Kannattajatoiminnan lieveilmiöt ja häiriökäyttäytyminen katsomoissa

  • 1 391 073
  • 6 038

Scissors

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Tuossa samassa edelläkin mainitussa TPS-Ilves ottelussahan sinne Ilveksen faniporukan sekaan tuli pariinkin otteeseen kotijoukkueen kannattaja/kannattajia kännipäissään provoilemaan ja sekoilemaan. Järkkärit pyörittelee päätään kunnes joku Ilvesläinen kävi pyytämässä ystävällisesti josko puuttuisivat asiaan, sitten kyllä tulivat paikalle hakemaan sen ensimmäisen meuhkaajan pois ennen kuin käy pahemmin. Taisi sitten kolmannessa erässä olla seuraavat yrittäjät, naurettavaa touhua.

Hmmm. Itse otin muutaman tuopin tuossa matsissa ihan leppoisaan sävyyn jutelleen vieraskannattajien kanssa. Lienee hölmöä yleistää täällä kuten lähestulkoon jokainen edellä kirjoittanut nimimerkki. Aina, jokaisesta kaupungista, löytyy näitä ihmisperseitä. Ei siitä mihinkään pääse. Tuo Edustajan itkupotku Suomen persreiästä on osoitus siitä ettei Suomen Nääsvillessäkään mitään järin terävää jengiä olla...

Ilveskannattajien kanssa jutellessani tuli joku tälle Ipa-porukalle tuntematon tamperelaisherra avautumaan mulle. Siis kaverille, joka edes näytä millekään jääkiekkohuligaanilta, olin firman poikien ja yhden asiakkaan kanssa paikalla ja humalatilakin oli melko maltillinen. Tämä Herwoodin metsien sankari (joku ipa-henkinen mainitsi että tää jamppa on hervantalaisia, ihan kuin se olisi jokin lieventävä seikka) kehoitti meikäläistä mennä omaan faniporukkaan keskustelemaan jääkiekosta, ja ukaasina että lyö mielellään jos en mene. Mitään ongelmaa ei keskustelussa tuohon asti ollut esiintynyt. Kuulemma tämä sama kaveri oli aiheuttanut ongelmia myös pihalla röökipaikalla. Ei tainnut ottelua loppuun saakka katsoa.

Tuli tuosta Edustajan tekstistä mieleen (siinä juteltiin siniseksihakkaamisesta) että jos tuo vaimo- ja autojuttu onkin värikynää ja siellä ollaan todellisuudessa oltu kolmen promillen tuiskeessa uhittelemassa jokaiselle jolla ollut muki kädessä ja jokaisella näistä vielä ollut selvääkin selvemmät suunnitelmat mukien sisältöjen ulkoistamisesta tamperelaisressukkojen päälle.

Kummallista kitinää. Asiat menee aina näin kun jengi ottaa kuppia, ei mitään ihmeellistä. Yksilötasolla homma yleensä överiksi menee. Eilen tosiaan jotain kalavelkojen makselua ollut pihalla Blegifanien toimesta, ja täysin aiheesta jos joku on kaatanut kaljaa. Voin muuten tähän luetella vielä paikkakunnat Suomessa, joissa olen saanut kaljaa niskaani/vaatteilleni kotipaikkakuntalaisten toimesta vuosien saatossa: Lappeenranta, Pori, Espoo, Rauma, Helsinki, Turku. Muilla paikkakunnilla en ole toistaiseksi liigaa katsomassa käynyt.
 

Streider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, FBK, Hartford Whalers, Deutschland
Hmmm. Itse otin muutaman tuopin tuossa matsissa ihan leppoisaan sävyyn jutelleen vieraskannattajien kanssa. Lienee hölmöä yleistää täällä kuten lähestulkoon jokainen edellä kirjoittanut nimimerkki. Aina, jokaisesta kaupungista, löytyy näitä ihmisperseitä. Ei siitä mihinkään pääse. Tuo Edustajan itkupotku Suomen persreiästä on osoitus siitä ettei Suomen Nääsvillessäkään mitään järin terävää jengiä olla...

Kummallista kitinää. Asiat menee aina näin kun jengi ottaa kuppia, ei mitään ihmeellistä. Yksilötasolla homma yleensä överiksi menee. Eilen tosiaan jotain kalavelkojen makselua ollut pihalla Blegifanien toimesta, ja täysin aiheesta jos joku on kaatanut kaljaa. Voin muuten tähän luetella vielä paikkakunnat Suomessa, joissa olen saanut kaljaa niskaani/vaatteilleni kotipaikkakuntalaisten toimesta vuosien saatossa: Lappeenranta, Pori, Espoo, Rauma, Helsinki, Turku. Muilla paikkakunnilla en ole toistaiseksi liigaa katsomassa käynyt.

Itse en ole koskaan saanut kaljaa päälleni tai muutenkaan joutunut kokemaan minkäänlaista negaatioita vastapuolen kannattajien toimesta, vaikka enemmän tuleekin käytyä vierasotteluissa kuin kotipeleissä. Tämä oli itseasiassa ensimmäinen kerta kun näen jonku tulevan häröilemään vierasfanien sekaan, todennäköisesti syy tähän on ennaltaehkäisevien toimien puutteessa järjestyksenvalvonnan suhteen. Ainahan näitä kännipäissään/selvinpäin sekoilevia ja provoilevia löytyy, mutta itse en ole onneksi joutunut törmäämään moiseen toimintaan kovin useasti edes pienessä mittakaavassa. En ole mielestäni yleistänyt millään tavalla tai kitissyt asiasta, tämä tapaus tuli vain mieleen kun nyt sattuu ainoa kokemani "vakavampi" häiriökäyttäytyminen olemaan. Lähinnä naurettavana touhuna pidän sitä, että sinne vierasfanien sekaan pitää tulla vielä uudestaan hölmöilemään ja järkkärit eivät ole millään tavalla hereillä asian suhteen, vaikka saman illan aikana on jo käyty noukkimassa oman elämänsä sankari pois katsomosta. Itse en ymmärrä enkä hyväksy minkäänlaista kaljan toisten päälle kaatelua tai fyysistä väkivaltaa, on kyllä melkoisen vajaata toimintaa. Toki kaikilla ei kestä sulake pienessä kaljassa yhtään mitään, mutta sitten pitäisi olla juomatta tai juoda vaikka yksin kotona.

Itseasiassa, nyt kun oikein muistelen niin -99 keväällä Hartwall Areenalta alakatsomosta poistettiin joku kotijoukkueen keski-ikäinen kannattaja, ei ilmeisesti kasetti kestänyt SaiPalle tippumista pudotuspeleissä. Ei tämä siis ollutkaan ensimmäinen kerta, mutta vakavampi kylläkin, tästä viime vuosituhannella humalassa huutaneesta äijästä ei ollut harmia kuin itselleen.
 
Viimeksi muokattu:

Kaiuni Alen

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, kaikki menestyksekkäät jalkapallojoukkueet
Huuhhuh, alkaa jo pelottamaan millanen meno siellä Turussa oikein on kun näitä viestejä lukee. Joulukuussa depyyttini HK Areenalle TPS-KalPa -matsiin ja SSK6 -tapahtuma, toivottavasti siihen mennessä siellä ollaan saatu joku 24/7 vartiointi sinne yläkatsomoon. Ei tuommosta vaan voi sallia, että vierasfaneja pommitetaan ties millä kusella ja paskalla...
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Lienee hölmöä yleistää täällä kuten lähestulkoon jokainen edellä kirjoittanut nimimerkki. Aina, jokaisesta kaupungista, löytyy näitä ihmisperseitä. Ei siitä mihinkään pääse.

Jokaisen joukkueen kannattajista löytyy huonosti käyttäytyvää porukkaa, se on selvä. Mutta kaikissa kaupungeissa järjestysmiehet eivät ole yhtä uunoja kuin Turussa.
 

DanC

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, Bleg, ACM
Mutta kaikissa kaupungeissa järjestysmiehet eivät ole yhtä uunoja kuin Turussa.

En sanoisi näin varsinkaan eilisen perusteella. Kyllä paljon heikompaa suoritusta on nähty muualla. Ja propsit sille D2:ssa olleelle järkkärille joka yritti estää neljää bandisvarasta mutta jäi jyrätyksi.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Mitä siellä vieraspaikkakunnalla pitää fanin huudella ja miten pitää käyttäytyä, jotta sitä paljon mainostettua kaljaa rupeaa tulemaan niskaan tai muita vaikeuksia?

Itse olen ollut siellä sun täällä katsomassa lätkää ja ei koskaan mitään vaikeuksia tai ongelmia.
 

asyouwere

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Mitä siellä vieraspaikkakunnalla pitää fanin huudella ja miten pitää käyttäytyä, jotta sitä paljon mainostettua kaljaa rupeaa tulemaan niskaan tai muita vaikeuksia?

Itse olen ollut siellä sun täällä katsomassa lätkää ja ei koskaan mitään vaikeuksia tai ongelmia.
Yleensä on riittänyt omien äänekäs kannattaminen. En tiedä miten sinä olet vieraspaikkakunnilla katsomossa toiminut.

e. Esimerkiksi juuri Turussa nimenomaan tuon yläkatsomon kohdalla.
 
Viimeksi muokattu:

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Yleensä on riittänyt omien äänekäs kannattaminen. En tiedä miten sinä olet vieraspaikkakunnilla katsomossa toiminut...

Itse kyllä kannustan ja taputan ihan normaalisti, maaleja juhlin monesti ehkä hivenen liiankin railakkaasti, mutta mitään ei onneksi ole aiemmin tapahtunut.

Fanilippua olen tosin viimeksi liehuttanut joskus 10-vuotiaana, kuten varmasti moni ikäisistäni.
 

-TMA-

Jäsen
Eksyn todella harvoin Jatkoajan TPS-osion ulkopuolelle, mutta ilmeisesti täälläkin keskustellaan melko aktiivisesti TPS:ään liittyvistä asioista, joten ajattelin tulla esittäytymään ja heittämään muutaman kommentin.

Olen yrittänyt muutaman vuoden ajan yrittänyt aktiivisemmin tukea kannattajatoiminnan kehitystä Turussa ja Liiga-tasolla niin TPS:n kuin muidenkin liigaseurojen osalta. Henkilökohtaisesti on erittäin harmillista huomata, täältä löytyvien kommenttien perusteella, että työtä on vielä paljon edessä.

Vaikka organisaatiomme on pieni, niin silti esim. ottelutapahtuman osalta mukana on monta tasoa. Näin esimerkiksi yksittäiselle järjestyksenvalvojalle esitetyt toiveet, palautteet tai parannusehdotukset eivät aina löydä tietään oikeille tahoille tai niiden esilletuomia mahdollisia epäkohtia ei korjata.

Tämän vuoksi esitänkin sellaisen pyynnön, että mikäli jatkossa organisoitujen kannattajamatkojen jäsenenä tai ihan yksittäisenä katsojana koette tai näette epäkohtia/positiivisiakin asioita liittyen TPS:n ottelutapahtumiin, niin laittakaa palautetta suoraan TPS:n toimiston suuntaan. Anonyymisti palautetta voi lähettää esim. TPS:n kotisivujen palaute-osion kautta tai nimimerkin suojassa suoraan Jatkoajassa yksityisviestillä minulle.

Suoraa palautetta voi laittaa myös sähköpostilla tai puhelimitse TPS:n toimiston työntekijöille. Yhteystiedot löytyvät kotisivuiltamme. Minut tavoittaa myös tarvittaessa twitterin kautta. Tosiaan tätä ketjua tai ylipäätään TPS-osion ulkopuolisia ketjuja luen valitettavasti harvoin eli täällä esitetty kysymys voi jäädä vastaamatta.

Ystävällisin terveisin,
Toni Autio
markkinointikoordinaattori
HC TPS Turku Oy
 

Fremont

Jäsen
Turussa on tullut olutta niskaan. Itse ainakin mielummin juon sitä kuin kaatelen turistin päälle. Ehkä kaikki eivät ajattele samalla tavalla.

Juu viime vuoden syksyllä hifk:n porukka hillui tuopit kädessä siihen malliin ettei mikään ihme jos vähän läikkyi. Olisi kuitenkin ollut kohteliasta pitää lärvit kiinni älämölön ja viheltelyn sijaan edes sen Ansaksen muistolle pidetyn hiljaisen hetken ajan. Noloa sakkia.

Vähemmän yllättävää että sen toisen pääkaupunkiseudun joukkueen kannattajat viskovat rojua alakerran niskaan joka käyntikerralla.
 

1936

Jäsen
Suosikkijoukkue
1963 | 2021
Sinänsä nuo lauantain tapahtumat Turussa eivät yllätä. Hallilla on ehkä parhaat vieraskannattaja paikat koko Suomessa, mutta tosiaan siellä yläparvella tuntuu olevan erikoisjengiä. Tai ainakin keskimääräistä humalaisempaa.

Viime kaudella olimme samassa katsomossa ja jotain roskaa sieltä jossain vaiheessa lensi, mutta ei olutta tms. Jatkuvaa provosointia ja huutelua oli kyllä, mutta loppui sekin aikanaan kun kukaan ei provosoitunut. Eivät kovin kauaa jaksaneet kuuroille korville huudella. Tietty homma on täysin eri jos alkaa nestettä lentämään päälle.

Näitä vatipäitä löytyy jokaisesta hallista ja hankala järjestyksenvalvojillakin on kokonaan näitä kitkeä pois. Turkuun kuitenkin ehdoton peukku. Hyvät paikat, vastaantuleva organisaatio ja ymmärrystä kannattajakulttuurista sekä vieraskannattajien lisäarvosta tapahtumaan. Meillä oli asialliset jv:t viimeksi koko ottelun ajan siinä hollilla.
 

Daenboudian

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
Ongelma näyttäisi olevan tuo entinen Kurvi Pub, nykyinen Gigantti Klubi. Alue sijaitsee D-päädyssä suoraan vieraskannattajakatsomon yläpuolella. Kyseessä ei ole aitio eikä yläkatsomo, vaan niiden välissä oleva anniskelutasanne.

Harvoin tuolla kotijoukkueen kannattajakatsomolaisia on, vaan he sijaitsevat B-päädyssä ja käyttävät runsaasti erästä toista areenan juottolaa. Tuo Kurvipubi on sopivasti suoraan alakatsomoiden "päällä", jolloin siitä on suora yhteys vieraskannattajien päälle.

Tässä vielä upea, Paintilla väsäämäni havaintokuva katsomosta.
 

1936

Jäsen
Suosikkijoukkue
1963 | 2021
Ongelma näyttäisi olevan tuo entinen Kurvi Pub, nykyinen Gigantti Klubi. Alue sijaitsee D-päädyssä suoraan vieraskannattajakatsomon yläpuolella. Kyseessä ei ole aitio eikä yläkatsomo, vaan niiden välissä oleva anniskelutasanne.

No ilmankos. Pleksit vaan paikoille kuten Raumalla Penalty Pubissa. Pysyy eritteet ja nesteet oikealle puolelle pubia.
 

Scissors

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Jokaisen joukkueen kannattajista löytyy huonosti käyttäytyvää porukkaa, se on selvä. Mutta kaikissa kaupungeissa järjestysmiehet eivät ole yhtä uunoja kuin Turussa.

Hienosti olit samaa mieltä kanssani tuon yhden yleistyksen suhteen mutta lisäsit oman mokoman vielä perään. No, kai tuostakin montaa mieltä voi olla. Hyvä että näitä tiettyjä uuvattijärkkäreitä näemmä on vain ja ainoastaan Turussa.
 

Jokeri82

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Itse olen ollut siellä sun täällä katsomassa lätkää ja ei koskaan mitään vaikeuksia tai ongelmia.

Sama juttu. Fanien kanssa on voinu jotai pientä suunsoittoa olla mutta ei ne mua hetkauta enkä niistä provosoidu. Järkkäreiden kanssa ei ole koskaan mitää ongelmaa ollu. Turussa varsinki järkkärit joiden kanssa oon tekemisissä ollu, ovat olleet todella mukavia ja asiallista porukkaa...
 

mailman-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
No ilmankos. Pleksit vaan paikoille kuten Raumalla Penalty Pubissa. Pysyy eritteet ja nesteet oikealle puolelle pubia.

Eikös tuossakin Pubissa pleksien yläpuolella ole julmetut "aukot"? Puhutaanhan nyt tosiaan vierasfanien takana olevasta anniskelualueesta?

Samaan tapaan kuin Tapparan vieraskatsomon takana olevassa pubissa, josta monasti tuoppia lennellyt, ainakin joitain vuosia sitten.
 

Ketunkolo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Chelsea FC
Taitaa muuten olla. Tosin nykyään vieraskannattajat ovat toisessa päädyssä.

On niissä jonkunmoinen aukko, mutta ei läheskään jokaisessa pleksissä.

Pleksi-idealle ehdottomasti peukkua. Tosin luulisi aikuisten ihmisten osaavan käyttäytä pienessä hönössäkin.
 

d00b

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Tänään Lappeenrannassa Pelicanssin faniporukan keskellä joku valopää laittoi savut ilmoille ja hallissa alkoi tietenkin palohälyttimet soimaan. Eivät kuulu jääkiekkokatsomoon eikä mihinkään muuhunkaan sisätilaan.

Eiköhän tämä tapahtuma saada käännettyä järjestysmiesten ammattitaidottomuuteen. Mutta joka tapauksessa täysin idioottimaista toimintaa!
 

Battle Ankka

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, IPPPK, Ässät
Tänään Lappeenrannassa Pelicanssin faniporukan keskellä joku valopää laittoi savut ilmoille ja hallissa alkoi tietenkin palohälyttimet soimaan. Eivät kuulu jääkiekkokatsomoon eikä mihinkään muuhunkaan sisätilaan.

Eiköhän tämä tapahtuma saada käännettyä järjestysmiesten ammattitaidottomuuteen. Mutta joka tapauksessa täysin idioottimaista toimintaa!

Seuraavan kerran Pelicans tunnuksia kantavat perusteelliseen tarkastukseen kumihanskoin Kisapuiston pihalla. On se vittu kun lähes jokakerta saman joukkueen kannattajat aiheuttavat häiriötä Kisapuistossa. Ei vittu voi tajuta, mikä vitun kuningasidea tuokin oli. Mutta toisaalta jos ÄO on kengännumeron luokkaa, ei kauheasti voi vaatia.
 

Ikaros

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bayern Münich, Pelicans, NHL, 49's ja Lorna Shore
Mutta toisaalta jos ÄO on kengännumeron luokkaa, ei kauheasti voi vaatia.

Eli tiedät siis syyllisen? Vai onko kaikki Lahtelaiset juntteja, jolla on pieni ÄO?

Täysin typerää toimintaa ja ei kyllä kuulu mihinkään yleisötapahtumaan tuollainen. Ei tainnu pojat saada tarpeeks leikkiä intissä noilla savukranaateilla, kun pitää jääkiekko matsissa räjäyttää katsomossa ja aiheuttaa vaaraa muille jääkiekonseuraajille! Astma potilaalle tuommoinen savu voi olla hengenvaarallista. Kyllä pitäis noi muutamat jalkapallosta vaikutuksensa imeneet jätkät saada poistettua noista ryhmistä.
 

Battle Ankka

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, IPPPK, Ässät
Eli tiedät siis syyllisen? Vai onko kaikki Lahtelaiset juntteja, jolla on pieni ÄO?

Jos luetun ymmärtäminen täälläkin on tuota tasoa, ei tarvitse ihmetellä. Lue ajatuksella viestini tai pyydä vaikka äippää tai isiä tulkkaamaan. Joskohan se siitä aukeisi....
 

rico

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Eli tiedät siis syyllisen? Vai onko kaikki Lahtelaiset juntteja, jolla on pieni ÄO?

Eivät lahtelaiset ainakaan eilisen perusteella niin hienohelmaista väkeä ole, että pitäisi isolla alkukirjaimella kirjoittaa. Kenenkään taskussa ei ollut ylimääräisiä kentälle viskeltäviä lantteja, mutta onneksi muutamalla valioyksilöllä oli keskisormet tallella, joita auliisti esittelivät. En tiedä, oliko tällä savumerkkejä lähetelleellä alkuihmisellä kymmentä sormea, mutta olihan se urheilukulttuuria parhaimmillaan.
 

1936

Jäsen
Suosikkijoukkue
1963 | 2021
Paikallislehden kansankanavalla kritisoidaan Lukon järjestyksenvalvontaa Lukko - Ilves ottelussa. Kirjoittajan mukaan Ilves-kannattajat olisivat viereiseen D1 istumakatsomoon näyttäneet "kurkunleikkausmerkkejä" Lukon maalin jälkeen. Jonkin miehen päälle oltaisiin erätauolla käyty ja lyöty nyrkillä kasvoihin.

Samalla palstalla myös RB saa kritiikkiä lippujen heiluttamisesta pelin aikana.

Itse en huomannut ainakaan minkäänlaista välikohtausta, mutta toki kotijoukkueen kannattajien paikat ovatkin toisessa päässä hallia. Tapahtuman kulusta ei mitään tietoa, mutta järjestyksenvalvonnasta asiallista kritiikkiä. Ei se nyt noin voi mennä, että yleisö joutuu hoitamaan jv-tehtäviä.

Kansankanavat 23.10.2013 | Raumalainen.fi

Linkki vie raumalainen.fi palveluun.
 
Suosikkijoukkue
Mestaruuden jälkeinen krapula 2022-
Jos siellä tosiaan näytettiin kurkunleikkaamista, niin mielestäni näiltä huligaaneilta olis voinut käydä kysymässä, että nähdäänkö pihalla, olis vähän kurkkuja leikattavana. YOU KNOW STANLEY!?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös