Kokoomus

  • 1 508 984
  • 12 663
Meillä taitaa vain olla erilainen käsitys siitä minkälaisia ihmiset suurimmaksi osaksi ovat.

Se on aika luonnollista, kun heavyn kavereilla on keskimäärin niin paljon korkeampi moraali kuin sinun kavereillasi. Itsekin tunnen monia ihmisiä, jotka tekevät pimeitä duuneja, ja jonkun olen kuullut myös tilailevan firman piikkiin hieman kyseenalaisia tuotteita.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Väitän.

Marjo Matikainen-Kallström, joka itse luopui vapaaehtoisesti kansanedustajuudesta sillä ettei edes asettunut ehdolle, on täysin moraalitonta nostaa mitään sopeutumiseläkkeitä.

Kun Matikainen on asettunut ehdolle kansanedustajaksi, sopeutumiseläkejärjestelmä on ollut sellainen, josta hän nyt nauttii. Minusta tämä ajojahti on vain kateellisten ihmisten katkeruutta, kansanedustajan työ on kusitolpan homma. Rahallisesti näillä eläkkeillä ei ole mitään merkitystä Suomelle.
 

teppana

Jäsen
Se on aika luonnollista, kun heavyn kavereilla on keskimäärin niin paljon korkeampi moraali kuin sinun kavereillasi. Itsekin tunnen monia ihmisiä, jotka tekevät pimeitä duuneja, ja jonkun olen kuullut myös tilailevan firman piikkiin hieman kyseenalaisia tuotteita.

Puhumattakaan yrityksien verosuunnittelusta. Jos ei halua olla tekemisissä selkärangattomien ihmisten kanssa jotka puliveivaavat verottajalta rahaa, voiko sitä oikeastaan ostaa sitten yhtään mitään?
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jos ei halua olla tekemisissä selkärangattomien ihmisten kanssa jotka puliveivaavat verottajalta rahaa, voiko sitä oikeastaan ostaa sitten yhtään mitään?

Kyllä voi. Esim. Reilun kaupan soijanakkeja, kalliolaisravintolan artesaanioluita, tai mainostilaa Kansan uutisista ja Voima-lehdestä ostaessasi et tue mitään seteliselkärankaisia ketkuja.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sinä voit jättää äänestämättä näitä ihmisiä, sitä kutsutaan poliittiseksi vastuuksi. Muuten heidän toimintansa ei eroa muista yhteiskunnan tukien käyttäjistä.

Helppo jättää äänestämättä niitä jotka eivät ole edes ehdolla Harvinaisen typerä kommentti jopa sinun asteikolla ...

Sekin että et näe vikaa siinä että 50000 tienaava nostaa yhyeiskunnan tukia yli 60000 euroa kertoo aika paljon ajatusmaailmastasi.
 

teppana

Jäsen
Kun Matikainen on asettunut ehdolle kansanedustajaksi, sopeutumiseläkejärjestelmä on ollut sellainen, josta hän nyt nauttii. Minusta tämä ajojahti on vain kateellisten ihmisten katkeruutta, kansanedustajan työ on kusitolpan homma. Rahallisesti näillä eläkkeillä ei ole mitään merkitystä Suomelle.

Olen itse sitä mieltä että tuo järjestelmä oli hyvä purkaa ja jos mahdollista niin pitäisi myöskin vakaasti harkita taannehtivasti poistaa etuutta nauttivien oikeus siihen. Eniten siksi, että nykyinen hallitus on perustellut useita leikkauksia taloustalkoilla. Kansanedustajien tulisi olla lainsäätäjien lisäksi myös kansalle suunnannäyttäjiä ja tämä nykyinen tilanne näyttää julkisesti irvokkaalle. Ei varmasti ainoa epäkohta järjestelmien sisällä mutta tällä hetkellä yksi näkyvimmistä.

Mutta tuossa mitä sanot on asiaa. Kuntaliitoksia kun on tehty on virkamiehille taattu 5-vuotta työsuhteen jatkumista vaikka yhdistymisen jälkeen työpanokselle ei ole enää ollut tarvetta. Välttämättä ollenkaan. Olisi moraalisesti oikein etsiä itselle uusi työ vaikka pienemmällä palkalla ja irtisanoutua. Tätä ei kuitenkaan kukaan vaadi.
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Tämä selvä. Sinulla onkin sitten korkeampi moraali kuin kellään tuntemallani ihmisellä, sillä uskoisin käytännössä kaikkien tuttavieni ottavan ilmaisen rahan ilolla vastaan.

Minä kai olen sitten joko tyhmä tai poikkeuksellisen korkealla moraalilla varustettu, kun kieltäydyin tuossa toissa iltana naapurin mummon tarjotessa minulle rahaa sen jälkeen, kun olin auttanut häntä telkkarikanavien haussa. Suoraan sanoen oudoksun sitä, jos ihmiset ovat kertakaikkiaan noin rahan ahneita kuin sinä annat ymmärtää.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Helppo jättää äänestämättä niitä jotka eivät ole edes ehdolla Harvinaisen typerä kommentti jopa sinun asteikolla ...

Sekin että et näe vikaa siinä että 50000 tienaava nostaa yhyeiskunnan tukia yli 60000 euroa kertoo aika paljon ajatusmaailmastasi.

Kyse on siitä, että koulutetut, fiksut ihmiset haluavat korvauksen työstään. Nyt kun kansanedustajien etuja karsitaan, ehdokkaiksi hakeutuu entistä vähemmän osaavia ihmisiä, Teuvo Hakkaraiset valtaavat eduskunnan. Minusta kansanedustajille voisi maksaa vaikka kolmenkertaisen palkan, sillä kun ei ole merkitystä valtion talouteen kuin positiivisesti.
 

teppana

Jäsen
Minä kai olen sitten joko tyhmä tai poikkeuksellisen korkealla moraalilla varustettu, kun kieltäydyin tuossa toissa iltana naapurin mummon tarjotessa minulle rahaa sen jälkeen, kun olin auttanut häntä telkkarikanavien haussa. Suoraan sanoen oudoksun sitä, jos ihmiset ovat kertakaikkiaan noin rahan ahneita kuin sinä annat ymmärtää.

Onkohan ihan sama asia?
 
Onkohan ihan sama asia?

On tietenkin. Minäkin olen joskus sanonut jotain vitosen bensarahaa tarjonneille työkavereille, että ei tarvitse maksaa kyydistä mitään. Tästä on helppo päätellä, että todennäköisesti jättäisin myös tuhansien eurojen eläkkeen nostamatta, jos sitä minulle yhä töissä käydessäni tarjottaisiin.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Minä kai olen sitten joko tyhmä tai poikkeuksellisen korkealla moraalilla varustettu, kun kieltäydyin tuossa toissa iltana naapurin mummon tarjotessa minulle rahaa sen jälkeen, kun olin auttanut häntä telkkarikanavien haussa. Suoraan sanoen oudoksun sitä, jos ihmiset ovat kertakaikkiaan noin rahan ahneita kuin sinä annat ymmärtää.

Kuinka monta tonnia naapurin mummo tarjosi korvaukseksi palveluksistasi? Kaksi sanaa - virheellinen analogia.
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Kuinka monta tonnia naapurin mummo tarjosi korvaukseksi palveluksistasi? Kaksi sanaa - virheellinen analogia.

Mitä väliä tällä on? Lainaamassani viestissä ei puhuttu summista, vaan yleisesti siitä, että ei kukaan tuttavapiiristä kieltäydy ilmaisesta rahasta. Vai onko tässä muka joku pointti sen suhteen, että sopeutumiseläkkeen nostaminen on inhimillistä siksi, että kyse on niin isoista summista ja täten oikeudenmukaisuuteen tai kohtuullisuuteen liittyvät kysymykset voidaan sivuuttaa?
 

Tuamas

Jäsen
Kyse on siitä, että koulutetut, fiksut ihmiset haluavat korvauksen työstään. Nyt kun kansanedustajien etuja karsitaan, ehdokkaiksi hakeutuu entistä vähemmän osaavia ihmisiä, Teuvo Hakkaraiset valtaavat eduskunnan. Minusta kansanedustajille voisi maksaa vaikka kolmenkertaisen palkan, sillä kun ei ole merkitystä valtion talouteen kuin positiivisesti.

Kyse on siitä, että nämä palkat tulee maksaa läpinäkyvästi, ne voivat olla vaikka kolminkertaiset nykyiseen nähden.

Sopeutumiseläkejärjestelmällä perseily näiden ansiotulottomien ”yrittäjien” toimesta rapauttaa merkittävästi sekä kansan luottoa vallanpitäjiin, että kansan veronmaksuhalukkuutta. Joka maksaa merkittävästi enemmän kuin järjestelmä itsessään.

Kyseessä on kuitenkin edustajien itse itselleen säätämä hillotolppa, joka on järjestelmänä säädetty käsittämättömän väljäksi, koska se huomioi ainoastaan ansiotulot.
 

teppana

Jäsen
Mitä väliä tällä on? Lainaamassani viestissä ei puhuttu summista, vaan yleisesti siitä, että ei kukaan tuttavapiiristä kieltäydy ilmaisesta rahasta. Vai onko tässä muka joku pointti sen suhteen, että sopeutumiseläkkeen nostaminen on inhimillistä siksi, että kyse on niin isoista summista ja täten oikeudenmukaisuuteen tai kohtuullisuuteen liittyvät kysymykset voidaan sivuuttaa?

Tällainen tahallinen väärinymmärtäminen ei nyt edistä kyllä keskustelua mihinkään suuntaan. Vaikka sitä summaa ei ollut eritelty niin kyllä keskustelun etenemisestä oli luettavissa selvästi että puhuttiin sopeutumiseläkkeeseen verrattavista summista.
 

teppana

Jäsen
Kyse on siitä, että nämä palkat tulee maksaa läpinäkyvästi, ne voivat olla vaikka kolminkertaiset nykyiseen nähden.

Sopeutumiseläkejärjestelmällä perseily näiden ansiotulottomien ”yrittäjien” toimesta rapauttaa merkittävästi sekä kansan luottoa vallanpitäjiin, että kansan veronmaksuhalukkuutta. Joka maksaa merkittävästi enemmän kuin järjestelmä itsessään.

Kyseessä on kuitenkin edustajien itse itselleen säätämä hillotolppa, joka on järjestelmänä säädetty käsittämättömän väljäksi, koska se huomioi ainoastaan ansiotulot.

Tämä oli itselläni mielessä kanssa mutta en ehtinyt vielä kirjoittaa. Ei minua ainakaan vaivaisi pätkääkään jos kansanedustajat saisivat vaikka 12k€ kuussa palkkiota. Tässä järjestelmässä vaivaa se, että se on nimenomaan luotu poistamaan kynnystä pyrkiä kansanedustajaksi ja katkaista täten oma työura ainakin yhden kauden ajaksi. Kun sitten vääjäämättä (jos ei ole joku Ilkka Kanerva) sieltä tipahdetaan/astutaan pois on turva etsiä rauhassa työtä joka vastaa osaamis ja koulutustasoa. Tässä ideassa en näe mitään vikaa, koska pidän kansanedustajien työtä tärkeänä ja toivon sinne mahdollisimman pätevää porukkaa.

Tämä kikkailu jota harrastetaan siirtämällä tuloa selvästä ansiotyöstä eri muotoon jotta voidaan vieläkin nostaa sopeutumiseläkettä on irvokasta järjestelmän päälle kusemista. Toivoisin parempaa kansanedustajilta, mutta kuten aiemmin sanoin, en ole yllättynyt että ihmiset näin toimivat.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Mitä väliä tällä on? Lainaamassani viestissä ei puhuttu summista, vaan yleisesti siitä, että ei kukaan tuttavapiiristä kieltäydy ilmaisesta rahasta. Vai onko tässä muka joku pointti sen suhteen, että sopeutumiseläkkeen nostaminen on inhimillistä siksi, että kyse on niin isoista summista ja täten oikeudenmukaisuuteen tai kohtuullisuuteen liittyvät kysymykset voidaan sivuuttaa?

Kyllä sillä nyt vaan on merkitystä tarjoaako joku vitosen, viisisataa tai viisi tonnia - jos tällä ei sinusta ole merkitystä, niin toki saat sitä mieltä olla ihan vapaasti. Vertailet nyt vaan appelsiineja ja omenoita mutta vedät niiden vällin yhtäläisyysmerkin vaivattomasti.

Onko joku sanonut, että sopeutumiseläkkeen nostaminen on inhimillistä sen koon vuoksi? Sopeutumiseläkettä ei enää edes ole, vaan on sopeutumisraha joka ei ole lähellekään sopeutumiseläkkeen kokoinen - tämä on ehkä sitä mitä sen olisi pitänyt olla alunperinkin. Moraalisesti on toki arveluttavaa kun tuota sopeutumiseläkettä tietyt ihmiset nostavat ja siirtävät esim. ansiotulojaan pääomatuloiksi jotta se ei vaikuta sopeutumiseläkkeeseen.

Sopeutumiseläke ei nyt kuitenkaan mielestäni ole suurin epäoikeudenmukaisuus tässä maassa noin yleisesti ottaen. Eiköhän tuo pureta kun siitä on tarpeeksi huudettu lisää.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kyse on siitä, että nämä palkat tulee maksaa läpinäkyvästi, ne voivat olla vaikka kolminkertaiset nykyiseen nähden.

Sopeutumiseläkejärjestelmällä perseily näiden ansiotulottomien ”yrittäjien” toimesta rapauttaa merkittävästi sekä kansan luottoa vallanpitäjiin, että kansan veronmaksuhalukkuutta. Joka maksaa merkittävästi enemmän kuin järjestelmä itsessään.

Kyseessä on kuitenkin edustajien itse itselleen säätämä hillotolppa, joka on järjestelmänä säädetty käsittämättömän väljäksi, koska se huomioi ainoastaan ansiotulot.

Jos Suomessa on lain mukaan mahdollisuus olla yrittäjä, miksi kansanedustaja on "yrittäjä"? Ymmärrän, että järjestelmää kritisoidaan, mutta en ymmärrä tätä jeesustelua.
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Kyllä sillä nyt vaan on merkitystä tarjoaako joku vitosen, viisisataa tai viisi tonnia - jos tällä ei sinusta ole merkitystä, niin toki saat sitä mieltä olla ihan vapaasti. Vertailet nyt vaan appelsiineja ja omenoita mutta vedät niiden vällin yhtäläisyysmerkin vaivattomasti.
No voin kyllä rehellisesti sanoa, että olisin kieltäytynyt tuosta mummon tarjoamasta rahasta, vaikka olisi tarjonnut viisi tuhatta euroa. Nyt en edes tiedä, mitä hän oli tarjoamassa, kun ilmaisin kieltäytymiseni heti hänen kaivaessaan lompsaansa esiin. Minusta ahneus ei voi olla syy sivuuttaa kohtuutta tai oikeudenmukaisuutta. Tässä on kenties yksi syy siihen, miksi en tunne viehtymystä Kansallisen Kokoomuksen tai Yhtenäisen Venäjän kaltaisiin koilliseurooppalaisiin keskustaoikeistolaisiin liikkeisiin.
 

teppana

Jäsen
No voin kyllä rehellisesti sanoa, että olisin kieltäytynyt tuosta mummon tarjoamasta rahasta, vaikka olisi tarjonnut viisi tuhatta euroa. Nyt en edes tiedä, mitä hän oli tarjoamassa, kun ilmaisin kieltäytymiseni heti hänen kaivaessaan lompsaansa esiin. Minusta ahneus ei voi olla syy sivuuttaa kohtuutta tai oikeudenmukaisuutta. Tässä on kenties yksi syy siihen, miksi en tunne viehtymystä Kansallisen Kokoomuksen tai Yhtenäisen Venäjän kaltaisiin koilliseurooppalaisiin keskustaoikeistolaisiin liikkeisiin.

Valtaosa ihmisistä kieltäytyisi mummon tarjoamasta rahasta olisi se sitten mitä vain. On jotenkin käsittämätöntä että vedät yhtäläisyysmerkin naapuriavun/dementoituneen ihmisen hyväksikäytön ja eläke-edun välille. Hämmennätkö vain vai koetko todella että analogiasi on toimiva?
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sopeutumiseläkettä ei enää edes ole, vaan on sopeutumisraha joka ei ole lähellekään sopeutumiseläkkeen kokoinen - tämä on ehkä sitä mitä sen olisi pitänyt olla alunperinkin.
Kyllähän sopeutumiseläkkeeseen mahdollisesti oikeutettuja on edelleen iso joukko nykyisiä kansanedustajia, uusi edustajia tuo ei tietty enää koske.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös