Kesämökki – lepopaikka vai työleiri?

  • 44 132
  • 191

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Perheen mökki on nykyään jo jonkun toisen perheen mökki, mutta lepopaikkana minä sitä aina pidin. Ruohon leikkaaminen, halonhakkuu yms. askareet kuuluvat mielestäni tuohon lepäämiseen. On mukava puuhastella jotain, mutta ilman aikarajoja tai suorituspaineita. Eli jos ruohon leikkaaminen ei kiinnosta juuri tänään, niin leikataan sitten huomenna.

Nykyään kun jonkun mökille vieraaksi pääsee niin sama kaava siinä hommassa toistuu. Paikalle, bisseä, tavarat paikoilleen, bisseä, sauna tulille, bisseä, grilli kuumaksi, bisseä. Hienoa toimintaa. Kiireen pitäminen mökillä on hyvin paheksuttavaa toimintaa. Aamupalan päälle on hyvä vetää pienet päiväunet ja sitä rataa. Kiirehtiä voi sitten himassaankin.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Minun vanhemmillani ei ainakaan vielä ole kesämökkiä. Appivanhemmillani kyllä on. Melko iso hirsimökki sijaitsee Etelä-Pohjanmaalla järven rannalla.

Aina kun käydään avokkeen kanssa hänen kotopuolessaan, vaadin pääsyä mökille. Syitä on kaksi: kalaan pääseminen ja anopista eroon pääseminen. Appivanhempien luona käyminen on kovin kontrastinen tapahtuma. Aluksi ollaan yksi yö heidän kotonaan ja seuraavana iltana ollaan mökillä. Vähän sama juttu kuin paastoaminen ennen juhla-ateriaa näin henkisesti ottaen.

Yhtä asiaa en voi heidän mökinpitämisessään käsittää. Valtavaa varastoidun krääsän ja kamppeiden määrää, jotka pitää kiikuttaa mökille kotoa vain olemaan siellä mökillä. Esimerkiksi yksi alakerran huoneista, jossa vielä viitisen vuotta sitten soitin siellä olevaa urkuharmoonia, on nyt niin täynnä tavaraa, että oven aukaistessaan pehmolelujen, mattojen, posliinitonttujen, muovijoulukuusten ja muut paskat uivat liiveihin.

Varaston lisäksi tuo paikka on anopilleni pakkotyöleiri ja pakkotyöleirillä olemisen aiheuttama stressi säteilee hänestä kiukkuna ja tiuskimisena ja kaikkia vituttaa. Jos koira käy kusella hänen pelakuuniapenkissään hän vetää karmeat pömöt ja syyllistää jokaisen paitsi itsensä siitä, että koira kusi kukkiin. "Toinen kasvattaa kukkia ja sitten annetaan kusta saatana." Jeesus anna voimaa! Anopin ollessa mökillä, mökki on oikeastaan syyllistämiskeskus. Kun anoppi saapuu mökille, karkaa meikäläinen nopeasti soutuveneellä niemen taakse poranokkia pyydystämään.

Minulle itselleni riittäisi kesämökiksi kirkasvetisen järven rannalla sijaitseva pöksä ilman kummempia mukavuuksia. Soutuvene nelitahtikoneella rannassa pitää olla, jotta pääsee uistelemaan ja heittelemään pelipaikoille. Sauna tietenkin, sähköjä ei tarvita. Sen verran tilkitty, etteivät kaiken maailman lepakot, ampiaiset ja myyrät pääse sisään. Mökin tulee olla ehdottomasti lepopaikka, sääli että monet pitävät sitä pelkästään stressinaiheuttajana.
 
Toistaiseksi vielä mökki rakenteilla, joten työleirivaiheessa ollaan. Toivottavasti joskus pääsee vielä lepäämäänkin. Valmisteilla on Kastellin mummonmökki.
Kyllä on kertakaikkisen näppäriä nuo kaikki valmis-mummonmökit ja -huvilat. Tuommoisen voisi itsekin jonain kauniina päivänä pystyttää.
 

hanu

Jäsen
Suosikkijoukkue
raitapaita
Minulla on mökki, jonka tosin toivottavasti pääsen siirtämään lasteni nimiin tämän hallituksen aikana. Mutta 20m2 mökki sisältäen saunan, ilman sähköjä ja saaressa. Täydellinen paikka, matkaa kotoa 11km + 1km veneellä saareen tai vaihtoehtoisesti 25km venematka suoraan kotoa. Vartissa olen mökillä, jos vaikka arki-iltana houkuttaa, jaa aamuinen työmatka on sen saman vartin pitempi, eli onnistuu.

Mökkihän on se omaan vapaaseen tahtiin työleiri. Tekemättömiä hommia on aina, mutta mitään ei ole pakko tehdä juuri tänään. Kuumana kesäpäivänä voi mennä paarmoja pakoon järveen ja suunnitella kivilaituria. Joskus toiste voi taas tehdä lapsenlapsille leikkimökkiä tai pilkkoa saunapuita. Tai pistää tulet rantaan ja poltella havannalaisen. Tai...

Parhauttahan ovat ne aamut. Viettää emännän kanssa laatuaikaa kuistin kaidetta vasten katsellen lokkeja, jotka tekevät juuri samaa kuin mekin. Huoh. Onneksi tämä etäsuhde on lauantaina ohi ja ehkä jo sunnuntaiaamuna tuokin normaali kesäsunnuntaiaamuaktiviteetti on taas voimassa. Ja sitten keitetään kahvit/teet.

Ja ne elokuun yöt, kun pentujen tai lankomiehen kanssa tehdään maailmasta hyvä öljylampun valossa saunan kuistilla jokusenkin karhunpennun avustamana. Elämää on se.

t. hanu
 

mice

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Flames, Juventus, Parma
Tuossa kun hanu puhui siitä, että mökki on vain noin vartin matkan päässä kotoa, niin itse tykkään ennemminkin siitä, että mökki ei ole semmoisen matkan päässä, että siellä kevyesti pyörähtää iltasella tai vaihtoehtoisesti lähtee pikaisesti pois tarpeen vaatiessa.

Mökin pitää olla riittävän kaukana, vähintään kolmen tunnin ajomatkan päässä, jotta sinne todella tietää lähteneensä. Samalla siellä ollessa on todellakin poissa kodin ja sen ilmapiirin lähettyviltä. Ei tule kiusausta lähteä pyörähtämään kotona tms.

Tuo matkan pituus on tietysti merkityksellinen asia negatiivisella puolella silloin, kun puhutaan lyhyestä viikonloppureissusta, mutta kyllä ainakin omalla kohdallani 4-5h matka perjantai-iltana menee ihan mainiosti. Osa viehätystä on nimenomaan se ajomatka kuumassa autossa.

Mökki siis löytyy ja kyllä se allekirjoittaneelle on enemmänkin semmoinen lepopaikka ja pakoa arjesta.
 

Tumpe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lipö ty.
Kyllä se meidän (nykyään isän pelkästään) mökki oli aikoinaan työleiri, kun alusta alkaen pystytettiin se ihan itse. Talvella rahdattiin hirret, tiilet sun muut jään yli saareen ties millä virityksillä. Rahaa kun 90-luvun alussa ei hirveästi taloudessa ollut ja mökin rakentaminenkin oli huomattava satsaus. Talven jälkeinen kesä meni oikesti ihan vitusti töitä paiskiessa, mutta eipä siinä ollut valittamista. Yöt nukuttiin kuitenkin 8metrisessä veneessä, jossa oli lämmitin jne. Sähköä ei saaressa tietenkään ole (mahdollisuus on mutta liittymä maksaa tähtitieteellisesti) mutta aurinkovoimalla pystyy pitämään öisin valoja päällä ja katselemaan myös telkkarista uutiset ja sään. Viime juhannuksena tuli pitkästä aikaa käytyä tuolla mökillä ja töihinhän siellä joutui, jos klapien roudaaminen voi sellaista olla. Ihan leppoisaa.

Seitsemisen vuotta on ollut kohteena myös eräs toinenkin mökki, johon olen erästä vanhempaa pariskuntaa kuljettanut, koska eivät itse selviä suht pitkästä venematkasta kahdestaan saaren ja mantereen välillä. Siellä on sitten välillä itsekin yövytty ja tietenkin töitä tehty. Kummatkin on meren rannoilla (saarissa) ja sehän on ehkä se paras asia tuossa mökkeilyssä. Aamuinen meren tuoksu, tyyni vesi, miksei myrskyisäkin. Ah. Ja veneilyhän on sitten mökkeilyyn verrattuna vieläkin parempaa touhua.
 

Germanicus

Jäsen
Suosikkijoukkue
*HIFK* Germanicus Julius Caesar Claudianus
Kyllähän tuolla mökillä töitä aina riittää, mutta se ei haittaa, sillä itsellesihän sinä töitä siellä teet. Minulla on sikäli hyvä tilanne, että kaikki suurimmat kompleksit (varasto, grillikatos ja bastu) on jo duunattu. Itse en tiedä ihanampaa hetkeä (paitsi ehkä seksi) kuin istuskella saunan verannalla, kuunnellen lintujen laulua ja nauttia työnsä tuloksista tontilla.

Ostin muuten duunikaveriltani mopon, jolla kaljatäydennyksetkin hoituvat kohtuulisen kivasti läheisestä kyläkaupasta. Tämä asia on ollut pieni ongelma aiemmin, mutta nyt on sekin asia kunnossa. Enää ei tarvitse saunan takana kolistella puiden kanssa, samalla sumutellen suihkepullolla "hikeä" päälle, jotta emäntä hakisi lisää bisseä. ;o)
 

shineman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HaMu -12
Tämän tapainen löytyy perheeltä.

Mielellään aikaa vietän tuolla järven rannalla kun vain ehtii, mutta pikkuisen on hankaluuksia nautiskella vapaa-ajasta silloin kun vanhat vanhempani sattuvat paikalle. Isä on sitä sodanjälkeistä "Suomen rakentaja"-sukupolvea, joka ei oikein meinaa tuntea käsitettä vapaa-aika tai jouten olo. Jotensakin vaivaannuttavaa on yrittää makoilla lepolassissa tai laiturilla rasvat iholla kun faija vaan korjaa aitaa, hioo sinertymiä mökin kyljestä, tekee puita, kantaa puita, leikkaa ruohoa, vääntää kiviä, laittaa venettä, puhdistaa grilliä, raivaa vesakkoa, pesee ikkunoita, tiskaa, lakaisee, nuohoaa tai imuroi. Nautipa siinä sitten täysin siemauksin auringonpaisteesta oluen kera.

Ei silti, mukavaa puuhasteluahan ko. toimitukset ovat kunhan se ei ole itsetarkoitus . Ikää iskällä on jo se 70 v niin vois jo vähän painaa jarrua. Onneksi on jo noita omia pikkunatiaisia niin homma menee väkisinkin usein leikkimiseksi niiden kanssa. Silti odotan heinäkuuta ja mökkielämää kuin kuuta nousevaa.
 

Germanicus

Jäsen
Suosikkijoukkue
*HIFK* Germanicus Julius Caesar Claudianus
Kiviaita, saatanan keksintö!!!

Ai niin, unohdin mainita kaikkien aikojen vittumaisimman projektin tuolla mökillä. Emäntä sai pari vuotta sitten päähänsä sellaisen vaatimattoman ajatuksen, että auton säilytystilan viereen sopisi hienosti kiviaita. Kiviaitaa alettiin luonnollisesti rakentamaan luonnonkivistä, joita tontilla riittää. Alussa toimimme niin, että tämä pikku maahinen kulki edellä, osoittaen sopiviksi katsomansa stemut. Meikäpoika kulki nöyränä perässä kottikärryn ja rautakangen kanssa. Muutama keikka sujuikin tällä tavalla kohtuullisesti, kunnes stemujen koko alkoi osoittamaan kasvun merkkejä.

Tarkkanäköisenä flikkana tämä kivien guru osoitti sopivimmat stemut ja poistui sitten paikalta. Eihän siinä mitään, kyllä kivi voi näyttää pieneltä, kun siitä näkyy murto-osa maanpinnalle. Eri asia on sitten se, että miten vitussa kiskot maasta irti jotain saatanan monoliittia, joka on stondannut siinä paikallaan jo jääkaudesta lähtien. Siinä sitten raadat rautakangella, peräsuoli puoliksi ulkona, paarmojen pitäessä sinulle seuraa. Tämä projekti ei ole vieläkään ohitse, mutta onneksi pääsen nykyään mopolla karkuun noita saatanan stemuja.

Ave, kiviaita!!!
 

Pelimise

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Saipa
Kesämökki, lepopaikka vai työleiri?

Jos noista kolmesta pitää joku paikka valita, niin mä otan kesämökin. Lepopaikkakin kuulostaa ihan kivalta, mutta vähän epämääräiseltä. Työleirille en lähde vapaaehtoisesti.

Itsellä ei ole mökkiä, mutta anoppi on hankkinut Oulunjärven rannalta ihan kivan paikan. Siellä tulee vierailtua joka kesä. Paikalla on välillä koko suku ja välillä on hyvinkin rauhallista. Isompia työhommia ei ole kohdalle osunut. Apumiehenä olen saattanut välillä olla.

Koska tolle mökille on aika runsaasti matkaa, niin olis kiva hankkia lähempää joku oma paikka. Veikkaisin, että siinä hommassa riittäisi työtä ja levot jäisivät vähemmälle.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
kivi voi näyttää pieneltä, kun siitä näkyy murto-osa maanpinnalle. Eri asia on sitten se, että miten vitussa kiskot maasta irti jotain saatanan monoliittia, joka on stondannut siinä paikallaan jo jääkaudesta lähtien.

Jep, tuollainen uudisraivaaminen ei ole valkoisen miehen hommaa...

Kaverin isä osti Kiimingin Jäälistä 90-luvun puolivälissä mökin. Piha oli ihan pelkkää pusikkoa ja mökki vailla peruskorjausta. Käytiinhän me kaverin kanssa siellä pyörällä kalassa ja teineinä pussikaljaa juomassa ja saunomassa.

Ei se tietenkään ilmaista toisen mökillä käyminen ole - näin kaverin isä antoi ymmärtää. Tuli tehtäviä. Rautakangella väännettiin siirtolohkareita märästä pihasta. Taljalla ja rautakangella kammettiin ylös jumalattomia männyn kantoja.

Kerran krapuloissamme oltiin niin narussa sen yhden saatanan kannon kanssa, että yritettiin särkeä talja, ettei pitäisi sitä kantoa enää voisi yrittää kiskoa ylös. Samana iltana olisi ollut kärppämatsi ja oli siten kiire. Ei onnistunut. Taisi siinä viisi tuntia kulahtaa, ennen kuin kanto oli ylhäällä.

Myös salaojitus on nastaa. Ojan kaivaminen kiviseen maahan silloin teininä kukkakeppinä oli toki hyvää treeniä, mutta suorituksen aikana olisi tehnyt mieli tehdä jotain ihan muuta. Lopulta mökin piha oli erittäin siisti golfkenttämäisine nurmikoineen ja pihapolkukivetyksineen (me kannettiin kaverin kanssa sellaisia 50 kg painavia kiviä tontin toisesta päästä kivetyspaikoille) ja mökillä saattoi viimein heittää tikkaa ja ampua ilmakiväärillä pullonkorkkeja. Kalaakin järvestä sai ainakin alussa.

Sitten kaverin isä möi mökin tontteineen järkyttävällä voitolla. Eikä jyvittänyt penniäkään meille. Pyh.
 

Kummeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Washington Capitals
Kesämökki-ihmisiä?

Löytyykö Jatkoajasta kesämökkeilystä tykkääviä ihmisiä?
Itse tykkään olla paljon mökillä, enkä vain kesäisin, vaikka tuo otsikko niin kertookin. Ihan ympäri vuoden ollaan aina satunnaisia viikonloppuja keleistä riippumatta, vaikka meidän mökki on ihan perinteisestä päästä, eli pieni, eikä kulje sähköt sen enempää kuin vesikään. Sähköä saa tarvittaessa generaattorilla ja vettä kaivosta.

Ja mitä sitten mökillä tehdään? Monien mielestä mökkiviikonloput ovat rentoutumista varten. Itse en oikein osaa olla vain paikallani. Varmaan melkein puolet mökillä viettämästäni ajasta olen viettänyt kirves kädessä, eli polttopuita tehdessä, mutta kyllä sekin on omalla tavalla rentouttavaa. Tykkään myös kalastella todella paljon ja monet illat olen kuluttanu virveliä lätkimällä ja katiskoja kiertelemällä.
Mikään muu ei tunnu niin hyvältä kuin sauna mökillä ja siihen päälle uiminen. Varsinkin talvella avannossa kastautuminen tekee todella hyvää ja siitä on tullut nykyään jo tapa. Yleensä vielä yönsuussa pari tuntia menee nuotion ääressä istuessa ja iltapalaa grillaillessa. Sitten vintille nukkumaan ja taas aamulla alkaa uusi päivä.

No niin Jatkislaiset. Kertokaa te omia mökkikokemuksianne ja -suunnitelmianne.
Itse olen tosiaan lähdössä tänään mökille ja saatan jopa viipyä niinkin pitkään, että tulen vasta juhannuksen jälkeisenä sunnuntaina pois.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Asuttamani ok-talo on niin lähellä kesämökkiä kuin vain taajama-alueella sijaitseva talo voi olla. Kesäaikaan pihalla pääsee parhaimmillaan jonkinlaiseen semimökkifiilikseen. Rantaa ei kuitenkaan ole, eikä vallattomiin harrasteisiin tyyliin Pohjanmaa & Lummukan hiekkakuopat voi tuolla oikein ryhtyä. Eipä silti että olisi tarvettakaan.

Omaa mökkiä ei toistaiseksi ole. Mökki on aika huono sijoitus, ellei siitä saa vuokratuloja, joten en oikein näe sellaisen ostamiselle kunnollisia perusteita. Jos mökki saadaan perintönä tai sellainen tulee sukuun niin sanotusti reittä pitkin, niin asia voi olla eri. Jos mökkikuume kuitenkin iskisi, niin todennäköisesti hankkisin kiinteistön jostakin ulkomailta.

Mökkeilyn anti riippuu tietysti sekä mökistä itsestään että omista odotuksista. Koen suunnattomina vitutuksen syntytekijöinä perinteiseen mökkeilyyn liittyvät isot ja pienet harmit. Näitä ovat mm. hyttyset, järjetön kunnossapidon tarve, pääsääntöisesti surkeat lomasäät, mahdolliset ikävät naapurit, vajavaiset fasiliteetit kuten avuttomat paskomisolosuhteet, palvelujen heikko saatavuus paikasta riippuen, mökille loisimaan tuppaavat puolisukulaiset ja etäiset tuttavat, ei-sesonkiaikaan liikkeellä olevat mökkimurtautujat, välttämättömän ylläpidon hinta kuten ympärivuotisen peruslämmön kustannukset, kiinteistöverot ja muut vastaavat kulungit, ynnä naisväen optionaalinen kälkätys siitä mikä on tekemättä tai on tehty väärin.

Jos em. tekijät saa eliminoitua tai niiden kanssa pystyy elämään, niin edellytykset antoisalle mökkeilylle ovat varmaan olemassa.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Jos em. tekijät saa eliminoitua tai niiden kanssa pystyy elämään, niin edellytykset antoisalle mökkeilylle ovat varmaan olemassa.
Noiden tekijöiden vuoksi on hyvä olla olemassa vuokramökkejä ja sukulaisten mökkejä. Ja mitäpä minä muutenkaan mökillä, kun ei ole lomiakaan.
 

magnum37

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tulevaisuuden Sport
Cityihmisenä viihdyn kyllä loistavasti kesämökillä maaseudun rauhassa, kunhan siellä ei tarvitse palella ja hyttyskarkote toimii. Köyhyydestäni huolimatta olen siinä onnellisessa asemassa, että emännän kanssa meillä on oma pieni mökki ja sitten vielä äidin miehen vanha kotitalo. Kumpikaan mökki ei sijaitse veden äärellä, mikä on tietysti pieni puute. Muuten ovat satojen metrien päässä lähimmästä naapurista, kuten kunnon kesämökin pitää ollakin. Toinen mökeistä sijaitsee kyllä maailman parhaalla tontilla, vehreällä kukkulalla vanhojen koivujen suojassa, mistä on hyvä näkymä läheisille pelloille. Kiitos vaan intialaiset ja kumppanit, että viihdytte niin ahtaasti, että meillä suomalaisilla on mahdollisuus nauttia kesäerakkona elämisestä.

Mökille menen ensisijaisesti rentoutumaan, mutta kyllä täytyy myöntää, että usein tulee nopeasti se mitäs nyt tekisi -fiilis. Ja puuhaahan mökillä aina riittää puutarhanhoidosta puutöihin ja pikkuremonttiin. Työleiritunnelman saa parhaiten estettyä sillä, ettei aseta mitään aikatauluja sen suhteen, koska pitää olla valmista.

Mökillä ei saa myöskään missään nimessä olla niinkuin kotona. Itse vastustan näitä "teknomökkejä", joissa on kaikenmaailman koneet ja vempeleet. Joku TV on vielä ok, ja kulkee minullakin läppäri usein mukana mökille, mutta minun mielestäni mökillä olemiseen kuuluu mielikuvituksen käyttö, kun eri asioita tehdään. Aitoon mökkielämään kuuluu myös vanhat työkalut, kuten ruosteinen kottikärry yms.

Tulenteko on mökkeilyn suola, mihin ei koskaan kyllästy. Varsinkin iltojen pimetessä valkea on se juttu. Kiva on myös haastaa luonto syksyn tullen skabaan selviytymisestä, ja yrittää viihtyä mökillä vielä talven ensilumille saakka.
 

Suomi-Salama

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mökillä ei saa myöskään missään nimessä olla niinkuin kotona. Itse vastustan näitä "teknomökkejä", joissa on kaikenmaailman koneet ja vempeleet. Joku TV on vielä ok, ja kulkee minullakin läppäri usein mukana mökille, mutta minun mielestäni mökillä olemiseen kuuluu mielikuvituksen käyttö, kun eri asioita tehdään. Aitoon mökkielämään kuuluu myös vanhat työkalut, kuten ruosteinen kottikärry yms.

Ehdottomasti samaa mieltä, paitsi että (käsi)työkalut saavat olla kyllä ihan tätä päivääkin. Toki tyylejä on monia, eikä se minulle kuulu, jos jollekin kesämökki pitää olla kuin loistohotelli kaikkine nykyajan mukavuuksineen. Mutta itselläni menee sellaisessa ympäristössä se aito mökkeilyn maku, jota lähden hakemaan.

Minusta on suorastaan mukavaa kantaa saunavesiä, pilkkoa kirveellä puita ja saunoa myrskylyhdyn valossa. Nimenomaan kun niistä kaupungin härväkkeistä on tarkoitus päästäkin pois maaseudun rauhaan.

Tuo työleiriasia on sitten kyllä vaarana. Jos mökillä olemisen funktio on se, kuten se monilla tuntuu olevan, että pitää tehdä mahdollisimman paljon ylläpitoon liittyviä töitä, jne, menee kyllä maku koko mökkeilystä. On selvää, että perushommat on hoidettava, mutta ne voi hoitaa kiireettäkin. Pitää oppia myös nauttimaan ja rentoutumaan.

Hyvää mökkeilykesää itse kullekin!
 

Jarner

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP. Philadelphia Flyers. Man United. JJK.
Isä osti muutaman hehtaarin rantatonttia Savosta. Ennenhän tuo samainen paikka oli sukulaisten kesken jakama lepopaikka, mutta nythän se sitten muuttui täydelliseksi työleiriksi.
Kaksi mökkiä, kaksi saunaa, jotka kyllä vaatii melkoista kunnostusta tulevina vuosina. Lisäksi tarkoitus on rakentaa uusi noin 60 neliön saunamökki ja grillikota.
Tuo grillikota on tarkoitus rakentaa aivan rannan läheisyyteen, eli laki kieltää rakentamasta yli 10 neliön kotaa. 9.9 neliöinen kuitenkin saa luvan riittää. Luvat rakentamisiin on onneksi jo vireillä.
Lisäksi tulossa yli 200 metrin pituisen rannan ruoppaus jne.
Toissa kesänä jo tehtiin metsän harvennus ja käytännössä kaikki muu kaadettiin, paitsi koivut. Tuo savotta on nyt saatu tehtyä ja tänä keväänä saatiin istutettua jo sopiva määrä koivun taimenia lisää.

Kyllähän siellä työtä riittää tuleviksi vuosiksi aikalailla runsaasti.
Ainoa miinus on se, että matkat on aika pitkät tuonne. Noin 5 tuntia kun kestää ajaa/sivu, niin joka viikonloppu, eikä edes joka kuukausi kehtaa ajella.
Heinäkuussa on tarkoitus taas lähteä kahdeksi viikoksi jatkamaan urakkaa.
Kyllähän se työnteko maistuu aivan erilaiselta niissä olosuhteissa, kuin ns. normaali työ. Siinä kun tekee kuitenkin töitä ittelleen.
 

ilman sukkia

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Tulenteko on mökkeilyn suola, mihin ei koskaan kyllästy. Varsinkin iltojen pimetessä valkea on se juttu. Kiva on myös haastaa luonto syksyn tullen skabaan selviytymisestä, ja yrittää viihtyä mökillä vielä talven ensilumille saakka.
Faktaa minunkin kohdalla vaikka en sisäistä pyromaania itsestäni löydäkkään. Sopivasti kun osaa kohdistaa ulkoilun ja ruokailun tasapainoon niin vilpoisassa mökissä ei tarvitse unta kysellä. Saunomiseen voi uhrata koko illan, ruokaa ruvetaan tekemään sitten kun nälkä yllättää. Kiireetön kellottomuus on parasta luonnon helmassa.
Viisaasti vesillä lienee syytä nostaa esille tässä kohti, tylsyyteen on turvallisempi hukkua.
 

Tumpe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lipö ty.
Tuo grillikota on tarkoitus rakentaa aivan rannan läheisyyteen, eli laki kieltää rakentamasta yli 10 neliön kotaa. 9.9 neliöinen kuitenkin saa luvan riittää. Luvat rakentamisiin on onneksi jo vireillä.
Lisäksi tulossa yli 200 metrin pituisen rannan ruoppaus jne.
Toissa kesänä jo tehtiin metsän harvennus ja käytännössä kaikki muu kaadettiin, paitsi koivut. Tuo savotta on nyt saatu tehtyä ja tänä keväänä saatiin istutettua jo sopiva määrä koivun taimenia lisää.

Ikävää muuten on tuollaiset lait jotka kieltää rantaan rakentamisen. Länsirannikollakin Uudessakaupungissa on aika tarkat säädökset noiden suhteen. Isän mökki on kyllä suht lähellä rantaa, mutta oishan sitä kiva olla laiturin yhteydessä oma saunarakennus/kota. Katsella avomerelle kun seuraavana vastaan tulee Ruotsi. Samaisen saaren läntisessä kärjessä on mahtavat kalliot jonne olisi kiva saada joskus itselle mökki, tontti vaan ei ole isän omistuksessa ja jos olisi niin rakennusluvan saaminen olisi helvetin vaikeaa.

Muuten tuolla on kyllä käyty ne perinteiset vaiheet kohti hyvää mökkiympäristöä. Helvetin isoja kiviä on revitty maasta ja taljoilla raahattu pois tieltä. Kantoja kynitty ylös, ym. Nyt n. 15v jälkeen alkaa mökin ympäristössä olla jo ihan rehellistä nurmikkoa ja tonttia varjostavat puut on kaadettu. Hupaisimmat projektit mökin ympäristössä taitaa olla monet maahan kaivetut montut, kun yritettiin saada jonkin näköistä kaivoa aikaiseksi.... Rautakanki tuli tutuksi, samoin rakot käsiin.

Mutta kyllä siellä kelpaa taas juhannusta viettää, http://photos-e.ak.fbcdn.net/hphoto...2_85837642701_661782701_1857748_7798951_n.jpg
 

nufc

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ketterä,Newcastle United
Mökillä ei saa myöskään missään nimessä olla niinkuin kotona. Itse vastustan näitä "teknomökkejä", joissa on kaikenmaailman koneet ja vempeleet. Joku TV on vielä ok, ja kulkee minullakin läppäri usein mukana mökille, mutta minun mielestäni mökillä olemiseen kuuluu mielikuvituksen käyttö, kun eri asioita tehdään. Aitoon mökkielämään kuuluu myös vanhat työkalut, kuten ruosteinen kottikärry yms.

Tulenteko on mökkeilyn suola, mihin ei koskaan kyllästy. Varsinkin iltojen pimetessä valkea on se juttu. Kiva on myös haastaa luonto syksyn tullen skabaan selviytymisestä, ja yrittää viihtyä mökillä vielä talven ensilumille saakka.

Harvinaisen totta ainakin minun kohdalla ja jos nää "vanhat työkalut" sattuu hajoamaan niin kyllä ne pienelläkin mielikuvituksella saa jotenkin korjattua. Innovaatiot, visiot ym. ym. korvataan mielikuvituksella ja jälkeä syntyy eikä haittaa pennin vertaa että joku "insinööri" tulee sanomaan ettei noin voi tehdä.
Vanhojen kottikärryjen työnteleminen eestaas ja halonhakkuu on viimisen päälle rentouttavaa. Loppuillasta vielä ulkotulia + kiukaan alle tulta ja kruununa ensimmäisen olutpullon sihaus niin unohtuu jopa se että joskus on hävitty Ruotsille jääkiekossa.
 

Moonchild

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Kraken
Mökillä ei saa myöskään missään nimessä olla niinkuin kotona. Itse vastustan näitä "teknomökkejä", joissa on kaikenmaailman koneet ja vempeleet.

Minäkin olen ehdottomasti tätä mieltä. Itse en voisi kuvitellakaan mökille mitään vesivessaa vaan ulkohuussiin paskantaminen kuuluu olennaisena osana mökkeilyyn. Yhtälailla vesi juoksee vain jos kantaja juoksee, peseytyminen ei tapahdu suihkussa vaan saunassa kuupan ja vadin avulla tai sitten järvessä. Sähköjäkään en mökille oikeastaan haluaisi paitsi akun+aurinkopaneelin verran, että tarvittaessa voi vähän katsella televisiota. Lämmittämisen kuuluu tapahtua puilla. Itse tosin harrastan mökkeilyä vain kesäisin isoäidin mökillä jolloin lämmitystä ei oikeastaan edes tarvita.

Minusta siis mökkeilyn olennainen idea on myös tuo normi kotioloista erottuminen ja luonnon läheisyys kaikin tavoin. Mökille ei kuulu liikenteen ääniä tai näy katuvaloja ja siellä herätään aamulla linnun lauluun. Vaikka mökille mennäänkin lähinnä rentoutumaan, niin minusta myös nämä erilaiset työt kuuluvat asiaan. En tarkoita sitä, että aamusta iltaan pitäisi olla jotain jynssäämistä, vaan vaikka nyt vesien kanto ja puiden pilkkominen. Kyllä se on ihan eriasia nauttia saunasta johon on itse kantanut vedet ja pieninyt puut eikä vain painanut napista lämpiämään.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Periaatteessa ymmärrän idean, että mökin halutaan erottuvan kaupunkiasunnosta, eikä sitä haluta nykyaikaistaa liikaa. Tulee vain mieleeni, että mitä se telkkari siellä sitten tekee, kun kirja kynttilän valossa kai riittäisi? No joo, ei tästä tarvitse tapella. Täytyy kuitenkin myöntää, että rentouduin itse ihan ilman omantunnontuskia sukulaisteni mökkiä lainatessani, vaikka sinne tuli sähköt ja vesi, keittiössä oli astianpesukone ja kunnolliset ruoanlaittovälineet ja suihkukin löytyi. Rannassa oli toki puusauna. Heillä on vastuulliset duunit ja iso okt kaupungissa, joten sanoivat, että mökillä on saatava oikeasti rentoutua. Mökki muuten oli aika normaali, joten mistään persoonattomasta ökymökistä ei ole kyse.

Itseäni ei mökkeily muutama vuosi sitten juuri kiinnostanut, kun olin kaulaani myöten paskassa omakotitalon kanssa. Nyt kerrostaloissa asuttuani voisin jopa kuvitella vuokraavani jonkin perusmökin ja nauttivani erilaisista töistä, jotka siihen kuuluvat alkaen vesien roudaamisesta ja puiden pilkkomisesta.
 

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
Minäkin olen ehdottomasti tätä mieltä. Itse en voisi kuvitellakaan mökille mitään vesivessaa vaan ulkohuussiin paskantaminen kuuluu olennaisena osana mökkeilyyn. Yhtälailla vesi juoksee vain jos kantaja juoksee, peseytyminen ei tapahdu suihkussa vaan saunassa kuupan ja vadin avulla tai sitten järvessä. Sähköjäkään en mökille oikeastaan haluaisi paitsi akun+aurinkopaneelin verran, että tarvittaessa voi vähän katsella televisiota. Lämmittämisen kuuluu tapahtua puilla. Itse tosin harrastan mökkeilyä vain kesäisin isoäidin mökillä jolloin lämmitystä ei oikeastaan edes tarvita.

Minusta siis mökkeilyn olennainen idea on myös tuo normi kotioloista erottuminen ja luonnon läheisyys kaikin tavoin. Mökille ei kuulu liikenteen ääniä tai näy katuvaloja ja siellä herätään aamulla linnun lauluun. Vaikka mökille mennäänkin lähinnä rentoutumaan, niin minusta myös nämä erilaiset työt kuuluvat asiaan. En tarkoita sitä, että aamusta iltaan pitäisi olla jotain jynssäämistä, vaan vaikka nyt vesien kanto ja puiden pilkkominen. Kyllä se on ihan eriasia nauttia saunasta johon on itse kantanut vedet ja pieninyt puut eikä vain painanut napista lämpiämään.
Kaikesta samaa mieltä, paitsi siitä, että sähköstä mä tykkään. TV:n katselu joskus on ihan ok, mutta ruuat ja juomat on kätevä pitää kylmänä jääkaapissa, ruoanlaitto helpottuu ja valotkin on välillä kivat. Ei se sitä vielä liian luxukseksi tee. Näin opiskelijanakin on kiva, että on paikka, mihin mennä emännän kanssa välillä viikonlopuksi ja pian koko juhannukseksi.

Kaiken kruunaa se, että mökin saunaa on tässä yli kuukauden verran joka viikonloppu laitettu uusiksi. Se oli yli 40 vuotta vanha, mitä nyt pientä korjausta on tehty jossain vaiheessa. Nyt revittiin sisältä kaikki auki ja siellä ei ole enää muuta vanhaa, kuin 4v vanha kiuas. Eilen vedin viimeiset maalit ja nyt se on lämpömittarin asentamista vaille valmis. Kyllä nyt on aika hyvä fiilis mennä ottamaan juhannussaunoja. Paitsi että pitää koko ajan vahtia, ettei kukaan remua tai sotke siellä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös