Kalamiehiä?

  • 506 866
  • 3 008

Zen

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Minkälaista vapa & kela yhdistelmää suosittelette jigikalastukseen? Avokela pitäisi olla ja kuhaa varten olen välineitä hankkimassa mutta myös ahventa tulee kalastettua.


Pistäkää ideaa mitä kauppaan kannattaisi mennä tutkimaan.

edit. Hinta olisi n.100€
 
Viimeksi muokattu:

Nume

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, FC Bayern München, SoJy
Motonettiin kannattaa mennä, jos Jyväskylässä asut. Siellä on jigivavat ihan eriteltynä ja motonetissä on aika hyvät hinnat! Itse sieltä juuri uuden vavan ostin :)
 

rpeez

Jäsen
Tarttui tässä eräällä reissulla 4kpl Seniori vaappua mukaan, jotka kuulemma ovat maanmainioita siika vaappuja. Ne tulevat testatuksi heinäkuun puolivälin paikkeilla Kuusamossa. Saalisraporttia siis luvassa! "ja leveä hymy"

Ei pelkästään kuulemma, vaan ovat myös! Muista sitten vetää tarpeeksi hitaasti (jopa pysähtyen välillä).
 

HIFK

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NHL, Barcelona, Miami Heat
Olisiko kellään heittää neuvoja, miten tuo siima kannattaa vaihtaa avokelaan, siis jos ei ole kaveria jeesimässä? Kuinka paljon siimaa kelaan ja mihin kannattaisi tuo rulla laittaa?

Tai jotain linkkiä, missä kerrottaisiin ohjeet, googlesta koitin katsoa, mutta oikein mitään ei löytynyt.
 

TF-79

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO. Pekka Virran nakkipiirakat.
Ei kannata ihan täyteen puolata, vaan jättää jonkin verran tyhjää päälle. Jos laitat kuitusiimaa, alle kannattaa laittaa jokunen kierros monofiilia.
Parhaan tuloksen saa aikaan, jos ottaa puolan irti kelalta ja kiertää siiman siihen käsin. Jos kuitenkin kelaat siiman rullalta, niin laita kynä siimarullasta läpi ja kynä sitten piukkaan esim. Parvekkeen oven ja karmin väliin tms.
 

Zen

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Motonettiin kannattaa mennä, jos Jyväskylässä asut. Siellä on jigivavat ihan eriteltynä ja motonetissä on aika hyvät hinnat! Itse sieltä juuri uuden vavan ostin :)
Pitää käydä katsomassa.

Mutta osaako joku suositella jotain tiettyjä malleja, siten että setin hinta olisi max. n. 100€?

Testejä, kokemuksia tai kuultuja juttuja...

edit. Patriot CBS 2000 avokelasetti, tälläisestä mielipiteitä? Hinta naurettavat 35€
 
Viimeksi muokattu:

Nume

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, FC Bayern München, SoJy
Pitää käydä katsomassa.

Mutta osaako joku suositella jotain tiettyjä malleja, siten että setin hinta olisi max. n. 100€?

Testejä, kokemuksia tai kuultuja juttuja...

edit. Patriot CBS 2000 avokelasetti, tälläisestä mielipiteitä? Hinta naurettavat 35€

Ohhoh! Tuon kyllä voisi jopa ostaa! Hyviltä vaikuttaa myös Erän arviot. Yritin etsiä vanhoista Erä-lehdistä arvioita, mutta omat lehteni on vuosilta 2004-2006 niin ei ole kovin luotettavia enää tälle päivälle. Kyllä minä tuon suosittelisin ostamaan ja vieläpä kahden vuoden takuu, niin et häviä kyllä mitään.
 

TF-79

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO. Pekka Virran nakkipiirakat.
No ei tosiaan oo Patriot pahanhintainen, hae ihmeessä pois! Tuo takaliikkeetön kampi on muuten erittäin hyvä juttu, varsinkin, jos uittaa jigiä vavalla.
 

rpeez

Jäsen
Ei kannata ihan täyteen puolata, vaan jättää jonkin verran tyhjää päälle. Jos laitat kuitusiimaa, alle kannattaa laittaa jokunen kierros monofiilia.
Parhaan tuloksen saa aikaan, jos ottaa puolan irti kelalta ja kiertää siiman siihen käsin. Jos kuitenkin kelaat siiman rullalta, niin laita kynä siimarullasta läpi ja kynä sitten piukkaan esim. Parvekkeen oven ja karmin väliin tms.

Jatkanpa tähän ohjeeseen; sitten kun siima on lopulta kelan puolassa, ja huomaat että tuloksena on kovin helposti säkkyrään heitoissa ja muulloinkin menevä siima, syynä on että siima on mennyt kierteisenä puolalla. Helppo tapa suoristaa siima on mennä järvelle ja laskea kaikki siima ulos ilman viehettä ja viehelukkoakaan, vetää siimaa vähän aikaa perässä veneen perässä ja kelata takaisin.
 

HIFK

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NHL, Barcelona, Miami Heat
Joo, eli nyt sain tuota siimaa laitettua, mutta ongelmaksi tuli se, että laitoin siimaa vahingossa väärältä puolelta, eli siima ei pääse pyörimään kelassa.

Täytyykö nyt koko siima purkaa pois, vai onnistuuko tuo jotenkin muuten? Otin siis kelan irti vavasta ja laitoin sitä kelalle, mutta tuossakin tuli se, että siima meni vähän miten sattuu. Eli täytyykö tuota laittaa jotenkin järjestelmällisesti, tyyliin kelan alapuolelta ylöspäin vai miten?
 

Prookie

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Joo, eli nyt sain tuota siimaa laitettua, mutta ongelmaksi tuli se, että laitoin siimaa vahingossa väärältä puolelta, eli siima ei pääse pyörimään kelassa.

Täytyykö nyt koko siima purkaa pois, vai onnistuuko tuo jotenkin muuten? Otin siis kelan irti vavasta ja laitoin sitä kelalle, mutta tuossakin tuli se, että siima meni vähän miten sattuu. Eli täytyykö tuota laittaa jotenkin järjestelmällisesti, tyyliin kelan alapuolelta ylöspäin vai miten?
Siis miten siiman saa väärältä puolelta laitettua? Pyörititkö siiman käsipelillä puolalle ja kehit siiman ikäänkuin väärän suuntaisesti?

Piti jo aikaisemmin laittaa tähän ketjuun vastausta, kun joku ehdotti, että kannattaa puola irrottaa kelasta ja käsin kiertää siima puolalle. Tässä ohjeessa ei nyt ole mitään järkeä. Siimahan menee kelalle miten sattuu.

Alla linkki missä selostettu siiman laitto avokelaan:
http://www.normark.fi/huolto/vapa_kela_settiohje_ja_vinkit.pdf
 
Viimeksi muokattu:

HIFK

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NHL, Barcelona, Miami Heat
Joo siis väärään suuntaan, ilmaisin aika huonosti tuon äskeisen.

Siima meni siis aika lailla miten sattuu puolalle, ei siis mitenkään järjestelmällisesti. Ja käsipelillä tuon kelasin, en oikein saanut kynää/rullaa pysymään missään kunnolla.

Mutta haittaako tuo käsipelillä kiertäminen sitten mitenkään, kuitenkin kun heittelee, niin kelautuuhan siima sitten silloin kunnolla?

Tuolla olikin hyvät ohjeet, täytyy kokeilla uudestaan.

Mutta vielä tuosta, tuossa siimarullassa on siima paketin mukaan 110 metriä. Aika paljon tuoli tuota laitettua, mutta ei lähellekkään täyttä. Sen verran huono olen arvioimaan, että kannattaako tuota koko rullaa laittaa? Siiman olen huonoksi onneksi jo katkaissut kylläkin.
 

rpeez

Jäsen
Mutta vielä tuosta, tuossa siimarullassa on siima paketin mukaan 110 metriä. Aika paljon tuoli tuota laitettua, mutta ei lähellekkään täyttä. Sen verran huono olen arvioimaan, että kannattaako tuota koko rullaa laittaa? Siiman olen huonoksi onneksi jo katkaissut kylläkin.

Prookien linkittämässä ohjeessa on kuva oikean määrän täytetystä puolasta, ja kuvan vieressä myös teksti miksi.

Edit. Ja saat sen siiman käännettyä oikein päin helposti jos sinulla vene käytössä:
- 1.Kela puolineen vapaan kiinni.
-2. Pujota siiman pää vaparenkaista
-3. Pidä sanka edelleen auki
-4. Laske kaikki siima ulos järvelle
-5. Kelaa siima kelalle kelan kampea käyttäen, eli siis normaalisti kelaten, ei "käsin".
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Leijonat, Jokerit
Sieluni itkee. Pomo ei päästä perinteiselle joka vuotiselle Tenon reissulle kuukauden päästä. 7 vuotta putkeen on tullut ajettua 18 tuntia Lappiin, että pääsee viikoksi kalastamaan Suomen parhaalla joella.

Lopputiliäkään ei voi ottaa, sillä hoidan samalla erikoistumisharjoittelua AMK-opinnoista pois alta.

Noh, viime vuonna soudin 16,6 kiloisen kaverille, tuskin ne tänä vuonna samanlaista enää saa.
 

Keltainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lautp, Saipa ja Veiterä. Ja Hakalin vosut
Miten olis ns tsekkiläinen polvivammaja viikko saitsua? Estää työnteon muttei kalastusta.
 

Jusu7

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Poikkeuksellisen hyvin on lähtenyt tämä uistelukausi käyntiin. Muutama keikka takana Pohjois-Päijänteellä ja hauen ja kuhan vetämisen sivutuotteena iski 10-tuumaiseen Jake-vaappuun noin kiloinen järvitaimen. Olen aiemmin ollut ollut siinä käsityksessä, että taimenet käyvät ohuempiin ja ylipäätään pienempiin uistimiin tai rakseihin mutta tämä ei ihan mennyt näin. Se oli minun uistelu-uran ensimmäinen kosketus ns jalokalaan. Kuvien oton ja punnituksen jälkeen hieno kala pääsi takaisin kasvamaan.

Lisäksi tälle kaudelle on tullut ihan reippaan kokoisia haukia ja kuhaakin ihan pakastimeen laitettavaksi asti. Toivottavasti kausi jatkuisi näin hyvänä. Mukavaa Juhannusta kaikille kalamiehille ja pysytään pinnalla, tosin taitavat ne pinnan alle menijät olla enemmänkin muita miehiä...
 

Keltainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lautp, Saipa ja Veiterä. Ja Hakalin vosut
Valitettavasti on jäänyt uistelu vähiin, nyt jussina pääsee korjaamaan tilannetta. Kuhaa olisi tarkoitus jahdata, sepen tuurit, jesset ja karikot ovat toimineet hyvin niillä vesillä, joilla uistelen.
Kaljaa voi veneessä ottaa, mutta läträtä kannattaa vasta maissa ettei käy hullusti . Tästä oivana esimerkkinä eräs tuttava, jolle käsi ohraisesti: Hakalilainen lauantaikunto, eli kolme promillea kulmassa ja juuri silloin päättää arviolta neljän-viiden kilon järvilohi iskeä. Eihän sellaista mörköä siinä kunnossa veneeseen ota mitenkään.
 

Watson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Arsenal
Muutama keikka takana Pohjois-Päijänteellä ja hauen ja kuhan vetämisen sivutuotteena iski 10-tuumaiseen Jake-vaappuun noin kiloinen järvitaimen. Olen aiemmin ollut ollut siinä käsityksessä, että taimenet käyvät ohuempiin ja ylipäätään pienempiin uistimiin tai rakseihin mutta tämä ei ihan mennyt näin.
Viime kesänä sain 1,2 kiloisen taimenen 18 senttisellä Karikolla kuhanpyynnin sivutuotteena. Jotkut ovat kehuneet saaneensa taimenia isolla hauki-Nilsullakin. Puree se siis satunnaisesti isompaankin, vaikka yleensähän taimenta vedetään raksilla, lusikalla tai muikkumallin vaapuilla.

Itsellä takana vasta kaksi uistelupäivää ja nekin merellä. Ei saalista, metrinen talvikkolohi pääsi jatkamaan syöntipuuhiaan ja lihottamaan itseään. Juhannuksena pääsee toivottavasti kuhanpyyntiin jos kelit ei ole ihan mahdottomia.
 

Bailey

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Poikkeuksellisen hyvin on lähtenyt tämä uistelukausi käyntiin. Muutama keikka takana Pohjois-Päijänteellä ja hauen ja kuhan vetämisen sivutuotteena iski 10-tuumaiseen Jake-vaappuun noin kiloinen järvitaimen.

Aika järee kalusto sulla kun vetelet 25 senttisiä vaappuja!
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Aika järee kalusto sulla kun vetelet 25 senttisiä vaappuja!

Ja järvitaimenella itseluottamus kunnossa!

En ole kalamies. Heittelen kesäisin ajankuluksi laiturin päästä, ja heti kun tulee kala, alkaa vituttaa. Ota koukut pois, voisi joku sanoa, mutta kyllä mä periaatteessa haluan saalistaa. En tosin ole saanut mitään kiloista isompaa, joten olen ajatellut, josko hankkisin pari saatanan isoa uistinta, niin ei harmittaisi kalantulo jatkuvasti, ja jos joskus jonkun parimetrisen (silmienväli) hauen saisin, voisin sillä loppuelämän leijua ja esiintyä kovana kala- ja panomiehenä.
 

Jusu7

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Aika järee kalusto sulla kun vetelet 25 senttisiä vaappuja!

On tuo kohtuullisen järeää kalustoa kieltämättä. Tuolla Jakella on tälle kesälle saatu mukavasti saalista ja ei tuo saaliin tuleminen ainakaan uskoa ole heikentänyt. Käytän kotivesistöni syvyydestä johtuen lisäksi painoja. Pintavaapuilla ei tähän vuodenaikaan ole vielä mitään käyttöä.

Erä-lehdessä taannoin joku suomalainen kalaopas totesi, että me suomalaiset olemme liian vaatimattomia uistimiemme kanssa. Jos isoa haetaan niin tarjotaan isoa. Itselläni tuo Jake on vakiokamaa, lisäksi Nilsun Invisible 25-senttisenä ja Karikko 24-senttisenä. Kaikilla näillä on saalista tullut joten miksipä näitä vaihtamaan. Neljästä kahdeksaan keppiä on vedossa kerrallaan.

Alla oleva linkki vie valmistajan sivuille josta löytyy tuo Jake vaappu:
http://http://www.muskymania.com/products/jake.php

Edittiä: Linkin takaa löytyy vielä värikartta ja tuon taimeneni sain värillä #53 ja Jaken kokona siis 10"
 
Viimeksi muokattu:

Bailey

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Erä-lehdessä taannoin joku suomalainen kalaopas totesi, että me suomalaiset olemme liian vaatimattomia uistimiemme kanssa. Jos isoa haetaan niin tarjotaan isoa. Itselläni tuo Jake on vakiokamaa, lisäksi Nilsun Invisible 25-senttisenä ja Karikko 24-senttisenä.

Omalla mökkijärvellä on magnum kokoisia vaappuja ihan turha vedellä, tätäkin on kokeiltu kunnes viimein tajusin vaihtaa pois! Haukea ja kuhaa on minimaalisesti, saaliit pääosin lohensukuista. Niille tarjotaan raksia, max. 10cm vaappua tai lusikkaa ja uistimet dipsy diverillä/takilalla tms. syvälle tai pinnasta plaanarin kanssa.
 

karhu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät,Man Utd
+Saapui tänään postissa. Tyytyväinen olen olohuone ja parkkipaikka kalastelun jälkeen.

Mutta... Omistan Ugly Stick gold tiger 210cm vavan ja haluaisin löytää siihen sopivan avokelan. Onko vihjeitä ja sopiiko miten avokela kyseiseen vapaan?



Tuohon vapaan sopii paremmin hyrräkela ja sen jälkeen käytät settiä vetouistelussa. Vapa on meinaan siihen hommaan tehty.
 

Jusu7

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Omalla mökkijärvellä on magnum kokoisia vaappuja ihan turha vedellä, tätäkin on kokeiltu kunnes viimein tajusin vaihtaa pois! Haukea ja kuhaa on minimaalisesti, saaliit pääosin lohensukuista. Niille tarjotaan raksia, max. 10cm vaappua tai lusikkaa ja uistimet dipsy diverillä/takilalla tms. syvälle tai pinnasta plaanarin kanssa.

Näinhän se menee, vesistön mukaanhan ne pelit laitetaan. Itse olen viime kesästä asti vetänyt isompia vaappuja ja tulosta on tullut ihan eri tavalla. Viiksen kanssa tuplauistinta, toiseen 75-125-grammainen painouistin ja ottipeliksi isompaa. Noita mainitsemiani isompia Jakeja, Nilsuja ja Karikoita voi uittaa yksistään koska noilla pääsee vetonopeuksissa aina yhdeksäänkin metriin, ainakin noissa syvyyksissä olen päässyt pohjaa ruoppaamaan. Tuo ei liene mikään vahinko jos saaliit ovat lohensukuista. Mulla harvemmin nykyään alle 10-senttiset saavat enää peliaikaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös