Kärpät-Hifk 10.1.02

  • 15 045
  • 177

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Olen tossa taas kelaillut Vihkon taklausta nauhalta ja en kyllä mitenkään nää sitä lyömisliikettä.

Olen antanut itseni ymmärtää että taklaaminen ei ole kiellettyä vaikka käsi ei olisi kiinni aivan mailan yläpäästä (tupesta siis), minusta tuo siis näytti aivan normaalilta taklaukselta jossa tosin Levokarin antamaan töötin vaikutuksesta mailanpää kävi lähellä Pitkästä.
 

GT

Jäsen
Suosikkijoukkue
ACO
Aikaisemmin ketjussa on todettu se, että pelkkä mailanpäällä lyömisen yrittäminenkin johtaa 5 minuutin jäähyyn ja automaattiseen pelirangaistukseen.

Termi mailanpäällä lyöminen lienee yksi sääntökirjan kovimmista rangaistuksista, jos pelkällä yrittämisellä hommaat jo itsesi suihkuun. Mutta toisaalta, tuollaisen vauhdin päälle saatuaan miksi helvetissä edes harkita mailan käyttämistä?
 

WPK

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK , Chicago Blackhawks, Leeds United
maalivahtien mailankäytöstä

Minulle jäi tv-ruudusta semmoinen vaikutelma, että Vihko yritti roikkua Pitkäsen vauhdissa laidalla ja luisteli tietenkin minkä kykeni kylkimyyryssä. Juuri kun Vihko oli onnistumassa kärpän kahvauksessa, niin Levokari rysäytti sekaan voimalla ja sitten kaikki keräsivät kamppeitaan. Vihko sai turhan kovan penaltin, minun mielestäni.

Jonkun verran muuten kummastuttaa se, että maalivahtien sallitaan usein rangaistuksetta käyttää mailaansa viikatteena (esim. tapaus Pitkämäki eilen), mutta joskus pienikin tönäisy mailan päällä aiheuttaa ottelurangaistuksen. Näin kävi eräässä JYP-HIFK ottelussa, kun Sedlak halaili takaapäin Ari Ahosta vihellyksen jälkeen ja syleilyssä ollut Ahonen tökkäsi itsensä vapaaksi mailanpäällään, lyhyellä liikkeellä. Sedlak heitti jurkat ja tuomari passitti Ahosen ulos pelistä. Siinä hämmästyi totaalisesti jopa ottelua selostanut paikallis-tv:n (?) hemmo. Videoklippi on tallessa ja huuli pyöreänä tuli todistettua sääntöjen toisen ääripään tulkintaa. ( En nyt muista kuka se tuomari oli, enkä pääse heti tarkistamaankaan, kun töissä vielä istun.)

Toinen asia , mikä tuntuu olevan molareille sallittua on karvaavan , maalinedestä leikkaavan hyökkääjän estäminen, jopa huitomalla ja kaiken lisäksi maalivahdinalueen ulkopuolella. En nyt tähän hätään keksi nimetä ketään erityisesti, mutta uskon, että moni muukin muistaa nähneensä tätä tyyliä SM-liigassakin. Ei tää ehkä kauhean yleistä ole Suomessa, mutta aika ajoin sitä kuitenkin näkee. Jos tämä maalivahdin yliaktiivinen pelityyli johtaa yhteentörmäykseen hyökkääjän kanssa, miten silloin tuomitaan ? Veikkaanpa, että hyökkääjä on helpompi tuomita.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös