Kielipoliisit

  • 456 456
  • 2 971
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo.
Itseäni ärsyttää eniten juuri noiden yhdyssanojen osaamattomuus. Esim. jossain helvetin chateissä näkee hirvittivän määrän kirjoitusvirheitä, etenkin yhdyssanojen kohdalla: "Onko Riihi mäellä hyvän näkösii sinkku tyttöjä? nim. ford boy´75".

Toinen asia mikä ihmetyttää on erisnimien kirjoittaminen pienellä. Ainoa poikkeus on, jonka pitäisi olla sallittu on turku . (Huumorii huumorii, on siellä ihan hyvii naisia mutta ne ei vaan lämpee muhun.) Mut se on taas ihan toinen juttu.
 
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukilahden Työväen Ampujat
Viestin lähetti Sistis
Suomen kielitoimisto rules.
Samaisella luennolla luennoitsijani sanoi, että jos käytämme muotoa 'viipeen', joudumme käyttämään muitakin kyseisen instanssin suosittelemia sanoja, eli data -> anne ja elektroni -> sähkäle.

Haa, näitä esimerkkejä on enemmänkin, nopeasti tulee mieleen: radio -> sätiäinen, energiakvantti -> tarmoerkale...

Henkilökohtaisesti minua vituttaa kohtuuttomasti tapa jolla kirjoitetaan nykyään kuinka vanha joku on. Joku helvetin Jysk tai muu turha kauppa mainostaa synttäreitä lauseella "xxx täyttää 10-vuotta!" Ei siinä ole mitään ajatusviivaa! Samoin myös risoo yleistynyt järjestysnumeron kirjoitusasu 9:s....
Ei saatana. Hyvin alkanut päivä meni pilalle.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Viestin lähetti Elmeri Hautamäki
Itseäni ärsyttää eniten juuri noiden yhdyssanojen osaamattomuus. Esim. jossain helvetin chateissä näkee hirvittivän määrän kirjoitusvirheitä, etenkin yhdyssanojen kohdalla: "Onko Riihi mäellä hyvän näkösii sinkku tyttöjä? nim. ford boy´75".

Kiitos Nokian puhelimissa olevan ennakoivan tekstinsyötön, jota käyttäessä pitää yhdyssanojen osat kirjoittaa erikseen.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Viestin lähetti msg
Kiitos Nokian puhelimissa olevan ennakoivan tekstinsyötön, jota käyttäessä pitää yhdyssanojen osat kirjoittaa erikseen.
Eihän niihin ole pakko sitä väliä laittaa. Riittää, kun kuittaa nuoli alaspäin ensimmäisen puoliskon ja jatkaa siitä.
 
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo.
Viestin lähetti msg
Kiitos Nokian puhelimissa olevan ennakoivan tekstinsyötön, jota käyttäessä pitää yhdyssanojen osat kirjoittaa erikseen.

Älä turhaan selittele, taisit just jäädä kiinni että sä oot se ford boy' 75!
 

tant gredulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Omassa koulussani opetettiin, että kymmentä pienemmät numerot kirjoitetaan kirjaimin: viides. Ei 5:s eikä 5.
Tämähän tietenkin tapahtui vuonna tuhatyhdeksänsataakuusikymmentäjotain, joten tovi on vierähtänyt. Saako sitä tarmoerkaletta käyttää kirosanana? Istuisi suuhun (sic) oikein hyvin.
 
Viimeksi muokattu:

TKO

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, NFL
Suomi-rap on kyllä suomen kielen kaatopaikka. Toki ymmärrän, että toisinaan lauluissa sanoja pitää käyttää virheellisessä muodossa, jotta riimi saadaan aikaan, mutta kun nämä lökäpöksyt tuntuvat ottaneen tavoitteekseen suomen kielen raiskauksen vaikka siihen ei olisi mitään syytäkään. Eli käytetään sanoja, kuten 'bounssaa', 'meitsit', 'fläshää', 'spiikkaa' yms., kun voitaisiin aivan hyvin käyttää niiden suomen kielisiä vastineita.
 

ELÄKELÄINEN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Keski- Uudenmaan muoviseurat
Viestin lähetti Jakke Huuliparta
Samoin myös risoo yleistynyt järjestysnumeron kirjoitusasu 9:s....
Ei saatana. Hyvin alkanut päivä meni pilalle.

Luin juuri kirjaa´Olympialaiskisat 2´vuodelta 1924.Siinä kaikki järjestysnumerot on kirjoitettu muodossa x:s,jopa tulosluettelossa l. kyseessä ei ole ihan uusi ilmiö.

Esim. Hesarin urheilujutuissa järjestysnumeroita kirjoitetaan ja taivutellaan täysin mielivaltaisesti.Jopa samassa kappaleessa on eri versioita.Erinomaisen ärsyttävää kaltaiselleni kielipoliisille.Oikeasti ottaa aivoon.Luulisi työkseen kirjoittavien huomaavan moisen.

Tarkistustauko ja jatkoa:Tämä Hesari-juttuni perustuu alkukesän suivantumiseeni.Päätin tarkistaa asian duunin kahvihuonessa.Satunnaisotalalla kolmessa viime viikon Hesarissa kaikki urheilusivujen lukusanat on kirjoitettu ja taivutettu oikein!
Kielipoliisi jatkaa valvontaa!
 

TKO

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, NFL
Viestin lähetti tant gredulin
Omassa koulussani opetettiin, että kymmentä pienemmät numerot kirjoitetaan kirjaimin: viides. Ei 5:s eikä 5.
Tämähän tietenkin tapahtui vuonna tuhatyhdenksänsataakuusikymmentäjotain, joten tovi on vierähtänyt.

Kyllä tuo varmaan pätee edelleenkin, sillä itse olen tämän kevään ylioppilas ja myös minulle on opetettu samalla tavalla tuo numerokäytäntö.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Viestin lähetti Elmeri Hautamäki
Älä turhaan selittele, taisit just jäädä kiinni että sä oot se ford boy' 75!

Hitsi, kiinni jäin, vaikka hämäsin eri automerkillä ja syntymävuodella.

Toimiiko tuo "nuoli alaspäin" yhdyssanoja kirjoittaessa myös vanhemmissa malleissa? Miten muistaisinkaan, että edellinen 3-sarjan nokialainen ei olisi tuollaiseen taipunut.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Ilmoittaudun aiheen vankkumattomaksi harrastajaksi.

Tällä kertaa pieni huomio teonsanasta "lihoa", jonka perusmuodon luullaan ärsyttävän usein olevan "lihota".

Lihon siis, mutta en "lihoa"; olen siis lihonut, mutta en "lihonnut". Hän lihoi (eikä hän lihosi) tms.

Myös trivia-kysymys: mikä suomen kielen adjektiivi on partikkelien tapaan taipumaton?
 
Viimeksi muokattu:

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti msg
Jokainen, joka käyttää omata-verbiä, pitäisi lähettää lehtori Arja Tuulensuun(evp) desibelihoitoon.
Eikö sitä voisi mitenkään muuten sanoa?
Juu, ei mene jakeluun täälläkään.

-Pelaaja omaa hyvän laukauksen.
-Pastori Mouho omaa hyvän perseen...

Eikö jumalauta voi sanoa, että sillä ja sillä on hyvä laukaus, perse tai mikä vaan. Mitä tarkoittaa "omata"? Minä omaan uudet futiskengät...

Myös pilkunkäyttö on aika villiä jollain nimimerkeillä. Pilkkua kun, laitetaan tällä, tavalla välillä, mitä kummallisempiin, paikkoihin.

Itselläni nämä asiat tulevat hyvin pitkälti kuulomuistin mukaan, ei niinkään kielioppisäännöillä. Ja ihan hyvin mielestäni menee.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Viestin lähetti ELÄKELÄINEN
Entisöidä:Ennastaa
Mitätöidä:Mitätöntää.

Näin opetettiin alle 100 vuotta sitten esim.minulle.
Minulle opetettiin lukiossa alle 30 vuotta sitten, että se on entistää. Tuo mitätöntää onkin sitten jo sellainen juttu, mitä en suostu käyttämään, vaikka sama opettaja senkin opetti. Olkoot sitten vaikka yhden miehen sota, mutta minä ainakin mitätöin jatkossakin.
 

hanu

Jäsen
Suosikkijoukkue
raitapaita
Viestin lähetti ELÄKELÄINEN
Entisöidä:Ennastaa

Entisöidä po. entistää. Opetettiin taas minulle viime vuosituhannella joskus.

edit: Ossi oli nopeampi, no minäkin olen Hämeestä.

t. hanu
 

Roku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Joskus liikkui semmoinen juttu, että noita työttömyyspäivärahoja varten täytettäviä lappuja pitää täyttää kirjaimelleen niin kuin mallissa on esitetty: eli "työtön", "työssä", "vapaa", esimerkiksi sanaa "työssä" ei voi korvata sanalla "töissä". Näin tehtäessä hakemusta ei hyväksytä, vaan se postitetaan takaisin ja noin täytetyiltä päiviltä pyydetään lisäselvitystä.

Aikamoista pilkunfiilaamista, jos pitää paikkansa. Itselläni ei ole moisesta kokemusta, mutta näin väittävät ne jotka noita lappuja ovat täytelleet.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Noita selostajien fraaseja miettiessäni muistinkin yhden minua häiritsevän jutun. Aika usein joku pääsee kertaalleen yrittämään sitä sun tätä. Minun aivoni kun käsittävät asian niin, että silloin tehdään joku asia jo kahteen kertaan. Yhden suorituksen kohdalla pitäisi mielestäni käyttää sanaa kerran. Olenko väärässä?
 
Suosikkijoukkue
Mikkelin Kittaajat
Viestin lähetti Sistis

Suomen kielitoimiston mukaan sana 'viive' pitää taivuttaa, kuin sana 'taive', eli taive - taipeen -> viive - viipeen. Eli jos joku kirjoittaa täällä vielä viiveen, saa Suomen kielitoimiston vihat niskoilleen minun kautta.

Tämä viive -> viipeen taivutus on tullut tosiaan opittua kantapään kautta. Tätähän taivutusta käytettiin erässä käyttöjärjestelmien tenttikirjassa. Kesti muuten vähän aikaa keksiä viipeelle oikea merkitys.
 

ELÄKELÄINEN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Keski- Uudenmaan muoviseurat
Viestin lähetti hanu
Entisöidä po. entistää. Opetettiin taas minulle viime vuosituhannella joskus.

edit: Ossi oli nopeampi, no minäkin olen Hämeestä.

t. hanu

Molemmat opetettiin,mutta valitsin tietysti raflaavamman tähän yhteyteen.Meillä on siis ollut tuplasti parempaa opetusta.
 

Vakio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Man City
Minua on ruvennut ärsyttämään yhä yleistyvä sana "kokoustaa", jolla ilmeisesti tarkoitetaan sitä, että pidetään kokousta.

Tietääkö joku, onko tuo hyväksyttävä suomenkielinen sana? Typerältä se ainakin kuulostaa.
 

Tulppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
kaikkien aikojen paras ketju

Olen ehdottomasti ja vankkumattomasti tämän aiheen tukija ja kielipoliisi pahimmasta päästä!

Jatkoajassa esiintyvistä kieleemme tungetuista kukkasista pahin on ehdottomasti omaaminen. Yhdyssanavirheet tuntuvat nykyään olevan muodissa, ts. ne kuuluvat jokaisen teinin elämään siinä missä sidukka ja se eräs ruumiinosakin. Toivottavasti tämä muoti menee nopeasti ohi.

Joku kirjoitteli ylempänä kirjoitusvirheiden yhteydestä uskottavuuteen, tämän allekirjoitan täysin. Alan itsekin useamman kirjoitusvirheen samassa tekstissä huomattuani vetää johtopäätöksiä kirjoittajan koulutuksesta, taustoista sekä yleisestä älykkyystasosta.

Helpotti.
 

jake

Jäsen
Suosikkijoukkue
hifk
Itseäni äsryttää monissa yhteyksissä näkyvä sanan "myöskin" käyttö. Adverbeihin ei laiteta päätteitä muutenkaan mutta tuossa tuo -kin on täysin turhaa toistoa lisäksi.

Hupaisaahan olisi laittaa kielteinen jatke tuohon myös-sanaan, jolloin saamme hassun kuuloisen sanan myöskään.
 

Cosmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
JB & KG
Viestin lähetti ELÄKELÄINEN
Erinomaisen ärsyttävää kaltaiselleni kielipoliisille.Oikeasti ottaa aivoon.Luulisi työkseen kirjoittavien huomaavan moisen.
Viestin lähetti ELÄKELÄINEN
Molemmat opetettiin,mutta valitsin tietysti raflaavamman tähän yhteyteen.Meillä on siis ollut tuplasti parempaa opetusta.
Hyvää on ollut opetus! Aika yleistä on myös tämän vastakohta, eli viimeisen sanan ja (päättö)välimerkin jälkeen laitetaan väli. Saatakohan siellä ? No siellähän sataa ! Tiesin , että tänään tulee vettä kuin aisaa . Onkohan joskus opetettu noin, ja olen vain missannut jotain? Vai onko Brewerintauti levinnyt kulovalkean tavoin ympäri maailmaa? Tietysti tuo yo. ELÄKELÄISEN (?) tapa on vähän sama.

Peruskoulussa myös opetettiin, että virke alkaa aina ja poikkeuksetta isolla kirjaimella. Tietysti nykyään kaiken maailman arSka-MAn nimimerkkien ja muiden aikakaudella se on jo hämärtynyt, mutta jos virke alkaa esim. sanoilla: e-duuri tai pH, niin alkuun tulee pieni kirjain. Kaikkea sitä on.

Pilkkua tekisi kovasti mieli laittaa rytmittämään aina puhumista, mutta niinhän se ei suomen kielessä ole. Vaikeaahan se silti on ja jätän arpatilanteissa pilkun mielummin pois. Ja eikö uusi Apulanta kuulostakin hyvältä, vai kuullostaako sittenkään?
 
Viimeksi muokattu:

Shayne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vihreäpaitainen mies & Petun pelistragedia
Re: kaikkien aikojen paras ketju

Viestin lähetti Tulppu
Alan itsekin useamman kirjoitusvirheen samassa tekstissä huomattuani vetää johtopäätöksiä kirjoittajan koulutuksesta, taustoista sekä yleisestä älykkyystasosta.
Suomen kielessä ei vedetä johtopäätöksiä, niitä tehdään.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös