Minua ärsyttää kamalasti ns. sä-passiivin käyttö. Välillä sitä kuulee jopa oppineilta ihmisiltä televisioesiintymisissä. Juontaa ehkä juurensa englannin kieleen ja sanan you käyttöön passiivissa. Eli sanotaan "sä teet näin" kun voisi sanoa tehdään näin. Kun siis puhutaan yleisesti ihmisten tekemisestä eikä jonkun yksilön tekemisestä. Ehkä kielitoimisto on hyväksynyt sä passiivin ja olen vain vanhanaikainen kitisijä. Ja kyllä kun puhutaan naamatusten kaverin kanssa niin ehkä sä-passiivi on ihan OK jossei muusta tiedä. Mutta kun menee televisioon puhumaan tärkeistä asioista niin mielestäni se murentaa arvovaltaa.
Ei kaikki edes ymmärrä mistä puhun. Sä-passiivi on heille arkipäivää. Välillä se tulee jopa omiin puheisiin ja se harmittaa. Ja kyllä minun viesteistä löytyy kirjoitus- ja kielioppivirheitä. Olen huolimaton ja minulla on lukihäiriö. Aina ei jaksa kaikkea tarkistaa moneen kertaan.
Ei kaikki edes ymmärrä mistä puhun. Sä-passiivi on heille arkipäivää. Välillä se tulee jopa omiin puheisiin ja se harmittaa. Ja kyllä minun viesteistä löytyy kirjoitus- ja kielioppivirheitä. Olen huolimaton ja minulla on lukihäiriö. Aina ei jaksa kaikkea tarkistaa moneen kertaan.