Kesämökki – lepopaikka vai työleiri?

  • 44 062
  • 191
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Olen kai vähän yli-urbaani ihminen, mutta sääsket, paarmat, muurahaiset jne. jne. yhdistettynä viemäröinnin puutteeseen ja Suomen kesän jatkuvaan vesisateeseen ei vaan jotenkin houkuttele. Eikö maaltapaon aiheuttama nostalgia ole jo vaipumassa suurten ikäluokkien myötä hautaan? Pian ihmisille tarjotaan lomamökkejä pienten rahasummien kera ja tuhannet pikku kojut mätänevät pitkin soisen maamme lukuisia sääskivesiä...
Kitsas appiukkoni rakensi viitisentoista vuotta sitten sinänsä miellyttävän ja kirkasvetisen järven rannalle mökin. Piti olla "oman näköinen", eli kunnon mökkihelvetti. Ei vesivessaa, ei juoksevaa vettä, ei sähköliittymää (!), ei saakeli mitään. Sähkö iltahartauden kuuntelua varten otetaan traktorinakusta, jota ladataan joko kotona tai sitten Bilteman aurinkokennosysteemillä (käytettynä ostettu ja ankarasti tingitty). Pihaan on jätetty ns. mukavuussyistä lehtipuuta eli jepikkoa, minkä ansiosta hyttyset viihtyvät tontilla erityisen hyvin. Viihtyisivät toki muutenkin riittävän hyvin.

Kun appiukon lapsista yhdellä on jo hyvä mökki puolisonsa kanssa, toinen asuu ulkomailla, ja kolmas on naimisissa syntisen jumalankieltäjä-kääpiön kanssa, jonka perhekuntaa ei kiinnosta mökkihelvettiin joutuminen, ei seuraava sukupolvi ole näillä näkymin eikä ainakaan innosta vinkuen tahtomassa perintöään mökin muodossa. Tontilla on tietysti jokin arvo, mutta mökki itsessään on pieni, karu, epäviihtyisä, ja fasiliteetit ovat lähes 1800-luvulta. Tuollaisen "loma"kiinteistön myymiseen tarvitaan niin saakelin taitava kiinteistökaisa, ettei ole tosikaan.
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Tykkään nykyään mökkeillä todella paljon. Näin ei aina ollut, koska kun ukko oli luokanopettaja, niin varhaislapsuudesta aina täysi-ikäisyyden kynnykselle mökillä jumittettiin kesät suunnilleen siitä, kun toukokuun lauantaina koulu loppui aina seuraavan lukuvuoden alkua edeltävään sunnuntaihin asti. Toki koti- ja ulkomaan matkoilla käytiin, mutta kaihersihan se teiniä, kun kaikki kaverit olivat Kouvostoliitossa.

Nykyään napostelee aivan eri lailla. Mökki on 50-luvulla alunperin rakennettu isohko lautamökki, jota lähes kaikki luulevat alunperinkin ympärivuotiseen käyttöön tehdyksi ok-taloksi. Nyt suhteellisen nykyaikainen ja vedet, sähköt ja lämpöpatterit toki löytyy ja muutoinkin kuntoa on pidetty yllä. Tontti on iso ja rakennuksia löytyy useampia nykyisin. Maisemat ovat hienot ja mikä parasta, mökki ei ole täysin korvessa, vaan Lappeenrantaan ajaa sen reilun vartin. Nykyään järven vastarannalla onkin lähinnä omakotitaloja. Tämä on yksi tärkeimpiä kriteereitä ainakin allekirjoittaneelle, jos mökillä pidempään aikaa viettää eli että sieltä pitää myös tarvittaessa päästä ihmisten ilmoille. Yhtä kaikki, todella hieno paikka.

Vaimon vanhempien mökki sitten on uudempi hirsirakennus, mutta kyllä sellaisessa skutsissa (ainakin tuohon omaan verrattuna, vaikka onkin toki Kouvolassa eli mistään Lapin eräkämpästä ei puhuta), että mukava siellä on viikonloppu viettää, mutta pidempi reissu alkaa leikata kiinni. Katsellaan millanen Bermudan kolmio tästä vielä tulee, kun puoliso on ainoa lapsi ja tuota vanhempieni mökkiä ollaan taas minulle jättämässä. Pari mökkitonttia olisi tyhjänäkin, mutta mitään intoa omaan projektiin ei kyllä ole.
 

Murkula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkueet,Tappara,NY Rangers,Juniori- SaPKo
Itse pidän mökkeilystä myös kun hullu puurosta. Sitä edesauttaa se, että mökki on niin hemmetin hienon järven rannassa ja suorastaan rakastan kalastamista. Meillä (isällä) on sellainen pieni mökkimiljöö, jossa on vanha tila ja kaksi rantamökkiä, sekä kaikkiaan 5 saunaa. Tai tuo tila taitaa olla jo nuoremman veljeni omistuksessa, isän hallintaoikeudella. Kun tätini omistaa vierestä mökin ja läheltä saarimökin, sekä toinen täti toiselta puolelta kaksi mökkiä niin siellä yleensä sukua piisaa. Mikäs siinä, on hyvä suku ja ollaan aina kaikki tultu toimeen. Se on vieläpä lievästi sanottu, sillä viihdymme todella hyvin yhdessä. Kertoisiko jotain, että toinen tätini on miehensä kanssa lapseton joten ovat testamentanneet omaisuutensa meille naapurin veljenpojille.

Itse halusin muksuna mökille joka viikonloppu ja odotin monesti perjantaisin koulun pihalla, isää hakemaan, että ehditään illaksi laskemaan verkkoja. Mökkimatkaa on sellainen puolitoista tuntia. Muut kaverit kirmasivat discoon niin meikä vaan aina mökille. Pesäpalloa pelasin tosin koko varhaisnuoruuteni niin peliviikonloput oltiin kotona.
Eipä ole mökkeilystä traumoja. Pelkästään hyviä muistoja on, vaikka paljon on sielläkin savottaa tehty. Ei se aina ole työtä, eikä sitä puuhastelua voi edes miksikään työksi laskea.
Vaimo tuossa kyseli, mitä tehtäsiin kesälomalla, niin ainahan se minun vastaus on, että mökillä mahdollisimman pitkään. Vastoin tahtoaan kukaan omasta perheestäni ei ole koskaan mökkeilemään joutunut.

Ja asunhan toki omakotitalossa ja rannassa seisoo, kuinkas muutenkaan, rantasauna. Joka viikko tässäkin on jotain puuhaa, mutta kuka hemmetti jaksaa olla tekemättä mitään.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Nykyään järven vastarannalla onkin lähinnä omakotitaloja.

Sama tilanne meillä päin. Aikaisemmin on saanut rauhassa olla, mutta onhan tuon jo toistakymmentä vuotta tiennyt, että tähän se menee. Olisipa pelkästään vastarannalla, missä on itse asiassa rivitaloja, mutta mökki on nyt omakotitalojen ympäröimä ja uusin talo on niin lähellä kuin vain ikinä laki sallii.

Saa nähdä mitä tapahtuu, kun on bileitä, munasillaan mennään uimaan ja muuta. En edes halua tietää tuollaisen rantatontin rahallista arvoa reilun tunnin ajomatkan päästä Stadista, koska ei se ole myynnissä.
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
Meillähän on tilanne tällä hetkellä aivan loistava. On sekä mun faijan vanha kotitila, jota on ylläpidetty jatkuvasti sekä anopin ja appiukon uusi luksushuvila (vesi kannetaan ja sähkö aggregaatista) Saimaalla omassa saaressa. Tällä hetkellä siis meidän mökkihommat hoituvat tyyliin aja mestoille ja tuo mitä tarvitset, mitään muita kuluja ei juuri tule satunnaista julmetun ison perämoottorin tankkaamista ym pientä lukuunottamatta. Mökkeily onkin mukavaa touhua ja myös skidit tykkäävät.

Sitten päästäänkin tulevaan. Nyt sapluuna toimii oikein hyvin, koska faija ja kaksi broidiaan pitävät kimpassa omasta mestastaan huolta ja anoppi ja appiukko sanovat saaressa aina viimeisen sanan, toki hyvässä hengessä. Faijan puolelta on viisi serkkua, joiden kanssa pikkuhiljaa gubbejen ikääntyessä joudumme ottamaan vastuullemme mestan ylläpidon. Sama koskee saarta muijan parin sisaruksen ja näiden puoliskojen kanssa. Mä en ole mikään äärimmäinen eränkävijä, mutta hommat kyllä hoidan muutenkin kuin Ellun kanat -tyylillä. Odotettavissa onkin jonkinlaista vääntöä tulevaisuudessa sukulaisten kanssa, koska varsinkaan serkkujeni puolelta aines ei koskaan ole ollut penaalin terävintä kynää ja muijan puolella sisarukset ovat aikalailla työtävieroksuvaa sorttia, jos kyseessä on joku muu kuin silloin tällöin tapahtuva mökkiromantisointihenkinen puidenkanto. Lankomies sentään on täysi tolkun mies ja kova tekemään hommia sekä plussana se on täysin samassa veneessä kuin mä ollessaan muijan systerin kanssa naimisissa.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Itsekin kuulun niihin jotka ei mökkiin omia rahoja sijoittaisi. Hiukan sama asia kuin joku kallis "lomainvestointi" kuten matkailuauto tai purjevene, eniten risoo ajatus että aina ja iankaikkisesti kaikki kesälomat vietetään siellä. Rakastan matkailua ja eri kulttuureita, tuntemani mökkeilijät menevät aina sinne mökille ja ehkä joka viides mökkiperhe menee ydintalvella viikoksi kanarialle.

Mökki kuitenkin löytyy vaimon puolelta ja ihan hienoltakin paikalta meren rannalta, ja vain 30min ajokin sinne himasta. Ei voi valittaa, tykkään rauhasta myös, grillailusta, kunnon puusaunasta oluen kera jne. Mutta on tässä se käänteinenkin asia kun ei ole oma mökki niin on koko ajan vähän kuin kylässä ja vaimon puolen perhe huseeraa ja katsoo jokaisen asian perään. Muutama viikonloppu kesässä riittää mulle. Tuo rauhakin voisi olla tärkeämpää jos asuisin vielä kerrostalossa, mutta kun himastakin löytyy mukavan kokoinen rauhaisa piha ja terassi missä voi grillailla, pelata muksun kanssa palloa jne.

Eikä se missään nimessä olisi työleiri vaikka haluaisinkin, niin tarkka on appiukko siitä mitä siellä tekee.

Sijoittaisin samat rahat mielummin vaikka johonkin Hymeriin ja lähtisin kiertämään eurooppaa. Vaikka kaukainen ajatus sekin koska saan euroopan autoreissut tehtyä henkilöautollakin asumalla teltassa, mökeissä, gasthauseissa jne.

Lapsuuden olen viettänyt hyvinkin vahvasti mökillä ja mukavaa oli, kaikki kesälomat ja jopa viikonloppujakin useita, parhaimmillaan yli 2kk vuodessa. 120km Helsingistä ja keskellä peltoja joen varrella, kilometrin säteellä vain yksi kaksi naapuria. Mutta tämä kyseinen mökki meni sitten vaarin kuoltua suvun taisteluissa enolle koska hän oli ainoa joka siellä vielä aktiivisesti kävi. Ymmärrän näkövinkkelin että tälläinen lapsuuden kesämökki ehkä saisi minut enemmän sinne mökille, mutta en siltikään luopuisi matkailusta joten mökkikäynnit olisi edelleen kohtuu vähäisiä.

_
 

PataJaska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, sympatiat HPK ja Kiekko-Espoo
Tämä ketju onkin tässä kuin tilauksesta

Ilmeisesti kyse on osin tästä 33v aivan kohta perheellisen "nuoren aikuisen", mutta samalla myös jo orastavasti keski-ikäistyvän ihmisen ikävaiheesta, mutta olen juuri viime aikoina alkanut mieluilla, että voisi olla oikein mukavaa jos vielä joskus elämässä sitä olisi se oma kesämökki. Lapsena omalla perheelläni ei sellaista ollut, enkä sellaista siis ole koskaan mitenkään kaivannutkaan, paitsi nyt sitä olen alkanut miettiä. Vaimollekin juuri pääsin asiasta puhumasta ja hänellä on kyllä samansuuntaisia intressejä.. sanottakoon kuitenkin heti, että tämän asian hoitaminen kuuluu lähinnä seuraavan 10 vuoden sisällä tarkasteltaviin asioihin, nyt tällä sekunnilla mökin hankkiminen ei ole realismia..

Ensimmäisenä pitäisi luonnollisesti päättää kesämökin sijainti, se kun on ainoa asia jota ei sitten voi muuttaa. Tämä on sikälikin tärkeää, että jos siitä mökistä sitten haluaa joskus eroon, niin sijainti nyt on myytäessä se aivan oleellisin kysymys, jopa kuntoa tärkeämpi? Vaimo on savolainen, joten sikäli voisi olla mukava kesämökki sitten saada sieltä, mutta koska tilanne on se että seuraavan parin vuoden säteellä joudumme tekemään pysyviä asumisratkaisuja käytännössä siltä väliltä että pysymmekö pk-seudulla tai siinä tuntumassa vai muutammeko Poriin (jompikumpi näistä se on 100% varmasti), niin hiukan monimutkaiseksihan se menisi molemmissa tapauksissa jos mökki sitten olisi Savossa. Mielestäni mökin etäisyys kodista pitäisi olla sellainen, että sinne lähteminen (etenkin lapsen/lasten kanssa) ei ole mikään yli-inhimillinen ponnistus, mutta että se kuitenkin "tuntuisi joltakin". Esimerkiksi tuollainen 150km mökkimatka olisi oikein hyvä..

JOS siis se päivä vielä joskus koittaa että PataJaska saa rentoutua oman mökkinsä rauhassa, niin sanoisin että kyseinen mökki sijaitsee sitten Hämeessä, jossa asuin tässä välissä monia vuosia ja joka on allekirjoittaneelle hyvin rakas paikka. Tiedostan kyllä, että vaivaahan se mökki mukanaan myös tuo, mutta silti jotenkin olen alkanut nähdä itseni ihmisenä (sen mitä olen elämässäni muiden mökeillä oleillut) joka hyvinkin viihtyisi mökillä pari pidempääkin pätkää kesän mittaan.. aika näyttää mitä tapahtuu
 
Viimeksi muokattu:
Olimme vaimoni kanssa kesällä 2012 kolme viikkoa Eurooppaa kiertämässä ja kun tulimme takaisin, niin päätimme ostaa kesämökin. Olimme silloin matkustelleet ympäri maailmaa aikas paljon ja ajattelimme laittaa tulevat matkarahat johonkiin pysyvään. Löysimme upean paikan, teimme tarjouksen ja saimme sen. Olimme silloin reilu kolmekymppisiä.

Mökille on meidän nykyisestä kodista matkaa kilometreinä 35 ja ajallisesti puoli tuntia. Se on juuri niin lähellä, että toisinaan arkena töistä tullessaan voi lähteä mökille saunomaan. Pääosin kesäviikonloput vietetään siellä ja puuhastelua riittää. Mökki on laudasta rakennettu pieni n.30 neliön kokoinen ja tonttia on hehtaarin verran. Mielestäni yksi elämäni parhaista sijoituksista. Penniäkään ei tule ikinä tuottamaan, mutta mieli lepää.

Se, että on kesämökki ei tarkoita kaiken vapaa-ajan viettämistä siellä. Olemme joka vuosi mökin ostamisen jälkeen olleet ulkomailla ja tänäkin kesänä lähdemme koko perheen kanssa viikoksi Gardajärvelle. Vaikka paikkamme järven rannassa onkin, niin ei siellä sentään Alpit ikkunasta näy.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Tähän ketjuun ei varmaan tule kommentteja, koska kaikki ovat työleireillänsä parasta aikaa. Silti tämä sittenkin trauma kuuluu ehdottomasti tähän ketjuun. Joku kyseli kierrätyksen puolella mikä grillaamisessa on niin hienoa kesällä. No, siihen voi olla eri syitä.

Mutta se asia, kun piti aina syödä kuistilla pienellä kiikkerällä pöydällä monen ihmisen voimin mihin ei lapsikaan mahtunut. Yritti pyytää lupaa saisiko mennä sisälle syömään, kun olisi helpompaa. Mutta sehän ei tietenkään käynyt. Tokihan nyt joskus vesisateella oltiin sisällä, mutta tuo loputon nyt ollaan mökillä ja siksi syödään ulkona ahdisti jo pari vuosikymmentä sitten.

Nykyään nautin mökkeilystä ja kaikki syö missä syö ja mitään pakkoa ei kenelläkään ole.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Nykyään nautin mökkeilystä ja kaikki syö missä syö ja mitään pakkoa ei kenelläkään ole.

Heh, saman kaavan mukaan mennään. Lapsena sitä joutui noudattamaan jotain ihan älyttömiä sääntöjä vain siksi, kun silleen nyt vaan on ennenkin toimittu. Nykyjään sitten ollaan juuri niinkuin halutaan, ja sama pätee tenaviin. No tietty ne normaalit käytös- ja turvallisuussäännöt pätee, mutta oleminen on vapaata.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Alkaa olla varsinkin yhtään kauempana pk-seudulta melkoiset ostajan markkinat, jotka näissä vain kiihtyvät. Hienoja rantatontteja mökkeineen edullisesti kaupan - usein vain ne lautamökit ilman mukavuuksia ovat sellaisia, että ikkunanpokat ja -lasit ovat arvokkain osa. Mökinomistajan keski-ikä on yli 60 vuotta ja nousee merkittävästi.

Itse pidän kyllä järvenrantaoleilusta kesäisin, mutten ymmärrä kyllä yhtään vieläkin elävää (näissäkin ketjuissa) "oikeinmökkeilyn" vahvaa ideaa, ts. että mökillä ei saisi olla esimerkiksi sähköjä, juoksevaa vettä, astianpesukonetta, televisiota tai mitään vastaavia. Kukin tehköön niin kuin itselleen on hyvä, jos kaipaa askeettisempaa oloa, siitä vaan, jos kaipaa nykyaikaistettua mökkiä, yhtä hyvä valinta. Itselleni sopii näistä mökkeilyyn tasan tuo jälkimmäinen, vaikka vaelluksilla ja autiotuvillakin viihdyn. Taloudellisessa mielessä toki ennustan, että jälkimmäisille jää arvoa - mukavuudettomia erämajoja jää sen sijaan jo nyt perikuntien käsiin paljon.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Itse pidän kyllä järvenrantaoleilusta kesäisin, mutten ymmärrä kyllä yhtään vieläkin elävää (näissäkin ketjuissa) "oikeinmökkeilyn" vahvaa ideaa, ts. että mökillä ei saisi olla esimerkiksi sähköjä, juoksevaa vettä, astianpesukonetta, televisiota tai mitään vastaavia. Kukin tehköön niin kuin itselleen on hyvä, jos kaipaa askeettisempaa oloa, siitä vaan, jos kaipaa nykyaikaistettua mökkiä, yhtä hyvä valinta. Itselleni sopii näistä mökkeilyyn tasan tuo jälkimmäinen, vaikka vaelluksilla ja autiotuvillakin viihdyn. Taloudellisessa mielessä toki ennustan, että jälkimmäisille jää arvoa - mukavuudettomia erämajoja jää sen sijaan jo nyt perikuntien käsiin paljon.

Sama. Sähköt ja televisio nyt on ihan must, mikä onkaan mukavampaa, kun joka toinen kesä katsella futiskisoja telkkarista mökkeilyn lomassa. Minullakin vielä vain vanhempien mökki käytössä, muut mukavuudet löytyy paitsi juokseva juomakelpoinen vesi ja samalla tietysti vesivessa. Järvestä on viritetty pumpulla vesijohto keittiöön, ja tässä myös varaaja, joten lämmintä ja kuumaa vettä saa suoraan tiskaukseen ja perunan keittoon. Nuo riittää mulle, vaikka juomavesikin kelpaisi. Tällä hetkellä vesijohdon vetäminen tulisi muutenkin turhan kalliiksi, kun ihan vierestä ei mene linjaa.

Minulle riittää mökkitöiksi grillaamiseen ja saunomiseen liittyvät puutyöt ja tiskaamiset, johan sitä on niissäkin ;) Aika ajoin pitää tietysti mökkiäkin huoltaa, että se pysyy viihtyisänä. Isäukko on niistä toistaiseksi vastannut, ja itse on tullut oltua sitten apuna sen minkä on ehtinyt. Vielä kotona asuessa kyseessä oli ihan perinteinen "pakkotyö", joka silloin välillä potutti, mutta ihan hyvää se minulle teki. Nyt sitten heikosti ehtinyt talkoisiin, kun ollut pieniä lapsia, ja asutaan etäällä. Pikku hiljaahan nuo olisivat jäämässä meidän perillisten vastuulle, mikä pikkuisen ahdistaa ;) Olen tyypillinen nykyihminen, jolla peukalo keskellä kämmentä rakennusasioissa. Saan kyllä aikaiseksi, kunhan joku kertoo ja näyttää miten. Tällä menetelmällä on oma talokin väsätty.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Itse pidän kyllä järvenrantaoleilusta kesäisin, mutten ymmärrä kyllä yhtään vieläkin elävää (näissäkin ketjuissa) "oikeinmökkeilyn" vahvaa ideaa, ts. että mökillä ei saisi olla esimerkiksi sähköjä, juoksevaa vettä, astianpesukonetta, televisiota tai mitään vastaavia.

Sähköt ja hyvällä paineella tuleva kylmä vesijohtovesi löytyy. Lämmintä vettä saa sitten, kun lämmittää. Myös televisio (tuumia 14) löytyy ja nykyään se YouTube tai Jatkoaika, jos sattuu nettitikku olemaan taskussa. Kyllähän sitä monta viikkoa vaikkapa heinäkuussa pitäisi tukikohtana mistä kävisi eri kesätapahtumissa, mutta käytännön asiat eli vielä mökin laillinen omistaja pistää kapuloita rattaisiin.

Niin, jostain se digiboksikin piti mökille kaivaa ja jotain antennitöitä tehdä.
 
Itse pidän kyllä järvenrantaoleilusta kesäisin, mutten ymmärrä kyllä yhtään vieläkin elävää (näissäkin ketjuissa) "oikeinmökkeilyn" vahvaa ideaa, ts. että mökillä ei saisi olla esimerkiksi sähköjä, juoksevaa vettä, astianpesukonetta, televisiota tai mitään vastaavia. Kukin tehköön niin kuin itselleen on hyvä, jos kaipaa askeettisempaa oloa, siitä vaan, jos kaipaa nykyaikaistettua mökkiä, yhtä hyvä valinta. Itselleni sopii näistä mökkeilyyn tasan tuo jälkimmäinen, vaikka vaelluksilla ja autiotuvillakin viihdyn. Taloudellisessa mielessä toki ennustan, että jälkimmäisille jää arvoa - mukavuudettomia erämajoja jää sen sijaan jo nyt perikuntien käsiin paljon.
Ostajan markkinoilla ongelma tuntuu vain olevan, että pitäisi osata mennä johonkin Hyrynsalmen Osuuspankin tai S-marketin ilmoitustaululle ne myynti-ilmoitukset nähdäkseen. Netissä tuntuu olevan vieläkin myyjän markkinat. Kiinnostavan kohteen kun löydät, niin sen on löytänyt sata muutakin jotka myös luotaavat samoja harvoja netti-ilmoituksia. Ja jokainen ruksi varustelistaan (kaivo, ranta, sauna, metsän- tai pellonsyrjästä puhumattakaan) pudottaa vaihtoehtojen määrää lähemmäksi nollaa. Siltikin olen kyllä pohtinut että kehityksen täytyy mennä vahvasti esiin nostamaasi suuntaan, ja että kyllä jossain kohtaa alkaa tärppääämään, ellei tällä vuosikymmenellä niin sitten seuraavalla. Mitään maallemuuttoaaltoa kun ei ainakaan (toisin kuin Kreikassa) vielä tällä hetkellä ole näköpiirissä, vaikka asiat saattavatkin eskaloitua nopeasti.

Itse en mökkeilyssä kaipaa mukavuuksia. Johonkin varusteltuun vuokramökkiin on toki kiva mennä porukalla hetkeksi aikaa, mutta kyllä kunnon mökkeily on nimenomaan sitä askeettista retriittiä ja rauhallisella tahdilla suoritettavaa työleiriä siellä. Sähkövalo ja kaasuliesi korkeintaan. Ei perämoottoria.
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Juhannus mennyt faijan mökillä. Pieni saari n 190km päässä kotoa. Mukavuuksina sähkö ja perämoottori, juokseva järvivesi. Juotava on kannettava. Erityisluksusta on puutuvat hyttyset, vaikka niitä on hulluna mantereella. Siisteintä myöhään syksyllä, kun muut mökkeilijät on poissa. Oikeestaan ainoa mitä tahtoo lisää, olisi järkevän hintainen ja painoinen verkkoviralla toimiva 500kg vetotalja isompaa venettä varten...TV ei ole ollut kertaakaan päällä ja radio jonkin verran. Sekin on aito putkivehje.
 

kharon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tps
Jahas, kevät lähenee ja mökkikärpänen pörrää. Tämän kesän projektina olisi uusi laituri. Pohdinnassa vielä, että teenkö itse vai ostanko valmiin.

Tarkoitus käydä kevätmessuilla tulevana viikonloppuna haistelemassa ideoita. Tällä hetkellä vahvin ajatus on n. 10 metriä pitkä muovipontoonilaituri. Saimaan pinta heittelee nähtävästi niin paljon, että pylväiden päälle ei houkuta tehdä.

Rinnetontti on kyllä osoittanut haadteensa, mutta viimekesän palju- ja rappusprojekti onnistui yllättävän hyvin tälläiseltä uusavuttomalta tyypiltä.

Saisikos tätä keskustelua herätetty henkiin, jos jatkoajasta löytyisi hyviä vinkkejä? Ainakin aitaa pitäisi saada terssille ideoitua.
 

Remy Martin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Jahas, kevät lähenee ja mökkikärpänen pörrää. Tämän kesän projektina olisi uusi laituri. Pohdinnassa vielä, että teenkö itse vai ostanko valmiin.

Tarkoitus käydä kevätmessuilla tulevana viikonloppuna haistelemassa ideoita. Tällä hetkellä vahvin ajatus on n. 10 metriä pitkä muovipontoonilaituri. Saimaan pinta heittelee nähtävästi niin paljon, että pylväiden päälle ei houkuta tehdä.

Rinnetontti on kyllä osoittanut haadteensa, mutta viimekesän palju- ja rappusprojekti onnistui yllättävän hyvin tälläiseltä uusavuttomalta tyypiltä.

Saisikos tätä keskustelua herätetty henkiin, jos jatkoajasta löytyisi hyviä vinkkejä? Ainakin aitaa pitäisi saada terssille ideoitua.

Riippuu rannasta millainen laituri kannattaa. Ja tietenkin käyttötarkoituksestakin, eli tehdäänkö veneen kiinnittämiseen, oleiluun vai uintiin.

Jos ranta on matala ja saat valettua betonitassun noin viiden metrin päästä rannasta, niin suosittelen tekemään itse. Vala tassu ja siihen päälle x ( riippuen laiturin leveydestä) määrä vanhoja sähkötolppia makaamaan rannan ja tassun päälle. Sitten vaan kansi laudoista ja rannassasi on tukeva laituri. Ei paljoa vedenkorkeuden heittelyt ja ajojäät haittaa, kunhan muistat tehdä laiturista vaan tarpeeksi korkean. Ja isommankin veneen pitää paikallaan.

Itse kanssa joskus mietin muoviponttoonilaituria. Hyvä kauppamies sai kuitenkin minut maksamaan betoniponttonista, enkä hetkeäkään ole katunut. Muoviponttoonit ovat niin kevyitä ja epävakaita että lapsetkin saavat laiturin heilumaan, tonnien painoiset betonimöhkäleet ovat huomattavasti tukevampia. Tietoa ei ole, mutta uskon betonin kestävän myös paremmin jäitä. Itse ostin joskus ilman asennusta, viikko siinä meni rehkiessä ja virheistä oppiessa, mutta kyllä sen pystyy asentamaan myös itse.

Ja sitten viimeisenä vinkkinä: Kevät on väärä aika touhuta uutta laituria. Vesi on muutaman asteen ja jäälautat ajelehtii. Loka- marraskuussa vesi on vielä noin kymmenasteista, paljon mukavempi aika pitää käsiä olkapäitä myöden vedessä kuin kevät.
 

12961

Jäsen
Edellisessä viestissä on asiaa. Arkkulaiturin voi toki tehdä myös saviseen rantaan painamalla pitkiä paaluja vieri viereen syvälle saveen ja täyttämällä näin syntyneen arkun kivillä niin kauan kuin menee. Vahvin, toki myös työläin laituri syntyy tekemällä koko laiturin pohja kivi/betoniarkuksi. Jos haluaa kerralla varmasti elinikäisen, paaluttaa joukkoon muutaman teräsbetonipaalun kallioon asti.

Jos päädyt tekemään edellisen kirjoittajan ohjeistaman tyyppisen arkku/siltalaiturin, muista valaa pohjat suunnikkaan malliin ja riittävän korkeaksi, alhaalta leveämmäksi kuin ylhäältä ja mieluummin reilulla kulmalla. Tällöin pieni jäiden liikkuminen nostaa jäitä pystyyn arkkua vastaan eikä liikuta laituria. Paras olisi jos saat vielä ankkuroitua valun niin perkeleesti kallioon, paksuilla ja ruostumattomilla harjateräksillä toki. Valun tekemisessä ei kannata säästää työtunteja tai betonia, arkun massa ja korkeus lisäävät laiturin kestävyyttä merkittävästi.

Veteen valettaessa myös itse betoni olisi hyvä olla paksumpaa tavaraa, eli sementin sekoitussuhde tavallista suurempi. Sementtiä liukenee betoniin enemmän käyttämällä sekoittaessa korkillinen mäntysuopaa per myllyllinen. Näin saat kotikutoisesti aikaan normiseosta vahvemman betonin.

Muoviponttooni on jo yhdellekin isommalle ihmiselle aikamoinen rimpula, heiluu kuin trampoliini. Isompimassainen betoniponttooni on tasapainoltaankin huomattavasti mukavampi.
 
Viimeksi muokattu:

Murkula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkueet,Tappara,NY Rangers,Juniori- SaPKo
Muoviponttooni on jo yhdellekin isommalle ihmiselle aikamoinen rimpula, heiluu kuin trampoliini. Isompimassainen betoniponttooni on tasapainoltaankin huomattavasti mukavampi.

Naapuri asensi toissakesänä omaan rantaan sellaisen ison muoviponttoonilaiturin jossa on 4 arkkumaista ponttoonia kulmissa. On pirun hyvä ja tasainen sätösfäksöni.
Velimiehellä on betoniponttooni ja sekin hyvä, mutta ei nuo juurikaan poikkea toisistaan vakaudessa.
Itse olen taas tehnyt / teettänyt omassa hallissa rosteriponttooneja ja tehnyt niiden päälle laiturit. Siksi tehtiin metalliset että jos menee vaikkapa puhki rantaan niin riittää omat kyvyt paikata. Oma laituri on isommassa vedessä mökillä PL 60 D500 teräslevyillä ankkuroitu keulasta pohjaan ja toinen pää on rantakalliossa. Pienemmällä järvellä oman talon rannassa se on vain kävelysillassa kiinni ja kärjestä vedetty narut rantaan.

Oma ja ainoa ohje niin jos mielii ankkuroida tuollaisilla isoilla punteilla niin on aika paljon helpompi pudottaa ne jään päältä valmiiksi pohjaan. Noita meidän kiekkoja ei pohjamudasta enää ota erkkikään irti ellei sitten jään päältä taljalla tms vinssillä kisko. Eipä tuosta kyllä laiturikaan karkaile.

Yksi asia noissa laiturihommissa on ihan varma. Halvalla ei saa hyvää.

Tuosta terassin aidasta niin pikkuveli kun rakensi talon takapihalle rinteeseen ison pation ja laittoi siihen paksusta hamppuköydestä aidan nelostolppien läpi porattuihin tolppiin.
Ainakin omaan silmään aika hyvännäköinen setti. Se ei tietysi ole mikään pikkulapsia turvaava aita.
 

kharon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tps
Ettei kävisi niin kuin jokaisessa mökkiprojektissa - mieli muuttuu ja hinta tuplaantuu. Järven pinta on nyt poikkeuksellisen matalalla, varmasti 60cm alempana kuin normaalisti. Nyt etuna olisi, että rantaan olisi suhteellisen helppo tehdä toimenpiteitä. Tuo paikka on sellainen, että jäät eivät aiheuta suurta huolta - lahti, jota selältäpäin suojaa vielä iso saari. Muutaman vuoden siinä oli väliaikaisesti laituri lepäämässä pukin päällä, eikä jäät vieneet sitkään matkoihinsa. Ranta on melko tasaisesti syvenevä, siinä 8 metrissä alkaa olemaan varmaan kaulaan saakka vettä.

Pääsääntöisesti tuosta tulisi uimalaituri, johon jossain vaiheessa jonkinlainen vene tulisi kylkeen. Kohtalaisen pienellä budjetilla pääsisi myös, jos tuohon rantaveteen pyörittelisi ruuvipaaluja. Pohja on sen verran kova, että uskoisin niiden pysyvän melko tukevasti paikallaan. Toisaalta sitten kiinteä laituri nousee melko ylös veden pinnasta varsinkin näin matalan veden aikaan.

Tuossa muutama kuva rannasta
 

Liitteet

  • ranta2.jpg
    ranta2.jpg
    981,4 KB · kertaa luettu: 495
  • ranta1.jpg
    ranta1.jpg
    304 KB · kertaa luettu: 442

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Laituriprojektia pukkaa mullakin. Olin pitkään betoniponttoonien kannalla, mutta niiden korkea hinta ja rakentamishaasteet puoltavat kyllä ~ 500 mm PEH-putkesta tehtyä ratkaisua. Putkilaiturin etuna on myös vääntöjäykkyys, kun runko ja putket rakennetaan yhdeksi korkeaksi palkiksi kannen alle. Lisäksi putket saa juuri niillä pituuksilla kuin haluaa, jolloin laiturin haluttu koko ei ainakaan muodostu ongelmaksi. Minulla ei tule kysymykseen kuin ponttoonilaituri, koska vettä on heti rannasta 2,5...3,0 metriä eli jo n. kolmen metrin käyntisilta riittäisi varsin hyvin.
Tällä hetkellä meillä on nk. ulokelaituri, jossa kettingit ja metalliputket muodostavat yläpuolisen tukirakenteen riippusiltojen tapaan. Ao. ratkaisu ei ole huono, mutta aika on tehnyt tehtävänsä ja uutta kaivattaisiin.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
@kharon Asennuspaikka näyttää sen verran helpolta, että eikös tuossa sellainen kunnollinen muoviponttoonikin ympärivuotisesti kestä? Esim 400mm putkiponttooni reunoille niin ei kai se mihinkään keiku. Asiasta en toki mitään tiedä.

Itellä kun laituri on merellä kohti pienehköä ja aika virtaavaa selkää, niin päädyin ulokelaituriin. Betoniperustus oli olemassa ennestään ja pienellä fiksauksella ja mantteloinnilla sen sai kuntoon. Aiemmin paikalla oli riippulaituri, mutta se oli vähän ruma, vanha ja pieni. Uusikin on kyllä ajateltu riippulaituriksi, mutta toistaiseksi olen tyytynyt laittamaan kesäkaudeksi maatuet laiturin päähän. Laiturin runko on 100x200mm alumiinipalkeista, ja uloke on hiukan yli 5m eli aika pitkä, ja vähän pomppulautahan tuo on ilman maatukia. Korko on sellainen että pitäisi pysyä veden yläpuolella kovimmillakin myrskyillä ja matalapaineilla.

Jäätilanne näyttää sellaiselta että viikonloppuna saareen jo pääsee. Tässä erittäin kätsy satelliittikuvapalvelu: https://apps.sentinel-hub.com/sentinel-playground/?source=S2&lat=60.4377443835986&lng=22.226886749267578&zoom=14&preset=1-NATURAL-COLOR&layers=B01,B02,B03&maxcc=20&gain=1.0&gamma=1.0&time=2018-10-01|2019-04-02&atmFilter=&showDates=false
 

Tuen Vety

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lätkä Lentää Oy
Ettei kävisi niin kuin jokaisessa mökkiprojektissa - mieli muuttuu ja hinta tuplaantuu. Järven pinta on nyt poikkeuksellisen matalalla, varmasti 60cm alempana kuin normaalisti. Nyt etuna olisi, että rantaan olisi suhteellisen helppo tehdä toimenpiteitä. Tuo paikka on sellainen, että jäät eivät aiheuta suurta huolta - lahti, jota selältäpäin suojaa vielä iso saari. Muutaman vuoden siinä oli väliaikaisesti laituri lepäämässä pukin päällä, eikä jäät vieneet sitkään matkoihinsa. Ranta on melko tasaisesti syvenevä, siinä 8 metrissä alkaa olemaan varmaan kaulaan saakka vettä.

Pääsääntöisesti tuosta tulisi uimalaituri, johon jossain vaiheessa jonkinlainen vene tulisi kylkeen. Kohtalaisen pienellä budjetilla pääsisi myös, jos tuohon rantaveteen pyörittelisi ruuvipaaluja. Pohja on sen verran kova, että uskoisin niiden pysyvän melko tukevasti paikallaan. Toisaalta sitten kiinteä laituri nousee melko ylös veden pinnasta varsinkin näin matalan veden aikaan.
Saimaan pinnankorkeus vaihteli viime kesänä 85cm, mikä tekee kiinteiden laitureisen rakentamiselle omia haasteita. Näillä yllä mainituilla spekseillä voisin suositella vaihtoehtoa, mikä itselläni on käytössä Saimaalla. Parin metrin kiinteä tynkälaituri. Siihen noin puolimetrinen ns. saranapala, joka sojottaa ylös tai alaspäin riippuen vedenkorkeudesta. Ja tähän kiinni 5-6m ponttoonilaituri. Näin oltaisiin siellä 8 metrin tuntumassa, joka on riittävän syvällä. Voin laittaa yv:llä kuvia mikäli tämä vaihtoehto kiinnostaa.
 

Tuen Vety

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lätkä Lentää Oy
Kiinnostaa toki! Itseasiassa vähän tuon suuntaista vaihtoehtoa olen myös jossain vaiheessa pohtinyt. Onko se saranapala tuntunut noilla vedenvaihteluilla jyrkältä?
Viime kesänä se oli välillä jyrkkä. Tosin viime kesä taisi olla poikkeuksellinen vedenpinnanvaihteluiden suhteen. Juhannuksena laineet löi tynkälaiturinkin yli ja pelkäsin jos vedenpinta vielä jatkaa nousuaan, voi ponttooni nostaa koko kiinteän ylös perustuksistaa. Sitten loppusyksystä vesi oli niin alhaalla, että ponttoonilaiturin tikkaat alkoivat ottaa pohjaan kiinni. Selkeesti isointa vaihtelua, mitä olen 6 kesää tuolla mökillä ollut. En itse ole tehnyt tätä laituria, vaan se tuli mökin mukana. Pientä korjausta kansilautojen, tukirakenteiden ja uimatikkaisen osalta olen säätänyt. Laittelen jotain kuvia mitä koneelta löydän yv:llä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös