistamme. Olemme onnellisessa tilanteessa ja olemme molemmat vaimoni kanssa suht turvallisesti työelämässä aloilla joihin talouden mullistuksilla ei ole merkittävää vaikutusta. Ei ole vaaraa irtisanomisista ja hyväksymme sen, että mennään vuositasolla reippaasti yli 5k lukemiin maksupuolella, jotta päiväkoti mahdollistaa työssäkäymisemme.

Se vaan tuntuu hieman epäreilulta, että maksamme siinä sivussa myös muutaman muun lapsen päiväkodissa käymisen. Varsinkaan kun siihen ei näillä lapsilla vanhempien työnteosta johtuvaa tarvetta ole nyt, eikä koskaan tule olemaankaan.

Olen valmis vaikka maksamaan pari sataa vuodessa lisää jos sillä saadaan edullisempia hoitopaikkoja työssä käyville yksinhuoltajille. Mutta näiden "syrjäytyneiden nuorien" päivittäisen lapsiensa hoidosta tarvitseman vapaa-ajan kustantamisen ei pitäisi jäädä minun kontolleni.

Olisikin kiva saada jotain tilastoa, että ollaanko tässä vuosi vuodelta menossa Idiocracy-leffan suuntaan, jossa pääasiassa ainoastaan kouluttautumattomilla ja työ-elämästä vieraantuneilla on aikaa ja varaa nussia ja hankkia lapsia.

Niin ja Kokoomusnuoret voivat talousratkaisujensa kanssa joka tapauksessa painua vittuun. Tai vaikka ensin kokeilemaan omakohtaisesti työntekoa laittomana siirtolaisena alle minimipalkalla jenkeissä.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Olen valmis vaikka maksamaan pari sataa vuodessa lisää jos sillä saadaan edullisempia hoitopaikkoja työssä käyville yksinhuoltajille. Mutta näiden "syrjäytyneiden nuorien" päivittäisen lapsiensa hoidosta tarvitseman vapaa-ajan kustantamisen ei pitäisi jäädä minun kontolleni.

Olisikin kiva saada jotain tilastoa, että ollaanko tässä vuosi vuodelta menossa Idiocracy-leffan suuntaan, jossa pääasiassa ainoastaan kouluttautumattomilla ja työ-elämästä vieraantuneilla on aikaa ja varaa nussia ja hankkia lapsia.

Jos ei tietyn elämäntavan/tyylin valinneiden ihmisten lisääntymistä erikseen rajoiteta jollain keinolla (mikä ei olisi huono idea, "ajokortti" vain lapsien hankkimiseenkin), niin omasta mielestäni elämäntapatyöttömien vanhempien lasten tulisi saada olla julkisessa päivähoidossa muiden lasten kera yhdestä ja vain yhdestä syystä:

Vanhempien elämänpiiristä irti pääsemiseksi edes hetkeksi. Koska lapsia ei voi ns. nussia takaisinkaan, niin yhteiskunnan kannalta järkevintä ja pitkällä tähtäimellä edullisinta on yrittää saada lapsista edes jonkinlaisia ihmisiä aikaiseksi. Päiväkodissa lapset ovat sentään ns. vertaistensa joukossa, saavat jonkin verran kasvatusta ja tottumusta aikatauluihin jne, ja kenties saavat virikkeitäkin ihan eri tavalla kuin jos lapset olisivat kotonaan päivät pitkät "mmmmmhh.. emmää jaxa"-vanhempiensa nurkissa sillä aikaa kun iskä ja äippä joko vetävät keppanaa tai pelaavat pleikkaria.

En toki tarkoita, että kaikki pitkäaikaistyöttömät nuoret vanhemmat olisivat edellämainitun kaltaisia, mutta tätä lainausmerkeissä "nuorena syrjäytyneiden" sakkia kuitenkin tuntuu olevan, ja parasta mitä he voivat lapsilleen tehdä on pistää lapset hetkeksi pois omasta elämänpiiristään ja vain heidän asenteidensa parista.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
No, onhan se tietysti radikaalia ja sosialistista ajatella, etteivät lapset olisi vastuussa vanhempiensa teoista, mutta tosiaan ehkä silti voisi hiukan miettiä tälläistäkin odottamatonta ja eksoottista näkökulmaa. Mene ja tiedä.
 

PTS

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
No, onhan se tietysti radikaalia ja sosialistista ajatella, etteivät lapset olisi vastuussa vanhempiensa teoista, mutta tosiaan ehkä silti voisi hiukan miettiä tälläistäkin odottamatonta ja eksoottista näkökulmaa. Mene ja tiedä.

Ehdottomasti periaatteesta samaa mieltä. Mutta kuten A-Talkin keskustelussa on havainnollisesti tullut taas esille, tosiasiassa on syntynyt tilanne, jossa vanhemmat siirtävät kasvatusvastuutaan yhteiskunnalle (samaa tapahtuu suhteessa kouluunkin...).

Tätä ei tapahdu pelkästään mitenkään esimerkiksi sosiaalisesti syrjäytyneissä tai köyhissä perheissä vaan nimenomaan esimerkiksi rikkaassa Espoossa. Tragikoomista että joku viitsii puhua "ammattilaisista", ei päiväkoti voi ikinä korvata omaa vanhempaa kasvattajana. Sosiaalisia virikkeitä varten on taas olemassa reilusti kerhotoimintaa ja lapset ovat ikätovereidensa kanssa tekemisissä nyt vähän muuallakin kuin päiväkodissa....

Vaikkapa kahden lapsen perheissä viedään vanhempaa lasta surutta päivähoitoon, onko tämä millään tavalla lapsen edun mukaista? Minusta subjektiivista päivähoito-oikeutta olisi itseasiassa voitu leikata jopa rajummin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös