Kahvi

  • 236 099
  • 1 039

Andy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
UHT-maito (sellainen umpiopakattu lämpimässä avaamattomana pitkään säilyvä) on maultaan hivenen makea ja toimii kahvissa hyvin, jos ei sokereita tykkää sekaan läträtä. Muutenhan sillä maidolla ei sitten tee mitään, nimenomaan imelästä maustaan johtuen. Itse opin juomaan kahvia vasta joskus kolmekymppisenä duunissa, joten ehkä se vielä alkaa VG:llekin maistua.
 

Hockey 24/7

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hockey Fights and Fighters
Näkeekös mistään eri kahvimerkkien kofeeni määriä? Ensinmäistä kertaa ikinä ostin ja tein Prisman halpis X-tra kahvia. Ja nyt tuntuu että olisin kiskaissut jotain kiellettyjä piristeitä.
Vai onkohan psyyke vain jättämässä tätä ruumista? :) 30+ vuotta kumminkin kahvia juonut espressoista cappucinoihin ja kaikkea siltä väliltä +energia juomat mukaan, eikä koskaan ole tälläistä oloa ollut.
Huh Huh.
 

Byvajet

Jäsen
Kahvilakko aluillaan, neljäs päivä menossa.

En tavallisesti turvaudu helposti särkylääkkeisiin, mutta nyt menee kuusisatasta Buranaa solkenaan. Silti jäytää ja jyskyttää pääkopassa niin että hermoja kiristää.

Suoli ei toimi entiseen tapaan. Ruokailu ei herätä sitä samalla tavalla kuin aikaisemmin.

Väsyttää sietämättömästi. Eilen nukahdin päivällä tuoliin, vaikka takana oli ihan kohtalainen yö.

Mieliala on apea, ahdistunut ja voimaton. Mikään ei innosta.

Myönteisistä vaikutuksista mainitsen nukahtamisen helppouden. Kroppa on fyysisesti tyyni, sydän ei jyskytä sängyssä. Samalla ovat hävinneet unen ja valveen rajamailla esiintyvät sisäiset tulipallot, jotka ovat pelottavia ja joskus valvottavat pitkälle aamuyöhön.

Viime aikoina minulle on käynyt usein niin, että aina kun olen nukahtamassa, sisäinen sähinkäinen jysähtää ja aiheuttaa kouristuksen tapaisen. Vaikka nousisin pystyyn, kouristus jatkuu vaimeina pakkoliikkeinä.

Nyt noita ei ole ollut kolmeen päivään. Lieneekö sitten sattumaa vai auttaisiko kahvitauko niihin oikeasti.

Mielelläni kahvia joisin, mutta uneen liittyvät ongelmat ovat niin vakavia, että pakko yrittää nyt tällaista. Aikaisemmin olen yrittänyt määrän rajoittamista ja kahvin juomista vain aamuisin. Siitä onkin ollut apua, mutta ei riittävästi. Jos juon kahvia illansuussa, on hyvin todennäköistä, etten saa nukuttua koko yönä.

Sitä voi sitten aina pohtia, mitkä vaikutuksista ovat odotusten ja aivojen tuottamia ja mitkä todellisia, mutta jos olette ihmistyyppiä, joka ryystää kahvia runsaasti ja saa siitä hyvät nousut (nousuhumalaan verrattavat), niin kokeilkaapa huviksenne olla hetki ilman. Tapahtuuko mitään?

Tällä hetkellä hankalinta on luopua nousuhumalatunteesta. Kun aamuinen pikkuhumala jää puuttumaan, on vaikea virittäytyä päivään.
 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
@Byvajet kuinka paljon ja kuinka pitkään olet sitten juonut kahvia? Kuulostaa aika rajuilta fyysisiltä reaktioilta, minua kahvi lähinnä vähän piristää, mutta enimmäkseen juon maun ja sosiaalisten syiden takia. Takana siis 6-7 vuotta ja arviolta 2-3 kuppia päivässä. Joskus lomalla saattaa mennä helposti viikkokin ilman kahvia, eikä juuri edes huomaa.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Kyllä muutama alkupäivä voi olla aika kovaakin fyysistä oiretta. Pidin aikanaan parin kuukauden totaalitauon ja eka 4-5 päivää oli aika holtiton. Väsytti, sattui päähän, oli paha olo jne. Sen jälkeen huomasi, kuinka paljon on kyse tavasta; oli todella outoa olla töissä ilman kahvikuppia.
 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Nyt on vähän päässyt pressopannuun jo kiinni ja on kyllä sanottava, että pesee normikeittimen aivan 100-0! Kahvina olen nyt vedellyt rahvaanomaista Juhla Mokka Tosi Tummaa, mutta ei voi kyllä valittaa mausta. Jossain vaiheessa tuli itse jauhettua pavut ja keiteltyä keittimellä, mutta ei samaan aromiin kyllä päässyt kuin nyt pressopannulla. Voi olla myös miehen makuaistissa vikaa, mutta tuntuu että noista halvoista kahveista saa nyt todella paljon irti. Lisäksi vieraiden silmissä katu-uskottavuus nousee kohisten, kun painelee menemään pressopannulla.
 

lake79

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Suomi, Pahalampi.
Kyllä muutama alkupäivä voi olla aika kovaakin fyysistä oiretta. Pidin aikanaan parin kuukauden totaalitauon ja eka 4-5 päivää oli aika holtiton. Väsytti, sattui päähän, oli paha olo jne. Sen jälkeen huomasi, kuinka paljon on kyse tavasta; oli todella outoa olla töissä ilman kahvikuppia.
Itse olen huomannut väsymystä ja päänsärkyä jo vaikka en aamuun/aamupäivään ole juonut kahvia, joten nopeasti tuo kyllä vaikuttaa välillä. Jokainen päivä tulee kyllä se kolme mukillista (6 kupillista mitan mukaan) juotua. Enempää en vedä, mutta vähentää yhden mukin tuosta voisi.

Mitään ylempänä mainittua nyt sentään ei ole koskaan ollut. Aika hullulta kuulosta että noin rajua meno, mutta enpä ole koskaan katsellut mistään/kysellyt keltään onko jotain vastaavaa kahvin suhteen käynyt muilla.
 
Viimeksi muokattu:

VTVH

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Onko jossain Helsingin keskustan alueella jotain kahvikauppaa jossa olisi hyvä valikoima papukahveja kotiin vietäväksi? Nyt on parikin Helsingin reissua tiedossa jossa olisi aikaa illalla hiukan shoppailla, mutta en jaksaisi kuitenkaan kahvin perässä montaa kilometriä kävellä.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Onko jossain Helsingin keskustan alueella jotain kahvikauppaa jossa olisi hyvä valikoima papukahveja kotiin vietäväksi? Nyt on parikin Helsingin reissua tiedossa jossa olisi aikaa illalla hiukan shoppailla, mutta en jaksaisi kuitenkaan kahvin perässä montaa kilometriä kävellä.
Tunnen hirveän huonosti ytimen tarjontaa, mutta ehkä Liisankadun Crema voisi vastata tarpeitasi. Hiukan syrjässä ihan keskeisimmästä keskustasta, mutta kyllä tuonne vielä kävelee.
 

VTVH

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Tunnen hirveän huonosti ytimen tarjontaa, mutta ehkä Liisankadun Crema voisi vastata tarpeitasi. Hiukan syrjässä ihan keskeisimmästä keskustasta, mutta kyllä tuonne vielä kävelee.

Crema voisi olla ihan käveltävissä, vaikka tuonne Kruunuhaan suuntaan en oikein muuta asiaa keksi. Nopealla Googlauksella löysin myös Kaffecentralen nimisen kaupan jolta löytyy kaksikin kauppaa kävelyetäisyyksiltä. Pitää tutkiskella molempien nettikaupat läpi niin saa jotain kuvaa varmaan myymälävalikoimastakin.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
@VTVH Cafetoriasta olen aina saanut loistavaa palvelua. On toisella puolella keskustaa kuin Crema eli Runeberginkadulla numero 31. Kampista kävelee 5-10min. Suomalainen pienpaahtimo - Nordic Latin coffee roastery

Näissä pikkukaupoissa/paahtimoissa saa paljon tietoa pavuista ja pääsee maistelemaankin. Hinta on toki kovempi kuin jossain marketeissa mistä itse nykyään ostan papuni, Keskokin on hiljalleen lähtenyt kilpailuun mukaan ja löytyy paljon espressopapuja 10-20€ kilohintaan, Esim meidänkin lähimmän supermarketin kahvihylly on venynyt jo varmaan 30 metrin mittaiseksi + erilliset standit vielä suoituimmille pavuille.

_
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Näissä pikkukaupoissa/paahtimoissa saa paljon tietoa pavuista ja pääsee maistelemaankin. Hinta on toki kovempi kuin jossain marketeissa mistä itse nykyään ostan papuni, Keskokin on hiljalleen lähtenyt kilpailuun mukaan ja löytyy paljon espressopapuja 10-20€ kilohintaan, Esim meidänkin lähimmän supermarketin kahvihylly on venynyt jo varmaan 30 metrin mittaiseksi + erilliset standit vielä suoituimmille pavuille.
Mä en venytä penniä tällaisten asioiden kohdalla. Marketeissa on tosiaan hyvät valikoimat papuja nykyään, mutta jos asuisin/liikkuisin noilla hoodeilla, varmasti kävisin ahkerasti pikkupaahtimoiden myymälöissä tai pienten paahtimoiden tuotteita ulos myyvissä kahviloissa silloin tällöin piipahtamassa. Se on vaan niin mukava yleensä asioida tuonkaltaisissa paikoissa. Jos se muutaman viikon kahvisatsi nyt maksaa hiukan enemmän, niin kyllä mä mieluummin pienyrittäjälle rahani kantaisin kuin markettiin. Työmatkan varrella on mainio pikkukahvila Sävy, mutta heillä ei valitettavasti tarjonta kohtaa kysyntää. Pitää tehdä sinnekin piakkoin tarkistuskäynti, jos tilanne olisi vaikka parantunut.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Onko jossain Helsingin keskustan alueella jotain kahvikauppaa jossa olisi hyvä valikoima papukahveja kotiin vietäväksi? Nyt on parikin Helsingin reissua tiedossa jossa olisi aikaa illalla hiukan shoppailla, mutta en jaksaisi kuitenkaan kahvin perässä montaa kilometriä kävellä.

Katajanokalla, keskustan puoleisessa päässä (Kanavaranta 7), on myymälä/kahvila:

Johan & Nyström Kafferostare & Tehandlare Finland
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
@VTVH Cafetoriasta olen aina saanut loistavaa palvelua. On toisella puolella keskustaa kuin Crema eli Runeberginkadulla numero 31. Kampista kävelee 5-10min. Suomalainen pienpaahtimo - Nordic Latin coffee roastery

_

Tätä voi kyllä suositella. Paljon hyviä kahveja ja erittäin hyvä palvelu aina. Olen saanut monta hyvää vinkkiä Cafetorian myyjiltä.

Uusista kahvilöydöistä pitää mainostaa perinteistä maltalaista kahvisekoitusta (Kafe Msajjar) johon tutustuin Maltan reissulla. Eli siinähän Arabica- ja Robusta-pavuista jauhetun kahvin sekaan on laitettu hieman anista, neilikkaa ja sikuria jotka antavat kahviin varsin jännän maun. On ihan järjettömän hyvää ja tuota piti muutama paketillinen tuoda mukana vaikka yleensä papukahveja mieluummin suosinkin.

EDIT: Korjattu tuota Kafe Msajjaria sen verran että se jauhe ei ole pelkkää Arabicaa vaan Arabican ja Robustan sekoitusta.
 
Viimeksi muokattu:

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Totta kai Cafetoria on hyvä, lohjalainen kun on lähtöjään. Kahvilakaupunki, kahvilakaupunki.
 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Punavuoresta löytyy Kaffa Roastery, ihan hauska mesta ja ratikan päätepysäkin vieressä, joten suht helppo sinnekin liikkua. Toki Kaffaa saa jo lähes perusmarketista.
 

VTVH

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Jep. Kiitoksia kaikille vinkkaajille @Fat Cat @Jupe @Leon @-OO- . Viime viikolla ei sää eikä aikataulu antanut periksi kahviostoksille, mutta nyt pitää loppuviikosta yrittää uudelleen.

Itselleni hinta ei ole mitenkään ratkaiseva tekijä koska noiden papukahvien kulutus osuu itselleni viikonloppuihin ja niissäkin lähinnä aamukahviin. tärkeintä on, että kahvin saisi ostettua tarpeeksi pienessä erässä koska omalla kulutuksella jo 200g pussi kestää noin kuukauden. Sen vuoksi perusmarkettien 500g-1000g papupussit voi jättää suosiolla hyllyyn. Löytyy noita pieniä paketteja jonkun verran marketeistakin, mutta kivahan noissa alan erikoisliikkeissä on välillä käydä, oli ala sitten mikä tahansa.
 
Töissä on päässyt tutustumaan ensimmäistä kertaa pressopannuun ja erikoisliikkeiden kahveihin. Täytyy sanoa, että onhan nuo omaankin kahvista tietämättömään makuun aikalailla eri maailmasta. Normaalisti tulee juotua aina maidolla, mutta pari kertaa kokeillut niin "paremmat" kahvit menee heittämällä mustanakin. Jotenkin pehmeämmän ja puhtaamman makuista. Tosin toimiston automaattikura aiheuttaa lähinnä välittömän läpilyömisen ja vessan oven läheisyyteen hakeutumisen.

Tässä mietiskellytkin josko hankkisi kotiin pressopannun. Lähinnä viikonloppuisin tulee kotona keiteltyä pari kertaa päivässä. Pienessä kämpässä ja yhden hengen taloudessa tuntuisi ihan toimivalta ratkaisulta. Samalla saisi tuon nykyisen keittimen rotjakkeen pois viemästä tilaa pienestä keittiöstä. Vedenkeitintä ei tällä hetkellä löydy, mutta alkuun voisi kokeilla josko pienellä kattilalla lämmittelisi vedet.

Tässä vaiheessa tarviskin sitten apua viisaammilta. Tekeekö nuilla parinkympin pannuilla mitään vai onko nuissa lasi kosketusherkkää ja "ritilä" tukossa ensimmäisen kerran jälkeen? Myös koko mietityttää. Toimiiko isompi pannu pienellä määrällä, kun yleensä juojia on vain yksi, mutta silloin tällöin olisi mukava tarjota kaverille tai kahdelle? Suosituksia otetaan vastaan, mutta toivomuksena olisi mahdollisuus hakea pannu suoraan kaupasta Helsingissä.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Tässä vaiheessa tarviskin sitten apua viisaammilta. Tekeekö nuilla parinkympin pannuilla mitään vai onko nuissa lasi kosketusherkkää ja "ritilä" tukossa ensimmäisen kerran jälkeen? Myös koko mietityttää. Toimiiko isompi pannu pienellä määrällä, kun yleensä juojia on vain yksi, mutta silloin tällöin olisi mukava tarjota kaverille tai kahdelle? Suosituksia otetaan vastaan, mutta toivomuksena olisi mahdollisuus hakea pannu suoraan kaupasta Helsingissä.
Minusta parinkympin pannuissa ei ole mitään vikaa. Toimintaperiaate on niin yksinkertainen, että maku lienee sama kaikilla valmistaessa. Mulla on sellainen peruspannu, millä keittää kuutisen kuppia, jos käyttää mittarina pieniä kahvikuppeja. Keitän kerralla puoli pannullista, eli kaksi isoa mukillista kahvia. Jos tulee vieraita ja pitää keittää esim. neljälle, kaikki saavat n. muumimukillisen kahvia about täyteen kaadettuna. Suosittelen sellaista. Ritilää en ole saanut tukkoon edes suodatinjauhatuksella. Ehdoton kaveri pressopannulle on toki termari. En säilyttäisi kovin pitkään kahvia keittämisen jälkeen siinä pannussa.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
@osmoskosmos
Ihan hyvin pärjää halvemmallakin. Meillä on viimeiset kymmenen vuotta menty pressopannuilla, enkä erityistä eroa ole niissä huomannut eri hintaluokissa. Käytännöllisin ja pitkäikäisin on ollut Ikeasta aikoinaan ostettu metallinen tuplakuoripannu, josta riittää litran verran kahvia kerraksi, eikä viilenee nopeasti. Ihan hyvä on ollut myös tuo reilun kupin pikkupannu, jonka Prismasta ostin muistaakseni hintaan 6,95. Menee hyvin niinä aamuina, kun olen ainoa aamukahvien juoja. Varmaan jossain 80 euron pannussa on eroa 12 euron Prisman pannuun, mutta toisaalta kallis pannu ei muuta paskaa kahvia hyväksi, mutta halvalla pannulla saa hyvälaatuisesta raaka-aineesta silti hyvää.

Suosittelisin sulle ja miksei muillekin kuitenkin Aeropressiä. Helppo huoltaa ja omaan makuuni vielä parempaa tavaraa kuin pressopannulla. Sopii yhdelle siinä kuin kahdellekin, neljäkin saa pienen kupin.
Aerobie AeroPress kahvinvalmistuslaite – AeroPress – Kahvi – Kattaus ja tarjoilu – Grillaus ja kokkaus – Verkkokauppa.com
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Suosittelisin sulle ja miksei muillekin kuitenkin Aeropressiä. Helppo huoltaa ja omaan makuuni vielä parempaa tavaraa kuin pressopannulla.
Vaikken usko sekuntiakaan, että tuolla tulee parempaa kahvia kuin pressopannulla, niin kiinnostuin kuitenkin sen verran, että miten hankkiudut puruista eroon? Jaa miksenkö usko? Tuossahan purut ja kuuma vesi ovat vain hetkosen tekemisissä keskenään, ihan kuin peruskeittimessäkin. Hiukan sama, kuin tekisi espresson pitkänä. Olen kokeillut, en pidä. Vai miten pitkään tuota kannattaa haudutella ennen puristamista?

Joskus olisi tarve vääntää tasan yksi mukillinen, siihen tuo kyllä passaisi hyvin.
 
Kiitos @Leon ja @sampio. Pitääpä ostaa tuommoinen markettiluokan pannu kokeiluun. Tuo pieni yhden hengen setti olisi kyllä kokonsakin puolesta kätevä. Ostaa sitten vaikka isomman rinnalle, jos käyttökokemukset miellyttää. Ihan kätevän oloinen on tuo Aeropressikin, mutta jääköön se vielä tulevaisuuteen.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Samalla saisi tuon nykyisen keittimen rotjakkeen pois viemästä tilaa pienestä keittiöstä.
Tähän väliin vielä vakiovinkkini: säästä se suodatinosa. Helpoin ja siistein tapa päästä eroon käytetyistä puruista on huuhdella ne pannusta suodatinpussiin.

Varmaan sama menetelmä sopii aeropressinkin puruista eroon pääsyyn. Varmaan sen verran kosteaa tavaraa, ettei viitsi suoraan roskikseen.
 
Tähän väliin vielä vakiovinkkini: säästä se suodatinosa. Helpoin ja siistein tapa päästä eroon käytetyistä puruista on huuhdella ne pannusta suodatinpussiin.

Varmaan sama menetelmä sopii aeropressinkin puruista eroon pääsyyn. Varmaan sen verran kosteaa tavaraa, ettei viitsi suoraan roskikseen.
Juuri näin ajattelin tehdä, kun ei puruja kuitenkaan kehtaa lavuaarin kautta hävittää. Enkä muutenkaan ajatellut samantien raijata vanhaa keitintä roskakatokseen. Olkoot jossain kaapissa tai häkkivarastossa varalla hetken aikaa.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Vaikken usko sekuntiakaan, että tuolla tulee parempaa kahvia kuin pressopannulla, niin kiinnostuin kuitenkin sen verran, että miten hankkiudut puruista eroon? Jaa miksenkö usko? Tuossahan purut ja kuuma vesi ovat vain hetkosen tekemisissä keskenään, ihan kuin peruskeittimessäkin. Hiukan sama, kuin tekisi espresson pitkänä. Olen kokeillut, en pidä. Vai miten pitkään tuota kannattaa haudutella ennen puristamista?

Joskus olisi tarve vääntää tasan yksi mukillinen, siihen tuo kyllä passaisi hyvin.
Itse asiassa se kuivuu puristettaessa niin hyvin, että suodatinmutterin poistamisen jälkeen purut voi ampua suoraan roskakoriin. Sellainen nuuskamainen mälli. En osaa sanoa, miten pitkään puruja kannattaa uittaa vedessä, itse kun painan veden lyhyen sekoituksen jälkeen läpi. Kiva crema muodostuu ja laatupuruista omaan makuuni ylivertainen kotikahvi. Mä luulen, että tuo paine tekee sen, ettei puruja tarvitse pressopannumaisesti liottaa. Itse käytän perusjauhatusta, karkealla ei tule riittävästi makua ja espresson ohut tukkii taas suodatinpaperin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös