Kielipoliisit

  • 456 495
  • 2 971

hanu

Jäsen
Suosikkijoukkue
raitapaita
Re: kaikkien aikojen paras ketju

Viestin lähetti Tulppu
Joku kirjoitteli ylempänä kirjoitusvirheiden yhteydestä uskottavuuteen, tämän allekirjoitan täysin. Alan itsekin useamman kirjoitusvirheen samassa tekstissä huomattuani vetää johtopäätöksiä kirjoittajan koulutuksesta, taustoista sekä yleisestä älykkyystasosta.

Helpotti.

Minä taas kärsin melko pahasta lukihäiriöstä, oikolukujenkin jälkeen näitä kirotusvireitä tahtoo jäädä tekstin sekaan. Lähinnä kirjaimet vaihtavat paikkaa ja ongelmia on kun on kaksi samaa kirjainta peräkkäin, saatan kirjoittaa malli kun pitäisi kirjoittaa maali.

Oikeassa elämässä harmittaa ihan v:llä jokus, kun huomaan kiristäneeni jonkun mutterin oikein helvetin tiukalle, kun tarkoitus oli avata se tai saada kylmä suihku, kun piti kääntää vesi lämpimämmälle.

No, jonkiasteinen aivovaurio kai tämäkin on, ehkä se kertoo jotain myös yleisestä älykkyystasosta.

t. hanu
 

ELÄKELÄINEN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Keski- Uudenmaan muoviseurat
Viestin lähetti Cosmo
Hyvää on ollut opetus! Aika yleistä on myös tämän vastakohta, eli viimeisen sanan ja (päättö)välimerkin jälkeen laitetaan väli. Saatakohan siellä ? No siellähän sataa ! Tiesin , että tänään tulee vettä kuin aisaa . Onkohan joskus opetettu noin ja olen vain missannut jotain? Vai onko Brewerintauti levinnyt kulovalkean tavoin ympäri maailmaa? Tietysti tuo yo. ELÄKELÄISEN (?) tapa on vähän sama.

?


Tästä en äkkiseltään tajua juuri mitään. Ensi viikkoon.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Viestin lähetti Jakke Huuliparta
Samoin myös risoo yleistynyt järjestysnumeron kirjoitusasu 9:s....

Mikäs siinä risoo? Sehän on ihan kieliopin mukainen, tosin kymmentä pienemmissä luvuissa pitäisi pääsääntöisesti käyttää kirjaimia.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Viestin lähetti ELÄKELÄINEN
Tästä en äkkiseltään tajua juuri mitään. Ensi viikkoon.

Varmaan pointti oli se, että sinä kirjoitat siten, ettet käytä välimerkin jälkeen välilyöntiä kuten pitäisi. Tämä käänteinen versio oli sitten se, että sitä käytetään ennen välimerkkiä; molemmat tavat ovat toki vääriä.
 

Cosmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
JB & KG
Viestin lähetti DAF
Varmaan pointti oli se, että sinä kirjoitat siten, ettet käytä välimerkin jälkeen välilyöntiä kuten pitäisi. Tämä käänteinen versio oli sitten se, että sitä käytetään ennen välimerkkiä; molemmat tavat ovat toki vääriä.
Näin juuri. Mutta oppi meni selvästi perille:
Viestin lähetti ELÄKELÄINEN
Tästä en äkkiseltään tajua juuri mitään. Ensi viikkoon.
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Mua vituttaa kaikki virheet, koska olen itse kieliopillisesti täydellinen. Vituttaa se, kun ihmiset ei saatana osaa kirjottaa niitä kansalaisuuksia pienellä (Ruotsalainen), se kun käytetään sitä vitun ENÄÄN (MIKÄ VITUN N)!? Entä ne yhdyssanat?! Hohhoijaa, ei voi olla niin vaikeaa tajuta. Numerot ja niiden lyhentämiset, päätteiden periytyminen seuraavasta sanasta!? Eikö kouluissa opeteta mitään!?
 

Rocco

Jäsen
Viestin lähetti vilpertti
Mua vituttaa kaikki virheet, koska olen itse kieliopillisesti täydellinen. Vituttaa se, kun ihmiset ei saatana osaa kirjottaa niitä kansalaisuuksia pienellä (Ruotsalainen), se kun käytetään sitä vitun ENÄÄN (MIKÄ VITUN N)!? Entä ne yhdyssanat?! Hohhoijaa, ei voi olla niin vaikeaa tajuta. Numerot ja niiden lyhentämiset, päätteiden periytyminen seuraavasta sanasta!? Eikö kouluissa opeteta mitään!?

Kännykkä suku polvi... hienot ennakoivat teksti viestin kirjoitus ohjelmat ei osaa tehdä yhdys sanoja joten yhdys sanat kirjoitetaan aina liian helposti erikseen. Kukapa äkäinen teini niitä jaksaa viilata kohdalleen?
 

Pee

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Jääkiekkopalstalla on hyvä avautua urheiluasioista. Niissä minua ärsyttää suunnattomasti parikin asiaa, joille yhteistä on parikin asiaa: se, että myös erittäin monet, jälkimmäisessä tapauksessa suunnilleen kaikki, toimittajat syyllistyvät niihin lapsuksiin sekä se, että käytetään monikkoilmaisuja paikoissa, joihin ne eivät kuulu.

Ensinnäkiään en tajua, miksi niin monet puhuvat monikkonimisestä urheilujoukkueesta myös lauseessa monikossa, siis tähän tyyliin: "Jälleen kerran Kärpät nappasivat voiton". Samalla logiikalla pitäisi sanoa myös "jälleen kerran Jyp hävisivät", sillä Kärpät ja Jyp ovat ihan samanlaisia urheiluseuran nimiä, oli niiden nimi sitten monikkossa tai ei.

Toiseksi, tällaistakin kuulee turhan usein: "HIFK on hyvä joukkue. Heillä on paljon taitoa". Eikö tuon "heillä" -sanan tilalla pitäisi olla "sillä"?

Muista asioista myös television chatit pännivät. Eikä pelkästään se, että suunnilleen yksi sadasta tekstiviestistä on edes joten kuten oikein kirjoitettu, vaan ennen kaikkea se, etteivät nämä valvojat/juontajatkaan tunnu kovin kaksikisesti kielioppiamme hallitsevan.

Lisäksi pienemmillä tv-kanavilla tulee esimerkiksi yhdyssanavirheitä aivan kunnon ohjelmissakin. Tästä syystä esimerkiksi Urheilukanava ärsyttää suuresti.

Isommilla kanavailla ei puolestaan samanlaisia lapsuksia tule, mutta esimerkiksi keskusteluohjelmissa ihmetyttää välillä, miksi ihmisten nimet aloitetaan pienellä kirjaimella. Ilmeisesti nämä ohjelmat yrittävät olla ulkoasussaan niin taiteellisia, että heitetään faktat romukoppaan, vaikka varmasti tiedetään, että etu- ja sukunimi pitäisivät alkaa isolla kirjaimella.

Mitä sitten koko ketjun aloituksen lähtölaukaukseen tulee, niin ensinnäkään Ossin (onkohan tämä muuten oikea nimi vai nimimerkki? :)) ei tarvitse "painua nurkkaan häpeämään", olipa totuus sitten mikä tahansa. Minulle kun on aivan sama, käytättekö te muut nimimerkkien yhteydessä lainausmerkkejä vai ette. Kertaakaan en ole erikseen asiasta maininnut, mutta nyt kun toinen kirjoittaja sen otti esille, päätin tuoda oman kantani julki.

Joka tapauksessa perustan lainausmerkkien käytön nimimerkeistä puhuttaessa jo tuossa Ossin lainauksessa mainittuun ihmisten lempinimien lainausmerkkeihin sekä sitä kautta ihan vaan loogiseen ajatteluun. Sitä kun tuskin Ossikaan voi väittää, etteikö lempinimiä tulisi kirjoittaa lainausmerkkeihin, tai näin ainakin kaikissa lehdissä ainakin ensimmäisellä kirjoituskerralla tehdään. Samalla logiikalla nimimerkki ei ainakaan selvästi suurimmassa osassa tapauksista ole ihmisen oikea nimi (tai sitten keskustelupalstalaisilla on ollut aika mielenkiintoiset vanhemmat) ja tulee siksi mielestäni kirjoittaa lainausmerkkeihin.
 

Habby

Jäsen
Suosikkijoukkue
Les Canadiens de Montréal, John Ferguson Sr
Viestin lähetti vilpertti
Mua vituttaa kaikki virheet, koska olen itse kieliopillisesti täydellinen. Vituttaa se, kun ihmiset ei saatana osaa kirjottaa -- naps --

Vituttaa, kun kieliopillisesti täydelliset ihmiset eivät osaa kirjoittaa. Tässä tapauksessa tosin kieliopillisesti täydellinen ihminen ei osannut kirjoittaa.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Yhdyssanoista

Tässä malliesimerkki muualta lainatusta yhdyssanavirheestä:

Viestin lähetti dana77
Pidän ihmeellisenä asiana, että kyseisestä "tutkimuksesta" syntyy edes keskustelua, sen verran triviaali asia on kyseessä. Tarvitsee ottaa vain pari "lähes kehitysvammaiseksi laskettavaa" Papua/uusi-Guinealaista (vai-mitä-ne-nyt-oli), jotka on adoptoitu vasta syntyneinä...

Adoptoitu vasta syntyneinä? Siis mitä helvettiä, voisiko joku kertoa miten lapsen voi adoptoida ennen syntymäänsä?

Tv-selostajien virheistä häiritsee eniten Hoopi Hännisen "keskeen" (vrt. keskelle). Särähtää aika pahasti, vaikka saattaisikin olla jonkun kielioppisäännön mukaan oikein?
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Hitsaaja vai hitsari? Kumpaakin nimitystä käytetään, vaan kumpi on se oikea? Jos se on hitsaaja, niin eikö silloin saman mallin mukaan sotilasmestari olisi sotilasmestaaja?

Minullakin oli elämässäni kerran sellainen seesteisempi vaihe, että osasisin pilkun käytön, täydellisesti. Nykyään voin vain siteerata erästä Väinö Linnan Tuntemattoman sotilaan henkilöä sanomalla, että "nyt se on loppu, nyt ei enää". Niin no, nuo olivat kuolevan upseerin viimeisiä sanoja ja ehkä niitä on paha verrata päänupista häipyneisiin välimerkkisääntöihin, ihan aikuisten oikeasti siis.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Pyrin kirjoittamaan mahdollisimman hyvää suomea, oli tilanne mikä tahansa. Toki taitoni ovat rajalliset ja välillä mukaan livahtaa huolimattomuusvirheitäkin, mutta vilpitön pyrkimykseni on pitää äidinkieli kunniassa. Muiden kirjallisissa tuotoksissa muutama yhdyssanavirhe tai pilkkujen väärä sijoittaminen ei haittaa, jos kirjoittaja saa muuten ilmaistua asiansa ymmärrettävästi. Toisen ihmisen älykkyydestä en lähtisi tekemään johtopäätöksiä pelkkien nettikirjoitteluiden perusteella. Pikemminkin epäilen tällaisia johtopäätöksiä tekevän henkilön omaa kypsyyttä.

Omat heikot alueeni ovat muotisanat ja tarpeettomat sidesanat. Eli ikäänkuin tälläinen teksti, jossa ei varsinaisesti ole päätä eikä häntää, mutta kuitenkin se sisältää vähän jonkinlaista asiaa, vähän niinkuin tähän tyyliin. Välillä tosin harrastan edellä olevan kaltaista ilmaisua tarkoituksellisesti, mutta joskus huomaan selitteleväni puutaheinää aivan vahingossa. Yhdyssanoissa kompastelen yleensä huolimattomuuttani, en vain aina jaksa oikolukea tekstejäni. Pilkkujen oikeaoppinen sijoittaminen lienee sellainen laji, jota ei kovin moni jäppinen hallitse täydellisesti. Epäselvässä tilanteessa jätän pilkun mielummin pois, kun lisään sen. Myös käyttämäni sanajärjestykset ovat välillä melko mielenkiintoisia.

Tuosta numerojutusta sen verran, että käsittääkseni numeron ja sitä seuraavan sanan taipuessa samalla tavalla riittää, kun numeron jälkeen lisää pisteen ja taivuttaa seuraavan sanan. Esim. kahdennessatoista kerroksessa --> 12. kerroksessa. Näin muistelen lukiossa opetetun, pitänee tarkistaa asia.


Notta tällaasta tällä kerthaan.

edit: pari kirjoitusvirhettä
 
Viimeksi muokattu:

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kielioppivirheistä itseäni jurppii eniten muodon "alkaa olemaan" käyttö. Oikeastihan siis kuuluu sanoa: "alkaa olla" tai sitten "rupeaa olemaan. Vittusaatana.
 

ISH

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, HIFK, Arsenal
Huomaako joku että täällä on kaksi tänään avattua ketjua lähes samasta aiheesta?

Otsikko ei ehkä kuulosta samalta mutta ihan samaan niissä ollaan ajauduttu.

\O_
 
Suosikkijoukkue
Kaunein kaikista!
Ilmoittaudun kielipollariksi.

Useimmat esimerkit on jo mainittu, mutta joskus mättää tullaan-muotojen käyttö, koska suomen kielessä ei ole varsinaista futuuria. Esim. "syyskuu tulee olemaan sateinen" pitää sanoa: "syyskuu on sateinen". "Hallitus tulee tekemään mittavia invest...". Höpö-höpö. Hallitus tekee mittavia investointeja jne.


Muistuttaa Snadi.


Ai niin. Kalarikas on suomeksi kalaisa.
 

Karamahti

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Coyotes
adverbi my hanuri

En mä ainakaan tänne kirjottamisesta palkkaa saa niin ei mua myöskään kauheesti kiinnosta ruveta omien tekstien kielioppirakenteita tai oikeinkirjotusta pohtimaan. Luulis riittävän että tekstistä tulee oleellinen ilmi. Ai niin, perfektionisteilta jo etukäteen anteeks ne 27 virhettä tässä tekstissä.
 

Eppis

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Iker
Eikö jumalauta voi sanoa, että sillä ja sillä on hyvä laukaus, perse tai mikä vaan. Mitä tarkoittaa "omata"? Minä omaan uudet futiskengät...

Tuo omata-sanan käyttö saa myös meikäläisen näkemään punaista. Karmeinta on, kun esim. työpaikkailmoituksessa haetaan "hyvän suomen kielen taidon omaavaa henkilöä"...

Myös yhdys_sanat ja puuttuvat pilkut ärsyttävät.
 

Lawless

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Itseäni ärsyttää nämä ihmeelliset kirjainvirheet, kuten "kilometria". Joskus taas jossakin on "bakteerejä".

Uija on mielestäni myös yhtä hyvä sana kuin uimari.

Yleisiä virheitä ovat myös "kullostaa" ja "sydämmellinen". Ei sillä, itse olen aina pitänyt esim. psyyke-sanan taivuttamista hieman outona...miksi ihmeessä se ei taivu psyyke->psyykkeen?

Nimimerkki HN:n mainitsema pilkun käyttö lauseenvastikkeissa pistää myös häiritsevästi silmään. Taannoin Fiatin (Brava/Bravo) mainoksessa Hesarin etusivulla luki isolla suunnilleen seuraavaa: "Ollakseen paras, ei tarvitse olla suuri".

Ei niitä johtopäätöksiä vedetä, niitä tehdään...
 

Realcowboy

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Viestin lähetti Eppis
Tuo omata-sanan käyttö saa myös meikäläisen näkemään punaista. Karmeinta on, kun esim. työpaikkailmoituksessa haetaan "hyvän suomen kielen taidon omaavaa henkilöä"...

Myös yhdys_sanat ja puuttuvat pilkut ärsyttävät.

Kielipoliisin taidot ovat omassa ammatissani vain hyödyksi. Jostain syystä mahdolliset virheet huomaa paljon paremmin muun kirjoittajan tekstissä, onneksi omat kirjoitukset voi luetuttaa jollakulla toisella.
Yhdyssanavirheet tökkäävät heti silmään, mutta pilkkusääntöjä joutuu joskus tarkistelemaan. Vanhat äidinkielen kirjat ovat hyvässä tallessa.
Omata- sanan voi arvata olevan jonkun keksimä vastine have, ha ja haben- verbeille, se tökkää pahasti silmään. Venäjän kielen "jonkun luona on jotakin" tapaa ilmaista omistusta ei sentään ole lainattu. Kaikki nämä -rikas sanat arvaa heti länsinaapurilähtöisiksi (typpirikas-kläverik).
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Ehdotan, että esimerkkejä huonosta kielenkäytöstä tässä ketjussa esittelevät liittävät mukaan sen omasta mielestään oikeakielisen tavan ilmaista kyseinen asia. -Tulipa tuostakin varsin polveileva lause - kylläpä on monisäikeinen tämä Suomemme kieli.

vaikka näin:

"hyvän suomen kielen taidon omaava henkilö"

hyvin suomea taitava henkilö

Toki useimmat ovat tainneet näin tehdäkin.

Triviakysymykseeni ei vielä ole tullut vastausta: mikä suomen kielen adjektiivi on partikkelien tavoin taipumaton?
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti finnjewel

Triviakysymykseeni ei vielä ole tullut vastausta: mikä suomen kielen adjektiivi on partikkelien tavoin taipumaton?

Useatkin adjektiiviattribuutit ovat taipumattomia. Esim. koko, ensi, aika, melko, viime.
 

Rooster

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, TPS (pesiksessä KPL)
Ihan samaa ajattelin kuin Snakster eli noita taipumattomia adjektiivejahan on useampiakin, tosin tuo melko-sana ei taida olla adjektiivi, eikä oikeastaan aika-sanakaan. Mutta olisiko finnjewel hakenut sanaa "pikku"?
 

Tulppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Re: Re: kaikkien aikojen paras ketju

Viestin lähetti Shayne
Suomen kielessä ei vedetä johtopäätöksiä, niitä tehdään.

Olet aivan oikeassa. Lisätään tämä ärsyttävyyksien listaan, varsinkin kun erehdyin käyttämään sitä itsekin.

Täytyy myöntää, että hävettää.
 

Tykki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Ympäristövaikutukset tekevät tuhojaan. Lukioaikoina pistemääräni ainekirjoituksissa oli aina yli 90, sadan pisteen ollessa maksimimäärä. Ylioppilastodistukseeni sain äidinkielen arvosanaksi laudatur.

Ei paljon paina nuo suoritukset tänä päivänä. Virheitä pukkaa esimerkiksi melkeinpä jokaiseen viestiin jonka tänne kirjoitan. Niin katoaa mainen kunnia ja oma häpeä kasvaa.

Toisia on silti helppo syyllistää. Minä syytän kieliopillisen rappiotilan edistämisestä kaikkia niitä radiotoimittajia, jotka eivät osaa sanoa omistamista ilmaisevia lauserakenteita oikein. Toimittajan ryökäleet voivat sanoa esimerkiksi: "Tämä on minun kirja", vaikka ainakin minun mielestäni pitäisi sanoa: "Tämä on minun kirjani"!

Kaikenlaisessa kommunikoinnissa tärkeintä on tietenkin tulla ymmärretyksi. Kieliopilliset nyanssit ovat sittenkin niitä toissijaisia seikkoja. Tästä huolimatta minunkin korvissani särähtää turhan usein.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Rooster
Ihan samaa ajattelin kuin Snakster eli noita taipumattomia adjektiivejahan on useampiakin, tosin tuo melko-sana ei taida olla adjektiivi, eikä oikeastaan aika-sanakaan. Mutta olisiko finnjewel hakenut sanaa "pikku"?

Kyllä melko ja aika -sanat ovat ihan taatusti adjektiiveja. Esim. melko paljon ja aika paljon. Tarkistinpa nyt suorastaan käsikirjasta tässä aamutuimaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös