Kela ja opintotuki

  • 178 512
  • 242

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Kysytään nyt vielä täältä että eikös se homma mene niin että jokaisena opintotukikuukautena saa tienata max 500€ mutta se lasketaan ns. könttänä eli jos kolmena kuukautena tienaa 0€ niin neljäntenä kuukautena saa tienata 2000€ eli niitä ei katsota kuukausittain vaan kokonaisuutena...?
 

Pikku Myy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Daespoo
Kysytään nyt vielä täältä että eikös se homma mene niin että jokaisena opintotukikuukautena saa tienata max 500€ mutta se lasketaan ns. könttänä eli jos kolmena kuukautena tienaa 0€ niin neljäntenä kuukautena saa tienata 2000€ eli niitä ei katsota kuukausittain vaan kokonaisuutena...?
Niinhän se menee. Ja tuettomilta kuukausilta saa tienata enemmän, 1515€ kuussa. Joka tapauksessa niin, että jos nostaa 9 kuukaudelta opintorahaa, saa vuositulot olla 9090 euroa.
 

Dante

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Viestin lähetti Pikku Myy
Niinhän se menee. Ja tuettomilta kuukausilta saa tienata enemmän, 1515€ kuussa. Joka tapauksessa niin, että jos nostaa 9 kuukaudelta opintorahaa, saa vuositulot olla 9090 euroa.
Tässä on opintotukijärjestelmän suurin mätäpaise. Jos sattuu osaamaan jotain hyvin, eli omaa ammattitaitoa jo opiskeluaikana, ei tuollaisilla liksoilla ole mitään mieltä käydä töissä opiskeluaikana.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Viestin lähetti Dante
Tässä on opintotukijärjestelmän suurin mätäpaise. Jos sattuu osaamaan jotain hyvin, eli omaa ammattitaitoa jo opiskeluaikana, ei tuollaisilla liksoilla ole mitään mieltä käydä töissä opiskeluaikana.

Jos osaa ja omaa ammattitaitoa jo opiskeluaikana JA saa siitä palkkaa yli noiden, ei varmaankaan tarvitse myöskään opintotukea.. Se kun ei _edelleenkään_ ole opiskelijan palkkaa, vaan tarveharkintainen etuus, jonka tarkoitus on mahdollistaa opiskelu kaikille.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Pistetääs nyt vielä toinenkin kysymys eli jos viimeinen opintosuoritus on merkitty rekisteriin huhtikuussa mutta virallinen valmistumispaperi on toukokuulta niin lasketaanko toukokuu vielä mukaan? Mulla oli muistaakseni tukea tammikuu-huhtikuu, menin huhtikuun lopussa duuniin. Eli onko vapaa tuloni 4x500=2000€ vai 4x500€+1500€=3500€?
 

Pikku Myy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti DAF
Jos osaa ja omaa ammattitaitoa jo opiskeluaikana JA saa siitä palkkaa yli noiden, ei varmaankaan tarvitse myöskään opintotukea..
Riippuu alasta. Minä osaan ja omaan ammattitaitoa päivittäistavarakaupan alalta ja olen ollut siellä töissä jo sen verran, että palkkakin on noussut pariin otteeseen. Teen kahta työvuoroa viikossa, koska se on pienin määrä, millä työnantajani eli myymäläpäällikkö suostuu minut talossa pitämään. Tuolla työllä tienaan kuitenkin 2000-4000 euroa liikaa vuodessa, jos nostaisin nuo 9 kuukautta tukia. Kuitenkin summa on sellainen, että vuokran ja laskujen jälkeen käteen ei jäisi mitään. Sama tilanne olisi, jos en kävisi töissä vaan koittaisin pärjätä opintorahalla, asumislisällä ja lainalla. Ilman lainaa en saisi edes vuokraa maksettua.

Edelleen kuitenkin olen sitä mieltä, että tuilla ja aiemmin määritellyillä palkoilla pärjää hyvinkin. Silti olisi hyvä, jos asumislisässä otettaisiin paremmin huomioon asuinpaikkakunta ja tuettomien kuukausien tuloista ei "rokotettaisi" niin pahasti.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Viestin lähetti Pikku Myy
Tuolla työllä tienaan kuitenkin 2000-4000 euroa liikaa vuodessa, jos nostaisin nuo 9 kuukautta tukia. Kuitenkin summa on sellainen, että vuokran ja laskujen jälkeen käteen ei jäisi mitään.

Niin, jos tienaat esimerkiksi 4000 euroa liikaa 9 kuukauden tukeen, olet oikeutettu viiden kuukauden tukeen, eli opintotuetta et silloinkaan kokonaan jää. Tämä ajatushan vuositulomallissa on. Mikäli tuon mukainen tulotaso (~13000 euroa + 5 kk:n opra + asli 430 euroa, yhteensä noin 15000 euroa miinus verot) ei elämiseen riitä, tuntuu jo aika kummalliselta. Luksukseen toki ei riitä, mutta elämiseen vallan hyvin. Riippuen tietysti, kuinka kalliissa asunnossa asuu, mutta ei opiskelijan kai oleteta opintotuen varassa toimivana kovin suuressa asunnossa asuvan, vaikka pk-seudun vuokrataso korkea onkin.
 

tigger

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kesä ja opintotuki

Kesä tulee ja kämppä olis tarkoitus pitää
(opiskelen eripaikkakunnalla kuin asun, 2 "kotia").

Ovarini riittävät 12 kk:n tuen nostoon (yli 40 tulee), mutta
en siis aio täysipäiväisesti opiskella kesällä.

onko jollain kokemusta tuen nostosta kesällä, eli
mitä kela siis vaatii... pitääkö ilmoittautua/mennä
päästä läpi tenteistä/saada 3 ovaria kk:ssa....???

edit: epäselvennys
 

Pikku Myy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti DAF
Niin, jos tienaat esimerkiksi 4000 euroa liikaa 9 kuukauden tukeen, olet oikeutettu viiden kuukauden tukeen, eli opintotuetta et silloinkaan kokonaan jää. Tämä ajatushan vuositulomallissa on. Mikäli tuon mukainen tulotaso (~13000 euroa + 5 kk:n opra + asli 430 euroa, yhteensä noin 15000 euroa miinus verot) ei elämiseen riitä, tuntuu jo aika kummalliselta. Luksukseen toki ei riitä, mutta elämiseen vallan hyvin. Riippuen tietysti, kuinka kalliissa asunnossa asuu, mutta ei opiskelijan kai oleteta opintotuen varassa toimivana kovin suuressa asunnossa asuvan, vaikka pk-seudun vuokrataso korkea onkin.
Mitenköhän osasin taas kirjoittaa asiani noin ei-ymmärrettävästi. Pääasiassa yritin seliittää, että pelkällä palkalla (tai tuilla) ei pärjää, toisin kun itse väitit. Olen jo moneen otteeseen täällä kertonut, että itse pärjään saamillani rahoilla ihan hyvin, toisin kuin jotkut täällä. Siitä siis ei ollut kysymys. Ja juu, tiedän miten vuositulomalli toimii, olen koulussa joutunut jopa tenttimään sen. Lukaseppa se viesti uudelleen, niin ehkä tajuat mitä yritin ajaa takaa.
 

MC61

Jäsen
Suosikkijoukkue
rystylätty
Viestin lähetti Tobias
Opiskeluhan on vapaaehtoinen panostus omaan tulevaisuuteen ja jos valtion ANTAMA tuki tälle vapaaehtoiselle panostukselle on niin iso ongelma, niin itse suosittelen lopettamaan opiskelut. Kukaanhan ei pakota opiskelemaan.

Minä taas ohjeistan sellaisia opiskelijoita, joilla on töitä, jättämään opintotuet lunastamatta alkuvuonna. Nehän voi nostaa myöhemmin sitten myös takautuvasti.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Viestin lähetti Pikku Myy
Mitenköhän osasin taas kirjoittaa asiani noin ei-ymmärrettävästi. Pääasiassa yritin seliittää, että pelkällä palkalla (tai tuilla) ei pärjää, toisin kun itse väitit. Olen jo moneen otteeseen täällä kertonut, että itse pärjään saamillani rahoilla ihan hyvin, toisin kuin jotkut täällä. Siitä siis ei ollut kysymys.

Jep, eli päätit kertoa, että vuositulomalli toimii ja opintotuki on tarveharkintainen kuten kuuluukin? Sama oli oma pointtinikin. Tämä aiempi kommenttinihan oli toki suunnattu henkilölle, jonka tulkitsin väittävän että opintotukea pitää saada samat 9 kk tuloista riippumatta. Tähän itse kommentoin, että opintotuki on tarveharkintainen etuus jne., ja se tarveharkinta on juurikin vuositulomalli, joka kyllä toimii jotakuinkin siihen suuntaan.
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
Viestin lähetti Daespoo
Pistetääs nyt vielä toinenkin kysymys eli jos viimeinen opintosuoritus on merkitty rekisteriin huhtikuussa mutta virallinen valmistumispaperi on toukokuulta niin lasketaanko toukokuu vielä mukaan? Mulla oli muistaakseni tukea tammikuu-huhtikuu, menin huhtikuun lopussa duuniin. Eli onko vapaa tuloni 4x500=2000€ vai 4x500€+1500€=3500€?

Jos olet nostanut neljä kuukautta tukea, saat sinä kalenterivuonna päätoimisena opiskelijana ollessasi tienata maksimissaan 14140€. Jos et ole enää opiskelija toukokuun jälkeen, niin mitään rajoituksia ei sittemmin enää pitäisi olla.
 

tsei_tsei

Jäsen
Viestin lähetti tigger
Kesä ja opintotuki
onko jollain kokemusta tuen nostosta kesällä, eli
mitä kela siis vaatii... pitääkö ilmoittautua/mennä
päästä läpi tenteistä/saada 3 ovaria kk:ssa....???

No sun pitää antaa selvitys opinnoista, joita aiot opiskella kesällä. Kukaan ei kuitenkaan valvo, että juuri nämä opinnot suoritat. Edes tenteissä käymistä ei taida kellään olla resursseja seurata (näissä kai voi olla oppilaitoskohtaisia eroja). Kokonaismäärä sen sijaan tarkistetaan kaikkialla. Jos tulorajat eivät ylity, niin sinuna nostaisin kaikki kuukaudet (kunhan tukikuukaudet riittää) huoletta.
 

Kaiser Soze

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rontti's potatoes, whiners and wankers
Viestin lähetti Pikku Myy
Edelleen kuitenkin olen sitä mieltä, että tuilla ja aiemmin määritellyillä palkoilla pärjää hyvinkin.


Niiinkai sitä pärjää, jos on velaton jamppa. Kaikki eivät vain lähde opiskelemaan suoraan lukiosta, äidin ja isän helmoista.

Jotkut meistä tampiosta pitävä välivuosia ja onnistuvat siinä sivussa hankkimaan velkaa ym, menoja. Sen jälkeen opiskelemaan lähteminen hankaloittuukin huomattavasta, kun ei tuet riitä, eikä pappa maksa.

Itse sain kahden tukikuukauden noston vuoksi maksaa takaisin koko vuoden tuet + korot, about 11 500mk. Valittaminen oli täysin turha vaiva. Mikään selitys tai ehdotelma ei kelvannut. Ei edes se kahden kuukauden tuen takaisinmaksu... Inhimillisyys on tuon laitoksen byrokratiassa täysin tuntematon käsite.



Kivikautisesta kelasta hyvänä esimerkkinä hammashoidon korvaukset. Hammashoitoa korvataan tiettyyn summaan saakka tietyllä prosentilla.. Tämä on vielä ymmärrettävää, mutta ei se, että summat on päätetty -80 luvulla, ja samoilla hammaslääkäritaksoilla korvaukset hoidetaan edelleen...




K
 
Viimeksi muokattu:

MC61

Jäsen
Suosikkijoukkue
rystylätty
Viestin lähetti Kaiser Soze
pappa maksa.

Tämä on ilmiö, joka on kyllä loistava luontaisetu olemassa - siis jos sellainen jollakulla käytössään on.

Kelan täti kun ei papan tienaamista ja sinulle antamista rahoista niin välitä.

Ja DAF:in on pakko olla virkamies, Kelassa.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Viestin lähetti MC61
Ja DAF:in on pakko olla virkamies, Kelassa.

Edelleen tuon saa selville helposti.. en o Kelasta. Tunnen kyllä järjestelmän ja sen aukot muista syistä aika hyvin, ja ongelmat ovat jossain aivan muualla kuin takaisinperintämalleissa. Kovasti vain aina ihmettelen sitä, että mittavasta, eri tahojen tiedotuksesta ja kampanjoinnista huolimatta asioitaan ei osaa hoitaa niin moni opiskelija. Suuren ihmetyksen aihe. Pääomatulo-caset ovat kyllä aivan eri asia, mutta niitä on häviävän pieni osa näistä perinnöistä. Ehkä oppilaitoksissa pitäisi opettaa enemmän itsestään ja omista asioistaan huolehtimista ja sitä, että ne päätökset ja ohjeet kannattaa todella lukea. RTFM, niinkuin tietotekniikassa sanotaan..
 

MC61

Jäsen
Suosikkijoukkue
rystylätty
Tämä DAF-kela -connection oli vitsi.

Itse toki yritin nostaa tulorajaani perumalla opintotukia, mutta alkuvuonna en olisi ilman niitä tulut toimeen ja taas kesällä - kovien tulojen aikaan - olin elämäntilanteessa, jossa en saanut riittävästi rahaa säästöön. Sama koski sitten syksyä parin kuukauden osalta. Huono onni, sanotaan.

Noh, selittelyt sikseen, maksan rahat takaisin, piste. Järjestelmä kusee silti - itkeköön kuka tahansa mitä tahansa vastineita.
 

JiVe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Tottenham
Viestin lähetti DAF
Kovasti vain aina ihmettelen sitä, että mittavasta, eri tahojen tiedotuksesta ja kampanjoinnista huolimatta asioitaan ei osaa hoitaa niin moni opiskelija. Suuren ihmetyksen aihe. Pääomatulo-caset ovat kyllä aivan eri asia, mutta niitä on häviävän pieni osa näistä perinnöistä. Ehkä oppilaitoksissa pitäisi opettaa enemmän itsestään ja omista asioistaan huolehtimista ja sitä, että ne päätökset ja ohjeet kannattaa todella lukea. RTFM, niinkuin tietotekniikassa sanotaan..

Itselläni oli kyseessä ainakin tietoinen valinta, koska mitään muuta konstia ei ollut kikkailla alkuvuotta niin, että vuokra olisi tullut maksettua.

Niin, minä siis joudun maksamaan 2500 euroa tuolta vuodelta 2003. Valmistuin lokakuussa, mutta viimeiset kurssit suoritin huhti-toukokuussa ja toukokuussa aloitin työt. Sitä ennen ei tukien lisäksi tuloja juurikaan ollut. Elokuussa tuli vielä muutto pois hoasilta ja nekin ryökäleet halusivat vuokratakuuksi hoasilla puolen vuoden vuokraa vastaavan summan, joten totesin, että siinä sitten maksellaan reilun vuoden päästä opintotukia takaisin.

Jouduin siinä siis niska limassa vääntämään duunia, että sain takuuvuokran kasaan kesän aikana ja jiphei, ne lasketaan mukaan vuositulorajoihin..

Viksu olisi mennyt lainaamaan pankista nuo rahat, niin olisi jäänyt vähemmän maksettavaa kelalle ja lomaakin olisin voinut pitää.

Nyt meinasin ehdotella kelalle sellaista ratkaisua, että makselen vaikkapa parikymppiä kuussa. Ei pitäisi tuntua pahasti ikinä.

Mitenkäs muut, onko kokemuksia tuosta takaisinmaksujärjestelystä? Olen ymmärtänyt, että suostuvat aika helposti noihin ehdotuksiin?
 
Viimeksi muokattu:

E

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Uskallan ihan suoraan väittää, että opintotuki + osa-aikainen työssäkäynti opiskelujen ohessa + täystyöaikainen kesätyö niin, että bruttotulot on ilman opintotukia vuoden ajalta 9000 euroa, ei riitä kuin elämiseen Helsingissä. Kaikki ekstra pitää karsia minimiin. Tuo 9000 euroa on jaettuna kuukautta kohti 750 euroa kuukaudessa brutto.

Tiedän monta sellaista tapausta, joilla opintotuki ei riitä edes vuokranmaksuun. No voihan 24-25-vuotias mies asua solussakin, mutta tässä puhun yksiöstä pääkaupunkiseudulla. Verojen ja pakollisten menojen (esim. ruoka + HKL:n bussilippu) jälkeen rahaa jää käteen noin 300 euroa kuukaudessa tasaisesti koko vuoden ajaksi. Ja siihen ei ole laskettu vaatteita, kännykkälaskuja ja esimerkiksi muutamaa olutta viikottain, ei mitään sellaista, mikä ei ole "välttämätöntä elämisen kannalta".

Opintotuen perimmäinen tarkoitus oli käsittääkseni mahdollistaa kaikille täysipäiväinen opiskelu. Sitä se ei tällä hetkellä täytä, minkä vuoksi opintotukijärjestelmää haluan kritisoida.

Itselleni opiskelijana olisi aivan sama, vaikka opintotuki poistettaisiin. Sitten kävisin enemmän töissä ja opiskelisin hitaammin. Toiset ehkä turvautuisivat vanhempiensa apuun enemmän ja toiset taas eivät opiskelisi ollenkaan. Olisi ainakin kaikille yhtä reilu systeemi.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Viestin lähetti E
Tiedän monta sellaista tapausta, joilla opintotuki ei riitä edes vuokranmaksuun. No voihan 24-25-vuotias mies asua solussakin, mutta tässä puhun yksiöstä pääkaupunkiseudulla.

Itselleni opiskelijana olisi aivan sama, vaikka opintotuki poistettaisiin. Sitten kävisin enemmän töissä ja opiskelisin hitaammin. Toiset ehkä turvautuisivat vanhempiensa apuun enemmän ja toiset taas eivät opiskelisi ollenkaan. Olisi ainakin kaikille yhtä reilu systeemi.

Miksi opiskelijan on sitten asuttava Helsingin kantakaupungin alueella yksiössä, on kokonaan toinen, mielestäni aika hyvä kysymys. Kaikille ei opiskelija-asuntoa riitä, mutta aika edukkaisiin asumisratkaisuihin ovat ainakin minun tuttuni päässeet erilaisilla kimppakämppätasoilla, asumisen laadun kärsimättä.

Mitä tuohon jälkimmäiseen kohtaan tulee, opintotuki ei nykyisellä tasollaan täytäkään niitä vaatimuksia, joita sen pitäisi täyttää. Ongelma eivät kuitenkaan ole niinkään tulorajat, vaan se, että opintotuen taso ei ole edes minimitoimeentulonormin tasolla. Mikäli tämä vaatimus täyttyisi, olisi se tasapuoliset opiskelumahdollisuudet mahdollistava tukimuoto - ei palkkio suoritetuista opinnoista silloinkaan. Systeemihän on toki nytkin kaikille yhtä reilu ja yhtäläinen, mutta sen taso on riittämätön.
 

bisnesman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti E
Tiedän monta sellaista tapausta, joilla opintotuki ei riitä edes vuokranmaksuun. No voihan 24-25-vuotias mies asua solussakin, mutta tässä puhun yksiöstä pääkaupunkiseudulla.
Kyseessä on oma valinta.

Kun siirryin työelämästä opiskelijaksi, vaihtui asumismuoto yksiöstä solukämpäksi ja tulot putosivat huomattavasti. Silti en valita, kukaan ei pakota opiskelemaan.

Kyse on vaan siitä, että uhrauksia on tehtävä.
 
Viimeksi muokattu:

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Viestin lähetti E
Uskallan ihan suoraan väittää, että opintotuki + osa-aikainen työssäkäynti opiskelujen ohessa + täystyöaikainen kesätyö niin, että bruttotulot on ilman opintotukia vuoden ajalta 9000 euroa, ei riitä kuin elämiseen Helsingissä. Kaikki ekstra pitää karsia minimiin. Tuo 9000 euroa on jaettuna kuukautta kohti 750 euroa kuukaudessa brutto.

Tiedän monta sellaista tapausta, joilla opintotuki ei riitä edes vuokranmaksuun. No voihan 24-25-vuotias mies asua solussakin, mutta tässä puhun yksiöstä pääkaupunkiseudulla. Verojen ja pakollisten menojen (esim. ruoka + HKL:n bussilippu) jälkeen rahaa jää käteen noin 300 euroa kuukaudessa tasaisesti koko vuoden ajaksi. Ja siihen ei ole laskettu vaatteita, kännykkälaskuja ja esimerkiksi muutamaa olutta viikottain, ei mitään sellaista, mikä ei ole "välttämätöntä elämisen kannalta".
Meinaatko nyt esimerkilläsi ja esittämilläsi luvuilla sitä, että tuo 300 euroa jää vuokran jälkeen käytettäväksi vai pitäisikö sillä maksaa vielä vuokra?
 

Carcki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Bewe, ManU, HJK , Poznan Lech
Paljon kiitoksia Kelalle myös minun suunnaltani. Kiitos etten saa ottaa opintolainaa eikä teiltä heru paljoo paskaakaa opintotukea, koska isäni tulot ovat liian isot.
Hommo toimii niinkuin pitääkin, kun ottaa huomioon sen, että en edes asu saman katon alla vanhempieni kanssa, ja lisää siihen vielä sen että vanhemmillani on niin paljon maksamattomia laskuja että sähkötkin pian katkee. Kiitos siitä, että kadulla tulee pakolaisia jotka duunin tekemiseen ei viitsi vaivautua, vaan sen sijaan elävätä minun verorahoillani, joita minulla ei millään olisi varaa maksaa.
Näin tämän homman kuuluu toimia, juuri näin.
 

Axel K.

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Viestin lähetti bisnesman
Kyseessä on oma valinta.

Kun siirryin työelämästä opiskelijaksi, vaihtui asumismuoto yksiöstä solukämpäksi ja tulot putosivat huomattavasti. Silti en valita, kukaan ei pakota opiskelemaan.

Kyse on vaan siitä, että uhrauksia on tehtävä.

Sinun täytyy muistaa, että osa ihmisistä on parempia kuin toiset. Nämä ihmiset eivät taasen millään voi sietää noita huonompia silmissään.

Ja sitten asiaan. Vittu mitä lässytystä. Jengi saa suomessa ILMAISEN koulutuksen ja ILMAISTA rahaa opiskelujen aikaiseen elämiseen. Ja vielä pitäisi saada ilmaista lainaakin? Jos noin 1000 euroa ei riitä yksineläjälle vuokriin ja elämiseen kuukaudessa, silloin on elämäntavoissa jotain helvetisti pielessä. Toisaalta, opinnothan voi rahoittaa myös pelkillä omilla tuloilla. Itselläni on tuttavia, jotka ovat suorittaneen toisen akateemisen loppututkinnon päivätyön ohessa...

Osa porukasta pitää opintotukea jonain saavutettuna etuna tai palkintona opiskelusta. Ei, se ei ole näin. Varsiainen palkinto on se, että saa tutkinnon suoritettua. Opintotuen tehtävä on vain auttaa tämän päämäärän saavuttamisessa, mikäli muita tulonlähteitä ei ole.

Menkää vaikkapa Viroon katsomaan, miten opiskelijat elävät. Vähän perspektiiviä. Jos usko "omaan tekemiseen" ei riitä, kannattaa vaihtaa alaa tai lopettaa opiskelu.
 

Ziege

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Middlesbrough, Pens, Pirates, Steelers
Viestin lähetti Carcki
Paljon kiitoksia Kelalle myös minun suunnaltani. Kiitos etten saa ottaa opintolainaa eikä teiltä heru paljoo paskaakaa opintotukea, koska isäni tulot ovat liian isot.
Hommo toimii niinkuin pitääkin, kun ottaa huomioon sen, että en edes asu saman katon alla vanhempieni kanssa, ja lisää siihen vielä sen että vanhemmillani on niin paljon maksamattomia laskuja että sähkötkin pian katkee. Kiitos siitä, että kadulla tulee pakolaisia jotka duunin tekemiseen ei viitsi vaivautua, vaan sen sijaan elävätä minun verorahoillani, joita minulla ei millään olisi varaa maksaa.
Näin tämän homman kuuluu toimia, juuri näin.

Öööö... Vanhempien tulot ei vaikuta opintotukeen jos et asu kotona tai vanhempien omistamassa asunnossa.
Niin ainakin vielä viime vuonna.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös