Kela ja opintotuki

  • 178 523
  • 242

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Viestin lähetti Axel K.
Ja sitten asiaan. Vittu mitä lässytystä. Jengi saa suomessa ILMAISEN koulutuksen ja ILMAISTA rahaa opiskelujen aikaiseen elämiseen. Ja vielä pitäisi saada ilmaista lainaakin?
No vittu. Ilmaista rahaa saa makaamalla kotona. Ja lisää saa, jos juo viinaa. Sitä rahaa taitaa sillä tavoin saada enemmän kuin opiskelemalla. Homma rokkaa? Et ole ainoa, joka on tuon väitteen esittänyt, mutta kysyn silti: kuinka moni mielestäsi oikeasti pitää opintotukea jonain palkkiona eikä niinkään alimitoitettuna taloudellisena tukena? Sen mitä opiskelijoita tunnen, niin toivomus heillä on hämmentävän yhtenäinen; opintotuella haluttaisiin tulla taloudellisesti toimeen, jotta kokopäiväinen opiskelu olisi mahdollista. Erikoista huomata, että tällaisen toiveen esittäminen jatkuvasti leimataan ilmaisen rahan vaatimukseksi. Se jengi, joka haluaa ja saa ilmaista rahaa yhteiskunnalta ilman mitään vastinetta, ei nosta opintotukea, vaan elää ihan muiden ja muun suuruisten tukien varassa.

Mutta eipä taida Swazimaalla tai Afghanistanissakaan kovin kummoinen opintotuki olla, joten pitäisivät vaan noi vitun opiskelijat turpansa kiinni, saatana.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Viestin lähetti Ziege
Öööö... Vanhempien tulot ei vaikuta opintotukeen jos et asu kotona tai vanhempien omistamassa asunnossa.
Niin ainakin vielä viime vuonna.
Muistaakseni alle kaksikymppisellä vaikuttaa.
 

heki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Ongelma on siinä, että Suomessa verottaja vie suurelta osin sen hyödyn, jonka opiskelemalla olisi mahdollista saada. Jos kerran opiskeluajalta saa työttömyyskorvaustakin selvästi huonompaa tukea, ja suuri osa joutuu elättämään itsensä lainarahalla, niin palkkatulon veroprogression tulisi olla selvästi nykyistä matalampi. Silloin voisi perustella matalaa opintotukea sillä, että sen saa korkeampana palkkana takaisin. Nyt kyllä usein saa korkeampaa palkkaa kuin mitä keskimäärin, mutta nettotulo ei enää olekaan juuri korkeampi. Ja kun siitä nettopalkasta vielä joutuu ehkä lyhentämään lainaa niin ei ole kovin reilu systeemi.

Olen sitä mieltä, että joko opintotukeen pitäisi saada korotus tai verotuksen progressiota alennettava.
 

Axel K.

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Viestin lähetti Designer
No vittu. Ilmaista rahaa saa makaamalla kotona. Ja lisää saa, jos juo viinaa. Sitä rahaa taitaa sillä tavoin saada enemmän kuin opiskelemalla. Homma rokkaa? Et ole ainoa, joka on tuon väitteen esittänyt, mutta kysyn silti: kuinka moni mielestäsi oikeasti pitää opintotukea jonain palkkiona eikä niinkään alimitoitettuna taloudellisena tukena? Sen mitä opiskelijoita tunnen, niin toivomus heillä on hämmentävän yhtenäinen; opintotuella haluttaisiin tulla taloudellisesti toimeen, jotta kokopäiväinen opiskelu olisi mahdollista. Erikoista huomata, että tällaisen toiveen esittäminen jatkuvasti leimataan ilmaisen rahan vaatimukseksi. Se jengi, joka haluaa ja saa ilmaista rahaa yhteiskunnalta ilman mitään vastinetta, ei nosta opintotukea, vaan elää ihan muiden ja muun suuruisten tukien varassa.

Mutta eipä taida Swazimaalla tai Afghanistanissakaan kovin kummoinen opintotuki olla, joten pitäisivät vaan noi vitun opiskelijat turpansa kiinni, saatana.

No perkele. Opiskelija kyllä saa välillisesti ja välittömästi paljon enemmmän, kuin kotona makaava lusmuilija. Ruokatuet, terveydenhuolto, harrastusmahdollisuudet, junaliput, bussiliput, oppimateriaalit (tottakai osan joutuu hankkimaan itse) ja itse koulutus (varmaan jotain unohtuikin listalta)! Jo pelkkä koulutus joillain aloilla on niin kallis, että sen "takaisin maksamiseen" verorahoilla menee vuosia, jos nyt näin voi ajatella. No onhan koulutus tietenkin valtion sijoitus opiskelijaan...

En vaan henkilökohtaisesti voi ymmärtää, miten jotkut ihmiset ovat liian hienoja soluun tai eivät pärjää viikkoa sillä alle sadalla markalla, millä minä pärjäsin. Ja ainahan voi ottaa lainaa, jos uskoo omaan tekemiseen. Jos taas ei usko, miksi edes opiskella? Voihan sitä maata himassa, kun sillä tavalla "tienaa enemmän".

Opiskelijat ovat suomessa erittäin etuoikeutetussa asemassa. Eli opintotuki + työnteko + laina = tarpeeksi hyvä toimeentulo jokaiselle opiskelijalle. Ja edelleen pelkällä työlläkin voi opinnot rahoittaa, kuten aiemmin mainitsin.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Viestin lähetti Axel K.
En vaan henkilökohtaisesti voi ymmärtää, miten jotkut ihmiset ovat liian hienoja soluun tai eivät pärjää viikkoa sillä alle sadalla markalla, millä minä pärjäsin. Ja ainahan voi ottaa lainaa, jos uskoo omaan tekemiseen. Jos taas ei usko, miksi edes opiskella? Voihan sitä maata himassa, kun sillä tavalla "tienaa enemmän".
Minä taas en voi henkilökohtaisesti ymmärtää, miten kritiikki opintotuen riittämättömyydestä aina väännetään rutinaksi siitä, että opiskelijat muka vaativat itselleen kaiken mahdollisen ilmaseksi. Jos joku kaiken ilmaiseksi vaatiikin, niin häviävän pienessä vähemmistössä on. Edelleen: opintotuella haluttaisiin tulla taloudellisesti toimeen, jotta kokopäiväinen opiskelu olisi mahdollista. Tätä pidetään ilmeisen kohtuuttomana syistä, joita en ymmärrä.

Hyvä juttu muuten, että listasit nuo opiskelijoiden etuoikeudet. Noitahan ei ketkään muut saa. ;o)
 

bisnesman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Designer
Edelleen: opintotuella haluttaisiin tulla taloudellisesti toimeen, jotta kokopäiväinen opiskelu olisi mahdollista.
Mitä kaikkea tämä "toimeen tuleminen" pitää mielestäsi sisällään?
Kuten jo aiemmin mainitsin, pärjään suht mainiosti opintotuella+ satunnaisilla keikoilla (n. 100e/kk). Enkä edes koe elämääni kovinkaan askeettiseksi.
Mutta kukin tyylillään.
 
Viimeksi muokattu:

Axel K.

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Viestin lähetti Designer
...

Hyvä juttu muuten, että listasit nuo opiskelijoiden etuoikeudet. Noitahan ei ketkään muut saa. ;o)

En minä valmistuneena ja työsskäyvänä kyllä puolihintaista junalippua saa. Kela ei myöskään tuo minun työpaikkaruokailuani.

Kysymys on siitä, että monissa maissa joutuu vielä maksamaan opiskelusta. Suomessa opiskelu on ILMAISTA, jonka lisäksi vielä valtio antaa ILMAISTA rahaa opiskelijoille. Ei opiskelijan olekkaan tarkoitus saavuttaa mitään huippuelintasoa tukien avulla (tai opintolainan). Tarkoitus on saada välttämätön toimeentulo opiskelujen ajaksi. Valmistuminen takaa sitten yrittelijäälle sen hyvän tai vielä paremman toimeentulon.

Vähemmän viinaa ja tupakkaa, niin rahata riittävät mainiosta. Tosin, jos on kaikki kesät ja joululomat töissä ja ottaa opintolainaa, riittää sitä rahaa noihin päihteisiinkin....

edit: Ikinä ei tarvinnut opiskeluaikana nälkää nähdä, tein jopa pienimuotoisia hankintoja ja matkustin. Silti en maksanut penniäkään takaisin Kelalle valmistuttuani. Järki käteen siellä Siwassa tai Alkossa, niin kyllä se siitä.
 
Viimeksi muokattu:

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Viestin lähetti bisnesman
Mitä kaikkea tämä "toimeen tuleminen" pitää mielestäsi sisällään?
Asumisen, ruoan, mahdolliset opiskelumateriaalit, kohtuullisen liikkumisen. Minä en ole ollut vaatimassa tukea, joka kustantaisi yksiön kaupungin keskustassa, kaljalla käynnit ja auton ylläpidon. Ihannetapaus tietysti olisi, jos tuki ottaisi huomioon opiskelijoiden erilaiset elämäntilanteet, asuinpaikan yleisen hintatason ja opintoalojen suuret erot tarvittavan oppimateriaalin suhteen, mutta niiden toivominen on tällä hetkellä pelkkää epärealistista haihattelua.

Axel K.:lle ja muille sen verran, että en halua kirjoituksiani ymmärrettävän minään erivapauksien vaatimuksena opiskelijoille. Minua vain surettaa se, että ajatustasolla hyvin toimiva tukijärjestelmä on päästetty ja edelleen päästetään rappeutumaan.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Oma mielipiteeni opintotuesta:

Opintotuki pitäisi korottaa sille tasolle, mitä sen reaaliarvo oli silloin kun sen suuruutta viimeksi tarkastettiin. Inflaatio on nakertanut opintotukea melkoisesti ja pienentänyt sen ostovoimaa.

Lisäksi opintotukeen pitäisi saada vuosittainen, yleistä hintatasoa vastaava indeksikorotus.

Nykyisellään opintotuki on liian pieni. Onneksi itse olen asustellut koko ajan halvassa soluasunnossa ja tehnyt lisäksi töitä, joten en ole joutunut missään vaiheessa kärvistelemään. Tiedän kuitenkin monia, jotka ovat joutuneet.

Solu-asumisen suhteen täytyy esittää sellainen kommentti, että nykyisellään ainakin täällä Herwoodissa tuntuu niiden määrä olevan laskemaan päin. Kaksi vanhempaa, ennen halpoja soluja sisältänyttä asuintaloa on remontoitu (tai toista remontoidaan parhaillaan) ja muutettu yksiöiksi. Uusissa taloissa, joita on tehty, on joko vain yksiöitä tai sitten kalliimman puoleisia solu-asuntoja.

Eli halpa solu-asunto ei ole enää niin helppo saavuttaa, kuin oli vielä silloin kun itse aloin opiskelun. Epäilen tämän oman asuntonikin menevän jossain parin vuoden sisällä remonttiin ja muuttuvan trendikkäämmäksi. Onneksi itse pääsen täältä pois jo todennäköisesti kevään/kesän aikana.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Viestin lähetti Axel K.
Ei opiskelijan olekkaan tarkoitus saavuttaa mitään huippuelintasoa tukien avulla (tai opintolainan). Tarkoitus on saada välttämätön toimeentulo opiskelujen ajaksi.
Jos olen moista mennyt jossain vaatimaan - siis vaatinut opiskelijoille huippuelintasoa - niin kerro toki koska ja missä. Jälkimmäisestä olen tismalleen samaa mieltä, joskin muuttaisin sen konditionaaliin.

Ei kai nyt vaan ole menossa jankkaamiseksi? Ei se mitään, sekin on ILMAISTA.
 

vellinaama

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues
Viestin lähetti Axel K.
En minä valmistuneena ja työsskäyvänä kyllä puolihintaista junalippua saa. Kela ei myöskään tuo minun työpaikkaruokailuani.

Kysymys on siitä, että monissa maissa joutuu vielä maksamaan opiskelusta. Suomessa opiskelu on ILMAISTA, jonka lisäksi vielä valtio antaa ILMAISTA rahaa opiskelijoille.

Meneppä vaikka tekuun opiskelemaan ILMAISEKSI.
Jos kirjoja tarvitset opiskeluun, voit kätevästi käydä ne kirjastoista. Jaettavia monisteita et tarvitse ostaa, koska voit lainata niitä kavereiltasi. Jos vielä sattuu opiskelijabileet vastaan, juo jonkun muiden tuopeista.
 

Axel K.

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Viestin lähetti Designer
....

Ei kai nyt vaan ole menossa jankkaamiseksi? Ei se mitään, sekin on ILMAISTA.

Ei tässä kukaan mitään jankkaa. Tai jos jankkaa, meitä on kaksi.

Rahanjakaminen yhteiskunnassa taitaa olla poliittisen keskustelun aihe numero yksi. Ja siitähän tässä puhutaan. Rahaa nyt kuitenkin tarvitaan muuallakin, joten mielestäni opiskelijat eivät tällä hetkellä tarvitse yhtään lisää.

Opiskelijat saavat jo tällä hetkellä niin paljon välillistä ja välitöntä tukea valtiolta, että enemäpää ei tarvita. Jos motivaatio ei riittä työsskäyntiin tai uskallus opintolainan ottamiseen, silloin kannattaa miettiä opiskelujen lopettamista tai olla aloittamatta ollenkaan.

Solukämpässä asumalla, syömällä vaikkapa perunoita ja silakkapihvejä tai makaroonilaatikkoa ja ruisleipää ja juomalla muutaman euron punaviiniä bileissä rahat riittävät mainiosti. Jos eivät riitä, on niiden käyttäjässä vikaa.

edit: listätty sanat "välillistä ja välitöntä"
 
Viimeksi muokattu:

bisnesman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Designer
Asumisen, ruoan, mahdolliset opiskelumateriaalit, kohtuullisen liikkumisen.
Omat kuluni kyseisissä asioissa ovat 250+100+0+30 sisältäen asumismenot, noudattamani erikoisruokavalion, kirjaston käyttämisen ja HKL:n kuukausikortin. Eli pelkkä opintotuki riittää Helsingissäkin "pakollisiin", kunhan on valmis tinkimään jostain. Kuten siitä että raitiovaunu ei vie kotiovelle.

Päälle vielä opintolaina, niin ei pitäisi kellään olla valittamista PERUS elintason puolesta. Luonnollisesti tuolla budjetilla ruoka laitetaan itse ja taksipenailut pyritään minimoimaan.


Silti, raha on kiva juttu, enkä missään nimessä ole opintotukien korottamista vastaan.
On selvää, että itsekin tulen tekemään töitä opiskelun oheessa. Mutta vain sen verran, että asuntosäästötili karttuu muutamalla satasella kuussa ;)

Edit: korjattu summia ja lisätty tekstiä.
 
Viimeksi muokattu:

Eppis

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Ziege
Öööö... Vanhempien tulot ei vaikuta opintotukeen jos et asu kotona tai vanhempien omistamassa asunnossa.
Niin ainakin vielä viime vuonna.

Viestin lähetti sampio
Muistaakseni alle kaksikymppisellä vaikuttaa.

Ja nimenomaan toisen asteen opiskelijalla vanhempien tulot vaikuttaa, ei korkeakouluopiskelijalla. Tuokin on melkoinen epäkohta.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Viestin lähetti Axel K.
Rahanjakaminen yhteiskunnassa taitaa olla poliittisen keskustelun aihe numero yksi. Ja siitähän tässä puhutaan. Rahaa nyt kuitenkin tarvitaan muuallakin, joten mielestäni opiskelijat eivät tällä hetkellä tarvitse yhtään lisää.
Jos opiskelijoille ei olla valmitta antamaan yhtään lisää, "koska he nyt vaan eivät tarvitse lisää", niin suunnitelmat opintoaikojen rajaamisesta on syytä laittaa syvälle jäihin. Ei, niin ei olla tekemässä. Opiskelijathan tutkitusti voivat hyvin niin fyysisesti, henkisesti kuin taloudellisestikin.

Okei, myönnän suoraan, että en enää jaksa tätä keskustelua. Poliittisiin asioihin kiihkomielisesti suhtautuvien kanssa keskustelu on aina yhtä suuri virhe, jos ei itse koe samaa kiihkoa.
 

Axel K.

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Viestin lähetti Designer
...

Okei, myönnän suoraan, että en enää jaksa tätä keskustelua. Poliittisiin asioihin kiihkomielisesti suhtautuvien kanssa keskustelu on aina yhtä suuri virhe, jos ei itse koe samaa kiihkoa.

Jep, minulla voi olla vahva mielipide, mutta se hyvä puoli siinä on, että sen on se ainoa oikea...

Oma näkökantani perustuu omiin kokemuksiin omalta opiskeluajaltani. Näin jo silloin näitä kavereita, jotka tienasiva aivan helvetisti ja valittivat joutuessaan maksamaan rahat takaisin. Toisaalta, en nähnyt yhtään nälkärajalla elävää opiskelijaa. Kaikki pärjäsivät tavallaan, eikä kukaan valittanut rahojen vähyyttä. Sillä tietenkin on merkitystä, mitä opiskelee. Esim. kesätöitä voi olla helpompi tekniikan opiskelijan saada kuin esim. humanistin. Mutta tämä on oma valinta.

Jos opintotukia kasvatetaan, uskoisin että opiskeluajat päinvastoin pitenisivät johtuen siitä, että suurin osa ihmisistä on aika mukavauudenhaluisia. Kyllä minäkin ajoittain mielelläni ennemmin nauttisin opiskelijan statuksesta kuin työelämästä, sen tarjomasta vapaudesta. Ongelma vaan on siinä, että pidän myöskin saavuttamastani elintasosta.

Todellisuudessa tuskin sillä on mitään merkitystä opiskeluaikoihin, kuinka paljon rahaa valtio tarjoaa. Jos todella haluaa sitä valmistumista, sen tekee vaikka työn ohessa, kuten jo tuolla jossain aiemmin esikerkein sanoin. Itsekkin tein niin. Ja vaimoni.

Ja jotkut jopa opiskelevat toisen tutkinnon työn ohessa. Hatunnosto heille, ei ikuisille valittajille.
 

dude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalevan Haukat
Viestin lähetti Eppis
Ja nimenomaan toisen asteen opiskelijalla vanhempien tulot vaikuttaa, ei korkeakouluopiskelijalla. Tuokin on melkoinen epäkohta.

Vaikuttaa myös alle 20-vuotiaalle korkeakouluopiskelijalle.
 

E

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Viestin lähetti sampio
Meinaatko nyt esimerkilläsi ja esittämilläsi luvuilla sitä, että tuo 300 euroa jää vuokran jälkeen käytettäväksi vai pitäisikö sillä maksaa vielä vuokra?

Vuokran jälkeen, mutta ilman esimerkiksi harrastuksia, ei-välttämättömiä laskuja, koulumateriaaleja jne.

Sinäänsä mielenkiintoista, että tyyliltään vasta-argumentoivat vastaukset viestiini ovat täällä käytännössä sellaisia, joista olen samaa mieltä. En siis ehkä tuonutkaan mielipidettäni tarpeeksi selvästi esille sanoessani, että opintotuki sinäänsä ei toimi. Jokaisella on oma mahdollisuus päättää, mitä elämässään tekee ja miten elää. Mutta muihin etuuksiin verrattuna 25-vuotiaan ihmisen asuminen solukämpässä tai vanhempiensa luona ei vaan mielestäni ole normaalia. Tällä systeemillä varsinkin uudistuksien jälkeen opiskelusta sakotetaan ennemmin kuin että siihen ja opintojen nopeuttamiseen kannustettaisiin.

Tilanne on varmasti eri muualla Suomessa kuin Helsingissä. Vuokrataso on korkea, mutta sekin on vain kysynnän ja tarjonnan ansiota. Yksiön saa Helsingistä "normaaleilta markkinoilta" vuokrattua helposti 300 eurolla, mutta se on sitten Kivikossa tai Kontulassa, joka saattaa olla "maalta" muuttavalle naisihmiselle aika kova kulttuurishokki. Joillekin ei ole, mutta tiedän tapauksia, joissa on ollut. Ihan sama se minulle on, vaikka joku ei viihdy Helsingissä, muutenkin Helsinki on jo täynnä pienituloisia ihmisiä, jotka työikäisenä muuttavat ympäristökuntiin tai kauemmas maksamaan veronsa muualle.

Kokonaisuutena mielestäni Suomi on täynnä tukia ja byrokratiaa, joka kohdennetaan ja motivoidaan aivan väärin. Opintotuen voisi poistaa kokonaan, sillä säästäisi jo aika paljon yhteisiä rahoja. Liikaa luotetaan siihen, että kyllä valtio auttaa minua, jos en viitsi itse ottaa omaa elämääni vastuulleni. Yhteiskunnan tehtävä on kasvattaa lapset ja opettaa heidät ihmisiksi, yhteiskunnan tehtävä on elättää ne, jotka eivät sitä itse viitsi tehdä. Mihin on kadonnut terve maalaisjärki?
 

Axel K.

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Ehkä joiltain ihmisiltä on unohtunut se, että opiskelupaikka on _etuoikeus_, joka ei väistämättä kuulu kaikille. Sen eteen on tehtävä töitä ja sen vastaanottamisesta koituvat "haitat" on hyväksyttävä.

Opiskelupaikkoja ja oppilaitoksia on suomessa aivan liikaa. Tämä osaltaan on vääristänyt ajattelua. Korkeakouluihin on aivan liian helppo päästä. Tässä tapuksessa lasken korkeakouluiksi myös ammattikorkeakoulut.

Nyt on käynyt niin, että työelämä karsii rankalla kädellä näitä korkeakouluhemmoja taksikuskeiksi ja metallimiehiksi (ammatit esimerkkejä, en väheksy mitään työtä). Mielestäni tämä karsinta tulisi jo tehdä aiemmin. Tulisi vieläpä halvemmaksi, kun ei tarvitsisi pitää yllä "turhia" korkeakouluja.

Itse en ole akateemisesti koulutettu. Tämän kerron siksi, ettei syntyisi turhaan AMK/"oikeat korkeakoulut"-väitteyä.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Axel K.
Ehkä joiltain ihmisiltä on unohtunut se, että opiskelupaikka on _etuoikeus_, joka ei väistämättä kuulu kaikille. Sen eteen on tehtävä töitä ja sen vastaanottamisesta koituvat "haitat" on hyväksyttävä.

Opiskelupaikkoja ja oppilaitoksia on suomessa aivan liikaa. Tämä osaltaan on vääristänyt ajattelua. Korkeakouluihin on aivan liian helppo päästä. Tässä tapuksessa lasken korkeakouluiksi myös ammattikorkeakoulut.

Miten niin etuoikeus? Käsittääkseni Suomessa jokaisella on yhtäläinen mahdollisuus päästä opiskelemaan, rotuun, taloudelliseen asemaan ja syntyperään katsomatta. Jotenkin paistaa näistä korkeakouluopiskelijoita kritisoivista kommenteista pieni katkeruus läpi.

Ja ammattikorkeakoulut eivät todellakaan ole korkeakouluja. Mutta ei nyt siitä tässä ketjussa. Mutta todellakin ajattelutapa, jota välillä kuulee, että suurimman osan pitäisi olla korkeakoulutettuja (näiden esittäjät pitävät ammattikorkeakouluista valmistuneita korkeakoulutettuina), on todella perseestä.
 

Axel K.

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Viestin lähetti Jermu
Miten niin etuoikeus? Käsittääkseni Suomessa jokaisella on yhtäläinen mahdollisuus päästä opiskelemaan, rotuun, taloudelliseen asemaan ja syntyperään katsomatta. Jotenkin paistaa näistä korkeakouluopiskelijoita kritisoivista kommenteista pieni katkeruus läpi.

Ja ammattikorkeakoulut eivät todellakaan ole korkeakouluja. Mutta ei nyt siitä tässä ketjussa. Mutta todellakin ajattelutapa, jota välillä kuulee, että suurimman osan pitäisi olla korkeakoulutettuja (näiden esittäjät pitävät ammattikorkeakouluista valmistuneita korkeakoulutettuina), on todella perseestä.

Katkeruus? Öh? Missään en ole myöskään kritisoinut korkeakouluopiskelijoita. Niinkuin itsekin sanoit, jokaisella on mahdollisuus itsensä akateemisesti kouluttaa. Itsekkään en pidä ammattikorkeakouluja "oikeina korkeakouluina", mutta arvostan kaikkia tutkintoja tasapuolisesti varsinkin sen jälkeen, kun olen nähnyt "oikeasti" akateemisia, jotka ovat työelämässä aivan täysiä käsia verratuna esim. juuri AMK:n käyneihin. Tietenkin on myös toisin päin.

Käsitit ilmeisesti vähän väärin tuon "etuoikeus"-sanan käytön. Tarkoitin sillä sitä, että opiskelupaikka on ansaittava. Tähän ei liity mitenkään taloudellinen asema tai rotu. Opiskelupaikat kuuluvat niille, jotka niitä todella haluavat ja ovat valmiita tekemään niiden eteen paljon töitä esim. lukemalla pääsykokeisiin tai pärjäämällä hyvin valmistavissa opinnoissa. Kaikista vaan ei yksinkertaisesti ole "lukumiehiksi", jotkut ovat parempia käsistään kuin toiset.

Nyhän on niin, että korkeakouluihin (mihin lasken myös tässä keskustelussa vanhat tekut ja muut AMK:t) pääsee aivan liian helposti, myös joihinkin "oikeisiin" korkeakouluihin. Valtio antaa väärää signaalia ylikouluttamalla väestöä. Tähän kuluu helvetisti rahaa ja porukkaa koulutetaan aivan vääriin työtehtäviin. Mihin oikeasti tarvitaan taksikuskeja tai metallimiehiä, joilla on insinöörikoulutus? Molempiin olen törmännyt.

edit: Toisaalta on vaikea ymmärtää näitä ihmisiä, joilla on hirveä tarve erottaa "oikeat" ja "väärät" korkeakoulut. Mitä väliä sillä on. Vai onko akateemista maailmaa alkanut pelottamaan? Itse olen nähnyt saatava "oikeita" akateemisia tutkintoja hyvinkin heppoisesti, verrattuna esim. joihinkin AMK-tutkintoihin. Tärkeintä kai on se, millaisen tuloksen koulutus tuottaa ja että koulutus suuntaa juuri siihen työtehtävään, mihin se on suunnattu. Itse olen työskennellyt lukuisten eri tavoin koulutettujen ihmisten kanssa ja voin sanoa, että koulutus ei todellakaan takaa vielä mitään.
 
Viimeksi muokattu:

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Viestin lähetti Jermu
Ja ammattikorkeakoulut eivät todellakaan ole korkeakouluja. Mutta ei nyt siitä tässä ketjussa.
Piti kuitenkin päästä sanomaan, eikö? Tämän ketjun aiheen kannalta ei kai ole kovin oleellista, opiskeleeko amk:ssa vai tiedekorkeakoulussa, koska opintotukietuudet ovat kaikille samat.
 

Waky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Viestin lähetti Sistis
Solu-asumisen suhteen täytyy esittää sellainen kommentti, että nykyisellään ainakin täällä Herwoodissa tuntuu niiden määrä olevan laskemaan päin. Kaksi vanhempaa, ennen halpoja soluja sisältänyttä asuintaloa on remontoitu (tai toista remontoidaan parhaillaan) ja muutettu yksiöiksi. Uusissa taloissa, joita on tehty, on joko vain yksiöitä tai sitten kalliimman puoleisia solu-asuntoja.

Niin ja syy tähän muutokseen on, että ihmiset eivät halua asumaan soluihin. Sen vuoksi TOAS on muuttanut asuntopolitiikkaansa vastaamaan kysyntää. Ihmeellisesti näillä ihmisillä tuntuu olevan varaa maksaa yksiöstä ja sitten kitistä toisessa päässä opintotuen ja asumislisän riittämättömyydestä. Viimeksi syksyllä taas uutisissa oli yksi perheen vesa joka kirkkain silmin kertoi miten yksiö sen olla pitää, solussa kun on häiriötekijöitä liikaa.

Alkuperäisestä keskustelun asiasta: Minusta nykyiset tulorajat ovat aika kunnossa, hieman ehkä niitä voisi tarkistaa ylöspäin.
 

Dante

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Viestin lähetti Axel K.
Opiskelupaikkoja ja oppilaitoksia on suomessa aivan liikaa. Tämä osaltaan on vääristänyt ajattelua. Korkeakouluihin on aivan liian helppo päästä. Tässä tapuksessa lasken korkeakouluiksi myös ammattikorkeakoulut

Tämä on helvetin totta! Ennen AMK-uudistusta kun olisi tämän osannut ennalta nähdä, olisin tehnyt fyrkkaa putkimiehenä jo kohta 10 vuotta, enkä kouluttautunut ja siinä ohessa velkaantunut vain tienatakseni huonosti alalla jolle tuotetaan koko ajan liukuhihnalta lisää väkeä. Kaukana ei ole päivä kun yhtä timpuria kohti on työmarkkinoilla 3 insinööriä.

Insinööriliiton Viljasta lainatakseni: "Ikäluokasta 25% koulutetaan insinööreiksi. Ei sellaista yhteiskuntaa ole."
 

Kaiser Soze

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rontti's potatoes, whiners and wankers
Viestin lähetti Dante
olisin tehnyt fyrkkaa putkimiehenä jo kohta 10 vuotta,

Sama vika rahikaisella. Sen siitä saa kun duunaria ei arvosteta, palkat on paskoja ja hommat raskaita. Kouluun minäkin, paremmille leiville ja helpoimmille hommille.

Sontaahan sitä käteen jäi. Taitaa olla suurin osa uusista työttömistä juuri it-alalla. Hommat on perseestä ja palkat jämähtäneet.

Nyt sähkömies kävi viikko takaperin kytkemässä hellan. Veloitti vartin työstä pimeänä 40 euroa.. Tarttis varmaan palata haalarihommiin..

Oravanpyörä se tämäkin.

K
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös