Kirjallisuuskysymys

  • 40 542
  • 525

H.Incandenza

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, SiiPe, Chelsea FC
Infinite Jest by David Foster Wallace.

Sieltä tuli oikea vastaus niin teoksineen kuin kirjailijoineen. Mitä tulee nimimerkkiini ja kyseisen kirjan yhteen henkilöön, niin haluan huomauttaa, etten samaistu kyseiseen henkilöön sen enemmän, mutta ajattelin ettei kyseistä nimimerkkiä ainakaan ole toisilla täällä lätkäaiheisella foorumilla.
 

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
Sieltä tuli oikea vastaus niin teoksineen kuin kirjailijoineen. Mitä tulee nimimerkkiini ja kyseisen kirjan yhteen henkilöön, niin haluan huomauttaa, etten samaistu kyseiseen henkilöön sen enemmän, mutta ajattelin ettei kyseistä nimimerkkiä ainakaan ole toisilla täällä lätkäaiheisella foorumilla.

Ajattelin ottaa ton tosta pois kuleksimasta, kun ei muut olleet vastanneet.

Mun nimimerkki vois olla Tyrone Slothrop, vaikken samaistu jne.
 

KwutsNI

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Taitaa olla Draculaa, muistelisin...?En ole kyl ihan varma, mut jos löisin vetoa, niin ehkä muutaman euron laittaisin.

Draculahan se, tuli mieleen tuosta murhavisasta. Erinomainen osoitus siitä, että loistavan kirjan ensimmäisen lauseen ei aina tarvitse olla välitön klassikko tyyliin "In a hole in the ground there lived a hobbit." tai "It is a truth universally acknowledged that a zombie in possession of brains must be in want of more brains."
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Mistäpä sitä näin rehevää kirjoitusta löytää? Kirjailija ja kirja ovat haussa.

- Tietääkö se kaima miten naijjaan?
Muistan yhä, kuinka oudosti silloin poskeni karehtivat. Mieleeni syöksähti, että Väini ja Pauli olivat selvittäneet kaimalleni tapauksen Kirkonsijan ja Romppasen välisellä tiellä. Kalle oli kiireinen mies ja kerkisi avata rinnuksen ja pudottaa toisen aisan jäähän, enkä vielä ollut saanut sanaa suustani. Sen sijaan kaima jatkoi.
- Eihän tosipuhheessa nuin pikkuinen mies ole vielä kerinnyt semmosia kokkeilla... Vasite kysäsin. Noh, Liino, saatko vielä nytkää koipesi aisan välliin!
Kaima työnsi komentaessaan Liinoa kyljestä niin että tämä astui jäällä makaavan aisan yli. Koska Kalle oli hyvä kaverini ja muutoinkin loti mies, olin jo sanoa, että en ole nainut, vaikka olen sen vuoksi saanut remmiapeliakin, ja vielä Romppasen pojat ovat samasta syystä asiasta potuutelleet. En kuitenkaan kerinnyt, sillä aisaa rahkeen mutkalle nostaessaan ja siihen luokkia sovittaessaan kaima alkoi puhua:
- Se naimahomma tehdään sillä lailla, että kovana tojiva mulukku työnnetään naisen pilluun ja aletaan nytkyttää eis ja takasi. Siihen malliin mitä äitisi kirnuvaa voita... Välillä Kalle komenteli hevosta ja jatkoi: - Senhän vissiin tiijjät, että se naisten makkea paikka on jalakovälissä. Se seutu on naisilla karvan peitossa. Olethan ainaski äitiltäsi nähny kun oletta olla saunassa...
Päässäni humisi ja sydänalan seutuja hiveli kuuma tunne. Kun kaima puhui minulle kuin ainakin mies miehelle, kiirehdin puolestani sanomaan:
- Olenhan minä ollu jos kuin monen naisen kansa saunassa! Täti-Repan ja Kestilän naisten ja Simosen Jennin ja kummi-Viinun ja vaikka kenen...
- No sillon assia on sulle sitä myöten selevä... Joo, se voipi äkkipoijjasta näyttää ettei siinä karvakolomiossa olekkaan reikää, mutta on siinä, saatana, ja onhi herkullinen kolo. Sitä ei pijä sitte pyrkiä silmin kahtomaan vain haetaan tuntosalle hyppyspelillä... Ja se löytyy ihan ommia aikojaan kun pääsee naisen viereen...
 

Kiekoton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Україна
Kyllähän tuo Päätalolta vaikuttaa. Olisiko Tammettu virta. En kyllä noiden järjestystä enää muista.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Kyllä näin on, Kalle Päätalosta on tietysti kysymys. @Turha Kaukalo on lisäksi täysin oikeassa arvuutellessaan Huonemiehen poikaa, juuri tämän teoksen lehdiltä tuo lainattu pätkä on peräisin. Tekstistä käy ilmi, että kertojaminän lapsuusvuosia eletään, ja niinpä teksti löytyy Päätalon Iijoki-sarjan ensimmäisestä kirjasta.
 

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
No niin vittu! Osuin oikeaan! Hyvä se on tässä voittajana. Viime vuoden päivävisoistakin sain 0,5 pistettä.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Myöskin seuraavan katkelman arvelen tulevan tunnistetuksi ilman kohtuuttomia ponnisteluja. Kotimainen tunnettu kirjailija piilee tämän avauksen takana, mutta kuka, ja mikä on teos?

Kuolemani tuli minulle täydellisenä yllätyksenä. Olin palaamassa kotiin työstä, sanomalehden toimituksesta, pitkin Kaisaniemenkatua elokuisena iltapäivänä.
 

Kerouac

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves
Myöskin seuraavan katkelman arvelen tulevan tunnistetuksi ilman kohtuuttomia ponnisteluja. Kotimainen tunnettu kirjailija piilee tämän avauksen takana, mutta kuka, ja mikä on teos?

Kuolemani tuli minulle täydellisenä yllätyksenä. Olin palaamassa kotiin työstä, sanomalehden toimituksesta, pitkin Kaisaniemenkatua elokuisena iltapäivänä.

Arto Paasilinna ja "Herranen aika".

Silloin kun Paasilinna vielä osasi...
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Niin paljon kuin kuolevaiset minua yleensä parjaavatkin - sillä tiedän hyvin, kuinka huonossa huudossa TYHMYYS on jopa kaikkein tyhmimpienkin keskuudessa - väitän siitä huolimatta, että minä, juuri ja ainoastaan minä kirvoitan taivaallisella voimallani ilon sekä jumalista että ihmisistä.

Minkä kohtalaisen tunnetun laitoksen suomennos alkaa yllä olevalla virkkeellä?
 

Noitarumpu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Niin paljon kuin kuolevaiset minua yleensä parjaavatkin - sillä tiedän hyvin, kuinka huonossa huudossa TYHMYYS on jopa kaikkein tyhmimpienkin keskuudessa - väitän siitä huolimatta, että minä, juuri ja ainoastaan minä kirvoitan taivaallisella voimallani ilon sekä jumalista että ihmisistä.

Minkä kohtalaisen tunnetun laitoksen suomennos alkaa yllä olevalla virkkeellä?

Tyhmyyden ylistyshän tuossa on kyseessä ja Erasmus Rotterdamilaisen kirjoittamana alkuperäinen. Nyt en viitsi vaivautua tarkistamaan, mutta oliko E.R. peräti munkki? Muistelisin, että hengenmies oli, toki noihin aikoihin (jotain 1400-luvun lopulla tai 1500 luvun alussa vaikutti)uskonnollinen puoli oli muutenkin aika vahva.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Tyhmyyden ylistyshän tuossa on kyseessä ja Erasmus Rotterdamilaisen kirjoittamana alkuperäinen. Nyt en viitsi vaivautua tarkistamaan, mutta oliko E.R. peräti munkki? Muistelisin, että hengenmies oli, toki noihin aikoihin (jotain 1400-luvun lopulla tai 1500 luvun alussa vaikutti)uskonnollinen puoli oli muutenkin aika vahva.
Sieltä räpsähti täsmällisen oikea vastaus. Erasmus Rotterdamilaisen kirjoittamasta aikansa sanoisinko bestselleristä oli tässä kyse.

Erasmus oli munkinvalan tehnyt teologi, joka ei tiettävästi toiminut koskaan munkkina. Jälkipolvet mieltävät Erasmus Rotterdamilaisen tavallisimmin filosofiksi ja kirjailijaksi, ennen kaikkea juuri Tyhmyyden ylistyksen ansiosta.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Mikä suomalainen alansa klassikkoteos alkaa seuraavasti:
"Oli syksyinen maanantaiaamu niinä aikoina, jolloin kaikki ei ollut vielä muuttunut toiseksi.
Oli syksyinen maanantaiaamu. Ja tarkoitan täysin, mitä sanon.
Sillä kaikista pirullisista päivistä poliisilaitoksella on maanantai pahin. Ja syksyn harmaus torilla tuo mieleen vankilan kumisevat käytävät ja halvan suovan ja juovikkaiden vaatteiden hajun."

Tästä on tehty sekä klassikkoelokuva että myös melko tuoreeltaan teatteriesityksiä.

Varmaan ainakin @Pisin Kääpiö 186cm ja @KwutsNI tunnistavat helposti mikäli palstalla vielä ylipäätään käyvät. @Turha Kaukalo sentään on vielä palstalla aktiivinen.

Minulla on ainakin ajoittain hieman ikävä tasokasta ja viihdyttävää kirjallisuuskysymysketjua, jossa on kuitenkin takana kolmattakymmenettä sivua kiintoisia kirjallisia kysymyksiä.
 
Suosikkijoukkue
Kärpät
@Musta Nuoli

Tuo alkuhan viittaa tietysti lajityypeistä dekkariin ja jos puhutaan vanhemmasta sadosta, ja vielä sellaisesta, mikä on päätynyt elokuvaksi, niin vaihtoehtoja alkaa olla aika vähän. Ensimmäisenä tuli mieleen Komisario Palmu -kirjat ja vastataan nyt vaikka, että Komisario Palmun erehdys voisi olla kyseessä. Kirjailijan tietysti tietää kaikki.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
@Musta Nuoli

Nyt en ole yhtään varma, mutta nimimerkin @jaakkopavunvarsi ehdotus Waltarin Palmu-kirjasta vaikuttaa mahdolliselta. Etenkin kun vihjeinä annettiin elokuva ja teatterikappaleet. Monet Waltarit olen tietysti lukenut, mutta tunnustan tässä samalla, etten muista koskaan lukeneeni Palmuja, vaikka elokuvat olen tietysti nähnyt kaikki. Mutta jos tuo MN:n näyte ei ole peräisin Waltarin kirjoituskoneelta, niin eipä tule mieleeni mitään elokuvannettua klassikkoteosta tuolla tyylilajilla. Jostakin syystä Mauri Sariola pyrkii mieleen, mutta ei tuo oikein Mauria ole, ja mikäpä Sariolan kirja mahtaisi päätynyt teatteriesityksen käsikirjoituksen pohjaksi tai elokuvaksi, en ole kärryillä. Jos nyt jokin niistä Palmu-kirjoista sitten.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
@jaakkopavunvarsi ja @Pisin Kääpiö 186cm ovat oikeassa, eli tuo on tosiaan Mika Waltarin klassikkodekkari Komisario Palmun erehdys. Myös elokuvana suomalaisen elokuvahistorian merkkiteoksia.

Tuo mainintani vanhemmasta sadosta taisi ehkä helpottaa asiaa, mutta Waltarin teoksen alku on sen verran omaperäinen ja aikaa kestänyt, että sitä voisi hyvinkin kuvitella paljon modernimmaksi teokseksi kuin mitä se on. Hyvin se on kestänyt aikaa mielestäni edelleen, vaikka Palmu-dekkarit tietysti olivat Waltarille vähän kevyempiä välitöitä suurtöiden lomassa.

Toivottavasti kirjallisuuskysymysketjuun tulisi hieman eloa ja lisää pohdittavia teoksia, tämä on ollut minusta aikoinaan yksi parhaista Jatkis-ketjuista ja on hieman sääli, että se on parissa vuodessa hieman painunut taka-alalle. Johtuneeko sitten siitä, että niin moni pitkän linjan kirjoittaja on vähentänyt kirjoitteluaan tai jopa kadonnut liki tyystin palstoilta? Oli sitä toki minullakin taannoin yli puolen vuoden totaalipaussi, joten peiliin katsomisen paikka on toki täälläkin.
 

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
No en vittu olis tiennyt tota hienoa kysymystä. En oo lukenut noita Palmuja, olenhan vähän sellainen "anti-dekkaristi", kuten eräs älypää ns. tosielämässä kailotti saatana kovaan ääneen.

Kysymys:

Missä ja kenen kirjassa on tällainen kohta: "I graduated from junior high in June '62. I read, stole, masturbated and fantasized my way through the summer."

Kirja on suomennettu muttei sitä mulla oo ja englanninkielinenkin kappale jäi lentokenttädösään Bangkokissa, mutta kirja on siis alunperin kirjoitettu englanniksi, se on omaelämäkerrallinen ja tekijä on sanonut tuotannostaan mm. (hän puhuu paljon) näin: "These are books for the whole fuckin' family, if the name of your family is Manson." Mulla on muuten tämän kaverin, siis ei Mansonin perheen jäsenen vaan kirjailijan, nimikirjaimet hänen kirjassaan, ostin kirjan ja siinä ne oli. Tuuria matkassa.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Missä ja kenen kirjassa on tällainen kohta: "I graduated from junior high in June '62. I read, stole, masturbated and fantasized my way through the summer."

Aika vaikea tällä perusteella. Jonkun elämäkerta selvästi. Ei kumminkaan esimerkiksi Stephen Kingin, vaikka kuningas onkin suurin piirtein sen ikäinen, että olisi voinut yläasteelta päästä noihin aikoihin.
 

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
Hyviä veikkauksia, muttei vielä osunut oikeaan. Lisään vihjeenä, että kaverin äiti murhattiin, kun kaveri oli 10-vuotias eikä murhaa ole selvitetty. Murha on joskus linkitetty Mustaan Dahliaan.
 
Suosikkijoukkue
Kärpät
Hyviä veikkauksia, muttei vielä osunut oikeaan. Lisään vihjeenä, että kaverin äiti murhattiin, kun kaveri oli 10-vuotias eikä murhaa ole selvitetty. Murha on joskus linkitetty Mustaan Dahliaan.

No ei voi olla kukaan muu kuin James Ellroy. Kirjasta en kyllä osaa sanoa. Olisko se Ellroyn omaelämäkerta jonka nimeä en tosin muista,
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös