Kalamiehiä?

  • 501 069
  • 2 985
Oletko, tai ilmeisesti.olet kulkenut tuollakin kevät jäillä? Mihin aikaan siellä noin niinkuin normaalisti alkaa olla helppo liikkua tunturissa vielä jäiden kanto aikaan.
Yksi seurueemme jäsen on käynyt tuolla ensimmäisen kerran 60-luvulla, jonka jälkeen porukka on pikkuhiljaa vuosittain kasvanut (ja välillä pienentynyt) sitä mukaa kun ikää ja ihmisiä on tullut lisää. Kongsfjordin alueella ei kamalasti ole lätäköitä missä en ole käynyt, joten syvemmälläkin on tullut liikuttua. Myös Nordkinnin niemimaa on tuttua kairaa. Toki tuolla kun kulkee niin on aika hyvin oppinut tuntemaan muutkin suomalaisseurueet jotka noilla kairoilla aina samaan aikaan liikkuvat ja vaikka infoa noista pilkkihommista heidän kautta jonkin verran onkin, me suuntaamme sinne pelkästään kesäisin. P-Norjan lappi on talvella huonon sään sattuessa kuitenkin niin ankara paikka ja raudut oikukkaita, että sitä tuulen ujellusta ei jaksa seitsemää päivää ilman nykyä kököttää - tai ehkä jaksaisin, mutta usein matkassa on henkilöitä jotka eivät aivan yhtä hulluja allekirjoittaneen kanssa ole.

Vaikken jäillä tuolla ole kulkenut, oma käsitykseni on seuraavanlainen. Keväthän on Norjassakin aikaistunut melko tasaisesti ja ihan tienvarsipaikat, joihin sai kesäisin aiemmin kylmälaukut lumeen ovat nykyään kuivia, eikä lumesta ole edes tuntureilla loppukesästä kuin pieniä täpliä jäljellä. Kuulemma 70-luvulla heinäkuun alkupuolella pystyi vielä helposti pilkkimään, mutta nykyään parhaat kelit lähtevät kesäkuun alusta ja siitä viikko pari eteenpäin. Toki nykyään vuosissa on myös enemmän vaihteluita. Ongelmanahan tuolloin on yleensä tulvaisten purojen ylitys, mitä kesällä ei välttämättä tule ajatelleeksi. Tuntureista tuleva vesimäärä saattaa olla paikoin yllättävän suuri, eikä tulvapuroja aina löydä kartoista. Kaverini tosiaan käväisi viikko sitten Finnmarkissa ja sanoi että jatkovarren kanssa kairalla pääsi juuri ja juuri jäästä läpi, mutta nythän siellä keli näyttää taasen siltä, että jäät saavat sateiden ja auringon takia nopeasti kyytiä.

Hienoja paikkoja ja vaikka joinain vuosina kalaa ei olla juurikaan saatu, näin lukuisia tarinoita ja lukemattomia tärppejä rikkaampana voi todeta ettei yksikään sinne tehty reissu kaduta kyllä pätkääkään.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Tuli tuossa ostettua vene jossa on jos jonkinlaista kalastusvarustetta, itselle täysin turhia. Uutena vapatelineet yms. putkilot näyttävät varsin kalliiltakin mutta pikavilkaisu toriin oli aika niukka tarjonnalta, onko kuitenkin tuollaisilla käytetyillä happoisilla/rosterisilla putkiloilla jälleenmyyntiarvoa, uutena toki näyttävät maksavan jopa 25€/kpl.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Hiljaista on tässä ketjussa... eikä sen puoleen, että olisi itsellänikään mitään sen kummempaa kerrottavaa. Uistelukausi on korkattu ja kiintiöhauet on tervehditty ja vapautettu, mutta jotenkin ovat kovin alkukankeita niin kalastaja kuin saaliskin.

Tänä kesänä pitää käydä korkkaamassa myös läheinen taimenkoski istutuskaloineen, luonnonvarainen kanta onkin kokonaan rauhoitettu. Mutta - siinä paikkaan tutustumisen ja opettelun lomassa voisi mielellään jonkun vihjeenkin vieheistä ja ottipaikoista saada eikä jokin kalakaan tekisi liian pahaa.

Kuhanuisteluun täytynee ulottaa reviiri selvästi kauemmas kuin viime kesänä, varmaankin oman kalastuskunna rajojen ulkopuolellekin, jonnekin selkävesille?
 

Murkula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkueet,Tappara,NY Rangers,Juniori- SaPKo
EI ole paljon vielä tullut kalastettua, katiskakalastusta pääasiassa ja se onnistui tänä keväänä todella hyvin. Ahvenet olivat siis saaliskaloja ja niitä sain ja taisin tämän kertoa jo aiemminkin.
Kerran kävin vetämässä muutaman hauen ja ne päätyi kissoja varten pakastimeen. Tässä on nyt ollut pääasiassa varustehankintaa alkukevät, että sitten uimahousukeleillä on kuhan vetäminen mukavata hommaa.
 

rytky

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Flyers
Onkohan tässä ketjussa muita oululaisia kalamiehiä? Itse koitan kalastaa niin paljon kuin mahdollista täällä Oulun seudulla, huonolla menestyksellä. Olen junantuoma ja en oikeastaan tiedä paikkoja täällä, omat tietyt ottipaikat ovat satojen kilometrien päässä täältä.

Sillä tässä kyselen, että haluaisiko joku auttaa miestä mäessä... Vinkit alle sadan kilometrin sisällä Oulusta olisivat enemmän kuin tervetulleita! Jos ei hyviä paikkoja halua julkisesti täällä huudella, voi laittaa myös yksityisviestiä. Sen verran voin itsestäni kertoa, että olen vastuullinen kalastaja, olen tarkka kalojen alamitoista, enkä muutenkaan vie mukanani mitään kalaa mitä en meinaa syödä, eli jos joskus vaikka jättihauki sattuisi nappaamaan, vapautan sen takaisin veteen jatkamaan sukuaan. Pääasiassa kalastan haukea, ahventa ja kuhaa.

Vene jos olisi käytössä, ei olisi mitään ongelmaa löytää kalapaikkoja. Oulujokea ja Kiiminkijokea on vähän raskas lähteä jalkapatikassa tarpomaan. Viime kesänä koitin satunnaisia pistoja pitkin Oulujokea, tuloksena koko kesältä yksi salakka! Viime sunnuntaina kävin Kiiminkijoella muutaman paikan kokeilemassa, Koitelinkoskella olin kolmisen tuntia bete lottoja ja tobyja (turhaan) uittamassa. Ei näpyn näpyä... Eipä siinä, ei ollut niillä noin kymmenellä perhomiehelläkään jotka siellä kävivät samaan aikaan vispaamassa. Mutta mikäs siinä, ei saalis minulle koskaan pääasia olekaan ollut, mukavaa oli auringonpaisteessa kalastella. Myöhemmin kesällä ajattelin käydä uudestaan Koitelissa koitamassa, nyt siellä oli mielestäni ihan liikaa vettä. Kenelläkään kokemuksia Koitelinkoskelta?
 

Vahva tunne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tänä viikonloppuna alkaa kalastuskausi, todennäköinen mp- reissu tulossa, mutta ajatus ja fiilis tärkeintä. Luvattu vieläpä mukavaa keliä, niin mikä ettei. Jos muutaman affenan sais pannulle. vedet jo 15 astetta, niin kai siä jotain on?
 

Murkula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkueet,Tappara,NY Rangers,Juniori- SaPKo
Kävin eilen illalla vetäsemässä muutaman hetken, eikä tarvinnut siinä sinä aikana yhtään muuta venettä väistää. Taisi olla sellainen 8 m/s tuulta ja kotiin ajellessa haukkasi L-Busteri parisataa litraa vettä keulasta sisään.
Se vaan pitää mielen virkeänä ja aistit valppaana kun keli on vähän kovempi, eikä käy aika pitkäksi vaikka ei kalakaan nappaisi.
Vaan vieläpä mitä, 52cm kuha ja sekin oli enemmän kuin toivoin. Toivoin että varusteet olisi säilynyt, mutta ei siinä pitkään mennyt kun sain yhdet syvääjäsetit uistimineen jäämään pohjaan. Niin siinä yleensä käy kun haluaa lähelle pohjaa eikä viitsi takiloita laittaa veteen.
Mietin siinä mielessäni, että tulee kalakilolle hintaa kun yhden saa, ajaa 30€ polttoaineet, jättää pohjaan 25€ kalustesetin ja vene......
Mutta hei, ei näitä hetkiä rahassa mitata. Kalastaminen kovassa kelissä on toisenlaista kun tyynessä kesäillassa, mutta aina se on hauskaa.
 

Judge Dredd

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Onkohan tässä ketjussa muita oululaisia kalamiehiä? Itse koitan kalastaa niin paljon kuin mahdollista täällä Oulun seudulla, huonolla menestyksellä. Olen junantuoma ja en oikeastaan tiedä paikkoja täällä, omat tietyt ottipaikat ovat satojen kilometrien päässä täältä.

Sillä tässä kyselen, että haluaisiko joku auttaa miestä mäessä... Vinkit alle sadan kilometrin sisällä Oulusta olisivat enemmän kuin tervetulleita! Jos ei hyviä paikkoja halua julkisesti täällä huudella, voi laittaa myös yksityisviestiä. Sen verran voin itsestäni kertoa, että olen vastuullinen kalastaja, olen tarkka kalojen alamitoista, enkä muutenkaan vie mukanani mitään kalaa mitä en meinaa syödä, eli jos joskus vaikka jättihauki sattuisi nappaamaan, vapautan sen takaisin veteen jatkamaan sukuaan. Pääasiassa kalastan haukea, ahventa ja kuhaa.

Vene jos olisi käytössä, ei olisi mitään ongelmaa löytää kalapaikkoja. Oulujokea ja Kiiminkijokea on vähän raskas lähteä jalkapatikassa tarpomaan. Viime kesänä koitin satunnaisia pistoja pitkin Oulujokea, tuloksena koko kesältä yksi salakka! Viime sunnuntaina kävin Kiiminkijoella muutaman paikan kokeilemassa, Koitelinkoskella olin kolmisen tuntia bete lottoja ja tobyja (turhaan) uittamassa. Ei näpyn näpyä... Eipä siinä, ei ollut niillä noin kymmenellä perhomiehelläkään jotka siellä kävivät samaan aikaan vispaamassa. Mutta mikäs siinä, ei saalis minulle koskaan pääasia olekaan ollut, mukavaa oli auringonpaisteessa kalastella. Myöhemmin kesällä ajattelin käydä uudestaan Koitelissa koitamassa, nyt siellä oli mielestäni ihan liikaa vettä. Kenelläkään kokemuksia Koitelinkoskelta?
Itsellä on jäänyt viime aikoina aika vähälle oulussa kalastaminen, mutta sanonpa nyt jonkun ottipaikan minkä tiedän. Eli toppilan salmi toppilansaaren ja mantereen välissä. Voi saada oikeastaan mitä kalaa vaan, mutta isot ahvenet ja kuhat ehkä parhaiten saatavilla jigailemalla. Tarpeeksi painava jigi että saa uppoamaan pohjaan. Kaverilla 9 kilon kuha ja joku 4-5 kiloinen meritaimen viime kesänä parhaina saaliina. Tuo jättikuha taisi olla veneestä mutta taimen ihan rannasta. Tarkemmin ne pari sillankohtaa ja kesäteatterin tienoilla voisi olla hyviä paikkoja kokeilla. Kuhaa tuli hyvin mutta ajankohtaa en tarkkaan muista. Toinen paikka on sanginjoen lemmenpolku. Siellä on pääasiassa istutustaimenta ja kirjolohta. Mukava paikka, mutta monen muunkin tiedossa ja väkeä saattaa olla toisinaan vittumaisen paljon. Kolmas on kuivasjärvi jossa erityisesti kuivasojan suu. Vuosia sitten oli ainakin takuuvarma hauki ja ahvenpaikka. Hyvä kulkuyhteys ja rannalta pystyy heitteleen. En tiedä onko kasvanut nykyisin pahasti umpeen tässä vuosien aikana. Tätä ongelmaa oli jo silloin kun itse siellä kuljin. Neljäs on pyykösjärvi josta saattaa lähteä tosi isoa haukea. Jopa 10 kiloistakin. Nämä toki veneestä saatuja, mutta rannastakin saatu melkoisia mötkyjä. Vaatii tosin kahluusaappaat joilla lähdet koluamaan kaislikoita. Ranta on sen verran matala, että ihan rannalta heittely on vähän liian hankalaa. Tuossapa muutama paikka, jotka tuli äkkiseltään mieleen.
 
Viimeksi muokattu:

Walkin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Tarkoitus lähteä vkolopuksi mökille kalaan ja isot ahvenet olisivat kiikarissa. Minkä kokoisilla ja millaisilla uistimilla kannattaa lähteä isoa ahventa oikein kokeilemaan? Hiljaista on ollut allekirjoittaneella isojen ahvenien suhteen viime kesät.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Tarkoitus lähteä vkolopuksi mökille kalaan ja isot ahvenet olisivat kiikarissa. Minkä kokoisilla ja millaisilla uistimilla kannattaa lähteä isoa ahventa oikein kokeilemaan? Hiljaista on ollut allekirjoittaneella isojen ahvenien suhteen viime kesät.

Itsellä pääperiaate se, että jos tumma vesi, uistin samanlainen. Alla linkin kuvassa Abun (rivit 3-4) uistimia, joita tai niiden edeltäjiä olen käyttänyt ja niissä lipan väri tulisi olla sama kuin veden (kirkas, tumma). Nuo kuvassa kuitenkin 7 gramman, ja sellainen 12-16 grammaa vastaava olisi ehdottomasti parempi. Olettaen, että sulla on vene käytettävissäsi, hyvä heittopaikkoja ovat limakkojen edustat (joihin sopii ns ruohouistin eli koukut suojattu, jotta heinää tarttuu vähän).

AHVENELLE - Uistimet

Isompi ahven ottaa myös alla olevan linkin tapaiseen Calico cattiin ja seuraavan linkin tapaiseen Bete lottoon:

AHVENELLE - Uistimet
AHVENELLE - Uistimet

Ihan perinteisillä lusikoilla on tullut saalista, mutta alla olevassa linkissä viimeisen kuvan Abua tai Hornetia voisi myös kokeilla. Niistä mulla ei kokemusta ole.

AHVENELLE - Uistimet

Vesien lämmettyä isompi ahven on vesistöstä riippuen eri paikoissa. Järvissä syvemmällä, jolloin tarvitaan vene. Joista voi löytää koskikohtien alapuolelta, syvemmistä kohdista tai kivien lähistöltä, joissa virtaus pieni. Merestäkin ahventa saa, mutta oletan, että kyseessä ei nyt ole meri.
 

Andi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, Tappara
Itsellä on isolle ahvenelle parhaiten pelannut kirkasvetisellä järvellä nuo Rapalan floatingit. Koolla ei juuri väliä ole ollut, sillä isompi ottaa kyllä pienempäänkin kiinni. Parhaita värejä on ollut se perinteinen muikku/salakka ja sitten kirkkaan keltaisella selällä varustettu. Oma tuntuma on että parhaiten on kalaa tullut vuosien varrella luotojen reunoilla vaappua vetämällä soutaen, ei niinkään heittovehkeillä.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Olen käyttänyt moottorivenettä hitaaseen vetämiseen, jossa uistin on riittävän kaukana (> 25 m) moottorista. Moottori tuntuu kiinnostavan kalaa, mutta kierrokset pitää olla matalat tai hyvin pieni moottoritehoinen laite. Parhailla sessioilla toistakymmentä haukea tuntiin ja ahvenia päälle. Joten kun puhutaan isoista ahvenista, tämä ei ole kovinkaan hyvä, mutta jos puhutaan kalastamisesta yleensä, toimii. Tässäkin on se juttu, että aina ei tule mitään. Ilma, veden lämpötila, kellonaika, yleinen syöntiaika jne vaikuttavat.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Mulla ahvenelle on tarjottavana liki poikkeuksetta Rapalan (mini) Fat Rap tai Calico Cat, koot setin mukaan. Pitäisi varmasti kokeilla muitakin, mutta tykkään noista. Tuo ne haukiakin, mutta mikä nyt ei toisi.
 

Jopetus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Parasta ahvenjahtia on useimmiten tarjonnut täkyonginta. Välineillä ei ole muuten suurta väliä, mutta vene on oiva peli paikkojen etsimisessä. Jonkinlaisen siiman päähän koukku ja painoja sopivasti. Kohoa voi käyttää mutta ei ole välttämätön. Vavaksi käy vaikka oksanpätkä, mutta käsittelyä varsinkin syvemmässä helpottaa jonkinlainen kela. Esim. pilkki tai lyhyehkö virvelisetti käy hyvin. Syöttejä ongitaan vaikka mökkilaiturilta ämpärillinen ja sitten etsimään syvänteiden reunoja, sopivia kivimuodostelmia ja syvempiä ruovikkojen reunoja. Parhaita syöttejä on salakat ja särjet, mielellään aika pieniä, sellaisia 5-10 senttisiä. Parhaiten toimii elävillä syöteillä, mutta jos eettisyys arveluttaa, niin onnistuu myös kuolleilla. Kuolleilla syöteillä eloa pitää saada vapaa liikuttelemalla tai suoraan siimasta sormilla.

Oikealle paikalle kun sattuu, niin saaliit on hyviä, kovin pieniä harvoin tulee. En tiedä johtuuko paikoista missä olen kalastellut, mutta huomattavan vähän edes haukia sattuu joukkoon, lähes pelkästään ahvenia on yleensä tullut. Kalastaminen on lisäksi jännää puuhaa, kun siimasta ohjaamalla tai pilkkimällä homma on erittäin aktiivista ja tärpin saanti saa sykkeen nousemaan eri tavalla kuin vaikka uistelussa. Syöttikalojen saanti voi joskus olla hankalaa, jos järvestä tai kelistä johtuen pikkukalaa ei liiku. Mato-ongen lisäksi syöttejä voi pyytää max. 10mm verkoilla, jolloin verkko lasketaan hetkeksi ruohikon reunaan, ja kalat ajetaan verkkoon esim. vettä läiskyttämällä. Hyvän paikan löytäminen on toinen merkittävä seikka, mutta niinhän se taitaa isomman ahvenen kalastuksessa useimmiten olla.

Hieno mutta ilmeisesti melko harvinainen kalastusmuoto nykyään.
 

Walkin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Noniin kiitos vinkeistä. Eilen illalla tuli kalassa käytyä ja tuli vedettyä semmoinen 20+ kalaa veneeseen siinä yhdeksän jälkeen muutaman tunnin aikana, pääosin pientä, mutta nousi sieltä myös yksi puolen kilon ahven mikä on allekirjoittaneelle jo iso!

Järvi jossa tämä vkoloppu tulee vietettyä on niin uskomattoman matala kaikinpuolin, että vetouistelua ei ole niin hirveästi tullut harrastettua kun en siihen ainakaan itse ole niin järkeä nähnyt tuosta mataluudesta johtuen vaan juurikin rantoja koluttu läpi heitellen.

Noita rapalan mini fat rappeja on tullut käytettyä ja myös Bete lotto-uistimia. Ehkä jatkossa kannattaa kokeilla vähän isompaa vaappua tuosta Rapalan mini fat rapista? Bete Lotto-uistimissa vaan tuntuu todella usein pääsevän kalat irti? Onko muilla samaa vai meneekö nyt puhtaasti kalastajan piikkiin? Rapala floating uistimia on melko paljon tullutkin käytettyä.

Täkyongintaa ei olekaan tullut kokeiltua ikinä, näin matalalla järvellä ei varmaan niin hyvä menetelmä(?), mutta pitää joskus kokeilla! Myös jigien käyttöä on tullut harkittua ehkä niitä voisi pakkiin muutaman hankkia.

Tänään illalla jatkuu...
 

lautamies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Itäsuomalainen jääkiekko.
Isoa ahventa haikailevat, kokeilkaapa joskus popperia, varsinkin karien ja matalikkojen ympäristöissä.
Tuo popperi kulkee aivan veden pintaa pitkin ja olen nähnyt kun todella isot ahvenet syöksyvät syvemmältä vaapun kimppuun niin että vesi pärskyy ja kala on kokonaan ilmassa.
Ainakin Motonet myy noita poppereita, ehkä muutkin liikkeet, mutta en tiedä varmasti.

Lisätään vielä yksi: Rapalan team Esko taitaa olla lähinnä lohelle tarkoitettu, mutta itse olen kaislikon laitoja uistellen saanut sellaisella aivan kohtuu kokoisia ahvenia.
 
Viimeksi muokattu:

Walkin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
@lautamies molemmat mainitsemasi uistimet löytävät pakistani! Tuo popperin uinti on vain jotenkin todella erikoisen näköistä ettei ole tullut käytettyä juurikaan, vaatiiko kyseisen uistimen kelaus jotain erilaista tekniikkaa? Tänään voisi taas testata jospa se toimisikin.
 

lautamies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Itäsuomalainen jääkiekko.
Minulla kaveri tuota popperia on käyttänyt ja mitään erikoista en kyllä kelauksessa huomannut, tuollaista rauhallista vauhtia kelaili, heittovieheenä käytti, ei uistellut. Sanoi vain, että ei ole edes uistelussa kokeillut.
Mutta karikon ympäristössä oli melko syvää josta ne isot ahvenet hyökkäilivät.
Ja läntisellä pien-saimaalla oltiin.
 

Walkin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Ei tarttunut popperiin ahvenia, mutta pari haukea tulikin saatua, oli kyllä hienoja iskuja kun molemmissa tapauksissa hauki iski alta ja pomppasi kokonaan ilmaan.

Heinäkuun lopussa matka olisi näillä näkymin käymässä puruvedelle muutamaksi päiväksi. Onko porukalla kokemusta millainen paikka puruvesi on oikein kalastaa?
 

hiitti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Manchester United
Tässä on otettu virvelit varastosta ja tarkoitus olisi nyt ahkeraan heitellä/uistella syksyä kohti. Ajattelin päivittää kuitusiimat avokelaan kun vanhat seisoi kauan kelassa ja nyt kysyisinkin hyviä vinkkejä tuosta siimojen viidakosta.

Olen käyttänyt Firelinen siimoja mutta ehkä voisi myös katsella muita merkkejä? Älyttömiä summia en viitsi tuhlata joten mitä edullisempaa niin sen parempi mutta ei tietty mitään kestämätöntä kökköä.
 

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Olen käyttänyt Firelinen siimoja mutta ehkä voisi myös katsella muita merkkejä? Älyttömiä summia en viitsi tuhlata joten mitä edullisempaa niin sen parempi mutta ei tietty mitään kestämätöntä kökköä.

Miksi vaihtaa? Olen itse käyttänyt pitkään Fireline originaalia ja myöhemmin Fireline exceediä. Molempiin olen ollut erittäin tyytyväinen, etenkin jälkimmäiseen. Ei toki ole sieltä halvimmasta päästä, mut jostakinhan se hinta kertoo. Joku rulla on ollut myös power prota ja hyvä siima sekin on.

Kannattaa kysellä kalastusaiheisilta foorumeilta siimoja. Hinnat siellä on usein alle puolet kaupan hinnoista. Esim. Kalastus.com, kalamies.com tai vetouistelu.com ovat hyviä paikkoja kysellä siimoja.
 
Onko muilla kalakalleilla millaisia kokemuksia näistä vaapuista, joiden sisällä kolisevat jotkin laakerit tms helistimet? Itsellä on näitä kaksi, joku jesse ja 11 cm Karikko. Tänä kesänä olen näillä suht ahkerasti uistellut, mutta päälimmäisenä fiiliksenä on jäänyt se, että tuo ylimääräinen kolina lähinnä karkottaa ne vähätkin fisut. Perinteinen Rapalan countdown tai joku kirreä imitoiva NilsMaster esim ovat saaneet pinnan alla edelleen paljon paremman vastaanoton.
 

Daal

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Joskus joitakin kaloja veneeseen nostelleena voin kertoa yhden varman vinkin.
Jos kalastat "omalla kotijärvellä" ala pitää kalakirjaa, johon kirjaat ylös kaikki saaliit.
Samalla kirjaat ylös päivämäärän, paikan, vieheen, vieheen värin, sään (myös tuulen suunta) sekä kalastus tavan.
Näin sinulla on käytössäsi kattava opus jo yhden tai kahden vuoden jälkeen.

Kaloilla kun on tapana olla eri syvyyksissä eri paikoissa ja ottaa eri vieheisiin sään vaihtelun ja vuodenajan vaihtelun mukaan.
Ja lisäkseen käyttäytyä eri lailla eri järvillä.

Mutta on kai sentään joitakin suuntaa antavia vinkkejä.
Esimerkiksi kalassa.net kertoo hauen heittokalastuksesta seuraavaa.
"Ottivärissä" onkin kyse sellaisesta väristä, joka näyttää kalalle oikealta kyseisissä valaistusolosuhteissa. Valon määrä eli näkyvyys pinnan alla onkin ehkä tärkein asia, minkä pohjalta kalastaja lähtee vesillä tekemään värikokeiluja.
Yleissääntönä värinvalinnassa "kirkkaaseen veteen vaaleaa, tummaan tummempaa" on varsin hyvä lähtökohta. Sama periaate käy oikeastaan säätilaankin, eli "kirkkaalla säällä kirkkaampaa väriä" jne.

Toisaalta esim. kuhan kanssa kannattaa väriä kokeilla vuoden ajan mukaan.
Ihan keväällä valkoista siitä pikkuhiljaa tummentamaan väriä kunnes loppusyksyllä musta.

Ahvenelle taas yleisesti kannattaa tarjota ihan lippaa ja jigiä, myös pienet vaaput on hyviä ottipelejä uistellessa.
Väreiksi tarjoaisin "ärsyke värejä" eli mahdollisimman kirkkaan värikkäitä, mutta kuten hauenkin kanssa veden väri ja päivän väri ratkaisee.

Erälehdessä oli, muistaakseni joskus 2008, artikkeli isoista ahvenista.
Juttu taisi olla kuusi tai jopa kahdeksan sivua pitkä.
Tosin se oli täyttä sontaa koska pitkän jutun lopputulema oli.

Isot ahvenet ovat kesällä joko syvässä tai matalassa tai välivedessä, rannalla tai selillä myös karikoilla viihtyvät. Eli missä vain :D

Kuitenkin lähtisin kokeilemaan aina kirkasta kirkkaaseen ja tummaa tummaan.
Jos ei nappaa niin ärsyke väriä.
 

TF-79

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO. Pekka Virran nakkipiirakat.
Turun suunnalla on ollut harvinaisen huono kalakesä, tai mulla vaan huono tuuri. Yhtäkään mittakuhaa ei ole kohdalle sattunut, eikä ahventakaan juuri mitään. Viime torstai oli poikkeus päivä Naantalin Ukko-Pekan sillan pielessä, kuus ahventa jigillä, joista suurin 585grammaa.
Veneellä liikkuessa kaiku on välillä näyttänyt hyvänkin kokoisia parvia, mutta ei mikään ole kelvannut.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Pitäisi jigejä ostaa kun välillä tekee mieli ahventa heitellä ja ei noihin pieniin lippoihin oikein ole itsellä tarrannut kovin hääppöisesti. Mitään suosituksia? Joskus kersana vedettiin semmoisilla punaisilla madon näköisillä kassikaupalla ahventa kevätaikaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös