Kannattajatoiminnan lieveilmiöt ja häiriökäyttäytyminen katsomoissa

  • 1 351 763
  • 5 835

Hannutic

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Eilen porissa kukaan ei huutanut haista vittua tai mitään muutakaan. Lisäksi järjestyksenvalvojat olivat oikein leppoisia, hoitaen silti hommansa. Kerroin yhdelle järkkärille tarinoita Helsingin virkaintoisista virkaveljistä, ja totesimme yhdessä että kyllä järjenkäyttö olisi suotavaa järjestyksenvalvojillekin.

Kaiken kukkuraksi se yksi Porin järkkäri, joka on aiemmin aiheuttanut ongelmia, tuntui eilen olevan ihan hyvällä tuulella.
 

Orlando

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Kaiken kukkuraksi se yksi Porin järkkäri, joka on aiemmin aiheuttanut ongelmia, tuntui eilen olevan ihan hyvällä tuulella.

Tarkoitatko kenties sitä aasialais-taustaista järkkäriä? Mieshän on hyvin leppoisa ainakin erätauoilla tupakkipaikalla, jos ei mitään häiriöitä ole. Sen sijaan, jos joku käyttäytyy huonosti, niin Jackie Chan pistää halki, poikki ja pinoon. Tekee hommansa ainakin tosissaan ja on todellinen pelote.
 

Jaws

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, San Jose Sharks, Slovakia, Baltimore Ravens
Mitähän Turussa on oikeasti tapahtunut? Lehdiställä, kun on tapana käyttää värikynää reippaasti uutisoinnissa.

Itse en ainakaan nähnyt minkäänlaista kärhämää hallilla. Olin vastakkaisessa päädyssä kuin Bluesin kannattajat (eli TPS:n kannattajakatsomossa) joten mahdoton sanoa. Kai siellä sitten on erätauolla ollut jotain - tuossa puhuttiin, että ulko-ovella. Pelin jälkeenkään en havainnut mitään, joten kovin isosta jutusta ei voi olla kyse.
 

asyouwere

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tuo vieraskatsomon yläpuolella oleva katsomo on Turussa ihan täys farssi. Joka ikinen kerta on jotain ongelmaa ollut. Milloin lentää makkarapaperit, milloin räkä ja milloin roskis(!).

Jotain tarttis tehrä.
 

Jääkaappi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liiga
Turussa ei näemmä ole muuttunut mikään tuon katsomon suhteen.

Aina on ollut ongelmia kun alakatsomossa olemme olleet.
 

knuutinpoika

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Turussa ei näemmä ole muuttunut mikään tuon katsomon suhteen.

Aina on ollut ongelmia kun alakatsomossa olemme olleet.

En tiedä millä tuon ongelman ratkaisisi, koska aina joku saa päähänsä viskoa kamaa alas tai sylkeä alakatsomoon. Itse olin viime joulukuussa C katsomossa, josta poistuttiin jonku verran paikalta kun jokerikannattajat sylkivät alakertaan. Olisiko hyvä ratkaisu vaihtaa paikkoja ja osat vaihtuvat, koska jokainen tietää että niin siinä tulee käymään jossain vaiheessa? Kertokaa toki sillä en tiedä vastausta.
 

Mietsuslav

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kyllä siellä nyt ainakin joku oli paikalla kun kohukin on saatu aikaiseksi. Vai kuka sieltä ylhäältä on juotavaa kaatanut?

Jos halli on puolityhjä, niin tuon katsomon voisi sulkea, jos se tosiaan aiheuttaa useimminkin ongelmia. Helsingin Areenallakin on vieraskatsomon yllä oleva katsomo suljettu, tuskin kuitenkaan samasta syystä.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Kyllä siellä nyt ainakin joku oli paikalla kun kohukin on saatu aikaiseksi. Vai kuka sieltä ylhäältä on juotavaa kaatanut?

Niin niin, mutta löytyykö mainostajia niin paljon, että pystyisivät peittämään loputkin yläkatsomoista? Ja onhan tuo nyt törkeää suomessa, jos kaljaa on juotu katsomossa. Tai tässä tapauksessa ei ole kelvannut juojalle, joka on jo sellaisenaan todella hälyttävää.
 

Zalmonella

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman lukko
Tästäkin kaikki moitteet kuuluu osoittaa järjetysmies-puuhastelulle jonka kuuluisi kyetä ehkäisemään tälläiset tapaukset, varskinkin jos on vielä toistuvaa. Tottakai homma "räjähtää" provoista kun kahden joukkueen porukkaa on paikalla, se on selvä. Kuitenkin järkkäreiden kuuluisi omata ammattitaitoa puuttua saati ehkäistä taääliset jotta iltapäivälehdet eivät pääse retostelemaan tälläisillä.
 

knuutinpoika

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Jos halli on puolityhjä, niin tuon katsomon voisi sulkea, jos se tosiaan aiheuttaa useimminkin ongelmia. Helsingin Areenallakin on vieraskatsomon yllä oleva katsomo suljettu, tuskin kuitenkaan samasta syystä.

Tuo on oikeasti hyvä ajatus. Toivottavasti näin tapahtuisi. Tosin on siellä vielä aitioita ja piippuhyllyllä paikkoja eli ongelmiakin voisi syntyä.
 

knuutinpoika

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Niin niin, mutta löytyykö mainostajia niin paljon, että pystyisivät peittämään loputkin yläkatsomoista? Ja onhan tuo nyt törkeää suomessa, jos kaljaa on juotu katsomossa. Tai tässä tapauksessa ei ole kelvannut juojalle, joka on jo sellaisenaan todella hälyttävää.

Minun puolesta voi sulkea yläkatsomot, kun hallissa on tyhjää. Juotavat on varmaan kaadettu kurvipubista jossa on oikeudet. Ongelmat tulevat kuitenkin taas uudestaan esiin kun halli on täynnä esim. pleijareissa jos tuo meidän porukka nyt sinne edes selviää.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Juotavat on varmaan kaadettu kurvipubista jossa on oikeudet.

Aa, niin siellä on baari katsomon yläpuolella. Jos sieltä on juomaa kaadeltu, niin ei ole kyllä ollut homma hanskassa järkkäreillä edes vähää alusta. Tai poistivat läikyttelijän, mutta sillä ei vähemmän yllättäen ollut vaikutusta, kun hiivaa on otettu huolella.
 

Tolppa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, The Reds, Los Colchoneros, the C's
Ei ole muuten ensimmäinen kerta kun vierasfanit saavat Turussa ylhäältä kaljaa niskaansa. Onko yleistäkin, sitä en tiedä. Ei muuta kuin hanat kiinni tai pleksejä eteen.

Edit: turha kommentti, mutta puhelin päivittää ketjut miten sattuu...
 

Roikkukiekko

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Kal€n jyrähtelyt
Itse olin katsomassa peliä kurvi pubista ja sielä oli pitkin peliä huomattavissa provoamista kummaltakin osapuolelta. Pelin aikana näin ainoastaan huutelua ja keskareitten vaihtoa, mutta pelin loputtua joku bluesin kannattaja heitti katsomoon jotain ja siitä jonkun lapsen isä suivaantui ja huuteli takaisin. Kun lähdin pois, niin näin muutaman TPS:n kannattajan puhuvan järkkärille tapahtuneesta ja ajattelin kysyä mitä siinä oikein tapahtui. Pelin jälkeen Bluesin kannattaja oli lyönyt TPS:n kannattajaa (näin siis Tepsin kannattajan mukaan), olivat kuulema odottaneet oven takana joukon kanssa.

En puollusta kumpaakaan osapuolta tässä tapauksessa, vaan itse häpeän tuollaista käytöstä, että näytellään keskareita, kaadetaan olutta niskaan ja heitellään tavaroilla muita katsojia, mutta lyöminen on kyllä alhaisin teko mitä kannattaja voi tehdä toiselle kannattajalle ja myöskin tälle lajille.

Sekavaa tekstiä, mutta oli pakko kirjoittaa...
 
Viimeksi muokattu:

Juzsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Real Madrid, Espanja, Raul
En puollusta kumpaakaan osapuolta tässä tapauksessa, vaan itse häpeän tuollaista käytöstä, että näytellään keskareita, kaadetaan olutta niskaan ja heitellään tavaroilla muita katsojia, mutta lyöminen on kyllä alhaisin teko mitä kannattaja voi tehdä toiselle kannattajalle ja myöskin tälle lajille.

Sekavaa tekstiä, mutta oli pakko kirjoittaa...

Väkivallasta en tykkää ollenkaan, mutta mielestäni kaljan kaataminen toisen päälle on jo riittävä syy käydä muutamalla nyrkin iskulla huomauttamassa. Toki jos väkivalta kohdistuu ulkopuolisiin niin ehdottomasti väärin.

Itse en moista suoritusta kyllä tekisi, mutta en myöskään tuomitse jos joku niin tekee.
 
Viimeksi muokattu:

Zalmonella

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman lukko
Väkivallasta en tykkää ollenkaan, mutta mielestäni kaljan kaataminen toisen päälle on jo riittävä syy käydä muutamalla nyrkin iskulla huomauttamassa. Toki jos väkivalta kohdistuu ulkopuolisiin niin ehdottomasti väärin.

Itse en moista suoritusta kyllä tekisi, mutta en myöskään tuomitse jos joku niin tekee.

Hyvin sanottu, sitä nimittäin saa mitä tilaa.

EN muutenkaan ymmärrä, että miksi kannattajien annetaan olla samoissa paikoissa noissa halleissa. Paljon vähemmällä pääsisivät kaikki jos olisivat omissa "lokeroissaan" jolloin ei synny mitään kähinöitä.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Turussa on tullut olutta niskaan. Itse ainakin mielummin juon sitä kuin kaatelen turistin päälle. Ehkä kaikki eivät ajattele samalla tavalla.
 

Edustaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves, CFC, Bayern, BVB
Oltiin viime TPS-Ilves ottelussa omalla autolla. Otettiin liput sinne Ilvesfanien pääjoukon viereen/yläpuolelle yläkatsomossa. Näin toisen erätauon alkaessa, kun yksi tunnukseton mutta luultavasti Tepsifani tuli täyden mukin kanssa Ilvesfanien yläpuolelle istumaan. Yhtäkään huikkaa tämä kusipää ei mukistaan ottanut erätauon aikana. Onneksi eräs naisjärkkäri huomasi tuon turkulaisrunkkarin ennen 3. erän alkua ja poisti tämän katsomosta.

Itse kyllä huomasin heti kaverin kiivetessä paikalleen täyteen (kustun) mukinsa kanssa, mikä oli suunnitelma. Sanoinkin vaimolle seuraavani kaverin touhuja. Olisin surutta käynyt hakkaamassa jätkän siniseksi, jos olisi suunnitelmassaan onnistunut. Sikäli hiukan harmi, että kasvatus jäi nyt tältä parikymppiseltä janarilta saamatta.

Että sellaista meininkiä siellä Turussa, eli Suomen persereijässä.
 

Streider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, FBK, Hartford Whalers, Deutschland
Tuossa samassa edelläkin mainitussa TPS-Ilves ottelussahan sinne Ilveksen faniporukan sekaan tuli pariinkin otteeseen kotijoukkueen kannattaja/kannattajia kännipäissään provoilemaan ja sekoilemaan. Järkkärit pyörittelee päätään kunnes joku Ilvesläinen kävi pyytämässä ystävällisesti josko puuttuisivat asiaan, sitten kyllä tulivat paikalle hakemaan sen ensimmäisen meuhkaajan pois ennen kuin käy pahemmin. Taisi sitten kolmannessa erässä olla seuraavat yrittäjät, naurettavaa touhua.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös