Jaa, mun mielestäni Niemelä nimenomaan sopisi HIFK:n konseptiin, mutta tässä on ollut muutamia sellaisia tekijöitä, kuten voimassa olevat valmentajasopimukset esim. HIFK:n puolelta. Niemelähän teki alunperin 2+2 vuotisen sopparin Pelicansiin ja eka kausi oli 2020-21. Tuolloin HIFK:lla sattui olemaan soppari Jarno Pikkaraisen kanssa ja siinä vaiheessa oli vielä optiomahdollisuuskin olemassa.
Tilanne olisi voinut olla hyvinkin toisenlainen toisena ajankohtana, esim. vaikka jos Niemelä olisi ollut vapaana vuotta myöhemmin. Tai Pikkaraisen sopimus päättynyt vuotta aikaisemmin. Toisaalta, itse pidän suurimpana "tekijänä" Ville Peltosta. Ja häntä "vastaan" tuskin Tommi Niemeläkään olisi pärjännyt. Ainakaan tuolloin. Ja jos Ville ei olisi tullut tarjolle, olisiko HIFK:n kuitenkin ollut fiksuinta vetää se optiokausi, eli se kuuluisa kolmas kausi vielä Piken kanssa? Mun mielestäni olisi, vaikka pidänkin Niemelää erinomaisena koutsina. Olisinko kuitenkaan tuolloin pitänyt yhtä kovana kuin pidän nyt? En todellakaan. Ja Niemelänkin osalta pitää muistaa, että viime kausi oli nimenomaan se kolmas kausi saman jengin takana.
Olisi siinä toki voinut olla sellainenkin vaihtoehto, että "kokonaistilanteen" ollessa toisenlainen, meillä olisi voinut erittäin hyvällä tsägällä olla kaksikko Peltonen-Niemelä penkin takana. Se olisi toki todennäköisesti vaatinut tilanteen, missä Niemelälle ei ole olisi tarjolla kiinnostavia päävalmentajan pestejä mistään muualta. HIFK:sta olisi kuitenkin saanut varmasti hyvät rahat, olisi saanut asua himassa ja todennäköisyys HIFK:n mestaruudelle olisi kasvanut piirun verran suuremmaksi. Mutta nämä on näitä todellisuudesta irrallaan olevia haihatteluja, mutta teoriassa tämäkin olisi voinut olla ihan mahdollista.
Eivät nämä kuviot ole aina todellakaan itsestä ja omasta halusta kiinni, vaan näissä on aika monta liikkujaa.