Kannattajatoiminnan lieveilmiöt ja häiriökäyttäytyminen katsomoissa

  • 1 391 073
  • 6 038

Jugger77

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Henkilökohtaisesti minulla ei ole koskaan ollut mitään ongelmaa muiden joukkueiden kannattajien kanssa. Päinvastoin. Ja uskallan kyllä väittää, että se johtuu myös omasta käyttäytymisestäni. En ole koskaan liian humalassa. Kannattamiseni lähtee omien tukemisesta, ei vastustajan haukkumisesta. En provosoi, en vittuile enkä provosoidu. Väitän, että 80% liigaottelussa konfliktiin joutuneista voi katsoa peiliin ja löytää sanomista myös omasta käyttäytymisestään. Toki mediassa ja tarinoissa totuus vääristyy. Enhän minäkään naama mustelmilla kotona kertoisi, että menin Sportkannattajien päätyyn pyyhkimään persettäni heidän fanihuiviin ja vittuilin jonka seurauksena sain turpaan. Ei vaan kertoisin kotona että vessassa katkerat vaasalaiset kävivät joukolla kimppuun koska SaiPa voitti ottelun.
 

N.I.B

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aito Oranssi, oikein- ja väärinkannattajat
Saatat olla osittain oikeassa, mutta toisaalta ne liigasta poistuneet itä-helsinkiläiset olivat pahimman lajin kusipäitä. Kokemuksieni mukaan IFK-fanit ovat mukavaa sakkia, mutta jokeri-fanit ovat pääsääntöisesti mulkkuja (iästä riippumatta). Eli ei voida sanoa, että Stadi yksinään avartaisi maailmankatsomusta.
Jokeri-faneilla tuntui olevan jonkinlainen alemmuudentunne ja se purkautui vittumaisuutena. Itse en ole enää muutamaan vuoteen käynyt vieraspeleissä, mutta kokemuksia olen kerännyt Ässien kotipeleissä. Niiden perusteella parhaat fanit ovat IFK:lla ja Bluesilla. Ainoat ongelmia aiheuttavat ovat/olivat Jokerit ja Sport. Muut ovat mitään sanomatonta massaa.
Niin... eiköhän jokaiseen porukkaan mahdu kaikenlaisia ihmisiä. Itsekkin vielä nuorempana vihasin Jokereita ja varsinkin sen kusipäisiä kannattajia, jotka tappelitvat, räjäyttelivät pommeja, repivät penkkejä, hajottelivat paikkoja ja aiheuttivat yleistä pahennusta. Sitten sitä on tullu vähän ikää lisää ja sisäistänyt ajatusmaailman "maailma ei aina ole sitä miltä näyttää" ja huomannut, että suurinosa Jokerikannattajista on asiallista ja mukavaa sakkia minkä kanssa voi tuopin jos kaksi ottaa. Kuten myös melkein kaikkien muidenkin seurojen kannattajat ja fanit.
Varmasti löytyy paskahousuja myös omastakin porukasta, niin kuin ihan jokaisesta muustakin.
 
Suosikkijoukkue
JYP, Vatanen, Blackhawks
Minä luulen, että useimmiten näissä tilanteissa oikein halutaan etsiä jotain vihasuhteita vastustajan joukkojen kanssa. Välillä toki sattuu oikeasti jotain, mutta aika pienestä usein nuo kiistat lähtevät. Tehdään kärpäsestä härkänen jne. Itselleni yksi tärkeimmistä asioista peleissä on vierasjoukkueen (tai siis kotijoukkueen) kannattajien kanssa juttelu. Se on aina miellyttävää ja mieleenpainuvaa. Koskaan en ole kohdannut vittuilua tai muuta sellaista, vain hyviä keskusteluita. En tosin harrastakaan provoilua tai edes hyväntahtoista vittuilua tuntemattomille, koska en tiedä kuinka he reagoivat. Mielestäni se ei kuulu millään tapaa hyvään käytökseen. Lähinnä näissä <200km Turusta halleissa on tullut käytyä ja entisessä asuinkaupungissani Lahdessa. En muista koskaan todistaneeni mitään rähinää. Se ei toki tarkoita etteikö niitä olisi. Lähinnä vaan tuon ilmi, ettei se ole yleistä ja usein tilanteet ovat varmasti olleet jotain ihan muuta kuin miksi niitä huudellaan. Sanoisin rikkinäiseksi puhelimeksi.
 

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aidosti Sysipaska
Otetaanpa tästä hiukan kiinni - saattaisiko asialla olla jotain tekemistä sen kanssa, että Stadissa näkee aika paljon erilaisuutta ja ympärillä tai vaikka jopa esimerkiksi duunissa tapahtuu ehkä pienempiä kaupunkeja enemmän maailmankatsomusta avartavia asioita. Kaikkea oman kehän ulkopuolista ei välttämättä koeta lähtökohtaisesti hämmentävänä ja joukkuvoimaa provosoivana? Ja tarkoitus ei ole yleistää.

En tiedä, kun lopulta monesti lähinnä huvitun siitä kehäkolmosen ja helsinki-espoo-vantaa-nokittelusta, joka monesti vaikuttaa niin helvetin vakavalta.

Kyllä uskoisin, että IFK:n kannattajakunnassa edes hiukan edesauttaa ympäristön monimuotoisuus. Mutta lähinnä se ihmetyttää, että jengi on niin joviaalia. Siis halusin alunperin todella todeta aivan puhtaasti hyvässä hengessä. Joskaan tuskin sitä otetiinkaan pahalla.
 

Diablo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Urheilullisesti avoimet sarjat
Minkähänlainen paskamyrsky tästä olisi noussut, jos olisi tapahtunut Vaasassa. Koko kannattajakunta Red Armya myöden olisi jo yleistetty täys mulkuiksi jne. Veikkaan, että muutama viesti enemmän olisi tullut aiheen tiimoilta mitä nyt :)
 

Zaari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Minkähänlainen paskamyrsky tästä olisi noussut, jos olisi tapahtunut Vaasassa. Koko kannattajakunta Red Armya myöden olisi jo yleistetty täys mulkuiksi jne. Veikkaan, että muutama viesti enemmän olisi tullut aiheen tiimoilta mitä nyt :)
Haetko nyt tuota kaikki vihaa meitä meininkiä, jota nuoremmat Jokerifanit hakivat?
 

Diablo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Urheilullisesti avoimet sarjat
Haetko nyt tuota kaikki vihaa meitä meininkiä, jota nuoremmat Jokerifanit hakivat?
Vaikka sitten niin, jos sinä haluat sen sillä tavalla tulkita. Faktana tosin yläpuolelta näet, että vain muutama viesti on tuosta tämänpäiväisestä episodista tänne tullut. Minun arvaukseni on; jos olisi sattunut Vaasassa = huomattavasti enemmän viestejä. Voihan perstuntumani toki olla aivan väärä...
 

charger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Se Puree! , Україна
Oma näkemykseni on että Pelicans "leirissä" ei ole vielä perseilty tarpeeksi että se herättäisi tämän enempää kiinnostusta. Jos Lahdessa alkaa sattua näitä useamminkin niin kyllä siinä jossain vaiheessa "uutiskynnys" ylittyy täälläkin. Sama pätee Jokeri ja mahdollisesti Sport touhuunkin. Kyllä se huomio pitää ensin ansaita, että viestejä alkaa tulla sivutolkulla.
 

Masentaja

Jäsen
Ja jos sen tason saavuttaa että pieraisustakin tulee lööpit, niin ihan sama vaikka moneen vuoteen ei tapahtuisi mitään ja taas joku pieraisee niin jo taas kirjoitetaan. Sportti on nyt silmätikkuna. Otan osaa.
 

Zaari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ja jos sen tason saavuttaa että pieraisustakin tulee lööpit, niin ihan sama vaikka moneen vuoteen ei tapahtuisi mitään ja taas joku pieraisee niin jo taas kirjoitetaan. Sportti on nyt silmätikkuna. Otan osaa.

Tottakai tulee lööpit jos ei osata käyttäytyä kuten ihmiset. Ei varmasti tule minkäänlaista lööppiä jos mitään pahaa ei tehdä. Aivan sama minkä joukkueen fanit on kyseessä. Kummallista kun osalla semmoinen kuvitelma, että mitä tahansa voidaan tehdä ilman että siitä nousee mitään otsikoita.
Luultavasti otsikoiden aiheuttajilla on kuitenkin sama harrastus lehdestä lukiessaan mitä on pyromaaneilla tulipaloa kyttäillessä. Samoja säälittäviä vässyköitä, joille elämä ei ole ilmeisesti tarjonnut kovinkaan paljon.
 

Masentaja

Jäsen
Lähinnä sitä meinasin että toisaalla saattaa olla kunnon tappelut ja siitä mainitaan ehkä sivulauseessa. Toisessa taas käy joku pikkujuttu, esim joku on liian kännissä ja heitetään pihalle niin sitten on hirveet lööpit. Ja kyllä, siihen vaikuttaa ihan helvetisti se, minkä joukkueen kannattajat on kyseessä. Muistan kun jossakin liigahallissa joku urpo kiipesi kattorakenteisiin, missä jutut? Aatteleppa sama vaikka Vaasaan. Jessus mikä paskamyrsky, saatikka jos se tapahtuisi Arenalla. Väitän että ei noita hölmöilyitä tapahdu yhtään sen enempää kenelläkään jos suhteutetaan tapahtumat matkustavien määrään. Eli "tapahtumaa/matkustajaa" niin veikkaan keskiarvojen olevan aika lähellä toisiaan. Ja tosiaan eipä noi kaikki tule edes julki, jos joukkue ei ole mediaseksikäs.
 

Zaari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Lähinnä sitä meinasin että toisaalla saattaa olla kunnon tappelut ja siitä mainitaan ehkä sivulauseessa. Toisessa taas käy joku pikkujuttu, esim joku on liian kännissä ja heitetään pihalle niin sitten on hirveet lööpit. Ja kyllä, siihen vaikuttaa ihan helvetisti se, minkä joukkueen kannattajat on kyseessä. Muistan kun jossakin liigahallissa joku urpo kiipesi kattorakenteisiin, missä jutut? Aatteleppa sama vaikka Vaasaan. Jessus mikä paskamyrsky, saatikka jos se tapahtuisi Arenalla. Väitän että ei noita hölmöilyitä tapahdu yhtään sen enempää kenelläkään jos suhteutetaan tapahtumat matkustavien määrään. Eli "tapahtumaa/matkustajaa" niin veikkaan keskiarvojen olevan aika lähellä toisiaan. Ja tosiaan eipä noi kaikki tule edes julki, jos joukkue ei ole mediaseksikäs.

Lähinnä meinasin sitä, että tämä kaikki näkyvyys tässäkin on ihan itse hankittuna. Esim. Jokerikannattajat olivat itse aiheuttaneet niin paljon ongelmia, että heidän tekemisiään seurattiin tarkemmin ja se on ihan luonnollista. Mitä veikkaat jos Sportin fanit olisivat aina käyttäytynyt kuten katsomossa kuuluu olisiko heistä tulossa lööppejä vain sen tähden, kun sattuvat kannattamaan Sportia? Ei varmasti, eikä tule muillekaan sen tähden että kannattavat jotain tiettyä joukkuetta. Mutta kuten sanoin, niin luultavasti nämä häiriköt vetelevät hanskaan lukiessaan lehdestä omista saavutuksistaan ja saavat siitä sitten sen mitä hakivatkin.
Minä väitän että Sportin yleisössä on tapahtunut katsojien määrään suhteutettuna enemmän kuin muualla. Katsojamäärät kuitenkin ovat pieniä ja ongelmia enemmän kuin muualla jo tähän mennessä.
 
Voisiko kynnys kolikoiden heittelyyn ja muuhun perseilyyn madaltua siinä vaiheessa kun porukkaa on kaksinumeroisen sijasta kolmenumeroinen määrä ja yhteisö täten löyhempi? On helppo ainakin kuvitella, että yhdellä bussilla rundaavienkin joukossa saattaa olla jotain heikkolahjaisia perseilykulttuurin ihannoitsijoita, jotka kuitenkin yhteisön tiiviyden takia eivät uskalla kokeilla miten muu porukka esim. kolikonheittoon reagoisi. Mutta kun koko pääty on täynnä, niin joukossa tyhmyys tiivistyy ja tämä uljas pohjolan ultra saa rohkeutta heittää kolikon jäälle. Joku muu sitten näkee tämän ennakkotapauksen, tuumii että tässäpä täytyy olla kannatettava kulttuurin muoto ja heittää toisenkin kolikon. Sitten vielä Zaarin mainitsema medianäkyvyys tekee ilmiöstä ikiliikkujan. Lukitaan vastaus, vaikka ketju onkin väärä, Sport on Jokereiden manttelinpelijä vihatuimpana liigaseurana.
 

Marre

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, (HIFK)
Lähinnä meinasin sitä, että tämä kaikki näkyvyys tässäkin on ihan itse hankittuna. Esim. Jokerikannattajat olivat itse aiheuttaneet niin paljon ongelmia, että heidän tekemisiään seurattiin tarkemmin ja se on ihan luonnollista. Mitä veikkaat jos Sportin fanit olisivat aina käyttäytynyt kuten katsomossa kuuluu olisiko heistä tulossa lööppejä vain sen tähden, kun sattuvat kannattamaan Sportia? Ei varmasti, eikä tule muillekaan sen tähden että kannattavat jotain tiettyä joukkuetta. Mutta kuten sanoin, niin luultavasti nämä häiriköt vetelevät hanskaan lukiessaan lehdestä omista saavutuksistaan ja saavat siitä sitten sen mitä hakivatkin.

Paljon vaikuttaa sekin, miten muut kannattajat asiaan suhtautuvat, etenkin sillä on vaikutusta täällä somen puolella.

Minkä tahansa seuran kannattajista ne perseilevät vatipäät ovat erittäin pieni vähemmistö. Siinä on sitten eroa, miten seuran kannattajien itse ihmisiksi käyttäytyvät enemmistö, tai äänekkäimmät heistä, suhtautuvat. Sympataanko, puolustellaanko tai hyväksytäänkkö hiljaisesti näiden perseilevien vatipäiden perseilyt, vai tehdäänkö selväksi sekä omille että muille, että se ei ole hybväksyttävää käytöstä.

Jos mennään jonkun helvetin lutuurin taakse tai selitellään kuinka ne toiset aloitti tai asiaa on suurenneltu tai ei se noin mennyt jne. jää muille ymmätrrettävästi se kuva, että kyseinen yhteisö laajemminkin hyväksyy ja tukee perseilyä. Jos taas todetaan, että joku vatipää perseili ja toivottavasti kyseistä vatipäätä ei enää tarvitse hallilla katsoa perseilemässä, niin käsitys kyseisen kannattajayhteisön yleisestä arvopohjasta muodostuu erilaiseksi.
 

Hannutic

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Espoossa heitettiin tänään pelin jälkeen viini/olutlasi kannattajakatsomon viereen toisen kerroksen ravintolasta. Melko lähelle osui yhtä katsojaa, itse olin ollut iskeytymiskohdassa noin kaksi sekuntia aiemmin. Mahtoi jotakuta ottaa koville Lukon häviö rankkareilla.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Espoossa heitettiin tänään pelin jälkeen viini/olutlasi kannattajakatsomon viereen toisen kerroksen ravintolasta. Melko lähelle osui yhtä katsojaa, itse olin ollut iskeytymiskohdassa noin kaksi sekuntia aiemmin. Mahtoi jotakuta ottaa koville Lukon häviö rankkareilla.

Ja sitten ihmetellään, miksei Suomessa saa juoda olutta katsomossa. Älkää syyttäkö Valviraa tai Räsäspäiviä, vaan juntteja katsojia.
 

Kaukosäädin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves 365
Espoossa heitettiin tänään pelin jälkeen viini/olutlasi kannattajakatsomon viereen toisen kerroksen ravintolasta. Melko lähelle osui yhtä katsojaa, itse olin ollut iskeytymiskohdassa noin kaksi sekuntia aiemmin. Mahtoi jotakuta ottaa koville Lukon häviö rankkareilla.

Vihjailetko että kyseessä oli Lukkofani? Mistä tiedät?
 

Hannutic

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Vihjailetko että kyseessä oli Lukkofani? Mistä tiedät?

Vihjailen. Ainakin vaikuttaa hyvin ilmeiseltä että kyseinen henkilö olisi halunnut Lukon voittavan. Lukkohan oli juuri hävinnyt pelin jonka jo monta kertaa näytti voittavansa. Lasi heitettiin Bluesin kannattajakatsomon keskellä olevalle kulkuväylälle. Jokainen voi tietysti tehdä omat tulkintansa asiasta.

Tämä oli ihan varmasti yksittäisen henkilön päähänpisto, ei siellä (ruoka)ravintolassa mitään isompaa Lukkokannattajien porukkaa ollut (joitain kyllä näkyi). Aika hölmö saa olla jos tästä alkaa yleistämään esim. että Lukon kannattajat eivät tämän perusteella osaisi käyttäytyä tms. Kirjoitin asiasta tänne, koska tapahtuma oli mielestäni erittäin poikkeuksellinen ja koska satuin olemaan ihan vieressä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös