Kaupallisen musiikin ketju

  • 2 118
  • 9

hannes_ko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Fly Emirates
Hittimusiikki on kuonaa, eiks je? No minusta ei. Se on kuulkaas pääpiirteittäin ihan kivaa. ”Ihan kiva” on muka kaikkein kamalinta, mitä musiikki voi olla. Vaan eipä niinkään.

Musiikilla on monia tarkoitusperiä. Kun kuuntelen suosikkibändejäni, haen eri tunnelmia kuin laittaessani radion soimaan. Radiosta tulee hyvää musiikkia. Tulee paljon huonoakin, kuten Lauri Tähkää ja Elonkerjuuta, mutta useimmat valtavirran hittikappaleet ovat ihan mukavia juttuja. Ne ovat elämä taustanauhaa.

Kun joskus sattuu kuulemaan jonkun unohtuneen hitin, saattaa yhtäkkiä huomata muistavansa piisin ympäriltä vaikka mitä. Muistaa missä kohtaa oman huoneen seinää Jari Kurrin juliste niihin aikoihin oli, kun hitti oli hitti. Muistaa, että maanantaisin koulupäivä päättyi käsityötunteihin, linja-autoon tuli aina se yks jumalattoman pitkä ysiluokkalainen ja kauppa-auto oli käynyt. Minusta kyseessä on varsin viehättävä asia, tämä tällainen aikamatkailu.

Sitä paitsi on se hittimusiikki ok muutenkin kuin vain muistojen vuoksi. Hitit ovat hittejä, koska ne saavat vastakaikua merkittävässä osassa ihmisistä. Olisi epätodennäköistä, että koskaan ei osuisi kohdalle tapaus, että hitti puhuttelisi. Suoraan sanoen kyse olisi paskantärkeydestä. Mitä sitä suotta suosikkeja salaamaan.

Niin sanottu ”eka demo” –efektiä on pieni ikä yritetty pitää yllä. Kaikenlaista kummaa on tullut tehtyä: muistan seiskalla laatineeni listan suosikkibändeistä osoittaakseni kanssapuristille, että vain kolme sadasta suosikistani käyttää koneita! (Onneksi tämä vääntö alkaa olla jo historiaa. Mutta melkein sitä masentuu, että tuollainen synkkä keskiaika oli, kun sävelmän teki huonoksi se, että se esitettiin elektronisia laitteita hyödyntäen.)

Koko ajan olen kuitenkin ollut kaapihittifani. Kategorinen hylkiminen sen perusteella, että liian suosittu ei saa eksyä soittimeen on tylsää. Ja se on noloa. Noloa siksi, että niin usein suuri yleisö kuitenkin on oikeilla jäljillä.

Hittilistoja ne beatlesit ja rollingstonesitkin hallitsivat. Joo, ajat muuttuvat. Mutta yllättävän usein kyllä kansa tietää. Pikkutyttöjen kirkuna muuttuu niin kovin usein myös ”kriittisen yleisön” suosioksi, mutta mikä on se vuosien viive?

Se on tämä:

Aina kannattaa tietenkin muistaa se, että jaksaa erottaa oikeasti hyvän ja aallonharjalla ratsastavan suosikkiorkesterin. Ongelmahan on usein se, että eetteri täyttyy tietynlaisista artisteista ja orkestereista. Onneksi aalto heittelee, ja kun aikaa kuluu, on entistäkin selvempää kuka taannoin kaivoi valtasuonta.

Musiikki, joka oli ”tätä koko ajan soivaa sontaa” saattaakin tuntua asialliselta pakkaukselta. Kyse on silloin siitä, että jyvät ovat erottuneet akanoista.

70-luvulla tuli disco, jota ”kaikki” vihasivat. Ymmärtäähän sen, että tulvan lailla iskenyt buumi ärsytti. Ja silti sieltä on jäänyt elämään loistavia kappaleita. 80-luvulla oli meikkaavia poikia liiaksi asti, vaan jotain Duran Duraniahan nykyään jopa arvostetaan. (Itse en tiedä: vieras bändi.)

Ja 90-luvulla tulivat poikabändit. Tiedättekös mitä. Näiden bändien takana olivat kaikkein taitavimmat sepät. Kyllä siinä oikeasti taottiin paitsi rahaa, niin myös kestävää musiikkia. Samaa laskelmoitua paskaa se oli kuin aikoinaan Motown, nyt niin ylistetty Motown. Kyllä päähän jäävää kolmen minuutin iskusävelmää on pakko ihailla, esitti sen sitten The Supremes tai Take That. (Ja ihan oikeasti: kuinka monta kertaa SINÄKIN olet hyräillyt mielessäsi jotain Backstreet Boysin hittiä!)

Hittimusiikki on jees. Haloo Helsingin Haloo Helsinki! on niinkin uskottavan rockmiehen kuin Rauli Eskolinin käsialaa, mutta loistava viisu. Take Thatin Patience ja Rule the Word ovat mitä loistavinta poppia. Ja vaikka olen ärränpeen vastaisen liikkeen virallinen maskotti, niin vaikkapa joku Fergien Clumsy on vastustamattoman söötti kappale. Tulee hyvä mieli kun sen kuulee. Kuinka usein tulee yhtä hyvä mieli, kun kuuntelee Mana Manaa? Mana Mana onkin toisia tilanteita, toisia juttuja varten.

Musiikin harrastajan tunnistaa siitä, että hän on genrerajoitteinen. Asiantuntija on kaikkiruokainen, vähän niin kuin ne kliseiset NRJ.tä ja Kissiä kuuntelevat. Viittaan (edellisellä) siis Jake Nymaniin, DJ Norppaan, tällaisiin hienoihin miehiin.

Siinä pieni pohjustus. Nytkö minut lynkataan, ymmärtäjiä ei löydy? Vaan ehkä voimme jatkossa pohtia hittimusiikin tilannetta. Kuka on se suurin taituri, mikä tulee missäkin genressä kestämään, eikös ookkin hyvät saundit tässä listaykkösessä.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Tätä täytyy hiukan sulatella ennen kuin pystyy vastaamaan tosissaan, mutta kerrottakoon että menen varppina katsomaan Kylie Minogueta Jaffalaan tänä keväänä. Itseasiassa halli sellaisenaan on ainoa joka vastustelisi, ei musiikki eikä varsinkaan Kylie.

Tarkoitusperistä se on aika paljon kiinni. Kylien musiikki on hyvää, aivotonta mutta aivojen tekemään tanssimusiikkia jota ei ole tarkoituskaan ottaa liian vakavasti. Jos taas yritetään liikaa parantaa maailmaa keskinkertaisin keinoin, rupiaa ahdistamaan. Omistan yhden levyn jonka ostin eurolla kansien takia, mutta pidän itseasiassa biiseistäkin. Kuuntelen sitä satunnaisesti enemmän kuin esim. King Crimsonia tai Tasavallan Pressoja jotka ovat rehellisesti sanottuna hautautuneet, ei tarkoituksella, mutta kuitenkin alitajuisesti kai, vuosiksi. On se perkele.

Tarkoitusperistä ja ympäristöstä. Huono tanssipoppi tai poppi kuulostaa kehnolta liian isossa ympäristössä mutta kun on pienellä klupilla ja kimalaiset hytkyttää ympärillä persettään ei varmasti jaksa valittaa "ku tää on paska biisi" semipaskastakaan biisistä.

Ympäristöstä. Punttikselle sopii paska musiikki. Joko paska, tai erityisen hyvä mättö. Paskasta saa pienen kiukun ja aggren, äkkiä nämä painot sivuhiuksista vittuun (© joku Alatalo-herjana), johan toimii. Kiss FM on siellä ihan hyvä.

Jaa-a, kyllä se silti tuntuu koko ajan menevän kertakäyttöisempään suuntaan. MTV oli ysärillä vielä ihan katteltava kanava, koska se oli koko Euroopalle sama! Silloin oppi vähän jotain klubikulttuuria jo ja sen sellaista, vaikkei vielä Englantiin uskaltanutkaan. Miksi perkeleessä sen pitää olla nyt suomalainen? En minä halua tietää mitä Kaivarissa tapahtuu, jos haluan, menen ite! Haluan tietää mitä muotihuumeita Lontoon pikkukujilla vedetään tai Prodigyn häröilemässä studiossa. Juontajia en ees mainitse...

Puhuttiin serkun, joka on eräällä kansainvälisellä radiokanavalla hommissa, kyseisen firman yksityisbileistä Pariisissa. Sinne menisin varmaan katsomaan Juanesiakin, sillä ei musiikilla ole siinä tapauksessa merkitystä. Voileivät kun olisivat varmaan jo niin hyviä että olisin onnesta soikeana.

Otetaan musiikki vakavasti ja hittimusiikkia ei liian vakavasti.

Oho, vittu, tulikin semipitkä teksti.
 

KPL

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Q
Tätä täytyy hiukan sulatella ennen kuin pystyy vastaamaan tosissaan, mutta kerrottakoon että menen varppina katsomaan Kylie Minogueta Jaffalaan tänä keväänä. Itseasiassa halli sellaisenaan on ainoa joka vastustelisi, ei musiikki eikä varsinkaan Kylie.

Kukapa ei menisi. Ajattomia hittejä jo kultaiselta 80-luvulta lähtien. Tosin hallissakaan ei ole vikaa.
 
Suosikkijoukkue
Taistelijat
Kyllä siellä kaupallisessa musassa on seassa aina sellaisia hienoja popkappaleita.

Jätetään tarkemmin määrittelemättä se ”kaupallinen musiikki” tai voihan sitä kutsua vaikka hittimusaksi. 60-luvulla kaupallinen tarkoitti ehkä Motownia ja Monkeesia, 70-luvulla Abbaa ja Carpentersia, 70-luvun lopulla ja 80-luvulla discopoppia. Nykyään kaupallinen musiikki yhdistetään ehkä vahvimmin Voicen ja Energyn soittamiin listahitteihin.

Kaupallinen musiikki on aika tarttuvaa ja melodistakin pääasiassa, ja minä satun olemaan melodisen musiikin ystävä. Niinpä tykkäsin esimerkiksi noista Rihannan hittikappaleista, mutta nyt tosin olen saanut niistä tarpeekseni. Minusta kaupallisen soittolistamusiikin suurin ongelma on nimenomaan se, että niitä toistetaan loputtomiin eikä niiden kuulemiselta voi juuri välttyä, vaikka kuuntelisi vapaaehtoisesti vain vähän radiota. Toisto tappaa ihan kivatkin pop-kappaleet. Kaupallinen popmusiikki on itselleni pääasiassa aika yhdentekevää, vaikka seassa on toki kivojakin kappaleita. Kaupallisessa musiikissa on tietysti runsaasti laskelmoitua tavaraa, joka on musiikillisesti niin kaavamaista, ettei siitä voi nauttia lainkaan ja se muuttuu yhdentekeväksi taustahälyksi.

Ärsyttäväksi kaupallinen musiikki muodostuu silloin, kun siltä ei halutessaan pääse karkuun (bussissa, töissä) ja kun joutuu loputtoman toiston uhriksi. Karmeimpana esimerkkinä on Celine Dionin ”My heart will go on”, jonka kuulee silloin tällöin vieläkin vaikkapa kesätöissä ollessaan. Koko ajan vituttaa niin älyttömästi, että työnteosta ei tahdo tulla mitään. Kanavaa ei voi vaihtaa, koska jotkut vanhat pamput haluavat kuunnella sitä. Kaupallisen musiikin ongelmana voi pitää myös mauttomuutta, mikä on jo mielipidekysymys, ja toisaalta sitä, että se ei muodikkuudessaan kestä ajanhammasta muutamia poikkeuksia lukuunottamatta.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Duran Duraniahan nykyään jopa arvostetaan. (Itse en tiedä: vieras bändi.)
Tutustu. Siinä bändissä oli kaikki kohdallaan: pikkutyttöihin menevä ulkomuoto, tyylikkäät musiikkivideot, hyvä laulaja, taidokkaat soittajat (kyllä, bändi tosiaan soitti biisinsä itse) sekä ennen kaikkea biisinkirjoitustaito. Kun katsotaan aikaväliä 1980-2007, ei kellään ole yhtä montaa loistavaa popbiisiä plakkarissa kuin Duraneilla! No, New Orderilla ehkä. Eikä tarvittu Stock-Aitken-Waterman -ketjun apuja.

Kaupallinen musiikki... no jaa. Jos levy julkaistaan ja kauppoihin saatetaan, lienee tarkoituksena myydä sitä (paitsi ehkä jos kyseessä on norjalainen örkkipingviinimustametalliorkesteri). Samalla hetkellä kun kauppias lätkäisee hintalapun äänitteeseen, tulee siitä kaupallinen.
 

ditrim

Jäsen
Credits! Mua on jo vähän aikaa tässä kyrsinyt jatkuva hittimusan haukkuminen. Varsinkin amatöörimuusikkopiireissä mitään ei voi kuunnella, mikä soi perusradiokanavilla.

Jengillä on älyttömän vahva lokeroimisen tarve, valkataan se oma juttu ja aletaan haukkumaan kaikkea muuta. Normaali populaarimusiikki on noloa jne jne. Uudet bändit jotka soivat Voicella ja MTV:llä ovat välittömästi paskoja, elleivät ne kutsu itseään indiebändeiksi.

Ja jos joku myy, tai on oikeasti tavallisella rock/popmusiikilla saanut menestystä ja jopa oikeasti ollut hyvä, pitää sekin polkea maanrakoon kaupallisena. Oikeita kunnon rokkibändejä ei pääse edes syntymään, kun joku on ne niidenkin hitit aikaisemmin tehnyt.

Itse suosittelen sen oman egon kaappiin pistämistä ja tutustumista näihin Uniklubeihin ja Lauritähköihin, sillä jotain ne kai kunnolla ovat tehneet kun ihmiset tykkää ja levyt menevät kaupaksi.
 

obi-wan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hammarby IF, HC Andersen, HC Jatkoaika
Kaupallinen musiikki, sanana pirun hankala käsitellä. Se kun on vähän niin, että 99 % yhtyeistä pyrkii tekemään kaupallista musiikkia, eli siis myymään mahdollisimman paljon. Sitten on tietysti nämä Banhartit yms. jotka ovat tiensä valinneet ja eivät sitä kauheasti myyntilukujen takia ole lähteneet muuttamaan. Kaupallinen musiikki terminä taitaa olla lähellä "radioon sopivaa musiikkia". Levyllä kun pitäisi olla se yksi sinkku joka sitten saadaan soittolistoilla kuluttaa loppuun.

Musiikki on minulle mielialajuttu. Kuuntelen niin vaihtelevaa musiikkia että välillä itseäkin ihmetyttää. Onhan siellä ne omat suosikit tietenkin korostuneena joukossa mutta olen myös suuri radion kuluttaja johtuen työn luonteesta. Jos joku kysyy minulta millaista musiikkia kuuntelen, vastaan hyvää musiikkia. Kuka nyt paskaa kuuntelisi.

Kaupallisimmillaan musiikki pitää sisällään enemmän ulkomusiikillista kuin itse musiikkiin liittyvää puolta. Videoissa ollaan komeita, tungetaan joka ainoaan haastatteluun ja ollaan jos jonkinlaisissa kissanristiäisissä. Tällä pohjalla olen esimerkiksi Kotiteollisuuden sijoittanut kaupallisuuden harjoittajien kärkipäähän. Jos televisiosta löytyy vielä kohta ohjelma jossa Hynynen ei ole käynyt "mukavittuilemassa" ihmisille niin ihme on.

Itse musiikki kärsii tässä ns. kaupallisessa osassa ylituotannosta ja tehdastuotantomaisuudesta. Levyjä kun on oikeasti mukava kuunnella kokonaisuutena, ainakin minusta. Ja silloin tämä nykytyyli ei palvele kuluttajaa. "Meillä on tässä nyt kolme sinkuiksi sopivaa kappaletta joten eiköhän pusketa levy niiden ympärille". Tätä huttua on liikenteessä aivan liikaa. Toisena ääripäänä pidän yhtyeitä mallia Radiohead, jotka tekevät homman niin viimoiseen asti loppuun, että jo senkin takia on ollut hyvä pudottaa levy-yhtiöt välistä pois.

Kaupallisuus tuo artisteille myös mahdollisuuksia toteuttaa itseään. Kun muutama hittikiekko on maailmalle eksynyt, voidaan alkaa vihdoin tekemään sitä mitä itse halutaan. Saadaan vähän vapauksia ja sitä kautta saadaan luotua levyllinen "oikeaa" tavaraa ilman ohjailuja ja singlehakuisuutta. Siinä vaiheessa kun Robbie Williams alkoi rakentaa swing-levyä, joka muuten oikeastio on hyvä levy, oli takana jo monta näitä hittihakuisuus-levyjä.

Credits! Mua on jo vähän aikaa tässä kyrsinyt jatkuva hittimusan haukkuminen. Varsinkin amatöörimuusikkopiireissä mitään ei voi kuunnella, mikä soi perusradiokanavilla.

Jengillä on älyttömän vahva lokeroimisen tarve, valkataan se oma juttu ja aletaan haukkumaan kaikkea muuta. Normaali populaarimusiikki on noloa jne jne. Uudet bändit jotka soivat Voicella ja MTV:llä ovat välittömästi paskoja, elleivät ne kutsu itseään indiebändeiksi.

Ja jos joku myy, tai on oikeasti tavallisella rock/popmusiikilla saanut menestystä ja jopa oikeasti ollut hyvä, pitää sekin polkea maanrakoon kaupallisena. Oikeita kunnon rokkibändejä ei pääse edes syntymään, kun joku on ne niidenkin hitit aikaisemmin tehnyt.

Itse suosittelen sen oman egon kaappiin pistämistä ja tutustumista näihin Uniklubeihin ja Lauritähköihin, sillä jotain ne kai kunnolla ovat tehneet kun ihmiset tykkää ja levyt menevät kaupaksi.

Itse lokeroin musiikkia, en häpeä sitä myöntää. Ja suuri osa soittolistamusiikista on sisällötöntä huttua. Mutta tosiaan ei minua haittaa vaikka suosikkini alkaa myymään, en minä sitä siksi hylkää. Kuuntelin yhtyeitä kuten Modest Mouse, Death Cab For Cutie ja Radiohead silloin kun ne eivät hallinneet maailman markkinoita ja kuuntelen vieläkin. Ja vaikka radiokanavat ottaisivatkin näiltä kappaleita soittoon (lue puhkisoittoon) niin minulla on kuitenkin ne vanhat levyt joiden pariin voin palata. Mutta sydämessäni olen aina ja ikuisesti pikku indie-nörtti, joka etsii mielummin uutta kuin tyytyy siihen suurimmaksi osaksi tasapaksuun huttuun joka radioaaltomme täyttää.

Tämä on sitten kirjoitettu tajunnanvirtana joten todennäköisesti tarkennuksia tähän ketjuun tulee usemapia minun suunnaltani.

Niin, ja Kylien musiikki on oikeasti viihdyttävää. Mutta Hanneksen mainitsema Fergie voitaisiin kyllä heittää hiuksista v*****n.
 

Knower

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit+Petteri Nummelin
Mielestäni on olemassa hyvempää ja paskaa kaupallista musiikkia (siis sitä mitä tässä nyt tarkoitetaan). On oikeasti olemassa hyviä kevyitä pop-kappaleita, mm. aiemmin mainitulta Take Thatilta näitä löytyy. Se on oma taiteenlajinsa tuo. Oman kevyen annostuksen otan ehkä mieluummin sitten näistä Linkin Parkeista yms., jotka ovat käytännössä samaa "kaupallista" matskua, vaikka niissä soitetaan vähän kovempaa. Ei tätä pomppumetallia kovin tosissaan voi ottaa, mutta tuollaisena välipalana menee joskus.

Ei aina jaksa kuunnella sisällöllistä musiikkia niinkuin ei aina jaksa katsoa sisällöllisiä elokuviakaan.
 

Rinksu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Ei aina jaksa kuunnella sisällöllistä musiikkia niinkuin ei aina jaksa katsoa sisällöllisiä elokuviakaan.

Pitää paikkansa. Vaihtelu virkistää. Joku Rush kuulostaa taas kivalta, kun on ensin kuunnellut vähän Kylli-tätiä (jep, pidän joistakin biiseistä ja Confide in me on suorastaan jumalainen).

Itse kuuntelen kaikenlaista hittikamaakin, mutta tämä nykyinen R&B-sotku
jää muiden kuunneltavaksi. Ja sitten ne Novan soittolistoilla pyörivät siivut, joista osa on oikeastaan ihan hyvääkin tavaraa, mutta jotka sitten sillä toistolla pilataan totaalisesti.

Kyllähän hittikamassakin joskus törmää mukaviin yllätyksiin. Esimerkkinä vaikkapa Stella. Novan hittikimaran keskeltä erottui positiivisesti Aamun kuiskaus, nyt bändiä kuuntelen tämän tästä.
 

obi-wan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hammarby IF, HC Andersen, HC Jatkoaika
...kun on ensin kuunnellut vähän Kylli-tätiä (jep, pidän joistakin biiseistä ja Confide in me on suorastaan jumalainen).

Tähän on pakko heittää kahdelle riville ettei tule one lineriä:

Confide in Me on todellakin JUMALAINEN
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös