Kalamiehiä?

  • 504 928
  • 2 997

HTEspi

Jäsen
Huhhuh, upea reissu taas eilen hauenkalastuksen parissa. Muutaman yli 60 haukea kävi taas veneessä kääntymässä, kaikki kalat Lindyn ja Savage Gearin spinnerbaiteilla. Jerkeillä ja shadeilla hiljaista. Kokoluokka ei päätä huimannut, mutta sentään pari kuuden kilon kalaa kävi näyttäytymässä kameralle. Vesi oli todella kirkasta, joka lisäsi entisestään mielenkiintoa, kun tärpit ja seurimot näki jo kaukaa.
Syyskausi lähti hyvin käyntiin ja odotukset ovat korkealla, kunhan vesi vielä viilenisi muutamalla asteella.
 

Murkula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkueet,Tappara,NY Rangers,Juniori- SaPKo
Onkos täällä porukkaa jotka alkavat viilailla koukkuja järvereille ja taneille? Kyllä minä keväällä lupasin, että en niitä tänä vuonna kiusaa, mutta lankomiehen poika, 10v., haluaisi päästä syyslomalla niitä minun kanssa jahtaamaan, niin enköhän sitten mene. En osaa sanoa ei jos nuoriso haluaa kalaan. Sinne ne pääsee aina minun kanssa jos en ole kipea tai sopinut muuta.
No siihen menee vielä hetki, eli viikoille 42 ja 43. Siinä välissä on yhdet kisat käytävä vetämässä.
Tuossa takapihalta aukeavassa järvessä en taida enää kalastella, ellen muikkuverkkoja sitten pitele. Minulla on siellä nyt pieni rysä ihan vesistön hoidollisessa käytössä, mutta haen senkin pois heti kun selkä on siinä kunnossa, että kykenen vesille.
Sen kun saan pois niin sitten vene trailerille ja sitä varustelemaan, takilapöydät kiinni ja kun vanha vene on niinvähän saa hartsia laitella ja kaiteita tiukkalla ym. ym. Pikkuplaanareita pitää kasailla ja sen sellaista, mutta kyllä minä aion syksyllä yhden punalihaisenkin nujertaa.
 

HTEspi

Jäsen
Haukisyksyn alku jatkuu loistavasti. Elokuun jälkeen kolmas yli 30 hauen reissu tuli paiskeltua sunnuntaina. Odotukset kyllä nousevat kovalla tahdilla loppusyksyä kohden, kun isompaakin kalaa on jo nyt mestoilla.

Hauska tilanne sattui reissulla muuten. Kaveri sai avokelaansa totaalisen siimahässäkän aikaiseksi, jonka seurauksena uistin piti hinata käsin pohjasta ylös. Hauki tälläsi käsin hinattuun uistimeen, meinasi kädet olla hieman kovilla ilman hansikkaita kovan kuitusiiman ja parikolmekiloisen hauen kanssa. Ens viikonloppuna ja ensi viikon alussa pitäisi jatkaa taas.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Täällä taasen jatkuu ahvensyksy ihan mukavasti. Kyrmyniskat ovat kerääntymässä parviksi syvänteisiin ja niiden rinteille ja nyt, kun alkavat ottipaikat olla tuttuja, saaliskin on lähes aina taattu. Nykyisin alle puolikiloinen ahven on jo lievä pettymys ja kaikki alle 200-grammaiset saavat vielä armon päästä takaisin kasvamaan. Mitään hillitöntä ryöstökalastusta emme kuitenkaan harrasta, vaan ihan vain ruokakaloja otamme. Jos nyt kuitenkin sattuu syönti kohdilleen, voi joku kala eksyä pakkaseenkin odottelemaan esim. ruokavieraita.

Mitä niiden ahventen valmistukseen tulee, puolikiloisesta fileerattuna(-kin) (fileerauksen/nylkemisen raja on siinä 250-300 grammassa) syö aikuinen itsensä ihan kylläiseksi sopivilla lisukkeilla eikä voissa paistettua ahventa paremman makuista kalaa hevin ole; nopea sitruunamarinointi, kevyt ohrajauholeivitys, pannulle voihin tirisemään hetkeksi ja kuumana nassuun - nam!
 

Mechalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Idän ihme, Honka
Onko kukaan muuten katsonut tuota Maikkarin uutuussarjaa "Merta lähemmäs kalaan"? Itse olen katsonut jokaisen jakson ja hauskaltahan tuo touhu on näyttänyt.
 
Viimeksi muokattu:

HTEspi

Jäsen
Syyshaukikausi jatkuu hurjana. Lauantain päiväkeikalla 30 haukea kävi veneessä. Määrää tärkeämpi oli kuitenkin kalojen koko. Veneessä kävi 9 ja 7 -kiloiset, joiden lisäksi kolme yli 4-kiloista. Lisäksi kaksi suurhauen mitat täyttävää kalaa pudotettiin matkan varrelle. Loistava reissu kaiken kaikkiaan, vielä sitä +10kg kalaa tältä syksyltä odotellaan.
 

Murkula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkueet,Tappara,NY Rangers,Juniori- SaPKo
Tuli käytyä vielä kuitenkin kaveriporukalla vähän rilluttelemassa ja vetämässä pieni järvärikisa kahdella veneellä. Alamittaista kalaa 45-55cm kalaa oli vedessä jonkun verran ja tarttui sieltä sitten yksi 62cm lohikin, että saatiin kilpailulle voittaja. Ensimmäisenä yönä oli rakseja varten pari muikkuverkkoa ja niitä kaloja oli aika tasan sankollinen. Mäti oli talteenottomielessä melkeinpä parhaassa tilassa.
 

HTEspi

Jäsen
Ihmeen hiljaista täällä, kuha-, ahven- ja haukisesonki kuitenkin kovassa vauhdissa. Ahventa itse on jonkin verran tullut kalasteltua, jokunen juhakin tullut, mutta pääpaino on ollut haukihommissa. Lokakuussa neljä suurhaukea käynyt paatissa, kertaalleen se kymppikin meni rikki! Oli uskomaton reissu, kolme suurhaukea kävi paatissa, 10,5, 9 ja 7,6 -kiloiset. Näiden päälle viisi yli 4kg kalaa ja kappaleita yhteensä noin 50. Ei ole hetkeen noin hyvää reissua tullut paiskottua. Määrällisesti toki on kovempiakin lukuja kasattu, mutta laadullisesti ei kyllä tule heti mieleen vastaavaa. Ensi viikonloppuna pitäisi jatkaa taas harjoituksia.
 

Mechalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Idän ihme, Honka

Doaner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Arizona Coyotes, Shane Doan
Tuosta kotimainen hauenkalastuselokuva PLJ:n poppoolta. Suurhaukea nousee veneeseen tuon tuosta:

Linkki Youtubeen
 

Murkula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkueet,Tappara,NY Rangers,Juniori- SaPKo
Muutamaa muikkuverkkoa liotin männäyönä ja ihan mukavasti vajaa sankollinen olis kolmessä pätkässä. On ne vaan saakelin hyviä suoraan järvestä ja taas sellainen 400g mätiä pakastimeen. Saa nähdä vieläkö tulee vapakalaan lähdettyä. Periaatteessa kaikki on aseteltu talvehtimaan mutta yhtä periaatteessa on täysi uistelusetti noin tunnissa vesillä. Voi olla että tulee vielä käytyäkin. Haukea tuskin jaksaa mennä kiusaamaan mutta ahventa tai järväriä saatan vielä käydäkin jahtaamassa. Pari kaveria paineistaa lähtemään kun sattuvat tietämään, että saattavat mun paatissa lohen saadakin. (hyvä historia kun oon noita ukkoja kyydissä kuskannu)
 

Mechalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Idän ihme, Honka
Olisiko kellään Pohjois- ja Etelä-Karjalassa vaikuttavalla jatkoaikalaisella antaa hyviä kala-apajavinkkejä esim. Taipalsaaren/Suur-Saimaan tai Nurmeksen/Lieksan alueilta(Pielisen saaristo, Koli ja Ruunaa)? Itse olen kalastellut sielläpäin ja kalastustietoni ovat varsin niukat.
 

septi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Onkos palstan kalamiehillä kokemuksia noista kalakaiuista? Kaverille lahjaa hommaamassa ja tuollaista harkitsen yhtenä vaihtoehtona.

Motonetissä löytyy sopivaan 70€ hintaan edullisin malli Fish Finder De Luxe -kannettava kaikuluotain | Motonet Oy mutta mahtaako olla mistään kotoisin?

Parilla sadalla sitten saa osasta liikkeitä ilmeisesti paremman Humminbird Fishin'Buddy 120X kaikuluotain | Motonet Oy mutta vähän turhan kallis on lahjaksi.

Kuinka toimivia tuollaiset, etenkään halvemmat versiot, mahtavat olla, vähän kaikenlaiseen kalastamiseen, uistelu, heittely, pilkkiminen ja mahd. tuulastus. Uisteluun käytettävyys noissa lienee se rajoittavin tekijä...?

Kiitos mahdollisista vinkeistä!
 

änähaim

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kiitos mahdollisista vinkeistä!
Minulla on tällähetkellä lowrance x-4 kaikuluotain, hinta n.80e. Pilkkikäytössä toimiva ja vertikaali jigaustakin olen harrastanut. Nyt kuitenkin olen katsellut värinäytöllistä kaikua, joka helpottaisi kalojen koon hahmottamista. Vaihtoehtoina ovat Lowrance Elite-3X Värikaikuluotain | Motonet Oy tai Lowrance Elite-4x HDI kaikuluotain - Navimare - vene elektroniikka ja tarvikkeet Noihin on saatavilla pilkkimiseen tarkoitettu anturi, joka maksaa vajaan satasen. Onnistuu toki normaalillakin anturilla.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Onkos täällä paljon sellaisia, jotka ovat kalastaneet vähän eksoottisemmissakin vesissä? Esimerkiksi jotakuta, joka olisi onnistunut narraamaan sinihain tai peräti marliinin?

Voin avata pelin kertomalla, että olen kalastanut Bahamalla yhden päivän ajan. Mitään kaikkein kovimpia saaliita emme saaneet, mutta kuitenkin minun toimestani veneeseen nousi ainakin barrakuda sekä dolfiini...

Aika tylsää tuo tavallaan oli, sellaista kiskomista vaan, eli kelattiin ja kelattiin, kunnes kala oli veneen vieressä. Välineet olivat niin jäykkiä ja massiivisia, että samanlaista ihanaa taistelun tunnetta ei tullut, kuin vaikka Turun saaristossa haukea narratessa.
 

HTEspi

Jäsen
Pikkuhiljaa alkaa olemaan tämä kausi paketissa. Kun vene on trailerilla, alkaa ongelmaksi muodostua yöpakkaset ja lumisateet. Myös loppuvuoden vapaapäivien määrä ajoi siihen, että vene iskettiin talviteloille. Jos vene olisi koko kauden vedessä, jatkuisi kausi jäiden tuloon asti, mutta nyt näin. Toivottavasti vielä merelle pääsisi, mutta nyt vaikuttaa siltä, että kausi päättyi. Pieni kertaus lienee siis paikallaan.

Keväällä siikakausi meni hieman ohi, yksi hyvä siikareissu saatiin heitettyä, mutta enimmäkseen hauen perässä ajeltiin ympäriinsä vaihtelevalla menestyksellä. Kevät oli heikompi kuin yleensä, joka jäikin kaivelemaan, sillä olosuhteet olivat pitkään todella hyvät. Kudun jälkeinen aika oli taas määrällisesti paras aikoihin, mutta koko jäi uupumaan.

Kesä meni kuhan parissa, jota tuli ihan kohtalaisesti. Ahven tuntui olevan kadoksissa koko vuoden, joten siihen ei juuri aikaa uhrattu.

Alkusyksy ja loppukevät olivat lähes identtiset, haukea tuli todella paljon, mutta 7 kilon ylitykset olivat kiven alla. Syksyn viiletessä alkoi kuitenkin paremmankin kokoinen hauki rantautua ja lahtien keskiosat antoivat mukavasti parempaakin kalaa.

Parhaiden kalojen listaus on aika yksitoikkoinen, kun kalastus keskittyi lähinnä haukeen ja kuhaan, mutta voidaan tähän jonkinlainen listaus hauen osalta laittaa:

+10kg kaloja kävi veneessä 2kpl
+9kg kaloja 3kpl
+8kg kaloja 2
+7kg kaloja 3
5-7kg kaloja (ei punnittu) veneessä kävi 15-20.
Kaikki nämä pystyttiin vapauttamaan hyväkuntoisena, jokuset ruokakalat valittiin parin kilon luokasta.

Parhaiten kalaa antoivat Pig Shadit, Snacbaitsit, McPiket, Lindyn spinnerbaitit ja Buster Jerkit.

Ensi kaudella pitäisi talvikalastuksen osalta ryhdistäytyä, kun tänä vuonna ei jäille tullut lähdettyä kertaakaan. Tavoitteena hauen osalta 11kg ylitys ja jäiltä yli 7kg kala.
 

Murkula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkueet,Tappara,NY Rangers,Juniori- SaPKo
Tilasin mateen saalistukseen muutaman pystyrysän. EI ole koko laitteesta mitään kokemusta, mutta ensi keväänä on. Nyt vaan pitäisi toivoa, että järvet ylipäätään jäätyy koko talvena. On todella masentava tuo keli. Jäälle tekisi jo mieli, mutta ei pakkasesta tietoakaan.
Mökkivesiltä kuuluu, että suht kookkaita järväreitä on muutama porukka saanut, 5,3kg ja 4,7kg kala on tempaissut samalla reissulla. Itseäni ei enää kiinnosta veneen kaivelu pressun alta ja toisekseen minun puolestani nuo kalat saavat yrittää Joensuun suuntaan etsimään niin ainoita mahdollisia kutujokia, joissa muuten vallitsee mahtava salakalastamisen ilmapiiri. Tuolla ylempänä Pohjois-Karjalassa annettiin yksityiselle kalastuksen valvonnalle valtuudet noiden alueiden valvontaan ja ensimmäiseen viikkoon jäi puolenkymmentä kalastelijaa kiinni täysin rauhoitetuilta alueilta.
 
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
"Kyllä niistä mustistakin vaan hyviä tulee, kun itte tekee, ja tarjoaa naapurille, kissalle ja naapurin kissalle..."
 

Murkula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkueet,Tappara,NY Rangers,Juniori- SaPKo
Mites porukan talvikalastuskausi etenee? Viimeksi kun kirjoittelin niin ei ollut pakkasesta tietoakaan, mutta nyt on. Kävin launantaina aika humoristisella reissulla kun ajattelin käydä uittamassa pari kuha verkkoa. Odottelin iltapäivälle että lauhtuisi, mutta kun niin ei käynyt niin lähdin ihmettelemään kamoja vaikka pakkasta oli se 28 raatia. Kelkka oli varastossa kaiken kaman takana ja mönkijä ei lähde käyntiin näillä keleillä lämmittämättä, joten mätin isoon pulkkaan narut, vesurin, härvelin,laudan,kairan,tuuran,lapion ja kepakot. Lähdin kiskomaan sitä jäälle jossa oli parikymmentä senttiä lunta ja se perkeleen pakastunut pulkka ei luistanut. Kyn pääsin verkkopaikalle noin 1,5km päähän niin olo oli aika karpaasimainen. Pipo oli umpi jäässä ja suusta valui kuola kun kontillani vedin happea. Sain sitten yhden avannon tehtyä ja päätin lähteä takaisin rantaan etten palennu kuoliaaksi sinne jäälle. Olipahan reissu, palaan launtaina...on tää kalastaminen vaan metkaa puuhaa.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Mites porukan talvikalastuskausi etenee? ...
... Olipahan reissu, palaan launtaina...on tää kalastaminen vaan metkaa puuhaa.
Ei saamari, ootpahan reissun vääntänyt... :D

No, ei siinä, täällä vähän pohjoisemmassa on elohopea killunut "miinus kolmenkympin" molemmin puolin jo pidempäänkin, joten eipähän ole tarvinnut pilkillä käydä. Talviverkkokalastusvehkeetkin olisi olemassa, mutta ei ole tullut edes kokeiltua... vielä, vaikka toinen talvi on jo pitkällä nykyisessä asuinpaikassani.

Pilkivehkeitä olen katsellut jo sillä silmällä, että ovat kunnossa. Tosin, siimat voisin/haluaisin vaihtaa punottuihin, jos sellaisia nimenomaisia talvisiimoja on olemassa, vai käykö siihen ihan tavallinen punottu - en ole vielä jaksanut tutkia asiaa. Ei muuten, mutta viime talven pilkkiviehehukka nousi vähän turhan suureksi, kun siimana oli vain alle 0,20 mm monofiili.
 

Murkula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkueet,Tappara,NY Rangers,Juniori- SaPKo
Tosin, siimat voisin/haluaisin vaihtaa punottuihin, jos sellaisia nimenomaisia talvisiimoja on olemassa, vai käykö siihen ihan tavallinen punottu - en ole vielä jaksanut tutkia asiaa. Ei muuten, mutta viime talven pilkkiviehehukka nousi vähän turhan suureksi, kun siimana oli vain alle 0,20 mm monofiili.

En tiedä minkälaista pilkkimistä harrastat, mutta itse olen tapsipilkkijä ja käyttänyt 0.20 runkosiimaa ja 0,12 tapseja. Joskus 0,08, mutta täytyypä muistaa että olin pitkän aikaa kilpailija. Käytän haarukkavapaa ja saaliskalat ovat olleet pääsäätöisesti pieniä, mutta kyllä noilla pitäisi ainakin tuonne puoleen kiloon asti pärjätä.
Käytän yleisesti Srofitin siimoja joissa on mielestäni hyvä jousto. Stroft GTM 100m monofiilisiima - Hong Kong tavaratalot Arastelsin ainakin pienempiä koukkua käyttävänä joustamattomia kuituja. En tiedä yhtään miten ne muutenkaan pakkasessa käyttäytyy, ei ole kokemusta. Voisin kuvitella että tasurihommassa se menisi.
Täytyy sanoa, että voin olla tässä vähän vanhanaikainen.

Ja samaan hengenvetoon totean, että kun kilpaileminen on jäänyt vähemmälle niin tapseiksi on muuttunut 0.16 siimat, mutta rungot ja tasurionkien siimat on edelleen tuota 0.20. Onkiminen on vähän eri tyylistä kun enää ei mennä määrän perässä ja toisekseen nuo paksummat siimat eivät tee niin herkästi solmuja tapseihin.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
En tiedä minkälaista pilkkimistä harrastat, mutta itse olen tapsipilkkijä ja käyttänyt 0.20 runkosiimaa ja 0,12 tapseja. Joskus 0,08, mutta täytyypä muistaa että olin pitkän aikaa kilpailija. Käytän haarukkavapaa ja saaliskalat ovat olleet pääsäätöisesti pieniä, mutta kyllä noilla pitäisi ainakin tuonne puoleen kiloon asti pärjätä.
...
No, mullakin kulkee, niin kuin on yleensä tapana, useampi vapa matkassa, joissa on usein eri vahvuiset siimat, mutta pääsääntöisesti kalastan 0,16 monofiilillä ja isoilla pilkeillä (haukea) jollain yli 0,20:llä . Pilkkeinä on pieniä leech-tasureita, tasureita, pystypilkkejä, ja morreja eli laidasta laitaan. Kyllähän tuo ohutkin siima kestäisi isotkin ahvenet, mutta kun jo kiloinenkin hauki iskee, alkaa siima venyä ja paukkua uhkaavasti. Samalla pitäisi siima varustaa jollain ohuella perukkeella, joka taas ei toimi pienillä vieheillä oikein yhtään = ei tuu kalaa.

Mutta joo - pitää kokeilla yhdessä vavassa jotain 0,10 vahvuista punottua, miten se pelaa - kylläpä tuo tapansa näyttää...
 

HTEspi

Jäsen
Mites porukan talvikalastuskausi etenee?

Eilen avasin kaverin kanssa kauden merellä. 150 ahventa kävi ylhäällä, suurimmat vajaata 400 grammaa. Napattiin pari ruokakalaa ja grillattiin foliossa, ai että. Tänään sitten mukavat +3 ja kaatosadetta, muutenkin jäät mennyt todella surkeaan kuntoon ainakin meikäläisen mestoilla, vaikka pakkasia oli eiliseen asti. Liekö syynä se, että pintavedet jäähtyivät niin nopeasti, että nyt virtausten voimistuessa pohjalta kumpuaa jäähtymätöntä, lämpimämpää, vettä, joka heikensi jäitä jopa 15 asteen pakkasilla. Tämän viikon sääennustetta katsoessa ei tutuille mestoille taida olla asiaa ennen uusia, kovempia pakkasia.

Mukavaa puuhaa tuo pilkkiminenkin taas parin vuoden tauon jälkeen.
 

Murkula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkueet,Tappara,NY Rangers,Juniori- SaPKo
Meikä laitteli neljä niitä pieniä pystyrysiä aiemmin vähän niinkuin loton vetämään. Viikko sitten kävin ekan kerran katsomassa ja tyhjäähän siellä oli mutta vietiin esikoispojan tutti sinne porukalla "syötiksi"
Eilen kun menin niin ei ollut minkäänlaisia odotuksia mutta oli 17 matikkaa. Ei isoja mutta muutaman ihan pienen jälkeen loput kilon molemmin puolin. Maailman paras kalakeittokala ja sainpahan ainakin yhden sopan tehdä.
Verkoilla ei ole ollut vielä suurta menestystä mutta torstaina oli kuitenkin 3 kuhaa ollut, kun porukan eläkeläiset oli käynyt ne katsomassa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös